Fremsat den 7. oktober 2020 af justitsminister (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. og retsplejeloven
(Adgang til sociale behandlingstilbud mod
stofmisbrug for indsatte i kriminalforsorgens institutioner
m.v.)
§ 1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1333 af 9. december 2019, foretages
følgende ændringer:
1. § 45 a,
stk. 1, affattes således:
»En indsat har ret til vederlagsfri social
behandling mod stofmisbrug, medmindre afgørende sikkerheds-
eller ordensmæssige forhold taler imod, jf. dog stk.
2.«
2. I
§ 45 a, stk. 2, indsættes
efter »vederlagsfri«: »social«.
3. I
§ 45 a, stk. 3, ændres
»Behandling« til: »Social behandling«.
4. I
§ 106, stk. 3, udgår
»eller som har udstået straf på bopælen
på indkvarteringsstedet under intensiv overvågning og
kontrol, jf. kapitel 13 b,«.
§ 2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 938 af 10. september 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 776 indsættes efter 6.
pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren fastsætter desuden særlige
regler om varetægtsarrestanters ret til social behandling mod
stofmisbrug.«
§ 3
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning helt
eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Social stofmisbrugsbehandling til
indsatte, der afsoner en fængselsstraf | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Social stofmisbrugsbehandling til
varetægtsarrestanter | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Social stofmisbrugsbehandling til
frihedsberøvede udlændinge | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Det overordnede formål med lovforslaget er målrettet
at styrke den sociale stofmisbrugsbehandling i kriminalforsorgens
institutioner i forhold til det nuværende behandlingstilbud
og i øvrigt tilpasse reglerne om behandlingsgarantien for
social stofmisbrugsbehandling, så de kommer til at afspejle
praksis.
Indsattes ret til social stofmisbrugsbehandling er en vigtig del
af kriminalforsorgens resocialiserende arbejde, hvor der bl.a.
fokuseres på at forebygge og forhindre indsatte i at
begå ny kriminalitet. Det er derfor afgørende, at
indsatte i kriminalforsorgens institutioner tilbydes en effektiv og
fokuseret behandling mod stofmisbrug, der i videst muligt omfang er
tilpasset den enkelte indsattes konkrete situation og behov.
Med lovforslaget tilsigtes det målrettet at styrke og
udvide det nuværende tilbud om social stofmisbrugsbehandling
i arresthusene. Lovforslaget indebærer således, at
varetægtsarrestanter og indsatte afsonere i arresthusene kan
tilbydes en mere intensiv social stofmisbrugsbehandling end i dag,
medmindre afgørende sikkerheds- eller ordensmæssige
forhold taler imod behandlingen.
Lovforslaget indebærer desuden en generel styrkelse af
koordineringen af det fortsatte behandlingsforløb, uanset om
behandlingen skal fortsætte i kommunalt regi ved
løsladelse eller fortsætte efter overførsel til
en afsoningsinstitution.
Med lovforslaget lægges der endvidere op til at tilpasse
reglerne om behandlingsgarantien for social stofmisbrugsbehandling,
så de kommer til at afspejle praksis.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Social
stofmisbrugsbehandling til indsatte, der afsoner en
fængselsstraf
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 45 a, stk. 1, i lov om fuldbyrdelse
af straf m.v. (straffuldbyrdelsesloven), at en indsat har ret til
vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende ikke
skønnes egnet og motiveret til behandling. Det fremgår
endvidere af § 45 a, stk. 3, at behandlingen mod stofmisbrug
så vidt muligt skal iværksættes senest 14 dage
efter, at den indsatte har fremsat begæring herom over for
kriminalforsorgen. En indsat, der er udvist af landet ved dom, har
dog ikke ret til vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre
særlige forhold taler herfor, jf. § 45 a, stk. 2.
Ifølge bemærkningerne indebærer bestemmelsen,
at en indsat - medmindre den pågældende er
udvisningsdømt - som skønnes egnet og motiveret, skal
tilbydes social misbrugsbehandling svarende til den behandling mod
stofmisbrug, som tilbydes af kommunerne efter serviceloven, jf.
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 1161.
