Fremsat den 7. oktober 2020 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner
(Forlængelse af
institutionsakkreditering som følge af covid-19)
§ 1
I lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173 af
2. marts 2018, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9
a. Uddannelses- og forskningsministeren kan efter anmodning
forlænge en positiv institutionsakkreditering ud over 6
år, jf. § 9, stk. 1, 3. pkt., hvis det som følge
af foranstaltninger iværksat med henblik på at
forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 vil
være umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt for
uddannelsesinstitutionen at opnå en ny positiv
institutionsakkreditering inden den gældende
institutionsakkrediteringsperiodes udløb.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. december 2020.
Stk. 2. § 9 a i lov
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, ophæves den 1. juli
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget har til formål at afhjælpe de uventede
konsekvenser, som covid-19 har haft for de videregående
uddannelsesinstitutioners arbejde med at blive akkrediteret i
henhold til den danske akkrediteringslov og de internationale
standarder for kvalitetssikring af videregående
uddannelser.
De videregående uddannelsesinstitutioner blev ligesom
store dele af det øvrige samfund lukket ned i en periode fra
den 11. marts 2020 på grund af udbruddet af covid-19 i
Danmark.
Den fysiske nedlukning af uddannelsesinstitutionerne
nødvendiggjorde bl.a. gennemgribende omlægninger af
institutionernes undervisnings- og eksamensaktiviteter med henblik
på at sikre, at de ca. 250.000 hjemsendte studerende i videst
muligt omfang kunne gennemføre deres studier hjemmefra under
nedlukningen, bl.a. gennem onlineundervisning og digitale
eksaminer. Der var derudover bl.a. fokus på at finde
løsninger for de ca. 25.000 studerende, der efter planen
skulle gennemføre praktikforløb i foråret
2020.
Der har været tale om en ekstraordinær situation,
hvor uddannelsesinstitutionerne har været nødsaget til
at målrette og prioritere deres ressourcer på at
få de studerende bedst muligt gennem nedlukningen. Der har
på den baggrund været andre opgaver, som det ikke har
været muligt at prioritere eller varetage under nedlukningen,
herunder bl.a. opgaver i relation til akkreditering.
En positiv institutionsakkreditering gælder for en periode
på 6 år, og der skal være gennemført en
fornyet akkreditering inden akkrediteringsperiodens udløb.
Flere videregående uddannelsesinstitutioner står over
for genakkreditering. Nedlukningen af institutionerne har
imidlertid betydet, at planlagte akkrediteringsprocesser er blevet
forsinkede og ikke kan gennemføres som planlagt.
Det foreslås på den baggrund, at det i en
begrænset periode bliver muligt at forlænge
akkrediteringsperioden for de videregående
uddannelsesinstitutioner, der som følge af
covid-19-situationen ikke har haft de fornødne muligheder
for at gennemgå akkreditering som planlagt.
Den foreslåede lovændring er et midlertidigt
initiativ som følge af den ekstraordinære situation
forårsaget af covid-19-epidemien. Lovforslaget indeholder
derfor en såkaldt solnedgangsklausul, der indebærer, at
den foreslåede bestemmelse automatisk ophæves den 1.
juli 2021, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge bestemmelsens gyldighedsperiode.
2. Forlængelse af institutionsakkreditering som
følge af covid-19
2.1. Gældende ret
De videregående uddannelsesinstitutioner under
Uddannelses- og Forskningsministeriet har siden 2013 skullet
gennemgå akkreditering på institutionsniveau frem for
på uddannelsesniveau.
En institutionsakkreditering indebærer, at der foretages
en ekstern kvalitetsvurdering med fokus på
uddannelsesinstitutionens løbende og systematiske arbejde
med sikring og udvikling af uddannelsernes kvalitet og relevans.
Der henvises til § 1, stk. 1, og § 6, stk. 1, i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 173 af 2. marts 2018 (herefter
akkrediteringsloven).
Danmarks Akkrediteringsinstitution, der er en fagligt
uafhængig myndighed inden for den statslige forvaltning,
varetager opgaver i forbindelse med akkreditering af de
videregående uddannelsesinstitutioner og disses uddannelser.
Akkrediteringsinstitutionen udarbejder akkrediteringsrapporter til
brug for Akkrediteringsrådets afgørelser om
akkreditering af uddannelsesinstitutionerne og uddannelserne.
Akkrediteringen foretages ud fra centralt fastsatte kriterier. Der
henvises til akkrediteringslovens § 2, stk. 1 og 2.
Akkrediteringsinstitutionen skal leve op til internationale
standarder og skal i den forbindelse samle national og
international erfaring af betydning for akkreditering. Der henvises
til akkrediteringslovens § 2, stk. 3.
