Fremsat den 7. oktober 2020 af kirkeministeren (Joy Mogensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v.
(Udvidelse af adgangen til at søge
præstestillinger)
§ 1
I lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 864 af 25. juni
2013, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a. Kirkeministeren
kan efter anmodning give en person, der ikke opfylder betingelserne
i § 1, stk. 1, men som har bestået kandidateksamen ved
et dansk universitet eller anden offentlig anerkendt udenlandsk
eksamen på kandidatniveau, og som har bestået et af
kirkeministeren individuelt sammensat teologisk
efteruddannelsesforløb på baggrund af
ansøgerens forudgående kompetencer og kvalifikationer,
tilladelse til at søge præstestillinger i
folkekirken.
Stk. 2.
Kirkeministeren nedsætter et rådgivende udvalg, der
skal afgive indstilling til kirkeministeren om
sammensætningen af det teologiske
efteruddannelsesforløb i henhold til stk. 1.
Stk. 3.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om krav til
det teologiske efteruddannelsesforløb, som nævnt i
stk. 1, og om det rådgivende udvalg, som nævnt i stk.
2, herunder om udvalgets sammensætning, virke og kompetence
til at fastsætte kriterier for indstilling.«
2. I
§ 2, stk. 1, ændres
»undtagelsesvis« til: »i særlige
tilfælde«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
§ 3
Kirkeministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2030-31.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Udvidet adgang til at søge
præstestilling | | 3.1 | Gældende ret | | | 3.1.1. | Kirkeministeriets område | | | 3.1.2. | Uddannelses- og Forskningsministeriets
område | | 3.2. | Præstemangeludvalgets
overvejelser | | 3.3. | Kirkeministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikterne | 5. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at modvirke
mangel på kvalificerede ansøgere til ledige
præstestillinger.
Præstemanglen mærkes i hele landet
og særligt i yderområderne. Det er ikke kun et problem
for folkekirken men også for lokalsamfundene, hvor kirken
ofte er blandt de få tilbageværende
samlingspunkter.
Da der i de kommende år, hvor store
årgange ventes at gå på pension, ikke er udsigt
til, at antallet af nye teologiske kandidater fra universiteterne
vil være tilstrækkeligt til at dække behovet,
ønskes en udvidelse af adgang til at søge
præstestillinger.
2. Baggrund
Lovforslaget bygger på
Præstemangeludvalgets betænkning fra september 2018.
Udvalget blev nedsat i april 2016 og var sammensat af
repræsentanter for Kirkeministeriet, biskopperne,
Landsforeningen af Menighedsråd, Den danske
Præsteforening og Danmarks Provsteforening. Kirkeministeriet
fungerede som formand og sekretariat.
Lovforslaget tager på den baggrund sigte
på at øge antallet af potentielle kandidater til
ledige præstestillinger i folkekirken.
Det foreslås således, at personer,
der ikke opfylder de nuværende ansættelsesbetingelser i
§ 1, stk. 1, i lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken mv., men har bestået kandidateksamen ved et dansk
universitet eller anden offentlig anerkendt udenlandsk eksamen
på kandidatniveau, kan få tilladelse af kirkeministeren
til at søge præstestillinger i folkekirken,
såfremt de pågældende består et individuelt
sammensat teologisk efteruddannelsesforløb.
Det foreslås endvidere, at
kirkeministeren nedsætter et rådgivende udvalg, der
skal afgive indstilling til kirkeministeren om
sammensætningen af den enkelte ansøgers teologiske
efteruddannelsesforløb.
Lovforslaget genindfører dermed i en
vis udstrækning den retstilstand, der fulgte af § 2,
stk. 1, nr. 3, og § 2, stk. 2, i den tidligere gældende
lov nr. 218 af 16. juni 1962 om adgang til præsteembeder i
folkekirken. Ifølge denne såkaldte
"akademikerbestemmelse" kunne personer, der ved et af
universiteterne eller anden højere læreanstalt i
Danmark havde bestået en anden afsluttende prøve end
den teologiske, under særlige omstændigheder opnå
tilladelse til at søge præstestillinger i folkekirken,
idet kirkeministeren bemyndigedes til at fastsætte en
særlig prøve og/eller supplerende uddannelse for den
pågældende.
Denne adgang til at søge
præstestilling i folkekirken blev ophævet med lov nr.
132 af 27. marts 1985 om ændring af lov om adgang til
præstestillinger i folkekirken, idet det under behandlingen
af lovforslaget var forudsat, at de samtidige bestræbelser
med en fuldstændig revision af loven blev videreført.
Dette skete med vedtagelsen af lov nr. 274 af 13. maj 1987 om
adgang til præstestillinger i folkekirken, som trådte i
kraft 1. juli 1987, og som indeholdt den nuværende
formulering af § 2, i lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v. Denne bestemmelse giver mulighed for, at
ikke-teologer kan få tilladelse til at søge
præstestilling i folkekirken, hvis den pågældende
er fyldt 35 år og i fremtrædende grad har vist sig i
besiddelse af egenskaber, der har væsentlig betydning for
varetagelse af præstestilling, og hvis den
pågældende består en af kirkeministeren fastsat
prøve. Det er forudsat, at § 2 skulle indebære en
bogstavelig antalsmæssig begrænsning, således at
der gennemsnitlig kun blev tale om ganske enkelte tilladelser
årlig.
Det bemærkes, at den nuværende
adgangsvej for ikke-teologer i § 2 i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. ikke ophæves, men suppleres med
en ny adgangsvej i § 1 a.
3. Udvidet adgang til at søge
præstestilling
3.1. Gældende ret
3.1.1. Kirkeministeriets område
Betingelserne for ansættelse som
præst i folkekirken er fastsat i kapitel 1 i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
For så vidt angår de rent
uddannelsesmæssige ansættelsesbetingelser,
følger det af § 1, stk. 1, nr. 1-3, i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., at der i
præstestillinger i den danske folkekirke kan
ansættes:
1. Personer, der
har bestået teologisk kandidateksamen fra et dansk
universitet.
2. Personer, der
har virket som præst i den grønlandske kirke, og som
har bestået den af Landstinget i Grønland forordnede
videregående uddannelse i kristendomskundskab, samt behersker
det danske sprog.
3. Personer, der i
mindst 7 år har virket som præst for
evangelisk-lutherske frimenigheder, der opfylder betingelserne for
at få folkekirkens kirker overladt til brug, hvis biskoppen i
det stift, hvor vedkommende senest har virket som
frimenighedspræst, anbefaler dette.
