Fremsat den 7. oktober 2020 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Studievalg
Danmark
(Udvidelse af Studievalg Danmarks
vejledningsområde)
§ 1
I lov nr. 311 af 25. april 2018 om Studievalg
Danmark foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes efter
»valg af«: »erhvervsuddannelse og«.
2. I
§ 2, stk. 1, indsættes efter
»valg af«: »erhvervsuddannelse og«.
3. I
§ 2, stk. 2, indsættes efter
»og dække«: »hele
erhvervsuddannelsessystemet og«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 2. marts 2020 indgik regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance en aftale om at afsætte 5 mio. kr. årligt til
Studievalg Danmarks vejledningsindsats om
erhvervsuddannelserne.
Lovforslaget er en konsekvens heraf
og har til formål at udvide Studievalg Danmarks
vejledningsområde, således at vejledningen fremover
også omfatter valg af erhvervsuddannelse.
Vejledning til unge om deres
muligheder inden for uddannelsessystemet skal bidrage til, at deres
uddannelsesvalg bliver til størst mulig gavn for den enkelte
og for samfundet.
Studievalg Danmark tilbyder i dag
vejledning om valg af videregående uddannelse til elever
på ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at
opnå det nødvendige adgangsgrundlag for optagelse
på en videregående uddannelse.
Det er - og skal fortsat være
- i folkeskolen, at eleverne primært vejledes om deres valg
af ungdomsuddannelse, herunder erhvervsuddannelse. En del af de
elever, der starter på gymnasiet, overvejer dog
efterfølgende at begynde på en erhvervsuddannelse. De
skal have et bedre grundlag for at vælge.
Derfor skal Studievalg Danmark
også kunne yde vejledning om erhvervsuddannelserne og give
unge et bedre grundlag for gode uddannelsesvalg.
Dette reducerer ikke vejledningen
om de videregående uddannelser, men er en ekstra indsats, der
supplerer den vejledning, som Studievalg Danmark yder i dag.
2. Lovforslagets
hovedpunkt
2.1. Udvidelse af
Studievalg Danmarks vejledningsområde
2.1.1. Gældende ret
Studievalg Danmark er en
statsinstitution under Uddannelses- og Forskningsministeriet, som
yder vejledning om valg af videregående uddannelse, herunder
inden for videreuddannelsessystemet, samt om forventede
beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse. Der henvises
til § 1 i lov nr. 311 af 25. april 2018 om Studievalg
Danmark.
Med videregående uddannelse
tænkes på erhvervsakademiuddannelser,
professionsbacheloruddannelser og bacheloruddannelser under
Uddannelses- og Forskningsministeriet samt øvrige
videregående uddannelser under andre ministerier,
særligt Kulturministeriet, Forsvarsministeriet og
Justitsministeriet. Med videreuddannelsessystemet tænkes
på akademi-, diplom og masteruddannelser samt øvrige
videreuddannelsestilbud udbudt på deltid. Studievalg Danmark
yder herudover i relevant omfang vejledning om
uddannelsesmuligheder, herunder studieophold, i udlandet, samt
vejledning om forventede beskæftigelsesmuligheder efter endt
uddannelse. Der henvises til bemærkninger til forslag til lov
om Studievalg Danmark, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 132 som
fremsat, side 15.
Vejledningen skal bidrage til, at
valg af videregående uddannelse, herunder inden for
videreuddannelsessystemet, bliver til størst mulig gavn for
den enkelte og for samfundet. Vejledningen skal være
landsdækkende og dække hele det videregående
uddannelsessystem, herunder videreuddannelsessystemet, samt de
erhverv som uddannelserne giver kvalifikationer til. Der henvises
til § 2, stk. 1 og 2, i lov om Studievalg Danmark.
