Fremsat den 7. oktober 2020 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om luftfart
(Fastlæggelse af safety-afgiften og
regulering af erstatningsansvarsgrænser)
§ 1
I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1149 af 13. oktober 2017, som ændret ved lov nr. 1114 af
29. december 1997, lov nr. 731 af 8. juni 2018, § 35 i lov nr.
1706 af 27. december 2018 og lov nr. 970 af 26. juni 2020,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 10, stk. 2, og § 11, stk. 2, litra c, ændres
»hans« til: »ejerens«.
2. I
§ 15 ændres
»hans« til: »brugerens«.
3. I
§ 26, stk. 2, ændres
»han« til: »ministeren«.
4. I
§ 39 ændres i 1. pkt. »han« til:
»certifikatindehaveren«, og i 2.
pkt. ændres »Han« til:
»Certifikatindehaveren«.
5. To
steder i § 43, stk. 2, og i § 47, 2. pkt., ændres
»han« til: »luftfartøjschefen«.
6. I
§ 43, stk. 4, ændres
»Han« til: »Luftfartøjschefen«.
7. I
§ 45, stk. 2, 2. pkt., to steder i
§ 50, stk. 2, i § 132, stk. 2, og i § 149, stk. 6, 1. og 3. pkt., ændres »han« til:
»vedkommende«.
8. I
§ 45, stk. 2, 1. pkt., § 127, stk. 3, 1. pkt., § 149, stk. 1, 2.
pkt., og stk. 6, 1. pkt., og
§ 150 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »ham«: til »vedkommende«.
9. I
§ 47, 1. pkt., ændres
»hans« til:
»luftfartøjschefens«.
10. I
§ 50, stk. 6, ændres
»hans« til: »dennes«.
11. To
steder i § 50, stk. 6, og to
steder i § 50, stk. 8, 1. pkt.,
ændres »han« til: »personen«.
12. I
§ 111, stk. 1 og 2, ændres »113.000« til:
»128.821«.
13. I
§ 111, stk. 3, ændres
»4.694« til: »5.346«.
14. I
§ 111, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »1.131« til: »1.288«.
15. I
§ 111, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »19« til: »22«.
16. I
§ 130, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »ham« til: »ejeren«.
17. I
§ 148,
stk. 1, 1. pkt., ændres »4,75 kr.« til:
»6,00 kr.«
18. I
§ 148, stk. 4, indsættes
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Beløbet reguleres uanset 1.
pkt. første gang den 1. januar 2025.«
19. I
§ 148, stk. 4, 3. pkt., der bliver
4. pkt., udgår »hvert år«.
20. I
§ 149, stk. 4, 3. pkt., og stk. 10, 2. pkt., ændres
»ham« til: »arbejdsgiveren«.
21. I
bilag 1, § 95, stk. 3,
ændres »han« til: »befordreren«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
17, træder i kraft den 1. januar 2022.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. Fastlæggelse af safety-afgiften | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. Regulering af
erstatningsansvarsgrænser | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at adressere behovet for en
generel opdatering af lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1149 af 13. oktober 2017, som ændret ved lov nr. 1114 af
29. december 1997, lov nr. 731 af 8. juni 2018 og § 35 i lov
nr. 1706 af 27. december 2018 (herefter luftfartsloven), herunder
fastlæggelse af safety-afgiften på grund af
væsentligt ændret passagerantal i kølvandet
på COVID-19 pandemien, regulering af de
beløbsmæssige erstatningsansvarsgrænser ved
befordring af passagerer, bagage og gods, der ikke er omfattet af
EU-regulering samt brugen af kønsneutrale stedord.
Lovforslaget indebærer for det første et forslag om
fastlæggelse af safety-afgiftssatsen. Afgiften fremgår
direkte af luftfartsloven, og har til formål at finansiere
det statslige tilsyn med luftfartssikkerheden. Afgiften betales af
såvel danske som udenlandske luftfartsselskaber, der flyver
passagerer fra en dansk lufthavn, der står åben for
offentligheden. I praksis lægger selskaberne afgiften oveni
billetpriserne, så det reelt er passagererne, der betaler
afgiften.
Hidtil er safety-afgiften blevet reguleret en gang årligt.
Som følge af COVID-19 pandemien og usikkerheden i forhold
til aktivitetsniveauet på luftfartsområdet, er det
nødvendigt at udskyde reguleringsmekanismen indtil der
på ny er et mere kontinuerligt aktivitetsniveau på
luftfartsområdet. Ved at udskyde den årlige regulering
vil reguleringsmekanismen, når den på ny skal finde
anvendelse, kunne anvendes i overensstemmelse med sit formål,
således at der på sigt hverken skabes overskud eller
underskud på ordningen, men derimod den balance, der
oprindeligt har været hensigten med ordningen.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.1. nedenfor.
Lovforslaget indebærer for
det andet et forslag om regulering af de
erstatningsansvarsgrænser, der gælder for
luftfartsselskaber fra Grønland, Færøerne og
tredjelande (lande udenfor EU og EØS-samarbejdet) ved
erstatning for skade på passagerer, bagage og gods.
Før de foreslåede erstatningsansvarsgrænser kan
finde anvendelse for de grønlandske og færøske
luftfartsselskaber, vil lovens bestemmelser skulle sættes i
kraft for Grønland og Færøerne ved kongelig
anordning.
De foreslåede
beløbsgrænser gælder derudover for
EU-luftfartsselskaber for så vidt angår erstatning for
skade på gods.
De gældende regler for luftfartsselskabernes
erstatningsansvar, herunder beløbsmæssige
grænser for erstatningen, er reguleret i
Montreal-konventionen af 28. maj 1999 om indførelse af visse
ensartede regler for international luftbefordring (herefter
Montreal-konventionen). Beløbene i Montreal-konventionen er
nu for anden gang siden Danmark tiltrådte konventionen blevet
»pristalsreguleret«, hvorfor grænserne i
luftfartsloven foreslås reguleret tilsvarende.
Der henvises til lovforslagets pkt. 2.2. nedenfor.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Fastlæggelse af safety-afgiften
2.1.1. Gældende ret
Luftfartslovens § 148, stk. 1, medfører, at
luftfartsselskaberne skal betale en afgift til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen på 4,75 kr. for hver passager, som selskabet
befordrer, kaldet safety-afgiften. Afgiften betales for passagerer,
som rejser med et luftfartøj, der er godkendt til mere end
10 passagersæder, eller som har en maksimal startvægt
på mere end 5.700 kg, og som afgår fra en dansk
flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for
offentligheden. Afgiften betales af såvel danske som
udenlandske luftfartsselskaber. I praksis lægger selskaberne
afgiften oveni billetpriserne, så det reelt er passagererne,
der betaler afgiften.
Safety-afgiften dækker omkostningerne forbundet med
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver vedrørende tilsyn
med civil luftfart i bred forstand, herunder også tilsyn med
aktører, der ikke er pålagt afgiften, men hvis
aktivitet har betydning for luftfartspassagerernes sikkerhed. Det
drejer sig f.eks. om luftfartsselskaber, der alene udfører
godstransport, private aktører, der leverer forskellige
ydelser til luftfarten, svæveflyvere, mindre fly, piloter,
flyveledere, teknisk personale som f.eks. mekanikere,
flyværksteder, flyvepladser, flyvesikringstjenester,
droneførere m.v.
Afgiften er siden indførelsen i 2013 blevet tilpasset et
par gange, senest ved lov nr. 731 af 8. juni 2018 om ændring
af lov om luftfart. Det følger af luftfartslovens §
148, stk. 4, at afgiften reguleres én gang årligt med
2 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent, jf.
lovbekendtgørelse nr. 237 af 27. februar 2020, og fratrukket
passagervækstprocenten mellem de to perioder på 12
måneder, der begyndte henholdsvis 36 og 24 måneder
før det pågældende finansår. Det herefter
fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre.
Transportministeren bekendtgør reguleringen hvert år.
Den årlige regulering har medført, at satsen i 2020
udgør 4,50 kr.
Der skal ikke betales afgift for passagerer, der transporteres i
forbindelse med taxaflyvning i mindre fly, for passagerer under 2
år, transit- og transferpassagerer samt luftfartsselskabets
personale på tjenesterejse, jf. § 148, stk. 3.
Passagerer under 2 år er undtaget fra afgiften. Det
skyldes, at disse passagerer typisk ikke optager et
selvstændigt sæde under flyvningen, men er placeret med
et særligt bælte oven på en voksen person. Dette
svarer i øvrigt til, at luftfartsselskaberne typisk heller
ikke forlanger fuld billetpris for passagerer under 2 år.