I medfør af § 101 i lovbekendtgørelse nr. 798
af 7. august 2019 om social service (serviceloven) med senere
ændringer tilbydes der et bredt spektrum af
socialpædagogiske støtteforanstaltninger, der har til
formål både at resocialisere stofmisbrugeren og at
undgå en forværring af den pågældendes
fysiske og psykiske funktionsevne.
Det vil normalt være ansatte på den institution,
hvor den indsatte er anbragt, eller hvor behandlingstilbuddet
udbydes, der i praksis skal vurdere, om den indsatte er egnet og
motiveret til behandling for sit stofmisbrug, jf. Folketingstidende
2006-07, tillæg A, side 1162.
I bemærkningerne til straffuldbyrdelseslovens § 45 a
er det forudsat, at indholdet af den sociale misbrugsbehandling i
kriminalforsorgens institutioner kan have store variationer og
forskellige grader af intensitet, jf. Folketingstidende 2006-07,
tillæg A, side 1167.
Ifølge bemærkningerne kan behandlingsgarantien for
indsatte i kriminalforsorgens institutioner i sagens natur ikke
udformes identisk med den behandlingsgaranti, som gælder i
det øvrige samfund. En indsat vil f.eks. ikke frit kunne
vælge et andet behandlingstilbud end det, kriminalforsorgen
kan anvise, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side
1161.
Det forudsættes, at behandlingstilbuddene i
kriminalforsorgens institutioner forbeholdes de indsatte, der ikke
kan visiteres til misbrugsbehandling på en institution uden
for kriminalforsorgen. Det vil i praksis indebære, at
misbrugsbehandling i kriminalforsorgens institutioner forbeholdes
de indsatte, hvor afgørende hensyn til
retshåndhævelsen taler imod anbringelse uden for et
fængsel, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side
1162.
I praksis tilbydes indsatte i fængslerne indledningsvis en
såkaldt motivations- og forbehandling. Motivations- og
forbehandlingen har bl.a. til formål at forberede den
indsatte på et såkaldt primært behandlingstilbud.
Når den indsattes behov og motivation er nærmere
afdækket, tilbydes indsatte i fængslerne, som findes
egnede og motiverede til det, et primært behandlingstilbud,
som bl.a. har til formål at få den indsatte til at
forholde sig til sit misbrug og søge at ophøre med
sit misbrug. Endelig tilbydes indsatte i fængslerne
efterbehandling, som har til formål at fastholde et
opnået ophør af misbrug og forebygge et genoptag af
misbruget ved at give den indsatte redskaber til at fungere i en
stoffri tilværelse.
Indsatte, som afsoner en fængselsstraf i et arresthus, og
som ikke kan overføres til en afsoningsinstitution, tilbydes
i praksis alene motivations- og forbehandling.
Straffuldbyrdelseslovens § 45 a vedrører alene
indsattes ret til social stofmisbrugsbehandling, og bestemmelsen
regulerer dermed ikke indsattes ret til somatisk
stofmisbrugsbehandling.
Social stofmisbrugsbehandling udgør et supplement til den
somatiske stofmisbrugsbehandling, herunder abstinens- og
substitutionsbehandling (metadonnedtrapning mv.). Den somatiske
stofmisbrugsbehandling er rettet mod følgerne af
stofmisbrugerens fysiske afhængighed, hvorimod den sociale
stofmisbrugsbehandling navnlig tager sigte på at
støtte den pågældende til at gennemføre
behandlingsforløbet og fastholde behandlingsresultatet
efterfølgende, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 130 som
fremsat, side 6-7.
En vellykket social stofmisbrugsbehandling vil ofte
forudsætte en længerevarende indsats, og den sociale
stofmisbrugsbehandling skal i den forbindelse koordineres med de
sociale myndigheder, som overtager ansvaret ved løsladelse,
jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 130 som fremsat, side 7. I
praksis overleverer kriminalforsorgen forud for løsladelse
bl.a. viden om den pågældendes risiko- og
behovsvurdering til den relevante kommune. Formålet hermed er
at sikre, at kommunen har mulighed for at inddrage
kriminalforsorgens vurderinger og prioriteringer i det videre
arbejde.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Som det fremgår af pkt. 2.1.1 ovenfor, har en indsat, der
afsoner en fængselsstraf, ret til vederlagsfri behandling mod
stofmisbrug, medmindre vedkommende er udvisningsdømt eller
ikke skønnes egnet og motiveret til behandling. Det
forudsættes i den forbindelse, at den sociale
stofmisbrugsbehandling i kriminalforsorgens institutioner kan
variere i form og intensitet.
