Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2020)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2021, lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2022 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023 (Konsekvenser af ny
2025-ramme og regeringens forslag til finanslov for 2021)
(Lovforslag nr. L 3)
Lovforslaget er en uændret udgave af
det i august fremsatte lovforslag om ændring af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2021-2023 (L
210) dog således, at der i lovforslagets almindelige
bemærkninger oplyses om høringen.
Lovforslaget
har til formål at ændre de konkrete niveauer for
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2021, 2022 og 2023.
Budgetlovens
§ 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i
særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov
om ændring af de i stk. 1 nævnte love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Forslaget
følger af, at der i forbindelse med tilrettelæggelsen
af finanspolitikken i de kommende år er gennemført en
række genopretningstiltag mv. og foretaget en justering af de
mellemfristede udgiftsrammer frem mod 2025 for at bidrage til en
gradvis genopretning af dansk økonomi. Derudover
medfører regeringens øvrige prioriteringer på
det fremsatte finanslovsforslag korrektioner af de gældende
udgiftslofter.
Finansministeren har endvidere i henhold til budgetlovens § 8
foretaget en række administrative korrektioner af de
gældende lofter som følge af blandt andet
omprioritering mellem stat, kommuner og regioner samt pris- og
lønopregninger. I henhold til § 2, stk. 1 love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
er udgiftslofterne derudover administrativt korrigeret som
følge permanente omfordelinger mellem de to statslige
dellofter.
Med
lovforslaget foreslås de tre separate udgiftslofter for
henholdsvis stat, kommuner og regioner ændret. Det statslige
udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter
og indkomstoverførsler. Det kommunale udgiftsloft er en
øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter
for henholdsvis sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft
angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med
én decimal. Udgiftslofterne skal overholdes af stat,
kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides
med henvisning til en samlet overholdelse af summen af
udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Forslaget har forinden fremsættelsen
været sendt i høring med frist den 28. september 2020.
Høringssvarene vil blive fremsendt til Finansudvalget forud
for 1. behandlingen af forslaget.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.