Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2020)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om CO2-kvoter
(Tilpasning af regler som følge af ændringer i
kvotedirektiv 2003/87/EF og tilhørende EU-retsakter forud
for 4. kvotehandelsperiode, herunder justering af klageregler
m.v)
(Lovforslag nr. L 43)
Lovforslaget opdaterer den danske CO2-kvotelovgivning, så loven
afspejler ændringer, der er foretaget i EU's
kvotehandelsdirektiv forud for starten på 4.
kvotehandelsperiode i EU's CO2-kvotehandelssystem (EU ETS). En
løbende opdatering af den danske kvotelovgivning er med til
at sikre, at kvotehandelssystemet bliver ved med at fungere
effektivt og efter hensigten i direktivet.
Ændringsdirektivet er i Danmark
implementeret ved bekendtgørelse af nr. 1005 af 27.
september 2019 om CO2-kvoter som i
overensstemmelse med ændringsdirektivets implementeringsfrist
er trådt i kraft 9. oktober 2019. Ændringer i
nærværende lovforslag, der relaterer sig til
ændringsdirektivet, har følgelig ikke karakter af en
egentlig implementering af EU-ret, men af konsekvensrettelser i
forbindelse med lovens løbende vedligeholdelse.
Med lovforslaget opdateres
kvotelovgivningen ligeledes forud for starten på pilotfasen
for ICAO's globale markedsbaserede mekanisme til
udledningsreduktioner i den internationale luftfart (CORSIA) samt
udløbet af Kyotoprotokollens anden forpligtigelsesperiode
(2013-2020). Disse ændringer i de internationale retlige
rammer har effekt fra 1. januar 2021.
Lovforslaget er primært af teknisk
karakter.
Med lovforslaget foreslås to
klageregler, som skal indpasses i det eksisterende klagesystem. Den
ene angår en ny afgørelsestype om fastsættelse
af udlederes aktivitetsniveauer, der vil blive relevant fra 1.
januar 2021. Ændringen vil undtage sådanne
fastsættelser fra klageadgang til Energiklagenævnet
på samme måde, som det ifølge den gældende
bestemmelse allerede er tilfældet for afgørelser om
fastsættelse af drivhusgasudledning. Ændringsforslaget
beror på overvejelser om, hvilke sagstyper der skønnes
velegnet til denne klageadgang. Virksomhedernes retssikkerhed
skønnes at være tilgodeset gennem muligheden for at
indbringe afgørelser om fastsættelse af
aktivitetsniveau for domstolene i henhold til retsplejelovens
regler. Den anden klageregel angår de meget sjældne
situationer, hvor Danmark kan se sig nødsaget til at anmode
EU-Kommissionen om at nedlægge et helt eller delvist
driftsforbud på grund af luftfartsoperatørens
manglende overholdelse af kvotelovgivningens bestemmelser.
Ændringsforslaget kan opfattes som en forringelse af den
retsstilling, der tilkommer luftfartsoperatører i henhold
til gældende administrativt fastsatte klageregler, men
reguleringen vil bringe klageordningen i bedre overensstemmelse med
de EU-retlige rammer på området.
Luftfartsoperatørernes retssikkerhed anses for fuldt ud
tilgodeset gennem de procedureregler, der følger af
EU-ret.
Der foreslås ligeledes
ændringer som følge af, at Kyotoprotokollens anden
forpligtigelsesperiode udløber med udgangen af 2020. Det
indebærer blandt andet ophævelse af regler, der under
Kyotoprotokollens anden forpligtelsesperiode tillader dansk
myndighedsgodkendelse af klimakreditprojekter i henhold til
Kyotoprotokollen, idet der ikke er vedtaget det hertil
fornødne internationale retlige grundlag for tiden efter
2020. Skulle der senere opstå et sådant grundlag i
henhold til enten Kyotoprotokollen eller Parisaftalen, kan det
blive relevant at overveje nye regler på området.
Sådanne eventuelle nye regler vil dog ikke længere have
en naturlig tilknytning til kvotelovgivningen, idet muligheden for
at anvende Kyoto-kreditrettigheder inden for EU's
kvotehandelsordning bortfalder ved udgangen af 2020 som
følge af ændringer i det reviderede kvotedirektiv.
Herudover foreslås udvalgte sproglige
forenklinger, ophævelse af forældede bestemmelser samt
enkelte justeringer for at tydeliggøre pligter eller
håndhævelsesmuligheder på kvotelovens
område. Disse forslag er helt overvejende af
præciserende eller ren sproglig karakter, og der er i denne
forbindelse fundet grundlag for nogle regelforenklinger.
Forslaget er erhvervsrettet og omfattet af
de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Ministeriet har ikke
modtaget høringssvar på lovforslaget, som vurderes at
kritisere lovforslaget.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2021.
I det jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.