Akkrediteringsproceduren skal derfor gennemføres i
overensstemmelse med de krav til kvalitetssikring af
videregående uddannelse i Europa, som Danmark har tilsluttet
sig. Disse standarder, som benævnes Standards and Guidelines
for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG),
stiller krav til det eksterne kvalitetssikringssystem om bl.a. at
være foruddefineret, konsekvent implementeret og
offentliggjort. Retningslinjerne er bl.a. offentliggjort på
Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside.
Som en del af en institutionsakkreditering foretages en
undersøgelse og vurdering af, om kvalitetssikringssystemerne
i praksis leverer kvalitet og relevans på uddannelsesniveauet
og uddannelsesudbudsniveauet, jf. akkrediteringslovens § 6,
stk. 3.
Ved institutionsakkreditering nedsætter Danmarks
Akkrediteringsinstitution et akkrediteringspanel.
Akkrediteringspanelet består af mindst 3 personer og
sammensættes af faglige eksperter, der tilsammen har erfaring
med den videregående uddannelsessektor generelt og med
international kvalitetssikring af uddannelsesinstitutioner. Panelet
foretager en akkrediteringsvurdering af uddannelsesinstitutionen,
og Danmarks Akkrediteringsinstitution udarbejder på baggrund
heraf en akkrediteringsrapport. Der henvises til
akkrediteringslovens § 7, stk. 1-4.
Akkrediteringsrådet, der nedsættes i henhold til
akkrediteringslovens §§ 3 og 4, træffer
afgørelse om uddannelsesinstitutionens ansøgning om
institutionsakkreditering på baggrund af
akkrediteringsrapporten. Afgørelsen kan være en
positiv institutionsakkreditering, en betinget positiv
institutionsakkreditering eller et afslag på
institutionsakkreditering.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
nærmere regler om proceduren for institutionsakkreditering,
herunder kriterier for institutionsakkreditering med fokus på
kvalitet og relevans. Kriterierne for institutionsakkreditering
omfatter også kvalitetssikring af uddannelsesinstitutionens
prøve- og eksamenssystem. Der henvises til
akkrediteringslovens § 8.
Der er fastsat nærmere regler om institutionsakkreditering
i bekendtgørelse nr. 853 af 12. august 2019 om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner og godkendelse af
videregående uddannelser. Kriterierne for
institutionsakkreditering fremgår af bekendtgørelsens
bilag 1.
En institutionsakkrediteringsproces kan i visse tilfælde,
særligt på de større uddannelsesinstitutioner,
vare i op til halvandet år. Der er tale om en omfattende
proces, hvor Danmarks Akkrediteringsinstitution skal vurdere den
pågældende uddannelsesinstitutions
kvalitetssikringspolitik og -strategi og påse, at der er en
understøttende kvalitetsledelse og organisering samt
gennemgå uddannelsesinstitutionens praksis på
området for at vurdere, om uddannelsesinstitutionens
kvalitetsarbejde sikrer, at uddannelsernes videngrundlag, niveau,
indhold og relevans lever op til kriterierne fastsat i
akkrediteringsbekendtgørelsens bilag 1.
Det fremgår af akkrediteringslovens § 9, stk. 1, at
en positiv institutionsakkreditering giver mulighed for at oprette
nye uddannelser og nye uddannelsesudbud inden for de videnskabelige
områder eller fagområder, som uddannelsesinstitutionen
udbød uddannelser inden for, da institutionsakkrediteringen
blev påbegyndt, når disse er prækvalificeret og
godkendt, jf. lovens §§ 18 og 21, og foretage justering
af eksisterende uddannelser. Oprettelse af nye uddannelser og
uddannelsesudbud og justeringer af eksisterende uddannelser skal
ske i overensstemmelse med uddannelsesinstitutionens
kvalitetssikringspolitik og strategi.
Reglerne om prækvalifikation og godkendelse af nye
uddannelser og nye uddannelsesudbud fremgår af
akkrediteringslovens kapitel 4. Prækvalifikationen skal
sikre, at den nye uddannelse eller det nye uddannelsesudbud er
relevant for arbejdsmarkedet og dækker et behov i det samlede
uddannelsesudbud.
En positiv institutionsakkreditering gælder i maksimalt 6
år, jf. lovens § 9, stk. 1, 3. pkt. Der er efter de
gældende regler i akkrediteringsloven ikke mulighed for at
forlænge gyldighedsperioden for en institutionsakkreditering
ud over 6 år.
Der er dog i loven fastsat særlige regler i tilfælde
af sammenlægning af to eller flere uddannelsesinstitutioner.
Ved en sådan sammenlægning bortfalder tidsfristen for,
hvornår en uddannelsesinstitution skal
institutionsakkrediteres. Ministeren fastsætter,
hvornår den sammenlagte uddannelsesinstitution skal
gennemgå institutionsakkreditering, dog senest 5 år
efter sammenlægningen, jf. akkrediteringslovens § 6 a,
stk. 2.
