Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2020)
Transportministeren (Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
luftfart (Fastlæggelse af safety-afgiften og regulering af
erstatningsansvarsgrænser)
(Lovforslag nr. L 41)
Lovforslaget har til formål at
adressere behovet for en generel opdatering af lov om luftfart for
så vidt angår fastlæggelse af
safety-afgiftssatsen som følge af et væsentligt
ændret passagerantal i kølvandet på COVID-19
pandemien, regulering af de beløbsmæssige
erstatningsansvarsgrænser ved befordring af passagerer,
bagage og gods, der ikke er omfattet af EU-regulering samt brugen
af kønsneutrale stedord.
Det foreslås at fastholde niveauet
for safety-afgiftssatsen i 2021, at fastlægge afgiftssatsen
til 6,00 kr. pr. 1. januar 2022 og at udskyde den årlige
regulering i henhold til reguleringsmekanismen i loven til 1.
januar 2025. Afgiften følger af luftfartsloven og har til
formål at finansiere det statslige tilsyn med
luftfartssikkerheden. Ved at udskyde reguleringen af satsen til 1.
januar 2025 forventes det, at reguleringen ikke vil være
påvirket af ændringerne i aktivitetsniveauet på
luftfartsområdet under COVID-19 pandemien.
De gældende regler for
luftfartsselskabernes erstatningsansvar, herunder
beløbsmæssige grænser for erstatningen, er
reguleret i Montreal-konventionen af 28. maj 1999 om
indførelse af visse ensartede regler for international
luftbefordring (herefter Montreal-konventionen). Beløbene i
Montreal-konventionen er nu for anden gang siden Danmark
tiltrådte konventionen blevet
»pristalsreguleret«, hvorfor grænserne i
luftfartsloven foreslås reguleret tilsvarende.
Endelig foreslås det at ændre
de bestemmelser i luftfartsloven, hvor kønsbetegnelsen
»han«, »hans« eller »ham«
anvendes, idet det ikke vurderes at være af betydning for
bestemmelsernes anvendelse at benytte kønsbetegnelsen,
ligesom den sproglige ændring vil understøtte
ligestilling mellem kønnene.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling. Da der er tale om erhvervsrettet lovgivning, skal jeg
venligst opfordre til, at lovforslaget vedtages fire uger
før den 1. januar 2021, hvor det foreslås, at
forslaget skal træde i kraft.