L 3 Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023.

(Konsekvenser af ny 2025-ramme og regeringens forslag til finanslov for 2021).

Af: Finansminister Nicolai Wammen (S)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-10-2020

Fremsat: 06-10-2020

Fremsat den 6. oktober 2020 af finansministeren (Nicolai Wammen)

20201_l3_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 6. oktober 2020 af finansministeren (Nicolai Wammen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023

(Konsekvenser af ny 2025-ramme og regeringens forslag til finanslov for 2021)

§ 1

I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021, jf. lovbekendtgørelse nr. 234 af 24. februar 2020, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, ændres »481,6« til: »492,2«, »209,4« ændres til: »221,2«, og »272,2« ændres til: »271,0«.

2. I § 1, stk. 2, ændres »262,5« til: »267,5«.

3. I § 1, stk. 3, ændres »121,2« til: »124,4«, og »118,6« ændres til: »121,8«.

§ 2

I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022, jf. lovbekendtgørelse nr. 236 af 24. februar 2020, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, ændres »499,2« til: »513,6«, »216,1« ændres til: »228,3«, og »283,1« ændres til: »285,3«.

2. I § 1, stk. 2, ændres »262,5« til: »267,5«.

3. I § 1, stk. 3, ændres »121,2« til: »124,4«, og »118,6« ændres til: »121,8«.

§ 3

I lov nr. 1551 af 27. december 2019 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023 foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, ændres »508,0« til: »513,3«, »225,7« ændres til: »227,2«, og »282,3« ændres til: »286,1«.

2. I § 1, stk. 2, ændres »262,5« til: »267,5«.

3. I § 1, stk. 3, ændres »121,2« til: »124,4«, og »118,6« ændres til: »121,8«.

§ 4

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene 2021, 2022 og 2023, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.

Ændringerne afspejler, at der som led i tilrettelæggelsen af finanspolitikken for de kommende år er gennemført en række genopretningstiltag mv. og en justering af de mellemfristede udgiftsrammer frem mod 2025 for at bidrage til en gradvis genopretning af dansk økonomi. Derudover afspejler ændringerne regeringens øvrige prioriteringer på finanslovsforslaget for 2021 mv.

2. Lovforslagets hovedpunkter

2.1 Budgetloven og udgiftslofter

Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om ændring af de love, der nævnes i stk. 1 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.

Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de gældende udgiftslofter og dels at gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af forslaget til finanslov.

Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når der på baggrund af større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen fx finde anvendelse ved væsentlige diskretionære ændringer af statens indtægter.

2.2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2021-2023

De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og kan overordnet henføres til:

- Ændringer af udgiftslofterne som følge af ny 2025-ramme, genopretningstiltag og midlertidige tiltag mv.

- Ændringer af udgiftslofterne som følge af øvrige prioriteringer på regeringens forslag til finanslov for 2021.

Tabel 1 viser de samlede ændringer.

Tabel 1
Forslag til udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2021-2023
 
2021
2022
2023
Det statslige delloft for driftsudgifter på FL20 (mia. kr.)
209,4
216,1
225,7
Administrative korrektioner på FFL21 (mio. kr.)
-2.838
-2.810
-2.733
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL21 (mia. kr.)
206,5
213,3
223,0
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
14.726
14.937
4.180
- heraf korrektioner som følge af ny 2025-ramme, genopretningstiltag og øvrige midlertidige tiltag mv.
14.933
15.137
4.390
- heraf korrektioner som følge af øvrige prioriteringer på regeringens forslag til finanslov for 2021
-206
-199
-209
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
221,2
228,3
227,2
    
Det statslige delloft for indkomstoverførsler på FL20 (mia. kr.)
272,2
283,1
282,3
Administrative korrektioner på FFL21 (mio. kr.)
6.008
6.274
6.242
Gældende delloft for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner på FFL21 (mia. kr.)
278,3
289,4
288,5
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
-7.282
-4.105
-2.420
- heraf korrektioner som følge af ny 2025-ramme, genopretningstiltag og øvrige midlertidige tiltag mv.
-7.282
-4.105
-2.420
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
271,0
285,3
286,1
    