Hovedvejen til stillingen som præst i
folkekirken er § 1, stk. 1, nr. 1, i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. Langt den overvejende del af
ansøgere til præstestillinger i folkekirken har
således en teologisk kandidateksamen fra et dansk universitet
som uddannelsesmæssig baggrund.
I forbindelse med Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens implementering i 1992 af EU-direktiv
89/48/EØF af 21. december 1988 om indførelse af en
generel ordning for gensidig anerkendelse af eksamensbeviser for
erhvervskompetencegivende videregående uddannelser af mindst
tre års varighed blev det af Justitsministeriet
fastslået, at stillingen som præst i den danske
folkekirke er forbundet med en sådan grad af
myndighedsudøvelse, at der i henhold til EU traktatens art.
48, stk. 4 (nu art. 39, stk. 4) ikke er ligestilling mellem danske
borgere og andre, og dermed at nationale uddannelseskrav kan
opretholdes.
Kirkeministeriet modtager jævnligt
henvendelser fra personer med en udenlandsk teologisk eksamen om
deres mulighed for at søge en præstestilling i
folkekirken. I disse sager henviser Kirkeministeriet til Det
Teologiske Fakultet på Københavns Universitet eller
det teologiske fagområde på Aarhus Universitet med
henblik på en vurdering af, hvorvidt den konkrete udenlandske
eksamen umiddelbart kan sidestilles med en teologisk kandidatgrad
fra et dansk universitet, eller om ansøgeren først
skal gennemføre en række fag eller kurser. Tilsvarende
anmodning om meritvurdering for danske uddannelser henvises
ligeledes til Det Teologiske Fakultet på Københavns
Universitet eller det teologiske fagområde på Aarhus
Universitet. Langt de fleste skal tage flere supplerende fag eller
kurser, inden andre uddannelser kan sidestilles med en dansk
teologisk kandidateksamen.
§ 1, stk. 2, i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. fastslår desuden, at
præster skal være medlem af folkekirken, og lovens
§ 5 fastslår, at ved ansættelse som præst
skal folkekirkens præsteløfte aflægges.
§ 1, stk. 3, i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. fastslår videre, at
kirkeministeren kan bestemme, at deltagelse i uddannelse på
folkekirkens institutioner til uddannelse og efteruddannelse af
præster er en betingelse for ansættelse som
præst.
Denne bemyndigelse er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 13 af 10. januar 2018 om Folkekirkens
Uddannelses- og Videnscenter.
Det følger af bekendtgørelsens
§ 28, at deltagelse i den forberedende uddannelse er
obligatorisk før ansættelse som præst. Det
følger af bekendtgørelsens § 7, at den
forberedende uddannelse ved Folkekirkens Uddannelses- og
Videnscenter (pastoralseminariet) - der har en varighed på 19
uger, inklusiv anvist praktik - omfatter præstens embede og
funktioner, herunder deltagelse i menighedens ledelse og medlemskab
af menighedsrådet, forkyndelse, gudstjeneste, kirkelige
handlinger, samtaler, undervisning og administration.
Det følger desuden af
bekendtgørelsens § 28, stk. 2, at præster i
løbet af deres første 2 ansættelsesår
skal gennemføre en obligatorisk efteruddannelse. Det
følger af § 8, at den obligatoriske efteruddannelse
består af 2 internatkurser af en uges varighed og omfatter
opfølgning af de i § 7 nævnte områder,
herunder de øvrige teologiske hoveddiscipliner med henblik
på arbejdet som præst og orientering om aktuelle
kirkelige, kulturelle og samfundsmæssige forhold.
Det følger af bekendtgørelsens
§ 24, stk. 1, at teologiske kandidater fra et dansk
universitet og øvrige, der kan opnå ansættelse
som præst i den danske folkekirke, har adgang til den
forberedende uddannelse.
Det følger af bekendtgørelsens
§ 25, stk. 1, at præster, der ansættes
første gang i folkekirken, har adgang til den obligatoriske
efteruddannelse.
Ud over hovedreglen til ansøgernes
uddannelsesmæssige baggrund i § 1, stk. 1, indeholder
§§ 2 og 3, i lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v. en række særbestemmelser, der kun
finder begrænset anvendelse i praksis.
§ 2 i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. giver således mulighed for, at
en person, der ikke opfylder betingelserne i § 1, stk. 1, i
lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., kan
få tilladelse til at søge præstestilling,
såfremt vedkommende i fremtrædende grad har vist sig i
besiddelse af egenskaber, der har væsentlig betydning for
varetagelse af præstestilling. Tilladelse kan dog kun gives,
hvis ansøgeren er fyldt 35 år og består en af
kirkeministeren fastsat prøve.
Det er i lovbemærkningerne til
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 1986-87, tillæg A, spalte
2725, forudsat, at bestemmelsen kun kan bringes i anvendelse
undtagelsesvis, og at der gennemsnitlig kun bliver tale om ganske
enkelte tilladelser årlig.
Lovbemærkningerne forudsætter
endvidere, at der er tale om egenskaber, der har manifesteret sig
på helt åbenbar måde, og som tillige har
væsentlig betydning for varetagelse af en
præstestilling. Det er således en forudsætning
for anvendelsen af § 2, at der foretages en konkret vurdering
af de forskellige egenskaber, som den pågældende
ansøger er i besiddelse af.
Den konkrete vurdering af ansøgers
egenskaber foretages i henhold til lovbemærkningerne af
biskoppen i det stift, hvor den pågældende har
bopæl. Vurderingsniveauet skal dog afstemmes med
Kirkeministeriet, således at praksis bliver
tilnærmelsesvis ens i alle stifter, og at bestemmelsen ikke
mister sin karakter af undtagelsesbestemmelse.
Endelig forudsætter
lovbemærkningerne, at ansøgerens teologiske ballast
sikres gennem en prøve, som i det enkelte tilfælde
tænkes forestået af biskoppen med sådan bistand,
som biskoppen konkret finder ønskelig.
I overensstemmelse med lovbemærkningerne
administreres bestemmelsen i samarbejde mellem Kirkeministeriet og
biskopperne. Biskoppens indstilling af en ansøger til
prøve og prøvens indhold skal således godkendes
af kirkeministeren. Når prøven er afholdt, indsender
biskoppen en indstilling til Kirkeministeriet om, hvorvidt der
bør gives en tilladelse efter § 2 i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
Det følger af § 3 i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., at en ikke-teolog
kan ansættes i præstestilling efter en procedure
fastsat i lovens § 12. Bestemmelsen betegnes almindeligvis som
"kåringsbestemmelsen" og forudsætter et udbredt
folkeligt ønske om at få en bestemt person som
præst.
