Fremsat den 7. oktober 2020 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Indførelse af pligt til at anvende
styrthjelm ved kørsel på trehjulede og visse
firehjulede motorkøretøjer m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1563 af 18. december 2018 og senest
ved lov nr. 139 af 25. februar 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 55 a, stk. 1, ændres
»jf. dog stk. 2-4« til: »jf. dog stk.
2-5«.
2. § 55 a,
stk. 2, 1. pkt., ophæves.
3. I
§ 55 a, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »Det samme gælder« til: »Stk.
1 gælder ikke«.
4. I
§ 55 a indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Stk. 1 gælder ikke for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps' eller ambulanceføreres brug af
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, hvis brugen er nødvendig for den
operative indsats eller taktiske og operative uddannelses- og
øvelsesvirksomhed. Tilsvarende gælder stk. 1 ikke brug
af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, som er nødvendig for
færdselsregulering, der foretages af motorcyklister, som i
medfør af regler fastsat efter § 89, stk. 2, 1. pkt.,
har adgang til at regulere færdslen.«
5. I
§ 68, stk. 5, indsættes
efter »køretøj«: »eller
indskrænke området, hvorpå et
køretøj må benyttes«.
6. I
§ 81, stk. 1, indsættes
efter »motorcykel«: », bil på tre hjul, bil
på fire hjul, hvis den firehjulede bils masse i
køreklar stand ikke overstiger henholdsvis 450 kg til
personbefordring og 600 kg til godstransport,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
1-4, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning og baggrund | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. Indførelse af pligt til at anvende styrthjelm
ved kørsel på trehjulede og visse firehjulede
motorkøretøjer | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. Udvidelse af undtagelsen for politiets og
redningsberedskabets brug af håndholdt teleudstyr og andre
kommunikationsapparater | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.3. Præcisering af bemyndigelsen til at forbyde
brugen af køretøjer | 2.3.1. Gældende ret | 2.3.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Udviklingen på køretøjsområdet har
betydet, at der i dag produceres typer af trehjulede og lette
firehjulede motorkøretøjer, som i henhold til
færdselslovens definitioner betragtes som en bil. De
adskiller sig dog fra almindelige firehjulede personbiler, idet de
ofte er konstruerede med sadel, uden karosseri, der beskytter
føreren, og uden sikkerhedssele. I relation til
sikkerhedsudstyr svarer det derfor til at køre på en
motorcykel.
Da køretøjerne er omfattet af den overordnede
definition af bil, gælder der imidlertid ikke en pligt til at
anvende styrthjelm, idet en sådan pligt kun gælder for
kørsel på motorcykel og knallert. En quadricykel, som
blandt andet omfatter visse ATV'er (All Terrain Vehicle), og tunge
trehjulede motorkøretøjer er eksempler på
køretøjer, hvor der efter den gældende
færdselslov ikke er pligt til at anvende styrthjelm under
kørsel.
Da kørsel på ovenstående
køretøjer, i tilfælde af et uheld, svarer til
at køre på motorcykel, er det uhensigtsmæssigt
og færdselssikkerhedsmæssigt meget betænkeligt,
at der ikke gælder et krav om anvendelse af styrthjelm, idet
det utvivlsomt øger risikoen for alvorlige skader i
tilfælde af en ulykke.
Lovforslaget har således til formål at
fastsætte pligt til at anvende styrthjelm ved kørsel
på trehjulede biler og lette firehjulede biler
(quadricykler), herunder visse ATV'er.
Lovforslaget indeholder endvidere en udvidelse af den
undtagelse, der gælder for politiets og redningsberedskabets
brug af håndholdt teleudstyr. Færdselslovens forbud mod
brug af håndholdt teleudstyr under kørsel gælder
ikke for politiets og redningsberedskabets brug af håndholdt
mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er
nødvendig af hensyn til politiets eller redningsberedskabets
arbejde. Det har imidlertid vist sig, at politi og
redningsberedskab i det operative arbejde i visse tilfælde
har et særligt behov for at kunne anvende andre typer af
håndholdt teleudstyr. Af hensyn til politiets og
redningsberedskabets arbejde foreslås undtagelsen, der alene
gælder for håndholdt mikrofon, der er tilkoblet
fastmonteret teleudstyr, med lovforslaget udvidet til at
gælde alle former for håndholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater. Undtagelsen vil
også omfatte civile motorcyklister, som er uddannet til at
foretage kørende færdselsregulering fra motorcykel (de
såkaldte race marshals).
Lovforslaget indeholder endelig en præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen i § 68, stk. 5, hvorefter
transportministeren kan forbyde brugen af et køretøj,
såfremt færdselssikkerhedsmæssige hensyn
gør det påkrævet. Bestemmelsen foreslås
præciseret, således at det vil fremgå direkte af
bestemmelsens ordlyd, at transportministeren også kan
indskrænke området, hvorpå et
køretøj må benyttes, såfremt
færdselssikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af pligten til at anvende styrthjelm ved
kørsel på trehjulede og visse firehjulede
motorkøretøjer
2.1.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 2, nr. 2, at
bil defineres som motorkøretøj, der er forsynet med 4
eller flere hjul eller med bælter, valser, meder eller
lignende, samt motorkøretøj på 3 hjul, hvis
egenvægt overstiger 400 kg. Vægtangivelsen i
definitionen af bil i § 2, nr. 2, knytter sig alene til
motorkøretøj på 3 hjul.