Der er ikke i straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 1,
taget stilling til det nærmere indhold af
behandlingstilbuddet for indsatte, som afsoner en
fængselsstraf i en af kriminalforsorgens institutioner. For
at skabe klarhed over behandlingsgarantiens indhold finder
Justitsministeriet, at indsatte afsoneres ret til social
stofmisbrugsbehandling bør præciseres.
Det er i den forbindelse væsentligt, at alle indsatte, som
afsoner en fængselsstraf, får adgang til den relevante
sociale stofmisbrugsbehandling. På den baggrund finder
Justitsministeriet desuden, at det nuværende sociale
behandlingstilbud for indsatte, som afsoner en fængselsstraf
i et arresthus, bør udvides.
Social stofmisbrugsbehandling vil ofte forudsætte en
længerevarende indsats, og det er derfor væsentligt, at
der sker en effektiv opfølgning på
behandlingsforløb, som påbegyndes under afsoning.
På den baggrund finder Justitsministeriet endvidere, at der
bør ske en generel styrkelse af koordineringen af det
fortsatte behandlingsforløb fra behandlingen under
indsættelsen i arresthus til behandling i kommunalt regi i
forbindelse med løsladelsen eller ved overførsel til
en afsoningsinstitution, hvor behandlingen kan
videreføres.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at nyaffatte § 45 a, stk. 1,
således, at det præciseres, at behandlingsgarantien i
§ 45 a, stk. 1, omfatter vederlagsfri social
stofmisbrugsbehandling.
Det forudsættes i den forbindelse, at indsatte, som
afsoner en fængselsstraf i en af kriminalforsorgens
institutioner - medmindre den pågældende er
udvisningsdømt - fortsat skal tilbydes social
stofmisbrugsbehandling, der så vidt muligt modsvarer den
behandling mod stofmisbrug, som tilbydes af kommunerne efter
servicelovens § 101.
Det foreslås dog samtidig, at den sociale
stofmisbrugsbehandling kan afslås, afbrydes eller
begrænses, hvis afgørende sikkerheds- eller
ordensmæssige forhold gør, at det ikke er muligt at
gennemføre behandlingen. Er en indsat eksempelvis til fare
for f.eks. personalet eller andre medindsatte, vil den sociale
stofmisbrugsbehandling kunne afslås, hvis det ikke er muligt
inden for institutionens rammer at tilrettelægge et
individuelt forløb for den pågældende. På
tilsvarende vis vil et behandlingsforløb kunne ændres
eller helt afbrydes, hvis en indsat ved sin opførsel
udgør en ordensmæssig risiko f.eks. i forbindelse med
behandling i grupper.
Det vil være ansatte på den institution, hvor den
indsatte er anbragt, eller hvor behandlingstilbuddet udbydes, der i
praksis skal vurdere, om der er afgørende sikkerheds- eller
ordensmæssige forhold, der bevirker, at den indsatte ikke kan
deltage i den sociale stofmisbrugsbehandling.
Det forudsættes som hidtil, at behandlingstilbuddene i
kriminalforsorgens institutioner forbeholdes de indsatte, der ikke
kan visiteres til misbrugsbehandling på en institution uden
for kriminalforsorgen.
Indholdet af behandlingsgarantien for indsatte, som afsoner en
fængselsstraf i en af kriminalforsorgens institutioner, kan i
sagens natur ikke udformes identisk med den behandlingsgaranti, som
gælder i det øvrige samfund efter servicelovens §
101. En indsat, der afsoner en fængselsstraf, vil som hidtil
f.eks. ikke frit kunne vælge et andet behandlingstilbud end
det, kriminalforsorgen kan anvise, og der kan være ordens-
eller sikkerhedsmæssige forhold, som gør, at
behandlingsgarantien opfyldes på anden vis i
kriminalforsorgens institutioner end uden for disse.
