Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 1. december 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester, lov om radiofrekvenser og
forskellige andre love1)
(Implementering af direktiv om oprettelse af
en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
(omarbejdning) m.v.)
§ 1
I lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar
2014, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 741 af 1. juni
2015, § 16 i lov nr. 1567 af 15. december 2015 og § 1 i
lov nr. 1676 af 26. december 2017 og senest ved lov nr. 1531 af 18.
december 2018, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli
2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (direktiv
om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation), EF-Tidende
2002, nr. L 201, side 37, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/136/EF af 25. november 2009 om
ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og
brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester, direktiv 2002/58/EF om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor og forordning nr. 2006/2004/EF om
samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse,
EF-Tidende 2009, nr. L 337, side 11, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018 om
oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 321, side
36.«
2. I
§ 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Myndighederne skal ved varetagelsen af opgaver i denne lov bl.a.
iagttage følgende til gavn for slutbrugerne:
1) Fremme
konnektivitet og adgang til og ibrugtagning af net med meget
høj kapacitet.
2) Fremme
konkurrencen inden for udbud af elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, herunder reel infrastrukturbaseret konkurrence.
3) Fremme
forudsigelighed i reguleringen ved at sikre en ensartet
tilsynspraksis i samarbejde med andre medlemsstaters myndigheder,
Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for
Elektronisk Kommunikation (BEREC), Frekvenspolitikgruppen (RSPG) og
Europa-Kommissionen.
4) Sikre, at
udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester
behandles lige.
5) Anvende
EU-retten på en teknologineutral måde, medmindre dette
strider mod øvrige mål efter denne lov.
6) Fremme
effektive investeringer og innovation i ny og forbedret
infrastruktur.
7) Tage
behørigt hensyn til lokale forhold for infrastruktur,
konkurrence og slutbrugerforhold i forskellige geografiske
områder, herunder ejerforhold og grundlaget for
administration af lokal infrastruktur.
8) Kun
indføre forhåndsregulerende forpligtelser, i det
omfang det er nødvendigt for at sikre effektiv og holdbar
konkurrence i slutbrugernes interesse, og lempe eller ophæve
sådanne forpligtelser, så snart betingelserne herfor er
opfyldt.«
3. § 2,
nr. 4 og 5, affattes
således:
»4) Elektronisk kommunikationsnet:
Transmissionssystemer, uanset om de bygger på en permanent
infrastruktur eller centraliseret administrationskapacitet, og,
hvor det er relevant, koblings- og dirigeringsudstyr og andre
ressourcer, herunder netelementer, der ikke er aktive, som
gør det muligt at overføre signaler ved hjælp
af trådforbindelse, radiobølger, lyslederteknik eller
andre elektromagnetiske midler, herunder satellitnet, jordbaserede
fastnet (kredsløbs- og pakkekoblede, herunder i internettet)
og mobilnet, elkabelsystemer, i det omfang de anvendes til
transmission af signaler, net, som anvendes til radio- og
tv-spredning, og kabel-tv-net, uanset hvilken type information der
overføres.
5) Offentligt elektronisk kommunikationsnet: Et
elektronisk kommunikationsnet, som udelukkende eller overvejende
bruges til udbud af elektroniske kommunikati???onstjenester, der er
tilgængelige for offentligheden, og som danner grundlag for
overførsel af information mellem
nettermineringspunkter.«
4. I
§ 2 indsættes efter nr. 5
som nye numre:
»6) Net med meget høj kapacitet: Et
elektronisk kommunikationsnet, der udelukkende består af
optiske fiberelementer som minimum frem til fordelingspunktet
på leveringsstedet, eller et elektronisk kommunikationsnet,
som under normale spidsbelastningsvilkår kan give en
tilsvarende netpræstation, for så vidt angår
disponibel båndbredde til downlink og uplink, robusthed,
fejlrelaterede parametre og latenstid og variation heri.
Netpræstationen kan anses for tilsvarende, uanset om
slutbrugerens oplevelse heraf varierer på grund af iboende
forskellige egenskaber ved de medier, hvormed nettet i sidste ende
etablerer forbindelse med nettermineringspunktet.
7) Radiobaseret lokalnet: Et
trådløst adgangssystem med lav effekt og lille
rækkevidde (RLAN), der har en lav risiko for at skabe
uacceptable forstyrrelser som defineret i lov om radiofrekvenser af
andre sådanne systemer etableret i nærheden af andre
brugere, og som på et ikkeeksklusivt grundlag anvender
harmoniserede radiofrekvenser.«
Nr. 6-17 bliver herefter nr. 8-19.
5. § 2,
nr. 6, der bliver nr. 8, affattes således:
»8) Nettermineringspunkt: Et fysisk punkt, hvor
en slutbruger får adgang til et offentligt elektronisk
kommunikationsnet, og som for net, hvor der anvendes kobling eller
routing, identificeres ved hjælp af en specifik netadresse,
som kan være knyttet til slutbrugerens nummer eller
navn.«
6. I
§ 2, nr. 10, der bliver nr. 12,
ændres »Taletelefonitjeneste: Elektronisk« til:
»Talekommunikationstjeneste:
Offentligt tilgængelig elektronisk«.
7. I
§ 2, nr. 12, der bliver nr. 14,
indsættes efter »der etableres mellem udbydere
af«: »offentlige«.
8. I
§ 2 indsættes som nr. 20-24:
»20) Nummeruafhængig interpersonel
kommunikationstjeneste: En tjeneste, som normalt ydes mod
betaling, og som muliggør direkte interpersonel og
interaktiv informationsudveksling via elektroniske
kommunikati?onsnet mellem et afgrænset antal personer, hvor
de personer, der indleder eller deltager i kommunikationen,
bestemmer, hvem modtageren eller modtagerne skal være.
Tjenesten omfatter ikke tjenester, der blot muliggør
interpersonel og interaktiv kommunikation som en mindre
støttefunktion, der er tæt knyttet til en anden
tjeneste. Tjenesten etablerer ikke forbindelse til offentligt
tildelte nummerressourcer, dvs. et eller flere numre i nationale
eller internationale nummerplaner, og muliggør ikke
kommunikation med et eller flere numre i nationale eller
internationale nummerplaner.
21) Alarmcentral: En fysisk lokalitet, hvor en
alarmkommunikation modtages under ansvar af en offentlig
myndighed.
22) Den relevante alarmcentral: Den alarmcentral,
som skal dække alarmkommunikationer fra et bestemt
område eller af en bestemt type.
23) Alarmkommunikation: Kommunikation, der
etableres via en elektronisk kommunikationstjeneste mellem en
slutbruger og alarmcentralen med det formål at anmode om og
modtage hjælp fra beredskabstjenester.
24) Beredskabstjeneste: En tjeneste, der yder
omgående og hurtig bistand i situationer, hvor der i
særlig grad er direkte risiko for liv eller lemmer, for
individuel eller kollektiv sundhed eller sikkerhed, for privat
eller offentlig ejendom eller for miljøet.«
9. I
§ 3 ændres »at
foretage opkald til den offentlige alarmtjeneste (112),« til:
»gratis alarmkommunikation til den offentlige alarmtjeneste
og foretage opkald til«.
10. §
4 affattes således:
Ȥ 4. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler med henblik
på at forpligte udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester og udbydere af nummeruafhængige
interpersonelle kommunikationstjenester til at sikre en række
grundlæggende slutbrugerrettigheder i forbindelse med aftaler
om levering af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester,
herunder om:
1)
Oplysningskrav.
2) Almennyttige
oplysninger.
3) Aftalers
varighed og opsigelse.
4)
Pakketilbud.
5) Særlige
funktioner og faciliteter.
6)
Tilgængelighedskrav og kompenserende tjenester for personer
med handicap og oplysningskrav i forbindelse med disse
tjenester.
7)
Tilgængelighedskrav i forbindelse med alarmkommunikation for
personer med handicap.
8) Udbyderens
klagebehandling.
Stk. 2. Ved
fastsættelsen af regler i henhold til stk. 1 kan klima-,
energi- og forsyningsministeren bestemme, at disse kun skal
gælde for visse typer af aftaleforhold, herunder for aftaler
med ikkeerhvervsdrivende slutbrugere, og at reglerne ikke skal
kunne fraviges ved aftale. Klima-, energi- og forsyningsministeren
kan desuden fastsætte nærmere regler om
Energistyrelsens adgang til at dispensere fra kravene.
Stk. 3. Regler
fastsat i medfør af stk. 1 finder ikke anvendelse på
mikrovirksomheder, der udbyder nummeruafhængige
interpersonelle kommunikationstjenester, medmindre de også
udbyder elektroniske kommunikationstjenester.«
11.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. Energistyrelsen
kan fastsætte regler med henblik på at forpligte
udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester og
udbydere af nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenester til at sikre en række
grundlæggende slutbrugerrettigheder i forbindelse med aftaler
om levering af net eller tjenester, herunder regler om:
1)
Gennemsigtighed, sammenligning af tilbud og offentliggørelse
af oplysninger.
2)
Tjenestekvalitet.
3) Skift af
udbyder af internetadgangstjenester.
4)
Spærring og tilbagehold af indtægter ved bedrageri og
misbrug.
5) Forbud mod
ensidigt at begrænse slutbrugere i at tilgå
radiobaserede lokalnet m.v.
Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af stk. 1 finder ikke anvendelse på
mikrovirksomheder, der udbyder nummeruafhængige
interpersonelle kommunikationstjenester, medmindre de også
udbyder elektroniske kommunikationstjenester.«
12. To
steder i § 7, stk. 1, 1. pkt., og
i stk. 2, indsættes efter
»-tjenester«: »og nummeruafhængige
interpersonelle kommunikationstjenester«.
13. To
steder i § 8, stk. 1, og i stk. 2, nr. 1, indsættes efter
»-?tjenester«: »og nummeruafhængige
interpersonelle kommunikationstjenester«.
14. §
14 affattes således:
Ȥ 14. Forsyningspligten
har til formål at sikre adgang til grundlæggende
elektroniske kommunikationstjenester på rimelige vilkår
og til overkommelige priser.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
adgang til følgende forsyningspligtydelser:
1) En
talekommunikationstjeneste på et fast sted.
2) En
tilstrækkelig bredbåndsinternetadgangstjeneste.
3) Særlige
forsyningspligtydelser til nærmere afgrænsede grupper
af personer med handicap.