Transitpassagerer og transferpassagerer er undtaget fra
afgiften, da de ikke starter deres rejse fra den
pågældende flyveplads. Transitpassagerer er passagerer,
der efter et kort stop på flyvepladsen enten fortsætter
flyrejsen med samme fly og samme rutenummer eller med et andet fly
med samme rutenummer. Transferpassagerer er passagerer, der er
ankommet til flyvepladsen med fly og inden for 24 timer enten
afrejser fra samme flyveplads med andet fly eller med samme fly
blot med andet rutenummer. Denne ordning sikrer, at der f.eks. ikke
skal betales afgift to gange for en passager, der starter sin rejse
fra en dansk flyveplads og via Københavns Lufthavn skal
videre på en sammenhængende flyrejse. To flyrejser
anses for sammenhængende, når der forefindes en
sammenhængende billet for de to flyrejser.
Luftfartsselskabers personale på tjenesterejse er
afgiftsfritaget, idet det ikke anses for rimeligt at
pålægge en afgift for arbejdende personale. Det
bemærkes i den sammenhæng, at luftfartsselskabernes
personale også er undtaget fra brugerbetaling i flyvepladsens
takstregulativer.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Danmark har et højt sikkerhedsniveau på
luftfartsområdet. Safety-afgiften dækker omkostningerne
forbundet med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver
vedrørende tilsyn med den civile luftfart i bred forstand,
herunder også tilsyn med aktører, der ikke er
pålagt afgiften, men hvis aktivitet har betydning for
luftfartspassagerernes sikkerhed, jf. ovenfor.
Afgiftssatsen er siden indførelsen i luftfartsloven
tilpasset flere gange, senest i 2018, hvor den blev fastsat til
4,75 kr. Den løbende, årlige regulering har
medført, at afgiftssatsen i 2020 udgør 4,50 kr. Siden
afgiftens indførelse i luftfartsloven i 2013, hvor den
oprindelige afgiftssats var på 6,00 kr., har afgiften svinget
mellem 4,50 kr. og 6,25 kr. Formålet med såvel
tidligere tilpasninger af afgiften som den årlige regulering
har været, at afgiftsordningen skulle balancere over tid, for
derved at forhindre såvel overskud som underskud på
ordningen.
COVID-19 pandemien og den deraf følgende nedlukning af
såvel Danmark som resten af verden, har ført til
væsentlig usikkerhed om aktivitetsniveauet i
luftfartsbranchen i såvel 2020 som i de kommende
år.
Konkret betyder fraværet af passagerer, at der ikke
indbetales safety-afgifter som forventet i 2020, hvilket i sig selv
giver underskud på ordningen.
Derudover vil den årlige regulering af safety-afgiften,
der baserer sig på den reguleringsmekanisme, der findes i
luftfartslovens § 148, stk. 4, føre til væsentlig
ubalance på ordningen, som på grund af den måde
reguleringsmekanismen fungerer vil strække sig flere år
ud i fremtiden.
Det skyldes, at det netop er passagerantallet, som det så
ud 2 år tidligere, der danner grundlag for opkrævningen
af safety-afgiften, jf. ovenfor. Det meget lave antal afrejsende
passagerer under COVID-19 pandemien vil betyde, at safety-afgiften,
med den gældende reguleringsmekanisme, om 2 år vil
komme til at basere sig på et passagerantal, der sammenlignet
med tidligere år, ligger på et endog meget lavt
niveau.
Endelig vil udviklingen i passagerantallet i en periode fremover
også være omgærdet med væsentlig
usikkerhed, som helt vil afhænge af, hvordan genoplukningen i
forlængelse af COVID-19-pandemien kommer til at udvikle
sig.
På den baggrund vil det i en periode ikke være
hensigtsmæssigt at foretage en årlig regulering af
afgiften som hidtil, idet det vil give nogle meget store udsving i
satsen fra år til år, uden at udsvinget afspejler den
aktuelle aktivitet på området.
Det foreslås derfor, at afgiftssatsen pr. 1. januar 2022
fastlægges på det oprindelige niveau for afgiften
på 6,00 kr. Dermed nulstilles ordningen således, at der
ved den fremtidige regulering af satsen tages udgangspunkt i den
oprindelige sats. Det betyder samtidig, at den afgiftssats, der
fremgår af den gældende § 148, stk. 1, på
4,75 kr. vil finde anvendelse i 2021.
Samtidig foreslås det, at reguleringsmekanismen i loven
udskydes, så førstkommende regulering af afgiftssatsen
sker pr. 1. januar 2025. På dette tidspunkt vurderes det, at
de udsving i aktivitetsniveauet på luftfartsområdet,
der skyldes COVID-19 pandemien, vil være stabiliseret. Dermed
vil reguleringsmekanismen på ny virke efter hensigten,
således at der sikres en langsigtet balance på
safety-afgiftsordningen.
Der henvises til de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 1, nr. 17-19.
2.2. Regulering af
erstatningsansvarsgrænser
2.2.1. Gældende ret
Luftfartslovens § 111
indeholder i overensstemmelse med artikel 21 og 22 i
Montreal-konventionen begrænsninger i befordrerens
(luftfartsselskabets) ansvar. Bestemmelsen finder anvendelse i de
tilfælde, hvor en passager bliver dræbt eller lider
skade på legeme eller helbred, hvor en passager
udsættes for forsinkelse, eller hvor rejsegods (bagage) eller
gods går tabt, beskadiges eller forsinkes.
Såvel EU som de enkelte medlemslande, herunder Danmark,
har tiltrådt Montreal-konventionen. EU og medlemsstaterne
deler kompetencen på de områder, som
Montreal-konventionen omfatter.
EU's kompetence i forhold til Montreal-konventionen er fastlagt
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 889/2002
af 13. maj 2002 om ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 2027/97 om luftfartsselskabers erstatningsansvar i
tilfælde af ulykker (herefter
erstatningsansvarsforordningen). Forordningen gennemfører
Montreal-konventionens bestemmelser om erstatningsansvar, men kun
for EU's luftfartsselskaber, hvorved forstås et
luftfartsselskab med en gyldig licens udstedt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1008/2008
af 24. september 2008 om fælles regler for driften af
luttrafiktjenester i Fællesskabet og kun for så vidt
angår lufttransport af passagerer og bagage.
Medlemsstaterne har således kompetencen i forhold til
luftfartsselskaber hjemmehørende i lande, der ikke er medlem
af EU og i forhold til EU-luftfartsselskaber på
områder, der ikke er omfattet af
erstatningsansvarsforordningen dvs. lufttransport af gods.
I Danmark er området reguleret i luftfartslovens kapitel
9, som blev ændret ved lov nr. 1074 af 17. december 2002 om
ændring af lov om luftfart, der gennemførte
Montreal-konventionen i Danmark i det omfang, dette var
nødvendigt i forhold til gældende forordninger.
Luftfartslovens kapitel 9 gælder således for
grønlandske, færøske og tredjelandes
luftfartsselskaber, samt for så vidt angår ansvaret for
lufttransport af gods for alle luftfartsselskaber, herunder
også EU-luftfartsselskaber. For grønlandske og
færøske luftfartsselskaber er de gældende
beløbsgrænser i luftfartslovens § 111 sat i kraft
ved kongelig anordning. For Grønlands vedkommende er det
sket ved kongelig anordning nr. 1268 af 28. november 2017 om
ikrafttræden for Grønland af ændringslove til
lov om luftfart og lov om registrering af rettigheder over
luftfartøjer, mens det for Færøernes
vedkommende er sket ved anordning nr. 905 af 4. juli 2013 om
ikrafttræden for Færøerne af forskellige
ændringslove til lov om luftfart.
Ansvarsgrænserne i luftfartslovens § 111 er angivet i
SDR (særlige trækningsrettigheder) som er en
særlig regneenhed fastsat og beregnet på baggrund af en
såkaldt »kurv« af valutaer (USD, EUR, GBP og
JPY).
Denne »kurv« offentliggøres af IMF (Den
internationale Valutafond). 1 SDR svarer pr. 23. juni 2020 til
9,1078 DKK. Erstatningsansvarsgrænserne i
Montreal-konventionen skal af den internationale civile
luftfartsorganisation, ICAO tages op til vurdering hvert femte
år med henblik på en eventuel
»pristalsregulering« efter nogle nærmere angivne
beregningsmetoder. Beløbet blev første gang reguleret
pr. 30. december 2009. Den seneste forhøjelse af
ansvarsgrænserne i Montreal-konventionen er sket med virkning
fra den 28. december 2019, jf. State letter LE 3/38.1-19/50, af 28.
juni 2019.
