Fremsat den 6. oktober 2020 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2021, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022 og lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2023
(Konsekvenser af ny 2025-ramme og
regeringens forslag til finanslov for 2021)
§ 1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 24. februar 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»481,6« til: »492,2«, »209,4«
ændres til: »221,2«, og »272,2«
ændres til: »271,0«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»262,5« til: »267,5«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»121,2« til: »124,4«, og
»118,6« ændres til: »121,8«.
§ 2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022, jf.
lovbekendtgørelse nr. 236 af 24. februar 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»499,2« til: »513,6«, »216,1«
ændres til: »228,3«, og »283,1«
ændres til: »285,3«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»262,5« til: »267,5«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»121,2« til: »124,4«, og
»118,6« ændres til: »121,8«.
§ 3
I lov nr. 1551 af 27. december 2019 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2023 foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»508,0« til: »513,3«, »225,7«
ændres til: »227,2«, og »282,3«
ændres til: »286,1«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»262,5« til: »267,5«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»121,2« til: »124,4«, og
»118,6« ændres til: »121,8«.
§ 4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2021, 2022 og 2023, jf.
budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der som led i
tilrettelæggelsen af finanspolitikken for de kommende
år er gennemført en række genopretningstiltag
mv. og en justering af de mellemfristede udgiftsrammer frem mod
2025 for at bidrage til en gradvis genopretning af dansk
økonomi. Derudover afspejler ændringerne regeringens
øvrige prioriteringer på finanslovsforslaget for 2021
mv.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de love, der nævnes i stk. 1 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et
folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen fx
finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring
af de gældende udgiftslofter for 2021-2023
De samlede forslag til ændringer af
udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af
nedenstående tabel og kan overordnet henføres til:
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af ny 2025-ramme,
genopretningstiltag og midlertidige tiltag mv.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af øvrige prioriteringer
på regeringens forslag til finanslov for 2021.
Tabel 1 viser de samlede ændringer.
Tabel 1 Forslag til
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
2021-2023 | | 2021 | 2022 | 2023 | Det statslige delloft
for driftsudgifter på FL20 (mia. kr.) | 209,4 | 216,1 | 225,7 | Administrative korrektioner på FFL21
(mio. kr.) | -2.838 | -2.810 | -2.733 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL21 (mia.
kr.) | 206,5 | 213,3 | 223,0 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 14.726 | 14.937 | 4.180 | - heraf korrektioner som følge af ny
2025-ramme, genopretningstiltag og øvrige midlertidige
tiltag mv. | 14.933 | 15.137 | 4.390 | - heraf korrektioner som følge af
øvrige prioriteringer på regeringens forslag til
finanslov for 2021 | -206 | -199 | -209 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 221,2 | 228,3 | 227,2 | | | | | Det statslige delloft
for indkomstoverførsler på FL20 (mia.
kr.) | 272,2 | 283,1 | 282,3 | Administrative korrektioner på FFL21
(mio. kr.) | 6.008 | 6.274 | 6.242 | Gældende delloft
for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner på FFL21 (mia.
kr.) | 278,3 | 289,4 | 288,5 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | -7.282 | -4.105 | -2.420 | - heraf korrektioner som følge af ny
2025-ramme, genopretningstiltag og øvrige midlertidige
tiltag mv. | -7.282 | -4.105 | -2.420 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler (mia. kr.) | 271,0 | 285,3 | 286,1 | | | | | Kommunalt udgiftsloft
på FL20 (mia. kr.) | 262,5 | 262,5 | 262,5 | Administrative korrektioner på FFL21
(mio. kr.) | 4.997 | 4.997 | 4.997 | Gældende kommunalt
udgiftsloft inkl. administrative
korrektioner på FFL21 (mia. kr.) | 267,5 | 267,5 | 267,5 | | | | | Regionalt delloft for
sundhedsudgifter på FL20 (mia. kr.) | 118,6 | 118,6 | 118,6 | Administrative korrektioner på FFL21
(mio. kr.) | 3.247 | 3.247 | 3.247 | Gældende regionalt
delloft for sundhedsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL21 (mia.
kr.) | 121,8 | 121,8 | 121,8 | | | | | Regionalt delloft for
udviklingsopgaver på FL20 (mia. kr.) | 2,6 | 2,6 | 2,6 | Administrative korrektioner på FFL21
(mio. kr.) | 27 | 27 | 27 | Gældende regionalt
delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL21 (mia.
kr.) | 2,6 | 2,6 | 2,6 | Bemærkninger: Der er foretaget
afrundinger. Idet udgiftslofterne opgøres i mia. kr. med
én decimal, giver de administrative korrektioner på
FFL21 ikke anledning til at ændre det regionale delloft for
udviklingsopgaver. |
|
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet »Korrektioner af gældende
udgiftslofter«, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner
som følge af ny 2025-ramme, genopretningstiltag og
øvrige midlertidige tiltag mv.
Med afsæt i en ny 2025-ramme i DK2025 -
Grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk
økonomi tilvejebringes et midlertidigt provenu til nye
initiativer i 2021-2023. Provenuet medgår dels til at
dække allerede gennemførte genopretningstiltag mv.,
dels til en særskilt reserve til midlertidige udfordringer i
lyset af COVID-19, herunder til køb af vacciner mod
COVID-19, styrket beredskab på sundhedsområdet og
eventuelle yderligere finanspolitiske stimuli-tiltag mv. På
baggrund af den nye 2025-ramme er der desuden foretaget en
genfastsættelse af det statslige delloft for
indkomstoverførsler for 2021-23.
