Fremsat den 7. oktober 2020 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af afskrivningsloven,
ligningsloven og selskabsskatteloven
(Midlertidig forhøjelse af fradrag
for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed og
midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger samt selskabsskattefritagelse af Fonden)
§ 1
I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1147 af 29. august 2016, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 722 af 8. juni 2018 og
senest ved § 12 i lov nr. 739 af 30. maj 2020, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 6, stk. 1, nr. 3,
indsættes som 3.-5. pkt.:
»For indkomstårene 2020 og 2021 kan der
udover fradrag efter 2. pkt. foretages fradrag på henholdsvis
27 pct. og 25 pct. af anskaffelsessummen. Fradrag efter 3. pkt. og
fradrag eller afskrivning efter ligningslovens § 8 B, stk. 4,
2. pkt., kan dog højst foretages for samlede udgifter
på 845 mio. kr. i indkomståret 2020 og 910 mio. kr. i
indkomståret 2021. Begrænsningen efter 4. pkt.
gælder samlet for sambeskattede selskaber i samme koncern,
idet den samlede begrænsning fordeles forholdsmæssigt
mellem de sambeskattede selskabers udgifter omfattet af 4.
pkt.«
§ 2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 806 af 8. august 2019, som ændret bl.a. ved § 2 i
lov nr. 722 af 8. juni 2018 og senest ved § 16 i lov nr. 881
af 16. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8 B, stk. 4, indsættes som
2.-4. pkt.:
»For indkomstårene 2020 og 2021 kan der
ud over fradrag eller afskrivninger efter 1. pkt. foretages fradrag
eller afskrivninger på henholdsvis 27 pct. og 25 pct. af
udgiften. Fradrag eller afskrivning efter 2. pkt. og fradrag efter
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, 3. pkt., kan dog
højst foretages for samlede udgifter på 845 mio. kr. i
indkomståret 2020 og 910 mio. kr. i indkomståret 2021.
Begrænsningen efter 3. pkt. gælder samlet for
sambeskattede selskaber i samme koncern, idet den samlede
begrænsning fordeles forholdsmæssigt mellem de
sambeskattede selskabers udgifter omfattet af 3. pkt.«
2. I
§ 15 O, stk. 1, indsættes
efter 6. pkt. som nyt punktum:
»For indkomståret 2020 udgør
bundfradraget i 2. pkt. 52.450 kr. (2010-niveau).«
§ 3
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1084 af 26. juni 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, indsættes som
nr. 23:
»23) Det
af staten oprettede aktieselskab til rekapitalisering af visse
store, samfundsbærende danske virksomheder
(Fonden).«
2. I
§ 5 D, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »1-18, 21 og 22« til: »1-18 og
21-23«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2. § 2, nr. 2,
har virkning for indkomståret 2020. For skattepligtige med
bagudforskudt indkomstår 2020, der begynder den 1. oktober
2019 eller tidligere, har loven virkning for indkomståret
2021.
Stk. 3. § 3 har
virkning fra den 1. oktober 2020.
Stk. 4. Ved
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2020 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af denne lovs
§ 2, nr. 2.
Stk. 5. Den beregnede
korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 4
fastsættes af social- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2020, der foreligger pr. 1. maj 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets
formål og baggrund | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Midlertidig
forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Midlertidig
forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Selskabsskattefritagelse af Fonden | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 3.1. | Midlertidig
forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed | | 3.2. | Midlertidig
forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger | | 3.3. | Selskabsskattefritagelse af Fonden | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet har den 15. juni 2020
indgået aftale om udfasning af hjælpepakker,
stimuli-initiativer og eksportinitiativer. Forslaget har til
formål at udmønte en del af denne aftale.
Lovforslaget fremsættes som led i
aftalens stimuli-initiativer, der har til formål at
afdæmpe de økonomiske konsekvenser, som udbruddet af
covid-19 har medført for dansk erhvervsliv og eksport,
så risikoen for tab af danske arbejdspladser, velstand og
velfærd reduceres.
Det foreslås at forhøje
virksomhedernes fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed midlertidigt til 130 pct. i
indkomstårene 2020 og 2021 med et loft på koncernniveau
på 50 mio. kr. (skatteværdien).
Som led i aftalen af 15. juni 2020 om
udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og
eksportinitiativer er der også enighed mellem aftalepartierne
om at oprette et nyt statsligt aktieselskab (Fonden), der skal yde
direkte bistand til at rekapitalisere større,
samfundsbærende, danske virksomheder, der er i en
særlig situation som følge af covid-19. Der skal
være tale om selskaber med en væsentlig
tilstedeværelse i Danmark, som er ekstraordinært ramt
af covid-19-situationen, og som er af væsentlig betydning for
det danske samfund. Der vil endvidere kunne være tale om
virksomheder, som har en central rolle i den pågældende
branche, en høj eksportandel samt er højproduktive og
vanskelige at erstatte. Det foreslås ved
nærværende lovforslag, at det oprettede statslige
aktieselskab fritages for skattepligt.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
På baggrund af udbruddet af covid-19 er
det vigtigt at sikre, at danske virksomheder stadig har et
incitament til at udvikle og udnytte nye innovative
løsninger, som kan bidrage til at styrke dem i den
internationale konkurrence. Det er med andre ord centralt, at
danske virksomheder har det bedste grundlag for at være
internationalt konkurrencedygtige. Innovative virksomheder er gode
til at omsætte viden og ideer til forretningsmuligheder, og
forskning er et af de bærende elementer i virksomhedernes
fortsatte vækst og konkurrencedygtighed. Private
virksomheders forsknings- og udviklingsvirksomhed giver i den
forbindelse anledning til samfundsøkonomiske gevinster,
fordi forskning og udvikling i en virksomhed kan smitte af på
produktivitet og konkurrencedygtighed i andre virksomheder.
Formålet med dette lovforslag er at
gøre det mere attraktivt for virksomheder at investere i
forskning og udvikling ved at øge fradraget for
virksomhedernes udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed. Det foreslås således at
forhøje fradraget for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed midlertidigt fra henholdsvis 103 pct. i
indkomståret 2020 og 105 pct. i indkomståret 2021 til
130 pct. for begge indkomstår. Dvs. et merfradrag på
henholdsvis 27 pct. og 25 pct. af udgiften. Det foreslås dog,
at der sættes et loft over merfradraget, således at
fradrag på koncernniveau højst kan foretages for
samlede udgifter på 845 mio. kr. i indkomståret 2020 og
910 mio. kr. i indkomståret 2021.
Sommeren 2020 har været anderledes end
den plejer at være både for de danske oplevelses- og
turisterhverv og for den enkelte dansker. Mange danskere har i 2020
valgt at holde ferie i Danmark. Derved har de understøttet
den danske turisme- og oplevelsesøkonomi, der skaber
tusindvis af arbejdspladser i hele landet. Turismeindustrien er dog
blevet hårdt af ramt af corona-krisen.
For at give de private udlejere af
fritidsboliger en økonomisk håndsrækning
foreslås det i indkomståret 2020 midlertidigt at
forhøje bundfradraget ved udlejning af sommerhuse, hvor der
sker indberetning af lejeindtægten, fra 41.800 kr. til 60.000
kr. Bundfradraget forhøjes desuden med henblik på af
øge tilskyndelsen til at udleje sommerhus i 2020, hvilket
kan skabe mere aktivitet og beskæftigelse i
sommerhusområderne. Yderligere udlejning af fritidsboliger
kan være til gavn for turisme- og oplevelsesindustrien i hele
landet.
Endelig har lovforslaget til formål at
sikre skattefritagelse for det af staten oprettede aktieselskab
(Fonden). Fonden har til formål at agere som "investor of
last resort". Det vil sige, at Fonden skal investere i og dermed
sikre et tilstrækkeligt kapitalgrundlag i store, ellers
sunde, samfundsbærende danske virksomheder, der fortsat
måtte være økonomiske udfordret som følge
af udbruddet af covid-19. Den foreslåede
selskabsskattefritagelse svarer til den skattefritagelse, der bl.a.
i dag gælder for ATP og Udbetaling Danmark.
Fonden, der vil blive etableret på
baggrund af et aktstykke, der er anmeldt til Finansudvalget den 24.
juni 2020, oprettes med henblik på at kunne yde direkte
bistand til at rekapitalisere store, samfundsbærende, danske
virksomheder i en særlig situation, samtidig med at staten
kan få del i en potentiel gevinst, hvis en virksomhed kommer
styrket og mere værdifuld ud af krisen. Fondens levetid skal
være begrænset, idet den ikke skal være aktiv
længere end højst nødvendigt. Det er en
forudsætning for etableringen af Fonden og
påbegyndelsen af dens aktiviteter, at ordningen er
statsstøttegodkendt af EU Kommissionen.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Midlertidig
forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed
2.1.1. Gældende ret
Virksomheder kan ved anskaffelse af
almindelige driftsmidler årligt afskrive op til 25 pct. af
anskaffelsessummen.