Der findes en række lette firehjulede
køretøjer, der ofte er konstruerede med sadel og uden
karosseri, der beskytter føreren. Disse
køretøjer kaldes overordnet quadricykler. Visse
ATV'er (All Terrain Vehicle) er også at betragte som en
quadricykel.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 168/2013/EU
af 15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af
to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler
(typegodkendelsesforordning om to- og trehjulede
køretøjer og quadricykler) indeholder de tekniske
krav til køretøjers indretning, som trehjulede
motorkøretøjer og quadricykler skal leve op til ved
køretøjernes typegodkendelse. En ATV kan desuden
være godkendt efter Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 167/2013/EU af 5. februar 2013 om godkendelse og
markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugstraktorer
(typegodkendelsesforordning om landbrugs- og skovbrugstraktorer),
såfremt den opfylder de tekniske krav i forordningen.
Et trehjulet motorkøretøj er i
typegodkendelsesforordning om to- og trehjulede
køretøjer og quadricykler defineret som et
motordrevet køretøj på tre hjul, hvis masse i
køreklar stand ikke overstiger 1000 kg. En quadricykel er i
forordningen defineret som et motordrevet køretøj
på fire hjul, hvis masse i køreklar stand ikke
overstiger henholdsvis 450 kg til personbefordring og 600 kg til
godstransport, og som har en maksimal kontinuerlig nominel effekt
eller nettoeffekt på 15 kW, eller en konstruktivt bestemt
maksimal hastighed på højst 90 km i timen. Hvis
køretøjerne vejer mere end ovenstående
vægtgrænser er der i typegodkendelsesmæssig
henseende ikke tale om et trehjulet motorkøretøj
eller en quadricykel. Sådanne tungere køretøjer
skal derfor opfylde de tekniske krav, der fremgår af
typegodkendelsesreglerne for bil.
Det følger af færdselslovens § 80, stk. 1, at
hvis en siddeplads i en bil, på motorcykel eller knallert er
forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen som
udgangspunkt anvendes af den person, der benytter sidepladsen.
Det følger af færdselslovens § 81, stk. 1, at
føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er
fyldt 15 år, under kørsel skal anvende
fastspændt styrthjelm. Det følger dog af
færdselslovens § 81, stk. 2, at der ikke skal anvendes
styrthjelm på motorcykel eller knallert, hvor der er pligt
til at anvende sikkerhedssele.
Ved kørsel på motorcykel eller knallert vil der
således altid være en pligt til enten at anvende
sikkerhedssele eller styrthjelm, men ikke begge dele.
Quadricykler, samt trehjulede biler med en egenvægt
på mere end 400 kg, falder ind under definitionen af bil i
færdselslovens § 2, nr. 2, og føreren af
køretøjet skal derfor følge
adfærdsreglerne for bil. Da § 81, stk. 1, om pligt til
anvendelse af styrthjelm, alene finder anvendelse for motorcykel og
knallert, betyder det, at der ikke gælder krav om anvendelse
af styrthjelm hos førere og passagerer ved kørsel
på quadricykler og trehjulede biler. Hvis
køretøjet ikke er forsynet med sikkerhedssele, vil
føreren og passagerer imidlertid heller ikke have pligt til
at anvende sikkerhedssele i medfør af § 80, stk. 1.
Dette indebærer, at der i flere tilfælde ikke vil
være pligt til at anvende nogen form for sikkerhedsudstyr ved
kørsel på quadricykler og trehjulede biler.
Overtrædelse af § 81, stk. 1, straffes i
medfør af § 118, stk. 1, nr. 1, med bøde.
Bøden udmåles som udgangspunkt til 1.500 kr.
2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ulykkesstatistikker har længe vist, at der er markant
højere risiko for at blive dræbt eller komme alvorligt
til skade i trafikken, når man kører på knallert
eller motorcykel. På disse køretøjer er
føreren sjældent beskyttet af et karosseri i
tilfælde af en trafikulykke, og køretøjerne er
sjældent udstyret med sikkerhedssele. Styrthjelm er derfor
det vigtigste personlige sikkerhedsudstyr ved kørsel
på motorcykel og knallert. Effekten af styrthjelm er
nærmere beskrevet i Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers
temarapport nr. 6 om motorcykelulykker fra 2009, og det
fremgår heraf, at studier viser, at styrthjelm reducerer
risikoen for fatale skader med 40 pct. og risikoen for hovedskader
med 70 pct.
En stor andel af trehjulede biler og lette firehjulede biler
(quadricykler) vil på samme måde som en motorcykel
være konstrueret med sadel og uden karosseri, der beskytter
føreren, og vil i disse tilfælde kun sjældent
være udstyret med sele.
Da sådanne køretøjer på grund af deres
indretning med sadel og uden karosseri adskiller sig markant fra
indretningen af en bil, men i stedet mere svarer til en motorcykel
i tilfælde af en ulykke, er det Transport- og
Boligministeriets opfattelse, at der af
færdselssikkerhedsmæssige hensyn bør stilles de
samme krav til anvendelse af personligt sikkerhedsudstyr, som der
stilles til knallert og motorcykel.
Det foreslås derfor, at færdselslovens § 81,
stk. 1, ændres, således at pligten til at anvende
styrthjelm også vil omfatte fører af trehjulet bil og
let firehjulet bil (quadricykel), og enhver passager
herpå.
Der foreslås ikke ændringer af færdselslovens
§ 81, stk. 2, hvorfor det også for trehjulet bil og let
firehjulet bil (quadricykel) vil være sådan, at der dog
ikke skal anvendes styrthjelm, hvis køretøjet er
forsynet med sikkerhedssele, hvor der er pligt til at anvende
denne. Reglerne for anvendelse af personligt sikkerhedsudstyr for
trehjulet bil og let firehjulet bil (quadricykel) vil således
blive de samme som for knallert og motorcykel.