Efter luftfartslovens § 111, stk. 1 og 2, er
erstatningsansvarsgrænsen i tilfælde af skade på
passagerer 113.000 SDR. Luftfartsselskabet er op til 113.000 SDR
objektivt ansvarlig, med mindre passageren har medvirket til
skaden. For eventuel erstatningssum, der overstiger 113.000 SDR, er
der tale om et præsumptionsansvar (ansvar med omvendt
bevisbyrde).
For skade forvoldt ved forsinkelse efter luftfartslovens §
111, stk. 3, er ansvarsgrænsen 4.649 SDR. Der er tale om et
præsumptionsansvar op til 4649 SDR. For skade ved tab,
beskadigelse eller forsinkelse af rejsegods efter luftfartslovens
§ 111, stk. 4, er ansvaret begrænset til 1.131 SDR for
hver passager. For skade på bagage er der tale om et
objektivt ansvar op til 1.131 SDR, mens der ved forsinkelse af
bagage er tale om et præsumptionsansvar.
Endelig er ansvaret for skade ved tab, beskadigelse eller
forsinkelse af gods efter luftfartslovens § 111, stk. 5,
begrænset til 19 SDR pr. kg. Der er tale om et objektiv
ansvar op til 19 SDR pr. kg.
2.2.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Danmark er forpligtet til at sikre
gennemførelse af de erstatningsansvarsgrænser, der
følger af Montreal-konventionen for så vidt
angår de elementer, der ikke reguleres i
erstatningsansvarsforordningen.
Med henblik på gennemførelse af den seneste
regulering af Montreal-konventionens
erstatningsansvarsgrænser for så vidt angår
luftfartsselskaber fra Grønland, Færøerne og
tredjelande, samt for al lufttransport af gods, foreslås det
at ændre erstatningsansvarsgrænserne i de relevante
bestemmelser herom i luftfartsloven, så de svarer til de
seneste ændringer af beløbene. 113.000 SDR i §
111, stk. 1 og 2, ændres til 128.821 SDR. 4.694 SDR i §
111, stk. 3, ændres til 5.346 SDR. 1.131 SDR i § 111,
stk. 4, ændres til 1.288 SDR, og 19 SDR i § 111, stk. 5,
ændres til 22 SDR.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget om at fastlægge
safety-afgiften på en fast sats på 6,00 kr. pr. 1.
januar 2022 og udskyde reguleringsmekanismen, så
førstkommende regulering sker pr. 1. januar 2025, vil
medvirke til at afbøde de betydeligt negative
økonomiske konsekvenser for Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, som kombinationen af et meget drastisk fald i
aktivitetsniveauet på luftfartsområdet i
forlængelse af COVID-19 pandemien samt en kunstigt lav
safety-afgiftssats på 4,75 kr. Afgiftssatsen blev
således nedsat i loven med virkning for 2018 på
baggrund af et ønske om at skabe balance på
safety-afgiftsordningen ved at afvikle den opsparing, der var
genereret på ordningen siden indførelsen i 2013.
Et niveau for afgiftssatsen på 4,75 kr. ville
således i fravær COVID-19 pandemien ikke være
tilstrækkeligt til at sikre balance på ordningen i de
kommende år. COVID-19 pandemien forventes derudover at
føre til at lavere aktivitetsniveau i luftfartssektoren i de
kommende år set i forhold til de forudgående
år.
Forslaget om at forhøje afgiftssatsen til 6,00 kr. pr. 1.
januar 2022 samt en udskydelse af reguleringsmekanismen til 1.
januar 2025, vil medvirke til, at der på sigt på ny kan
skabes balance på ordningen.
Forslaget har ingen implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om regulering af
erstatningsansvarsgrænserne, jf. lovforslagets § 1, nr.
12-15, kan muligvis få begrænsede afledte
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v. i form af en mindre stigning i luftfartsselskabernes
forsikringspræmier med deraf følgende revision af
forsikringsbetingelserne og forsikringsselskabernes
erstatningsudbetalinger.
Den foreslåede regulering af
erstatningsansvarsgrænserne vedrører imidlertid i sig
selv udelukkende de maksimale grænser for det objektive
ansvar, der kan pålægges befordreren ved skade på
passagerer, bagage og gods efter luftfartsloven, og er
således ikke udtryk for, hvilken erstatningsudbetaling der i
det enkelte tilfælde vil skulle ske.
Ved lovforslaget reguleres således ikke kravene til
forsikringsdækningens størrelse. Regler om krav til
forsikringsdækningen følger af andre regler dels
Europa-Parlamentets og Rådets forordningen nr. 785/2004 af
21. april 2004 om forsikringskrav til luftfartsselskaber og
luftfartøjsoperatører (herefter
forsikringsforordningen), som er under revision, dels
bekendtgørelse nr. 271 af 15. april 2005 om forsikring for
luftfartøjer og minimumsgrænser herfor for flyvning i
Grønland og på Færøerne.
Forslaget om en forhøjelse af safety-afgiften i 2022 har
direkte økonomiske konsekvenser for luftfartsselskaberne. I
praksis overvæltes afgiften på passagerernes
betaling.
Selskaberne er vant til, at afgiften reguleres årligt. En
udskydelse af den årlige regulering til 1. januar 2025 vil
således udgøre en meget begrænset lettelse for
selskaberne, idet der efter den foreslåedes forhøjelse
af afgiften til 6,00 kr. pr. 1. januar 2022, ikke vil blive
ændret på afgiftssatsen før reguleringen pr. 1.
januar 2025.
Samlet set vurderes forslaget ikke at have administrative
konsekvenser, der vil overstige 4 mio. kr. årligt, og derfor
kvantificeres disse ikke nærmere.
De foreslåede ændringer udgør ikke ny
regulering, men er alene udtryk for forhøjelse af
gældende erstatningsansvarsgrænser og
fastlæggelse af safety-afgiften. Det vurderes ikke, at de
foreslåede ændringer vil kunne få betydning for
virksomhedernes mulighed for at agere tilpasningsdygtigt, fremsynet
og foregribende i forhold til at møde et samfund i hastig
forandring. Det vurderes på den baggrund ikke relevant at
vurdere forslaget i relation til principperne for agil
erhvervsrettet regulering.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke
har administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke
har klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i
perioden fra den 13. juli 2020 til den 21. august 2020 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
AOPA DMU, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Danish Business
Travel Association, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Industri - DI
Transport, Dansk Motorflyver Union, Dansk Transport og Logistik,
Danske Regioner, Danske Speditører, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Flyvebranchens Personale Union,
Flyvesikringstjenesten, Forbrugerrådet, Foreningen
Rejsearrangører i Danmark, Færøernes
Landsstyre, Grønlands Selvstyre, SMVdanmark, Institut for
menneskerettigheder, Jernbanernes Arbejdsgiverforening, Kommunernes
Landsforening, Kongelig Dansk Aeroklub,
Pakkerejse-Ankenævnet, Rejsearrangører i Danmark og
Rejsegarantifonden.
| | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang hvis nej, anfør "Ingen") | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ved fastlæggelse af afgiftssatsen
på 6,00 kr. i 2022, vil der ske en vis afbødning af de
negative økonomiske konsekvenser for Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens økonomi, som følge af det
ændrede aktivitetsniveau på
luftfartsområdet. | | Ved at udskyde anvendelse af
reguleringsmekanismen til 2025, vil der isoleret set ske en negativ
påvirkning af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
økonomi, da styrelsen ikke frem til 2025 vil kunne skabe
samlet balance mellem omkostninger og afgiftsindtægter
på dette område. | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Begrænsede økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet i forhold til eventuelle
forsikringspræmiestigninger. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Øget sikkerhed omkring
afgiftsniveauet for safety-afgiften frem til 2025 kan
medføre en lille reduktion i luftfartsbranchens
administrative omkostninger. | | Begrænsede administrative
konsekvenser for erhvervslivet i forhold til eventuelle
ændringer i forsikringsbetingelserne, som ikke vil overstige
4 mio. kr. årligt, og derfor ikke kvantificeres
nærmere. | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Klima- og Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til nr. 1-11
En række af lovens gældende bestemmelser indeholder
kønsbetegnelser som de personlige stedord »han«,
»hans« og »ham« i stedet for en gentagelse
af f.eks. stillingsbetegnelsen for personen, som stedordet henviser
til. Brugen af kønsbetegnende stedord har ikke noget
selvstændigt formål.