Efter afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr.
3, kan hele anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe, der
anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed,
straksafskrives i anskaffelsesåret.
Efter ligningslovens § 8 B, stk. 1, har
virksomheder fradrag for udgifter, som afholdes til forsøgs-
og forskningsvirksomhed i tilknytning til den skattepligtiges
erhverv. Udgifterne kan efter den skattepligtiges frie valg
fradrages fuldt ud i det indkomstår, de er afholdt, eller
alternativt afskrives med lige store årlige beløb i
afholdelsesåret og i de følgende fire
indkomstår. Det samme gælder udgifter til
grundforskning, som afholdes af en igangværende
virksomhed.
Reglerne finder ikke anvendelse for udgifter
til efterforskning af råstoffer og udgifter til anskaffelse
af driftsmidler og skibe, der anvendes til efterforskning af
råstoffer.
Med aftalen om en række erhvervs- og
iværksætterinitiativer af 12. november 2017 blev det
aftalt gradvist at forhøje straksafskrivningen ved
anskaffelse af driftsmidler og skibe, der anvendes til
forsøgs- og forskningsvirksomhed, og fradraget for udgifter
afholdt til forsøgs- og forskningsvirksomhed, så det
udgør 110 pct. ved endelig indfasning i 2026. For
indkomståret 2020 kan straksafskrivningen henholdsvis
fradraget foretages med 103 pct. og for indkomståret 2021 med
105 pct. af anskaffelsessummen eller udgiften.
Ved forsøgs- og forskningsvirksomhed
forstås udviklingsarbejde knyttet til erhvervsvirksomheden.
Der vil typisk være tale om lønudgifter, udgifter til
råstoffer og udgifter til leje af laboratorier eller
lignende, der anvendes til forsøgs- og
forskningsaktiviteter.
For udgifter, der afholdes til forsøgs-
og forskningsvirksomhed, er det et krav efter ligningslovens §
8 B, stk. 1, at udgifterne skal være afholdt i tilknytning
til den skattepligtiges erhverv. Dette betyder, at disse udgifter
som udgangspunkt først kan afskrives eller fradrages,
når virksomheden er kommet i gang. Det gælder dog ikke,
hvis der er tale om et aktie- eller anpartsselskab, eller hvis
told- og skatteforvaltningen giver tilladelse til, at udgifterne
må fradrages eller afskrives, før virksomheden er
kommet i gang, jf. ligningslovens § 8 B, stk. 1.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Med henblik på at styrke virksomhedernes
incitament til at investere i forskning og udvikling foreslås
det at hæve fradraget for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed til 130 pct. for indkomstårene 2020 og
2021. Dvs. at virksomhederne i indkomstårene 2020 og 2021
foreslås at få mulighed for at foretage yderligere
straksafskrivning eller et yderligere fradrag på henholdsvis
27 pct. og 25 pct.
Der foreslås i tilknytning hertil
indført et loft over strak?safskrivningen eller
fradraget, således at der højst skal kunne foretages
merfradrag på henholdsvis 27 pct. og 25 pct. for samlede
udgifter på 845 mio. kr. i indkomståret 2020 og 910
mio. kr. i indkomståret 2021. For selskaber, der betaler
selskabsskat på 22 pct., svarer det til, at fradraget har en
skatteværdi på 50 mio. kr. i både 2020 og
2021.
Det foreslås derudover, at der skal
foretages en samlet opgørelse over fradrags- og eller
afskrivningsberettigede udgifter, således at
fradragsberettigede udgifter efter de foreslåede regler i
afskrivningsloven og ligningsloven ikke vil kunne overstige 845
mio. kr. for indkomståret 2020 og 910 mio. kr. for
indkomståret 2021. Der er således tale om et samlet
loft for henholdsvis fradrag efter afskrivningslovens § 6,
stk. 1, nr. 3, og fradrag eller afskrivning efter ligningslovens
§ 8 B, stk. 4.
Begrænsningen af virksomhedernes fradrag
foreslås at skulle finde anvendelse på koncernniveau,
dvs. at grænsen skal gælde samlet for selskaber, der
indgår i en sambeskatning. Den samlede begrænsning
foreslås at skulle fordeles forholdsmæssigt på
basis af de sambeskattede selskabers fradragsberettigede udgifter
omfattet af merfradraget.
Udgifter, der afholdes til forsøgs- og
forskningsvirksomhed ud over det fastsatte loft, kan fradrages
efter gældende regler med 103 pct. for indkomståret
2020 og 105 pct. for indkomståret 2021.
Forslaget tilsigter alene at øge den
sats, disse udgifter kan fradrages med. Forslaget ændrer ikke
på afgrænsningen af, hvad der må anses for
fradragsberettigede udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed. Afgrænsningen af, hvornår der
foreligger udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed,
sker således på basis af hidtidig praksis. En konkret
udgift til forsøgs- eller forskningsvirksomhed skal fortsat
have den fornødne tilknytning til den skattepligtiges
erhverv for at være fradragsberettiget som udgift til
forsøgs- og forskningsvirksomhed.
2.2. Midlertidig
forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger.
2.2.1. Gældende ret
Indkomst ved udlejning af fritidsbolig skal
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
efter de almindelige regler i statsskattelovens § 4.
Der gælder særlige regler for
beskatning af indkomst ved udlejning af fritidsbolig, der ikke
anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af
året. De særlige regler omfatter indkomst ved privat
udlejning, der normalt ikke vil opfylde betingelserne for at blive
anset for at udgøre erhvervsmæssig udlejning.
Udlejeren af en fritidsbolig, der ikke
anvendes som helårsbolig, og som udlejes en del af
året, kan vælge ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst enten anvende den skematiske
opgørelsesmetode i ligningslovens § 15 O, stk. 1, eller
den regnskabsmæssige opgørelsesmetode i ligningslovens
§ 15 O, stk. 2.
Vælger ejeren at anvende den skematiske
opgørelsesmetode efter ligningslovens § 15 O, stk. 1,
kan der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
anvendes et bundfradrag i bruttolejeindtægten pr.
fritidsbolig.
Bundfradraget kan ikke overstige
bruttolejeindtægten inkl. betalinger for el, vand m.v. Af den
reducerede lejeindtægt, der fremkommer efter bundfradraget,
kan der yderligere fradrages 40 pct. Når denne
opgørelsesmetode anvendes, kan den skattepligtige ikke
samtidig foretage fradrag for faktiske udgifter i forbindelse med
udlejningen. Bundfradraget anses for at dække samtlige
udgifter m.v., der er forbundet med udlejningen, herunder udgifter
til f.eks. vand og el.
Hvis lejeindtægten er omfattet af den
automatiske indberetningsordning til Skatteforvaltningen, fordi
fritidsboligen udlejes igennem et udlejningsbureau, udgør
bundfradraget 41.800 kr. (2020-niveau). Hvis lejeindtægten
ikke er omfattet af indberetningsordningen, udgør
bundfradraget 11.500 kr. (2020-niveau).
Har en fritidsboligejer eksempelvis en
bruttolejeindtægt på 110.000 kr. ved udlejning af sin
fritidsbolig, og sker der indberetning af lejeindtægten, kan
vedkommende ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
foretage et bundfradrag på 41.800 kr. (2020-niveau). I den
reducerede lejeindtægt på 68.200 kr. kan der herudover
yderligere fradrages 40 pct., hvorefter beskatningsgrundlaget
udgør 40.920 kr.
Udlejere af fritidsboliger kan i stedet for at
anvende den skematiske opgørelsesmetode vælge den
regnskabsmæssige opgørelsesmetode i ligningslovens
§ 15 O, stk. 2, hvor der er fradrag for de udgifter, der
knytter sig til udlejningen. Vælger udlejer den
regnskabsmæssige opgørelsesmetode, kan udlejeren ikke
senere skifte til den skematiske opgørelsesmetode.
Skattepligtig indkomst fra en fritidsbolig,
der anvendes til udlejning en del af året, beskattes som
kapitalindkomst, både når fritidshusejeren anvender den
skematiske opgørelsesmetode og den regnskabsmæssige
opgørelsesmetode.
Hvis der sker et ejerskifte af fritidsboligen
i løbet af indkomståret, kan der efter gældende
regler foretages et fuldt bundfradrag for henholdsvis den tidligere
ejer og den nye ejer i indkomståret.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Aftaleparterne ønsker at give en
yderligere tilskyndelse til at udleje fritidsboliger i
indkomståret 2020.
Det foreslås derfor midlertidigt at
forhøje bundfradraget fra 41.800 kr. til 60.000 kr.
(2020-niveau), når fritidsboligen udlejes gennem en
tredjepart, der indberetter lejeindtægterne til
Skatteforvaltningen.