4) En
udtømmende nummerfortegnelse, der indeholder samtlige numre
i den samlede danske nummerplan, som er tildelt slutbrugere.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan ved dokumenteret behov
fastsætte regler om, at der fortsat skal være
forsyningspligt på ydelser, der var underlagt forsyningspligt
den 20. december 2018.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
forsyningspligten skal omfatte andre ydelser end dem, der er
nævnt i stk. 2.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
en eller flere alment tilgængelige forsyningspligtydelser
eller dele af disse, som er fastsat i medfør af stk.
2-4,
1) ikke
længere skal udbydes som led i forsyningspligten eller
2) ikke eller
kun i begrænset omfang skal udbydes til nye kunder som led i
forsyningspligten.
Stk. 6. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætter regler om
1) omfanget af
forsyningspligtydelser, jf. stk. 2-4, herunder de faciliteter og
funktioner, der skal stilles til rådighed,
2) omfanget af
leveringspligten, jf. § 16, og om,
3) hvorvidt
forsyningspligten skal gælde for forbrugere,
mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder og
nonprofitorganisationer eller alle slutbrugere.«
15. I
§ 15, stk. 2, § 17, stk. 2, 1.
pkt., to steder i § 18, stk. 1, 1.
pkt., og i 2. pkt., og stk. 4, 1. pkt., indsættes efter
»§ 14, stk. 2«: »eller 3«.
16. I
§ 15, stk. 2, § 17, stk. 2, 1.
pkt., og § 18, stk. 1, 1.
og 2. pkt., to steder i § 18, stk. 4, 1. pkt., og i stk. 5 og 8,
ændres »§ 14, stk. 3« til: »§ 14,
stk. 4«.
17. § 17,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Vurderer klima-, energi- og forsyningsministeren, at detailpriserne
for de tjenester, som er oplistet i § 14, stk. 2, nr. 1 og 2,
ikke er overkommelige for forbrugere med en lav indkomst eller ikke
er økonomisk tilgængelige for forbrugere med
særlige sociale behov, kan klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætte regler, som sikrer, at
sådanne forbrugere kan betale for en tilstrækkelig
bredbåndsinterne???tadgangstjeneste og
talekommunikationstjenester som minimum på et fast
sted.«
18. I
§ 18, stk. 4, 1. pkt., og stk. 5, indsættes efter »§
14, stk. 2, nr. 1 og 2,«: »eller stk. 3,«.
19. I
§ 18, stk. 4, 1. pkt., og stk. 8, ændres »direktiv
2002/22/EF med senere ændringer« til: »direktiv
2018/1972/EU«.
20. I
§ 18, stk. 7, ændres
»skal« til: »kan«.
21. I
§ 19, 1. pkt., ændres
»sit accessnet« til: »sine
adgangsnetaktiver«.
22. I
§ 19, 2. pkt., ændres
»accessnet« til: »adgangsnetaktiver«.
23. §
20 affattes således:
Ȥ 20. Energistyrelsen
fører tilsyn med overholdelse af reglerne i §§
3-6, § 10, stk. 1 og 2, og §§ 11 og 14-19 og regler
og vilkår udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af reglerne
i §§ 7-9 og regler udstedt i medfør
heraf.«
24. I
§ 21, stk. 2, indsættes som
nr. 6:
»6) Udbud
af numre, som kan bruges til andre elektroniske
kommunikationstjenester end interpersonelle kommunikationstjenester
uden for Danmark.«
25. I
§ 26 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester skal
sikre, at en slutbruger, der opsiger en abonnentaftale, kan bevare
retten til nummerportering af et nummer fra den nationale
nummerplan til en anden udbyder i mindst 1 måned efter datoen
for opsigelsen, medmindre slutbrugeren har givet afkald på
denne ret.«
26.
Efter § 26 indsættes:
Ȥ 26 a. Klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at udbydere
af elektroniske kommunikati?onsnet eller -tjenester, som udbyder
machine to machine-kommunikationstjenester, skal
understøtte, at slutbrugere trådløst kan
foretage skifte mellem udbydere.«
27. I
§ 27 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. I
tilfælde af fejl i nummerporteringsprocessen genaktiverer den
afgivende udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester slutbrugerens nummer og de forbundne tjenester, indtil
nummerporteringen er gennemført. Den afgivende udbyder
fortsætter med at stille tjenesten til rådighed
på samme vilkår og betingelser, indtil den modtagende
udbyders tjeneste er blevet aktiveret. Den tid, som tjenesten er
utilgængelig under skifte- og nummerporteringsprocessen,
må ikke udgøre mere end én
arbejdsdag.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
28.
Efter § 28 indsættes:
Ȥ 28 a. Udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, som modtager numre
som led i nummerportering, jf. § 26, stk. 1, forestår
skifte- og nummerporteringsprocessen. Udbydere må ikke
forsinke skifte- og nummerporteringsprocessen, og udbydere må
ikke portere numre eller skifte udbyder uden slutbrugernes
udtrykkelige samtykke. Slutbrugerens abonnentaftaler med den
afgivende udbyder ophører automatisk efter afslutningen af
skiftet af udbyder.«
29. I
§ 31, stk. 3, indsættes
efter »nummeroplysningsdata,«: »afgrænsning
af kredsen af berettigede til at modtage data,«.
30. I
§ 32, stk. 4, ændres
»§ 27, stk. 3« til: »§ 27, stk.
4«.
31. I
§ 33 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om, at udbydere af
nummeruafhængige interpersonelle kommunikati???onstjenester
med et betydeligt dækningsniveau og en betydelig
brugerudbredelse kan pålægges forpligtelser, der er
nødvendige for at sikre forbindelser mellem
slutbrugere.«
32. I
§ 34, stk. 2, indsættes
efter »§ 33, stk. 2,«: »§ 35 a
eller«.
33. I
§ 34, stk. 2, indsættes
efter »§ 41«: »eller bindende tilsagn efter
§ 47 a, § 47 c, § 47 d«.
34.
Efter kapitel 11 indsættes:
»Kapitel 11 a
Netadgang til
ledningsnet i den yderste del af elektroniske
kommunikationsnet
§ 35 a. Under
forudsætning af at betingelserne i stk. 2 er opfyldt, kan
Erhvervsstyrelsen på baggrund af en rimelig og velbegrundet
anmodning fra en udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester pålægge enhver udbyder eller ejer af
elektroniske kommunikationsnet en forpligtelse til at give
netadgang til ledningsnet, kabler og tilhørende faciliteter
inde i bygninger eller frem til det første koncentrati?ons-
eller fordelingspunkt, der befinder sig uden for en bygning.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan pålægge netadgang efter stk. 1,
når det er berettiget, fordi en parallel etablering af
sådanne netelementer ikke vil være økonomisk
rentabel eller gennemførlig i praksis.
Stk. 3. Under
forudsætning af at betingelserne i stk. 4 er opfyldt, kan
Erhvervsstyrelsen udvide forpligtelsen efter stk. 1 til et punkt i
nettet, der ligger efter det første koncentrati?o?ns- eller
fordelingspunkt. Erhvervsstyrelsen skal fastlægge det punkt,
der ligger tættest på slutbrugerne, og som kan
understøtte et tilstrækkeligt antal
slutbrugerforbindelser til at være kommercielt rentabelt for
effektive adgangssøgende udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -?tjenester.
Stk. 4.
Konkluderer Erhvervsstyrelsen under hensyntagen til forpligtelser,
der følger af relevante markedsundersøgelser, jf.
§ 37, at forpligtelser i henhold til stk. 1 ikke i
tilstrækkelig grad imødegår eller vil
imødegå store og varige økonomiske eller
fysiske hindringer for etablering af parallelle net, der
opretholder eller vil medføre en konkurrencesituation, der i
betydeligt omfang begrænser de konkurrencemæssige
resultater for slutbrugerne, kan Erhvervsstyrelsen
pålægge forpligtelser efter stk. 3.
Stk. 5. En
forpligtelse efter stk. 1 eller 3 kan omfatte forpligtelser om
1) netadgang til
fysiske netelementer og tilhørende faciliteter og
tilknyttede tjenester,
2)
transparens,
3)
ikkediskrimination og
4) krav til
fordelingen af adgangsomkostninger, som om nødvendigt
tilpasses for at tage højde for risikofaktorer.
Stk. 6. En
forpligtelse efter stk. 3 kan ud over de i stk. 5 opregnede
forpligtelser tillige omfatte netadgang til aktive eller virtuelle
netelementer, hvis dette er berettiget af tekniske eller
økonomiske grunde.
Stk. 7.
Erhvervsstyrelsen kan ikke pålægge forpligtelser efter
stk. 3, når
1) udbyderen
eller ejeren af et elektronisk kommunikati???o?nsnet stiller en
rentabel og lignende alternativ mulighed for at nå
slutbrugere til rådighed for enhver udbyder af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester ved at give adgang til et net
med meget høj kapacitet på fair, ikkediskriminerende
og rimelige vilkår og betingelser eller
2)
pålæggelse af forpligtelser vil skade den
økonomiske eller finansielle rentabilitet af udrulningen af
et nyt net, navnlig ved små lokale projekter.
Stk. 8.
Erhvervsstyrelsen skal ved pålæggelse af forpligtelser
efter stk. 1 eller 3, ved udformningen af forpligtelser efter stk.
5 og ved vurdering af muligheden for at undtage efter stk. 7, nr.
1, navnlig vurdere, om udbyderen eller ejeren af et elektronisk
kommunikationsnet
1) har de
egenskaber, der fremgår af § 47 b,
2) har modtaget
offentlig finansiering til udrulning eller drift af det relevante
net,
3) har
offentliggjort et standardtilbud for adgang til det relevante
net,
4) anvender
standardiserede vilkår og betingelser og standardprocedurer,
der er aftalt i et brancheforum eller anvendes som en de facto
standard på markedet,
5) tilbyder en
langsigtet forpligtelse til at give netadgang,
6) tilbyder
adgang til alternative adgangsprodukter, herunder passiv eller
aktiv netadgang eller netadgang til anlægsinfrastruktur,
eller
7) tilbyder fair
og rimelige priser under behørig hensyntagen til
investeringer og tilknyttede risici og eventuelle
omkostningsforskelle, der opstår som følge af skala
eller forretningsmodel.«
35. I
§ 37 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Markedsundersøgelser efter stk. 1 gennemføres inden
for en af følgende perioder:
1) Inden for 5
år efter afgørelse om en tidligere undersøgelse
på det pågældende marked. Denne periode kan dog
undtagelsesvis forlænges med op til yderligere 1 år
efter godkendelse fra Europa-Kommissionen.