Inden udløbet af en institutionsakkrediteringsperiode,
skal der foretages en fornyet akkreditering af
uddannelsesinstitutionen. Der henvises til akkrediteringslovens
§ 9, stk. 3.
2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Der er efter Uddannelses- og Forskningsministeriets opfattelse
behov for at afhjælpe de uventede konsekvenser, som covid-19
har haft for de videregående uddannelsesinstitutioners
arbejde med at blive akkrediteret i henhold til akkrediteringsloven
og de internationale standarder for kvalitetssikring af
videregående uddannelser.
Institutionsakkreditering er et centralt element i reguleringen
af det videregående uddannelsesområde, da
institutionsakkrediteringskriterierne er retningsgivende for
institutionernes arbejde med uddannelsernes kvalitet og relevans og
en forudsætning for, at danske uddannelser er internationalt
anerkendte.
Flere videregående uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område står over
for en genakkreditering, da institutionernes akkrediteringsperioder
nærmer sig deres udløb. Med udbruddet af covid-19 i
Danmark og nedlukningen af de videregående
uddannelsesinstitutioner har institutionerne imidlertid været
nødsaget til markant at omlægge deres aktiviteter,
hvilket bl.a. har haft konsekvenser for gennemførelsen af
institutionernes genakkreditering, der ikke har kunnet
gennemføres som planlagt.
Konsekvensen af, at en videregående uddannelsesinstitution
står uden en positiv institutionsakkreditering, er bl.a., at
institutionen ikke kan oprette nye uddannelser eller
uddannelsesudbud alene på grundlag af prækvalifikation,
men skal have de enkelte nye uddannelser og uddannelsesudbud
uddannelsesakkrediteret. Dette vil betyde en forsinkelse af
institutionernes udbud af nye uddannelser og dermed begrænse
muligheden for hurtigt at imødekomme aktuelle behov på
arbejdsmarkedet gennem både ordinære uddannelser og
videre- og efteruddannelser.
Der kan desuden være risiko for, at nogle studerende og
dimittender fra en uddannelsesinstitutionen uden en
institutionsakkreditering ikke vil kunne få anerkendt deres
uddannelse i andre lande. Det er et helt afgørende element i
gensidig anerkendelse af uddannelser internationalt, at studerende
og vandrende arbejdstagere kan fremvise uddannelseskvalifikationer
fra institutioner, som har fået vurderet deres
kvalitetssikring af en uafhængig ekstern
kvalitetssikringsinstitution. Der er således en risiko for,
at udenlandske myndigheder og uddannelsesinstitutioner fremover
ikke ville kunne anerkende uddannelser fra en dansk institution,
såfremt den studerende er dimitteret på et tidspunkt,
hvor institutionsakkrediteringen er udløbet. Dette kan
således forhindre den enkeltes mulighed for international
mobilitet. Endeligt vurderes en manglende akkreditering og
fleksibel mulighed for oprettelse af nye uddannelser m.v. at kunne
blokere for institutionernes internationale
uddannelsessamarbejder.
For at undgå at uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område mister deres
institutionsakkreditering som en følgevirkning af
situationen med covid-19, foreslås det med lovforslagets
§ 1, nr. 1, at der indsættes en ny § 9 a i
akkrediteringsloven. Den foreslåede bestemmelse giver
mulighed for at forlænge en positiv institutionsakkreditering
ud over 6 år, hvis det som følge af foranstaltninger
iværksat med henblik på at forebygge eller
inddæmme udbredelse af covid-19 vil være umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for uddannelsesinstitutionen at
opnå en ny institutionsakkreditering inden den gældende
akkrediteringsperiodes udløb.
Beslutning om forlængelse af en akkrediteringsperiode vil
kunne træffes efter anmodning fra den pågældende
uddannelsesinstitution. Det forventes, at der vil være behov
for at forlænge de relevante uddannelsesinstitutioners
akkrediteringsperioder med 3-6 måneder.
Da den foreslåede lovændring er et midlertidigt
initiativ som følge af den ekstraordinære situation
forårsaget af covid-19-epidemien, foreslås det med
lovforslagets § 2, stk. 2, at den foreslåede nye
bestemmelse i akkrediteringslovens § 9 a ophæves den 1.
juli 2021.
Ministeriet har i den forbindelse overvejet, om det vil
være mere hensigtsmæssigt, hvis der i
akkrediteringsloven i stedet fastsættes en generel mulighed
for, at uddannelses- og forskningsministeren i særlige
tilfælde kan forlænge en positiv
institutionsakkreditering ud over 6 år, således at de
tidsmæssige rammer for institutionsakkreditering gøres
mere fleksible. Dette vurderes dog ikke at være
nødvendigt eller hensigtsmæssigt.