Kriminalforsorgen afgør, hvilket behandlingstilbud den
indsatte, som afsoner en fængselsstraf, skal visiteres til,
under inddragelse af den indsattes egne ønsker. Det
forudsættes som hidtil, at indholdet af den sociale
stofmisbrugsbehandling i kriminalforsorgens institutioner kan
variere i form og intensitet.
Den forslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens
§ 45 a, stk. 1, vedrører alene retten til vederlagsfri
social stofmisbrugsbehandling for indsatte, som afsoner en
fængselstraf. Den foreslåede bestemmelse regulerer
dermed ikke indsattes ret til somatisk stofmisbrugsbehandling,
herunder abstinens- og substitutionsbehandling (metadonnedtrapning
mv.), samt anden lægelig behandling, der relaterer sig til
stofmisbrug, idet retten til somatisk behandling allerede
følger af straffuldbyrdelseslovens § 45.
Den foreslåede bestemmelse i straffuldbyrdelseslovens
§ 45 a, stk. 1, indebærer, at indsatte i
fængslerne - i overensstemmelse med den gældende
praksis - indledningsvis tilbydes en motivations- og forbehandling.
Motivations- og forbehandlingen har bl.a. til formål at
forberede den indsatte på et såkaldt primært
behandlingstilbud. Motivations- og forbehandlingen kan indeholde
bl.a. visitation, hvor den indsattes motivation og behandlingsbehov
afdækkes, motivationssamtaler og individuelle samtaler. Den
indsatte kan desuden efter behov indskrives i et forlænget
forbehandlingsforløb.
Det forudsættes i den forbindelse, at den sociale
stofmisbrugsbehandling i kriminalforsorgen, som det er
tilfældet i dag, vil bero på motivation og
frivillighed.
Den foreslåede bestemmelse indebærer desuden, at
indsatte i fængslerne efterfølgende tilbydes et
primært behandlingstilbud, som bl.a. har til formål at
hjælpe den indsatte til at ophøre med sit misbrug. Den
primære stofmisbrugsbehandling er et mere intensivt
forløb, som bl.a. tilrettelægges med udgangspunkt i,
hvor lang tid den pågældende skal afsone. Den
primære stofmisbrugsbehandling kan indeholde bl.a.
gruppeterapi, pædagogiske aktiviteter, kognitiv terapi og
undervisning.
Endvidere indebærer den foreslåede bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 1, at indsatte i
fængslerne afslutningsvis tilbydes efterbehandling, som skal
give den indsatte redskaber til at fungere i en stoffri
tilværelse. Efterbehandling består primært af
individuelle samtaler og/eller gruppesamtaler samt særligt
tilrettelagte aktiviteter rettet mod forebyggelse af
tilbagefald.
Det forudsættes, at kriminalforsorgen kan undlade at
iværksætte eller kan afbryde et
behandlingsforløb, hvis den indsatte ved ord og handlinger
giver udtryk for, at den pågældende reelt ikke har
interesse i at deltage i forløbet.
Det forudsættes endvidere, at indsatte, som afsoner en
fængselsstraf i et arresthus, og som vurderes at have behov
for primær stofmisbrugsbehandling, som hidtil i videst muligt
omfang overføres til et afsoningssted, hvor den relevante
behandling tilbydes. I nogle tilfælde er det dog ikke muligt
eller hensigtsmæssigt at foretage en sådan
overførsel til et andet afsoningssted.
Med henblik på at sikre, at alle indsatte, der afsoner en
fængselsstraf, får adgang til den relevante sociale
stofmisbrugsbehandling, foreslås det at udvide
behandlingstilbuddet således, at også indsatte, som
afsoner i et arresthus, og som har gennemført motivations-
og forbehandling, tilbydes primær stofmisbrugsbehandling i
arresthuset, hvis det ikke er muligt eller hensigtsmæssigt at
overføre de pågældende til et andet
afsoningssted. I den forbindelse vil de givne bygnings- og
sikkerhedsmæssige rammer kunne have betydning for - og
eventuelt begrænse - indholdet af behandlingen.