De gældende regler for beskatning af
indtægt fra udlejning af fritidsbolig, hvor der ikke
foretages indberetning, foreslås ikke ændret. Det
betyder, at udlejere af fritidshuse, hvor udlejning ikke sker via
en formidler, og hvor udlejningsindtægterne derfor ikke
indberettes, fortsat har et bundfradrag på 11.500 kr.
(2020-niveau) ved anvendelse af den skematiske ordning.
Ved lov nr. 1727 af 27. december 2018
gennemførtes for at sikre korrekt skattebetaling i dele og
platformsøkonomien særlige regler for de digitale
platformes mulighed for at indberette indtægter ved udlejning
af fritidsboliger. Disse regler gælder dog først fra
og med kalenderåret 2021. Hvis en udenlandsk platform
ønsker at indberette til Skatteforvaltningen i
kalenderåret 2020, med henblik på at udlejeren kan
opnå de midlertidigt forhøjede bundfradrag, vil den
udenlandske platform skulle anvende den eksisterende
indberetningsløsning for udenlandske udlejningsbureauer.
Udover bundfradraget kan der fortsat foretages
fradrag på 40 pct. af den reducerede lejeindtægt,
således at det kun er 60 pct. af den overskydende
indtægt, der beskattes. Beskatningen sker også fortsat
som kapitalindkomst.
De ejere af fritidsboliger, der har valgt at
bruge den regnskabsmæssige opgørelsesmetode med
fradrag for de faktiske, dokumenterede udgifter, der er forbundet
med udlejningen, berøres ikke af den foreslåede
ændring.
For en fritidsboligejer med eksempelvis
bruttolejeindtægter på 110.000 kr. ved udlejning af
fritidsbolig foreslås, at ejeren i indkomståret 2020
skal kunne fradrage et skattefrit bundfradrag på 60.000 kr.
(2020-niveau), hvis der sker indberetning af lejeindtægten. I
den reducerede lejeindtægt på 50.000 kr. kan der
fradrages 40 pct., hvorefter beskatningsgrundlaget efter forslaget
vil udgøre 30.000 kr.
2.3. Selskabsskattefritagelse af Fonden
2.3.1. Gældende ret
Staten og dens institutioner er som
udgangspunkt fritaget for skattepligt efter reglerne i
selskabsskattelovens § 3. Dog foreligger der skattepligt for
DSB, Energinet.dk, Naviair og Danpilot efter selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 2 d, 2 g, 2 i og 2 j. Derudover foreligger
der som udgangspunkt skattepligt for de af staten etablerede
aktieselskaber.
Skattepligtige selskaber m.v. er
skattepligtige af aktieavancer, udbytter, renter og avancer ved
salg af tegningsretter til aktier efter reglerne i
aktieavancebeskatningsloven og selskabsskatteloven.
For så vidt angår
datterselskabsaktier, det vil som udgangspunkt sige aktier, hvor
der foreligger ejerskab på 10 pct. eller mere i et andet
selskab, medregnes gevinst og tab ved afståelse ikke ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst for moderselskabet
efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Der foreligger
ligeledes skattefrihed for modtagne udbytter fra et datterselskab
efter reglerne i selska?bsskatteloven.
For så vidt angår
koncernselskabsaktier, det vil som udgangspunkt sige, hvor der
foreligger en national sambeskatning, eller selskaberne ville kunne
indgå i en international sambeskatning efter reglerne i
selskabsskatteloven, medregnes gevinst og tab ved afståelse
ikke ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter
reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Der foreligger ligeledes
skattefrihed for modtagne udbytter efter reglerne i
selskabsskatteloven.
For så vidt angår skattefrie
porteføljeaktier, det vil som udgangspunkt sige, hvor der er
tale om aktier, der ikke er optaget til handel på et
reguleret marked, og der foreligger ejerskab på mindre end 10
pct., medregnes gevinst og tab ved afståelse ikke ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne i
aktieavancebeskatningsloven. Ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst medregnes 70 pct. af det modtagne udbytte
efter reglerne i selskabsskatteloven.
For så vidt angår skattepligtige
porteføljeaktier, det vil som udgangspunkt sige aktier, der
er optaget til handel på et reguleret marked, og hvor der
foreligger ejerskab på mindre end 10 pct., medregnes gevinst
og tab ved afståelse ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst efter reglerne i
aktieavancebeskatningsloven. Modtagne udbytter medregnes ligeledes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter reglerne
i statsskatteloven.
Derudover foreligger der som udgangspunkt
skattepligt for et kapitalselskab af modtagne renter efter reglerne
i statsskatteloven. Der foreligger fradrag for renteudgifter efter
reglerne i statsskatteloven. Skattepligten omfatter dog ikke
renter, der betales mellem associerede selskaber, hvor beskatningen
skal frafaldes efter reglerne i rente-/royaltydirektivet eller en
dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Endvidere medregnes gevinst og tab ved
afståelse af tegningsretter til aktier, konvertible
obligationer eller fondsaktier ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst efter reglerne i
aktieavancebeskatningsloven. Dog medregnes gevinst ved
afståelse af tegningsretter til aktier som følge af en
tildeling af tegningsretter til aktier, der ikke er sket
forholdsmæssigt til de hidtidige aktionærer ikke ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomstår, medmindre
tildelingen udgør en gave for modtageren.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Som et led i Aftale om
udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og
eksportinitiativer af den 15. juni 2020 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og
Alternativet indgår, at der skal oprettes et statsligt
aktieselskab (Fonden), der kan agere "investor of last resort".
Fonden skal være medvirkende til at
sikre rekapitalisering af større, samfundsbærende
danske virksomheder. Det fremgår af aftalen, at
covid-19-krisen ikke alene har medført akut mangel på
likviditet for mange danske virksomheder, men forventes over tid
også at skabe udfordringer med kapitalgrundlaget, dvs. for
meget gæld og for lidt egenkapital. Selv større
samfundsbærende virksomheder, der før krisen havde et
solidt kapitalgrundlag, risikerer således at mangle
egenkapital som følge af covid-19.
Fonden skal investere i og dermed sikre et
tilstrækkeligt kapitalgrundlag i større, ellers sunde,
samfundsbærende virksomheder med væsentlig
tilstedeværelse i Danmark.
Fondens virke baseres på en række
vejledende principper, herunder at der er fokus på
større, samfundsbærende virksomheder, der opfylder en
række specifikke kriterier, bl.a. om at virksomheden er
påvirket af et ekstraordinært økonomisk chok som
følge af covid-19 og ikke har kunnet finde
hensigtsmæssig finansiering andetsteds. Fondens beslutning om
rekapitalisering af en given større virksomhed skal desuden
ske med afsæt i en række vejledende
udvælgelseskriterier, hvorefter der skal være tale om
en virksomhed, der må anses for at være
væsentlig, samfundsbærende og ellers solid. Det vil
sige, at virksomheden skal have været økonomisk solid
før krisen og have økonomisk fremtidspotentiale efter
krisen ved en normalisering af økonomien. I det omfang en
investering indebærer statsstøtte, må Fonden kun
investere i overensstemmelse med de kriterier, som vil fremgå
af EU-Kommissionens statsstøttegodkendelse.
Fonden oprettes af Finansministeriet på
baggrund af aktstykke nr. 251 (Folketinget 2019-20), efter
vedtagelse af Finansudvalget.
Det foreslås på den baggrund, at
det af staten oprettede aktieselskab (Fonden) fritages for
selskabsskattepligt, idet det foreslås, at det af staten
oprettede aktieselskab bliver omfattet af reglerne i
selskabsskattelovens § 3 om
selska?bsskattefritagelse.
Fonden vil anvende præferenceaktier som
finansielt instrument, der fungerer som egenkapital i
modtagervirksomheden, men samtidig ikke gør staten
stemmeberettiget og dermed ikke fuldgyldig ejer af virksomheden.
Ved rekapitaliseringen er det således ikke hensigten, at der
ændres ved kontrolforholdene i virksomheden.
Præferenceaktier er relativt nemme at
standardisere og vil give staten fortrinsret til at få det
investerede beløb tilbagebetalt før andre
aktionærer og med tillæg af forrentning. Derudover kan
der indbygges en upside-mekanisme, som giver staten en del af en
eventuel fremtidig værdistigning, f.eks. ved tilbagebetaling
til staten eller ved salg af virksomheden til nye ejere. Fonden kan
derudover pålægge virksomheden en række
restriktioner som led i rekapitaliseringen, så længe
staten er investor, f.eks. restriktioner i forhold til
udbytteudbetalinger til de stemmeberettigede ejere, muligheden for
aktietilbagekøb, muligheden for nye variable
lønmodeller eller øvrige måder at
tilbageføre likviditet fra selskabet til ejerne og/eller
ledelsen, samt ift. evt. opkøb eller frasalg af
forretningsdele. I det omfang en investering indebærer
statsstøtte, vil en række restriktioner være
påkrævede som følge af EU-Kommissionens
statsstøttegodkendelse.