Det foreslås på den baggrund, at alle
kønsbetegnende stedord udgår af loven. De
foreslåede ændringer er udtryk for en sproglig
ændring, som ikke har betydning for bestemmelsernes
materielle indhold. Der er således tale om
videreførelse af gældende ret.
Til nr. 12
Den gældende bestemmelse i luftfartslovens § 111,
stk. 1, medfører, at ved befordring af passagerer kan
befordrerens ansvar, hvis en passager bliver dræbt eller
lider skade på legeme eller helbred, ikke afskæres
eller begrænses, hvis erstatningen ikke overstiger 113.000
særlige trækningsrettigheder (SDR, jf. stk. 8) for hver
passager, jf. dog § 110.
Den gældende bestemmelse i luftfartslovens § 111,
stk. 2, medfører, at befordreren ikke er ansvarlig for den
skade efter stk. 1, der overstiger 113.000 SDR for hver passager,
hvis befordreren kan bevise, at 1) skaden ikke skyldes
forsætlig eller uagtsom handling eller undladelse fra
befordrerens eller dennes ansattes eller dennes agenters side eller
2) skaden alene skyldes forsætlig eller uagtsom handling
eller undladelse fra tredjemands side.
Bestemmelserne betyder, at luftfartsselskabet som udgangspunkt
er objektivt ansvarlig, det vil sige, at luftfartsselskabet bliver
ansvarligt selvom selskabet ikke har handlet forsætligt eller
uagtsomt i det tilfælde, hvor en passager bliver dræbt,
eller lider skade på legeme eller helbred for et beløb
på op til 113.000 SDR, med mindre passageren har medvirket
til skaden. Hvis det opgjorte erstatningsbeløb overstiger
113.000 SDR, er der tale om et præsumptionsansvar (ansvar med
omvendt bevisbyrde).
For den del af erstatningsbeløbet, der overstiger 113.000
SDR, kan luftfartsselskabet således kun blive fri for ansvar,
hvis det kan bevise, at hverken selskabet, dettes ansatte eller
nogen, som har handlet på selskabets vegne, har
forårsaget skaden forsætligt eller uagtsomt, eller
luftfartsselskabet beviser, at skaden alene er forårsaget af
tredjemands forsætlige eller uagtsomme handling eller
undladelse.
Erstatningsansvarsgrænserne blev indført i loven i
forlængelse af Danmarks tiltrædelse af
Montreal-konventionen af 28. maj 1999 om indførelse af visse
ensartede regler for international luftbefordring
(Montreal-konventionen). Erstatningsansvarsgrænserne blev
senest reguleret i 2011, jf. lov nr. 470 af 18. maj 2011 om
ændring af lov om luftfart.
For at tage højde for prisudviklingen i samfundet og
dermed forhindre, at de angivne ansvarsgrænser med tiden
bliver for lave, indeholder Montreal-konventionen i artikel 24 en
bestemmelse om, at den internationale luftfartsorganisation ICAO
hvert femte år skal tage de nævnte ansvarsgrænser
op til fornyet vurdering. Vurderingen sker på baggrund af
udviklingen i en såkaldt inflationsfaktor, der efter nogle
nærmere angivne beregningsmetoder fastsættes på
grundlag af stigningen (eller faldet) i forbrugerprisindekserne i
de lande, hvis valutaer er omfattet af de særlige
trækningsrettigheder, SDR. Hvis vurderingen viser, at
inflationsfaktoren er steget med mere end 10 %, skal ICAO
underrette medlemsstaterne om, at de gældende
ansvarsgrænser skal forhøjes.
ICAO har vedtaget en ny forhøjelse af
ansvarsgrænserne, som trådte i kraft den 28. december
2019, jf. State letter LE 3/38.1-19/50, af 28. juni 2019.
Det foreslås at ændre de gældende
erstatningsansvarsgrænser, så de er i overensstemmelse
med den seneste, af ICAO, vedtagne forhøjelse af
erstatningsansvarsgrænserne.
Det følger af den foreslåede ændring af
bestemmelsen i luftfartslovens § 111, stk. 1 og 2, at
grænsen for skade på passagerer fastsættes til
128.821 SDR for hver passager.
Den foreslåede ændring vil få betydning for
grønlandske, færøske og tredjelandes
luftfartsselskaber, samt for så vidt angår ansvaret for
lufttransport af gods for alle luftfartsselskaber, herunder
også EU-luftfartsselskaber hvorved forstås et
luftfartsselskab med en gyldig licens udstedt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1008/2008
af 24. september 2008 om fælles regler for driften af
luttrafiktjenester i Fællesskabet.
For grønlandske og færøske
luftfartsselskaber er de gældende beløbsgrænser
i luftfartslovens § 111 sat i kraft ved kongelig anordning.
For Grønlands vedkommende er det sket ved kongelig anordning
nr. 1268 af 28. november 2017 om ikrafttræden for
Grønland af ændringslove til lov om luftfart og lov om
registrering af rettigheder over luftfartøjer, mens det for
Færøernes vedkommende er sket ved anordning nr. 905 af
4. juli 2013 om ikrafttræden for Færøerne af
forskellige ændringslove til lov om luftfart.
Med de foreslåede ændringer af
erstatningsansvarsgrænserne lever Danmark op til sin
forpligtelse om at regulere satserne i luftfartsloven, så de
svarer til de regulerede satser, der følger af
Montrealkonventionen.
Før de ændrede erstatningsansvarsgrænser kan
finde anvendelse i forhold til grønlandske og
færøske luftfartsselskaber, vil de foreslåede
ændringer skulle sættes i kraft ved kongelig
anordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 13
Den gældende bestemmelse i luftfartslovens § 111,
stk. 3, medfører, at ved befordring af passagerer er
befordrerens ansvar for skade som følge af forsinkelse
begrænset til 4.694 SDR for hver passager. Der er tale om et
præsumptionsansvar (ansvar med omvendt bevisbyrde).
Bestemmelsen vedrører specifikt
erstatningsansvarsgrænserne for det ansvar, som
luftfartsselskabet måtte ifalde i tilfælde af
forsinkelse.
Erstatningsansvarsgrænserne blev indført i
luftfartsloven i forlængelse af Danmarks tiltrædelse af
Montreal-konventionen af 28. maj 1999 om indførelse af visse
ensartede regler for international luftbefordring
(Montreal-konventionen). Erstatningsansvarsgrænserne blev
senest reguleret i 2011, jf. lov nr. 470 af 18. maj 2011 om
ændring af lov om luftfart.
For at tage højde for prisudviklingen i samfundet og
dermed forhindre, at de angivne ansvarsgrænser med tiden
bliver for lave, indeholder Montreal-konventionen i artikel 24 en
bestemmelse om, at den internationale luftfartsorganisation ICAO
hvert femte år skal tage de nævnte ansvarsgrænser
op til fornyet vurdering. Vurderingen sker på baggrund af
udviklingen i en såkaldt inflationsfaktor, der efter nogle
nærmere angivne beregningsmetoder fastsættes på
grundlag af stigningen (eller faldet) i forbrugerprisindekserne i
de lande, hvis valutaer er omfattet af de særlige
trækningsrettigheder, SDR. Hvis vurderingen viser, at
inflationsfaktoren er steget med mere end 10 %, skal ICAO
underrette medlemsstaterne om, at de gældende
ansvarsgrænser skal forhøjes.
ICAO har vedtaget en ny forhøjelse af
ansvarsgrænserne, som trådte i kraft den 28. december
2019, jf. State letter LE 3/38.1-19/50, af 28. juni 2019.
Det foreslås at ændre de gældende
erstatningsansvarsgrænser, så de er i overensstemmelse
med den seneste, af ICAO, vedtagne forhøjelse af
erstatningsansvarsgrænserne.
Det følger af den foreslåede ændring af
bestemmelsen i luftfartslovens § 111,
stk. 3, at grænsen for skade ved forsinkelse
fastsættes til 5.346 SDR for hver passager.
Den foreslåede ændring vil få betydning for
grønlandske, færøske og tredjelandes
luftfartsselskaber, samt for så vidt angår ansvaret for
lufttransport af gods for alle luftfartsselskaber, herunder
også EU-luftfartsselskaber hvorved forstås et
luftfartsselskab med en gyldig licens udstedt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1008/2008
af 24. september 2008 om fælles regler for driften af
luttrafiktjenester i Fællesskabet.
For grønlandske og færøske
luftfartsselskaber er de gældende beløbsgrænser
i luftfartslovens § 111 sat i kraft ved kongelig anordning.