Der har som anført været tale om en helt
ekstraordinær situation i forbindelse med covid-19-udbruddet
og den midlertidige fysiske nedlukning af de videregående
uddannelsesinstitutioner.
Derudover bemærkes, at gyldighedsperioden på 6
år for en institutionsakkreditering blev indført med
akkrediteringsloven fra 2013 med det formål at
understøtte en kontinuerlig ekstern kvalitetssikring af de
videregående uddannelsesinstitutioners kvalitet og
relevans.
Der er allerede i forbindelse med en ændring af
akkrediteringsloven i 2017 taget højde for den særlige
akkrediteringsmæssige problemstilling, der kan opstå,
når to eller flere uddannelsesinstitutioner
sammenlægges, hvilket tidligere gav anledning til
udfordringer i praksis.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. juni 2020
til den 19. august 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akkrediteringsrådet, Danmarks Akkrediteringsinstitution,
Danmarks Tekniske Universitet, Danske Professionshøjskoler,
Danske Universiteter, Professionshøjskolen Absalon og
Syddansk Universitet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter akkrediteringslovens § 9, stk. 1, 3. pkt.,
gælder en positiv institutionsakkreditering i maksimalt 6
år.
Det følger af akkrediteringslovens § 9, stk. 3, at
der inden udløbet af en institutionsakkrediteringsperiode
skal foretages en fornyet akkreditering af
uddannelsesinstitutionen.
Der er ikke efter de gældende regler i akkrediteringsloven
mulighed for at forlænge gyldighedsperioden for en
institutionsakkreditering ud over de 6 år, bortset fra en
særregel, der finder anvendelse ved sammenlægning af to
eller flere uddannelsesinstitutioner, jf. akkrediteringslovens
§ 6 a, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger til lovforslaget for en nærmere
beskrivelse af gældende ret.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte en ny § 9 a i
akkrediteringsloven, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren
efter anmodning vil kunne forlænge en positiv
institutionsakkreditering ud over 6 år, hvis det som
følge af foranstaltninger iværksat med henblik
på at forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19
vil være umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt for
uddannelsesinstitutionen at opnå en ny positiv
institutionsakkreditering inden den gældende
institutionsakkrediteringsperiodes udløb.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
videregående uddannelsesinstitutioner på Uddannelses-
og Forskningsministeriets område kan anmode om at få
forlænget deres institutionsakkreditering ud over 6 år,
hvis institutionen på grund af foranstaltninger i forbindelse
med covid-19 ikke har haft de fornødne muligheder for at
opnå genakkreditering inden den gældende
institutionsakkrediterings udløb.
Det er ikke hensigten, at der skal fastsættes
nærmere kriterier, som uddannelsesinstitutionen skal opfylde
for at opnå en udsættelse, men der skal være en
tydelig årsagssammenhæng mellem de iværksatte
covid-19-foranstaltninger på den videregående
uddannelsesinstitution og institutionens behov for at få
forlænget institutionsakkrediteringsperioden. Dette vil dog
ikke indebære krav om, at uddannelsesinstitutionen på
et mere detaljeret niveau skal redegøre for, hvorfor det
ikke har været muligt at gennemgå
institutionsakkreditering som planlagt som følge af
covid-19.
Ministerens beføjelse til at træffe beslutning om
at forlænge en positiv institutionsakkreditering i
medfør af den foreslåede bestemmelse i
akkrediteringslovens § 9 a forventes delegeret til
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Da det med lovforslagets § 2, stk. 2, foreslås, at
den foreslåede § 9 a ophæves den 1. juli 2021,
forudsættes det, at der ikke træffes beslutning om, at
en akkrediteringsperiode kan forlænges ud over denne
dato.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. december 2020.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 9 a som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 1,
ophæves den 1. juli 2021. Forslaget indebærer, at den
nye regel om uddannelses- og forskningsministerens mulighed for at
forlænge en videregående uddannelsesinstitutions
institutionsakkreditering som følge af covid-19, der
gennemføres med lovforslaget, automatisk ophæves,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge reglens
gyldighedsperiode.
Loven gælder hverken for Færøerne eller
Grønland, fordi den lov, som foreslås ændret,
ikke gælder for Færøerne eller Grønland
og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 173 af
2. marts 2018, foretages følgende ændring: | | | 1. Efter
§ 9 indsættes: »§ 9
a. Uddannelses- og forskningsministeren kan efter anmodning
forlænge en positiv institutionsakkreditering ud over 6
år, jf. § 9, stk. 1, 3. pkt., hvis det som følge
af foranstaltninger iværksat med henblik på at
forebygge eller inddæmme udbredelse af covid-19 vil
være umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt for
uddannelsesinstitutionen at opnå en ny positiv
institutionsakkreditering inden den gældende
institutionsakkrediteringsperiodes udløb.« |
|