Proceduren indebærer for
ansættelse som præst blandt andet krav til, hvordan det
udbredte ønske konstateres, samt 2/3 flertal ved en
efterfølgende afstemning på et menighedsmøde
for alle folkekirkemedlemmer i pastoratet.
Ved ansættelse som
valgmenighedspræst er proceduren mere simpel og kræver
blot vedtagelse på et menighedsmøde
(generalforsamling) i valgmenigheden med et flertal på 2/3 af
de afgivne stemmer.
Ansættelse efter
kåringsbestemmelsen skal tiltrædes af biskoppen, men
kirkeministeren har ikke pligt til at udnævne, selvom
proceduren gennemføres.
Bestemmelsen har ikke - i hvert fald i nyere
tid - været anvendt ved ansættelse i
sognepræstestillinger, men anvendes fra tid til anden ved
ansættelse af valgmenighedspræster.
3.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets
område
Universitetet beslutter, hvilke
forskningsbaserede uddannelser det vil udbyde i Danmark inden for
sine fagområder. Der henvises til § 3, stk. 1, 1. pkt.,
i universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7.
august 2019.
Bachelor- og kandidatuddannelsen i teologi
udbydes aktuelt af Københavns Universitet og Aarhus
Universitet.
Efter universitetslovens § 4, stk. 1, kan
universitetet udbyde følgende forskningsbaserede
heltidsuddannelser, som er selvstændige, afrundede
uddannelsesforløb: Bacheloruddannelse på 180
ECTS-point, akademisk overbygningsuddannelse på 60
ECTS-point, kandidatuddannelse på 120 ECTS-point samt
ph.d.-uddannelse på 180 ECTS-point. Det er fastlagt i §
4, stk. 2, at 60 ECTS-point svarer til 1 års
heltidsstudier.
Det følger af universitetslovens §
4, stk. 3, at uddannelses- og forskningsministeren undtagelsesvis
kan fravige de i § 4, stk. 1, nævnte point, når
særlige forhold betinger dette.
Bestemmelsen i § 4, stk. 3, henviser
bl.a. til propædeutisk undervisning, der er intensiv,
forberedende sprogundervisning på begynderniveau.
Propædeutisk undervisning udbydes i
tilknytning til en række bacheloruddannelser og kan
højst have et omfang svarende til 60 ECTS-point. Dette
omfatter eksempelvis teologiuddannelsen, hvor der kan udbydes latin
og græsk. En eventuel forlængelse af den fastsatte
normerede studietid tillægges bacheloruddannelsen, idet
hovedprincippet for tilrettelæggelsen af den
propædeutiske undervisning er at bringe de studerendes
sproglige færdigheder på et niveau svarende til en
gymnasial uddannelse før studiestart. Der henvises til
bemærkningerne til universitetslovens § 4, stk. 3, jf.
Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side 2820.
Efter universitetslovens § 5, stk. 2, kan
et universitets udbud af deltidsuddannelse omfatte alle de
uddannelser, som universitetet er godkendt til at udbyde på
heltid, enkeltfag fra disse samt fagspecifikke kurser.
Deltidsuddannelse er et begreb, der omfatter
udbud af erhvervsrettet videregående uddannelse med
deltagerbetaling og delvis statstilskud til den voksne befolkning.
Uddannelserne tilrettelægges normalt på deltid,
således at undervisningen kan følges i fritiden
samtidig med erhvervsarbejde, men kan tillige tilrettelægges
på heltid i op til et år. Udbud af deltidsuddannelse,
som udløser tilskud efter denne lov, kan ikke forbeholdes
bestemte virksomheder eller lignende og skal annonceres offentligt.
Der henvises til bemærkningerne til universitetslovens §
5, jf. Folketingstidende 2002-03, tillæg A, side 2820.
Der er fastsat nærmere regler om
deltidsuddannelse i bekendtgørelse nr. 24 af 9. januar 2020
om deltidsuddannelse ved universiteterne
(deltidsbekendtgørelsen).
Deltidsbekendtgørelsens § 1, stk.
1, fastlægger, at deltidsuddannelse efter universitetsloven
er udbud af erhvervsrettet forskningsbaseret uddannelse til den
voksne befolkning med delvist statstilskud og deltagerbetaling
fastsat af universitetet. Efter deltidsbekendtgørelsens
§ 1, stk. 2, skal deltidsuddannelse tilrettelægges
på deltid sådan, at uddannelserne kan følges af
personer med fuldtidsarbejde, jf. dog bekendtgørelsens
§ 4, stk. 4.
Efter deltidsbekendtgørelsens § 2,
stk. 1, nr. 4, kan universitetet som deltidsuddannelse udbyde
heltidsuddannelse tilrettelagt på deltid. Efter
bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 5, kan universitetet
som deltidsuddannelse udbyde enkeltfag.
Deltidsbekendtgørelsens § 4, stk. 4, fastlægger,
at uddannelse efter (bl.a.) § 2, stk. 1, nr. 4 og 5, kan
tilrettelægges på heltid i op til 1 år.
Uddannelse efter
deltidsbekendtgørelsens § 2 kan tilrettelægges
som fjernundervisning, jf. bekendtgørelsens § 4, stk.
5.
Efter deltidsbekendtgørelsens § 5,
stk. 1, er enkeltfag en fagligt afgrænset del af en
forskningsbaseret uddannelse, hvortil der er knyttet en
prøve, eksamen eller selvstændig bedømmelse i
øvrigt. Efter bekendtgørelsens § 5, stk. 2, kan
universitetet tilrettelægge et enkeltfag for deltagere med
særlige forudsætninger med en kortere uddannelsestid
end den normerede tid, men således at deltageren ved
gennemførelse opnår samme antal ECTS-point.
Er der ledige pladser på en
heltidsuddannelse, kan universitetet efter reglerne om
deltidsuddannelse (tompladsordningen) indskrive deltagere på
enkeltfag eller afgrænsede dele af uddannelsen. Deltagere
på tompladsordningen kan højst indskrives på
enkeltfag eller afgrænsede dele af uddannelsen svarende til
halvdelen af uddannelsens ECTS-point, heraf maksimalt 1 år
tilrettelagt som heltidsuddannelse. Der henvises til
deltidsbekendtgørelsens § 4, stk. 6.
Tompladser opstår, hvis de
ordinære studerende ikke udfylder alle pladser på et
hold. På den måde kan universiteterne udnytte ledig
kapacitet.