For Grønlands vedkommende er det sket ved kongelig anordning
nr. 1268 af 28. november 2017 om ikrafttræden for
Grønland af ændringslove til lov om luftfart og lov om
registrering af rettigheder over luftfartøjer, mens det for
Færøernes vedkommende er sket ved anordning nr. 905 af
4. juli 2013 om ikrafttræden for Færøerne af
forskellige ændringslove til lov om luftfart.
Med de foreslåede ændringer af
erstatningsansvarsgrænserne lever Danmark op til sin
forpligtelse om at regulere satserne i luftfartsloven, så de
svarer til de regulerede satser, der følger af
Montrealkonventionen.
Før de ændrede erstatningsansvarsgrænser kan
finde anvendelse i forhold til grønlandske og
færøske luftfartsselskaber, vil de foreslåede
ændringer skulle sættes i kraft ved kongelig
anordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 14
Den gældende bestemmelse i luftfartslovens § 111,
stk. 4, medfører, at ved befordring af rejsegods er
befordrerens ansvar for skade som følge af, at rejsegods
går tabt, beskadiges eller forsinkes, begrænset til
1.131 SDR for hver passager. Har passageren ved aflevering af det
indskrevne rejsegods til befordreren afgivet en særlig
erklæring med angivelse af den interesse, som er forbundet
med rejsegodsets udlevering på bestemmelsesstedet, og betalt
det fragttillæg, som måtte være fastsat,
gælder det i erklæringen angivne beløb som
grænse for befordrerens ansvar. Dette gælder dog ikke,
hvis befordreren beviser, at beløbet overstiger passagerens
særlige interesse som nævnt i 2. pkt.
Bestemmelsen fastsætter således et maksimalt
udgangspunkt for erstatningsansvarsgrænsen, men levner
mulighed for, at passageren kan afgive en særlig
erklæring hvis godset har en højere værdi. Det
vil herefter være den værdi, der er angivet i
erklæringen, der udgør den øvre grænse
for størrelsen af luftfartsselskabets erstatningsansvar. For
skade på bagage er der tale om et objektivt ansvar, mens der
ved forsinkelse af bagage er tale om et præsumptionsansvar
(ansvar med omvendt bevisbyrde).
Erstatningsansvarsgrænserne blev indført i
luftfartsloven i forlængelse af Danmarks tiltrædelse af
Montreal-konventionen af 28. maj 1999 om indførelse af visse
ensartede regler for international luftbefordring
(Montreal-konventionen). Erstatningsansvarsgrænserne blev
senest reguleret i 2011, jf. lov nr. 470 af 18. maj 2011 om
ændring af lov om luftfart.
For at tage højde for prisudviklingen i samfundet og
dermed forhindre, at de angivne ansvarsgrænser med tiden
bliver for lave, indeholder Montreal-konventionen i artikel 24 en
bestemmelse om, at den internationale luftfartsorganisation ICAO
hvert femte år skal tage de nævnte ansvarsgrænser
op til fornyet vurdering. Vurderingen sker på baggrund af
udviklingen i en såkaldt inflationsfaktor, der efter nogle
nærmere angivne beregningsmetoder fastsættes på
grundlag af stigningen (eller faldet) i forbrugerprisindekserne i
de lande, hvis valutaer er omfattet af de særlige
trækningsrettigheder, SDR. Hvis vurderingen viser, at
inflationsfaktoren er steget med mere end 10 %, skal ICAO
underrette medlemsstaterne om, at de gældende
ansvarsgrænser skal forhøjes.
ICAO har vedtaget en ny forhøjelse af
ansvarsgrænserne, som trådte i kraft den 28. december
2019, jf. State letter LE 3/38.1-19/50, af 28. juni 2019.
Det foreslås at ændre de gældende
erstatningsansvarsgrænser, så de er i overensstemmelse
med den seneste, af ICAO, vedtagne forhøjelse af
erstatningsansvarsgrænserne.
Det følger af den foreslåede ændring af
luftfartslovens § 111, stk. 4, at
grænsen for skade ved tab, beskadigelse eller forsinkelse af
rejsegods (bagage) fastsættes til 1.288 SDR for hver
passager.
Den foreslåede ændring vil få betydning for
grønlandske, færøske og tredjelandes
luftfartsselskaber, samt for så vidt angår ansvaret for
lufttransport af gods for alle luftfartsselskaber, herunder
også EU-luftfartsselskaber hvorved forstås et
luftfartsselskab med en gyldig licens udstedt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1008/2008
af 24. september 2008 om fælles regler for driften af
luttrafiktjenester i Fællesskabet.
For grønlandske og færøske
luftfartsselskaber er de gældende beløbsgrænser
i luftfartslovens § 111 sat i kraft ved kongelig anordning.
For Grønlands vedkommende er det sket ved kongelig anordning
nr. 1268 af 28. november 2017 om ikrafttræden for
Grønland af ændringslove til lov om luftfart og lov om
registrering af rettigheder over luftfartøjer, mens det for
Færøernes vedkommende er sket ved anordning nr. 905 af
4. juli 2013 om ikrafttræden for Færøerne af
forskellige ændringslove til lov om luftfart.
Med de foreslåede ændringer af
erstatningsansvarsgrænserne lever Danmark op til sin
forpligtelse om at regulere satserne i luftfartsloven, så de
svarer til de regulerede satser, der følger af
Montrealkonventionen.
Før de ændrede erstatningsansvarsgrænser kan
finde anvendelse i forhold til grønlandske og
færøske luftfartsselskaber, vil de foreslåede
ændringer skulle sættes i kraft ved kongelig
anordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 15
Den gældende bestemmelse i luftfartslovens § 111,
stk. 5, medfører, at ved befordring af gods er befordrerens
ansvar for skade som følge af, at gods går tabt,
beskadiges eller forsinkes begrænset til 19 SDR pr. kg. Har
afsenderen ved godsets aflevering til befordreren afgivet en
særlig erklæring med angivelse af den interesse, som er
forbundet med godsets udlevering på bestemmelsesstedet, og
betalt det fragttillæg, som måtte være fastsat,
gælder det i erklæringen angivne beløb som
grænse for befordrerens ansvar. Dette gælder dog ikke,
hvis befordreren beviser, at beløbet overstiger afsenderens
særlige interesse som nævnt i 2. pkt. Hvis en del af
godset går tabt, beskadiges eller forsinkes, opgøres
kun den samlede vægt af de berørte stykker gods,
når grænsen for befordrerens ansvar skal
fastsættes. Hvis skaden forringer værdien af andre
stykker gods, som omfattes af samme luftfragtbrev, godskvittering
eller de på anden måde registrerede oplysninger, jf.
§ 94, stk. 2, skal også vægten af disse stykker
gods medregnes.
Bestemmelsen fastsætter således et maksimalt
udgangspunkt for erstatningsansvarsgrænsen pr. kilo gods, men
levner mulighed for, at afsenderen kan afgive en særlig
erklæring under visse nærmere omstændigheder,
hvor der angives en højere værdi for godset.
Ansvaret for skade ved tab, beskadigelse eller forsinkelse af
gods efter luftfartslovens § 111, stk. 5, begrænset til
19 SDR pr. kg. Der er tale om et objektiv ansvar.
Som også anført under bemærkningerne til
lovforslagets nr. 12-14, blev erstatningsansvarsgrænserne
indført i loven i forlængelse af Danmarks
tiltrædelse af Montreal-konventionen af 28. maj 1999 om
indførelse af visse ensartede regler for international
luftbefordring (Montreal-konventionen).
Erstatningsansvarsgrænserne blev senest reguleret i 2011, jf.
lov nr. 470 af 18. maj 2011 om ændring af lov om
luftfart.
For at tage højde for prisudviklingen i samfundet og
dermed forhindre, at de angivne ansvarsgrænser med tiden
bliver for lave, indeholder Montreal-konventionen i artikel 24 en
bestemmelse om, at den internationale luftfartsorganisation ICAO
hvert femte år skal tage de nævnte ansvarsgrænser
op til fornyet vurdering. Vurderingen sker på baggrund af
udviklingen i en såkaldt inflationsfaktor, der efter nogle
nærmere angivne beregningsmetoder fastsættes på
grundlag af stigningen (eller faldet) i forbrugerprisindekserne i
de lande, hvis valutaer er omfattet af de særlige
trækningsrettigheder, SDR. Hvis vurderingen viser, at
inflationsfaktoren er steget med mere end 10 %, skal ICAO
underrette medlemsstaterne om, at de gældende
ansvarsgrænser skal forhøjes.