2) Inden for 3
år efter Europa-Kommissionens vedtagelse af en revideret
henstilling om relevante produkt- og tjenestemarkeder, når
der er tale om markeder, der ikke tidligere er
undersøgt.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
36. I
§ 37, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »markedsmæssige«:
»forhold som f.eks. kommercielle aftaler, herunder aftaler om
saminvestering, der påvirker dynamikken i
konkurrencen,«.
37. I
§ 41, stk. 2, indsættes
før nr. 1 som nyt nummer:
»1) Adgang
til anlægsinfrastruktur, jf. § 41 a.«
Nr. 1-6 bliver herefter nr. 2-7.
38. I
§ 41 indsættes som stk. 6-8:
»Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan alene pålægge forpligtelser i
henhold til stk. 2, nr. 2, når konkurrencen og slutbrugernes
interesser ikke kan fremmes enten ved at pålægge
forpligtelser i henhold til stk. 2, nr. 1, eller gennem
forpligtelser på beslægtede engrosmarkeder.
Stk. 7. En
udbyder, der er pålagt en forpligtelse i henhold til §
41 a eller § 42, skal på forhånd og i god tid
anmelde sine planer om at afvikle eller med ny infrastruktur
erstatte dele af et net, der er omfattet af forpligtelsen, til
Erhvervsstyrelsen.
Stk. 8. Er det
nødvendigt for at sikre konkurrencen og slutbrugernes
rettigheder, skal Erhvervsstyrelsen pålægge udbyderen,
jf. stk. 1, en forpligtelse til at udarbejde en detaljeret
beskrivelse af planerne for overgangsperioder og vilkår, og
hvilke sammenlignelige adgangsprodukter der tilbydes i stedet
for.«
39.
Efter § 41 indsættes før overskriften før
§ 42:
»Forpligtelse vedrørende adgang til
anlægsinfrastruktur
§ 41 a. Ved forpligtelse
vedrørende adgang til anlægsinfrastruktur
forstås en forpligtelse til at imødekomme rimelige
anmodninger om adgang til og anvendelse af
anlægsinfrastruktur, herunder, men ikke begrænset til,
bygninger, adgangsveje til bygninger, kabler i bygninger, herunder
ledningsnet, antenner, pæle, master, kabelkanaler,
ledningskanaler, nedgangsbrønde, mandehuller, skabe og
tårne og andre støttekonstrukti?oner.«
40. § 42,
stk. 1, nr. 1, affattes således:
»1) At
give adgang til og mulighed for at anvende specifikke fysiske
netelementer og tilhørende faciliteter i nødvendigt
omfang, herunder ubundtet adgang til abonnentledninger og afsnit
heraf.«
41. I
§ 42, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) At
give adgang til specifikke aktive eller virtuelle netelementer og
tjenester.«
Nr. 2-10 bliver herefter nr. 3-11.
42. I
§ 42, stk. 2, indsættes
efter nr. 1 som nye numre:
»2) den
forventede teknologiske udvikling, som påvirker udformningen
og forvaltningen af net,
3) behovet for
at sikre teknologineutralitet, som sætter parterne i stand
til at udforme og forvalte deres egne net,«.
Nr. 2-6 bliver herefter nr. 4-8.
43. I
§ 42, stk. 2, nr. 3, der bliver
nr. 5, indsættes efter »hermed,«:
»især hvad angår investeringer i net med meget
høj kapacitet og risikoniveauer forbundet
hermed,«.
44. I
§ 42, stk. 2, nr. 4, der bliver
nr. 6, indsættes efter »infrastrukturbaseret
konkurrence«: »og innovative forretningsmodeller, som
støtter bæredygtig konkurrence, herunder
infrastrukturbaseret konkurrence, der er baseret på
saminvestering«.
45. I
§ 43 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan som led i en forpligtelse til
ikkediskrimination, jf. stk. 1, pålægge udbydere med en
stærk markedsposition at levere adgangsprodukter og
-tjenester til alle virksomheder, herunder sig selv, inden for
samme frister og på samme vilkår og betingelser,
herunder vedrørende pris og serviceniveau, og ved
hjælp af samme systemer og processer, som gælder for
udbyderens egne afdelinger.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
46. § 44,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
En udbyder med en stærk markedsposition, der er pålagt
en forpligtelse som anført i § 41, stk. 2, nr. 1 eller
2, skal offentliggøre et standardtilbud herom, der bl.a.
angiver relevante centrale resultatindikatorer og tilsvarende
serviceniveauer. Et sådant standardtilbud skal tage
nøje hensyn til retningslinjer fra BEREC om
minimumskriterier for et standardtilbud.«
47. I
§ 46, stk. 2, indsættes
efter »til skade for slutbrugerne«: », når
der ikke eksisterer en relevant begrænsning af
detailprisen«.
48. I
§ 46, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Erhvervsstyrelsen skal i vurderingen
tage hensyn til behovet for at fremme konkurrencen og slutbrugernes
langsigtede interesser vedrørende udrulning og ibrugtagning
af næstegenerationsnet og navnlig net med meget høj
kapacitet.«
49. § 46,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Ved pålæggelse af en forpligtelse vedrørende
priskontrol skal det sikres, at alle mekanismer til
omkostningsdækning eller metoder, der kan anvendes til at
fastlægge priser, tjener til at fremme udrulning af nye og
forbedrede net, effektivitet og holdbar konkurrence og maksimere
bæredygtige fordele for slutbrugerne.«
50.
Efter § 46 indsættes før overskriften før
§ 47:
»§ 46 a. Træffer
Europa-Kommissionen afgørelse om at pålægge en
maksimal termineringstakst for taleopkald i mobilnet eller fastnet
eller begge, kan Erhvervsstyrelsen ikke fastsætte andre
priser i henhold til en forpligtelse vedrørende priskontrol,
jf. § 46.«
51.
Efter kapitel 14 indsættes:
»Kapitel 14 a
Lempelse af
forpligtelser for udbydere med en stærk
markedsposition
Saminvestering
§ 47 a. En udbyder, der er
udpeget som havende en stærk markedsposition, kan afgive
tilsagn om saminvestering i forbindelse med udrulningen af et nyt
net, som består af optiske fiberelementer, der dækker
strækningen op til slutbrugerens ejendom eller
basisstation.
Stk. 2. Ved
vurdering af saminvesteringstilsagn efter stk. 1 skal
Erhvervsstyrelsen afgøre, om udbyderens
saminvesteringstilbud overholder følgende betingelser:
1)
Saminvesteringstilbuddet er åbent for enhver udbyder af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester på et hvilket
som helst tidspunkt i nettets levetid.
2)
Saminvesteringstilbuddet giver medinvestorer mulighed for at
konkurrere effektivt og bæredygtigt på lang sigt
på underliggende markeder, hvor udbyderen er aktiv, på
vilkår, som er fair, rimelige og ikkediskriminerende, og som
giver adgang til nettets fulde kapacitet.
3)
Saminvesteringstilbuddet er offentliggjort rettidigt af udbyderen,
hvilket bortset fra rene engrosselskaber, jf. § 47 b, vil sige
mindst 6 måneder før begyndelsen af udrulningen af det
nye net, medmindre Erhvervsstyrelsen vurderer, at nationale
omstændigheder kan begrunde, at perioden forlænges.
4) Andre
udbydere, som ikke deltager i saminvesteringen, skal fra
begyndelsen kunne drage fordel af netadgang med samme kvalitet,
hastighed, betingelser og muligheder for at nå ud til
slutbrugere som før udrulningen. Saminvesteringstilbuddet
skal sikre, at netadgangen tilpasses over tid i lyset af
udviklingen på de tilknyttede detailmarkeder, så
incitamenterne til at deltage i saminvesteringen opretholdes.
Saminvesteringstilbuddet skal give Erhvervsstyrelsen mulighed for
indsigt i og tilsyn med efterfølgende tilpasninger af
netadgangen.
5)
Saminvesteringstilbuddet er fremsat i god tro og opfylder som
minimum de kriterier, der er angivet i bilag 1.
Stk. 3.
Konkluderer Erhvervsstyrelsen, at det i medfør af stk. 1
afgivne saminvesteringstilsagn opfylder betingelserne i stk. 2, og
konstaterer Erhvervsstyrelsen, at mindst én potentiel
medinvestor har indgået en saminvesteringsaftale med
udbyderen, skal styrelsen gøre saminvesteringstilsagnet
bindende for en periode på mindst 7 år. I denne periode
må Erhvervsstyrelsen ikke pålægge yderligere
forpligtelser efter § 41 på den relevante del af
nettet.
Stk. 4. Uanset
stk. 3 kan Erhvervsstyrelsen i tilstrækkeligt begrundede
tilfælde pålægge, fastholde eller tilpasse
forpligtelser efter §§ 41 a-46 for at afhjælpe
væsentlige konkurrenceproblemer på bestemte markeder,
som på grund af de særlige karakteristika ved disse
markeder ellers ikke ville blive afhjulpet.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan pålægge den udbyder, som har
afgivet saminvesteringstilsagn efter stk. 1, at forelægge
årlige overensstemmelseserklæringer om overholdelsen af
betingelserne i stk. 2.
Rene
engrosselskaber
§ 47 b. Erhvervsstyrelsen skal
vurdere, om en udbyder, der er udpeget til at have en stærk
markedsposition på et eller flere engrosmarkeder, jf. §
40, og som ikke er aktiv på noget detailmarked for offentlige
elektroniske kommunikati???onstjenester, opfylder følgende
betingelser:
1) Alle
selskaber og forretningsenheder inden for udbyderen, alle
selskaber, som kontrolleres, men ikke nødvendigvis ejes
fuldstændigt af den samme endelige ejer, og eventuelle
aktionærer, der kan udøve kontrol over udbyderen, har
kun nuværende og planlagte aktiviteter på
engrosmarkeder for elektroniske kommunikationstjenester og derfor
ikke nogen aktiviteter på noget detailmarked for elektroniske
kommunikationstjenester til slutbrugere i EU.
2) Udbyderen er
ikke forpligtet til at handle med en enkelt selvstændig
udbyder senere i forsyningskæden, som er aktiv på et
detailmarked for offentlige elektroniske kommunikationstjenester
til slutbrugere, som følge af en eksklusivaftale eller en
aftale, som i realiteten udgør en eksklusivaftale.