Der lægges på den baggrund op til,
at delloftet for driftsudgifter (netto) opjusteres med 14.933 mio.
kr. i 2021, 15.137 mio. kr. i 2022 og 4.390 mio. kr. i 2023. Det
statslige delloft for indkomstoverførsler nedjusteres med
7.282 mio. kr. i 2021, 4.105 mio. kr. i 2022 og 2.420 mio. kr. i
2023.
2.2.2. Korrektioner
som følge af prioriteringer på regeringens forslag til
finanslov for 2021
Regeringens forslag til finanslov for 2021 mv.
indeholder en række prioriteringer med betydning for de
fastsatte udgiftslofter, herunder implementeringen af afskaffelsen
af deltagerbetaling og ændrede regler for depositum for
danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.fl.
På baggrund af prioriteringerne
lægges der op til, at delloftet for driftsudgifter
nedjusteres med 206 mio. kr. i 2021, 199 mio. kr. i 2022 og 209
mio. kr. i 2023.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.:
Danmarks Nationalbank, Formandskabet for De Økonomiske
Råd og Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 481,6 mia. kr. til 492,2 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 209,4 mia. kr. til 221,2
mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra
272,2 mia. kr. til 271,0 mia. kr. for finansåret 2021.
Til nr. 2
Bestemmelsen ændrer det kommunale
udgiftsloft fra 262,5 mia. kr. til 267,5 mia. kr. for
finansåret 2021.
Til nr. 3
Bestemmelsen ændrer det samlede
regionale udgiftsloft fra 121,2 mia. kr. til 124,4 mia. kr. samt
det regionale delloft for sundhedsudgifter fra 118,6 mia. kr. til
121,8 mia. kr. for finansåret 2021.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 499,2 mia. kr. til 513,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 216,1 mia. kr. til 228,3
mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra
283,1 mia. kr. til 285,3 mia. kr. for finansåret 2022.
Til nr. 2
Bestemmelsen ændrer det kommunale
udgiftsloft fra 262,5 mia. kr. til 267,5 mia. kr. for
finansåret 2022.
Til nr. 3
Bestemmelsen ændrer det samlede
regionale udgiftsloft fra 121,2 mia. kr. til 124,4 mia. kr. samt
det regionale delloft for sundhedsudgifter fra 118,6 mia. kr. til
121,8 mia. kr. for finansåret 2022.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
3
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft fra 508,0 mia. kr. til 513,3 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 225,7 mia. kr. til 227,2
mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra
282,3 mia. kr. til 286,1 mia. kr. for finansåret 2023.
Til nr. 2
Bestemmelsen ændrer det kommunale
udgiftsloft fra 262,5 mia. kr. til 267,5 mia. kr. for
finansåret 2023.
Til nr. 3
Bestemmelsen ændrer det samlede
regionale udgiftsloft fra 121,2 mia. kr. til 124,4 mia. kr. samt
det regionale delloft for sundhedsudgifter fra 118,6 mia. kr. til
121,8 mia. kr. for finansåret 2023.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
4
Det foreslås, at, at loven træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2021-2023 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2024 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2021 til 2024.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2021,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter.
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, idet
hovedlovene ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Budgetloven gælder heller ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 24. februar 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2021 fastsættes til 481,6 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 209,4 mia.
kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 272,2 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»481,6« til: »492,2«, »209,4«
ændres til: »221,2«, og »272,2«
ændres til: »271,0«. | | | | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2021 fastsættes
til 262,5 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»262,5« til: »267,5«. | | | | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2021 fastsættes
til 121,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 118,6 mia. kr. og det regionale
delloft for regionale udviklingsopgaver udgør 2,6 mia.
kr. | | 3. I § 1, stk. 3, ændres
»121,2« til: »124,4«, og
»118,6« ændres til: »121,8«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022, jf.
lovbekendtgørelse nr. 236 af 24. februar 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2022 fastsættes til 499,2 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 216,1 mia.
kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 283,1 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»499,2« til: »513,6«, »216,1«
ændres til: »228,3«, og »283,1«
ændres til: »285,3«. | | | | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes
til 262,5 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»262,5« til: »267,5«. | | | | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes
til 121,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 118,6 mia. kr. og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,6 mia.
kr. | | 3. I § 1,
stk. 3, ændres »121,2« til: »124,4«,
og »118,6« ændres til: »121,8«. | | | | | | §3 | | | | | | I lov nr. 1551 af 27. december 2019 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2023 foretages følgende
ændringer: | | | | § 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes
til 508,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 225,7 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 282,3 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»508,0« til: »513,3«, »225,7«
ændres til: »227,2«, og »282,3«
ændres til: »286,1«. | | | | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes
til 262,5 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»262,5« til: »267,5«. | | | | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes
til 121,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 118,6 mia. kr. og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,6 mia.
kr. | | 3. I § 1, stk. 3, ændres
»121,2« til: »124,4«, og
»118,6« ændres til: »121,8«. |
|