Vejledningen skal tilbydes til
elever i ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at
opnå det nødvendige adgangsgrundlag for optagelse
på en videregående uddannelse. Der henvises til §
2, stk. 3, i lov om Studievalg Danmark. Med elever i
ungdomsuddannelser tænkes f.eks. på elever på
gymnasier og institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Vejledningen af elever i ungdomsuddannelser tilbydes i vidt omfang
på ungdomsuddannelsesinstitutionerne og tilrettelægges
i samarbejde med institutionerne. Målgruppen er endvidere
personer, som ikke længere har tilknytning til en
ungdomsuddannelse, eller personer, som f.eks. gennem HF-enkeltfag
søger at opnå det nødvendige adgangsgrundlag
for en videregående uddannelse. Disse har mulighed for at
søge vejledning ved en af Studievalg Danmarks afdelinger.
Der henvises til bemærkninger til forslag til lov om
Studievalg Danmark, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 132 som
fremsat, side 17.
Vejledningen skal være
uafhængig af sektor- og institutionsinteresser. Der henvises
til § 2, stk. 4, i lov om Studievalg Danmark.
Vejledningen skal inddrage den
enkeltes faglige interesser og forudsætninger samt
arbejdsmarkedets behov for kompetencer. Vejledningen skal basere
sig på et metodisk velfunderet grundlag, evidens og nyeste
viden om vejledningsmetoder og vejledningsværktøjer.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om vejledningen, herunder om mål med
vejledningen, vejledningens indhold og om kvalitetssikring og
kvalitetsudvikling af vejledningen. Der henvises til § 3 i lov
om Studievalg Danmark.
Det er fastlagt i § 4, stk. 1,
i lov om Studievalg Danmark, at Studievalg Danmark samarbejder med
ungdomsuddannelsesinstitutioner, videregående
uddannelsesinstitutioner og vejledningsorganisationer og inddrager
andre offentlige og private interessenter i forbindelse med
vejledningen. Uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om Studievalg Danmarks
tilrettelæggelse af dette samarbejde, jf. lovens § 4,
stk. 2.
I medfør af lov om
Studievalg Danmark er der udstedt bekendtgørelse nr. 827 af
22. juni 2018 om Studievalg Danmarks vejledning om valg af
videregående uddannelse. Bekendtgørelsen indeholder
bestemmelser om målgruppen for Studievalg Danmarks
vejledning, formålet med vejledningsindsatsen, vejledningens
indhold, tilrettelæggelse af og samarbejde omkring
vejledningsindsatsen, uddannelseskrav til Studievalg Danmarks
vejledere samt kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af
vejledningen.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Studievalg Danmark tilbyder i dag
ikke vejledning om erhvervsuddannelserne, men kun om valg af
videregående uddannelse til elever på
ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at opnå det
nødvendige adgangsgrundlag for optagelse på en
videregående uddannelse.
Samfundet har brug for, at flere
unge får valgt den rette uddannelse, og at de vejledes om
alle de muligheder, de har.
Derfor skal Studievalg Danmark
også kunne yde vejledning om erhvervsuddannelserne og give
unge et bedre grundlag for gode uddannelsesvalg.
Det er fortsat i folkeskolen, at
eleverne primært skal vejledes om deres valg af
ungdomsuddannelse, herunder erhvervsuddannelse. En del af de
elever, der starter på gymnasiet, overvejer dog
efterfølgende at begynde på en erhvervsuddannelse. De
skal vejledes om denne mulighed og have et bedre grundlag for at
træffe deres valg.
På denne baggrund
foreslås det med dette lovforslags § 1, nr. 1, at §
1 i lov om Studievalg Danmark ændres, således at det
fremgår af bestemmelsen, at Studievalg Danmark også
yder vejledning om erhvervsuddannelser.
Ligeledes foreslås det med
dette lovforslags § 1, nr. 2, at § 2, stk. 1, i lov om
Studievalg Danmark ændres, således at det
fremgår, at vejledningen skal bidrage til, at også valg
af erhvervsuddannelser bliver til størst mulig gavn for den
enkelte og for samfundet.