Stk. 2.
Konkluderer Erhvervsstyrelsen, at betingelserne i stk. 1 er
opfyldt, kan styrelsen i en afgørelse efter § 41 kun
pålægge den pågældende udbyder
forpligtelser som nævnt i §§ 42 og 43 eller
forpligtelser om fair og rimelig prisfastsættelse, når
det er berettiget på baggrund af en markedsanalyse efter
§ 39, herunder en fremadrettet vurdering af den sandsynlige
adfærd for en udbyder med en stærk
markedspositi?o?n.
Stk. 3.
Konkluderer Erhvervsstyrelsen, at betingelserne i stk. 1 ikke
længere er opfyldt, skal styrelsen revidere de pålagte
forpligtelser, jf. stk. 2, og i relevant omfang pålægge
forpligtelser som nævnt i §§ 41 a-46. Udbyderen
skal straks underrette Erhvervsstyrelsen om eventuelle
ændringer af de forhold, der er relevante, jf. stk. 1.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen skal revidere de pålagte forpligtelser, jf.
stk. 2, eller pålægge en eller flere af forpligtelserne
nævnt i §§ 41 a eller 44-46, når
Erhvervsstyrelsen på grundlag af dokumentation for
betingelser og vilkår, som udbyderen tilbyder kunder senere i
forsyningskæden, konkluderer, at der er opstået eller
sandsynligvis vil opstå konkurrenceproblemer til ulempe for
slutbrugerne, som kræver pålæggelse af yderligere
forpligtelser eller ændring af eksisterende
forpligtelser.
Frivillig funktionel adskillelse
§ 47 c. En udbyder, der er
udpeget som havende en stærk markedsposition på et
eller flere relevante markeder, skal underrette Erhvervsstyrelsen,
mindst 3 måneder inden udbyderen agter at overdrage sine
adgangsnetaktiver eller væsentlige dele heraf til en
særskilt juridisk enhed med en anden ejer eller oprette en
særskilt forretningsenhed med henblik på at give alle
detailudbydere, herunder virksomhedens egne detailafdelinger, fuldt
ud tilsvarende adgangsprodukter.
Stk. 2. En
udbyder kan afgive tilsagn om betingelser for adgang til udbyderens
net i løbet af gennemførselsperioden og efter
afslutningen af den adskillelse, der er nævnt i stk. 1.
Tilbuddet om tilsagn skal være tilstrækkelig
detaljeret, herunder med hensyn til tidsplanen og rammerne for
tilsagnets gennemførelse og dets varighed.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen skal som led i sin vurdering af den planlagte
adskillelse sammen med eventuelt afgivne tilsagn gennemføre
en analyse af de forskellige markeder med tilknytning til
adgangsnettet.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen træffer på grundlag af analysen, jf.
stk. 3, afgørelse om at pålægge, opretholde,
ændre eller ophæve forpligtelser efter § 41 og kan
i sin afgørelse gøre tilsagn helt eller delvis
bindende i hele den periode, som de afgives for.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan forlænge bindende tilsagn i henhold til
stk. 4.
Tilsagn
§ 47 d. Udbydere, der er
udpeget som havende en stærk markedsposition, kan afgive
tilsagn til Erhvervsstyrelsen vedrørende betingelser for
samarbejdsordninger, tredjepart??s?adgang, eller saminvestering.
Tilbuddet om tilsagn skal være tilstrækkelig
detaljeret, herunder med hensyn til tidsplanen og rammerne for
tilsagnets gennemførelse og dets varighed.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen skal som led i styrelsens vurdering af tilsagn
afgivet i medfør af stk. 1 foretage en markedstest, navnlig
vedrørende de tilbudte vilkår, herunder ved at
gennemføre en offentlig høring, medmindre de afgivne
tilsagn er klart utilstrækkelige. Erhvervsstyrelsen skal ved
vurdering af de afgivne tilsagn navnlig tage hensyn til
dokumentation for tilsagnene, tilsagnenes åbenhed for alle
markedsdeltagere, rettidig tilvejebringelse af adgang på
fair, rimelige og ikkediskriminerende betingelser forud for
lanceringen af tilknyttede detailtjenester, tilsagnenes generelle
tilstrækkelighed i forhold til at muliggøre
bæredygtig konkurrence på underliggende markeder og at
fremme samarbejde om udrulning og ibrugtagning af net med meget
høj kapacitet til gavn for slutbrugerne.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen skal meddele udbyderen sine foreløbige
konklusioner om, hvorvidt de afgivne tilsagn opfylder de mål
og kriterier og overholder de procedurer, som er omhandlet i
nærværende bestemmelse og i §§ 41, 47 a eller
47 c, og på hvilke betingelser styrelsen kan overveje at
gøre tilsagnene bindende.
Stk. 4.
Udbyderen kan ændre sit tilbud om tilsagn for at tage hensyn
til Erhvervsstyrelsens foreløbige konklusioner.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan uanset § 47 a, stk. 3, træffe
afgørelse om at gøre tilsagnene helt eller delvis
bindende, og styrelsen kan uanset § 37, stk. 3, gøre
nogle af eller alle tilsagnene bindende for en bestemt periode.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan forlænge tilsagnene i henhold til stk.
5.«
52.
Efter § 50 indsættes i kapitel
15:
Ȥ 50 a. Klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Energistyrelsens tilsyn med overholdelse af reglerne i §§
48-50, regler og vilkår udstedt i medfør heraf og
regler om tvistbilæggelse i forbindelse med digitale radio-
og tv-tjenester.«
53. I
§ 52, § 54, stk. 1, 1. pkt., §
54, stk. 2, to steder i § 54, stk.
3, 1. pkt., i § 54, stk. 4,
tre steder i § 55, stk. 1, og i
§ 55, stk. 2 og 3, ændres »Energistyrelsen eller
Erhvervsstyrelsen« til: »Erhvervsstyrelsen«.
54. I
§ 52 og § 55, stk. 1, ændres »dette
afsnit« til: »dette kapitel og kapitel 11-14, 16 og
18«.
55. I
§ 52 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af de af
Europa-Kommissionen fastsatte termineringstakster for taleopkald i
fastnet og mobilnet.«
56. §
53 affattes således:
Ȥ 53. Indbringes der
klager for Erhvervsstyrelsen i forbindelse med en aftale omfattet
af dette kapitel og kapitel 11-14, 16 og 18 eller regler udstedt i
medfør heraf mellem en udbyder af offentlige elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester, der er hjemmehørende i
Danmark, og en tilsvarende udbyder, der er hjemmehørende i
et andet EU- eller EØS-land, skal Erhvervsstyrelsen anmode
Sammenslutningen af Europæiske Tilsynsmyndigheder inden for
Elektronisk Kommunikation om at få en udtalelse om
tvisten.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen skal afvente en udtalelse efter stk. 1, inden
Erhvervsstyrelsen tager skridt til at bilægge tvisten.
Erhvervsstyrelsen kan dog for at sikre konkurrencen og
slutbrugernes interesser under ekstraordinære
omstændigheder enten på parternes anmodning eller
på eget initiativ træffe midlertidige afgørelser
efter § 55.
Stk. 3. Enhver
forpligtelse, som Erhvervsstyrelsen pålægger en udbyder
som led i tvistbilæggelsen, skal pålægges senest
1 måned efter udtalelsen.«
57. I
§ 54, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 41 eller regler udstedt i medfør
af § 49« til: », § 35 a, § 41, bindende
tilsagn efter § 47 a, § 47 c eller § 47
d«.
58. I
§ 54, stk. 2, ændres
»Energistyrelsens eller Erhvervsstyrelsens« til:
»Erhvervsstyrelsens«.
59. I
§ 58, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »skal være«:
»objektive, transparente, ikkediskriminerende,«.
60. I
§ 58, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Samhusning
og fælles udnyttelse af netelementer og tilhørende
faciliteter kan kun pålægges efter afholdelse af en
offentlig høring.«
61. I
§ 58, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »fastsætte regler om«:
»den offentlige høring og varigheden heraf, jf. stk.
2,«.
62. Kapitel
20 ophæves.
63. I
§ 60, stk. 1, udgår »,
ledningsnet«.
64. I
§ 60, stk. 1, ændres
»§§ 58 og 59« til: »§
58«.
65. I
overskriften til kapitel 21 a
ændres »Kommunal« til: »Offentlige
myndigheders«.
66. § 60
a affattes således:
Ȥ 60 a. En offentlig
myndighed kan indgå aftaler på markedsvilkår med
udbydere af elektroniske kommunikati?onsnet om udlejning af
arealer, bygninger, høje konstruktioner, master m.v. med
henblik på udbygning af radiokommunikationsnettet.
Stk. 2.
Energistyrelsen fører tilsyn med, at offentlige myndigheders
aftaler, jf. stk. 1, er indgået på markedsvilkår,
og at offentlige myndigheder overholder regler fastsat i
medfør af stk. 5.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan af offentlige myndigheder kræve alle
oplysninger og alt materiale, som Energistyrelsen skønner
relevant i forbindelse med tilsynet, jf. stk. 2.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan fastsætte regler om tilsynet, jf. stk. 2,
herunder hvordan tilsynet gennemføres, hvilke
afgørelser Energistyrelsen kan træffe, om frister for
styrelsens behandling af sager som led i tilsynet og om
oplysningspligt og pligt til indsendelse af materiale til brug for
tilsynet.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
metoder til fastsættelse af de markedsvilkår, på
hvilke offentlige myndigheder kan indgå aftaler i henhold til
stk. 1.«
67. Overskriften til kapitel 21 b affattes
således:
»Kapitel 21 b
Offentlige
myndigheders mulighed for at stille en trådløs adgang
til internettet til rådighed for
offentligheden«.
68. §§ 60 b og 60
c affattes således:
Ȥ 60 b. Offentlige
myndigheder kan som et supplement til en tjeneste, som myndigheden
udbyder, gennem et radiobaseret lokalnet stille en
trådløs adgang til internettet til rådighed for
offentligheden på myndighedens lokaliteter og i offentlige
områder tæt på myndighedens lokaliteter.
Stk. 2.
Offentlige myndigheder kan lade deres radiobaserede lokalnet, jf.
stk. 1, indgå i et fælles net bestående af
forskellige slutbrugeres radiobaserede lokalnet med henblik
på herigennem at stille en trådløs adgang til
internettet til rådighed for hinanden eller for
offentligheden.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan i særlige tilfælde
fastsætte regler om begrænsninger i den
trådløse adgang til internettet efter stk. 1.