Fondens indkomst vil komme til at bestå
af avancer og udbytter af aktier, avancer ved salg af
tegningsretter til aktier og af renter på lån.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Midlertidig
forhøjelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed
Med lovforslaget foreslås fradraget for
udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed
forhøjet til 130 pct. for indkomstårene 2020 og 2021.
Det vil sige at der er tale om en forhøjelse af fradraget
på henholdsvis 27 procentpoint og 25 procentpoint i forhold
til de gældende regler. Det foreslåede merfradrag kan
dog maksimalt foretages for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed på op til 845 mio. kr. i 2020 og 910
mio. kr. i 2021. Det svarer til en maksimal nedsættelse af
selskabsskattesatsen på 50 mio. kr. For udgifter herudover
udgør fradraget 103 pct. i 2020 og 105 pct. i 2021 svarende
til gældende regler.
Ved vurderingen af de provenumæssige
konsekvenser er der taget udgangspunkt i det grundlag og de
forudsætninger, der lå til grund for provenuvurderingen
i forbindelse med indførelsen af det forhøjede
fradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed i
lovforslag nr. L 227 om ændring af afskrivningsloven og
ligningsloven (Højere skattefradrag for udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed) fra folketingsåret
2017-18.
Det lægges til grund for
provenuvurderingen, at de samlede fradragsberettigede udgifter
udgør ca. 45 mia. kr., hvoraf det med stor usikkerhed
skønnes, at ca. 40 mia. kr. (2020-niveau) vil være
fradragsberettigede til den forhøjede sats. Den
forslåede forhøjelse af fradraget vil således
øge fradragsværdien med knap 11 mia. kr. i 2020 og ca.
10 mia. kr. i 2021. Det lægges beregningsteknisk til grund,
at virksomhederne i gennemsnit kan udnytte 2/3 af disse udgifter
til fradrag i evt. overskud. Det forudsættes, at de
resterende fradrag ikke udnyttes, f.eks. fordi virksomheden
går konkurs, inden den kan nå at udnytte fradraget
fuldt ud, eller fordi den ikke opnår en skattepligtig
indkomst i Danmark, der giver mulighed for at udnytte fradraget
fuldt ud.
På dette grundlag kan det umiddelbare
mindreprovenu skønnes til ca. 1.580 mio. kr. i 2020 og 1.470
mio. kr. i 2021, hvilket svarer til ca. 1.350 mio. kr. i 2020 og
1.250 mio. kr. i 2021 efter indregning af tilbageløb og
adfærd. Forhøjelsen af fradraget forventes ikke at
have væsentlige strukturelle virkninger på
investeringerne i forskning og udvikling og dermed på
væksten og produktiviteten i samfundsøkonomien. Der er
derfor ikke indregnet adfærdseffekter.
Det bemærkes, at provenuvurderingen er
forbundet med betydelig usikkerhed, hvilket bl.a. skal ses i lyset
af den aktuelle usikkerhed om den økonomiske aktivitet i
forlængelse af covid-19, herunder omfanget af virksomhedernes
investeringer i forskning og udvikling i 2020 og 2021.
Tabel
1. Provenuvirkning ved
forhøjelse af skattefradrag for udgifter til forsøgs-
og forskningsvirksomhed | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | 1.580 | 1.470 | - | - | - | - | 50 | 0 | Virkning efter tilbageløb | 1.350 | 1.250 | - | - | - | - | 40 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 1.350 | 1.250 | - | - | - | - | 40 | - | Anm. : Afrundet til nærmeste 10
mio. kr. |
|
Kommunerne får en andel af
selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 14,24 pct.
med afregning tre år efter indkomståret. Den
foreslåede forhøjelse af fradraget for udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed skønnes at
medføre et mindreprovenu for kommunerne på ca. 225
mio. kr. for 2020 med afregning i 2023 og ca. 210 mio. kr. for 2021
med afregning i 2024.
Forslaget medfører en forhøjelse
af den nuværende skatteudgift forbundet med det
forhøjede fradrag for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed, der svarer til den umiddelbare
provenuvirkning.
Lovforslaget vurderes samlet set for forslaget
vedrørende den midlertidige forhøjelse af fradrag for
udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed og
selskabsskattefritagelse af Fonden at medføre udgifter for
Skatteforvaltningen på 0,2 mio. kr. i 2020, 4,3 mio. kr. i
2021 og 8,5 mio. kr. i 2022 som følge af kontrol, vejledning
og systemtilpasninger. Vurderingen er behæftet med
usikkerhed.
3.2. Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved
udlejning af fritidsboliger
Det vurderes, at der er knap 24.000 aktive
udlejere af fritidsboliger i Danmark, som har lejeindtægt
over 40.000 kr., og som vil kunne udnytte det forhøjede
bundfradrag.
Det umiddelbare mindreprovenu skønnes
på den baggrund til 90 mio. kr. i 2020, jf. tabel 1. Tilbageløbet skønnes
til 23 pct. Det er beregningsteknisk lagt til grund, at
adfærdsvirkningerne af den midlertidige forhøjelse af
bundfradraget er neutrale for de offentlige finanser. Den
umiddelbare provenuvirkning for kommunerne skønnes at
udgøre ca. 65 mio. kr.
For finansåret 2020 vurderes der ikke at
være nogen nævneværdig umiddelbar
provenuvirkning, idet loven først foreslås at
træde i kraft pr. 1. december 2020. Mindreprovenuet
vedrørende 2020 vil desuden fremkomme i finansåret
2021 som overskydende skat eller reduceret restskat hos borgeren i
forbindelse med årsopgørelsen for 2020.
Tabel
1. Mindreprovenu ved midlertidigt
forhøjet bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger | Mio. kr. (2020-niveau) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Varigt | Finansår 2020 | Umiddelbar virkning | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Virkning efter tilbageløb | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | 65 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - |
|
Bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger
indebærer en lempeligere beskatning set i forhold til de
generelle skatteregler. Den foreslåede forhøjelse af
bundfradraget vil derfor forøge den eksisterende
skatteudgift. Skatteudgiften opgøres som det umiddelbare
mindreprovenu, og forøgelsen af skatteudgiften
skønnes til ca. 90 mio. kr. i 2020.
Lovforslaget vurderes samlet set ikke at
medføre nævneværdige
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
3.3. Selskabsskattefritagelse af Fonden
Den foreslåede skattefritagelse af
Fonden kan i et vist omfang medføre at
værdistigninger, udbytteudbetalinger, renteindtægter og
andre typer indtægter fra de rekapitaliserede selskaber ikke
beskattes. Der foreligger ikke et grundlag, som muliggør en
kvantificering af dette mindreprovenu. Idet der er tale om en
midlertidig rekapitalisering af store, samfundsbærende
virksomheder, der forud for udbruddet af covid-19 var
økonomisk solide, vurderes effekten heraf dog med usikkerhed
at være begrænset.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget foreslås fradraget for
udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed
forhøjet til 130 pct. for indkomstårene 2020 og 2021.
Det foreslåede merfradrag kan omfatte udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed for samlede udgifter
på 845 mio. kr. i indkomståret 2020 og 910 mio. kr. i
indkomståret 2021 på koncernniveau. Det vil reducere
virksomhedernes nettoudgifter til forskning og udvikling i de
pågældende år og derved styrke incitamentet til
at foretage denne type investeringer.
Lovforslaget vedrørende midlertidig
forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger
kan trække i retning af en vis øget aktivitet i
bureauer og hos andre, som formidler sommerhusudlejning og
indberetter udlejers indtægter til Skatteforvaltningen. Det
skyldes, at der foreslås en betydelig forhøjelse af
bundfradraget for udlejere af fritidsboliger, hvilket kan formodes
at øge tilskyndelsen til at udleje fritidsboliger via et
bureau m.v.
Den foreslåede skattefritagelse af
Fonden vil understøtte fondens muligheder for at holde
hånden under visse store samfundsbærende, danske
virksomheder i form af investeringer mod udstedelse af
præferenceaktier.
Erhvervsstyrelsens Område for bedre
regulering (OBR) vurderer at lovforslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget indebærer ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Forslaget indebærer ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Den del af lovforslaget, der vedrører
den midlertidige forhøjelse af fradraget for udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed og den midlertidige
forhøjelse af bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger
har ingen EU-retlige aspekter.