Herudover foreslås det med
dette lovforslags § 1, nr. 3, at § 2, stk. 2, i lov om
Studievalg Danmark ændres, således at det
fremgår, at vejledningen også skal dække hele
erhvervsuddannelsessystemet. Som følge heraf vil det
endvidere følge af bestemmelsen, at denne vejledning skal
være landsdækkende.
Der er allerede i dag et samarbejde
mellem Studievalg Danmark og institutionerne for erhvervsrettet
uddannelse, jf. herved lovens § 4, stk. 1. Studievalg Danmark
yder herunder vejledning om valg af videregående uddannelse
til elever på erhvervsuddannelserne og samarbejder i den
forbindelse med institutionerne om gennemførelse af
vejledningen. Dette samarbejde vil blive tilpasset som en
konsekvens af, at Studievalg Danmark med de foreslåede
ændringer tillige vil skulle vejlede om valg af
erhvervsuddannelse.
Det bemærkes, at de
foreslåede ændringer ikke reducerer vejledningen om de
videregående uddannelser, som fortsat skal være
Studievalg Danmarks primære ydelse, men at der er tale om en
ekstra indsats. Det er således fortsat afgørende, at
elever i ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at
opnå det nødvendige adgangsgrundlag for optagelse
på en videregående uddannelse, tilbydes professionel og
objektiv vejledning om det komplekse uddannelsesvalg, og at
vejledningen skaber sammenhæng mellem den enkeltes motivation
og kompetencer samt arbejdsmarkedets
beskæftigelsesmuligheder.
Som ovenfor nævnt er det
fortsat i folkeskolen, at eleverne primært skal vejledes om
deres valg af ungdomsuddannelse, herunder erhvervsuddannelse. De
ændringer, der er omfattet af dette lovforslag, har
således ikke til hensigt at ændre den eksisterende
vejledningsindsats herom, herunder hos kommuner m.v. Lovforslaget
har ligeledes ikke til hensigt at ændre målgruppen for
Studievalg Danmarks vejledningsindsats, jf. herved lovens § 2,
stk. 3.
Som følge af de
foreslåede ændringer, der er beskrevet ovenfor, er det
hensigten at foretage en række ændringer i
bekendtgørelse nr. 827 af 22. juni 2018 om Studievalg
Danmarks vejledning om valg af videregående uddannelse.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det indgår i den politiske
aftale af 2. marts 2020, at der afsættes en ramme på 5
mio. kr. årligt fra 2021 til gennemførelse af
initiativet, og at finansieringen heraf sker via
kvalitetsudviklingsmidlerne, der blev afsat med Aftale om Bedre og
mere attraktive erhvervsuddannelser fra 2014.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske udgifter for det offentlige ud over den beskrevne
ramme.
Lovforslaget har
implementeringskonsekvenser for det offentlige i form af
kompetenceudvikling samt udarbejdelse og tilpasning af
vejledningsmateriale m.v. i Studievalg Danmark. Udgifter hertil
afholdes inden for den afsatte økonomiske ramme på 5
mio. kr. årligt.
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
kommuner og regioner.
