Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 1. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2. Radikale Venstres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3 og 5-7.
Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 4 og
8.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, SF og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
transportministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod de af DF stillede ændringsforslag og de af RV
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF og EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af
transportministeren stillede ændringsforslag og de af DF
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
RV stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transportministeren
stillede ændringsforslag og de af RV stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af DF
stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af RV stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de af transportministeren stillede
ændringsforslag og vil ved 2. behandling af lovforslaget
redegøre for sin stilling til de af DF stillede
ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af RV stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
transportministeren stillede ændringsforslag og de af DF
stillede ændringsforslag. Såfremt de af RV stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstre, Radikale Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance støtter
lovforslaget, fordi det er væsentligt at sikre klare
lovmæssige rammer for, hvordan kommunerne skal håndtere
reglerne i forhold til den nye type af udlejningskoncepter for
køretøjer, som er kendetegnet ved, at de ikke har et
fast udlejningssted, men derimod placeres af kunden selv på
godkendte arealer ved bestemmelsesstedet. Disse klimavenlige
delemobilitetsløsninger omfatter bl.a. cykler og
elløbehjul, der tillige bidrager til at reducere
trængslen i de større byer.
V, RV, KF, NB og LA anser det i den
forbindelse for væsentligt, at der sikres ordnede forhold i
bybilledet, så de udlejede køretøjer ikke blot
henkastes skødesløst og tilfældigt på
fortove og andre steder med deraf følgende ulempe og mulig
fare for fodgængere og andre trafikanter.
V, RV, KF, NB og LA støtter
ændringsforslaget stillet af Radikale Venstre ud fra et
ønske om, at kommuner ikke skal have mulighed for at
indføre et de facto forbud imod udlejning af
elløbehjul ved at undlade udpegning af egnede
parkeringsarealer med deraf følgende forskelsbehandling af
cykler og løbehjul. Således er det væsentligt,
at vejmyndigheden (kommunen) forpligtes til at sagsbehandle
ansøgninger fra udlejere og træffe afgørelse
herom inden for ramme?rne af forvaltningsloven m.v.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, da det sikrer en regulering af
elløbehjulene. Efter EL's opfattelse er det godt, at
kommunerne får muligheden for at begrænse brugen af
elløbehjul til udlejning, herunder begrænse antallet.
EL havde helst set, at lovforslaget gik endnu længere og
også lod de begrænsninger og regler, der
indføres for elløbehjulene, gælde for
udlejningscykler. EL bemærker i den sammenhæng, at
dette også er et generelt ønske i de afgivne
høringssvar fra Rådet for Sikker Trafik,
Cyklistforbundet m.fl.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, EL og KF):
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 80 a indsættes før stk. 1
som nyt stykke:
»Vejmyndigheden kan beslutte, hvor mange
udlejningscykler, som ikke har et fast udlejningssted, der
maksimalt må placeres på vejarealet med henblik
på udlejning.«
Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4.
[Vejmyndighedens mulighed for at
fastsætte et maksimalt antal udlejningscykler]
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 80 a affattes stk. 3, 3. pkt., der bliver stk. 4, 3. pkt.,
således:
»Vejmyndigheden kan lade det indgå som
et vilkår i en aftale, at der maksimalt må placeres et
vist antal udlejningscykler med henblik på udlejning i
konkrete områder af vejarealet.«
[Vilkår om antal
udlejningscykler på konkrete områder]
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(V, KF, NB og LA):
3) Den
under nr. 2 foreslåede § 80 b affattes således:
Ȥ 80 b. Har en
vejmyndighed etableret dertil indrettet infrastruktur eller
område, kan andre mindre udlejningskøretøjer,
som ikke er omfattet af § 80 a, og som ikke har et fast
udlejningssted, efter aftale med vejmyndigheden placeres i den
dertil indrettede infrastruktur eller det dertil indrettede
område med henblik på udlejning, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Vejmyndigheden kan lade det indgå som et vilkår i
aftalen efter stk. 1, at udlejningsoperatøren betaler for
vejmyndighedens udgifter til etablering og vedligeholdelse af
dertil indrettet infrastruktur eller det dertil indrettede
område og udgifter til vejmyndighedens administration og
tilsyn.
Stk. 3.
Vejmyndigheden og udlejningsoperatøren kan aftale, at andre
mindre udlejningskøretøjer, jf. stk. 1, kan placeres
andre steder end i dertil indrettet infrastruktur eller det dertil
indrettede område med henblik på udlejning.