Efter deltidsbekendtgørelsens § 7,
stk. 1, gælder de adgangskrav, der finder anvendelse for
optag på universitetets uddannelser tilrettelagt på
heltid, også ved adgang til universitetets udbud af
studieaktivitet efter deltidsreglerne, medmindre andet
følger af andre regler. Efter bekendtgørelsens §
7, stk. 2, kan universitetet dispensere fra adgangskravene, hvis
universitetet vurderer, at ansøgeren har de
nødvendige faglige kvalifikationer.
Efter bilag 1 til bekendtgørelse nr. 23
af 9. januar 2020 om adgang til universitetsuddannelser
tilrettelagt på heltid (adgangsbekendtgørelsen) er de
specifikke adgangskrav til bacheloruddannelsen i teologi dansk A,
engelsk B, græsk A eller propædeutisk undervisning
efter optagelse på uddannelsen samt latin A eller
propædeutisk undervisning efter optagelse på
uddannelsen.
Efter universitetslovens § 26, stk. 1,
opkræver universitetet delvis betaling for deltagelse i
undervisning og i prøver og anden bedømmelse, der
indgår i eksamen, under deltidsuddannelse, hvortil der ydes
delvis tilskud efter universitetslovens § 19, stk. 1, jf. dog
lovens § 20, stk. 1.
Universitetet skal udarbejde et
beregningsgrundlag til brug ved fastsættelse af
deltagerbetalingen. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen kan
indhente oplysninger om beregningsgrundlag. Der henvises til
deltidsbekendtgørelsens § 15, stk. 2.
3.2. Præstemangeludvalgets
overvejelser
Præstemangeludvalget finder det
afgørende, at ansøgere til præstestillinger i
folkekirken som hovedregel fortsat opfylder kravet i § 1, stk.
1, nr. 1, i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken
m.v., og således har bestået en teologisk
kandidateksamen fra et dansk universitet.
For at forebygge en situation, hvor ledige
præstestillinger ikke vil kunne besættes grundet mangel
på kvalificerede ansøgere, foreslår
Præstemangeludvalget at genindføre en mulighed for, at
ansøgere med en anden akademisk kandidatgrad end den
teologiske under nærmere vilkår kan få tilladelse
af kirkeministeren til at søge præstestillinger i
folkekirken.
Der har i Præstemangeludvalget
været enighed om, at det skal være en væsentlig
forudsætning for at søge præstestilling i
folkekirken, at ansøgere uden teologisk kandidatgrad fra et
dansk universitet i stedet har bestået en anden akademisk
uddannelse på kandidatniveau. Præstemangeludvalget
finder ikke, at f.eks. en bachelorgrad udgør en
tilstrækkelig kvalificeret uddannelsesmæssig
forudsætning for sådanne ansøgere til
varetagelse af præstestillinger i folkekirken.
Præstemangeludvalget lægger herved vægt på,
at arbejdet som præst er kendetegnet ved at indebære en
mangfoldighed af akademiske discipliner i arbejdet med
kommunikation, kultur, værdier, etiske
spørgsmål, filosofi, formidling, sprog, historie,
litteratur og almen dannelse.
Præstemangeludvalget finder desuden, at
der - udover en akademisk uddannelse på kandidatniveau - skal
stilles krav om en teologisk efteruddannelse, afhængig af den
pågældende kandidats konkrete uddannelsesmæssige
forudsætninger. Præstemangeludvalget vurderer, at en
efteruddannelse af sammenlagt 2-3 års varighed, som
udgangspunkt vil kunne give den fornødne viden og indsigt i
relevante teologiske fag.
Præstemangeludvalget foreslår, at
kirkeministeren efter indstilling fra et rådgivende udvalg
fastsætter den teologiske efteruddannelse blandt fag, der
på tidspunktet er tilgængelige på
universiteternes teologiske uddannelser eller ved Folkekirkens
Uddannelses- og Videnscenter (FUV). I forlængelse heraf
forudsætter udvalget desuden, at den forberedende uddannelse
for præster ved pastoralseminariet gennemføres.
Præstemangeludvalget foreslår, med
henvisning til en formulering i den tidligere
akademikerbestemmelse, som var gældende i perioden 1962-1985,
at den supplerende adgang til at søge præstestilling i
folkekirken skal finde anvendelse, når særlige
omstændigheder gør sig gældende. Det
fremgår af Præstemangeludvalgets betænkning, at
der herved sigtes på andre erfaringer hos ansøger end
den pågældendes uddannelsesniveau.
Præstemangeludvalget foreslår i det lys, at
påbegyndelse af den teologiske efteruddannelse
forudsætter godkendelse fra Kirkeministeriet på
baggrund af indstilling fra biskoppen.
Præstemangeludvalget foreslår, at
kirkeministeren bemyndiges til at nedsætte det
rådgivende udvalg og fastsætte nærmere regler om
dets sammensætning og virke.
Præstemangeludvalget foreslår i
den forbindelse, at de teologiske fagområder på
Københavns Universitet og Aarhus Universitet skal
indgå i det rådgivende udvalg sammen med
repræsentanter for biskopperne, Folkekirkens Uddannelses- og
Videnscenter (FUV) samt fra Kirkeministeriet.
Præstemangeludvalget finder, at
finansiering af udgifter i forbindelse med den teologiske
efteruddannelse skal afholdes af de pågældende
ansøgere.
Præstemangeludvalget er endelig af den
opfattelse, at den foreslåede udvidelse af adgangen til at
søge præstestillinger i folkekirken alene bør
gælde, så længe der vurderes at være en
generel risiko for, at ledige præstestillinger ellers ikke
kan blive besat på grund af mangel på kvalificerede
ansøgere. Præstemangeludvalget foreslår derfor,
at kirkeministeren skal vurdere det fortsatte behov for udvidelsen,
og i forlængelse heraf fremsætte forslag om revision af
loven efter 10 år, dvs. i folketingsåret 2030/2031.
3.3. Kirkeministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Kirkeministeriet er enig i
Præstemangeludvalgets synspunkt om, at hovedvejen til
ansættelse som præst i folkekirken er og fortsat skal
være en teologisk kandidatgrad fra et dansk universitet, jf.
§ 1, stk. 1, nr.1, i lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v.
