Fremsat den 7. oktober 2020 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven1)
(Tilbageholdelse og henstilling af
køretøjer og adgang til kontrolbesøg i
virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1559 af 18. december 2018, nr. 1563
af 18. december 2018 og senest ved lov nr. 139 af 25. februar 2020,
foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om
indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med
transport af farligt gods ad vej, EF-Tidende 1995, nr. L 249, side
35, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/94/EF af 13.
december 1999 om adgang til forbrugeroplysninger om
brændstoføkonomi og CO2-emissioner i forbindelse med
markedsføring af nye personbiler, EF-Tidende 2000, nr. L 12,
side 16, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort (omarbejdning),
EU-Tidende 2006, nr. L 403, side 18, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 29/2005/EF af 11. maj 2005 om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre
marked og om ændring af Rådets direktiv
84/450/EØF, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF, og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig
handelspraksis), EU-Tidende 2005, nr. L 149, side 22-39 og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april
2014 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der
kører på Unionens område, og om ophævelse
af direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side
134.«
2. I
§ 82 indsættes som stk. 8 og 9:
»Stk. 8.
Transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har
til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation
adgang til en virksomheds forretningslokaler, herunder
lagerlokaler, transportmidler og gods, forretningsbøger,
dokumenter, herunder materiale, der opbevares i elektronisk form,
med henblik på at føre kontrol med overholdelsen af
bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og 5.
Transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har
herunder adgang til at foretage undersøgelser af dokumenter
m.v. og udtage prøver af farligt gods eller emballager med
henblik på nærmere undersøgelse. Politiet yder
om nødvendigt bistand til kontrollens
gennemførelse.
Stk. 9.
Konstateres det i forbindelse med kontrol efter stk. 8, at
bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og 5 er
overtrådt, skal de konstaterede overtrædelser bringes
til ophør, før transporten forlader
virksomheden.«
3. I
§ 120 a, stk. 1, indsættes
efter nr. 1 som nyt nummer:
»2)
forskrifter om vejtransport af farligt gods udstedt i medfør
af § 82,.«
Nr. 2-7 bliver herefter nr. 3-8.
4. Overskriften før § 120 affattes
således:
»Tilbageholdelse og
henstilling af køretøjer.«
5.
Efter § 120 a indsættes før overskriften
før § 121:
Ȥ 120 b. Politiet kan
pålægge føreren af et køretøj at
henstille køretøjet på et sted anvist af
politiet i tilfælde af overtrædelse af forskrifter om
vejtransport af farligt gods udstedt i medfør af § 82,
indtil transporten er bragt i overensstemmelse med
reglerne.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. Placering af køretøjer på
offentligt vejareal | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. Kontrolbesøg i virksomheder | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.2. Transport- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Dette lovforslag har til
formål at sikre, at politiet kan tilbageholde
køretøjer og pålægge føreren af et
køretøj at henstille køretøjet på
et sted anvist af politiet i forbindelse med vejkontrol med
transport af farligt gods samt give transportministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, bemyndigelse til at aflægge
kontrolbesøg i virksomheder, der udfører transport af
farligt gods. Dette sker ved implementeringen af artikel 5 og 6 i
Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om
indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med
transport af farligt gods ad vej, EU-Tidende 1995, nr. L 249, side
35 (herefter benævnt kontroldirektivet).
Kontroldirektivet blev vedtaget i
1995 uden at blive korrekt implementeret, og der er i praksis ikke
opstået problemer ved den manglende implementering.
Transport- og Boligministeriet er ved en gennemgang af
bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om vejtransport af
farligt gods, som kontroldirektivet delvist er implementeret i,
blevet opmærksom på den manglende implementering af
dele af kontroldirektivets bestemmelser.
Kontroldirektivet forpligter
medlemsstaterne til at foretage kontrol med vejtransport af farligt
gods udført af køretøjer, der benyttes
på medlemsstatens område eller ankommer dertil fra et
tredjeland.
Kontroldirektivet fastsætter
bl.a., at kontrolmyndighederne i en medlemsstat kan tilbageholde et
køretøj, der er anvendt i strid med bestemmelserne
for vejtransport af farligt gods, eller pålægge at
køretøjet henstilles på et sted anvist af
kontrolmyndighederne, indtil køretøjet er bragt i
overensstemmelse med reglerne.
Direktivet fastsætter
endvidere, at der i forebyggende øjemed kan aflægges
kontrolbesøg i virksomheder, eller når der ved
vejkontrollen er konstateret overtrædelser, som udgør
en sikkerhedsrisiko for transporten af farligt gods. I
tilfælde af, at kontrolmyndigheden konstaterer, at
bestemmelserne om vejtransport af farligt gods er overtrådt,
kan kontrolmyndigheden pålægge, at
køretøjet bringes i overensstemmelse med reglerne,
før det forlader virksomheden.
Den operative vejkontrol foretages
i dag af politiet. Politiet kan således standse et
køretøj, hvormed der udføres transport af
farligt gods, og undersøge det med henblik på at
kontrollere, at transporten opfylder reglerne om vejtransport af
farligt gods. Der er ikke efter de gældende regler hjemmel
til, at politiet i tilfælde af overtrædelse af reglerne
om vejtransport af farligt gods kan tilbageholde et
køretøj eller pålægge føreren af
et køretøj at henstille køretøjet
på et sted anvist af politiet, indtil transporten er bragt i
overensstemmelse med reglerne.