ICAO har vedtaget en ny forhøjelse af
ansvarsgrænserne, som trådte i kraft den 28. december
2019, jf. State letter LE 3/38.1-19/50, af 28. juni 2019.
Det foreslås at ændre de gældende
erstatningsansvarsgrænser, så de er i overensstemmelse
med den seneste, af ICAO, vedtagne forhøjelse af
erstatningsansvarsgrænserne.
Det følger af den foreslåede ændring af
luftfartslovens § 111, stk. 5, at
grænsen for skade ved tab, beskadigelse eller forsinkelse af
gods fastsættes til 22 SDR pr. kg.
Den foreslåede ændring vil få betydning for
grønlandske, færøske og tredjelandes
luftfartsselskaber, samt for så vidt angår ansvaret for
lufttransport af gods for alle luftfartsselskaber, herunder
også EU-luftfartsselskaber hvorved forstås et
luftfartsselskab med en gyldig licens udstedt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1008/2008
af 24. september 2008 om fælles regler for driften af
luttrafiktjenester i Fællesskabet.
For grønlandske og færøske
luftfartsselskaber er de gældende beløbsgrænser
i luftfartslovens § 111 sat i kraft ved kongelig anordning.
For Grønlands vedkommende er det sket ved kongelig anordning
nr. 1268 af 28. november 2017 om ikrafttræden for
Grønland af ændringslove til lov om luftfart og lov om
registrering af rettigheder over luftfartøjer, mens det for
Færøernes vedkommende er sket ved anordning nr. 905 af
4. juli 2013 om ikrafttræden for Færøerne af
forskellige ændringslove til lov om luftfart.
Med de foreslåede ændringer af
erstatningsansvarsgrænserne lever Danmark op til sin
forpligtelse om at regulere satserne i luftfartsloven, så de
svarer til de regulerede satser, der følger af
Montrealkonventionen.
Før de ændrede erstatningsansvarsgrænser kan
finde anvendelse i forhold til grønlandske og
færøske luftfartsselskaber, vil de foreslåede
ændringer skulle sættes i kraft ved kongelig
anordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 16
En række af lovens gældende bestemmelser indeholder
kønsbetegnelser som de personlige stedord »han«,
»hans« og »ham« i stedet for en gentagelse
af f.eks. stillingsbetegnelsen for personen, som stedordet henviser
til. Brugen af kønsbetegnende stedord har ikke noget
selvstændigt formål.
Det foreslås på den baggrund, at alle
kønsbetegnende stedord udgår af loven. De
foreslåede ændringer er udtryk sproglig ændring,
som ikke har betydning for bestemmelsernes materielle indhold. Der
er således tale om videreførelse af gældende
ret.
Til nr. 17
Den gældende bestemmelse i luftfartslovens § 148,
stk. 1, medfører, at luftfartsselskaberne betaler en afgift
til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på 4,75 kr. for hver
passager, som selskabet befordrer. Afgiften betales for passagerer,
som rejser med et luftfartøj, der er godkendt til mere end
10 passagersæder, eller som har en maksimal startvægt
på mere end 5.700 kg, og som afgår fra en dansk
flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for
offentligheden.
Safety-afgiften dækker omkostningerne forbundet med
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver vedrørende tilsyn
med civil luftfart i bred forstand, herunder også tilsyn med
aktører, der ikke er pålagt afgiften, men hvis
aktivitet har betydning for luftfartspassagerernes sikkerhed. Det
drejer sig f.eks. om luftfartsselskaber, der alene udfører
godstransport, private aktører, der leverer forskellige
ydelser til luftfarten, svæveflyvere, mindre fly, piloter,
flyveledere, teknisk personale som f.eks. mekanikere,
flyværksteder, flyvepladser, flyvesikringstjenester,
droneførere m.v.
Safety-afgiften finansierer således Trafik-, Bygge og
Boligstyrelsens omkostninger ved den del af tilsynsvirksomheden,
der udgøres af funktionstilsynet (løbende tilsyn).
Funktionstilsynet har til formål at konstatere om de krav,
der var en forudsætning for den oprindelige godkendelse
(tiltrædelseskontrollen), og eventuelle senere tilkomne krav,
fortsat er opfyldt. Endvidere dækker afgiften den
forhåndsdialog, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har med
aktører i luftfartsbranchen forud for en
tiltrædelseskontrol, hvorimod omkostningerne ved selve
tiltrædelseskontrollen dækkes af gebyrer, der omfattes
af luftfartslovens § 148, stk. 5.
Det følger af den foreslåede ændring af
bestemmelsen i luftfartslovens § 148,
stk. 1, 1. pkt., at afgiftssatsen som luftfartsselskaberne
betaler til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for hver passager,
som selskabet befordrer, vil udgøre 6,00 kr. Afgiftens
størrelse svarer dermed til det oprindelige niveau afgiften
blev fastlagt på, da den blev indført i 2013. I
lovforslagets § 2, stk. 2, foreslås det, at bestemmelsen
først skal træde i kraft den 1. januar 2022. Ved
bestemmelsens ikrafttræden nulstilles ordningen
således, at der ved den fremtidige regulering af satsen tages
udgangspunkt i den oprindelige sats.
Afgiften vil fortsat skulle betales for passagerer, som rejser
med et luftfartøj, der er godkendt til mere end 10
passagersæder, eller som har en maksimal startvægt
på mere end 5.700 kg, og som afgår fra en dansk
flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for
offentligheden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 18
Den gældende bestemmelse i luftfartslovens § 148,
stk. 4, medfører, at afgiften reguleres én gang
årligt med 2 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtgørelse nr. 237 af 27.
februar 2020, og fratrukket passagervækstprocenten mellem de
to perioder på 12 måneder, der begyndte henholdsvis 36
og 24 måneder før det pågældende
finansår. Det herefter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste 25 øre. Transportministeren bekendtgør
reguleringen hvert år.
Det følger af den foreslåede ændring af
bestemmelsen i § 148, stk. 4, 2.
pkt., at den gældende reguleringsmekanisme i §
148, stk. 4, vil blive anvendt til regulering af afgiftssatsen i
lovens § 148, stk. 1, første gang pr. 1. januar
2025.
Forslaget om at regulering af afgiftssatsen skal ske
første gang den 1. januar 2025 skal imødegå
eventuelle uhensigtsmæssige årlige reguleringer i
direkte forlængelse af COVID-19 pandemien. Ved en årlig
regulering fra 2021, vil nedgangen i passagertallene på grund
af COVID-19 pandemien i 2022 have en betydelig påvirkning
på afgiftssatsen, som forventeligt vil skulle forøges
betragteligt i forhold til 2021. Til gengæld vil konsekvensen
af reguleringen i 2022 føre til, at afgiften i 2023 vil
skulle sættes betragteligt ned, og også ned under det
nuværende niveau. En sådan nedsættelse vil
bevirke, at der ikke er de nødvendige finansielle ressourcer
til det tilsyn, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er forpligtet
til at udføre i henhold til EU-forordninger og
luftfartsloven, hvilket vil påvirke luftfartssikkerheden
negativt.
Ved en udskydelse af reguleringsmekanismen til 1. januar 2025,
vurderes det, at aktivitetsniveauet på luftfartsområdet
vil have fundet et mere stabilt leje, således at
reguleringsmekanismen på ny vil kunne sikre en langsigtet
balance på afgiftsordningen.
Den foreslåede udskydelse betyder samtidig, at den
afgiftssats, der fremgår af den gældende § 148,
stk. 1, på 4,75 kr. vil finde anvendelse i 2021.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 19
Den gældende bestemmelse i luftfartslovens § 148,
stk. 4, medfører, at afgiften reguleres én gang
årligt med 2 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent, jf. lovbekendtgørelse nr. 237 af 27.
februar 2020, og fratrukket passagervækstprocenten mellem de
to perioder på 12 måneder, der begyndte henholdsvis 36
og 24 måneder før det pågældende
finansår. Det herefter fremkomne beløb afrundes til
nærmeste 25 øre. Transportministeren bekendtgør
reguleringen hvert år.
Det følger af den foreslåede ændring af
bestemmelsen i § 148, stk. 4, 3.
pkt., der bliver til 4. pkt., at de reguleringer, der vil
blive foretaget efter bestemmelsen, bekendtgøres af
ministeren. Det vil således ikke længere fremgå
af loven, at reguleringen bekendtgørelse hvert år.
Ved en udskydelse af reguleringsmekanismen til 1. januar 2025,
vurderes det, at aktivitetsniveauet på luftfartsområdet
vil have fundet et mere stabilt leje, således at
reguleringsmekanismen på ny vil kunne sikre en langsigtet
balance på afgiftsordningen.