Kirkeministeriet vurderer på baggrund af
prognoser for til- og afgang af præster i folkekirken i de
kommende år, at der er grund til at iværksætte en
flerhed af initiativer til imødegåelse af
præstemangel i en periode, hvor store årgange ventes at
gå på pension, og hvor der ikke på kort sigt er
udsigt til, at antallet af nye teologiske kandidater fra
universiteterne vil være tilstrækkeligt til at
dække behovet. Kirkeministeriet noterer sig i den
sammenhæng, at udbuddet af kvalificerede ansøgere til
præstestillinger i folkekirken også påvirkes af,
at både nyuddannede teologer og erfarne præster i
større grad end tidligere følger mønsteret
på det øvrige arbejdsmarked og søger
forskellige stillinger i og uden for folkekirken i løbet af
deres arbejdsliv.
Kirkeministeriet kan på den baggrund i
det væsentlige tilslutte sig Præstemangeludvalgets
forslag om i en periode at indføre en supplerende adgangsvej
for at søge præstestilling i folkekirken for personer,
som har bestået en anden kandidateksamen end den teologiske,
og som gennemfører et individuelt sammensat teologisk
efteruddannelsesforløb i henhold til den foreslåede
nye bestemmelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Det fremsatte lovforslag indeholder dog en
række justeringer i forhold til Præstemangeludvalgets
udkast til lovforslag.
Præstemangeludvalget har med henvisning
til en formulering i den tidligere akademikerbestemmelse, som var
gældende i perioden 1962-1985 foreslået, at den
supplerende adgang til at søge præstestilling i
folkekirken kun skulle finde anvendelse, når særlige
omstændigheder gjorde sig gældende. Det fremgår
af Præstemangeludvalgets betænkning, at der herved
sigtes på andre erfaringer hos ansøger end den
pågældendes uddannelsesniveau, uden at disse erfaringer
og egenskaber dog præciseres nærmere.
Kirkeministeriet foreslår, at en
vurdering af sådanne særlige omstændigheder ikke
indgår som betingelse for at kunne opnå tilladelse til
at søge præstestilling i folkekirken efter den
foreslåede nye bestemmelse, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Det bemærkes i den forbindelse, at den
eksisterende adgangsvej i § 2 i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. fastholdes. § 2 i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. giver
således mulighed for, at en biskop kan indstille en
ikke-teolog - uanset uddannelsesbaggrund - til at søge
præstestilling i folkekirken, hvis den pågældende
har udvist helt særlige egenskaber, der har betydning for
arbejdet som præst. Kirkeministeriet finder således, at
muligheden for at tillægge en ansøgers særlige
egenskaber betydning for at give tilladelse til at søge
præstestilling i folkekirken, er tilstrækkeligt
tilgodeset med den eksisterende bestemmelse i § 2 i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. Denne bestemmelse
vil fortsat kunne anvendes efter dens hensigt, samtidig med at den
foreslåede nye bestemmelse jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
vil udvide adgangen til at søge præstestillinger med
udgangspunkt i den pågældendes uddannelsesniveau.
I en overgangsperiode indtil den
foreslåede nye adgangsvej til at søge
præstestilling i folkekirken får effekt gennem
ansøgeres gennemførelse af det teologiske
efteruddannelsesforløb, kan der blive behov for en vis
øget anvendelse af § 2 i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v.
Kirkeministeriet foreslår derfor, at der
foretages en ændring af § 2 i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. så "undtagelsesvis"
ændres til "i særlige tilfælde", jf.
lovforslagets § 1, nr. 2. Med "i særlige tilfælde"
menes både undtagelsesvis og desuden indtil den nye § 1
a i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. har
fået effekt. Det er fortsat hensigten, at § 2 i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. har et
snævert anvendelsesområde, men at der med
ændringen i lovforslagets § 1, nr. 2, gives mulighed for
en vis øget anvendelse af § 2 i en kortere periode
på få år og indtil § 1 a har fået
effekt, ligesom det forudsættes, at bestemmelsen også i
overgangsperioden kun finder anvendelse i et meget begrænset
antal tilfælde.
Præstemangeludvalget har desuden ikke
taget aktivt stilling til, om ansøgere med udenlandsk
eksamen kan komme i betragtning, og hvilket niveau en eksamen fra
en udenlandsk højere læreanstalt i givet fald skal
have. Dette er præciseret, således at ansøgere i
henhold til den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede
affattelse af § 1 a, stk. 1, i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. skal have bestået
kandidateksamen ved et dansk universitet eller anden offentlig
anerkendt udenlandsk eksamen på kandidatniveau. Med anden
offentlig anerkendt udenlandsk eksamen på kandidatniveau
menes, at den udenlandske eksamen i niveau skal svare til en dansk
kandidatgrad.
Kirkeministeriet tilslutter sig
Præstemangeludvalgets forslag om, at der nedsættes et
rådgivende udvalg med deltagelse fra de teologiske
fagområder på Københavns Universitet og Aarhus
Universitet samt repræsentanter for biskopperne, Folkekirkens
Uddannelses- og Videnscenter (FUV) og Kirkeministeriet.
Bemyndigelsen i den foreslåede § 1 a, stk. 3,
tænkes anvendt til at fastsætte regler om udvalgets
sammensætning, virke og kompetence til at fastsætte
kriterier for indstilling.
Kirkeministeriet tilslutter sig
Præstemangeludvalgets forslag om, at udvalget skal afgive
indstilling til kirkeministeren om den individuelle
sammensætning af den pågældendes teologiske
efteruddannelsesforløb i henhold til den foreslåede
§ 1 a, stk. 2, i lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v.
Da den foreslåede supplerende adgangsvej
alene tager sigte på ansøgernes
uddannelsesmæssige kvalifikationer, finder Kirkeministeriet
det ikke nødvendigt, at påbegyndelse af det teologiske
efteruddannelsesforløb skal bero på en indstilling fra
biskopperne.
Kirkeministeriet forudsætter, at
kirkeministeren på baggrund af det rådgivende udvalgs
indstilling, jf. den foreslåede § 1 a, stk. 2, i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. vil give den
pågældende ansøger et forhåndstilsagn om
tilladelse til at søge præstestilling i folkekirken,
jf. den foreslåede § 1 a, stk. 1, i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., såfremt
ansøgeren består de fag, der indgår i det
rådgivende udvalgs indstilling om det teologiske
efteruddannelsesforløbs sammensætning. Af det
rådgivende udvalgs indstilling skal det således
fremgå, hvilke fag der vurderes at skulle indgå i den
enkelte ansøgers teologiske efteruddannelsesforløb
for, at den pågældende vil kunne opnå et
tilstrækkeligt teologisk fagligt niveau til at kunne varetage
en stilling som præst i den danske folkekirke i henhold til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Kirkeministeriet tilslutter sig
Præstemangeludvalgets forslag om, at kirkeministeren kan
fastsætte nærmere bestemmelser om bl.a. udvalgets
sammensætning, virke og kompetence til at fastsætte
kriterier for indstilling.