Skattefritagelsen af Fonden vil udgøre
statsstøtte. Det vil de aktiviteter, som det nye statsligt
aktieselskab (Fonden) skal udøve i form af rekapitalisering
til visse store, samfundsbærende, danske virksomheder, i de
fleste tilfælde også. Oprettelsen af Fonden er under
statsstøttegodkendelse i medfør af EU Kommissionens
midlertidige rammebestemmelser for statslige foranstaltninger til
støtte for økonomien under det nuværende
covid-19 udbrud.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 3. juli til den 21. august 2020 fsva. den midlertidige
forhøjelse af bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger
og 14. august 2020 til den 11. september 2020 vedrørende den
resterende del af lovforslaget været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, CEPOS, Cevea, Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Metal, Dansk Skovforening,
Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske
Advokater, Danske Rederier, Danske Vandværker, DANVA, Danske
Udlejere, Danske Regioner, Datatilsynet, DI, DTL,
Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering, Feriehusudlejernes Brancheforening, FH -
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Foreningen
af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring og Pension, FSR - danske revisorer, HORESTA, IBIS,
Ingeniørforeningen i Danmark, Justitia, KL, KRAKA, Landbrug
& Fødevarer, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Mellemfolkeligt Samvirke, Nordsøfonden, Offshoreenergy.dk,
Olie Gas Danmark, SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF
Skattefaglig Forening, Ældre Sagen og
Vindmølleindustrien.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Det forhøjede fradrag for udgifter
til forsøgs- og forskningsvirksomhed skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 1.580 mio.
kr. i 2020 og 1.470 i 2021, hvilket svarer til ca. 1.350 mio. kr. i
2020 og 1.250 mio. kr. i 2021 efter indregning af tilbageløb
og adfærd. For kommunerne skønnes det
umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 225 mio. kr. for
2020 med afregning i 2023 og ca. 210 mio. kr. for 2021 med
afregning i 2024. Forslaget om midlertidig forhøjelse
af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 90 mio.
kr. og ca. 70 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i
indkomståret 2020. Den varige virkning skønnes ikke at
være nævneværdig. For kommunerne skønnes det
umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 65 mio. kr.
vedrørende 2020. Den foreslåede skattefritagelse af
Fonden kan i et vist omfang medføre, at
værdistigninger, udbytteudbetalinger, renteindtægter og
andre typer indtægter fra de rekapitaliserede selskaber ikke
beskattes. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vurderes samlet set at
medføre udgifter for Skatteforvaltningen på 0,2 mio.
kr. i 2020, 4,3 mio. kr. i 2021 og 8,5 mio. kr. i 2022 som
følge af kontrol, vejledning og systemtilpasninger. Vurderingen er behæftet med
usikkerhed. Lovforslaget om midlertidig
forhøjelse af bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger
vurderes ikke at medføre nævneværdige
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Det forhøjede fradrag for udgifter
til forsøgs- og forskningsvirksomhed vil reducere
virksomhedernes nettoudgifter til forskning og udvikling i de
pågældende år og derved styrke incitamentet til
at foretage denne type investeringer. Det midlertidigt forhøjede
bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger vurderes at
trække i retning af en øget aktivitet på
markedet for fritidshusudlejning, hvor der foretages indberetning
til Skatteforvaltningen. For så vidt angår den del af
lovforslaget, som vedrører skattefritagelsen af Fonden,
skønnes denne del ikke at indebære økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Det foreslåede merfradrag kan omfatte
udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed for samlede
udgifter på 845 mio. kr. i indkomståret 2020 og 910
mio. kr. i indkomståret 2021 på koncernniveau. Det vil
reducere virksomhedernes nettoudgifter til forskning og udvikling i
de pågældende år og derved styrke incitamentet
til at foretage denne type investeringer. For så vidt angår den del af
lovforslaget, som vedrører skattefritagelsen af Fonden,
skønnes denne del ikke at indebære administrative
konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Skattefritagelsen af det statslige
aktieselskab (Fonden) indeholder statsstøtte. Oprettelsen af
Fonden er på den baggrund betinget af godkendelse fra
EU-Kommissionen. Derudover har lovforslaget ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Den skattepligtige kan efter
afskrivningslovens § 6, stk. 1, vælge at fradrage
(straksafskrive) hele anskaffelsessummen for visse driftsmidler i
den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori
anskaffelsen finder sted. Alternativt kan disse driftsmidler
afskrives efter de almindelige regler for afskrivning på
driftsmidler og skibe, der udelukkende benyttes
erhvervsmæssigt, efter § 5, hvorefter der kan afskrives
med op til 25 pct. af saldoværdien.
Efter afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr.
3, kan den skattepligtige således vælge at
straksafskrive anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe, der
anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Straksafskrivning kan dog ikke foretages for driftsmidler og skibe,
som anvendes til efterforskning efter råstoffer. Efter §
6, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., kan den skattepligtige i
indkomstårene 2018 og 2019 foretage fradrag med et
beløb svarende til 101,5 pct. af anskaffelsessummen, for
indkomståret 2020 med 103 pct., for indkomstårene 2021
og 2022 med 105 pct., for indkomstårene 2023-2025 med 108
pct. og fra og med indkomståret 2026 med 110 pct. af
anskaffelsessummen.
Efter det foreslåede § 6, stk. 1, nr. 3, 3. pkt.,
foreslås det at forhøje fradraget for virksomheders
anskaffelsessum for driftsmidler og skibe, som anvendes til
forsøgs- og forskningsvirksomhed, og som udelukkende
benyttes erhvervsmæssigt, med henholdsvis 27 procentpoint og
25 procentpoint for indkomstårene 2020 og 2021.
Dette svarer til, at fradraget foreslås
at udgøre 130 pct. i hvert af de to indkomstår.
Efter det foreslåede § 6, stk. 1, nr. 3, 4. pkt.,
foreslås det, at merfradraget som fastsat i § 6, stk. 1,
nr. 3, 3. pkt., sammenlagt med fradrag eller afskrivning efter
ligningslovens § 8 B, stk. 4, 2. pkt., jf. lovforslagets
§ 2, nr. 1, dog højst skal kunne foretages for samlede
udgifter på 845 mio. kr. i indkomståret 2020 og 910
mio. kr. i indkomståret 2021.
For selskaber, der betaler selskabsskat
på 22 pct., svarer det til, at fradraget foreslås at
have en skatteværdi på 50 mio. kr. i både 2020 og
2021. Udgifter, der afholdes til forsøgs- og
forskningsvirksomhed udover det fastsatte loft, kan fradrages efter
gældende regler med 103 pct. for indkomståret 2020 og
105 pct. for indkomståret 2021.
For en virksomhed med samlede udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed på 1.000 mio. kr. kan
det samlede fradrag beregnes til ca. 1.257 mio. kr. i
indkomståret 2020 og 1.278 mio. kr. i indkomståret
2021, jf. tabel 2.
Tabel 2: Eksempel
på beregning af fradrag | (mio. kr.) | Beregning | 2020 | 2021 | Udgifter | A | 1.000 | 1.000 | Udgifter under grænse | B | 845 | 910 | | C | 130 pct. | 130 pct. | | | | | Udgifter over grænse | D=A-B | 155 | 90 | | E | 103 pct. | 105 pct. | | | | | Fradrag i alt | F=B·C+D·E | 1.258 | 1.278 |
|
Efter det foreslåede § 6, stk. 1,
nr. 3, 4. pkt., skal der ved opgørelsen af loftet over
udgifter omfattet af merfradrag efter det foreslåede 3. pkt.
medregnes fradragsberettigede udgifter efter ligningslovens §
8 B, stk. 4, 2. pkt. Loftet baseres således på en
samlet opgørelse af udgifter, der fradrages eller afskrives
efter de foreslåede regler i henholdsvis afskrivningsloven og
ligningsloven. Samlet set foreslås det, at disse udgifter
ikke skal kunne overstige 845 mio. kr. for indkomståret 2020
og 910 mio. kr. for indkomståret 2021.
Efter det foreslåede § 6, stk. 1, nr. 3, 5. pkt.,
foreslås det, at begrænsningen af virksomhedernes
fradragsberettigede udgifter efter det foreslåede 4. pkt.
samlet skal finde anvendelse for selskaber, der indgår i en
sambeskatning efter selskabsskattelovens § 31, herunder en
international sambeskatning efter selskabsskattelovens § 31 A,
idet den samlede begrænsning fordeles forholdsmæssigt
mellem de sambeskattede selskabers udgifter i samme koncern.
Dette indebærer, at begrænsningen
over sambeskattede selskabers adgang til fradrag efter den
foreslåede forhøjelse af fradraget for udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed foreslås at skulle
fordeles forholdsmæssigt mellem koncernselskaberne.
Fra og med indkomståret 2022 anvendes
gældende regler, hvorefter fradraget (straksafskrivningen)
for virksomheders anskaffelsessum for driftsmidler og skibe, som
anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed, og som
udelukkende benyttes erhvervsmæssigt, udgør 105 pct.
For indkomstårene 2023-2025 udgør fradraget
(straksafskrivningen) 108 pct., og fra og med 2026 udgør
fradraget 110 pct.