Den foreslåede udskydelse betyder samtidig, at den
afgiftssats, der fremgår af den gældende § 148,
stk. 1, på 4,75 kr. vil finde anvendelse i 2021.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 20 og 21
En række af lovens gældende bestemmelser indeholder
kønsbetegnelser som de personlige stedord »han«,
»hans« og »ham« i stedet for en gentagelse
af f.eks. stillingsbetegnelsen for personen, som stedordet henviser
til. Brugen af kønsbetegnende stedord har ikke noget
selvstændigt formål.
Det foreslås på den baggrund, at alle
kønsbetegnende stedord udgår af loven. De
foreslåede ændringer er udtryk for en sproglig
ændring, som ikke har betydning for bestemmelsernes
materielle indhold. Der er således tale om
videreførelse af gældende ret.
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i stk. 2¸
at § 1, nr. 17, skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Dermed vil den afgiftssats på 4,75 kr., der for
nuværende fremgår direkte af loven, finde anvendelse i
2021.
I perioden frem til 1. januar 2022 er det forventeligt, at
luftfartsbranchen fortsat vil være påvirket af
følgerne af COVID-19 pandemien. Det foreslås derfor,
at stigning af afgiften til 6,00 kr. først skal træde
i kraft 1. januar 2022.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om luftfart, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017, som
ændret ved lov nr. 1114 af 29. pdecember 1997, lov nr. 731 af
8. juni 2018, § 35 i lov nr. 1706 af 27. december 2018 og lov
nr. 970 af 26. juni 2020, foretages følgende
ændringer: | | | | § 10.
--- | | | Stk. 2.
Begæringen skal indeholde de fornødne oplysninger om,
at anmelderen er ejer, om hans erhvervelse af luftfartøjet
samt oplysninger om fartøjet selv, herunder når, hvor
og af hvem det er bygget. | | 1. I § 10, stk. 2, og § 11, stk. 2, litra c, ændres
»hans« til: »ejerens«. | | | | §
11. --- | | | Stk. 2. I
registeret skal indføres: | | | a-b) --- | | | c) oplysninger om ejeren og hans
erhvervelse af luftfartøjet, | | | d-f) --- | | | | | | § 15. Er et
her i landet registreret luftfartøj på ubestemt tid
eller for et tidsrum af mindst 14 dage overladt til en lejetager
eller en anden, der bruger det for egen regning, kan hver part i
aftalen gøre anmeldelse herom til registreringsmyndigheden,
som i så fald skal gøre anmærkning i registret
om brugeren og hans ret. | | 2. I § 15 ændres »hans«
til: »brugerens«. | | | | §
26. --- | | | Stk. 2.
Når der i øvrigt er indtrådt et forhold, som
efter ministerens skøn kan have betydning for
luftdygtigheden, kan han erklære luftdygtighedsbeviset for
ugyldigt. | | 3. I § 26, stk. 2, ændres
»han« til: »ministeren«. | | | | § 39. Den,
som har certifikat, der er udstedt eller godkendt af Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, skal snarest muligt underrette denne om
forhold, som kan have betydning for spørgsmålet om,
hvorvidt han fremdeles opfylder vilkårene for tjenesten. Han
er pligtig til at underkaste sig de undersøgelser og
prøver, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen finder
påkrævet. | | 4. I § 39 ændres i 1. pkt. »han« til: »certifikatindehaveren«, og i
2. pkt. ændres »Han«
til: »Certifikatindehaveren«. | | | | §
43. --- | | | Stk. 2.
Når han finder det nødvendigt, kan han midlertidigt
anvise besætningsmedlemmerne anden tjeneste end den, de er
ansat til at udføre. | | 5. To steder i
§ 43, stk. 2, og i § 47, 2. pkt., ændres
»han« til:
»luftfartøjschefen«. | Stk.
3. --- | | | Stk. 4. Han
kan, når omstændighederne kræver det, nægte
at tage om bord og har ret til at afsætte
besætningsmedlemmer, passagerer eller gods. | | 6. I § 43, stk. 4, ændres
»Han« til:
»Luftfartøjschefen«. | | | | §
45. --- | | | Stk. 2.
Luftfartøjschefen skal så vidt muligt sørge
for, at den skyldige ikke undviger, og kan om fornødent tage
ham i forvaring. Medmindre den skyldige samtykker i at
fortsætte rejsen under forvaring, må forvaringen kun
vedvare, indtil han kan overleveres til politiet i Danmark eller
til vedkommende myndighed uden for riget. | | 7. I § 45, stk. 2, 2. pkt., to steder i § 50, stk. 2, i § 132, stk. 2, og i § 149, stk. 6, 1. og 3. pkt., ændres »han« til:
»vedkommende«. 8. I § 45, stk. 2, 1. pkt., § 127, stk. 3, 1. pkt., § 149, stk. 1, 2.
pkt., og stk. 6, 1. pkt., og
§ 150 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »ham«: til
»vedkommende«. | | | | § 47.
Såfremt luftfartøjet kommer i nød, skal
luftfartøjschefen gøre alt, hvad der står i
hans magt, for at sikre luftfartøjet, de ombordværende
og godset. Bliver det nødvendigt at forlade
luftfartøjet, skal han så vidt muligt sørge for
at bringe luftfartøjsdokumenterne i sikkerhed. | | 9. I § 47, 1. pkt., ændres
»hans« til:
»luftfartøjschefens«. | | | | §
50. --- | | | Stk. 2. Ej
heller må nogen gøre eller forsøge at
gøre tjeneste på et luftfartøj i nogen af de i
§ 35 omhandlede stillinger, når han på grund af
sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på
søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende
midler eller af lignende årsager befinder sig i en
sådan tilstand, at han er ude af stand til at gøre
tjeneste på et luftfartøj på fuldt betryggende
måde. | | | Stk.
3-5. --- | | | Stk. 6.
Når en person, der på et offentligt
beværtningssted har nydt spiritus, og om hvem værten
eller hans medhjælper ved eller har føje til at
antage, at han skal gøre tjeneste på et
luftfartøj, på grund af spiritusnydelsen er eller vil
blive påvirket som nævnt i stk. 1, skal værten
eller medhjælperen gøre sit, eventuelt ved tilkaldelse
af politiet, til at hindre, at han i denne tilstand gør
eller forsøger at gøre sådan tjeneste. | | 10. I § 50,
stk. 6, ændres »hans« til:
»dennes«. 11. To steder i
§ 50, stk. 6, og to steder i § 50, stk. 8, 1. pkt., ændres
»han« til: »personen«. | Stk. 7.
--- | | | Stk. 8.
Politiet kan fremstille en person til udtagelse af blod- og
urinprøve, hvis der er grund til at antage, at han har
overtrådt bestemmelserne i stk. 1 eller 2, eller han
nægter eller ikke er i stand til at medvirke til en
udåndingsprøve. Når særlige
omstændigheder taler derfor, kan politiet tillige fremstille
den pågældende til undersøgelse af en
læge. | | | | | | § 111. Ved
befordring af passagerer kan befordrerens ansvar, hvis en passager
bliver dræbt eller lider skade på legeme eller helbred,
ikke afskæres eller begrænses, hvis erstatningen ikke
overstiger 113.000 særlige trækningsrettigheder (SDR,
jf. stk. 8) for hver passager, jf. dog § 110. | | 12. I § 111, stk. 1 og 2, ændres »113.000« til:
»128.821«. | Stk. 2.
