Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2020)
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi (udbud af Thor Havvindmøllepark
samt forhøjelse af beløbssats til grøn
puljeordning)
(Lovforslag nr. L 44)
Lovforslaget udmønter dele af
energiaftalen 2018 og efterfølgende politiske beslutninger
vedrørende Thor Havvindmøllepark. Med lovforslaget
udmøntes ligeledes den del af klimaaftale for energi og
industri mv. 2020, hvor det blev besluttet at forhøje
beløbssatsen til grøn puljeordning.
Lovforslaget tager afsæt i
energiaftalens forventning om, at havvind inden for få
år kan producere grøn strøm på
markedsvilkår uden offentlige støttekroner. Den
teknologiske udvikling og konkurrencen blandt de bedste
virksomheder om at levere vedvarende energi har gjort det
realistisk, at grønne løsninger inden for en
overskuelig årrække kan leveres på kommercielle
vilkår. Det har i særdeleshed været en drivkraft
i at skabe Danmarks position som verdens førende
havvindnation. Med energiaftalen fra 2018 blev det besluttet at
udbyde tre havvindmølleparker frem mod 2030, hvoraf Thor
Havvindmøllepark er den første.
Med forslaget indsættes hjemmel til
at udbetale støtte og opkræve betaling for
strøm, hvormed det muliggøres at implementere
støttemodellen for Thor havvindmøllepark. Med
lovforslaget implementeres den støttemodel for Thor
Havvindmøllepark, som regeringen sammen med
energiforligskredsens øvrige parter indgik aftale om i
november 2019. Med støttemodellen tildeles støtte via
en såkaldt differencekontrakt, hvor staten garanterer en
stabil afregningspris på den strøm,
havvindmølleparken producerer.
Med den politisk besluttede
støttemodel vil udbuddets vinder tildeles et variabelt
støttetillæg pr. produceret kilowatttime beregnet pba.
forskellen mellem den tilbudte aftalepris og en såkaldt
referencepris, som baseres på den gennemsnitlige markedspris
for el. Er referenceprisen lavere end den aftalte pris, modtager
producenten produktionsstøtte. Bliver referenceprisen
omvendt højere end den aftalte pris, skal producenten betale
tillæg til staten. Støtteniveauet reguleres hvert
år for at følge den gennemsnitlige udvikling i
markedsprisen for el. Det skal bevare producentens tilskyndelse til
at producere, når elprisen er høj og på den
måde sikre, at der bliver produceret el på en
måde, der svarer til markedets behov. Samtidig skal det
medvirke til at begrænse statens udgifter til støtte,
idet producenten på langt sigt er garanteret en minimumpris
for den strøm, havvindmølleparken producerer.
Formålet er at give investorerne en høj grad af
sikkerhed for deres investering. Det er forventningen, at statens
omkostninger til støtte vil tildeles mere
hensigtsmæssigt med den nye støttemodel.
Dertil kommer, at lovforslaget skaber
grundlag for, at perioden for varigheden af en driftstilladelse til
havvindmølleparker øges fra de nuværende 25
år til 30 år, hvorefter det stadig vil være
muligt at søge om forlængelse. Derved tages der hensyn
til den teknologiske udvikling af havvindmøller, der
går mod en længere levetid og forventet reduktion af
produktionsomkostninger for havvind, hvormed gode havvindarealer
muligvis vil kunne udnyttes samfundsøkonomisk mere
hensigtsmæssig efter 30 år. En driftstilladelse for
Thor Havvindmøllepark vil efter ansøgning maksimalt
kunne forlænges med indtil 5 år.
Lovforslaget indeholder desuden en
ophævelse af regulering af elproduktion fra
havvindmøller. Dette skyldes, at de pågældende
regler allerede følger af gældende forordninger, og
ændringen er derfor ikke direkte knyttet op på Thor
Havvindmøllepark. Denne ændring medfører en
konsekvensændring i elforsyningsloven.
Lovforslaget skaber desuden mulighed for
forhøjelse af satserne for de beløb, der skal
indbetales til Grøn Pulje, som følge af den
klimaaftalen der blev indgået den 22. juni.
Forhøjelsen betyder, at indbetaling forhøjes til
125.000 kr. pr. MW for landvindmøller, 165.000 kr. MW for
havvindmøller, 40.000 kr. pr. MW for solcelle-anlæg og
92.000 kr. pr. MW for vandkraftværker.
Lovforslaget forventes at have
økonomiske konsekvenser for staten, da der med energiaftalen
2018 er afsat 3,7 mia. kr. til udbetaling af støtte til Thor
Havvindmøllepark. Der er væsentlig usikkerhed om de
samlede økonomiske konsekvenser for staten, da udbetaling af
pristillæg eller betaling fra elproducenten afhænger af
den langsigtede udvikling i markedsprisen for elektricitet og
størrelsen af det vindende tilbud. Med støttemodellen
fastsættes et absolut loft for statens samlede udgift til
udbetaling af støtte på i alt 6,5 mia. kr.
Den foreslåede revision af perioden
for driftstilladelser forventes at have positive konsekvenser for
producenter af elektricitet fra havvindmølleparker udbudt
efter 1. januar 2020, ligesom forslaget om indførelse af
bemyndigelse til at afholde udbuddet for Thor
Havvindmøllepark forventes at have positive konsekvenser for
erhvervslivet. Ligeledes forventes etableringen af
havmølleparken at understøtte jobskabelse i Danmark,
idet anlægsinvesteringen forventes at ligge på et
niveau omkring 15,5 mia. kr.
Forhøjelsen af opstillers
indbetaling til Grøn Pulje vil udgøre en merudgift
for erhvervslivet, som det dog vurderes helt eller delvist
afløser lokalt aftalte betalinger fra opstillerne til
kommuner og lokale fonde. Dermed skønnes
nettopåvirkningen for opstillerne af vedvarende energi at
være mindre end 15 mio. kr. årligt.
Formålet med forhøjelsen af
Grøn pulje er at bidrage til øget kommunal og lokal
opbakning til opstilling af vedvarende energianlæg.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. januar 2021.
Det forventes, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil fastsætte nærmere regler om
ikrafttrædelse af bl.a. bemyndigelse til afholdelse af
udbuddet for Thor Havvindmøllepark, når der foreligger
en statsstøttegodkendelse af udbuddet fra
Europa-Kommissionen.
I det jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.