Stk. 4.
Vejmyndigheden kan afvise en ansøgning om særlig
råden til placering af andre mindre
udlejningskøretøjer efter § 80, stk. 1, nr. 2,
når vejmyndigheden inden for en afstand på 200 m eller
derunder har etableret dertil indrettet infrastruktur eller det
dertil indrettede område efter stk. 1.
Stk. 5.
Transportministeren fastsætter regler om, hvilke
køretøjer der er omfattet af stk. 1.«
[Nyaffattelse af den
foreslåede § 80 b i vejloven]
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og LA):
4) I
den under nr. 2 foreslåede § 80 b indsættes i stk. 4 efter »opkræve
betaling«: »fra udlejningsoperatøren«.
[Tydeliggørelse af
vejmyndighedens mulighed for at opkræve betaling fra
udlejningsoperatører]
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(V, KF, NB og LA):
5) I
den under nr. 3 foreslåede § 81 a ændres i stk. 1 »stk. 3« til: »stk.
1«.
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
6) I
den under nr. 3 foreslåede § 81 a ændres i stk. 2 »stk. 2« til: »stk.
1«.
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
7) I
den under nr. 3 foreslåede § 81 a indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Vejmyndigheden kan foranledige et køretøj, der er
omfattet af § 80 b, stk. 5, og som efter § 80, stk. 1,
nr. 2, har fået tilladelse til at stå placeret på
det offentlige vejareal med henblik på udlejning, fjernet
uden forudgående høring, hvis køretøjet
ikke står placeret i overensstemmelse med vejmyndighedens
tilladelse og det ikke er muligt at placere køretøjet
lovligt inden for en rimelig afstand.«
[Udvidelse af
håndhævelsesbestemmelsen]
Til § 3
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og LA):
8) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
123, stk. 3, 1. og 2. pkt., der
bliver stk. 4, 1. og 2. pkt., og stk. 4,
1. og 3. pkt., der bliver stk.
5, 1. og 3. pkt., ændres »vejmyndigheden« til:
»den statslige vejmyndighed«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at vejmyndigheden kan beslutte, hvor mange udlejningscykler,
som ikke har et fast udlejningssted, der maksimalt må
placeres på vejarealet med henblik på udlejning.
Det betyder, at vejmyndighederne får
hjemmel til lokalt at beslutte, hvor mange udlejningscykler
omfattet af bestemmelsen der ønskes placeret på deres
vejareal med henblik på udlejning. Det er i den forbindelse
vigtigt at holde sig for øje, at det udelukkende er
placeringen på vejarealet med henblik på udlejning, som
vejmyndigheden vil kunne træffe beslutning om.
Til nr. 2
Ændringsforslaget giver
vejmyndigheden hjemmel til, at vejmyndighederne kan lade det
indgå som et aftalevilkår, at
udlejningsoperatøren maksimalt må have et vist antal
udlejningscykler i bestemte områder på vejarealet. Er
der eksempelvis områder, hvor vejmyndigheden ved at der er
pres på antallet af cykelstativer, vil vejmyndigheden kunne
beslutte, hvor mange udlejningscykler der må være
placeret i netop det område med henblik på
udlejning.
Vejmyndigheden vil i sin administration
skulle sikre, at udlejningsoperatørerne behandles lige, og
må derfor ikke favorisere en operatør frem for en
anden, hvis der ikke foreligger en saglig begrundelse herfor.
Til nr. 3
Baggrunden for dette ændringsforslag
er, at det må konstateres, at der ikke er flertal for at give
kommunalbestyrelserne adgang til politisk at beslutte, om der i det
hele taget må være andre mindre
udlejningskøretøjer som f.eks.
udlejningsløbehjul i de danske byer. Det ønskes
derimod, at også disse køretøjer skal have
adgang til byrummet, men på en måde, som giver
vejmyndighederne ret til at beslutte, hvor de må placeres, og
dermed have mulighed for at sikre ordnede forhold i byrummet. Det
ønskes at fastholde muligheden for, at vejmyndighederne kan
indgå aftaler med udlejningsoperatørerne.