Befordreren er ikke ansvarlig for den skade efter stk. 1, der
overstiger 113.000 SDR for hver passager, hvis befordreren kan
bevise, at | | | 1) skaden ikke skyldes forsætlig
eller uagtsom handling eller undladelse fra befordrerens eller
dennes ansattes eller dennes agenters side eller skaden alene
skyldes forsætlig eller uagtsom handling eller undladelse fra
tredjemands side. | | | Stk. 3. Ved
befordring af passagerer er befordrerens ansvar for skade som
følge af forsinkelse begrænset til 4.694 SDR for hver
passager. | | 13. I § 111, stk. 3, ændres
»4.694« til: »5.346«. | Stk. 4. Ved
befordring af rejsegods er befordrerens ansvar for skade som
følge af, at rejsegods går tabt, beskadiges eller
forsinkes, begrænset til 1.131 SDR for hver passager. Har
passageren ved aflevering af det indskrevne rejsegods til
befordreren afgivet en særlig erklæring med angivelse
af den interesse, som er forbundet med rejsegodsets udlevering
på bestemmelsesstedet, og betalt det fragttillæg, som
måtte være fastsat, gælder det i
erklæringen angivne beløb som grænse for
befordrerens ansvar. Dette gælder dog ikke, hvis befordreren
beviser, at beløbet overstiger passagerens særlige
interesse som nævnt i 2. pkt. | | 14. I § 111, stk. 4, 1. pkt., ændres
»1.131« til: »1.288«. | Stk. 5. Ved
befordring af gods er befordrerens ansvar for skade som
følge af, at gods går tabt, beskadiges eller forsinkes
begrænset til 19 SDR pr. kg. Har afsenderen ved godsets
aflevering til befordreren afgivet en særlig erklæring
med angivelse af den interesse, som er forbundet med godsets
udlevering på bestemmelsesstedet, og betalt det
fragttillæg, som måtte være fastsat, gælder
det i erklæringen angivne beløb som grænse for
befordrerens ansvar. Dette gælder dog ikke, hvis befordreren
beviser, at beløbet overstiger afsenderens særlige
interesse som nævnt i 2. pkt. Hvis en del af godset går
tabt, beskadiges eller forsinkes, opgøres kun den samlede
vægt af de berørte stykker gods, når
grænsen for befordrerens ansvar skal fastsættes. Hvis
skaden forringer værdien af andre stykker gods, som omfattes
af samme luftfragtbrev, godskvittering eller de på anden
måde registrerede oplysninger, jf. § 94, stk. 2, skal
også vægten af disse stykker gods medregnes. | | 15. I § 111, stk. 5, 1. pkt., ændres
»19« til: »22«. | | | | §
127. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3. I
tilfælde af skade på person kan erstatning kræves
for lidelse, lyde og vansir. Hvis den til erstatning berettigede
helt eller delvis har mistet sin arbejdsevne, tilkommer der ham
erstatning for vedvarende forringelse af erhvervsevnen. Afgår
den skadelidte ved døden som følge af ulykken, kan
den, der ved dødsfaldet har mistet en forsørger,
kræve erstatning for det tab, vedkommende kan antages at have
lidt. | | | | | | § 130.
Ejeren af et fartøj, som agtes benyttet til luftfart inden
for dansk område i henhold til § 2, stk. 1, litra a,
eller til forsøgsluftfart i henhold til § 2, stk. 1,
litra c, skal - hvis ejeren ikke er staten - have tegnet og holde i
kraft forsikring for dækning af erstatningskrav, som
måtte opstå mod ham selv eller mod brugeren for skade
som følge af luftfarten på person eller ting uden for
fartøjet. Ophører forsikringen at gælde,
hæfter forsikringsselskabet over for tredjemand dog for skade
efter policens pålydende endnu i 2 måneder efter, at
selskabet for ministeren har anmeldt forsikringens ophør,
medmindre fartøjet - såfremt det er registreret - i
mellemtiden måtte være blevet udslettet af registret,
eller tilladelsen til forsøgsluftfart efter § 2, stk.
1, litra c, i mellemtiden måtte være blevet
tilbagekaldt. Ministeren fastsætter regler om
forsikringssummens størrelse. | | 16. I § 130, stk. 1, 1. pkt., ændres
»ham« til: »ejeren«. | | | | | | | §
132. --- | | | Stk. 2.
Ligeledes tilkommer der den, der har afholdt ekstraordinære
udgifter, som har været uomgængelig nødvendige
for at bevare et luftfartøj, ret til godtgørelse af
de afholdte udgifter, medmindre han har handlet imod et
udtrykkeligt og beføjet forbud af
luftfartøjschefen. | | | | | | § 148.
Luftfartsselskaberne betaler en afgift til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen på 4,75 kr. for hver passager, som selskabet
befordrer. Afgiften betales for passagerer, som rejser med et
luftfartøj, der er godkendt til mere end 10
passagersæder, eller som har en maksimal startvægt
på mere end 5.700 kg, og som afgår fra en dansk
flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for
offentligheden, jf. dog stk. 3. | | 17. I § 148, stk. 1,1. pkt. ændres
»4,75 kr.« til: »6,00 kr.« | Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4.
Afgiften i stk. 2 reguleres en gang årligt med 2 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent, og fratrukket
passagervækstprocenten mellem de to perioder på 12
måneder, der begyndte henholdsvis 36 og 24 måneder
før det pågældende finansår. Det herefter
fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre.
Transport-, bygnings- og boligministeren bekendtgør
reguleringen hvert år. | | 18. I § 148, stk. 4, indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum: »Beløbet reguleres uanset 1.
pkt. første gang den 1. januar 2025.« 19. I § 148, stk. 4, 3. pkt., der bliver 4.
pkt., udgår »hvert år«. | | | | § 149. Med
fængsel indtil 2 år straffes den, som efter at have
nydt spiritus gør eller forsøger at gøre
tjeneste på et luftfartøj i strid med bestemmelserne i
§ 50, stk. 1. Med samme straf anses den, der gør
tjeneste på et luftfartøj til trods for, at retten
hertil er inddraget, frakendt eller frataget ham i medfør af
§ 150. Under særligt formildende omstændigheder
kan dog straf af bøde anvendes. | | | Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4.
Overtrædelse af § 2, stk. 1, § 12, stk. 1, 1.-3.
pkt., § 13, stk. 2, § 20, § 40 b, § 55, stk. 1,
§ 59, stk. 1 og 3, § 66, § 75, stk. 1 og 2 og stk.
5, 1. pkt., § 137, stk. 2, 3. pkt., og stk. 3, og § 150
e, stk. 3, straffes med bøde eller fængsel i indtil 4
måneder. Forsøg på overtrædelse af §
75, stk. 1, 2 og stk. 5, 1. pkt., straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder. For overtrædelse af
§ 40 b kan der pålægges en arbejdsgiver
bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes
ham som forsætlig eller uagtsom. For det i 3. pkt. fastsatte
bødeansvar fastsættes ingen forvandlingsstraf. | | 20. I § 149, stk. 4, 3. pkt., og stk. 10, 2. pkt., ændres
»ham« til: »arbejdsgiveren«. | Stk. 5.
--- | | | Stk. 6.
Gør en luftfartøjschef eller et
besætningsmedlem sig skyldig i grov eller oftere gentagen
forsømmelse eller skødesløshed med hensyn til
opfyldelsen af de pligter, der påhviler ham efter
§§ 43-47, 49 og 137, stk. 2, 1. pkt., straffes han med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder. På
samme måde straffes den, der gør sig skyldig i grov
eller oftere gentagen forsømmelse eller
skødesløshed med hensyn til opfyldelsen af de
pligter, der påhviler den pågældende efter §
137, stk. 2, 2. pkt. På samme måde straffes den, der
forsætligt eller ved grov uagtsomhed urigtigt attesterer
noget vedrørende et arbejde, hvis udførelse han efter
forskrifter, udstedt i henhold til § 31, er beføjet til
at attestere. Har en person, der er omfattet af 1. eller 3. pkt.,
ved sit forhold fremkaldt fare for andres liv eller helbred eller
for fartøjet, kan straffen stige til fængsel i indtil
2 år. | | | Stk.
7-9. --- | | | Stk. 10. I
øvrigt kan det i de forskrifter, der fastsættes i
medfør af loven, bestemmes, at overtrædelser af
forskrifterne medfører straf af bøde eller
fængsel indtil 4 måneder. I de forskrifter, der
udfærdiges i medfør af kapitel 4 A, kan det endvidere
fastsættes, at en arbejdsgiver, der overtræder
forskrifterne eller påbud eller forbud udstedt i
medfør af disse, kan pålægges bødeansvar,
selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som
forsætlig eller uagtsom. For sådant bødeansvar
fastsættes ingen forvandlingsstraf. | | | | | | § 150 a.
Betinget frakendelse sker på vilkår, at den
pågældende i en prøvetid på 3 år fra
endelig dom ikke gør tjeneste på et luftfartøj
under sådanne omstændigheder, at ret dertil skal
frakendes ham. Under særlige omstændigheder kan der
fastsættes en prøvetid på indtil 5 år for
den betingede frakendelse. | | | | | | | | | | | | | | | | | | Bilag 1 | | | §
95. --- | | | Stk. 3. Har
befordreren udfærdiget luftfragtbrevet efter afsenderens
anmodning, anses han, hvis ikke andet bevises, for at handle
på afsenderens vegne. | | 21. I Bilag 1, § 95, stk. 3, ændres
»han« til: »befordreren«. |
|