§ 60 c. Kommunalbestyrelser
kan uden for de tilfælde, der er nævnt i § 60 b,
stille en gratis trådløs adgang til internettet til
rådighed for offentligheden på udendørs steder,
hvor der er aktiviteter rettet mod international turisme, jf. dog
stk. 3-5.
Stk. 2.
Offentlige myndigheder kan uden for de tilfælde, der er
nævnt af § 60 b, stille en gratis trådløs
adgang til internettet til rådighed for offentligheden
på den offentlige myndigheds lokaliteter eller på
udendørs offentligt tilgængelige steder, hvor
1) den
offentlige myndighed har opnået hel eller delvis
støtte til etableringen af adgangen til internettet fra
Europa-Kommissi???o?nen, jf. dog stk. 3 og 4, eller
2) den
offentlige myndighed har søgt om støtte til
etableringen af adgangen til internettet fra Europa-Kommissi?onen
og har opfyldt kriterierne herfor, men ikke opnået
støtte, jf. dog stk. 3, 4 og 6.
Stk. 3. Der
må ikke med den trådløse adgang til internettet
efter stk. 1 og 2 skabes et sammenhængende net i et
større område.
Stk. 4. Den
offentlige myndighed skal købe etablering og drift af den
trådløse adgang til internettet, jf. stk. 1 og 2, af
en privat udbyder af elektroniske kommunikationsnet og
-?tjenester.
Stk. 5. Adgang
til internettet efter stk. 1 må maksimalt gives i 1 time pr.
døgn pr. stykke udstyr.
Stk. 6. Den
offentlige myndighed skal for at kunne stille en
trådløs adgang til internettet til rådighed
efter stk. 2, nr. 2, give klima-, energi- og forsyningsministeren
meddelelse herom, inden for 45 dage efter at det er konstateret, at
myndigheden ikke har opnået hel eller delvis støtte
fra Europa-Kommissionen.
Stk. 7. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
begrænsninger i den trådløse adgang til
internettet efter stk. 2, herunder tidsmæssige
begrænsninger eller begrænsninger i
datamængde.«
69.
Efter kapitel 21 b indsættes i afsnit
V:
»Kapitel 21 c
Kommunalt
tilskud til etablering af elektroniske kommunikationsnet
m.v.
§ 60 d. Kommunalbestyrelser
kan give tilskud til etablering af elektroniske
kommunikationsnet.
Stk. 2.
Energistyrelsen fastsætter regler om gennemførelse og
administration af tilskudsordninger som nævnt i stk. 1,
herunder de tilskudsberettigede foranstaltninger og aktiviteter,
tilskudsmodtagere og tilbagebetaling af tilskud, og om vilkår
og betingelser for tilskud, herunder åben engrosadgang, for
at sikre, at Europa-Kommissionens statsstøtteregler
overholdes.
§ 60 e. Energistyrelsen
fører tilsyn med overholdelse af regler fastsat i
medfør af § 60 d, stk. 2.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om tilsynet
efter stk. 1, herunder hvordan tilsynet gennemføres, hvilke
afgørelser Energistyrelsen kan træffe, hvem der er
klageberettiget, og høring af Erhvervsstyrelsen ved
afgørelser om åben engrosadgang.
§ 60 f. Kommunalbestyrelser
kan stille passiv infrastruktur til brug for elektroniske
kommunikationsnet til rådighed for udbydere af elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester, når
1) det sker
på markedsvilkår,
2)
infrastrukturen er bredt tilgængelig for alle udbydere og
3) det ikke
virker konkurrenceforvridende i forhold til andre udbydere af
tilsvarende passiv infrastruktur.«
70. To
steder i § 61, stk. 1, nr. 1,
ændres »alarmopkald (112)« til:
»alarmkommunikation«.
71. § 61,
stk. 1, nr. 2, affattes således:
»2) at
stille stedbestemmelsesoplysninger gratis til rådighed for
slutbrugeren og den relevante alarmcentral,«.
72. I
§ 61, stk. 1, nr. 3, ændres
»beredskabstjenester.« til:
»beredskabstjenester,«.
73. I
§ 61, stk. 1, indsættes som
nr. 4 og 5:
»4)
på anmodning fra alarmcentralerne eller politiet at
spærre for alarmkommunikation til 112 eller lignende
samfundskritiske tjenester og
5) at
træffe alle nødvendige foranstaltninger til at sikre
uafbrudt adgang til beredskabstjenester.«
74. I
§ 61 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
nærmere regler for takseringen af koordinering, dirigering og
aflevering af alarmkommunikation, herunder af
stedbestemmelsesoplysninger.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte bestemmelser
som nævnt i stk. 1 og 2 for tilsvarende kommunikation med
politiet, sundhedsmyndighederne m.v.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
75. I
§ 67 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
nærmere regler for udnævnelse og afskedigelse af
medlemmer af myndigheder, der er bemyndiget til at varetage opgaver
efter denne lov, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for
udnævnelse og afskedigelse af medlemmer af myndigheder, der
er bemyndiget til at varetage opgaver efter kapitel 11-14 og
16-18.«
76. I
§ 72, stk. 1, ændres
»38-41« til: »35 a, 38-41 og 47 d«.
77. I
§ 73, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2)
udbydere af nummeruafhængige interpersonelle
kommunikationstjenester,«.
Nr. 2-12 bliver herefter nr. 3-13.
78. I
§ 73, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »1-7 og 9-11« til: »1-8 og
10-12«.
79.
Efter kapitel 28 indsættes:
»Kapitel 28 a
Geografiske
kortlægninger af netudrulning
§ 73 a. Energistyrelsen
gennemfører mindst hvert tredje år en
kortlægning af eksisterende elektroniske
kommunikati??o?nsnet.
Stk. 2.
Energistyrelsens kortlægning efter stk. 1 skal være
tilstrækkelig detaljeret til, at den kan bruges til
følgende:
1)
Markedsundersøgelser og analyser efter afsnit IV.
2)
Identifikation af støtteberettigede adresser i henhold til
EU-regler om statsstøtte.
3)
Forbrugerinformation.
4) Analyser i
forhold til forsyningspligt efter kapitel 4.
5)
Frekvensadministration efter lov om radiofrekvenser.
6)
Politikunderstøttelse med henblik på sikring af
dækning.
Stk. 3.
Energistyrelsen eller Erhvervsstyrelsen kan gennemføre
supplerende kortlægninger af eksisterende infrastruktur,
ejerskabsforhold, udrulningsplaner el.lign., såfremt det er
nødvendigt for gennemførelsen af de opgaver, der er
nævnt i stk. 2.
Stk. 4.
Energistyrelsen eller Erhvervsstyrelsen kan kræve alle
oplysninger, som Energistyrelsen eller Erhvervsstyrelsen
skønner relevant i forbindelse med en kortlægning
efter stk. 1 eller 3 af udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester og ejere af elektroniske kommunikationsnet.
Stk. 5.
Energistyrelsen og Erhvervsstyrelsen kan videregive resultaterne af
kortlægninger i henhold til stk. 1 eller 3 til andre
myndigheder, Sammenslutningen af Europæiske
Tilsynsmyndigheder inden for Elektronisk Kommunikation, myndigheder
i andre medlemsstater eller Europa-Kommissionen, såfremt den
modtagende myndighed kan garantere samme grad af kommerciel
fortrolighed som den afgivende myndighed.
Stk. 6.
Energistyrelsen og Erhvervsstyrelsen skal stille de data fra
kortlægninger i henhold til stk. 1 eller 3, der ikke er
underlagt kommerciel fortrolighed, til rådighed for markedet
i en form, der gør det muligt at genanvende data.
Stk. 7.
Energistyrelsen sikrer under hensyntagen til en eventuel kommerciel
fortrolighed offentliggørelse af kortlægninger i
henhold til stk. 1 eller 3 ud fra hensyn til
forbrugeroplysning.«
80. I
§ 75, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, indsættes efter
»-tjenester«: »og nummeruafhængige
interpersonelle kommunikati?o?nstjenester«.
81. I
§ 79, stk. 1, ændres
»1-7, 9, 10 og 12« til: »1-8, 10, 11 og
13«.
82. I
§ 81, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) den
udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -?tjenester, der
foretager portering af numre eller skift af udbyder uden
slutbrugerens udtrykkelige samtykke, jf. § 28 a,«.
Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5.
83. I
§ 81, stk. 1, nr. 4, der bliver
nr. 5, udgår »og § 17, stk. 4«.
84. I
§ 81, stk. 5, ændres
»stk. 1, nr. 2« til: »stk. 1, nr. 3«.
85. § 83,
stk. 2, ophæves.
86.
Som bilag 1 indsættes bilag 1 til
denne lov.
§ 2
I lov om radiofrekvenser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 10. august 2016, foretages
følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L
321, side 36.«
2. Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Lovens
anvendelsesområde og definitioner«.
3. I
§ 1, stk. 2, og § 44, stk. 1, ændres
»radioudstyr, teleterminaludstyr samt elektriske og
elektroniske apparater« til: »radioudstyr og
apparater«.
4. § 1,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. I
denne lov forstås ved:
1) Delt anvendelse af radiofrekvenser: To eller
flere brugeres adgang til at anvende samme frekvensbånd i
henhold til en fastlagt deleordning på grundlag af anvendelse
af radiofrekvenser uden tilladelse eller tilladelser til at anvende
radiofrekvenser eller en kombination heraf, herunder
tilladelsesbetinget delt adgang for at fremme delt anvendelse af et
frekvensbånd, hvis der indgås en bindende aftale mellem
alle involverede parter i overensstemmelse med de bestemmelser om
deling, der indgår i deres tilladelser til at anvende
radiofrekvenser, for at sikre alle brugere en forudsigelig og
pålidelig deleordning.
2) Harmoniserede radiofrekvenser:
Radiofrekvenser, for hvilke harmoniserede betingelser
vedrørende adgang og effektiv udnyttelse er blevet fastsat
ved tekniske gennemførelsesforanstaltninger i
overensstemmelse med artikel 4 i Europa-Parlamentets og
Rådets beslutning nr. 676/2002/EF af 7. marts 2002 om et
frekvenspolitisk regelsæt i Det Europæiske
Fællesskab (frekvenspolitikbeslutningen).
3) Radiofrekvenser: Elektromagnetiske
bølger i frekvensområdet op til 3.000 GHz, der
udbredes uden kunstig afskærmning.