Den foreslåede ordning viderefører, at den sociale
stofmisbrugsbehandling i kriminalforsorgens institutioner skal
koordineres med de sociale myndigheder, som har ansvaret for den
fortsatte stofmisbrugsbehandling ved løsladelse. Det er
endvidere hensigten, at der med den foreslåede ordning sker
en generel styrkelse af koordineringen af det fortsatte
behandlingsforløb for indsatte, som afsoner en
fængselsstraf i et arresthus. Det indebærer bl.a., at
der løbende skal ske opfølgning og opdatering af den
indsatte afsoners behandlingsplan, således at
socialrådgivere ved løsladelse eller overførsel
til en afsoningsinstitution kan koordinere det videre forløb
og dermed sikre en glidende overgang fra et behandlingsregi til et
andet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.2. Social
stofmisbrugsbehandling til varetægtsarrestanter
2.2.1. Gældende ret
Efter retsplejelovens § 776 fastsætter
justitsministeren nærmere regler om behandling af
varetægtsarrestanter. Bemyndigelsen er bl.a. udnyttet til
udstedelse af bekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2019 om
ophold i varetægt
(varetægtsbekendtgørelsen).
Det følger af varetægtsbekendtgørelsens
§ 32, stk. 1, at en varetægtsarrestant har ret til
vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende ikke
skønnes egnet og motiveret til behandling. Det følger
endvidere, at behandling mod stofmisbrug så vidt muligt skal
iværksættes senest 14 dage efter, at
varetægtsarrestanten har fremsat begæring herom over
for kriminalforsorgen, jf. § 32, stk. 2.
Bestemmelsen indebærer, at varetægtsarrestanter er
omfattet af den samme behandlingsgaranti, som gælder for
indsatte, der afsoner en fængselsstraf i kriminalforsorgens
institutioner, jf. § 45 a i straffuldbyrdelsesloven, jf.
Folketingstidende 2010-2011, Tillæg A, L 93 som fremsat, side
6.
I praksis tilbydes varetægtsarrestanter social
stofmisbrugsbehandling, som er indrettet i lyset af denne
særlige persongruppes situation, herunder det forhold, at
længden af varetægtsfængslingen er ukendt. Det
indebærer, at varetægt?sarrestanter som udgangspunkt
alene tilbydes motivations- og forbehandling. Motivations- og
forbehandlingen har til formål at forberede
varetægtsarrestanten på et primært
behandlingsforløb, hvad enten varetægtsarrestanten
skal løslades, og derfor kan visiteres til et kommunalt
tilbud, eller afsone en ubetinget fængselsstraf.
Hvis det konkret vurderes nødvendigt at tilbyde en
varetægt?sarrestant en særlig intensiv
stofmisbrugsbehandling, der ikke tilbydes i arresthusene, er der
efter retsplejelovens § 777 mulighed for - såfremt nogle
nærmere angivne betingelser er opfyldt - at overføre
varetægtsarrestanten til et afsoningssted, der har det
nødvendige behandlingstilbud.
Det bemærkes, at varetægtsbekendtgørelsens
§ 32 alene ve?drører varetægtsarrestanters ret
til vederlagsfri social stofmisbrugsbehandling, og bestemmelsen
regulerer dermed ikke varetægtsarrestanters ret til somatisk
stofmisbrugsbehandling, idet retten til somatisk behandling
allerede følger af straffuldbyrdelseslovens § 45.
Social stofmisbrugsbehandling forudsætter ofte en
længerevarende indsats, og kriminalforsorgen skal derfor i
forbindelse med løsladelse støtte den
pågældende i at få kontakt med de sociale
myndigheder, som overtager ansvaret for den sociale
stofmisbrugsbehandling ved løsladelse. I praksis får
varetægtsarrestanter forud for løsladelsen bl.a.
udleveret relevante kontaktoplysninger til kommunen.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.2.1, har en
varetægtsarrestant ret til vederlagsfri social behandling mod
stofmisbrug, medmindre vedkommende ikke skønnes egnet og
motiveret til behandling. Det er i den forbindelse forudsat, at den
sociale stofmisbrugsbehandling i kriminalforsorgens institutioner
kan variere i form og intensitet. Det fremgår desuden under
pkt. 2.2.1, at varetægtsarrestanter i praksis som
udgangspunkt alene tilbydes motivations- og forbehandling.