Herudover er der ikke i dag hjemmel
til at aflægge kontrolbesøg i virksomheder, der
udfører vejtransport af farligt gods. For at sikre effektiv
kontrol med overholdelse af sikkerhedsbestemmelserne for
vejtransport af farligt gods er der behov for, at der i
forebyggende øjemed kan aflægges kontrolbesøg i
virksomheder, eller når der ved vejkontrollen er konstateret
overtrædelser af reglerne om transport af farligt gods. Der
er endvidere behov for at indføre et forbud mod, at
transporter, der ikke er i overensstemmelse med reglerne om
vejtransport af farligt gods, må forlade virksomheden,
før det er bragt i overensstemmelse med reglerne.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Tilbageholdelse og henstilling af
køretøjer i forbindelse med vejkontrol
2.1.1. Gældende ret
Kontrol med vejtransport af farligt
gods er bl.a. reguleret ved kontroldirektivet. Direktivet har til
formål at sikre, at medlemsstaterne i tilstrækkelig
grad foretager kontrol med vejtransport af farligt gods på
hele deres område.
Direktivets artikel 5
fastsætter, at kontrolmyndighederne i en medlemsstat kan
tilbageholde et køretøj i de tilfælde, hvor
bestemmelserne for vejtransport af farligt gods er overtrådt,
eller pålægge, at køretøjet henstilles
på et sted anvist af kontrolmyndighederne, indtil
køretøjet er bragt i overensstemmelse med
reglerne.
Artikel 5 er delvist implementeret
i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om vejtransport af
farligt gods. Det følger af bekendtgørelsens §
37, at politiet kan standse et køretøj, hvormed der
udføres vejtransport af farligt gods, og undersøge
eller lade det undersøge med henblik på at
kontrollere, at transporten opfylder reglerne i
bekendtgørelsen.
Ifølge færdselslovens
§ 82, stk. 4, kan transportministeren fastsætte
bestemmelser om anbringelse af last og om fastgørelse af
denne samt om afmærkning af langt eller bredt gods. Derudover
følger det af færdselslovens § 82, stk. 5, at
transportministeren kan fastsætte bestemmelser om transport
af farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til
dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse
med transport af sådant gods.
Færdselslovens § 120 a
indeholder hjemmel til, at politiet kan tilbageholde
køretøjer i tilfælde af overtrædelse af
en række nærmere opregnede forskrifter og forordninger.
Imidlertid indeholder § 120 a ikke hjemmel til, at politiet
kan tilbageholde køretøjer eller pålægge
føreren af et køretøj at henstille
køretøjet på et sted anvist af politiet i
tilfælde af overtrædelse af regler om vejtransport af
farligt gods.
2.1.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Bekendtgørelse nr. 828 af
10. juni 2017 om vejtransport af farligt gods indeholder alene
mulighed for, at politiet kan standse et køretøj og
undersøge eller lade det undersøge i forbindelse med
kontrol med vejtransport af farligt gods. Bekendtgørelsen
indeholder således ikke mulighed for, at politiet kan
tilbageholde et køretøj, der har overtrådt
bestemmelserne for vejtransport af farligt gods, indtil
køretøjet er bragt i overensstemmelse med
reglerne.
I forbindelse med politiets
vejkontrol med transport af farligt gods kan der konstateres
alvorlige overtrædelser af reglerne. I praksis og ud fra
sikkerhedsmæssige betragtninger er det derfor Transport- og
Boligministeriets vurdering, at der er behov for at indføre
hjemmel til, at politiet i forbindelse med vejkontrol kan
tilbageholde et køretøj og pålægge
føreren af et køretøj at henstille
køretøjet på et sted anvist af politiet ved
konstatering af, at transporten ikke overholder reglerne om
vejtransport af farligt gods. Dette er med til at sikre effektiv
kontrol med, at transport med farligt gods foregår
sikkerhedsmæssigt forsvarligt, da køretøjet
ikke må fortsætte, før transporten er bragt i
overensstemmelse med reglerne.
Det foreslås derfor, at der i
færdselslovens § 120 a indføres hjemmel til, at
politiet kan tilbageholde køretøjer i tilfælde
af overtrædelser af forskrifter om vejtransport af farligt
gods udstedt i medfør af § 82.
Reglerne i lovbekendtgørelse
nr. 938 af 10. september 2019 om rettens pleje (herefter
benævnt retsplejeloven) bestemmelser om beslaglæggelse
med henblik på konfiskation finder tilsvarende anvendelse
efter § 120 a, stk. 2, ved iværksættelse af
tilbageholdelse efter færdselslovens § 120 a, stk. 1.
Der henvises til retsplejelovens kapitel 74. Det betyder bl.a., at
ejeren eller den varige bruger af køretøjet skal
underrettes om køretøjets tilbageholdelse og vejledes
om muligheden for inden 24 timer fra tilbageholdelsens start at
få indbragt sagen for retten, jf. retsplejelovens § 806,
stk. 4, jf. § 807, stk. 1.
Det foreslås endvidere, at
der indføres en ny § 120 b, hvorefter politiet kan
pålægge føreren af et køretøj at
henstille køretøjet på et sted anvist af
politiet i tilfælde af overtrædelse af forskrifter om
vejtransport af farligt gods udstedt i medfør af § 82,
indtil transporten er bragt i overensstemmelse med reglerne.