Er de pågældende trehjulede og lette firehjulede
køretøjer indrettet med sadel og uden karosseri, der
beskytter føreren, som en motorcykel, vil de sjældent
være udstyret med sikkerhedssele. I praksis vil de
foreslåede regler derfor som oftest medføre, at der
vil blive pligt til at anvende styrthjelm, hvis
køretøjet ikke er indrettet med karosseri, der
beskytter føreren. De typer af trehjulet bil og let
firehjulet bil (quadricykel), som imidlertid er udstyret med
karosseri, der beskytter føreren, er også ofte
udstyret med sikkerhedssele. I sådanne tilfælde vil de
foreslåede regler derfor oftest medføre, at der vil
være pligt til at anvende sikkerhedssele, men ikke
styrthjelm, hvis køretøjet er indrettet med
karosseri.
En meget stor andel af de ATV'er, der anvendes i Danmark i dag,
er typegodkendt efter typegodkendelsesforordning om landbrugs- og
skovbrugstraktorer og er i Danmark indregistreret som traktor og
ikke bil. Hvis ATV'en imidlertid er indrettet med en maksimal
konstruktivt bestemt hastighed på mere end 40 km i timen,
anses den som bil og vil være indregistreret som bil.
Transport- og Boligministeriet har overvejet om de ATV'er, der
anses og er indregistreret som traktor, også skulle omfattes
af de foreslåede regler.
Det bemærkes i den forbindelse, at traktorer efter de
gældende regler ikke er omfattet af reglerne om personligt
sikkerhedsudstyr. Dette gælder også de mere
traditionelle traktorer. Der gælder således hverken
krav om brug af sikkerhedssele eller styrthjelm, uafhængig af
om traktoren er indrettet med karosseri, der beskytter
føreren.
For så vidt angår de ATV`er, der er indregistreret
som traktor, bemærker Transport- og Boligministeriet
endvidere, at køretøjerne alene må være
indrettet med en maksimal konstruktiv hastighed på 40 km i
timen for at kunne anses som traktor. Disse ATV'er bliver endvidere
særligt anvendt som arbejdsredskab i landbrugs-, gartneri- og
skovområder, hvor der typisk er en meget begrænset
andel af almindelig færdsel. På den baggrund er det
Transport- og Boligministeriets opfattelse, at de
pågældende køretøjer ikke skal omfattes
af de foreslåede regler, men fortsat være underlagt de
regler, der gælder for traktorer.
2.2. Udvidelse af undtagelsen for politiets og
redningsberedskabets brug af håndholdt teleudstyr og andre
kommunikationsapparater
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 55 a, stk. 1,
at førere af køretøjer under kørsel
ikke må benytte sig af håndholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater.
Forbuddet i § 55 a, stk. 1, gælder også for
cyklende og ridende, jf. herved definitionen af
køretøj i § 2, nr. 10.
Ifølge § 55 a, stk. 2, 1. pkt., gælder
forbuddet i stk. 1 ikke for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps` eller ambulanceføreres brug af
håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr,
hvis brugen er nødvendig af hensyn til de
pågældende enheders arbejde.
Undtagelsen i § 55 a, stk. 2, gælder kun for
håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr.
Undtagelsen finder således ikke anvendelse for de omhandlede
enheders brug af andre former for teleudstyr eller øvrige
kommunikationsapparater, som f.eks. mobiltelefoner eller
mandbåret radioudstyr. Brug af sådanne andre former for
teleudstyr og kommunikationsapparater er således også
for politiets og redningsberedskabets vedkommende omfattet af
forbuddet i § 55 a, stk. 1.
Undtagelsesbestemmelsen finder endvidere kun anvendelse, hvis
benyttelse af udstyret er nødvendigt af hensyn til de
omhandlede enheders arbejde. Bestemmelsen giver således ikke
politiet og redningsberedskab adgang til i almindelighed at benytte
det omhandlede udstyr under kørsel. Det kan f.eks. ikke
anses for nødvendigt af hensyn til udførelse af de
pågældendes arbejde, hvis der er en anden person
(kollega) til stede i køretøjet, for hvem det er
muligt at foretage den nødvendige kommunikation.
Overtrædelse af § 55 a, stk. 1, straffes i
medfør af § 118, stk. 1, nr. 1, med bøde.
Bøden udmåles som udgangspunkt til 1.500 kr. for
førere af motordrevne køretøjer og til 1.000
kr. til cyklende og ridende. Overtrædelse af § 55 a,
stk. 1, begået ved kørsel med motordrevne
køretøjer, hvortil der kræves kørekort,
bortset fra lille knallert, sanktioneres endvidere i medfør
af § 125, stk. 2, nr. 1, og stk. 3, med et klip i
kørekortet
2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
De gældende regler om brug af håndholdt teleudstyr
og andre kommunikationsapparater under kørsel blev
indført i færdselsloven ved lov nr. 1563 af 18.
december 2018 om ændring af færdselsloven.
Justitsministeriet har efter lovens vedtagelse oplyst, at
undtagelsesbestemmelsen i § 55 a, stk. 2, giver udfordringer i
forhold til politiets og redningsberedskabets daglige operative
arbejde, idet der er flere tilfælde, hvor det er
nødvendigt at anvende håndholdt teleudstyr som f.eks.
mandbårne radioterminaler, der ikke umiddelbart lader sig
erstatte af håndfri betjeningsløsninger. Dette er
bl.a. tilfældet i civile køretøjer, der ikke er
forsynet med fastmonteret radioudstyr og for ridende og cyklende
politi. Tilsvarende kan lejlighedsvis gøre sig
gældende for politiets motorcykelledere, der ved f.eks.
ledsagelse af optog eller eskortekørsel anvender flere
radioer, når der arbejdes på flere talegrupper til
forskellige enheder i en indsats. I sådanne tilfælde
anvendes en mandbåren radioterminal under kørslen som
ekstra radioudstyr. Endvidere vil der også i visse
situationer ved mere almindelige politiforretninger kunne
opstå behov for, at føreren kan kommunikere med
vagtcentralen via den fastmonterede radio i patruljevognen,
samtidig med at der kommunikeres med andre betjente, der ikke
befinder sig i køretøjet.