På nuværende tidspunkt har
byerne primært parkeringsfaciliteter eller områder til
biler og cykler. Dette er baggrunden for, at der med forslaget til
en ny § 80 a i vejloven kan stilles krav om, at
udlejningscykler skal stå placeret i dertil indrettet
infrastruktur eller område, når cyklerne står til
rådighed for udlejning. En sådan infrastruktur findes
nemlig allerede i de danske kommuner i form af cykelstativer,
cykelskure m.v.
Det samme gør sig ikke
gældende for andre mindre udlejningskøretøjer
som f.eks. elløbehjul. Der findes som altovervejende
hovedregel ikke dertil indrettet infrastruktur eller område
til udlejningsløbehjul. Dette er baggrunden for den i
lovforslaget foreslåede § 80 b, hvor der bliver lagt op
til, at placering af udlejningsløbehjul ikke kræver en
tilladelse fra vejmyndigheden. En sådan tilladelse vil skulle
gives på baggrund af en konkret vurdering af lovlige hensyn
efter vejloven som f.eks. trafikale hensyn, vejtekniske hensyn,
fremkommelighedshensyn m.v. på det konkrete sted, hvor
løbehjulene skal placeres. Men en sådan konkret
vurdering af bestemte dele af vejarealet er vanskelig forenelig med
free floating-konceptet, hvorefter brugeren i udgangspunktet
beslutter, hvor køretøjet placeres efter endt
brug.
Der skal ved en regulering, som skal
hindre, at f.eks. udlejningsløbehjul placeres
tilfældigt, til gene og til potentiel fare for andre brugere
af byrummet, tages højde for, hvordan der samtidig etableres
dertil indrettet infrastruktur eller område til placering af
udlejningskøretøjerne. Ellers er det i praksis
umuligt for vejmyndighederne at beslutte, hvor de skal placeres -
og dermed have mulighed for at sikre ordnede forhold - ligesom det
er umuligt at stille krav til udlejningsoperatørerne om, at
deres køretøjer skal placeres bestemte steder.
Det foreslås derfor i et nyaffattet
§ 80 b, stk. 1, at har en vejmyndighed etableret dertil
indrettet infrastruktur eller område, kan andre mindre
udlejningskøretøjer, som ikke er omfattet af §
80 a, og som ikke har et fast udlejningssted, efter aftale med
vejmyndigheden placeres i den dertil indrettede infrastruktur eller
det dertil indrettede område med henblik på udlejning,
jf. dog det foreslåede stk. 3.
Det betyder, at dertil indrettet
infrastruktur eller område til f.eks.
udlejningsløbehjul kan etableres, enten ved at
vejmyndigheden gør det selv og herefter indgår aftaler
med operatørerne om anvendelse, eller ved tilladelser efter
den gældende § 80, stk. 1, nr. 2, i vejloven.
Bestemmelsen omfatter andre mindre
udlejningskøretøjer, som ikke er omfattet af §
80 a, og som ikke har et fast udlejningssted. Transportministeren
fastsætter i medfør af stk. 5, hvilke
køretøjer der vil være omfattet af § 80 b.
På nuværende tidspunkt vil det være
udlejningsløbehjul, hvorfor de omtales nedenfor.
I begge tilfælde er det
vejmyndigheden, som enten beslutter eller træffer
afgørelse om, hvor disse køretøjer må
stå i byen. For så vidt angår aftalemuligheden,
indebærer forslaget til et nyt § 80 b, stk. 1, at den
lokale vejmyndighed af egen drift finder et antal egnede steder
på det offentlige vejareal, hvor der kan gøres plads
til placering af udlejningsløbehjul, når de står
til rådighed for udlejning. Disse steder kan f.eks. fysisk
afmærkes i form af et optegnet areal med et
løbehjulssymbol i overensstemmelse med den ændring af
afmærkningsbekendtgørelsen, som Transport- og
Boligministeriet udsteder parallelt med den forventede
ikrafttræden af dette lovforslag.
Når vejmyndigheden har truffet
beslutning om, hvor mange af sådanne arealer der kan
reserveres til placering af udlejningsløbehjul, og hvor
arealerne skal være, kan der indgås aftaler mellem
vejmyndigheden og udlejningsoperatørene om benyttelse heraf
til placering af eksempelvis udlejningsløbehjul, som ikke
har et fast udlejningssted. Det vil ikke være et krav, men
det vil være oplagt for vejmyndighederne at gå i dialog
med udlejningsoperatørerne om, hvor på det offentlige
vejareal i kommunen der er interesse for at placere disse
udlejningskøretøjer.