Kirkeministeriet forudsætter herved, at
kirkeministeren f.eks. også vil kunne fastsætte
nærmere bestemmelser om, hvilke hensyn det rådgivende
udvalg skal vægte, når det skal komme med indstilling
om sammensætningen af det teologiske
efteruddannelsesforløb til personer, der anmoder om
tilladelse til at søge præstestillinger i folkekirken,
i henhold til lovforslagets § 1, nr. 1.
Kirkeministeriet vil i den forbindelse
fastsætte nærmere bestemmelser med henblik på, at
det teologiske efteruddannelsesforløb sammensættes af
enkelte fag, der er tilgængelige på bachelor- og
kandidatuddannelsen i teologi ved henholdsvis Københavns
Universitet og ved Aarhus Universitet, og at
efteruddannelsesforløbet som udgangspunkt skal bestå
af teologiske kernefag som nytestamentlig græsk, eksegese,
kirkehistorie, praktisk teologi, dogmatik og etik, alt efter
ansøgerens forudgående kompetencer og
kvalifikationer.
Ved optagelse på de enkelte fag vil
ansøgerne som udgangspunkt skulle opfylde adgangskravene for
optagelse på bacheloruddannelsen i teologi eller
gennemføre propædeutisk undervisning ved universitet,
jf. afsnit 3.1.2.
Med henblik på at sikre, at den enkelte
ansøger opnår en tilstrækkelig teologisk ballast
til at kunne varetage en præstestilling i den danske
folkekirke, forudsættes det, at ministeren efter den
foreslåede § 1 a, stk. 3, i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
fastsætter nærmere regler om, at de enkelte teologiske
fag tilsammen forventes at udgøre 150 ECTS-point, inklusiv
eventuel propædeutisk undervisning, afhængig af den
enkelte ansøgers forudgående kompetencer og
kvalifikationer.
Det forudsættes, at ansøger efter
bestået efteruddannelsesforløb gennemgår den
forberedende uddannelse ved pastoralseminariet svarende til et
semester, inklusiv anvist praktik, jf. § 24, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 13 af 10. januar 2018 om Folkekirkens
Uddannelses- og Videnscenter.
Tilrettelæggelse og finansiering af
efteruddannelsesforløbets elementer vil ske inden for
rammerne af deltidsuddannelse efter universitetsloven og
bekendtgørelse om deltidsuddannelse ved universiteterne
(deltidsbekendtgørelsen), herunder med delvis
deltagerbetaling samt delvist statstilskud, jf. afsnit 3.1.2. Der
vil herunder være mulighed for, at universitetet kan
tilrettelægge enkeltfagene som fjernundervisning, jf.
deltidsbekendtgørelsens § 4, stk. 5.
Deltagelse på pastoralseminariet sker
på samme vilkår som for studerende med en teologisk
kandidatgrad. Der opkræves ikke deltagergebyr for at
følge pastoralseminariet under Folkekirkens Uddannelses- og
Videnscenter, som finansieres af Folkekirkens Fællesfond.
Kirkeministeriet tilslutter sig endelig
Præstemangeludvalgets forslag om, at det fortsatte behov for
lovforslagets bestemmelser i § 1, nr. 1, skal vurderes, og at
der i forlængelse heraf fremsættes forslag til revision
af ordningen i folketingsåret 2030/2031.
4. Regionale konsekvenser, herunder for
landdistrikter
Lovforslaget kan have væsentlige
regionale og landdistriktsrelaterede konsekvenser, idet
ændringerne af lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v. bl.a. kan sigte mod at afhjælpe
præstemangel, der er udtalt flere steder i landdistrikterne.
I så fald må det forventes, at lovændringen
medfører positive konsekvenser for landdistrikterne.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementerings?konse-kvenser for det
offentlige
Lovforslaget kan have mindre økonomiske
konsekvenser for det offentlige, i det omfang lovforslaget
måtte føre til en øget anvendelse af
eksisterende tompladsordninger mv. på de teologiske studier
på universiteterne. Universiteterne modtager delvist
statstilskud til efter- og videreuddannelsesforløb udbudt
som enkeltfag eller som led i tompladsordningen, jf.
universitetslovens § 19. I 2020 udgør statstilskuddet
til teologiuddannelsen ved Københavns Universitet og Aarhus
Universitet 15.200 kr. pr. årsstuderende svarende til 60
ECTS.
Lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning i relevant omfang.
Det vurderes at være i overensstemmelse
med princip #1 om enkle og klare regler, at den
påtænkte bemyndigelsesbestemmelse af kirkeministeren
udmøntet til ved bekendtgørelse at kunne stille krav
til det foreslåede rådgivende udvalg om, hvilke hensyn
det skal vægte, samt at indstillinger herfra skal være
begrundet og indeholde oplysning om, hvilke elementer der er lagt
til grund for indstillingen, samt indeholde en klar beskrivelse af
de fag, kurser, moduler eller lignende, der skal gennemføres
og bestås af ansøgere.
Tilsvarende anføres det, at den
foreslåede ordning af den påkrævede
efteruddannelse - i overensstemmelse med princip #2 om at
muliggøre digital kommunikation - giver ansøgerne
mulighed for at følge efteruddannelsesforløbet som
fjernstudier gennem udnyttelse af universiteternes eksisterende
tilbud og teknologiske muligheder for fjernundervisning.
Endelig vurderes det, at den foreslåede
ordning om at stille krav til gennemførelse af et teologisk
efteruddannelsesforløb i relevant omfang følger
princip #3 om brug af objektive kriterier, idet der stilles et
objektivt krav om, at udbuddet som udgangspunkt har et omfang af
150 ECTS-points, samtidig med, at sammensætningen af den
enkelte ansøgers efteruddannelsesforløb gøres
til genstand for en konkret faglig vurdering med afsæt i den
pågældendes forudgående kompetencer og
kvalifikationer.
6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgere.
8. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Udkast til lovforslag har i perioden fra den
10. juli 2020 til den 12. august 2020 været sendt i
høring til alle biskopper, Danmarks Provsteforening, Den
danske Præsteforening, Landsforeningen af Menighedsråd,
Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, Det Teologiske Fakultet
ved Københavns Universitet, De teologiske fagområder
ved Aarhus Universitet, Menighedsfakultetet, Dansk Bibel-Institut,
Digitaliseringsstyrelsen og Datatilsynet.