Til §
2
Til nr. 1
Efter ligningslovens § 8 B, stk. 1, kan
udgifter, som er afholdt til forsøgs- og
forskningsvirksomhed i tilknytning til den skattepligtiges erhverv,
enten fradrages fuldt ud i det indkomstår, hvori de er
afholdt, eller afskrives med lige store beløb over det
pågældende indkomstår og de efterfølgende
fire indkomstår efter den skattepligtiges eget valg.
Ved forsøgs- og forskningsvirksomhed
forstås efter praksis originale undersøgelser, som
retter sig mod at tilegne sig ny videnskabelig eller teknisk viden
og forståelse, der primært sigter mod at nå nogle
givne mål og resultater, som kan bruges rent praktisk. Det
vil sige anvendelsen af videnskabelig eller teknisk viden til at
frembringe nye eller væsentligt forbedrede materialer,
mekanismer, produkter, processer, systemer eller
tjenesteydelser.
Det samme gælder udgifter til
grundforskning, der afholdes af en igangværende virksomhed.
Ved grundforskning forstås originale undersøgelser med
sigte på at opnå ny videnskabelig viden og
forståelse, uden at undersøgelserne primært er
rettet mod praktiske mål eller anvendelser.
På samme måde er udgifter i
forbindelse med tilvejebringelse af information om forsøgs-
og forskningsarbejde omfattet af fradragsretten, forudsat at der er
den fornødne tilknytning til den skattepligtiges
erhvervsvirksomhed.
Afholdes der udgifter til forskning og
udvikling, før den skattepligtige har påbegyndt sit
erhverv, kan udgifterne først fradrages i det
indkomstår, hvori erhvervet er påbegyndt, eller
afskrives fra og med dette indkomstår, medmindre der er tale
om et aktie- eller anpartsselskab. Told- og skatteforvaltningen kan
dog tillade, at udgifterne fradrages eller afskrives som
anført før påbegyndelsen af erhvervet.
Udgifter, der er anvendt til anskaffelse af
maskiner, inventar og lignende driftsmidler, skibe og fast ejendom,
kan kun fradrages eller afskrives efter afskrivningsloven, jf.
også bemærkningerne til lovforslagets § 1.
Efter ligningslovens § 8 B, stk. 4,
øges fradraget efter stk. 1 for alle private virksomheders
udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed gradvist fra
de 100 pct. til 110 pct. til og med indkomståret 2026.
Satserne for de enkelte indkomstår udgør 101,5 pct.
for indkomstårene 2018 og 2019, 103 pct. for
indkomståret 2020, 105 pct. for indkomstårene 2021 og
2022, 108 pct. for indkomstårene 2023-2025 og 110 pct. fra
indkomståret 2026.
Efter det foreslåede § 8 B, stk. 4, 2. pkt., foreslås
det at forhøje fradraget for indkomstårene 2020 og
2021 med henholdsvis 27 procentpoint og 25 procentpoint af
udgiften. Det medfører, at fradraget for hvert af de to
indkomstår foreslås at udgøre 130 pct. af den
afholdte udgift.
Efter det foreslåede § 8 B, stk. 4, 3. pkt., skal fradrag
eller afskrivning efter 2. pkt. sammenlagt med fradrag efter
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, 3. pkt., jf.
lovforslagets § 1, dog højst kunne foretages for
samlede udgifter på 845 mio. kr. i indkomståret 2020 og
910 mio. kr. i indkomståret 2021. For selskaber, der betaler
selskabsskat på 22 pct., svarer det til, at fradraget har en
skatteværdi på 50 mio. kr. i både 2020 og
2021.
Udgifter, der afholdes til forsøgs- og
forskningsvirksomhed ud over det fastsatte loft, kan fradrages
efter gældende regler med 103 pct. for indkomståret
2020 og 105 pct. for indkomståret 2021.
For en virksomhed med samlede udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed på 1.000 mio. kr. kan
det samlede fradrag beregnes til ca. 1.257 mio. kr. i
indkomståret 2020 og 1.278 mio. kr. i indkomståret
2021, jf. tabel 2.
Tabel 2: Eksempel
på beregning af fradrag | (mio. kr.) | Beregning | 2020 | 2021 | Udgifter | A | 1.000 | 1.000 | Udgifter under grænse | B | 845 | 910 | | C | 130 pct. | 130 pct. | | | | | Udgifter over grænse | D=A-B | 155 | 90 | | E | 103 pct. | 105 pct. | | | | | Fradrag i alt | F=B·C+D·E | 1.258 | 1.278 |
|
Efter det foreslåede § 8 B, stk. 4,
3. pkt., foreslås det, at der ved opgørelsen af loftet
over udgifter omfattet af merfradrag efter det foreslåede 3.
pkt. skal medregnes fradragsberettigede udgifter efter
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, 3. pkt. Loftet
foreslås således baseret på en samlet
opgørelse af udgifter, der fradrages eller afskrives efter
de foreslåede regler i henholdsvis afskrivningsloven og
ligningsloven. Samlet set foreslås disse udgifter ikke at
skulle kunne overstige 845 mio. kr. for indkomståret 2020 og
910 mio. kr. for indkomståret 2021.
Efter det foreslåede § 8 B, stk. 4, 4. pkt., foreslås
begrænsningen over virksomhedernes fradragsberettigede
udgifter efter det foreslåede 3. pkt. at skulle finde
anvendelse for selskaber, der indgår i en sambeskatning efter
selskabsskattelovens § 31, herunder en international
sambeskatning efter selskabsskattelovens § 31 A, idet den
samlede begrænsning foreslås fordelt
forholdsmæssigt mellem de sambeskattede selskabers udgifter i
samme koncern.
Begrænsningen over sambeskattede
selskabers adgang til fradrag efter den foreslåede
forhøjelse af fradraget for udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed foreslås at skulle fordeles
forholdsmæssigt mellem koncernselskaberne.
Fra og med indkomståret 2022 anvendes
gældende regler, hvorefter udgifter, som er afholdt til
forsøgs- og forskningsvirksomhed i tilknytning til den
skattepligtiges erhverv, enten fradrages eller afskrives med 105
pct. For indkomstårene 2023-2025 er fradraget 108 pct., og
fra og med 2026 udgør fradraget 110 pct.
Til nr. 2
Efter ligningslovens § 15 O kan ejere af
en fritidsbolig, der ikke anvendes som helårsbolig, og som
udlejes en del af året, vælge at opgøre den
skattepligtige indkomst efter en skematisk metode.
Den skematiske metode indebærer, at der
først i bruttolejeindtægten foretages et bundfradrag.
Af den resterende del af bruttolejeindtægten medregnes 60
pct. af indtægten ved opgørelsen af udlejers
skattepligtige indkomst. Nettoindkomsten beskattes herefter som
kapitalindkomst. Ved bruttolejeindtægten forstås den
betaling, som udlejeren modtager for at udleje fritidsboligen.
Betaler udlejeren et gebyr til en formidler af lejeaftalen,
indgår dette gebyr ikke i bruttolejeindtægten. I
bruttolejeindtægten indgår herudover alle
indtægter i forbindelse med udlejningen, herunder også
særskilte betalinger for vand og el. Det skematiske
bundfradrag skal således dække alle de omkostninger,
der er forbundet med udlejningen.
Hvis lejeindtægten er omfattet af den
automatiske indberetningsordning i skattekontrollovens § 11 G,
udgør bundfradraget 41.800 kr. (2020-niveau).
Indberetningsordningen i skattekontrollovens § 11 G
gælder for kalenderåret 2020 og tidligere. Det drejer
sig f.eks. om ejere, der udlejer fritidshuset gennem et
udlejningsbureau, der indberetter lejeindtægten til
Skatteforvaltningen. For ejere af fritidsboliger med fremad
forskudt indkomstår skal der ske indberetning af den del af
lejeindtægten, der vedrører kalenderåret 2021
efter skatteindberetningslovens § 43.
Hvis der ikke sker indberetning af
indtægterne ved udlejning, udgør bundfradraget 11.500
kr. (2020-niveau).
Beløbsgrænserne reguleres
årligt efter personskattelovens § 20.
I stedet for at opgøre den
skattepligtige indkomst efter den skematiske metode kan ejeren af
fritidsboligen ved indkomstopgørelsen vælge at
foretage fradrag for de faktiske udgifter, der er forbundet med
udlejningen (regnskabsmæssig opgørelsesmetode).
Når ejeren har valgt at anvende den regnskabsmæssige
opgørelsesmetode, kan ejeren ikke for senere
indkomstår for samme bolig skifte til den skematiske metode.
Lovforslaget ændrer ikke herpå.
Ved brug af den regnskabsmæssige
opgørelsesmetode er det intet krav, at lejeindtægten
indberettes.
