Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2020)
Transportministeren (Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven og lov om registrering af
køretøjer (Forsøg med selvkørende
enheder m.v.)
(Lovforslag nr. L 37)
Den teknologiske udvikling betyder, at nye
former for transport og serviceydelser er under konstant udvikling.
Der findes bl.a. små selvkørende enheder, som kan
bruges til at transportere genstande eller udføre
serviceydelser - såkaldte selvkørende enheder.
Selvkørende enheder kan bl.a.
tænkes benyttet til intern levering af f.eks. reservedele
mellem to fabriksbygninger på et virksomhedsområde,
intern levering af laboratorieprøver og medicin på
offentlige myndigheders egne områder og forskellige former
for forskning i robotteknologi. Selvkørende enheder kan
også tænkes anvendt som hjælpemidler til
svagtseende og mennesker med andre former for handicaps eller
bruges til at udføre serviceydelser som f.eks.
fortovsrengøring og snerydning.
Det er ikke tilladt at køre med
selvkørende enheder på færdselslovens
område i dag. Det er dog regeringens opfattelse, at der er
behov for at følge med den teknologiske udvikling, men at
det skal gøres færdselssikkerhedsmæssigt
forsvarligt, og uden at det skaber unødig utryghed for
øvrige trafikantgrupper.
Med lovforslaget fastsættes rammerne
for en forsøgsordning for de selvkørende enheder,
hvor sådanne enheder efter tilladelse kan færdes
på strækninger og områder, hvor der alene er
begrænset færdsel.
Lovforslaget indeholder hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om forsøg med
selvkørende enheder, herunder om selvkørende enheders
hastighed, placering på vej, brug af signaler og tegn,
lygteføring, fragt af gods, identifikationsnummer og om krav
til ansøgning om tilladelse til forsøg. Enhederne
forudsættes alene at måtte fremføres med lav
hastighed og som udgangspunkt med almindelig ganghastighed på
6 km i timen.
I lovforslaget foreslås det endvidere
som en forudsætning for tilladelse til forsøg med
selvkørende enheder, at der er en fysisk person, der kan
overtage kontrollen med enheden enten ved hjælp af en
fjernbetjening eller f.eks. via computerstyring af enheden.
Med lovforslaget pålægges
færdselslovens objektive erstatningsansvar og
forsikringspligt tilladelsesindehaveren for eventuelle skader
forvoldt af en selvkørende enhed under et forsøg.
Endvidere foreslås det, at transportministeren efter
forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om
straf, herunder om det strafferetlige ansvarssubjekt for
overtrædelse af færdselslovens regler.
Forsøgsordningen samt tilsyn med de
tilladte forsøg foreslås i lovforslaget at skulle
finansieres via gebyrer og dermed være brugerbetalt.
Lovforslaget indeholder endvidere en
ændring af lov om registrering af køretøjer,
således at de små selvkørende enheder ikke skal
registreres i Køretøjsregisteret med deraf
følgende krav om nummerplade. I stedet for registrering i
Køretøjsregisteret foreslås det, at der
på bekendtgørelsesniveau fastsættes regler om
identifikationsnummer og andre tiltag for at lette identifikation
af fører og tilladelsesindehaver.
Lovforslaget indeholder derudover en
præcisering af færdselslovens § 68, stk. 1, om
køretøjers indretning og udstyr, således at det
tydeligt fremgår, at bestemmelsen giver hjemmel til at
fastsætte bestemmelser om brug af køretøjers
tekniske indretning, udstyr og tilbehør.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.