4) Uacceptable forstyrrelser: Forstyrrelser, der
udgør en fare for radionavigationstjenesters eller andre
sikkerhedstjenesters funktion, eller som på anden måde
i alvorlig grad forringer, hindrer eller gentagne gange afbryder
radiokommunikationstjenester, der fungerer i overensstemmelse med
regler fastsat på baggrund af det internationale
frekvenssamarbejde eller samarbejdet i EU eller i dansk lovgivning
i øvrigt.«
5. I
§ 2 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan beslutte at
afsætte radiofrekvenser til statens eget brug af hensyn til
beskyttelsen af den offentlige orden og den offentlige sikkerhed og
til forsvaret. Energistyrelsen indarbejder ministerens beslutning i
en frekvensplan som nævnt i § 4.«
6. I
§ 7, stk. 6, indsættes som
2. pkt.:
»Frekvensknaphed foreligger tillige,
når Energistyrelsen vurderer, at efterspørgslen efter
radiofrekvenser i et givent geografisk område ikke kan
forventes at ville kunne imødekommes inden for et kortere
tidsrum, herunder ved at angive muligheder for at anvende
radiofrekvenser, som efter Energistyrelsens vurdering er
substituerbare i forhold til de ansøgte
radiofrekvenser.«
7.
Efter § 7 indsættes før overskriften før
§ 8:
»§ 7 a. I tilfælde
af manglende efterspørgsel på harmoniserede
radiofrekvenser kan Energistyrelsen udstede tilladelse i
medfør af § 7, stk. 1, til at anvende radiofrekvenserne
på andre tekniske vilkår end de harmoniserede tekniske
vilkår, når følgende er opfyldt:
1)
Energistyrelsen har konstateret den manglende efterspørgsel
på baggrund af en offentlig høring over interessen for
at anvende de pågældende radiofrekvenser på de
harmoniserede tekniske vilkår og af en fremadrettet vurdering
af efterspørgslen.
2) Anvendelse af
de pågældende radiofrekvenser på andre tekniske
vilkår end de harmoniserede tekniske vilkår hindrer
ikke tilgængeligheden til eller anvendelsen af de
pågældende radiofrekvenser på de harmoniserede
tekniske vilkår i andre EU-medlemsstater.
3)
Energistyrelsen tager ved vurderingen hensyn til den langsigtede
tilgængelighed til og anvendelse af de pågældende
radiofrekvenser og til de stordriftsfordele, som kan følge
af anvendelsen af radiofrekvenserne på de harmoniserede
tekniske vilkår.
Stk. 2.
Energistyrelsen vurderer regelmæssigt på baggrund af
stk. 1 eller i øvrigt på baggrund af en
ansøgning om tilladelse til at anvende radiofrekvenserne
på de harmoniserede tekniske vilkår, om der kan
udstedes tilladelser til at anvende radiofrekvenserne til et andet
formål end det harmoniserede formål.«
8. I
§ 9, stk. 3, nr. 2, ændres
»typer og antal af tilladelser« til:
»radiofrekvenser og opdeling heraf«,
»auktionen« ændres til: »auktionen,«,
og efter »eller« indsættes: »typer og antal
af tilladelser, der skal være omfattet af«.
9. I
§ 10, stk. 2, nr. 1, ændres
»auktionsformen« til: »aukti???onsdesign,
herunder auktionsformat og frekvenslofter«.
10. § 10,
stk. 2, nr. 3, ophæves.
Nr. 4-7 bliver herefter nr. 3-6.
11. I
§ 10, stk. 3, ændres
»stk. 2, nr. 6« til: »stk. 2, nr. 5«.
12. I
§ 11, stk. 2, nr. 6,
indsættes efter »depositum«: »og
bankgaranti«.
13. I
§ 12, stk. 2, nr. 1, ændres
»typer og antal tilladelser,« til:
»radiofrekvenser og opdeling heraf«.
14. I
§ 12, stk. 2, nr. 2, ændres
»auktionsformen« til: »aukti??o?nsdesign,
herunder auktionsformat og frekvenslofter«.
15. I
§ 12, stk. 2, nr. 4,
indsættes efter »minimumsbudsum«: »og
mindstepris«.
16. § 12,
stk. 2, nr. 5, ophæves.
Nr. 6-9 bliver herefter nr. 5-8.
17. I
§ 12, stk. 3, ændres
»stk. 2, nr. 8« til: »stk. 2, nr. 7«.
18. I
§ 14, stk. 1, nr. 2, ændres
»elektromagnetiske felter eller« til:
»elektromagnetiske felter,«.
19. I
§ 14, stk. 1, nr. 3, ændres
»tjeneste.« til: »tjeneste,«.
20. I
§ 14, stk. 1, indsættes som
nr. 4-7:
»4) sikre
tjenesters tekniske kvalitet,
5) sikre mest
mulig delt anvendelse af radiofrekvenser,
6) sikre
effektiv udnyttelse af radiofrekvenser eller
7) sikre
opfyldelse af en almennyttig målsætning i
overensstemmelse med stk. 2.«
21. I
§ 14 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Energistyrelsen kan fastætte vilkår om anvendelse af de
radiofrekvenser, der er omfattet af en tilladelse, som udstedes i
medfør af § 7, stk. 1, inden en nærmere fastsat
dato.«
22. I
§ 19 indsættes efter
»§§ 10 eller 11«: », af tilladelser
udstedt i medfør af § 7, stk. 1, § 10, stk. 4,
§ 11, stk. 4, eller § 12, stk. 4, til at anvende
radiofrekvenser, der er harmoniseret til trådløse
bredbåndstjenester, og af tilladelser udstedt i medfør
af § 7, stk. 1, jf. § 7 a, til at anvende radiofrekvenser
på andre tekniske vilkår end harmoniserede tekniske
vilkår«.
23. I
§ 21, stk. 3, ændres
»overdragelse efter stk. 1« til: »hel eller
delvis udlejning af tilladelser og overdragelse efter stk. 1 samt
eventuelle oplysninger, som måtte blive fastlagt af
Europa-Kommissionen i en gennemførelsesretsakt,«.
24.
Efter § 22 indsættes før overskriften før
§ 23:
»Forpligtelse til at give adgang til
infrastruktur eller indgå lokalaftale om
roaming
§ 22 a. Hvor der i et lokalt
område ikke stilles nogen alternativ adgangsmulighed til
slutbrugere til rådighed på rimelige betingelser, kan
Energistyrelsen træffe afgørelse om, at en
tilladelsesindehaver, som har mulighed for at udbyde elektroniske
kommunikationsnet i området ved hjælp af
radiofrekvenser, skal imødekomme enhver rimelig anmodning om
at give adgang til tilladelsesindehaverens eksisterende passive
infrastruktur eller om at indgå en aftale om roaming til brug
for udbud af elektroniske kommunikationstjenester i området,
jf. dog stk. 3 og 4. En sådan anmodning skal indgives
skriftligt til tilladelsesindehaveren og angive, hvilke elementer i
den passive infrastruktur der anmodes om adgang til, eller
relevante elementer i forhold til en aftale om roaming.
Stk. 2. Er en
forpligtelse efter stk. 1 ikke tilstrækkelig til at
imødegå, at der ikke stilles nogen alternativ
adgangsmulighed til slutbrugere til rådighed på
rimelige betingelser, kan Energistyrelsen træffe
afgørelse om, at en tilladelsesindehaver, der har mulighed
for at udbyde elektroniske kommunikationsnet i det lokale
område nævnt i stk. 1 ved hjælp af
radiofrekvenser, skal imødekomme enhver rimelig anmodning om
adgang til tilladelsesindehaverens eksisterende aktive
infrastruktur til brug for udbud af elektroniske
kommunikati?onstjenester i området, jf. dog stk. 3 og 4. En
anmodning skal indgives skriftligt til tilladelsesindehaveren og
angive, hvilke elementer i den aktive infrastruktur der anmodes om
adgang til.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan pålægge en tilladelsesindehaver de
forpligtelser, som er nævnt i stk. 1 og 2, på rimelige
betingelser, når
1) en
sådan forpligtelse for tilladelsesindehaveren er umiddelbart
nødvendig, for at den anmodende part kan udbyde elektroniske
kommunikationstjenester i det lokale område ved hjælp
af radiofrekvenser,
2) muligheden er
klart fastsat på tidspunktet for udstedelsen af tilladelsen
til at anvende radiofrekvenser og
3) der er
uoverstigelige økonomiske eller fysiske hindringer for, at
infrastruktur til brug for udbud af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester, som er afhængige af anvendelse af
radiofrekvenser, udrulles i det lokale område og
slutbrugernes adgang til elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester i det lokale område som følge heraf er
alvorligt mangelfuld eller fraværende.
Stk. 4.
Energistyrelsen skal ved en afgørelse efter stk. 1 og 2 tage
hensyn til
1) behovet for
at maksimere konnektiviteten, herunder langs større
transportveje og i bestemte områder, og muligheden for
betydeligt at øge udbuddet og kvaliteten af tjenester for
slutbrugerne,
2) effektiv
anvendelse af radiofrekvenser,
3) de tekniske
muligheder for deling og tilknyttede betingelser,
4) situationen
med hensyn til infrastrukturbaseret og tjenestebaseret
konkurrence,
5) teknologisk
innovation og
6) det
overordnede behov for at fremme tilladelsesindehaverens incitament
til at udrulle infrastrukturen.
Stk. 5.
Energistyrelsen behandler sager om tilladelsesindehaveres afvisning
af en anmodning om adgang til eksisterende infrastruktur eller om
at indgå en lokalaftale om roaming på baggrund af en
forpligtelse pålagt af Energistyrelsen i medfør af
stk. 1 eller 2. Energistyrelsen kan ved afgørelsen
pålægge den, der anmoder om adgang eller en
roamingaftale, at dele radiofrekvenser med tilladelsesindehaveren i
det pågældende område. Energistyrelsen behandler
endvidere sager om, at anmodninger efter stk. 1 og 2 ikke er
imødekommet inden for 2 måneder.«
25. I
§ 42, stk. 1, ændres
»det radioudstyr, teleterminaludstyr eller elektriske og
elektroniske apparat,« til: »det radioudstyr eller
apparat,«.
26. I
§ 42, stk. 1, nr. 1, ændres
»det pågældende radioudstyr, teleterminaludstyr
eller elektriske eller elektroniske apparat« til: »det
pågældende radioudstyr eller apparat«.