Samtidig kan der i forbindelse med redningsindsatser opstå
situationer, hvor øvrige aktører indenfor
redningsberedskabet, redningskorps og ambulanceførere har
behov for at anvende håndholdt teleudstyr under
kørsel. Det kan bl.a. være tilfældet i
situationer, hvor føreren er i kontakt med flere
aktører samtidig, eller hvor indsatslederen kommer til
stedet i sin private bil, hvor der ikke er fastmonteret teleudstyr,
og derfor må benytte sig af en mandbåren radioterminal.
Af hensyn til en effektiv samlet beredskabsindsats er det
afgørende, at de involverede indsatsledere kan koordinere
på vej til skadestedet, hvilket i visse tilfælde
indebærer brug af håndholdt teleudstyr under
kørsel.
Endvidere udstyres race marshals, der er civile motorcyklister,
som er uddannet til at foretage kørende
færdselsregulering fra motorcykel i medfør af
bekendtgørelse nr. 295 af 23. april 2018 om trafikofficials,
race marshals og visse myndighedspersoners regulering af
færdslen, jævnligt med en af politiets mandbårne
radioterminaler, så politiet og race marshals kan kommunikere
undervejs ved f.eks. cykelløb og andre arrangementer, der
kræver kørende ledsagelse.
Det er Transport- og Boligministeriets opfattelse, at
færdselslovens regler om forbud mod brug af håndholdt
teleudstyr og andre kommunikationsapparater ikke bør
medføre unødige hindringer for politiets og
redningsberedskabets arbejde. Dette er også baggrunden for
fastsættelse af den gældende undtagelsesbestemmelse i
færdselslovens § 55 a, stk. 2.
Det foreslås derfor i lovforslagets § 1, nr. 2, at
færdselslovens § 55 a, stk. 2, 1. pkt., om politiets og
redningsberedskabets brug af håndholdt mikrofon, der er
tilkoblet fastmonteret teleudstyr, ophæves. Samtidig
foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 4, at der
indsættes et nyt stykke i § 55 a, der bliver § 55
a, stk. 5, hvoraf vil fremgå, at forbuddet i
færdselslovens § 55 a, stk. 1, mod brug af
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, ikke vil finde anvendelse for politiets,
redningsberedskabets, redningskorps' eller ambulanceføreres
brug af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, hvis brugen er nødvendig for den
operative indsats eller taktiske og operative uddannelses- og
øvelsesvirksomhed.
Det er ligeledes Transport- og Boligministeriets opfattelse, at
forbuddet ikke bør medføre unødige hindringer
for den kørende regulering af færdslen, som foretages
af race marshals ved større sports- og
kulturarrangementer.
Det fremgår derfor endvidere af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 4, at forbuddet i
færdselslovens § 55 a, stk. 1, ikke gælder brug af
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, som er nødvendig for
færdselsregulering, der foretages af motorcyklister, som i
medfør af regler fastsat efter § 89, stk. 2, 1. pkt.,
har adgang til at regulere færdslen (race marshals).
2.3. Præcisering af bemyndigelsen til at forbyde
brugen af køretøjer
2.3.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 68, stk. 1, 1.
pkt., at transportministeren kan fastsætte bestemmelser om
køretøjers indretning, udstyr og tilbehør og
om personligt sikkerhedsstyr til førere og passagerer samt
fastsætte, hvilke påskrifter og mærker
køretøjer af kontrolmæssige grunde skal
være forsynet med.
Det følger af færdselslovens § 68, stk. 5, at
såfremt færdselssikkerhedsmæssige hensyn
gør det påkrævet, kan transportministeren
forbyde brugen af et køretøj, selvom
køretøjet opfylder de bestemmelser, der
fastsættes i medfør af § 68, stk. 1. Bestemmelsen
har et snævert anvendelsesområde, idet et
køretøj, der opfylder alle tekniske krav til det
pågældende køretøj, som udgangspunkt
må anses for sikkerhedsmæssigt forsvarligt at benytte
på færdselslovens område. Bestemmelsen kan for
eksempel anvendes i tilfælde, hvor de gældende regler
for køretøjers indretning og udstyr ikke har taget
højde for en meget særpræget konstruktion af et
køretøj.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 68, stk. 5, indeholder efter
sin ordlyd mulighed for at forbyde visse køretøjer.
Da transportministeren i medfør af bestemmelsen helt kan
forbyde køretøjer, indeholder bestemmelsen også
hjemmel til det mindre indgribende at indskrænke
området, hvorpå et køretøj må
benyttes. Bemyndigelsen er således bl.a. anvendt til at
fastsætte regler om kørsel med tivolitog og
hundetrukne køretøjer, herunder at disse
køretøjer kun må benyttes på
særlige områder og veje inden for færdselslovens
område.
2.3.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Den gældende bemyndigelsesbestemmelse i § 68, stk. 5,
om muligheden for at forbyde brugen af et køretøj,
såfremt færdselssikkerhedsmæssige hensyn
gør det påkrævet, indeholder også hjemmel
til at indskrænke området, hvorpå et
køretøj må benyttes, såfremt
færdselssikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet. Af retsinformationsmæssige hensyn
finder Transport- og Boligministeriet det dog
hensigtsmæssigt, at dette fremgår direkte af
bestemmelsens ordlyd.