2.2. Kontrolbesøg i virksomheder
2.2.1. Gældende ret
Kontroldirektivets artikel 6
fastsætter, at der i forebyggende øjemed kan
aflægges kontrolbesøg i virksomheder, eller når
der ved vejkontrollen er konstateret overtrædelser, som
udgør en sikkerhedsrisiko for transporten af farligt gods,
og at transporter i tilfælde af overtrædelse af
bestemmelserne om vejtransport af farligt gods skal bringes i
overensstemmelse med reglerne, før de forlader
virksomheden.
Færdselslovens § 82
regulerer køretøjers belæsning. Bestemmelsens
stk. 4-7 udgør bemyndigelsesbestemmelser. Ifølge
færdselslovens § 82, stk. 4, kan transportministeren
fastsætte bestemmelser om anbringelse af last og om
fastgørelse af denne samt om afmærkning af langt eller
bredt gods. Derudover følger det af færdselslovens
§ 82, stk. 5, at transportministeren kan fastsætte
bestemmelser om transport af farligt gods, herunder om tvungen
ansvarsforsikring til dækning af erstatningsansvar, der
opstår i forbindelse med transport af sådant gods.
§ 37 i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om
vejtransport af farligt gods indeholder hjemmel til, at politiet
kan føre vejkontrol med, at transporter opfylder reglerne i
bekendtgørelsen. Herudover er der ikke indført andre
regler om kontrol med vejtransport af farligt gods.
Der er således ikke hjemmel
til at foretage kontrolbesøg i virksomheder i forbindelse
med vejtransport af farligt gods.
Bestemmelsen i færdselslovens § 82 er herudover
strafbelagt efter lovens § 118, stk. 1, nr. 1, hvorefter
overtrædelse af bestemmelsen straffes med bøde. Dette
er mest relevant for § 82, stk. 1-3, og den foreslåede
stk. 9, da stk. 4-7 i bestemmelsen som nævnt udgør
bemyndigelsesbestemmelser.
2.2.2. Transport-
og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Vejtransport af farligt gods kan
udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko, og det er derfor
Transport- og Boligministeriets vurdering, at der er behov for at
sikre, at der i tilstrækkelig grad bliver ført kontrol
med, at transporten foregår sikkerhedsmæssigt
forsvarligt i overensstemmelse med reglerne om vejtransport af
farligt gods.
Det er efter Transport- og
Boligministeriets opfattelse af væsentlig betydning, at der
kan gennemføres kontrolbesøg i virksomheder uden
retskendelse, hvis kontrollen skal kunne gennemføres
effektivt og fleksibelt. Gennemførelse af
kontrolbesøg uden retskendelse vil sikre, at formålet
med kontrolbesøget ikke forspildes som følge af den
tid, der skal bruges på til at indhente en retskendelse.
Dertil kommer, at det følger af kontroldirektivet, at der
skal udføres kontrolbesøg i virksomheder, der
udfører transport af farligt gods. Der er derfor behov for
at indføre hjemmel til, at der i forebyggende øjemed
kan aflægges kontrolbesøg i virksomheder, eller
når der ved politiets vejkontrol er konstateret
overtrædelser, som udgør en sikkerhedsrisiko for
transporten af farligt gods. Der er endvidere behov for at
indføre bestemmelse om, at hvis det i forbindelse med
kontrol efter § 82, stk. 8, konstateres, at bestemmelser
fastsat i medfør af stk. 4 og 5 er overtrådt, skal de
konstaterede overtrædelser bringes til ophør,
før transporten forlader virksomheden.
Det foreslås derfor, at der i
§ 82, stk. 8, indføres hjemmel til, at
transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har
til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation
adgang til en virksomheds forretningslokaler, herunder
lagerlokaler, transportmidler og gods, forretningsbøger,
dokumenter og lignende i papirform m.v. og materiale, der opbevares
i elektronisk form, med henblik på at føre kontrol med
bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og 5.
Transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har
herunder adgang til at foretage undersøgelser af dokumenter
m.v. og udtage prøver af farligt gods eller emballager med
henblik på nærmere undersøgelse.
Denne kontrol vil indebære et
reaktivt tilsyn, idet der vil skulle foretages kontrol på
baggrund af politiets vejkontroller, og et proaktivt tilsyn i form
af stikprøvekontroller i virksomheder, der foretager
transport med farligt gods. Det må antages, at muligheden for
at foretage uanmeldte besøg i virksomheder i form af
stikprøvekontroller vil have en præventiv effekt, og
tilsynet på virksomhederne vil medvirke til at forbedre
overholdelsen af bestemmelserne for vejtransport af farligt
gods.
Det er Transport- og
Boligministeriets vurdering, at det reaktive tilsyn i form af
kontrolbesøg i virksomheder, hvorfra gods er blevet afsendt,
emballeret, lastet eller losset, især vil blive foretaget,
når der ved vejkontrollen er konstateret alvorlige
overtrædelser af bestemmelserne om transport af farligt gods.
Kontrolbesøg i virksomheder vil således finde sted,
hvis det vurderes, at alvorlige overtrædelser af
bestemmelserne om vejtransport af farligt gods er sket på
baggrund af forhold i den virksomhed, hvorfra godset er afsendt,
emballeret, lastet eller losset.