Kommunalt udgiftsloft på FL20 (mia. kr.)
262,5
262,5
262,5
Administrative korrektioner på FFL21 (mio. kr.)
4.997
4.997
4.997
Gældende kommunalt udgiftsloft inkl. administrative korrektioner på FFL21 (mia. kr.)
267,5
267,5
267,5
    
Regionalt delloft for sundhedsudgifter på FL20 (mia. kr.)
118,6
118,6
118,6
Administrative korrektioner på FFL21 (mio. kr.)
3.247
3.247
3.247
Gældende regionalt delloft for sundhedsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL21 (mia. kr.)
121,8
121,8
121,8
    
Regionalt delloft for udviklingsopgaver på FL20 (mia. kr.)
2,6
2,6
2,6
Administrative korrektioner på FFL21 (mio. kr.)
27
27
27
Gældende regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL21 (mia. kr.)
2,6
2,6
2,6
Bemærkninger: Der er foretaget afrundinger. Idet udgiftslofterne opgøres i mia. kr. med én decimal, giver de
administrative korrektioner på FFL21 ikke anledning til at ændre det regionale delloft for udviklingsopgaver.


Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet »Korrektioner af gældende udgiftslofter«, der er offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.

2.2.1. Korrektioner som følge af ny 2025-ramme, genopretningstiltag og øvrige midlertidige tiltag mv.

Med afsæt i en ny 2025-ramme i DK2025 - Grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk økonomi tilvejebringes et midlertidigt provenu til nye initiativer i 2021-2023. Provenuet medgår dels til at dække allerede gennemførte genopretningstiltag mv., dels til en særskilt reserve til midlertidige udfordringer i lyset af COVID-19, herunder til køb af vacciner mod COVID-19, styrket beredskab på sundhedsområdet og eventuelle yderligere finanspolitiske stimuli-tiltag mv. På baggrund af den nye 2025-ramme er der desuden foretaget en genfastsættelse af det statslige delloft for indkomstoverførsler for 2021-23.

Der lægges på den baggrund op til, at delloftet for driftsudgifter (netto) opjusteres med 14.933 mio. kr. i 2021, 15.137 mio. kr. i 2022 og 4.390 mio. kr. i 2023. Det statslige delloft for indkomstoverførsler nedjusteres med 7.282 mio. kr. i 2021, 4.105 mio. kr. i 2022 og 2.420 mio. kr. i 2023.

2.2.2. Korrektioner som følge af prioriteringer på regeringens forslag til finanslov for 2021

Regeringens forslag til finanslov for 2021 mv. indeholder en række prioriteringer med betydning for de fastsatte udgiftslofter, herunder implementeringen af afskaffelsen af deltagerbetaling og ændrede regler for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.fl.

På baggrund af prioriteringerne lægges der op til, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 206 mio. kr. i 2021, 199 mio. kr. i 2022 og 209 mio. kr. i 2023.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.

8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer mv.: Danmarks Nationalbank, Formandskabet for De Økonomiske Råd og Rigsrevisionen.

9. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser / mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser / merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 481,6 mia. kr. til 492,2 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 209,4 mia. kr. til 221,2 mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra 272,2 mia. kr. til 271,0 mia. kr. for finansåret 2021.

Til nr. 2

Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra 262,5 mia. kr. til 267,5 mia. kr. for finansåret 2021.

Til nr. 3

Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft fra 121,2 mia. kr. til 124,4 mia. kr. samt det regionale delloft for sundhedsudgifter fra 118,6 mia. kr. til 121,8 mia. kr. for finansåret 2021.

Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.

Til § 2

Til nr. 1

Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 499,2 mia. kr. til 513,6 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 216,1 mia. kr. til 228,3 mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra 283,1 mia. kr. til 285,3 mia. kr. for finansåret 2022.

