Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2020)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
et indkomstregister, registreringsafgiftsloven og forskellige andre
love. (Skærpet indsats mod vanvidskørsel samt
styrkelse og tilpasning af regler på motorområdet
m.v.)
(Lovforslag nr. L 32)
Dette lovforslag har til formål at
gennemføre en skærpet indsats mod vanvidskørsel
og at styrke kontrollen på motorområdet ved at give
leasingselskaber bedre mulighed for at tjekke deres kunders
økonomi og give Skatteforvaltningen bedre mulighed for at
hindre svindel med afgifter på køretøjer.
Lovforslaget udmønter en del af
regeringens udspil »Vanvidskørsel skal stoppes«
af 6. februar 2020, der skal styrke og løfte den
nuværende indsats mod vanvidskørsel. Danskernes
tryghed er en kerneprioritet for regeringen. Med lovforslaget
foreslås det, at leasingvirksomhederne får bedre
mulighed for at vurdere økonomien hos den borger, der
ønsker at lease en bil, inden leasingkontrakten
indgås. Det skal være med til at forhindre de
situationer, hvor leasingaftalen indgås af en stråmand
med svag økonomi, der giver nøglerne videre til en
vanvidsbilist. Vi vil dermed forhindre, at vanvidsbilisterne kommer
ud på de danske veje.
Konkret foreslås det, at der
indføres en adgang til eSkatData for visse
leasingvirksomheder. Med adgang til eSkatData vil
leasingvirksomhederne efter samtykke fra borgeren kunne få
videregivet oplysninger fra Skatteforvaltningen om borgeren, inden
leasingkontrakten indgås, når oplysningerne er
nødvendige for at vurdere borgerens betalingsevne.
Muligheden for at få adgang til eSkatData skal ses i
sammenhæng med, at de samme leasingvirksomheder samtidig vil
blive pålagt en pligt til at foretage en vurdering af
betalingsevnen, inden leasingkontrakten indgås.
Med lovforslaget foreslås det
endvidere at udmønte dele af Aftale om
styrkelse af motorområdet af 12. juni 2020, indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Ny Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet. Med den politiske
aftale styrkes kontrollen på motorområdet for at
mindske risikoen for svindel, herunder særligt i forhold til
import af brugte køretøjer.
Det foreslås, at der indføres
en tidsfrist på syv dage for ansøgning om
værditabsberegning af et brugt leasingkøretøj.
Forslaget giver Motorstyrelsen bedre mulighed for at kontrollere,
at der betales den korrekte afgift af
leasingkøretøjer. Det foreslås desuden, at et
toldsyn i forbindelse med import af brugte køretøjer
skal være foretaget senest fire uger inden anmodning om
værdifastsættelse af køretøjet.
Tidsfristen skal sikre, at den rette standsvurdering af
køretøjet lægges til grund ved
afgiftsberigtigelsen af køretøjet.
Det foreslås at indføre en
pligt for erhvervsdrivende til indberetning af udbuds- og
salgspriser og andre prisdannende oplysninger for brugte
køretøjer. Forslaget skal ses i sammenhæng med
Skatteforvaltningens udvikling af et semiautomatisk
værdifastsættelsessystem, som kan anvendes af
både Skatteforvaltningen og selvanmeldere på
motorområdet.
Herudover foreslås visse mindre
tilpasninger af lovgivningen på motorområdet.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2021, dog så skatteministeren bemyndiges
til at fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af
reglerne vedr. eSkatData og indberetning af priser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.