Grundlaget for det reaktive tilsyn
i virksomhederne vil være individuelt og konkret i forhold
til alvoren af de konstaterede overtrædelser ved
vejkontrollen. De konstaterede overtrædelser af
bestemmelserne om vejtransport af farligt gods i forbindelse med
vejkontroller kan både være på baggrund af det
danske politis vejkontrol, men også på baggrund af
indberetninger fra andre EU-medlemslande om konstaterede
overtrædelser begået af virksomheder i forbindelse med
transporter fra Danmark. Tilsynet kan derfor være i form af
kontrol af den konkrete type farligt gods, f.eks. i form af
udtagning af prøver eller kontrol af klassifikation eller
dokumentation. Tilsynet kan desuden være i form af kontrol af
det involverede personales uddannelse, kontrol af transportmidler
eller kontrol af anvendt emballage eller emballeringsmetode.
Under hensyn til, at det reaktive
tilsyn skal udføres i virksomheder på baggrund af
politiets vejkontroller, er det hensigten, at kontrollen
udføres i et samarbejde mellem kontrolmyndigheden og
politiet. Det er således en forudsætning for
kontrolmyndighedens reaktive kontrol i virksomheder, at politiet
på baggrund af udførte vejkontroller fremsender
oplysninger til kontrolmyndigheden vedrørende konstaterede
overtrædelser af reglerne om vejtransport af farligt
gods.
Udvekslingen af oplysningerne kan
indebære udveksling af personoplysninger. Det er Transport-
og Boligministeriets vurdering, at udvekslingen kan rummes inden
for rammerne af de databeskyttelsesretlige regler.
Den foreslåede adgang efter
stk. 8 vil blive administreret i overensstemmelse med lov nr. 442
af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter (herefter benævnt
retsikkerhedsloven), således at denne lovs processuelle
regler skal overholdes ved gennemførelsen af den umiddelbare
virksomhedskontrol. Dette indebærer bl.a., at virksomheden
som hovedregel skal underrettes forud for gennemførelsen af
en beslutning om iværksættelse af virksomhedskontrol
uden retskendelse, jf. lovens § 5, stk. 1, medmindre
kontrolmyndigheden efter en konkret vurdering finder, at kravet om
en sådan forudgående underretning helt eller delvist
kan fraviges i medfør af lovens § 5, stk. 4. I det
omfang, kontroldirektivet ikke er i overensstemmelse med
retssikkerhedslovens bestemmelser, følger det umiddelbart af
princippet om EU-rettens forrang, at de EU-retlige regler i alle
tilfælde går forud for retssikkerhedsloven.
Kontroldirektivets regler går således forud for
reglerne i retssikkerhedsloven.
Af præciseringshensyn
foreslås det endvidere i § 82, stk. 8, at politiet om
nødvendigt yder bistand til kontrollens
gennemførelse. Politiets bistand kan eksempelvis være
nødvendig i det tilfælde, hvor en virksomhed ikke
giver kontrolmyndigheden adgang til deres forretningslokaler,
lagerlokaler, transportmidler m.v.
Det er Transport- og
Boligministeriets vurdering, at Færdselsstyrelsen, der
besidder den tekniske fagkundskab inden for vejtransport af farligt
gods, vil være bedst egnet til at varetage kontrollen med
vejtransport af farligt gods i virksomheder. Kompetencen til at
aflægge kontrolbesøg i virksomheder efter § 82,
stk. 8, påtænkes derfor delegeret til
Færdselsstyrelsen.
Det foreslås endvidere i
§ 82, stk. 9, at hvis det i forbindelse med kontrol efter stk.
8 konstateres, at bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og
5 er overtrådt, skal de konstaterede overtrædelser
bringes til ophør, før transporten forlader
virksomheden. Dette forventes at bidrage til at sikre en mere
effektiv overholdelse af reglerne om vejtransport af farligt
gods.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Implementeringen af dele af
kontroldirektivet danner grundlag for en ny administrativ opgave i
form af kontrolbesøg i virksomheder, der udfører
vejtransport af farligt gods. I henhold til den foreslåede
ændring af færdselslovens § 82 vil kontrollen
indebære såvel et reaktivt tilsyn som et proaktivt
tilsyn, idet der vil skulle foretages et reaktivt tilsyn på
baggrund af politiets vejkontroller og et proaktivt tilsyn i form
af stikprøvekontroller i virksomheder, der foretager
transport med farligt gods.
Ud over kontrolbesøg i
virksomheder vil den foreslåede ændring af § 82
indebære administrativ sagsbehandling i forbindelse med
kontrollen, herunder bl.a. i form af anmeldelser til politiet med
henblik på videre efterforskning og sanktionering.
Det er Transport- og
Boligministeriets vurdering, at udgifterne til administration vil
kræve tilførsel af 2 årsværk til
Færdselsstyrelsen. Udgifterne forventes at blive finansieret
inden for Transport- og Boligministeriets eksisterende
budgetmæssige ramme.
Det er Justitsministeriets
vurdering, at politiets indberetning til Færdselsstyrelsen
vedrørende overtrædelser af reglerne om vejtransport
af farligt gods, der konstateres som led i politiets
vejsidekontrol, og politiets efterforskning og sanktionering af
overtrædelser anmeldt af Færdselsstyrelsen som led i
styrelsens kontrolbesøg, vil medføre et øget
ressourceforbrug hos politiet på ca. 108 timer årligt
svarende til ca. 0,1 årsværk. Ressourceforbruget
forventes at kunne afholdes inden for politiets eksisterende
budgetmæssige ramme.