Disse aftaler kan ikke fuldstændigt
honorere et ønske om free floating, hvor brugeren blot
stiller udlejningsløbehjulet fra sig efter endt brug, men
det kan sikre - forudsat at vejmyndigheden konstruktivt tager
ansvar for, at der også bliver plads til et marked for f.eks.
udlejningsløbehjul - at der etableres et passende antal
steder til placering af udlejningsløbehjul efter endt brug.
Det forudsættes således, at vejmyndighederne udpeger
så mange steder til placering af udlejningsløbehjul,
at det giver branchen mulighed for at give borgerne et reelt og
dækkende bynært transporttilbud.
I en større dansk by vil det derfor
også være imod ?inten?tionen? med forslaget, hvis der
kun bliver stillet vejareal til rådighed til placering af et
meget lavt antal udlejningskøretøjer, som reelt
betyder, at det udelukker et kommercielt marked for mindre
udlejningskøretøjer, som kan være et alternativ
for brugerne til andre transportformer. Omvendt kan det ikke
forventes, at vejmyndighederne finder plads til et ubegrænset
eller meget stort antal udlejningskøretøjer, som
pladsforholdene i byen ikke kan rumme. Endvidere vil det stride mod
intentionen med lovforslaget, hvis vejmyndigheden udelukker
større områder af byen eller hele bydele fra at kunne
benyttes til placering af f.eks. udlejningsløbehjul. Omvendt
skal det - ligesom med udlejningscykler - være muligt for
vejmyndigheden at træffe beslutning om, at bestemte dele af
byrummet er uegnet til at blive benyttet til placering af
udlejningsløbehjul, f.eks. gågader.
Ønsker en vejmyndighed ikke af egen
drift at beslutte, hvor der kan udpeges egnede steder til placering
af udlejningsløbehjul uden fast udlejningssted, så
må dertil indrettet infrastruktur eller område til
disse køretøjer som den anden mulighed etableres, ved
at udlejningsoperatørerne ansøger om en tilladelse
til særlig råden efter den gældende vejlovs
§ 80, stk. 1, nr. 2. Det betyder, at
udlejningsoperatørerne konkret må ansøge om
tilladelse til at råde over en bestemt del af vejarealet til
at placere udlejningsløbehjul. Vejmyndigheden er forpligtet
til at sagsbehandle og træffe afgørelse herom i
overensstemmelse med hensynene i vejloven og inden for rammerne af
forvaltningsloven m.v.
Det vil være vejmyndigheden, som i
forbindelse med tilladelsen efter § 80, stk. 1, nr. 2,
samtidig beslutter, hvordan den bestemte del af vejarealet, som
udlejningsoperatøren ønsker at benytte,
afmærkes. Det kan f.eks. fysisk afmærkes i form af et
optegnet areal med et løbehjulssymbol i overensstemmelse med
den ændring af afmærkningsbekendtgørelsen, som
Transport- og Boligministeriet udsteder parallelt med den
forventede ikrafttræden af dette lovforslag. Men
vejmyndigheden vil også med tilladelsen kunne stille
alternative krav, f.eks. at området defineres som en virtuel
hub.
Vejmyndigheden vil efter den gældende
vejlovs § 80, stk. 2, kunne få dækket sine
omkostninger herved. Det bemærkes i den sammenhæng, at
der med det foreslåede § 80 b, stk. 4, i
nærværende ændringsforslag er lagt op til, at
vejmyndigheden kan afvise en ansøgning om særlig
råden til placering af sådanne køretøjer
efter den gældende vejlovs § 80, stk. 1, nr. 2, hvis
vejmyndigheden i overensstemmelse med det ovenfor beskrevne af egen
drift har udpeget et område inden for en radius af 200 m til
placering af udlejningsløbehjul uden fast
udlejningssted.
Dermed får de vejmyndigheder, som
konstruktivt tager ansvar for af egen drift at etablere dertil
indrettet infrastruktur eller område til
udlejningsløbehjul, en lovfæstet ret til ikke at
behandle ansøgninger om særlig råden efter
vejlovens § 80, stk. 1, nr. 2, jf. nærmere herom
nedenfor.