11. Sammenfattende skema | Samlet vurdering
af konsekvenserne af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | En årlig estimeret merudgift
på i alt ca. 150-225.000 kr. ved 10-15 årsstuderende er
behæftet med stor usikkerhed. | Implementeringskonsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser (sæt x) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af gældende § 1,
stk. 1, i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.,
at personer, som skal ansættes i præstestillinger i den
danske folkekirke, enten skal have 1) bestået teologisk
kandidateksamen fra et dansk universitet, 2) have virket som
præst i den grønlandske kirke og have bestået
den af Landstinget i Grønland forordnede videregående
uddannelse i kirkekundskab, samt beherske det danske sprog, eller
3) i mindst 7 år have virket som præst for
evangelisk-lutherske frimenigheder, der opfylder betingelserne for
at få folkekirkens kirker overladt til brug, hvis biskoppen i
det stift, hvor vedkommende senest har virket som
frimenighedspræst, anbefaler det.
Med forslaget til §
1 a, stk. 1, i lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v. gives der mulighed for, at personer, der ikke
opfylder betingelserne i den gældende § 1, stk. 1, i lov
om ansættelse i stillinger i folkekirken mv, men har
bestået kandidateksamen ved et dansk universitet eller anden
offentlig anerkendt udenlandsk eksamen på kandidatniveau, kan
få tilladelse til at søge præstestillinger i
folkekirken. Tilladelsen gives af kirkeministeren efter anmodning
fra den pågældende ansøger og efter
gennemførelse af et teologisk efteruddannelsesforløb,
jf. nedenfor.
Med anden offentlig anerkendt udenlandsk
eksamen på kandidatniveau menes, at den udenlandske eksamen i
niveau skal svare til en dansk kandidatgrad. Det er Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen under Uddannelses- og Forskningsministeriet,
der bistår med en vurdering heraf.
Med den foreslåede bestemmelse stilles
der krav om, at vedkommende ansøger har bestået et
individuelt sammensat teologisk efteruddannelsesforløb
på baggrund af ansøgerens forudgående
kompetencer og kvalifikationer.
Det følger af bestemmelsens ordlyd, at
det er et ufravigeligt krav for personer, der ønsker adgang
til at søge præstestillinger i folkekirken i henhold
til den foreslåede bestemmelse, at vedkommende består
et teologisk efteruddannelsesforløb.
Det forudsættes, at det teologiske
efteruddannelsesforløb skal sammensættes af enkelte
fag, der er tilgængelige på de teologiske bachelor- og
kandidatuddannelser ved henholdsvis Københavns Universitet
og Aarhus Universitet, og at efteruddannelsesforløbet som
udgangspunkt skal bestå af teologiske kernefag som
nytestamentlig græsk, eksegese, kirkehistorie, praktisk
teologi, dogmatik og etik, alt efter ansøgerens
forudgående kompetencer og kvalifikationer.
Ved optagelse på de enkelte fag vil
ansøgerne som udgangspunkt skulle opfylde adgangskravene for
optagelse på bacheloruddannelsen i teologi eller
gennemføre propædeutisk undervisning ved universitet,
jf. afsnit 3.1.2.
Det er således ikke forudsat, at der
skal oprettes nye uddannelsesudbud eller enkeltfag med henblik
på alene at tilgodese personer, der ønsker at
opnå adgang til at søge præstestillinger i
henhold til den foreslåede bestemmelse.
Derudover forudsættes det, at
ansøgeren gennemgår den forberedende uddannelse ved
pastoralseminariet svarende til et semester, inklusiv anvist
praktik.
De teologiske fag, der indgår i
efteruddannelsesforløbet, forventes som udgangspunkt at
udgøre 150 ECTS-point, inklusiv eventuel propædeutisk
undervisning, afhængig af den enkelte ansøgers
forudgående kompetencer og kvalifikationer. Hertil kommer
gennemførelse af den forberedende uddannelse ved
pastoralseminariet.
Tilrettelæggelse og finansiering af
efteruddannelsesforløbets elementer vil ske inden for
rammerne af deltidsuddannelse efter universitetsloven og
bekendtgørelse om deltidsuddannelse ved universiteterne
(deltidsbekendtgørelsen), herunder med delvis
deltagerbetaling samt delvist statstilskud, jf. afsnit 3.1.2. og
3.1.3. Der vil herunder være mulighed for, at universitetet
kan tilrettelægge de enkelte fag som fjernundervisning, jf.
deltidsbekendtgørelsens § 4, stk. 5.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 1 a, stk. 2, i lov
om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v., at
kirkeministeren nedsætter et rådgivende udvalg, der
skal afgive indstilling til kirkeministeren om
sammensætningen af det teologiske
efteruddannelsesforløb i henhold til stk. 1.
Det forudsættes, at kirkeministeren
på baggrund af det rådgivende udvalgs indstilling, vil
give den pågældende ansøger et
forhåndstilsagn om tilladelse til at søge
præstestilling i folkekirken, jf. den foreslåede §
1 a, stk. 1, i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken
m.v., såfremt ansøgeren består de fag, der
indgår i det rådgivende udvalgs indstilling om det
teologiske efteruddannelsesforløbs sammensætning. Af
det rådgivende udvalgs indstilling skal det således
fremgå, hvilke fag der vurderes at skulle indgå i den
enkelte ansøgers teologiske efteruddannelsesforløb
for, at den pågældende vil kunne opnå et
tilstrækkeligt teologisk fagligt niveau til at kunne varetage
en stilling som præst i den danske folkekirke.
Det fremgår desuden af den
foreslåede bestemmelse i § 1 a,
stk. 3, i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken
m.v., at kirkeministeren fastsætter nærmere regler om
krav til det teologiske efteruddannelsesforløb og om det
rådgivende udvalg, herunder om udvalgets sammensætning,
virke og kompetence til at fastsætte kriterier for
indstilling.
Bestemmelsen tænkes anvendt til at
bestemme, at det rådgivende udvalg som udgangspunkt
sammensættes af repræsentanter fra de teologiske
fagområder på Københavns Universitet og Aarhus
Universitet samt repræsentanter for biskopperne, Folkekirkens
Uddannelses- og Videnscenter (FUV) og Kirkeministeriet.
Bestemmelsen forudsættes ligeledes
anvendt til at fastsætte nærmere regler om indhold og
omfang af det individuelt sammensatte teologiske
efteruddannelsesforløb i henhold til den foreslåede
bestemmelse i § 1 a, stk. 1, i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v.