Endelig vurderer Transport- og
Boligministeriet, at principperne for digitaliseringsklar
lovgivning er fulgt. Det vurderes, at reglerne i lovforslaget er
udformet på en klar og entydig måde, og at det tydeligt
fremgår, at det er virksomheder, der udfører transport
med farligt gods, som bestemmelserne primært retter sig mod,
jf. princip 1 om enkle og klare regler. I overensstemmelse med
princip 6 om anvendelse af offentlig infrastruktur vurderes det
muligt at inkorporere nye sagsgange forbundet med de
foreslåede nye opgaver, herunder i forhold til sagsbehandling
i forbindelse med tilsyn, i eksisterende IT-systemer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget har
administrative konsekvenser for erhvervslivet på under 4 mio.
kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere. Vurderingen af de
administrative konsekvenser er baseret på estimater om
antallet af kontrolbesøg på årsbasis og
virksomhedernes tidsforbrug som følge af
kontrolbesøgene.
I forhold til de reaktive tilsyn
på baggrund af politiets vejkontroller forventes det, at der
årligt aflægges kontrolbesøg i ca. 5-10
virksomheder. I forhold til de proaktive tilsyn forventes det, at
der årligt vil blive aflagt ca. 5 kontrolbesøg. Et
fysisk kontrolbesøg hos en virksomhed vil gennemsnitligt
medføre et tidsforbrug for virksomheden på ca. to
timer.
Principperne for agil
erhvervsrettet regulering er ikke relevante for lovforslaget, da
lovforslaget ikke omhandler forretningsmodeller, innovation eller
særlige teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke
har administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke
har klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Med lovforslaget implementeres
artikel 5 og 6 i kontroldirektivet. De to bestemmelser sikrer, at
politiet kan tilbageholde køretøjer og
pålægge føreren af et køretøj at
henstille køretøjet på et sted anvist af
politiet i forbindelse med vejkontrol med transport af farligt gods
samt give transportministeren eller den, ministeren bemyndiger
dertil, bemyndigelse til at aflægge kontrolbesøg i
virksomheder, der udfører transport af farligt gods.
Vejtransport af farligt gods er
herudover reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/68/EF af 24. september 2008 om indlandstransport af farligt
gods. Direktivet har til formål at sikre en ensartet
anvendelse af harmoniserede sikkerhedsregler i hele
Fællesskabet og et højt sikkerhedsniveau for nationale
og internationale transporter. Direktivets artikel 4
fastsætter bl.a., at transport af farligt gods mellem
medlemsstaterne og tredjelande er tilladt, hvis kravene i den
Europæiske konvention om international transport af farligt
gods ad vej (herefter benævnt ADR-konventionen)
overholdes.
Kontroldirektivet regulerer bl.a.
kontrol med vejtransport af farligt gods. Direktivet finder
anvendelse på den kontrol, som medlemsstaterne foretager i
forbindelse med vejtransport af farligt gods udført af
køretøjer, der benyttes på deres område
eller ankommer dertil fra et tredjeland.
Kontroldirektivet fastsætter
bl.a. bestemmelser om, at medlemsstaterne skal sikre, at en
repræsentativ del af transporten af farligt gods underkastes
kontrol med henblik på at kontrollere, om transporten
udføres i overensstemmelse med lovgivningen om vejtransport
af farligt gods.
Direktivet fastsætter
endvidere, at kontrolmyndighederne kan pålægge, at et
køretøj, der har overtrådt bestemmelserne for
transport af farligt gods ad vej, skal blive stående på
stedet eller henstilles på et sted, som anvises af
kontrolmyndighederne, og det skal bringes i overensstemmelse med
reglerne, der passer til omstændighederne eller kræves
af sikkerhedshensyn, før kørslen genoptages.
Derudover fastsætter
direktivet, at der i forebyggende øjemed kan aflægges
kontrolbesøg i virksomheder, eller når der ved
vejkontrollen er konstateret overtrædelser, som udgør
en sikkerhedsrisiko for transporten af farligt gods. Er der
konstateret en eller flere overtrædelser af bestemmelserne
for transport af farligt gods, skal de pågældende
transporter bringes i overensstemmelse med reglerne, før de
forlader virksomheden.
De foreslåede regler i
færdselsloven om tilbageholdelse af køretøjer
og henstilling af køretøjer på et anvist sted i
tilfælde af overtrædelse af reglerne om vejtransport af
farligt gods samt kontrolbesøg i virksomheder er
således i overensstemmelse med kontroldirektivet.
ADR-konventionen er det
primære internationale regelsæt for vejtransport af
farligt gods. ADR-konventionen trådte i kraft den 29. januar
1968, og der kommer en ny udgave af konventionen hvert andet
år. Den seneste udgave af konventionen er fra 2019.
Konventionen er en overenskomst indgået mellem stater og
finder anvendelse på transporter, der berører mindst
to kontraherende parters område.
ADR-konventionens kapitel 1.8
indeholder regler om kontroller og andre støttetiltag, der
skal sikre, at sikkerhedsforskrifterne bliver efterlevet. Det
fremgår bl.a. af afsnit 1.8.1.4, at såfremt de
kompetente myndigheder konstaterer, at bestemmelserne i ADR ikke er
overholdt, kan de forbyde transport af en forsendelse eller standse
en transport indtil de konstaterede overtrædelser er bragt
til ophør, eller de kan kræve, at andre passende
tiltag iværksættes. Standsning kan påbydes
på stedet eller på et andet sted valgt af myndighederne
af hensyn til trafiksikkerheden.