27. I
§ 42, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 1 og 2, ændres »radioudstyr,
teleterminaludstyr og elektriske og elektroniske apparater«
til: »radioudstyr og apparater«.
28. I
§ 42, stk. 2, nr. 2, ændres
»forstyrrer andre apparater« til: »forstyrrer
radioudstyr eller apparater«.
29. I
§ 45 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler,
hvorefter offentlige myndigheder, der i medfør af stk. 1 er
bemyndiget til at udføre opgaver som nævnt i
§§ 27-30, kan fastsætte regler om gebyrer
vedrørende de pågældende opgaver, jf. § 51,
stk. 1, nr. 1 og 2, og udsendelse af rykkere i tilfælde af
manglende betaling af sådanne gebyrer, jf. § 51, stk. 1,
nr. 3.«
30.
Efter kapitel 12 indsættes:
»Kapitel 12 a
Anvendelse af
forordninger
§ 51 a. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler, der er
nødvendige for at anvende forordninger udstedt af Den
Europæiske Union på frekvensområdet, herunder
regler om håndhævelse i form af forbud, påbud og
tvangsbøder for manglende overholdelse af forordninger eller
manglende efterlevelse af afgørelser truffet i medfør
af forordninger.«
31. I
§ 54, stk. 1, nr. 5, ændres
»EF-forordninger« til:
»EU-forordninger«.
§ 3
I lov om etablering og fælles udnyttelse
af master til radiokommunikationsformål m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1039 af 11. oktober 2019, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om etablering og fælles
udnyttelse af master til radiokommunikationsformål og
udnyttelse af infrastruktur til opsætning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
m.v.«
2. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L
321, side 36.«
3. Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Lovens formål,
anvendelsesområde og definitioner«.
4. I
§ 1, stk. 1, ændres
»og andre høje konstruktioner« til: »,
høje konstruktioner og anden fysisk
infrastruktur«.
5. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
nr. 4 og 5:
»4) Adgang
til at opsætte trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde på fysisk infrastruktur og gadeinventar, der
kontrolleres af en offentlig myndighed, og som er teknisk egnet til
at være vært for sådanne trådløse
adgangspunkter eller nødvendig for at forbinde sådanne
trådløse adgangspunkter med et transportnet.
5) Adgang til at
opsætte trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde på gadeinventar, der kontrolleres af andre,
og som er teknisk egnet til at være vært for
sådanne trådløse adgangspunkter eller
nødvendigt for at forbinde sådanne
trådløse adgangspunkter med et
transportnet.«
6. I
§ 1, stk. 3, ændres
»eller andre høje konstruktioner« til: »,
andre høje konstruktioner eller fysisk infrastruktur«,
og efter »politiet« indsættes: »eller
myndigheder inden for Forsvarsministeriets område«.
7. § 1,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. I
denne lov forstås ved:
1) Antennesystemer: Kabler,
antennebærerør og antenner opsat på selve
masten, bygningen eller konstruktionen eller på de på
masten, bygningen eller konstruktionen opsatte
bærerør.
2) Trådløst adgangspunkt med lille
rækkevidde: Lille trådløs
netadgangsinstallation med lav effekt og lille rækkevidde,
der enten benytter radiofrekvenser på grundlag af en
tilladelse, på et tilladelsesfrit grundlag eller på
grundlag af begge dele, og som kan anvendes som del af et
offentligt elektronisk kommunikationsnet, som kan være
udstyret med en eller flere ikke iøjnefaldende antenner, og
som giver brugerne trådløs adgang til elektroniske
kommunikationsnet, uanset om den underliggende nettopologi er
mobilnet- eller fastnetbaseret.
3) Fysisk infrastruktur: Bygninger og anden
infrastruktur, som er teknisk egnet til at være vært
for trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde, eller som er nødvendig for at forbinde
sådanne trådløse adgangspunkter med et
transportnet.
4) Gadeinventar: Lysmaster, gadeskilte,
trafiklys, reklameskilte, stoppesteder m.v., som er teknisk egnet
til at være vært for trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde, eller som er
nødvendig for at forbinde sådanne
trådløse adgangspunkter med et
transportnet.«
8. I
§ 1, stk. 5, indsættes som
2. pkt.:
»Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at § 14 a
finder tilsvarende anvendelse på trådløse
adgangspunkter, der ikke er omfattet af Europa-Kommissionens
gennemførelsesretsakter vedtaget i medfør af artikel
57, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation (omarbejdning).«
9. I
§ 1 a, stk. 4, udgår
»efter forhandling med social- og
indenrigsministeren«.
10. § 1 b,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
11. I
§ 1 c, stk. 2, udgår
»social- og indenrigsministeren,«.
12.
Efter § 14 indsættes i kapitel
3:
»Adgang til opsætning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
på fysisk infrastruktur m.v.
§ 14 a. Offentlige
myndigheder, der kontrollerer fysisk infrastruktur eller
gadeinventar, skal imødekomme enhver rimelig anmodning om
adgang til fysisk infrastruktur og adgang til gadeinventar fra en
udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester med
henblik på opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde. Andre, der kontrollerer
gadeinventar, skal imødekomme enhver rimelig anmodning om
adgang til gadeinventar fra en udbyder af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester med henblik på
opsætning af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde. En anmodning skal indgives skriftligt og angive
den fysiske infrastruktur eller det gadeinventar, der anmodes om
adgang til. Adgang efter dette stykke omfatter kun
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde,
der er omfattet af Europa-Kommissionens
gennemførelsesretsakter vedtaget i medfør af artikel
57, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk
kommunikation (omarbejdning) og regler fastsat i medfør af
§ 1, stk. 5.
Stk. 2. En
anmodning om adgang, jf. stk. 1, der ikke er rimelig, kan afvises.
Afvisning skal ske skriftligt og meddeles den udbyder af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der anmoder om
adgang, snarest muligt og senest 2 måneder efter datoen for
modtagelsen af anmodningen.
Stk. 3. Afslag
på en anmodning om adgang, jf. stk. 1, skal skriftligt
meddeles den udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester, der anmoder om adgang, snarest muligt og senest 2
måneder efter datoen for modtagelsen af anmodningen. Afslag
kan gives, hvis den fysiske infrastruktur eller gadeinventaret ikke
er teknisk egnet til at være vært for
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde,
eller hvis den fysiske infrastruktur eller gadeinventaret ikke er
nødvendig for at forbinde sådanne
trådløse adgangspunkter med et transportnet.
Stk. 4. Adgang
til fysisk infrastruktur og adgang til gadeinventar, jf. stk. 1,
gives på rimelige, gennemsigtige og ikkediskriminerende
vilkår og betingelser, herunder pris. Herudover må
adgang ikke gøres til genstand for afgifter eller gebyrer ud
over administrationsgebyrer. Adgang til fysisk infrastruktur og
gadeinventar gives snarest muligt og senest 2 måneder efter
datoen for modtagelsen af anmodningen. Offentlige myndigheder skal
offentliggøre disse vilkår og betingelser.
Stk. 5.
Anmodning om adgang, jf. stk. 1, kan fremsættes af udbydere
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester.
Stk. 6. Adgang
til fysisk infrastruktur og adgang til gadeinventar, jf. stk. 1,
gives, efterhånden som anmodninger herom modtages. Modtages
flere anmodninger på samme dag, og er der på den
fysiske infrastruktur eller på gadeinventaret begrænset
kapacitet, gives adgang efter lodtrækning.
Stk. 7. I det
omfang der i medfør af anden lovgivning er fastsat
særlige sikkerhedsforskrifter for den i stk. 1 omhandlede
fysiske infrastruktur og det i stk. 1 omhandlede gadeinventar, skal
opsætning af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde ske på de vilkår og med de
begrænsninger, der følger heraf.
Stk. 8.
Gælder der særlige sikkerhedsforskrifter for den i stk.
1 omhandlede fysiske infrastruktur eller det i stk. 1 omhandlede
gadeinventar, varetages driften og vedligeholdelsen af de placerede
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde af
den offentlige myndighed, der kontrollerer den fysiske
infrastruktur eller gadeinventaret, og af andre, der kontrollerer
gadeinventaret, medmindre anden aftale indgås mellem
parterne. Udgifter til drift og vedligeholdelse af de placerede
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
afholdes dog af den udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester, der får adgang til opsætning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde
på den fysiske infrastruktur eller gadeinventaret, medmindre
anden aftale indgås mellem parterne.«
13. I
§ 15, stk. 2, indsættes
efter »ændring«: », bevarelse«.
14.
Efter § 23 indsættes:
Ȥ 23 a. Energistyrelsen
behandler sager om afvisning af eller afslag på en anmodning
om adgang til fysisk infrastruktur eller gadeinventar, jf. §
14 a, stk. 2 og 3, og sager, hvor en anmodning om adgang til fysisk
infrastruktur eller gadeinventar ikke er imødekommet inden
for 2 måneder, jf. § 14 a, stk. 1, jf. § 14 a, stk.
4.
Stk. 2. Sager
omfattet af stk. 1 kan indbringes for Energistyrelsen af den
udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, der har
fremsat en anmodning om adgang i henhold til § 14 a, stk.
1.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan i sager efter stk. 1 træffe
afgørelse om, at en offentlig myndigheds eller andres
afvisning, jf. § 14 a, stk. 2, eller afslag, jf. § 14 a,
stk. 3, på en anmodning om adgang er berettiget, at en
offentlig myndighed skal give adgang til sin fysiske infrastruktur
eller sit gadeinventar, og at andre skal give adgang til deres
gadeinventar, jf. § 14 a, stk. 1, og herunder fastsætte
vilkår og betingelser, eller at en offentlig myndigheds eller
andres afvisning, jf. § 14 a, stk. 2, eller afslag, jf. §
14 a, stk. 3, på en anmodning om adgang ikke er
berettiget.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan af sagens parter kræve enhver oplysning
og ethvert materiale, som Energistyrelsen skønner relevant,
med henblik på behandling af sagen efter stk. 1 og med
henblik på at kunne træffe afgørelse og herunder
fastsætte vilkår og betingelser efter stk. 3. Undlader
en part at afgive oplysninger og materiale, som Energistyrelsen kan
kræve efter 1. pkt. eller i medfør af regler fastsat i
henhold til stk. 5, kan Energistyrelsen pålægge parten
tvangsbøder.