Det foreslås, at for indkomståret
2020 udgør bundfradraget 52.450 kr. (2010-niveau), når
der sker indberetning af lejeindtægten til
skatteforvaltningen.
Det betyder, at bundfradraget for
fritidsboliger, hvor der sker indberetning af lejeindtægten
af en tredjepart, f.eks. et bureau eller en digital platform,
midlertidigt for indkomståret 2020 forhøjes til 60.000
kr.
Det skematiske bundfradrag ved udlejning af
fritidsboliger, hvor der ikke sker indberetning af
lejeindtægten, ændres ikke, ligesom ejeren af
fritidsboligen fortsat har mulighed for at vælge den
regnskabsmæssige opgørelsesmetode.
Bundfradraget gælder pr. fritidsbolig.
Udlejer den samme person flere private fritidsboliger, kan der
derfor opnås bundfradrag for hver enkelt fritidsbolig. Ejer
en person kun en del af en fritidsbolig, gives derimod et
forholdsmæssigt fradrag, i forhold til hvor stor en del af
fritidsboligen personen ejer.
Hvis der både foretages udlejning gennem
en tredjepart, der indberetter til Skatteforvaltningen, og privat
udlejning, kan den foreslåede bestemmelse illustreres ved
følgende eksempler. Det fremgår af eksemplet, at der
enten skal benyttes det forhøjede skematiske bundfradrag i
2020 på 60.000 kr. eller det lavere bundfradrag på
11.500 kr. (2020-niveau). Begge bundfradrag kan således ikke
kombineres, hvis en udlejer både har indkomst fra udlejning
via bureau og fra privat udlejning. Der er i eksemplerne anvendt
2020-niveau:
Eksempel 1:
Hvis der alene udlejes gennem et bureau, der
indberetter til Skatteforvaltningen, udgør bundfradraget op
til 60.000 kr., hvis der er tale om udlejning af fritidsbolig.
Udlejningsindtægt fra udlejning
gennem bureau, der indberetter til Skatteforvaltningen | 70.000 kr. | Bundfradrag | 60.000 kr. | Indkomst over bundfradraget (70.000 -
60.000) | 10.000 kr. | Skattepligtig indkomst (60 pct. af indkomst
over bundfradraget) | 6.000 kr. |
|
Bundfradraget kan ikke overstige
lejeindtægten. Hvis lejeindtægten f.eks. udgør
30.000 kr., vil bundfradraget således også
udgøre 30.000 kr., hvorved den skattepligtige indkomst er
0.
Eksempel 2:
Hvis der både foretages privat
udlejning, som udlejeren selv står for, og udlejning via et
bureau, der indberetter til Skatteforvaltningen, anvendes
bundfradraget der, hvor lejeindtægten giver det
højeste bundfradrag. Det gælder således, at det
skematiske bundfradrag ved indberetning via tredjepart finder
anvendelse i eksemplet nedenfor, da lejeindtægten gennem et
bureau giver et højere bundfradrag end bundfradraget ved
privat udlejning.
Udlejningsindtægt fra udlejning
gennem bureau, der indberetter til Skatteforvaltningen | 15.000 kr. | Udlejningsindtægt fra privat
udlejning | 10.000 kr. | Bundfradrag | 15.000 kr. | Indkomst over bundfradraget (15.000 -
15.000 + 10.000) | 10.000 kr. | Skattepligtig indkomst (60 pct. af indkomst
over bundfradraget) | 6.000 kr. |
|
Eksempel 3
Situationen svarer til eksempel 2, men her
opnås det største bundfradrag ift. lejeindtægten
ved privat udlejning. Det indebærer, at udlejeren skal
benytte det lave skematiske bundfradrag på 11.500 kr., og at
udlejer ikke kan anvende bundfradrag ved indkomsten på 5.000
kr. fra udlejning gennem et bureau, der indberetter
lejeindtægter til Skatteforvaltningen.
Udlejningsindtægt fra udlejning
gennem bureau, der indberetter til Skatteforvaltningen | 5.000 kr. | Udlejningsindtægt fra privat
udlejning | 15.000 kr. | Bundfradrag | 11.500 kr. | Indkomst over bundfradraget (15.000 -
11.500 + 5.000) | 8.500 kr. | Skattepligtig indkomst (60 pct. af indkomst
over bundfradraget) | 5.100 kr. |
|
Til §
3
Til nr. 1
Efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 1, er bl.a. indregistrerede aktieselskaber og anpartsselskaber
skattepligtige efter loven. Det gælder også, selv om
aktieselskabet er oprettet af staten.
Selskaber m.v., der er skattepligtige efter
selskabsskatteloven, er skattepligtige af gevinst ved
afståelse af skattepligtige porteføljeaktier, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 9. Skattepligtige
porteføljeaktier er som udgangspunkt aktier, der er optaget
til handel på et reguleret marked, og hvor der foreligger
ejerskab på mindre end 10 pct. Selskaberne er endvidere
skattepligtige af udbytter af aktier, jf. ligningslovens § 16
A. Selskaber er dog ikke skattepligtige af udbytte af
datterselskabsaktier, jf. selskabsskattelovens § 13, stk. 1,
nr. 2.
Selskaberne, der er skattepligtige efter
selskabsskatteloven, er endvidere skattepligtige af modtagne
renter, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra e. Derudover
er selskaber m.v. efter bestemmelserne i
aktieavancebeskatningslovens § 1, stk. 4, skattepligtige af
gevinster ved afståelse af tegningsretter til aktier,
konvertible obligationer eller fondsaktier. For yderligere
beskrivelse af reglerne se afsnit 2.2.1. under de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Selskabsskattelovens § 3 undtager en
række enheder og selskaber fra beskatning efter
selskabsskatteloven. Undtagelsen fra beskatning indebærer, at
de omfattede enheder og selskaber ikke er skattepligtige af
udbytter og avancer af aktier, modtagne renter og gevinster ved
salg af tegningsretter m.v.
Staten og dens institutioner er som
udgangspunkt fritaget fra beskatning, jf. selskabsskattelovens
§ 3, stk. 1, nr. 1. Herudover er bl.a. Arbejdsmarkedets
Tillægspension, Lønmodtagernes Dyrtidsfond og
Udbetaling Danmark undtaget fra beskatning, jf. henholdsvis
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 12, 13 og 20. Senest er
den efter lov om Seniorpensionsenheden oprettede
Seniorpensionsenhed fritaget for beskatning, jf.
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 22.
Efter det foreslåede § 3, stk. 1, nr. 23, skattefritages det
af staten oprettede aktieselskab til rekapitalisering af visse
store, samfundsbærende danske virksomheder (Fonden).
Selskabet, som vil blive etableret på
baggrund af et aktstykke, der er anmeldt til Finansudvalget den 24.
juni 2020, foreslås således ikke at skulle være
skattepligtig af modtagne indkomster i form af f.eks. udbytter og
renter eller avancer på aktier og tegningsretter.
Det af staten oprettede aktieselskab har til
formål at foretage afgørende, passive
egenkapitalinvesteringer uden indflydelse. Det er således
ikke hensigten, at Fonden skal opnå stemmeberettigede
ejerandele i virksomheden. Det vil sige, at Fondens
egenkapitalinvesteringer ikke rykker ved det hidtidige
stemmeforhold i virksomheden, der investeres i.
Ved rekapitaliseringen af store,
samfundsbærende danske virksomheder, anvender Fonden
præferenceaktier som finansielt instrument, der fungerer som
egenkapital i modtagervirksomheden, men samtidig ikke gør
staten stemmeberettiget og dermed ikke fuldgyldig ejer af
virksomheden. Præferenceaktierne har til formål at give
Fonden fortrinsret med henblik på at få det investerede
beløb tilbagebetalt før andre aktionærer og med
tillæg af forrentning.
Til nr. 2
Selskabsskattelovens § 5 D indeholder
bestemmelser om den skattemæssige behandling ved en evt.
overgang fra skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 1-18, 21 og 22, til skattepligt efter
selskabsskattelovens § 1.
Det foreslås at ændre
bestemmelsen, så den også omfatter det af staten
oprettede aktieselskab til rekapitalisering af visse store,
samfundsbærende virksomheder (Fonden). Fonden foreslås
fritaget for beskatning efter den foreslåede bestemmelse i
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 23, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 1. Hvis reglerne for Fonden på et senere
tidspunkt måtte blive ændret, så Fonden bliver
skattepligtig, vil det som udgangspunkt være
handelsværdien på tidspunktet for overgang til
skattepligt, der skal anvendes som indgangsværdi i forhold
til bl.a. afskrivninger og ved en senere opgørelse af
fortjeneste og tab efter de forskellige avancebeskatningslove.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Det foreslås i stk.
2, at § 2, nr. 2, har virkning for indkomståret
2020. For skattepligtige med bagudforskudt indkomstår 2020,
der begynder den 1. oktober 2019 eller tidligere, har loven
virkning for indkomståret 2021.