Lovforslaget følger i
relevant omfang principperne for digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 2. juni 2020 til den 30. juni 2020 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for
de Tekniske Videnskaber, Akademikerne, Akademisk Arkitektforening,
Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, Borgerlige
Studerende, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen,
CO-Søfart, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole,
Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk
Magisterforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske
Landbrugsskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer - FSR, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter,
Designskolen Kolding, Det Centrale Handicapråd, Det Kongelige
Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, Djøf, Enhed for
uddannelses- og erhvervsvejledning (KL), Erhvervsakademi Dania,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi
Sjælland, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus,
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes Elevorganisation, FH -
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Forbundet af Offentlige
Ansatte (FOA), Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening, HK/Stat,
Ingeniørforeningen, IDA, IT-Universitetet i
København, KL, Konservative Studerende, Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Professionshøjskole,
Københavns Universitet, Lederne, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds,
Maskinmesterskolen København Maskinmesterstuderendes
Landsråd, Maskinmestrenes Forening, Marstal Navigationsskole,
MARTEC, Metal Søfart, Produktionsskoleforeningen,
Professionshøjskolen Absalon, Pædagogstuderendes
Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske og
kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime
uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet),
Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, SIMAC,
Skoleskibet Georg Stage, Studievalg Danmark, Svendborg
Søfartsskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Søfartens Ledere, Teknisk Landsforbund,
Tekniq, 3F Fagligt Fælles Forbund, UCL, Erhvervsakademi og
Professionshøjskole, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, University College Nordjylland, University College
Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet og Aarhus Maskinmesterskole.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der afsættes en ramme på 5
mio. kr. årligt fra 2021 til gennemførelse af
initiativet. Finansieringen heraf sker via
kvalitetsudviklingsmidlerne, der blev afsat med Aftale om Bedre og
mere attraktive erhvervsuddannelser fra 2014. Der er ikke økonomiske udgifter for
det offentlige ud over den beskrevne ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil medføre
implementeringskonsekvenser for staten af begrænset
omfang. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Studievalg Danmark er en
statsinstitution under Uddannelses- og Forskningsministeriet, som
yder vejledning om valg af videregående uddannelse, herunder
inden for videreuddannelsessystemet, samt om forventede
beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse. Der henvises
til § 1 i lov nr. 311 af 25. april 2018 om Studievalg
Danmark.
I medfør af lov om
Studievalg Danmark er der udstedt bekendtgørelse nr. 827 af
22. juni 2018 om Studievalg Danmarks vejledning om valg af
videregående uddannelse. Bekendtgørelsen indeholder
bestemmelser om målgruppen for Studievalg Danmarks
vejledning, formål med vejledningsindsatsen, vejledningens
indhold, tilrettelæggelse af og samarbejde omkring
vejledningsindsatsen, uddannelseskrav til Studievalg Danmarks
vejledere samt kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af
vejledningen.
Det foreslås med dette
lovforslags § 1, nr. 1, at § 1 i lov om Studievalg
Danmark ændres, således at det fremgår af
bestemmelsen, at Studievalg Danmark også yder vejledning om
erhvervsuddannelser.
Det foreslåede
indebærer, at Studievalg Danmarks vejledning også vil
omfatte beskæftigelsesmuligheder efter endt
erhvervsuddannelse.
Det bemærkes, at det
foreslåede ikke reducerer vejledningen om de
videregående uddannelser, som fortsat skal være
Studievalg Danmarks primære ydelse, men at der er tale om en
ekstra indsats. Det er således fortsat afgørende, at
elever i ungdomsuddannelser og andre, som har eller er ved at
opnå det nødvendige adgangsgrundlag for optagelse
på en videregående uddannelse, tilbydes professionel og
objektiv vejledning om det komplekse uddannelsesvalg, og at
vejledningen skaber sammenhæng mellem den enkeltes motivation
og kompetencer samt arbejdsmarkedets
beskæftigelsesmuligheder.
Det er fortsat i folkeskolen, at
eleverne primært skal vejledes om deres valg af
ungdomsuddannelse, herunder erhvervsuddannelse. De ændringer,
der er omfattet af dette lovforslag, har således ikke til
hensigt at ændre den eksisterende vejledningsindsats
herom, herunder hos kommuner m.v. Lovforslaget har ligeledes ikke
til hensigt at ændre målgruppen for Studievalg Danmarks
vejledningsindsats, jf. herved lovens § 2, stk. 3.
Som følge af de
foreslåede ændringer, der er beskrevet ovenfor, er det
hensigten at foretage en række ændringer i
bekendtgørelse nr. 827 af 22. juni 2018 om Studievalg
Danmarks vejledning om valg af videregående uddannelse,
således at bekendtgørelsens titel og indhold afspejler
Studievalg Danmarks samlede vejledningsområde. Det er
herunder hensigten at foretage ændringer, der afspejler, at
det foreslås, at Studievalg Danmark fremover også yder
vejledning om valg af erhvervsuddannelse og om forventede
beskæftigelsesmuligheder efter endt
(erhvervs-)uddannelse.
Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 2
Studievalg Danmarks vejledning skal
bidrage til, at valg af videregående uddannelse, herunder
inden for videreuddannelsessystemet, bliver til størst mulig
gavn for den enkelte og for samfundet. Der henvises til § 2,
stk. 1, i lov om Studievalg Danmark.
Det foreslås med dette
lovforslags § 1, nr. 2, at lovens § 2, stk. 1,
ændres, således at det fremgår, at vejledningen
skal bidrage til, at valg af erhvervsuddannelser ligeledes bliver
til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet.
Vejledningen om valg af
erhvervsuddannelse skal således gavne den enkelte, som
får nemmere ved på et oplyst grundlag at vælge
den rigtige uddannelse. Endvidere skal vejledningen om valg af
erhvervsuddannelse også gavne samfundet, særligt ved at
flere vælger en uddannelse, der passer til dem, samt
vælger uddannelse, der forener den enkeltes kompetencer og
interesser med de forventede beskæftigelsesbehov i
samfundet.
Som en konsekvens af det
foreslåede vil lovens § 2, stk. 3, hvorefter
vejledningen skal tilbydes elever på ungdomsuddannelser og
andre, som har eller er ved at opnå det nødvendige
adgangsgrundlag for optagelse på en videregående
uddannelse, og lovens § 2, stk. 4, hvorefter vejledningen skal
være uafhængig af sektor- og institutionsinteresser,
ligeledes gælde for vejledningen om erhvervsuddannelser.
Det bemærkes hertil, at der
ikke lægges op til at ændre, at Studievalg Danmarks
vejledning tilbydes elever på ungdomsuddannelser og andre,
som har eller er ved at opnå det nødvendige
adgangsgrundlag for optagelse på en videregående
uddannelse, jf. herved lovens § 2, stk. 3.
Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 3
Studievalg Danmarks vejledning skal
være landsdækkende og dække hele det
videregående uddannelsessystem, herunder
videreuddannelsessystemet, og de erhverv, som uddannelserne giver
kvalifikationer til. Der henvises til § 2, stk. 2, i lov om
Studievalg Danmark.
Det foreslås med dette
lovforslags § 1, nr. 3, at lovens § 2, stk. 2,
ændres, således at det fremgår, at vejledningen
også skal dække hele erhvervsuddannelsessystemet.
Som følge heraf vil det
endvidere følge af bestemmelsen, at denne vejledning skal
være landsdækkende.
Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til § 1, nr. 2.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2021.
Lov om Studievalg Danmark, der
ændres med dette lovforslag, gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. lovens § 18.
Derfor skal denne lov heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 311 af 25. april 2018 om
Studievalg Danmark foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
Studievalg Danmark er en statsinstitution under Uddannelses- og
Forskningsministeriet, som yder vejledning om valg af
videregående uddannelse, herunder inden for
videreuddannelsessystemet, og om forventede
beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse. | | 1. I § 1 indsættes efter »valg
af«: »erhvervsuddannelse og«. | | | | § 2.
Vejledningen skal bidrage til, at valg af videregående
uddannelse, herunder inden for videreuddannelsessystemet, bliver
til størst mulig gavn for den enkelte og for
samfundet. | | 2. I § 2, stk. 1, indsættes efter
»valg af«: »erhvervsuddannelse og«. | | | | Stk. 2.
Vejledningen skal være landsdækkende og dække
hele det videregående uddannelsessystem, herunder
videreuddannelsessystemet, og de erhverv, som uddannelserne giver
kvalifikationer til. | | 3. I § 2, stk. 2, indsættes efter
»og dække«: »hele
erhvervsuddannelsessystemet og«. | Stk. 3 og
4. --- | | | | | | | | | | | | | | |
|