Det bemærkes, at vejmyndighederne
både ved aftaler efter det nye § 80 b, stk. 1, og ved
tilladelser efter det gældende § 80, stk. 1, nr. 2, vil
få de håndhævelsesmuligheder, som er
foreslået i § 81 a i lovforslaget.
Endelig er det, som tilfældet er med
udlejningscyklerne efter lovforslagets § 80 a, en
forudsætning, at vejmyndigheden i forbindelse med en
aftaleindgåelse kan stille lignende krav, som skal sikre, at
der kun indgås aftaler med seriøse aktører.
Det foreslås i stk. 2, at
vejmyndigheden kan lade det indgå som et vilkår i
aftalen efter stk. 1, at udlejningsoperatøren betaler for
vejmyndighedens udgifter til etablering og vedligeholdelse af
dertil indrettet infrastruktur eller område, jf. stk. 1, og
udgifter til vejmyndighedens administration og tilsyn.
Ved vejmyndighed forstås den
myndighed, som administrerer en offentlig vej eller offentlig
sti.
Infrastruktur eller områder til
parkering af eksempelvis løbehjul er ikke udbredt, som
tilfældet eksempelvis er med cykler.
Der lægges derfor op til, at
vejmyndighederne eksempelvis ved afmærkning af vejareal kan
lave områder, hvor løbehjul m.v. skal parkeres inden
for, når de står placeret med henblik på
udlejning. Disse steder kan f.eks. fysisk afmærkes i form af
et optegnet areal med et løbehjulssymbol i overensstemmelse
med den ændring af afmærkningsbekendtgørelsen,
som Transport- og Boligministeriet udsteder parallelt med den
forventede ikrafttræden af dette lovforslag. Det
bemærkes, at der med nærværende
ændringsforslag gives mulighed for, at vejmyndigheden og
udlejningsoperatøren får frihed til at aftale andet
end krav om placering i dertil indrettet infrastruktur m.v., jf.
forslaget til et nyt § 80 b, stk. 3, 1. pkt. nedenfor.
Etablering af dertil indrettet
infrastruktur eller område vil være forbundet med
omkostninger, hvorfor det vurderes at være rimeligt, at
vejmyndighederne kan opkræve betaling for etablering og
vedligehold af disse afmærkede områder, da de
etableres, med henblik på at en udlejningsoperatør kan
udnytte vejarealet i et forretningsmæssigt øjemed. Det
vil kun være udgifterne til etablering og vedligehold af den
infrastruktur, der findes nødvendig på vejmyndighedens
vejareal, som vejmyndigheden kan få dækket. Det er
dermed ikke intentionen, at vejmyndigheden må tjene penge
herpå. Det må umiddelbart lægges til grund, at
kommunerne særlig i starten vil have udgifter til
afmærkning af områder, hvor der må parkeres.
Udgifterne hertil vil derfor også særlig ramme de
første operatører, der indgås aftaler med. Det
findes derfor naturligt, at det vil være en del af
indgåelsen af aftaler, at omfanget af parkeringspladser
drøftes med operatørerne.
Er der flere operatører,
lægges det til grund, at udgifterne også vil skulle
fordeles mellem disse, da det ikke bør ramme én
operatør hårdere end andre.
I forhold til vedligehold er det ligeledes
opfattelsen, at denne udgift også skal fordeles mellem de
operatører, som har køretøjer placeret
på det givne tidspunkt for aftaleindgåelsen.
Vejmyndigheden vil endelig kunne lade det
indgå som et vilkår i aftalen, at vejmyndighedens
udgifter til administration, tilsyn m.v. betales af
operatøren. Administrationen i forbindelse med
indgåelsen af en aftale samt opfølgning heraf vil
indebære udgifter for vejmyndigheden. Bestemmelsen giver ikke
hjemmel til, at der kan skabes et overskud for vejmyndigheden.
Det foreslås i stk. 3, at
vejmyndigheden og udlejningsoperatøren kan aftale, at andre
mindre udlejningskøretøjer, jf. stk. 1, kan placeres
med henblik på udlejning andre steder end i dertil indrettet
infrastruktur eller område.
Det betyder, at der vil være mulighed
for, at vejmyndigheden og udlejningsoperatøren aftaler andet
om placering på det offentlige vejareal, som gør
afmærkningsløsningen unødvendig. Det er
således op til vejmyndigheden at beslutte, om der skal
afmærkes på vejarealet eller indgås andre
aftaler, f.eks. om virtuelle hubs, som med koordinater
afgrænser området, hvor
udlejningskøretøjerne skal placeres, når de
står til rådighed for udlejning.