Stk. 5. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
Energistyrelsens behandling af sager efter denne bestemmelse,
herunder om, hvilke afgørelser Energistyrelsen kan
træffe, om frister for styrelsens behandling af sager og om
oplysningspligt og pligt til indsendelse af materiale til brug for
sagsbehandlingen.«
15. I
§ 24, stk. 1, indsættes
efter »i forbindelse hermed,«: »og klager over
Energistyrelsens afgørelser efter § 23 a, stk.
3,«.
16. I
§ 24, stk. 4, udgår
»social- og indenrigsministeren,«.
17.
Efter kapitel 6 a indsættes:
»Kapitel 6 b
Anvendelse af
forordninger
§ 24 b. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler, der er
nødvendige for at anvende forordninger udstedt af Den
Europæiske Union vedrørende forhold, der er omfattet
af denne lov, herunder regler om håndhævelse i form af
forbud, påbud og tvangsbøder og om sanktioner i form
af bødestraf for manglende overholdelse af forordninger
eller manglende efterlevelse af afgørelser truffet i
medfør af forordninger.«
§ 4
I lov om standarder for transmission af
tv-signaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 664 af 10. juli
2003, som ændret ved § 28 i lov nr. 1231 af 18. december
2012, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om standarder for transmission
af tv-signaler og interoperabilitet for digital jordbaseret
radiotransmission m.v.«
2. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L
321, side 36.«
3. I
§ 1 indsættes som nr. 4:
»4) Pligt
for producenter og importører af køretøjer i
klasse M til at sikre, at bilradiomodtagere, der er indbygget i nye
køretøjer i klasse M, består af en modtager,
som kan modtage og gengive som minimum radiotjenester udsendt via
digital jordbaseret radiotransmission.«
§ 5
I lov nr. 1531 af 18. december 2018 om
ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester (Kommuners tilskud til udrulning af elektroniske
kommunikationsnet, tildeling af koder til machine to
machine-kommunikation (m2m-kommunikation) og ophævelse af
regler om Bredbåndsgarantiordningen) foretages
følgende ændring:
1. § 1,
nr. 8, ophæves.
Erhvervsministeriet
§ 6
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter »tilpasning af visse direktiver
vedrørende miljø på grund af Republikken
Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side
193,«: »og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018 om oprettelse af en
europæisk kodeks for elektronisk kommunikation
(omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 321, side 36«.
2. I
§ 15 indsættes som stk. 13:
»Stk. 13.
Bestemmelser i lokalplaner, som hindrer opsætning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde og
udstyr hertil på fysisk infrastruktur eller på arealer,
er uden virkning i forhold til opsætning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde og
udstyr hertil, medmindre den fysiske infrastruktur eller arealet er
beskyttet ud fra en arkitektonisk, historisk eller
naturmæssig værdi eller af hensyn til den offentlige
sikkerhed. Det samme gælder bestemmelser med tilsvarende
indhold i planer, som er opretholdt efter § 68, stk. 2, eller
bestemmelser med tilsvarende indhold i servitutter, hvor
kommunalbestyrelsen er eneste påtaleberettigede.
Trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde og
fysisk infrastruktur forstås i overensstemmelse med
definitionerne i lov om etablering og fælles udnyttelse af
master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af
infrastruktur til opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde m.v.«
3. I
§ 36, stk. 1, indsættes som
nr. 21:
»21)
Trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde og
udstyr hertil, der opsættes på fysisk infrastruktur
eller på arealer, medmindre kommuneplanen indeholder
retningslinjer om, at den fysiske infrastruktur eller arealet har
en arkitektonisk, historisk eller naturmæssig værdi,
eller der er hensyn til den offentlige sikkerhed, eller medmindre
de samme værdier og hensyn fremgår af
bekendtgørelser udstedt i medfør af loven.
Trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde og
fysisk infrastruktur forstås i overensstemmelse med
definitionerne i lov om etablering og fælles udnyttelse af
master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af
infrastruktur til opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde m.v.«
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 21. december 2020.
Stk. 2. Klima-, energi-
og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 69.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 4, stk. 1-3, § 14, stk. 5, og §
59, stk. 1 og 3, i lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar
2014, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af regler fastsat i medfør af denne lov.
§ 8
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men lovens § 2 kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
»Bilag
1
Kriterier for
vurdering af tilbud om saminvestering, jf. § 47 a, stk. 2, nr.
5
Når Erhvervsstyrelsen
vurderer et tilbud om saminvestering i henhold til § 47 a,
stk. 2, skal styrelsen kontrollere, at kriterierne i dette bilag
som minimum er opfyldt.
Erhvervsstyrelsen kan overveje
yderligere kriterier, for så vidt de er nødvendige for
at sikre potentielle investorers adgang til saminvesteringen, i
lyset af særlige lokale forhold og markedsstrukturen.
Erhvervsstyrelsen skal i henhold
til § 47 a, stk. 2, nr. 5, kontrollere, at
saminvesteringstilbuddet opfylder mindst følgende
kriterier:
1) Enhver udbyder
skal under hele levetiden for det net, der opføres inden for
rammerne af et saminvesteringstilbud, have adgang til
saminvesteringstilbuddet på ikkediskriminerende vilkår.
I tilbuddet kan udbyderen, der er udpeget som havende en
stærk markedsposition, inkludere rimelige betingelser
vedrørende en udbyders finansielle kapacitet, så
potentielle medinvestorer f.eks. skal kunne vise, at de er i stand
til at foretage trinvise betalinger, som danner grundlag for
planlægningen af udrulningen, accept af en strategisk plan,
som danner grundlag for udarbejdelse af udrulningsplaner på
mellemlang sigt, osv.
2)
Saminvesteringstilbuddet skal være transparent, det vil sige,
at
a) tilbuddet er
tilgængeligt og let at finde på webstedet for
udbyderen, der er udpeget som havende en stærk
markedsposition,
b) de fulde,
detaljerede vilkår skal gøres tilgængelige for
potentielle tilbudsgivere, der har tilkendegivet interesse, uden
unødig forsinkelse, herunder saminvesteringsaftalens retlige
form og, hvor det er relevant, hensigtserklæringen om
reglerne for styring af saminvesteringsorganet, og
c) forløbet,
herunder køreplanen for oprettelsen og udviklingen af
saminvesteringsprojektet, skal fastlægges på
forhånd, eventuelle medinvestorer skal modtage en tydelig
forklaring på skrift og alle vigtige milepæle på
en tydelig måde skal meddeles alle udbydere uden
diskrimination.
3)
Saminvesteringstilbuddet skal omfatte vilkår for potentielle
medinvestorer, som fremmer bæredygtig konkurrence på
lang sigt, herunder særlig:
a) Alle udbydere
skal tilbydes fair, rimelige og ikkediskriminerende vilkår og
betingelser for deltagelse i saminvesteringsaftalen, der
afhænger af, hvornår de tilslutter sig aftalen,
herunder hvad angår den finansielle modydelse, der
kræves for at opnå bestemte rettigheder, hvad
angår den beskyttelse, som de pågældende
rettigheder giver medinvestorerne under såvel opbygningsfasen
som driftsfasen, f.eks. ved at tildele umistelige brugsrettigheder
i hele det saminvesteringsomfattede nets forventede levetid, og
hvad angår betingelserne for tilslutning til og potentiel
opsigelse af saminvesteringsaftalen. I denne sammenhæng
forstås ved ikkediskriminerende vilkår ikke, at alle
potentielle medinvestorer skal tilbydes nøjagtig samme
vilkår, herunder finansielle vilkår, men at alle
variationer af de tilbudte vilkår skal begrundes ud fra de
samme objektive, transparente, ikkediskriminerende og forudsigelige
kriterier, såsom det antal slutbrugertilslutninger, der
indgås tilsagn om.
b) Tilbuddet skal
give mulighed for fleksibilitet med hensyn til størrelsen af
og tidsplanen for hver enkelt medinvestors tilsagn, f.eks. i form
af en aftalt og potentielt stigende procentdel af det samlede antal
slutbrugertilslutninger i et givet område, som medinvestorer
gradvis kan øge deres tilsagn om, og som fastsættes
på et enhedsniveau, der gør det muligt for mindre
medinvestorer med begrænsede ressourcer at deltage i
saminvesteringen i et rimeligt minimumsomfang og gradvis at
øge deres deltagelse, samtidig med at det sikres, at det
oprindelige tilsagn er tilstrækkeligt. Fastsættelsen af
den enkelte medinvestors finansielle modydelse skal afspejle, at de
første investorer påtager sig en større risiko
og indskyder kapital på et tidligere tidspunkt.
c) Et merbidrag,
som øges over tid, skal anses for berettiget for tilsagn,
der indgås senere i forløbet, og for nye
medinvestorer, der tilslutter sig saminvesteringen efter projektets
start, for at afspejle de aftagende risici og modvirke et eventuelt
incitament til at tilbageholde kapital i de tidlige faser.
d)
Saminvesteringsaftalen skal give mulighed for, at medinvestorer kan
overdrage erhvervede rettigheder til andre medinvestorer eller til
tredjeparter, som ønsker at tilslutte sig
saminvesteringsaftalen, under forbehold af at den overtagende
udbyder forpligter sig til at opfylde alle den overdragende
udbyders oprindelige forpligtelser i henhold til
saminvesteringsaftalen.
e) Medinvestorerne
skal på fair og rimelige vilkår og betingelser give
hinanden gensidige rettigheder til adgang til den
saminvesteringsomfattede infrastruktur med henblik på udbud
af tjenester i de efterfølgende led, herunder til
slutbrugere, på transparente betingelser, som skal være
transparente i saminvesteringstilbuddet og efterfølgende
aftaler, særlig når medinvestorer individuelt og
særskilt har ansvaret for udrulningen af bestemte dele af
nettet. Hvis der oprettes et saminvesteringsorgan, skal det give
alle medinvestorer adgang til nettet, uanset om det er direkte
eller indirekte, på equivalence of inputs-basis og på
fair og rimelige vilkår og betingelser, herunder finansielle
betingelser, der afspejler de forskellige risikoniveauer, som de
enkelte medinvestorer har accepteret.
4)
Saminvesteringstilbuddet skal sikre en bæredygtig
investering, der sandsynligvis vil kunne dække fremtidige
behov, ved at udrulle nye netelementer, som i væsentlig grad
bidrager til udrulningen af net med meget høj
kapacitet.«
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L
321, side 36.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L
321, side 36.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L
321, side 36.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L
321, side 36.