Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2020)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov om
radiofrekvenser og forskellige andre love (Implementering af
direktiv om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation (omarbejdning) m.v.)
(Lovforslag nr. L 42)
Lovforslaget implementerer dele af direktiv
2018/1972/EU af 11. december 2018 om oprettelse af en
europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning)
(herefter teledirektivet), der har implementeringsfrist den 21.
december 2020.
Teledirektivet udgør en
sammenskrivning og opdatering af fire centrale direktiver på
teleområdet. Det indeholder regler om myndigheder på
teleområdet, europæisk samarbejde på
teleområdet, den sektorspecifikke konkurrenceregulering
på teleområdet, administration af radiofrekvenser,
administration af telefonnumre, netsikkerhed, særlige
forbrugerrettigheder på teleområdet og forsyningspligt
på kom-munikationstjenester.
Lovforslaget indeholder forslag til
ændring af teleloven, frekvensloven, masteloven og
tv-transmissionsstandardloven på Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets område og planloven på
Erhvervsministeriets område.
Lovforslaget er primært af teknisk
karakter.
Den foreslåede modernisering af
telelovgivningen skal bidrage til mere konkurrence på
telemarkedet og øget etablering af ny og moderne
infrastruktur. Det overordnede sigte er at øge
investeringsincitamenterne, der kan give bedre mulighed for
dækning i hele Danmark.
Lovforslaget indeholder fire
hovedpunkter:
a) Stimulering af investeringsincitamenter
for virksomheder i digital infrastruktur gennem øget
konkurrence og større forudsigelighed i reguleringen,
så moderne kommunikationsnet og -tjenester kan udbredes i
hele Danmark.
b) En mere harmoniseret forvaltning af
radiofrekvenser og højere grad af forudsigelighed i forhold
til tildelingen af frekvenstilladelser, så incitamenter til
at investere i digital infrastruktur øges.
c) En stærkere forbrugerbeskyttelse,
der sikrer gennemsigtighed og understøttelse af forbrugernes
valgfrihed.
d) Fremme af udrulning af digital
infrastruktur, herunder lempeligere adgang til at etablere
trådløse adgangspunkter med begrænset
rækkevidde til brug for f.eks. 5G-net.
Der foreslås endvidere
ændringer af gældende lovgivning, som ikke er udtryk
for direktivimplementering, herunder en ændring af reglerne
om teleselskabernes udlevering af basale oplysninger om
slutbrugeres adgang til kommunikationsnet til politiet uden
retskendelse.
Lovforslaget kan medføre
meromkostninger til staten til udmøntning af reguleringen og
tilsyn med overholdelsen i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
(Energistyrelsen) og Erhvervsministeriet (Erhvervsstyrelsen og
Nævnenes Hus). Særligt forventes tilføjelsen af
nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester til
bestemmelserne om behandling af persondata at indebærer
væsentligt øgede administrative omkostninger til
Erhvervsstyrelsens tilsyn med reglen om hemmeligholdelse af
kommunikation og behandling af persondata.
Lovforslaget vurderes samlet at have
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ved at
øge konkurrencen og forudsigeligheden i reguleringen, at
forvaltning af radiofrekvenser harmoniseres og at der
indføres lempeligere adgang til at etablere
trådløse adgangspunkter med begrænset
rækkevidde.
På enkelte områder vil
forslaget dog kunne medføre øgede økonomiske
eller administrative omkostninger for enkelte virksomheder. Det
vurderes samlet, at lovforslaget har øvrige
efterlevelseskonsekvenser i form af omstillingsomkostninger og
løbende øvrige efterlevelsesomkostninger på
mindre end 10 mio. kr.
Lovforslaget er desuden udarbejdet i
overensstemmelse med teleforliget fra maj 2018, og
understøtter forligets centrale principper om markedsbaseret
udrulning og teknologineutralitet. Teleforliget er indgået
med Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance og Alternativet.
Det bemærkes, at høring over
ændring af §§ 7-8 i teleloven om tilføjelse
af nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester
til bestemmelserne om behandling af persondata på
erhvervsministerens område afsluttes efter
fremsættelsen, men inden det samlede lovforslag 1.
behandles.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 21. december 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.