Det er således inden for
rammerne af ADR-konventionen at indføre hjemmel til
tilbageholdelse og henstilling af køretøjer på
et anvist sted i tilfælde af overtrædelse af reglerne
om vejtransport af farligt gods. Det er ligeledes inden for
konventionens rammer at aflægge kontrolbesøg i
virksomheder i forebyggende øjemed, eller når der ved
vejkontrollen er konstateret overtrædelser, som udgør
en sikkerhedsrisiko for transporten af farligt gods.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 26. juni 2020
til den 19. august 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Asfaltindustrien,
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL),
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport (ITD), Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Danske Advokater, Danske Maskinstationer
og Entreprenører, Danske Regioner, Dansk Detail, Dansk
Erhverv, Dansk Industri (DI Transport), Dansk Standard, Dansk
Transport og Logistik (DTL), Danske Beredskaber, DTU Transport,
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL),
Fyrværkeribrancheforeningen, Kommunernes Landsforening (KL),
Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik, Polioforeningen,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker
Trafik, Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD),
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafikselskaberne
i Danmark, Transporterhvervets Uddannelser (TUR),
Ulykkespatientforeningen og Øresundsbroen.
9. Sammenfattende
skema
| | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang hvis nej, anfør "Ingen") | | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Udgifter for Transport- og
Boligministeriet på 2 årsværk. Udgifter for Justitsministeriet på
0,1 årsværk. | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Ingen | | Det vurderes, at lovforslaget
medfører administrative konsekvenser for staten, da
lovforslaget indebærer udgifter til en ny administrativ
opgave i form af kontrolbesøg i virksomheder og
sagsbehandling i forbindelse hermed. Det vurderes, at politiets indberetning
til Færdselsstyrelsen vedrørende overtrædelser
af reglerne om vejtransport af farligt gods, der konstateres som
led i politiets vejsidekontrol, og politiets efterforskning og
sanktionering af overtrædelser anmeldt af
Færdselsstyrelsen som led i styrelsens kontrolbesøg
medfører administrative konsekvenser for politiet. | | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Under 4 mio. kr. | | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Under 4 mio. kr. | | Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen | | Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen | | Forholdet til EU-retten | | Lovforslaget implementerer artikel 5 og 6
i Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om
indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med
transport af farligt gods ad vej. | | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | | JA | | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til nr. 1
Den gældende fodnote til
færdselslovens titel opremser de retsakter, som loven
gennemfører.
Det foreslås, at fodnoten til
færdselslovens titel affattes på ny, således at
den indeholder en opdateret oversigt over alle gældende
EU-forskrifter til færdselsloven. Den ændrede
affattelse skyldes implementeringen af artikel 5 og 6 i
Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om
indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med
transport af farligt gods ad vej.
Derfor indsættes »dele af
Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om
indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med
transport af farligt gods ad vej, EU-Tidende 1995, nr. L 249, side
35, « i fodnoten.
Til nr. 2
Den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 82 regulerer køretøjers
belæsning. Bestemmelsens stk. 4-7 udgør
bemyndigelsesbestemmelser. Ifølge færdselslovens
§ 82, stk. 4, kan transportministeren fastsætte
bestemmelser om anbringelse af last og om fastgørelse af
denne samt om afmærkning af langt eller bredt gods. Derudover
følger det af færdselslovens § 82, stk. 5, at
transportministeren kan fastsætte bestemmelser om transport
af farligt gods, herunder om tvungen ansvarsforsikring til
dækning af erstatningsansvar, der opstår i forbindelse
med transport af sådant gods. Der er således ikke
hjemmel til at foretage kontrolbesøg i virksomheder i
forbindelse med vejtransport af farligt gods. Af artikel 6 i
kontroldirektivet følger, at en kontrolmyndighed i
forebyggende øjemed kan aflægge kontrolbesøg i
virksomheder, eller når der ved vejkontrollen er konstateret
overtrædelser, der udgør en sikkerhedsrisiko for
transporten af farligt gods.
Med den foreslåede bestemmelse
implementeres således artikel 6 i kontroldirektivet.
Det foreslås derfor i § 82, stk. 8, at transportministeren
eller den, ministeren bemyndiger dertil, til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation har adgang til en
virksomheds forretningslokaler, herunder lagerlokaler,
transportmidler og gods, forretningsbøger, dokumenter,
herunder materiale, der opbevares i elektronisk form, med henblik
på at føre kontrol med bestemmelser fastsat i
medfør af stk. 4 og 5. Transportministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, har herunder adgang til at foretage
undersøgelser af dokumenter m.v. og udtage prøver af
farligt gods eller emballager med henblik på nærmere
undersøgelse. Det foreslås også indsat i
bestemmelsen, at politiet om nødvendigt yder bistand til
kontrollens gennemførelse.
Den foreslåede bestemmelse
medfører, at den, transportministeren bemyndiger dertil,
uden retskendelse kan udføre kontrolbesøg i
virksomheder, der udfører vejtransport af farligt gods.
Kontrollen vil ske som et reaktivt tilsyn, da der vil skulle
foretages kontrol på baggrund af politiets kontroller, og som
et proaktivt tilsyn i form af stikprøvekontroller. Det
foreslås, at adgangen til kontrolbesøg kan ske uden
retskendelse, således at formålet med
kontrolbesøget ikke forspildes ved, at der skal indhentes en
retskendelse.