Til nr. 2

Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra 262,5 mia. kr. til 267,5 mia. kr. for finansåret 2022.

Til nr. 3

Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft fra 121,2 mia. kr. til 124,4 mia. kr. samt det regionale delloft for sundhedsudgifter fra 118,6 mia. kr. til 121,8 mia. kr. for finansåret 2022.

Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.

Til § 3

Til nr. 1

Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra 508,0 mia. kr. til 513,3 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra 225,7 mia. kr. til 227,2 mia. kr. samt det statslige delloft indkomstoverførsler fra 282,3 mia. kr. til 286,1 mia. kr. for finansåret 2023.

Til nr. 2

Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra 262,5 mia. kr. til 267,5 mia. kr. for finansåret 2023.

Til nr. 3

Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft fra 121,2 mia. kr. til 124,4 mia. kr. samt det regionale delloft for sundhedsudgifter fra 118,6 mia. kr. til 121,8 mia. kr. for finansåret 2023.

Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.2.

Til § 4

Det foreslås, at, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gældende udgiftslofter for 2021-2023 samt forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår 2024 til grund for budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene 2021 til 2024.

Det er således nødvendigt, at loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2021, så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter.

Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, idet hovedlovene ikke gælder for Færøerne og Grønland. Budgetloven gælder heller ikke for Færøerne og Grønland.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2021, jf. lovbekendtgørelse nr. 234 af 24. februar 2020, foretages følgende ændringer:
   
§ 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2021 fastsættes til 481,6 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 209,4 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 272,2 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »481,6« til: »492,2«, »209,4« ændres til: »221,2«, og »272,2« ændres til: »271,0«.
   
Stk. 2. Det kommunale udgiftsloft for finansåret 2021 fastsættes til 262,5 mia. kr.
 
2. I § 1, stk. 2, ændres »262,5« til: »267,5«.
   
Stk. 3. Det regionale udgiftsloft for finansåret 2021 fastsættes til 121,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 118,6 mia. kr. og det regionale delloft for regionale udviklingsopgaver udgør 2,6 mia. kr.
 
3. I § 1, stk. 3, ændres »121,2« til: »124,4«, og »118,6« ændres til: »121,8«.
   
  
§ 2
   
  
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022, jf. lovbekendtgørelse nr. 236 af 24. februar 2020, foretages følgende ændringer:
   
§ 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes til 499,2 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 216,1 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 283,1 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »499,2« til: »513,6«, »216,1« ændres til: »228,3«, og »283,1« ændres til: »285,3«.
   
Stk. 2. Det kommunale udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes til 262,5 mia. kr.
 
2. I § 1, stk. 2, ændres »262,5« til: »267,5«.
   
Stk. 3. Det regionale udgiftsloft for finansåret 2022 fastsættes til 121,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 118,6 mia. kr. og det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,6 mia. kr.
 
3. I § 1, stk. 3, ændres »121,2« til: »124,4«, og »118,6« ændres til: »121,8«.
   
  
§3
   
  
I lov nr. 1551 af 27. december 2019 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023 foretages følgende ændringer:
   
§ 1. Det statslige udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes til 508,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter udgør 225,7 mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør 282,3 mia. kr.
 
1. I § 1, stk. 1, ændres »508,0« til: »513,3«, »225,7« ændres til: »227,2«, og »282,3« ændres til: »286,1«.
   
Stk. 2. Det kommunale udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes til 262,5 mia. kr.
 
2. I § 1, stk. 2, ændres »262,5« til: »267,5«.
   
Stk. 3. Det regionale udgiftsloft for finansåret 2023 fastsættes til 121,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 118,6 mia. kr. og det regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,6 mia. kr.
 
3. I § 1, stk. 3, ændres »121,2« til: »124,4«, og »118,6« ændres til: »121,8«.