Det foreslås i stk. 4, at
vejmyndigheden kan afvise en ansøgning om særlig
råden til placering af andre mindre
udlejningskøretøjer efter § 80, stk. 1, nr. 2,
når vejmyndigheden inden for en afstand på 200 m eller
derunder har etableret dertil indrettet infrastruktur eller
område efter det nye § 80 b, stk. 1.
Baggrunden for denne mulighed er
først og fremmest at understøtte den
grundlæggende hensigt med lovforslaget, hvorefter
vejmyndigheden går i dialog med udlejningsoperatørerne
og indgår aftaler om at benytte byrummet til udlejning af
f.eks. udlejningsløbehjul. Har en vejmyndighed således
gjort en reel indsats for at finde plads til et kommercielt marked
for andre mindre udlejningskøretøjer i byen, som kan
være et alternativ for brugerne til andre transportformer,
så vil det være uhensigtsmæssigt, hvis
vejmyndigheden samtidig er forpligtet til at behandle
ansøgninger om særlig råden for de samme
områder, f.eks. fra udlejningsoperatører, som ikke har
indgået aftaler med kommunen. Når vejmyndigheden
allerede én gang har foretaget en vurdering af anvendelsen
af vejarealet, behøver vejmyndigheden derfor ikke at anvende
ressourcer på at vurdere området igen.
Omvendt vil vejmyndigheden, såfremt
den ikke af egen drift reelt har forsøgt at finde et
passende og dækkende antal steder i byen til f.eks.
udlejningsløbehjul, stadig være forpligtet til at
behandle ansøgninger om særlig råden efter
vejlovens § 80, stk. 1, nr. 2. Dette er baggrunden for
afstandskravet på 200 m i bestemmelsen.
Det er dog en forudsætning for
retmæssigt at kunne afvise en ansøgning, at
vejmyndigheden reelt har stillet vejareal til rådighed for
parkering med henblik på udlejning, som tilsiger, at
udlejningsoperatørernes normale ret til at få
behandlet en ansøgning efter § 80, stk. 1, nr. 2, kan
afvises. Hermed menes, at det vil være i strid med
ændringsforslagets intentioner, såfremt en vejmyndighed
etablerer dertil indrettet infrastruktur eller område i et
omfang, som ikke harmonerer med de lokale forhold i området,
herunder nærhed til trafikårer, togstationer,
busstationer m.v. Her vil udlejningsoperatørerne have en
naturlig interesse i at stå placeret, hvorfor omfanget og
karakteren af vejmyndighedens etablering af infrastruktur skal
afspejle behovet. Vælger vejmyndigheden kun at etablere et
område, som giver adgang til placering af antal
køretøjer ude af trit med forholdene i det lokale
område, f.eks. plads til 5 udlejningskøretøjer
ved en stor togstation, vil der ikke være mulighed for at
afvise ansøgninger efter vejlovens § 80, stk. 1, nr. 2.
Det er ikke muligt at angive et nøjagtigt antal i loven,
så det vil bero på en konkret vurdering.
Vejmyndighedens afvisning af at behandle en ansøgning efter
det nye § 80 b, stk. 4, vil være en afgørelse,
som kan påklages til Vejdirektoratet efter vejlovens §
132.
Det foreslås i stk. 5, at
transportministeren fastsætter regler om, hvilke
køretøjer der er omfattet af stk. 1.
På nuværende tidspunkt er det
intentionen, at det vil skulle gælde for elløbehjul,
da de allerede er udbredte på markedet for den nye type af
udlejningskøretøjer.
Med forslaget vil det være
transportministeren, som beslutter, hvilke mindre
køretøjer der skal være omfattet af § 80
b. Det vil være uhensigtsmæssigt at definere
præcist og dermed fastlåse, hvad der skal forstås
ved et mindre køretøj i regi af vejlovens § 80
b. Det er tværtimod intentionen med bestemmelsen, at det over
tid og i takt med den forventede løbende udvikling af mindre
køretøjstyper og transportformer i det nære
bymiljø skal være muligt inden for rammerne af
formålene med vejlovens regulering på dette
område at tilpasse kredsen af de mindre
udlejningskøretøjer, der er egnet til at blive
benyttet som udlejningskøretøjer i byrummet. Det
betyder, at transportministeren ved udmøntning af den
foreslåede bemyndigelse i § 80 b, stk. 5, f.eks. kan
tage hensyn til, i hvilken grad køretøjet optager
plads på det offentlige vejareal, sikrer trafiksikker
anvendelse for brugerne og spiller sammen med byrummets
øvrige køretøjstyper, og
køretøjets hastighed, ligesom der kan lægges
vægt på at sikre bedre mobilitet,
køretøjets miljøegenskaber m.v.