Den foreslåede adgang efter stk. 8 vil
blive administreret i overensstemmelse med lov nr. 442 af 9. juni
2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter, således at denne lovs
processuelle regler skal overholdes ved gennemførelsen af
den umiddelbare virksomhedskontrol. Dette indebærer bl.a., at
virksomheden som hovedregel skal underrettes forud for
gennemførelsen af en beslutning om iværksættelse
af virksomhedskontrol uden retskendelse, jf. lovens § 5, stk.
1, medmindre kontrolmyndigheden efter en konkret vurdering finder,
at kravet om en sådan forudgående underretning helt
eller delvist kan fraviges i medfør af lovens § 5, stk.
4. I det omfang, kontroldirektivet ikke er i overensstemmelse med
retssikkerhedslovens bestemmelser, følger det umiddelbart af
princippet om EU-rettens forrang, at de EU-retlige regler i alle
tilfælde går forud for retssikkerhedsloven.
Kontroldirektivets regler går således forud for
reglerne i retssikkerhedsloven.
Det foreslås endvidere i § 82, stk. 9, at hvis det i forbindelse
med kontrol som nævnt i stk. 8 konstateres, at bestemmelser
fastsat i medfør af stk. 4 og 5 er overtrådt, skal de
konstaterede overtrædelser bringes til ophør,
før transporten forlader virksomheden.
Vejtransport af farligt gods kan udgøre
en alvorlig sikkerhedsrisiko, og forslaget medfører derfor,
at det sikres, at der i tilstrækkelig grad bliver ført
kontrol med, at transporten foregår sikkerhedsmæssig
forsvarligt i overensstemmelse med reglerne. Dertil kommer, at det
følger af kontroldirektivet, at der skal udføres
kontrolbesøg i virksomhederne.
Kontrollen er begrænset til de lokaler,
hvorfra virksomheden drives, og omfatter derfor ikke privat
beboelse, medmindre forretningskontoret m.v. drives herfra.
Der henvises i øvrigt til
punkt 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 120 a indeholder hjemmel til, at
politiet kan tilbageholde køretøjer i tilfælde
af overtrædelse af en række nærmere opregnede
forskrifter og forordningen m.m. Herudover følger det af
§ 37 i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om
vejtransport af farligt gods, at politiet kan standse et
køretøj, hvormed der udføres vejtransport af
farligt gods, og undersøge eller lade det undersøge
med henblik på at kontrollere, at transporten opfylder
reglerne i bekendtgørelsen, men hverken § 120 a eller
bekendtgørelsen indeholder hjemmel til, at politiet kan
tilbageholde køretøjer i tilfælde af
overtrædelse af regler om vejtransport af farligt gods, som
følger af kontroldirektivets artikel 5.
Med den foreslåede bestemmelse
implementeres således artikel 5 i kontroldirektivet,
hvorefter et køretøj, der har overtrådt
bestemmelser om vejtransport af farligt gods, kan blive
tilbageholdt.
Det foreslås derfor i § 120 a, stk. 1, nr. 2, at politiet
får mulighed for at tilbageholde et køretøj i
forbindelse med vejkontrol, hvis det konstateres, at transporten
ikke overholder reglerne om vejtransport af farligt gods. I
forbindelse med politiets vejkontrol med transport af farligt gods
kan der konstateres alvorlige overtrædelser af reglerne. I
praksis og ud fra sikkerhedsmæssige betragtninger, er der et
behov for at indføre hjemmel til, at politiet i forbindelse
med vejkontrol kan tilbageholde et køretøj ved
konstatering af, at transporten ikke overholder reglerne om
vejtransport af farligt gods.
Dette betyder, at der i praksis vil ske en
kontrol med, at transporten med farligt gods ikke kan
fortsætte, før køretøjet er bragt i
overensstemmelse med reglerne.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det foreslås, at overskriften som
indledning til bestemmelserne i færdselslovens §§
120 og 120 a om tilbageholdelse af køretøjer
tilpasses således, at den også omfatter henstilling af
køretøjer i overensstemmelse med den nye
foreslåede § 120 b.
Til nr. 5
Den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 120 a indeholder hjemmel til, at
politiet kan tilbageholde køretøjer i tilfælde
af overtrædelse af en række nærmere opregnede
forskrifter og forordninger. Herudover følger det af §
37 i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2017 om vejtransport
af farligt gods, at politiet kan standse et køretøj,
hvormed der udføres vejtransport af farligt gods, og
undersøge eller lade det undersøge med henblik
på at kontrollere, at transporten opfylder reglerne i
bekendtgørelsen, men hverken § 120 a eller
bekendtgørelsen indeholder hjemmel til, at politiet kan
pålægge føreren af et køretøj at
henstille køretøjet på et sted anvist af
politiet i tilfælde af overtrædelse af regler om
vejtransport af farligt gods, som følger af
kontroldirektivets artikel 5.
Med den foreslåede bestemmelse
implementeres således artikel 5 i kontroldirektivet,
hvorefter et køretøj, der har overtrådt
bestemmelser om vejtransport af farligt gods, kan blive henstillet
et sted, som kontrolmyndigheden anviser.
Det foreslås derfor tilføjelse af
en ny bestemmelse § 120 b, hvori
der indføres hjemmel til, at politiet kan
pålægge føreren af et køretøj at
henstille køretøjet på et sted anvist af
politiet i tilfælde af overtrædelse af forskrifter om
vejtransport af farligt gods udstedt i medfør af § 82,
indtil transporten er i overensstemmelse med reglerne.
I forbindelse med politiets vejkontrol med
transport af farligt gods kan der af sikkerhedsmæssige
årsager være behov for at pålægge
føreren af et køretøj, der transporterer
farligt gods, at henstille køretøjet på et
bestemt sted.
Dette vil betyde, at der vil ske en effektiv
kontrol med reglerne om vejtransport af farligt gods.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2021.
Ifølge færdselslovens § 143
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, ligesom færdselsloven heller ikke indeholder
en anordningsbestemmelse om, at loven kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. Loven vil således
ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1324 af 21. november 2018, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1559 af 18. december 2018, lov nr.
1563 af 18. december 2018, og senest ved lov nr. 139 af 25. februar
2020, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Fodnoten til lovens titel affattes
således: | Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1999/94/EF af 13. december 1999 om adgang til forbrugeroplysninger
om brændstoføkonomi og CO2-emissioner i forbindelse
med markedsføring af nye personbiler, EF-Tidende 2000, nr. L
12, side 16, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort (omarbejdning),
EU-Tidende 2006, nr. L 403, side 18, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 29/2005/EF af 11. maj 2005 om
virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne
på det indre marked og om ændring af Rådets
direktiv 84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig
handelspraksis), EU Tidende 2005, nr. L 149, side 22-39, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april
2014 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der
kører på Unionens område, og om ophævelse
af direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 134. | | »Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 95/50/EU af 6.
oktober 1995 om indførelse af ensartede kontrolprocedurer i
forbindelse med transport af farligt gods ad vej, EU-Tidende 1995,
nr. L 249, side 35, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1999/94/EF af 13. december 1999 om adgang til forbrugeroplysninger
om brændstoføkonomi og CO2-emissioner i forbindelse
med markedsføring af nye personbiler, EF-Tidende 2000, nr. L
12, side 16, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort (omarbejdning),
EU-Tidende 2006, nr. L 403, side 18, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 29/2005/EF af 11. maj 2005 om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre
marked og om ændring af Rådets direktiv
84/450/EØF, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF, og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig
handelspraksis), EU Tidende 2005, nr. L 149, side 22-39, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april
2014 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der
kører på Unionens område, og om ophævelse
af direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 134. | | | | §
82. --- | | 2. I § 82 indsættes som stk. 8 og 9: | Stk. 2.-7.
--- | | »Stk. 8.
Transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har
til enhver tid uden retskendelse mod behørig legitimation
adgang til en virksomheds forretningslokaler, herunder
lagerlokaler, transportmidler og gods, forretningsbøger,
dokumenter, herunder materiale, der opbevares i elektronisk form,
med henblik på at føre kontrol med bestemmelser
fastsat i medfør af stk. 4 og 5. Transportministeren eller
den, ministeren bemyndiger dertil, har herunder adgang til at
foretage undersøgelser af dokumenter m.v. og udtage
prøver af farligt gods eller emballager med henblik på
nærmere undersøgelse. Politiet yder om
nødvendigt bistand til kontrollens
gennemførelse. | | | Stk. 9.
Konstateres det i forbindelse med kontrol efter stk. 8, at
bestemmelser fastsat i medfør af stk. 4 og 5 er
overtrådt, skal de konstaterede overtrædelser bringes
til ophør, før transporten forlader
virksomheden.« | | | | § 120 a.
Politiet kan tilbageholde køretøjer i tilfælde
af overtrædelse af | | 3. I § 120 a, stk. 1, indsættes efter
nr. 1 som nyt nummer: | | | | 1) --- | | | 2) --- | | »2) forskrifter om vejtransport af
farligt gods udstedt i medfør af § 82,«. | | | Nr. 2-7 bliver herefter nr. 3-8. | 3-7) --- | | | | | | Tilbageholdelse af
køretøjer | | 4. Overskriften før § 120 affattes
således: | | | »Tilbageholdelse og henstilling af
køretøjer«. | | | | | | 5. Efter §
120 a indsættes før overskriften før §
121: | | | Ȥ 120
b. Politiet kan pålægge føreren af et
køretøj at henstille køretøjet på
et sted anvist af politiet i tilfælde af overtrædelse
af forskrifter om vejtransport af farligt gods udstedt i
medfør af § 82, indtil transporten er bragt i
overensstemmelse med reglerne.« |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 95/50/EU af 6.
oktober 1995 om indførelse af ensartede kontrolprocedurer i
forbindelse med transport af farligt gods ad vej, EU-Tidende 1995,
nr. L 249, side 35.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 95/50/EU af 6. oktober 1995 om
indførelse af ensartede kontrolprocedurer i forbindelse med
transport af farligt gods ad vej, EF-Tidende 1995, nr. L 249, side
35, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/94/EF af 13.
december 1999 om adgang til forbrugeroplysninger om
brændstoføkonomi og CO2-emissioner i forbindelse med
markedsføring af nye personbiler, EF-Tidende 2000, nr. L 12,
side 16, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort (omarbejdning),
EU-Tidende 2006, nr. L 403, side 18, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 29/2005/EF af 11. maj 2005 om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre
marked og om ændring af Rådets direktiv
84/450/EØF, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF, og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig
handelspraksis), EU-Tidende 2005, nr. L 149, side 22-39 og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april
2014 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der
kører på Unionens område, og om ophævelse
af direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 134.