Det foreslås derfor i lovforslagets § 1, nr. 5, at
færdselslovens § 68, stk. 5, ændres, således
at det vil fremgå direkte af bestemmelsens ordlyd, at der
også kan fastsættes bestemmelser om
indskrænkninger af området, hvorpå et
køretøj må benyttes, såfremt
færdselssikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet.
Den foreslåede præcisering vil ikke ændre
på, at bestemmelsen fortsat har et snævert
anvendelsesområde.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering er ikke
relevante for lovforslaget, da lovforslaget ikke omhandler
forretningsmodeller, innovation eller særlige
teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har været i høring fra den 20.
december 2019 til den 21. januar 2020.
Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, samtlige byretter, Cyklistforbundet, Danmarks
Motor Union, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Transport
(DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Standard, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske
Advokater, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening, DFIM,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring & Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, International Transport Danmark (ITD), KL,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Polio Trafik- og Ulykkesskadede, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved
Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark,
Veteranknallertklubben Aktiv og Vestre og Østre
Landsret.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Ingen | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-lovgivning/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ifølge færdselslovens § 55
a, stk. 1, må førere af køretøjer under
kørsel ikke benytte sig af håndholdt teleudstyr og
andre håndholdte kommunikationsapparater, jf. dog stk.
2-4.
§ 55 a, stk. 2-4, indeholder regler om
undtagelser til forbuddet i stk. 1.
I lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det, at der i § 55 a indsættes et stk. 5,
der indeholder en ny undtagelsesbestemmelse for politiets,
redningsberedskabets, redningskorps', ambulanceføreres og de
såkaldte race marshals brug af håndholdt teleudstyr og
andre håndholdte kommunikationsapparater.
Som følge af den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 4, er det
nødvendigt at ændre henvisningen til
undtagelsesbestemmelserne i § 55 a, stk. 1.
Det foreslås derfor, at henvisningen til
stk. 2-4 i § 55 a, stk. 1,
ændres til en henvisning til stk. 2-5.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 2
Ifølge § 55 a, stk. 2, 1. pkt.,
gælder forbud mod brug af håndholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater under kørsel i
§ 55 a, stk. 1, ikke for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps eller ambulanceføreres brug af håndholdt
mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er
nødvendig af hensyn til de pågældende enheders
arbejde.
Undtagelsen i § 55 a, stk. 2,
gælder kun for håndholdt mikrofon, der er tilkoblet
fastmonteret teleudstyr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
I lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås det, at der i § 55 a indsættes et stk. 5,
der indeholder en ny undtagelsesbestemmelse for politiets,
redningsberedskabets, redningskorps', ambulanceføreres og de
såkaldte race marshals brug af håndholdt teleudstyr og
andre håndholdte kommunikationsapparater. Der henvises herved
nærmere til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 4.
Som konsekvens heraf foreslås det med
lovforslagets § 1, nr. 2, at § 55 a,
stk. 2, 1. pkt., der indeholder den gældende
undtagelsesbestemmelse for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps' og ambulanceføreres brug af håndholdt
teleudstyr, ophæves.
Til nr. 3
Ifølge § 55, stk. 2, 2. pkt.,
gælder forbuddet om brug af håndholdt teleudstyr under
kørsel i stk. 1 ikke for erhvervschaufførers brug af
håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr,
hvis brugen er nødvendig af hensyn til erhvervsmæssige
transporter.
I lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det, at § 55 a, stk. 2, 1. pkt., der indeholder
den gældende undtagelsesbestemmelse for politiets,
redningsberedskabets, redningskorps' og ambulanceføreres
brug af håndholdt teleudstyr, ophæves. Der henvises
herved nærmere til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2 og 4.
§ 55 a, stk. 2, vil herefter alene
omhandle erhvervschaufførers brug af håndholdt
mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr.
Som konsekvens heraf foreslås det med
lovforslagets § 1, nr. 3, at indledningen i § 55 a, stk. 2, 2. pkt., sprogligt
ændres, således at det fremgår, at stk. 1, ikke
gælder for erhvervschaufførers brug af håndholdt
mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er
nødvendig af hensyn til erhvervsmæssige
transporter.
Der er alene tale om en
konsekvensændring af teknisk karakter, der ikke har betydning
for det materielle indhold og anvendelsesområde for den
gældende undtagelsesbestemmelse om erhvervschaufførers
brug af håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret
teleudstyr.
Til nr. 4
Ifølge § 55 a, stk. 2, 1. pkt.,
gælder forbud mod brug af håndholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater under kørsel i
§ 55 a, stk. 1, ikke for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps eller ambulanceføreres brug af håndholdt
mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er
nødvendig af hensyn til de pågældende enheders
arbejde.
Undtagelsen i § 55 a, stk. 2,
gælder kun for håndholdt mikrofon, der er tilkoblet
fastmonteret teleudstyr.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 55 a indsættes et stk. 5, hvoraf fremgår, at forbuddet i
stk. 1 ikke vil gælde for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps' eller ambulanceføreres brug af
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, hvis brugen er nødvendig for den
operative indsats eller taktiske og operative uddannelses- og
øvelsesvirksomhed, jf. den foreslåede bestemmelses 1.
pkt. Tilsvarende gælder stk. 1 ikke brug af håndholdt
teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater, som
er nødvendig for færdselsregulering, der foretages af
motorcyklister, som i medfør af regler fastsat efter §
89, stk. 2, 1. pkt., har adgang til at regulere færdslen, jf.
den foreslåede bestemmelses 2. pkt.
Politiets, redningsberedskabets,
redningskorps' og ambulanceføreres brug af håndhold
teleudstyr vil i medfør af den foreslåede § 55 a,
stk. 5, 1. pkt., kun være undtaget fra forbuddet i § 55
a, stk. 1, hvis brugen er nødvendig for de
pågældende enheders operative indsats eller taktiske og
operative uddannelses- og øvelsesvirksomhed. Den
foreslåede bestemmelse vil således ikke give politiet,
redningsberedskabet, redningskorps og ambulanceførere adgang
til i almindelighed at benytte håndholdt teleudstyr under
kørsel. Det kan f.eks. ikke anses for nødvendigt af
hensyn til udførelse af de pågældende enheders
arbejde, hvis der er en anden person (kollega) til stede i
køretøjet, for hvem det er muligt at foretage den
nødvendige kommunikation.
Den foreslåede bestemmelse
forudsættes at have et begrænset
anvendelsesområde og vil hovedsageligt finde anvendelse ved
brug af håndholdte radioer eller lignende
kommunikationsapparater, hvis brug heraf er nødvendigt for
den foreliggende operative indsats eller taktiske og operative
uddannelses- og øvelsesvirksomhed.
Den foreslåede bestemmelse vil generelt
ikke finde anvendelse, hvis det er muligt at foretage den
nødvendige kommunikation via teleudstyr, der kan installeres
med håndfri betjeningsløsninger. Da en mobiltelefon
også i politiets og redningsberedskabets
køretøjer uden tekniske vanskeligheder kan
installeres med en håndfri betjeningsløsning som
f.eks. en holder, vil brug af håndholdt mobiltelefon under
kørsel som det klare udgangspunkt ikke kunne anses for
nødvendigt for udførelse af de pågældende
enheders operative indsats eller taktiske og operative uddannelses-
og øvelsesvirksomhed. Brug af håndholdt mobiltelefon
under kørsel vil derfor alene kunne anses for
nødvendigt i særlige tilfælde, hvor
formålet med brug af mobiltelefonen gør, at den ikke
kan installeres med en håndfri betjeningsløsning, som
f.eks. brug af mobiltelefonens kamerafunktion i forbindelse med
dokumentation af observationer, eller fordi omstændighederne
i den konkrete situation ikke gør det muligt at anvende
mobiltelefonen med en håndfri betjeningsløsning.
Endvidere vil cyklende og ridende politi efter
omstændighederne kunne anvende håndholdt mobiltelefon,
hvor den operative indsats eller taktiske og operative uddannelses-
og øvelsesvirksomhed gør det nødvendigt.
For så vidt angår brug af
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, som er nødvendig for
færdselsregulering, der foretages af motorcyklister, som i
medfør af regler fastsat efter § 89, stk. 2, 1. pkt.,
har adgang til at regulere færdslen, vil den foreslåede
§ 55 a, stk. 5, 2. pkt., omfatte civile motorcyklister, der
som race marshals udøver kørende
færdselsregulering fra motorcykel i medfør af
bekendtgørelse nr. 295 af 23. april 2018 om trafikofficials,
race marshals og visse myndighedspersoners regulering af
færdslen.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke give
race marshals adgang til i almindelighed at benytte håndholdt
teleudstyr udstyr under kørsel. Brug af udstyret vil kun
kunne ske, hvis det er nødvendigt for udførelse af
færdselsregulering som race marshal. Dette vil f.eks.
være tilfældet, hvis race marshals i forbindelse med
assistance til politiets færdselsregulering udstyres med
mandbårne radioterminaler, således at politiet og race
marshals kan kommunikere undervejs ved f.eks. cykelløb og
andre arrangementer, der kræver kørende
ledsagelse.
Den foreslåede § 55 a, stk. 5, 2.
pkt., forudsættes i lighed med bestemmelsens 1. pkt. at have
et begrænset anvendelsesområde og vil hovedsageligt
finde anvendelse ved brug af håndholdte radioer eller
lignende kommunikationsapparater, hvis brug heraf er
nødvendigt for den konkrete udførelse af
færdselsregulering som race marshal. Brug af håndholdt
mobiltelefon vil kun i ganske særlige tilfælde kunne
anses for nødvendigt.
Til nr. 5
Det følger af færdselslovens
§ 68, stk. 1, 1. pkt., at transportministeren blandt andet kan
fastsætte bestemmelser om køretøjers
indretning, udstyr og tilbehør.
Det følger af færdselslovens
§ 68, stk. 5, at såfremt
færdselssikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet, kan transportministeren forbyde brugen af et
køretøj, selvom køretøjet opfylder de
bestemmelser, der fastsættes i medfør af § 68,
stk. 1.
Med den foreslåede ændring af
§ 68, stk. 5, præciseres
det, at transportministeren endvidere har bemyndigelse til at
indskrænke området, hvorpå et
køretøj må benyttes, såfremt
færdselssikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet, også selvom køretøjet
opfylder de tekniske krav til et sådant
køretøj.
Den foreslåede præcisering vil
ikke ændrer på, at bestemmelsen fortsat retter sig mod
helt særligt indrettede køretøjer og ikke mod
mere generelle færdselsarter. Desuden er det et krav efter
bestemmelsen, at forbuddet eller indskrænkningen er begrundet
af færdselssikkerhedsmæssige hensyn.