Til nr. 4
I det fremsatte lovforslag er det
foreslået, at vejmyndigheden i medfør af forslaget til
§ 80 b, stk. 4, kan opkræve betaling for myndighedens
udgifter i forbindelse med etablering og vedligehold af dertil
indrettet infrastruktur eller område, jf. stk. 3.
Den med lovforslaget foreslåede
§ 80 b regulerer forholdet mellem udlejningsoperatørene
og vejmyndighederne.
Det foreslås, at det
tydeliggøres i § 80 b, at betalingen i stk. 4 kan
opkræves fra udlejningsoperatøren. Det bemærkes,
at dette også er forudsat ved lovforslaget som fremsat,
hvorfor den foreslåede ændring ikke indebærer
materielle ændringer i den foreslåede retstilstand.
Til nr. 5 og 6
Der er tale om lovtekniske
konsekvensrettelser, idet der med det foreslåede
ændringsforslag nr. 3 er en nyaffattelse af § 80 b, hvor
henvisningen skal være til stk. 1.
Til nr. 7
Det foreslås, at vejmyndigheden kan
foranledige køretøjer, som der er givet tilladelse
til at stå placeret med henblik på udlejning, jf.
§ 80, stk. 1, nr. 2, fjernet uden forudgående
høring, hvis køretøjet er omfattet af de
regler, som transportministeren fastsætter i medfør af
§ 80 b, stk. 5, og køretøjet ikke står
placeret i overensstemmelse med vejmyndighedens tilladelse og det
ikke er muligt at placere køretøjet lovligt inden for
en rimelig afstand.
Der er tale om en udvidelse af
håndhævelsesbestemmelsen, så den også
omfatter mindre udlejningskøretøjer, som den er
fastsat i medfør af transportministerens bemyndigelse i
forslaget til § 80 b, stk. 5, men hvor der ikke er
indgået en aftale efter § 80 b, men derimod givet en
tilladelse til at råde over en del af vejarealet efter
vejlovens § 80, stk. 1, nr. 2.
Det betyder, at hvis
køretøjer ikke står placeret i overensstemmelse
med en tilladelse givet med hjemmel i vejlovens § 80, stk. 1,
nr. 2, vil vejmyndighederne have hjemmel til omgående og uden
høring at fjerne køretøjet. Vejmyndigheden kan
dog ikke fjerne køretøjet, før det er
konstateret, at forholdet ikke kan lovliggøres. Baggrunden
herfor er, at der vil være oplagte tilfælde, hvor det
vil være disproportionalt helt at fjerne et
køretøj i stedet for at placere det lovligt. Det vil
bero på en konkret vurdering. I denne vurdering skal der
på den ene side lægges vægt på, at reglerne
foreslås for at give vejmyndighederne
håndhævelsesværktøjer, som er brugbare, og
som bl.a. skal være med til at sikre, at
udlejningskøretøjer står placeret, hvor de
skal, og dermed eksempelvis ikke står efterladt midt på
et fortov til gene for fremkommeligheden. På den anden side
skal spørgsmålet om lovliggørelse vurderes ud
fra en proportionalitetsafvejning, da vejmyndighedernes
administrative behandling af fjernelsen af køretøjer
og den efterfølgende regning til
udlejningsoperatørerne under visse omstændigheder
samlet set vil være mere intensive, end hvad hensynene bag
håndhævelsen kan berettige.
Til nr. 8
Der er tale om et forslag til en
ændring af hensyn til lovkvaliteten. Forslaget har
således ikke nogen materiel betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 22. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Transportministeren afholdt den 3. november
2020 en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 19. december 2019 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 127, folketingsåret
2019-20. Den 7. oktober 2020 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
21 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Henrik Møller (S) Tanja
Larsson (S) Jeppe Bruus (S) fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte Larsen (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde
(RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen
(V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Egil Hulgaard (KF)
Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |