Fremsat den 7. oktober 2020 af forsvarsministeren (Trine Bramsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
hjemmeværnet
(Afskaffelse af alderskriteriet for
frivillige befalingsmænd)
§ 1
I lov om hjemmeværnet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 198 af 9. februar 2007, som
ændret ved lov nr. 1552 af 13. december 2016, foretages
følgende ændring:
1. § 12,
stk. 5, ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Siden den første lov om
Hjemmeværnet, der blev vedtaget i 1948, har der i
lovgivningen været et alderskriterium for frivillige
befalingsmænd i Hjemmeværnet. Alderskriteriet
indebærer, at frivillige befalingsmænd skal
fratræde deres stillinger, når de har nået en
nærmere fastsat alder. Der er adgang til at dispensere fra
alderskriteriet, men udgangspunktet har gennem årene
været, at befalingsmænd fratræder deres
stillinger, når de fylder 60 år.
Samfundet har imidlertid undergået en
gennemgribende udvikling siden 1948, og de hensyn, der oprindeligt
lå til grund for den pligtige afgangsalder for frivillige
befalingsmænd, gør sig ikke længere
gældende.
Særlig skal det fremhæves, at en
generelt bedre sundhedstilstand - og dermed en forøgelse af
levealderen - gør den nuværende ordning utidssvarende.
Der er desuden behov for dygtige og erfarne ledere, som gennem
deres virke i Hjemmeværnet medvirker til fortsat at skabe
tryghed i Danmark. Alder bør derfor ikke være en
afgørende - eller hindrende - faktor for, om en dygtig
befalingsmand kan fortsætte i sin stilling, såfremt
befalingsmanden i øvrigt lever op til de krav, der er en
forudsætning for at bestride den pågældende
funktion.
Hertil kommer, at nyansatte
befalingsmænd ved Forsvaret ikke længere er omfattet af
regler om pligtig afgangsalder ved 60 år. Også derfor
er det utidssvarende, at frivillige befalingsmænd i
Hjemmeværnet fortsat er omfattet af et alderskriterium.
Det er på den baggrund
Forsvarsministeriets holdning, at alderskriteriet i
Hjemmeværnsloven er en forhindring for, at alle, der har
evner og kvalifikationer til at bidrage til Danmarks frivillige
forsvar, får mulighed herfor. Med dette lovforslag
foreslås det derfor, at alderskriteriet afskaffes.
Lovforslaget er en indholdsmæssigt
uændret genfremsættelse af lovforslag nr. L 138, jf.
Folketingstidende 2019-2020, A, der blev fremsat den 17. marts
2020.
2. Afskaffelse af
alderskriteriet for frivillige befalingsmænd
2.1. Gældende
ret
Hjemmeværnets personel omfatter
frivillige i Hjemmeværnet og personel, der er ansat til
tjeneste i Hjemmeværnet.
Lov om hjemmeværnet
(Hjemmeværnsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 198 af
9. februar 2007, som ændret ved lov nr. 1552 af 13. december
2016, regulerer forholdene for frivillige, mens lov om forsvarets
personel (personelloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 667 af
20. juni 2006 med senere ændringer, regulerer forholdene for
de ansatte i Hjemmeværnet.
I Hjemmeværnsloven er der bl.a. fastsat
kriterier for optagelse af frivillige i Hjemmeværnet samt de
frivilliges pligter.
Det følger af Hjemmeværnslovens
§ 7, at mænd og kvinder, som er fyldt 18 år, kan
optages som frivillige i Hjemmeværnet, hvis de er egnede til
tjeneste i Hjemmeværnet og er værdige til den agtelse
og tillid, som tjenesten forudsætter. Herudover skal de
pågældende som udgangspunkt have dansk
indfødsret og være bosiddende her i landet.