Den foreslåede præcisering vil
endvidere ikke ændrer på, at bestemmelsen har et
snævert anvendelsesområde, idet et
køretøj, der opfylder alle tekniske krav til det
pågældende køretøj, som udgangspunkt
må anses for sikkerhedsmæssigt forsvarligt at benytte
på færdselslovens område. Bestemmelsen kan
anvendes i tilfælde, hvor de gældende regler for
køretøjers indretning og udstyr ikke har taget
højde for en meget særpræget konstruktion af et
køretøj. Bemyndigelsesbestemmelsen kan således
tænkes anvendt, hvor særligt indrettede
køretøjer kun egner sig til kørsel i en
bestemt type vejinfrastruktur eller i en bestemt slags trafik.
Til nr. 6
Det følger af § 81, stk. 1, at
føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er
fyldt 15 år, under kørsel skal anvende
fastspændt styrthjelm.
Da trehjulede motorkøretøjer med
en egenvægt over 400 kg og firehjulede
motorkøretøjer, uanset egenvægt, er omfattet af
definitionen af bil i færdselslovens § 2, nr. 2, er der
ikke krav om anvendelse af styrthjelm under kørsel på
disse køretøjer.
Det foreslås, at § 81, stk. 1, ændres,
således at føreren af bil på tre hjul, og bil
på fire hjul, hvis den firehjulede bils masse i
køreklar stand ikke overstiger henholdsvis 450 kg til
personbefordring og 600 kg til godstransport, og enhver passager,
skal anvende fastspændt styrthjelm under kørsel. Det
betyder, at der vil gælde samme regler om anvendelse af
styrthjelm ved kørsel på quadricykler og trehjulede
biler, som der i dag gælder ved kørsel på
motorcykel og knallert.
De køretøjer, som med den
foreslåede ændring vil blive omfattet af hjelmpligten,
er køretøjer, som er omfattet af
køretøjsklasserne L5e, L6e og L7e i
typegodkendelsesforordning om to- og trehjulede
køretøjer og quadricykler. Endvidere vil ATV'er (All
Terrain Vehicles), som er godkendt efter typegodkendelsesforordning
om landbrugs- og skovbrugstraktorer, være omfattet af de
foreslåede regler om brug af styrthjelm, hvis de har en
maksimal konstruktiv bestemt hastighed på mere end 40 km i
timen, og derfor anses som bil efter færdselslovens regler.
Har ATV'er en konstruktiv bestemt hastighed på højst
40 km i timen, anses køretøjet derimod som traktor i
henhold til færdselslovens regler, og køretøjet
vil derfor i disse tilfælde ikke være omfattet af de
foreslåede regler om brug af styrthjelm.
Den foreslåede ændring vil
herefter omfatte bil på tre hjul, og bil på fire hjul,
hvis den firehjulede bils masse i køreklar stand ikke
overstiger henholdsvis 450 kg til personbefordring og 600 kg til
godstransport, jf. bilag 1 i typegodkendelsesforordning om to- og
trehjulede køretøjer og quadricykler. Massen i
køreklar stand bliver dermed afgørende for,
hvornår fører og passager af trehjulet og firehjulet
bil har pligt til at anvende styrthjelm.
Masse i køreklar stand skal i
overensstemmelse med artikel 5 i typegodkendelsesforordning om to-
og trehjulede køretøjer og quadricykler forstås
som massen af et ubelastet køretøj, der er klar til
normal anvendelse. Dette omfatter massen af væsker,
standardudstyr i overensstemmelse med fabrikantens specifikationer,
brændstof i brændstoftankene, der fyldes til mindst 90
procent af deres kapacitet, karosseriet, kabinen, dørene,
ruderne, tilkoblingen, reservehjulene samt værktøjet.
Det omfatter derimod ikke massen af føreren (75 kg), og
passageren (65 kg), de maskiner eller det udstyr, der befinder sig
på ladet, fremdriftsbatteriet, hvis der er tale om et hybridt
eller rent elektrisk køretøj,
gasbrændstofsystemer samt gasbrændstoftanke, hvis der
er tale om et eller flere køretøjer med et, to eller
flere brændstoffer samt tanke til komprimeret luft, hvis der
er tale om fremdrift ved komprimeret luft.
Med den foreslåede ændring vil
fører og passager på quadricykel og trehjulet bil
også skulle anvende fastspændt styrthjelm under
kørsel. Der vil dog ikke gælde et sådant krav,
hvor der er pligt til at anvende sikkerhedssele, jf.
færdselslovens § 81, stk. 2. Der vil være
selepligt, hvis siddepladsen på quadricyklen eller den
trehjulede bil er forsynet med sikkerhedssele, jf.
færdselslovens § 80, stk. 1.
Er de pågældende tre- og
firehjulede køretøjer indrettet med sadel og uden
karosseri, der beskytter føreren, som en motorcykel, vil de
sjældent være udstyret med sikkerhedssele. I praksis
vil de foreslåede regler derfor som oftest medføre, at
der vil blive pligt til at anvende styrthjelm, hvis
køretøjet ikke er indrettet med karosseri, der
beskytter føreren. De typer af trehjulet bil og let
firehjulet bil (quadricykel), som imidlertid er udstyret med
karosseri, der beskytter føreren, er også ofte
udstyret med sikkerhedssele. I sådanne tilfælde vil de
foreslåede regler derfor oftest medføre, at der vil
være pligt til at anvende sikkerhedssele, men ikke
styrthjelm, hvis køretøjet er indrettet med
karosseri.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at lovforslaget træder i kraft den 1. januar
2021.
Det foreslås i stk.