Indstillingen fra det rådgivende udvalg
om, hvilke fag der skal indgå i
efteruddannelsesforløbet, skal være begrundet og
indeholde oplysning om, hvilke elementer der er lagt til grund for
indstillingen, samt en klar beskrivelse af de fag, kurser, moduler
eller lignende, der skal gennemføres og bestås for, at
det rådgivende udvalg finder, at den pågældende
ansøger vil opnå et tilstrækkeligt teologisk
fagligt niveau til at kunne varetage stillinger som præst i
den danske folkekirke.
Hverken det rådgivende udvalgs
indstilling eller et forhåndstilsagn fra kirkeministeren om
tilladelse til at søge præstestillinger i folkekirken
giver retskrav på optagelse på de nævnte fag
eller på efterfølgende ansættelse som
præst i folkekirken. Optagelse på tilgængelige
universitetsfag sker ved ansøgers egen foranstaltning og
hører under de pågældende
uddannelsesinstitutioners kompetence, ligesom besættelse af
stillinger som præst i folkekirken sker i henhold til de
normale ansættelsesprocedurer, jf. §§ 8-13 b i lov
om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
Bestemmelsen forudsættes endelig anvendt
til at fastsætte bestemmelser om mødeaktivitet,
forretningsorden mv. og om øvrige rammer og opgaver for det
rådgivende udvalg.
Til nr. 2
§ 2 i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. giver mulighed for, at
kirkeministeren undtagelsesvis kan give en person, der ikke
opfylder betingelserne i samme lovs § 1, stk. 1, tilladelse
til at søge præstestilling, såfremt den
pågældende i fremtrædende grad har vist sig i
besiddelse af egenskaber, der har væsentlig betydning for
varetagelse af præstestilling. Tilladelse kan dog kun gives,
hvis ansøgeren er fyldt 35 år og består en af
kirkeministeren fastsat prøve.
Det er i lovbemærkningerne til
bestemmelsen, jf. Folketingstidende 1986-87, tillæg A, spalte
2725, forudsat, at bestemmelsen kun kan bringes i anvendelse
undtagelsesvis, og at der gennemsnitlig kun bliver tale om ganske
enkelte tilladelser årlig.
Den eksisterende adgangsvej i § 2 i lov
om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. fastholdes. I
en kortere årrække, indtil den foreslåede nye
adgangsvej for at søge præstestilling i folkekirken
får effekt gennem ansøgeres gennemførelse af
det teologiske efteruddannelsesforløb, kan der imidlertid
blive behov for en vis øget anvendelse af § 2 i lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
Med forslaget til ændring af § 2, stk. 1, i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v. ændres "undtagelsesvis" derfor
til "i særlige tilfælde". Med "i særlige
tilfælde" menes både undtagelsesvis og desuden indtil
§ 1 a har fået effekt.
Så længe den foreslåede nye
adgangsvej i § 1 a i lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 1, er i kraft,
forudsættes det, at ansøgere med kandidateksamen som
udgangspunkt og i overvejende grad henvises til at anvende denne.
Der lægges herved vægt på, at et individuelt
efteruddannelsesforløb, som sammensættes på
baggrund af en indstilling fra et rådgivende udvalg, og som
består af fag, der udbydes af de teologiske studier ved
universiteterne, jf. den foreslåede § 1 a, vurderes at
skabe det bedst mulige uddannelsesgrundlag for at kunne virke som
præst i folkekirken for ansøgere, som ikke opfylder
betingelserne i § 1, stk. 1, i lov om ansættelse i
stillinger i folkekirken m.v.
En sådan tilgang vurderes bedst at kunne
fastholde lovgivers overordnede hensigt om, at bestemmelsen i
§ 2 i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
fortsat har et meget snævert anvendelsesområde, og at
der også i overgangsperioden kun bliver tale om et meget
begrænset antal tilladelser årligt.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2021.
Til §
3
Det foreslås, at kirkeministeren
fremsætter forslag om revision af ordningen i
folketingsåret 2030-31. Forslaget skal tage udgangspunkt i en
vurdering af det fortsatte behov for bestemmelsen.
Formålet med revisionsbestemmelsen er at
sikre, at den foreslåede udvidelse af adgangen til at
søge præstestillinger i folkekirken alene bør
gælde, så længe der vurderes at være en
generel risiko for, at ledige præstestillinger ellers ikke
kan blive besat på grund af mangel på kvalificerede
ansøgere.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighedsområde. Dette indebærer, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Loven gælder ikke for Grønland,
fordi den lov, der foreslås ændret, ikke gælder
for Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at
sætte loven i kraft for Grønland.
Færøerne har i 2007 overtaget
samtlige opgaver vedrørende sagsområdet
»Folkekirken« og har dermed også kompetencen til
at fastsætte regler om folkekirkens
ansættelsesvilkår på Færøerne.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om ansættelse i stillinger i
folkekirken m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 864 af 25. juni
2013, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 1 indsættes: »§ 1 a.
Kirkeministeren kan efter anmodning give en person, der ikke
opfylder betingelserne i § 1, stk. 1, men som har
bestået kandidateksamen ved et dansk universitet eller anden
offentlig anerkendt udenlandsk eksamen på kandidatniveau, og
som har bestået et af kirkeministeren individuelt sammensat
teologisk efteruddannelsesforløb på baggrund af
ansøgerens forudgående kompetencer og kvalifikationer
tilladelse til at søge præstestillinger i
folkekirken. Stk. 2.
Kirkeministeren nedsætter et rådgivende udvalg, der
skal afgive indstilling til kirkeministeren om
sammensætningen af det teologiske
efteruddannelsesforløb i henhold til stk. 1. Stk. 3.
Kirkeministeren fastsætter nærmere regler om krav til
det teologiske efteruddannelsesforløb, som nævnt i
stk. 1, og om det rådgivende udvalg, som nævnt i stk.
2, herunder om udvalgets sammensætning, virke og kompetence
til at fastsætte kriterier for indstilling.« | | | | § 2.
Kirkeministeren kan undtagelsesvis give en person, der ikke
opfylder betingelserne i § 1, stk. 1, tilladelse til at
søge præstestilling, såfremt den
pågældende i fremtrædende grad har vist sig i
besiddelse af egenskaber, der har væsentlig betydning for
varetagelse af præstestilling. | | 2. I § 2, stk. 1, ændres
»undtagelsesvis« til: "»i særlige
tilfælde«. |
|