En person optages som frivillig i
Hjemmeværnet ved at underskrive en kontrakt, hvorefter den
pågældende bl.a. skal gennemgå uddannelse,
forrette tjeneste under krig eller andre ekstraordinære
forhold, give møde i fredstid ved katastrofealarm, og
overholde de tjenstlige bestemmelser, der i øvrigt er
fastsat for frivillige i Hjemmeværnet, jf.
Hjemmeværnslovens § 12, stk. 1.
Kontrakten kan af Hjemmeværnet
ophæves uden varsel, hvis den frivillige ikke længere
opfylder de betingelser, der er fastsat for optagelse i
Hjemmeværnet, eller hvis den frivillige tilsidesætter
de pligter, der påhviler den pågældende i
forbindelse med tjenesten, jf. Hjemmeværnslovens § 12,
stk. 6.
Det vurderes på den baggrund
løbende, om de frivillige i Hjemmeværnet fortsat
opfylder kontraktbetingelserne, herunder at de fortsat vurderes
egnede til tjeneste i Hjemmeværnet. Egnethedsvurderingen
foretages i forhold til de krav, der er knyttet til den
pågældendes funktion.
Herudover gælder der for frivillige
befalingsmænd et særligt alderskriterium, idet det
følger af Hjemmeværnslovens § 12, stk. 5, at en
frivillig befalingsmand skal fratræde som befalingsmand
senest med udgangen af den måned, hvori den
pågældende fylder 60 år, medmindre andet aftales
i hvert enkelt tilfælde.
Alderskriteriet i § 12, stk. 5, kan
således fraviges i hvert enkelt tilfælde ved aftale.
Det er ved interne retningslinjer fastsat, at aftale om fravigelse
af alderskriteriet indgås for ét år ad gangen
med henblik på regelmæssigt at vurdere, om
forudsætningerne for fravigelse af kriteriet fortsat er til
stede.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det nuværende alderskriterium i
Hjemmeværnsloven indebærer, at frivillige
befalingsmænd i Hjemmeværnet som udgangspunkt fratages
deres grad alene på grund af alder, når de fylder 60
år.
Fastholdelse af dygtige og erfarne frivillige
befalingsmænd er imidlertid afgørende for, at
Hjemmeværnet kan løse de vigtige samfundsmæssige
opgaver, som værnet varetager. De frivillige
befalingsmænd har efterspurgte faglige og
ledelsesmæssige kompetencer, og ofte besidder de unik
specialviden, som det tager lang tid at opbygge.
Derfor er det efter Forsvarsministeriets
opfattelse uhensigtsmæssigt, at udgangspunktet i
Hjemmeværnsloven er, at frivillige befalingsmænd ikke
kan fortsætte i deres stilling efter, at de er fyldt 60
år. Samtidig sender det et forkert signal om, at frivillige
befalingsmænd over 60 år ikke længere er en
værdifuld ressource. Det risikerer at gøre det mindre
attraktivt at være aktivt medlem af Hjemmeværnet og
dermed give udfordringer med at fastholde og rekruttere frivillige.
Et alderskriterium, der intet siger om en befalingsmands evne til
at varetage sin funktion, bør ikke være årsag
til, at Hjemmeværnet potentielt mister frivillige, eller at
frivillige afholder sig fra at søge ind i
Hjemmeværnet.
På den baggrund foreslås det, at
det nuværende alderskriterium afskaffes i sin helhed. Dermed
vil det fremover alene være en befalingsmands evner til at
varetage sin stilling, og ikke den pågældendes alder,
der er afgørende for, om befalingsmanden kan beholde sin
grad.
Der foretages allerede i dag en løbende
vurdering af, om en befalingsmand - ligesom de øvrige
frivillige i Hjemmeværnet - på tilfredsstillende vis
opfylder de krav, der er knyttet til den pågældendes
funktion. Dette sikrer efter Forsvarsministeriets opfattelse, at
Hjemmeværnet til stadighed udgøres af egnede
frivillige, samtidig med, at kompetente befalingsmænd kan
fastholdes.