En selvstændigt erhvervsdrivende kan
efter kildeskattelovens § 22, stk. 2, vælge et andet
indkomstår end kalenderåret (forskudt
indkomstår). Har den selvstændigt erhvervsdrivende et
andet indkomstår end kalenderåret, opgøres den
skattepligtige indkomst efter de regler, der gælder for det
kalenderår, som det forskudte indkomstår træder i
stedet for.
Et bagudforskudt indkomstår kan efter
kildeskattelovens § 22, stk. 1, tidligst påbegyndes den
1. marts i året før det kalenderår, det
træder i stedet for. Det vil sige, at indkomståret 2020
for en person med forskudt indkomstår f.eks. kan løbe
fra den 1. marts 2019 til den 29. februar 2020, og den
pågældende person vil derfor ikke kunne få
glæde af den foreslåede midlertidige forhøjelse
af bundfradraget. Den situation kan opstå, hvis f.eks. en
landmand eller dennes ægtefælle har en fritidsbolig,
der lejes ud gennem et udlejningsbureau.
For at sikre at også personer med
bagudforskudt indkomstår kan få glæde af den
foreslåede forhøjelse, er det derfor foreslået,
at den midlertidige forhøjelse af bundfradraget også
skal gælde for indkomståret 2021 i de tilfælde,
hvor indkomståret 2021 er påbegyndt den 1. oktober 2020
eller tidligere.
Med det foreslåede virkningstidspunkt
gives loven således tilbagevirkende kraft. Den
foreslåede ændring er udelukkende af begunstigende
karakter.
Det foreslås i stk.
3, at skattefritagelsen af det af staten oprettede
aktieselskab til rekapitalisering af visse store,
samfundsbærende virksomheder (Fonden), jf. lovforslagets
§ 3, skal have virkning fra den 1. oktober 2020. Selskabet
forventes således etableret i løbet af efteråret
2020.
Det foreslås i stk.
4, at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og
kirkeskat for indkomståret 2020 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den
beregnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget
for kommuneskat og kirkeskat for 2020, der følger af denne
lovs § 2, nr. 2. Herved foreslås det at neutralisere de
økonomiske virkninger for den personlige indkomstskat for
kommunerne og folkekirken for indkomståret 2020 som
følge af de dele af lovforslaget, der vedrører §
2, nr. 2, for så vidt angår de kommuner, der for 2020
har valgt at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat.
Neutraliseringen for 2020 sker med baggrund i
aktstykke 162, 2018/19, tiltrådt af Finansudvalget den 24.
september 2019. Det fremgår af aktstykket, at skønnet
over udskrivningsgrundlaget i 2020 hviler på en
forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det
fremgår endvidere, at ved efterfølgende
ændringer i udskrivningsgrundlaget for 2020 neutraliseres
virkningerne for de selvbudgetterende kommuner.
Endelig foreslås det i stk. 5, at den beregnede korrektion af den
kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 4 fastsættes af
social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2020, der foreligger pr. 1.
maj 2022. Herved foreslås det, at efterreguleringen af
indkomstskatten for de selvbudgetterende kommuner for 2022 efter
stk. 5, herunder også kirkeskatten, opgøres i 2022.
Efterreguleringen afregnes i henholdsvis 2023.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | | | | | | | § 1 | | | | | | I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1147 af 29. august 2016, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 722 af 8. juni 2018 og
senest ved § 12 i lov nr. 739 af 30. maj 2020, foretages
følgende ændringer: | §
6. --- 2) --- | | | 3) Driftsmidler og
skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed bortset fra
driftsmidler og skibe, der anvendes til efterforskning af
råstoffer. Fradrag af anskaffelsessummen som nævnt i 1.
pkt. kan for indkomstårene 2018 og 2019 foretages med et
beløb svarende til 101,5 pct. af anskaffelsessummen, for
indkomståret 2020 med 103 pct., for indkomstårene 2021
og 2022 med 105 pct. for indkomstårene 2023-2025 med 108 pct.
og fra og med indkomståret 2026 med 110 pct. af
anskaffelsessummen. 4) --- Stk. 2-4. --- | | 1. I § 6, stk. 1, nr. 3, indsættes som
3.-6. pkt.: »For indkomstårene 2020 og
2021 kan der udover fradrag efter 2. pkt. foretages fradrag
på henholdsvis 27 pct. og 25 pct. af anskaffelsessummen.
Fradrag efter 3. pkt. er dog højst foretages for udgifter
på 845 mio. kr. for indkomståret 2020 og udgifter
på 910 mio. kr. for indkomståret 2021. Ved
opgørelsen af udgifter efter 4. pkt. medregnes
fradragsberettigede udgifter omfattet af ligningslovens § 8 B,
stk. 4, 2. pkt. Begrænsningen efter 4. pkt. gælder
samlet for sambeskattede selskaber, idet den samlede
begrænsning fordeles forholdsmæssigt mellem de
sambeskattede selskabers udgifter omfattet af 4. pkt.« | | | | | | § 2 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019, som
ændret senest ved § 16 i lov nr. 881 af 16. juni 2020
foretages følgende ændringer: | § 8
B. --- Stk. 2-3. --- | | | Stk. 4. Fradrag eller afskrivninger efter
stk. 1 kan for udgifter afholdt i indkomstårene 2018 og 2019
foretages med et beløb svarende til 101,5 pct. af den
afholdte udgift, for indkomståret 2020 med 103 pct., for
indkomstårene 2021 og 2022 med 105 pct., for
indkomstårene 2023-2025 med 108 pct. og fra og med
indkomståret 2026 med 110 pct. af den afholdte udgift. | | 1. I § 8 B, stk. 4, indsættes som 2.-5. pkt.: »For indkomstårene 2020 og 2021
kan der udover fradrag eller afskrivninger efter 1. pkt. foretages
fradrag eller afskrivninger på henholdsvis 27 pct. og 25 pct.
af udgiften. Fradrag eller afskrivning efter 2. pkt. kan dog
højst foretages for udgifter på 845 mio. kr. for
indkomståret 2020 og udgifter på 910 mio. kr. for
indkomståret 2021. Ved opgørelsen af udgifter efter 3.
pkt. medregnes fradragsberettigede udgifter omfattet af
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, 3. pkt.
Begrænsningen efter 3. pkt. gælder samlet for
sambeskattede selskaber, idet den samlede begrænsning
fordeles forholdsmæssigt mellem de sambeskattede selskabers
udgifter omfattet af 3. pkt.« | | | | 15 O Ejere af en
fritidsbolig, der ikke anvendes som helårsbolig, og som
udlejes en del af året, kan ved indkomstopgørelsen
foretage et bundfradrag på 10.000 kr. (2010-niveau) i
bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig. Bundfradraget
udgør dog 36.500 kr. (2010-niveau), hvis der sker
indberetning af lejeindtægten efter skatteindberetningslovens
§ 43. Bundfradraget kan ikke overstige
bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig. Endvidere kan der af
den del af lejeindtægten, der overstiger bundfradraget,
fradrages 40 pct. Vælger en ejer at foretage fradrag efter
1.-3. pkt., kan der ikke foretages fradrag og afskrivninger efter
stk. 2. Vælger en ejer at foretage fradrag efter 1.-3. pkt.,
medregnes ejendomsværdiskat efter
ejendomsværdiskatteloven for hele indkomståret.
Bundfradragene efter 1. og 2. pkt. reguleres efter
personskattelovens § 20. Stk. 2. --- | | 2. I § 15 O, stk. 1, indsættes efter
6. pkt. som nyt punktum: »For indkomståret 2020
udgør bundfradraget i 2. pkt. 52.450 kr.
(2010-niveau).« | | | | | | § 3 | | | | | | I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1084 af 26. juni 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 3, stk. 1, indsættes som nr. 23: »23) Det af staten oprettede
aktieselskab til rekapitalisering af visse store,
samfundsbærende danske virksomheder (Fonden).« | | | | § 5 D. Hvis
et selskab eller en forening mv. overgår fra at være
undtaget fra skattepligt efter § 3, stk. 1, nr. 1-18, 21 og
22, til at blive skattepligtig efter § 1, får overgangen
virkning for selskabets eller foreningens skattepligt på
tidspunktet for påbegyndelsen af den virksomhed, der
begrunder skattepligten, eller på det tidspunkt, hvor
virksomheden anses for skattepligtig. Skatteansættelsen
finder første gang sted for det indkomstår, jf. §
10, som den første indkomstperiode udgør uden hensyn
til dennes længde. Den første indkomstperiode kan
udgøre op til 18 måneder. Stk. 2-10. --- | | 2. I § 5 D, stk. 1, 1. pkt., ændres
»1-18, 21 og 22« til: »1-18 og
21-23«. |
|