2, at lovforslagets § 1, nr. 1-4, træder i kraft
dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende. Lovforslagets
§ 1, nr. 1-4, indeholder ændringer af reglerne om
politiets, redningsberedskabets og race marshals brug af
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater under kørsel. De foreslåede
ændringer skal sikre, at de gældende regler i
færdselslovens § 55 a ikke medfører
unødige hindringer for udførelsen af de
pågældende enheders arbejde. Det er Transport- og
Boligministeriets opfattelse, at hensynet til udøvelsen af
en effektiv politi- og redningsindsats tilsiger, at de
pågældende ændringer træder i kraft
hurtigst muligt.
Lovforslagets § 1, nr. 4, indebærer
en afkriminalisering af politiets, redningsberedskabets og race
marshals brug af håndholdt teleudstyr og andre
håndholdte kommunikationsapparater under kørsel, i det
omfang brugen er nødvendig for udførslen af deres
arbejde. Der kan derfor opstå den situation, at en
overtrædelse af § 55 a, stk. 1, begået før
lovens ikrafttræden, men som først
pådømmes efter lovens ikrafttræden, ikke
længere er strafbar på
pådømmelsestidspunktet, fordi forholdet nu er omfattet
af den foreslåede undtagelsesbestemmelse i § 55 a, stk.
5.
Det bemærkes hertil generelt, at det
følger af straffelovens § 3, stk. 1, at i
tilfælde, hvor der foretages en lovændring,
således at den ved en handlings påkendelse
gældende straffelovgivning er forskellig fra den, der gjaldt
ved handlingens foretagelse, afgøres
spørgsmålet om strafbarhed og straf som udgangspunkt
efter den senere lov - det vil sige efter den straffelovgivning,
som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen
pådømmes. Er handlingen foretaget før den nye
lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere
end den ville være blevet efter den tidligere lov - det vil
sige efter de regler, som var gældende på
gerningstidspunktet.
Der gælder således i henhold til
straffelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., et udgangspunkt om, at
overtrædelser skal bedømmes efter de strafferetlige
regler, der var gældende på
pådømmelsestidspunktet. Straffelovens § 3, stk.
1, 2. pkt., indeholder en undtagelse til udgangspunktet. Det
følger heraf, at såfremt en lovændring skyldes
ydre, strafskylden uvedkommende forhold, skal forholdet
bedømmes efter den på gerningstidspunktet
gældende lov.
Transport- og Boligministeriet bemærker
i den forbindelse, at der ved den foreslåede lovændring
er foretaget en omvurdering af strafværdigheden af visse af
politiets, redningsberedskabets og race marshals
overtrædelser af den gældende § 55 a, stk. 1,
hvorfor straffelovens § 3, stk. 1, 2. pkt., ikke finder
anvendelse. Politiets, redningsberedskabets og race marshals
overtrædelser af § 55 a, stk. 1, begået før
lovens ikrafttræden, men som først
pådømmes efter lovens ikrafttræden, skal derfor
bedømmes efter de foreslåede regler i lovforslagets
§ 1, nr. 4.
Ifølge færdselslovens § 143
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, og loven indeholder ikke en anordningsbestemmelse
om, at lovens regler kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. Nærværende
lovforslag om ændring af færdselsloven indeholder
derfor ikke en anordningsbestemmelse om, at lovforslagets regler
kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland, og af den grund er der ikke indsat en
territorialbestemmelse i lovforslaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1563 af 18. december 2018 og senest
ved lov nr. 139 af 25. februar 2020, foretages følgende
ændringer: | | | | § 55 a.
Førere af køretøjer må under
kørsel ikke benytte sig af håndholdt teleudstyr og
andre håndholdte kommunikationsapparater, jf. dog stk.
2-4. | | 1. I § 55 a, stk. 1, ændres »jf.
dog stk. 2-4« til: »jf. dog stk. 2-5« | Stk. 2. Stk. 1
gælder ikke for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps' eller ambulanceføreres brug af
håndholdt mikrofon, der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr,
hvis brugen er nødvendig af hensyn til de
pågældende enheders arbejde. Det samme gælder for
erhvervschaufførers brug af håndholdt mikrofon, der er
tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er nødvendig
af hensyn til erhvervsmæssige transporter. | | 2. § 55 a, stk. 2, 1. pkt.,
ophæves. | 3. I § 55 a, stk. 2, 2. pkt., ændres
»Det samme gælder« til: »Stk. 1
gælder ikke«. | Stk. 3-4.
--- | | | | | 4. I § 55 a indsættes som stk. 5: | »Stk. 5.
Stk. 1 gælder ikke for politiets, redningsberedskabets,
redningskorps' eller ambulanceføreres brug af
håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, hvis brugen er nødvendig for den
operative indsats eller taktiske og operative uddannelses- og
øvelsesvirksomhed. Tilsvarende gælder stk. 1 ikke brug
af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte
kommunikationsapparater, som er nødvendig for
færdselsregulering, der foretages af motorcyklister, som i
medfør af regler fastsat efter § 89, stk. 2, 1. pkt.,
har adgang til at regulere færdslen.« | | | | § 68.
--- | | | Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan, såfremt
færdselssikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet, forbyde brugen af et bestemt
køretøj, selv om det opfylder de bestemmelser, der
fastsættes i medfør af stk. 1. | | 5. I § 68, stk. 5, indsættes efter
»køretøj«: | »eller indskrænke
området, hvorpå et køretøj må
benyttes«. | | | | § 81.
Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er
fyldt 15 år, skal under kørsel anvende
fastspændt styrthjelm. | | 6. I § 81, stk. 1, indsættes efter
»motorcykel«: | », bil på tre hjul, bil på
fire hjul, hvis den firehjulede bils masse i køreklar stand
ikke overstiger henholdsvis 450 kg til personbefordring og 600 kg
til godstransport,«. | Stk. 2-5.
--- | | | |
|