Afskaffelsen af alderskriteriet vil desuden
fjerne det unødvendige administrative ressourceforbrug, der
i dag er forbundet med indgåelse af individuelle aftaler om
fravigelse af alderskriteriet.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen offentlige
økonomiske konsekvenser. Lovforslaget vurderes derimod at
have mindre, positive implementeringskonsekvenser for det
offentlige henset til, at der ikke længere vil skulle
indgås individuelle aftaler om fravigelse af
alderskriteriet.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 10. januar 2020 til den 7. februar 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Centralforeningen for Stampersonel (CS),
Centralorganisationen af 2010 (CO 10), Dansk Arbejdsgiverforening,
Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Djøf, Domstolsstyrelsen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD),
Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark (HPRD),
Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Kommunernes
Landsforening (KL), Ledernes Hovedorganisation, Offentligt Ansattes
Organisationer (OAO), Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne, samtlige byretter,
Vestre Landsret, Værnepligtsrådet og Østre
Landsret.
9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindre, positive
implementeringskonsekvenser. Det skyldes, at der ikke længere
vil skulle indgås individuelle aftaler om fravigelse af
alderskriteriet for frivillige befalingsmænd. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Efter Hjemmeværnslovens § 12, stk.
5, skal en frivillig befalingsmand fratræde som befalingsmand
senest med udgangen af den måned, hvori den
pågældende fylder 60 år, medmindre andet aftales
i hvert enkelt tilfælde.
Det foreslås, at § 12, stk. 5,
ophæves.
Ophævelsen af bestemmelsen vil
indebære, at der fremover ikke gælder en øvre
aldersgrænse for at være frivillig befalingsmand i
Hjemmeværnet.
I stedet vil der blive taget udgangspunkt i
den løbende vurdering af, om en frivillig befalingsmand
på tilfredsstillende vis lever op til de krav, der er knyttet
til den pågældendes funktion. Hvis det ikke er
tilfældet, vil befalingsmanden efter omstændighederne
kunne omplaceres i anden funktion, hvortil der gælder andre
krav, herunder som befalingsmand i en anden enhed eller som menig.
Hvis den pågældende ikke længere vurderes egnet
til fortsat tjeneste i Hjemmeværnet, kan kontrakten
ophæves, jf. Hjemmeværnslovens § 12, stk. 6.
For så vidt angår frivillige
befalingsmænd, som forud for den foreslåede
lovændring er blevet frataget deres grad som følge af
alderskriteriet, bemærkes det, at de vil kunne
genudnævnes som befalingsmand, såfremt en stilling med
den relevante grad er ledig i Hjemmeværnets struktur og den
pågældende (fortsat) vurderes egnet. Gradssystemet for
frivillige i Hjemmeværnet er således uløseligt
knyttet til bestemte funktioner, og der kan derfor ikke
tillægges grader uafhængigt af ledige stillinger med en
sådan funktion. Eftersom stillinger, der er blevet ledige
på grund af alderskriteriet, i mange tilfælde vil
være besat til anden side, vil det ikke være muligt
automatisk og øjeblikkeligt at genudnævne tidligere
befalingsmænd. Tidligere befalingsmænd vil derfor selv
skulle søge en ledig stilling, hvis de ønsker at
virke som befalingsmænd igen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
de almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de henholdsvis færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om hjemmeværnet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 198 af 9. februar 2007, som
ændret ved lov nr. 1552 af 13. december 2016, foretages
følgende ændring: | §
12. --- Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5. En
frivillig befalingsmand skal fratræde som befalingsmand
senest med udgangen af den måned, hvori den
pågældende fylder 60 år, medmindre andet aftales
i hvert enkelt tilfælde. Stk. 6.
--- | | 1. § 12, stk. 5, ophæves Stk. 6 bliver herefter stk. 5 |
|