Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2020)
Transportministeren
(Benny Engelbrecht)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Indførelse af pligt til at anvende
styrthjelm ved kørsel på trehjulede og visse
firehjulede motorkøretøjer m.v.)
(Lovforslag nr. L 39)
Udviklingen på
køretøjsområdet har betydet, at der i dag
produceres typer af trehjulede og lette firehjulede
motorkøretøjer, som i henhold til
færdselslovens definitioner betragtes som en bil. De
adskiller sig dog fra almindelige firehjulede personbiler, idet de
ofte er konstruerede med sadel, uden karosseri, der beskytter
føreren, og uden sikkerhedssele. I relation til
sikkerhedsudstyr svarer det derfor til at køre på en
motorcykel.
Da køretøjerne er omfattet af
den overordnede definition af bil, gælder der imidlertid ikke
en pligt til at anvende styrthjelm, idet en sådan pligt kun
gælder for kørsel på motorcykel og knallert. En
quadricykel, som blandt andet omfatter visse ATV'er (All Terrain
Vehicle), og tunge trehjulede motorkøretøjer er
eksempler på køretøjer, hvor der efter den
gældende færdselslov ikke er pligt til at anvende
styrthjelm under kørsel.
Da kørsel på ovenstående
køretøjer, i tilfælde af et uheld, svarer til
at køre på motorcykel, er det uhensigtsmæssigt
og færdselssikkerhedsmæssigt meget betænkeligt,
at der ikke gælder et krav om anvendelse af styrthjelm, idet
det utvivlsomt øger risikoen for alvorlige skader i
tilfælde af en ulykke.
Lovforslaget har således til
formål at fastsætte pligt til at anvende styrthjelm ved
kørsel på trehjulede biler og lette firehjulede biler
(quadricykler), herunder visse ATV'er.
Lovforslaget indeholder endvidere en
udvidelse af den undtagelse, der gælder for politiets og
redningsberedskabets brug af håndholdt teleudstyr.
Færdselslovens forbud mod brug af håndholdt teleudstyr
under kørsel gælder ikke for politiets og
redningsberedskabets brug af håndholdt mikrofon, der er
tilkoblet fastmonteret teleudstyr, hvis brugen er nødvendig
af hensyn til politiets eller redningsberedskabets arbejde. Det har
imidlertid vist sig, at politi og redningsberedskab i det operative
arbejde i visse tilfælde har et særligt behov for at
kunne anvende andre typer af håndholdt teleudstyr. Af hensyn
til politiets og redningsberedskabets arbejde foreslås
undtagelsen, der alene gælder for håndholdt mikrofon,
der er tilkoblet fastmonteret teleudstyr, med lovforslaget udvidet
til at gælde alle former for håndholdt teleudstyr og
andre håndholdte kommunikationsapparater. Undtagelsen vil
også omfatte de såkaldte race marshals (civile
motorcyklister, som er uddannet til at foretage kørende
færdselsregulering fra motorcykel).
Lovforslaget indeholder endelig en
præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen i § 68, stk. 5,
hvorefter transportministeren kan forbyde brugen af et
køretøj, såfremt
færdselssikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet. Bestemmelsen foreslås præciseret,
således at det vil fremgå direkte af bestemmelsens
ordlyd, at transportministeren også kan indskrænke
området, hvorpå et køretøj må
benyttes, såfremt færdselssikkerhedsmæssige
hensyn gør det påkrævet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.