Der er ikke i gældende ret taget stilling til det
nærmere indhold af behandlingstilbuddet for
varetægtsarrestanter. For at skabe klarhed over
behandlingsgarantiens indhold finder Justitsministeriet, at
varetægtsarrestanters ret til social stofmisbrugsbehandling
bør præciseres.
Justitsministeriet finder desuden, at det nuværende
sociale stofbehandlingstilbud for varetægtsarrestanter
bør udvides.
Social stofmisbrugsbehandling vil ofte forudsætte en
længerevarende indsats, og det er derfor væsentligt, at
der sker en effektiv opfølgning på
behandlingsforløb, som påbegyndes under
varetægtsfængsling. På den baggrund finder
Justitsministeriet endvidere, at der bør ske en generel
styrkelse af koordineringen af varetægtsarrestantens
fortsatte behandlingsforløb fra behandlingen under
varetægtsfængslingen til behandling i kommunalt regi i
forbindelse med løsladelsen eller ved overførsel til
en afsoningsinstitution, hvor behandlingen kan
videreføres.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der tilføjes et nyt 7. pkt. i
retsplejelovens § 776, hvor det vil fremgå, at
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om varetægtsarrestanters ret til vederlagsfri social
behandling mod stofmisbrug.
Bemyndigelsen påtænkes i første omgang
udmøntet ved administrativt at fastsætte regler i
varetægtsbekendtgørelsen med henblik på at
sikre, at alle varetægtsarrestanter får adgang til den
relevante sociale stofmisbrugsbehandling. Endvidere
påtænkes det målrettet at udvide behandlingen
således, at varetægtsarrestanter, som har
gennemført motivati?ons- og forbehandling, tilbydes
primær stofmisbrugsbehandling i arresthuset.
Det forudsættes i den forbindelse, at den sociale
stofmisbrugsbehandling i kriminalforsorgen også for
varetægtsarrestanter vil bero på motivation og
frivillighed.
Det forudsættes desuden, at den sociale
stofmisbrugsbehandling efter servicelovens § 101, som tilbydes
varetægt?sarrestanter, kan variere i form og intensitet, og
at de givne bygnings- og sikkerhedsmæssige rammer i
arresthuset vil kunne have betydning for - og eventuelt
begrænse - indholdet af behandlingen.
Det forudsættes yderligere, at varetægtsarrestanter,
som vurderes at have behov for primær stofmisbrugsbehandling,
som hidtil i videst muligt omfang overføres til et
afsoningssted, hvor primær stofmisbrugsbehandling tilbydes,
jf. retsplejelovens § 777. I nogle tilfælde er det dog
ikke muligt eller hensigtsmæssigt at foretage en sådan
overførsel.
Endvidere forudsættes det, at der med den foreslåede
ordning sker en generel styrkelse af koordineringen af det
fortsatte behandlingsforløb for varetægtsarrestanter,
hvad enten varetægtsarrestanten skal løslades eller
afsone en ubetinget fængselsstraf. Det indebærer bl.a.,
at der skal ske løbende opfølgning og opdatering af
varetægtsarrestantens behandlingsplan, således at
socialrådgivere ved løsladelse eller overførsel
til en afsoningsinstitution kan koordinere det videre forløb
og dermed sikre en glidende overgang fra et behandlingsregi til et
andet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.3. Social
stofmisbrugsbehandling til frihedsberøvede
udlændinge
2.3.1. Gældende ret
Udlændingeloven indeholder særlige regler om
frihedsberøvelse af udlændinge i forskellige
situationer. Loven sondrer mellem regler om
varetægtsfængsling i §§ 35 og 35 a og regler
om administrativ frihedsberøvelse i § 36.
Udlændingelovens § 35 supplerer retsplejelovens
bestemmelser om varetægtsfængsling og kan anvendes i
forbindelse med behandlingen af en straffesag mod en
udlænding. Efter udlændingelovens § 35 kan en
udlænding således varetægtsfængsles,
når der er bestemte grunde til at anse
varetægtsfængsling for nødvendig for at sikre
udlændingens tilstedeværelse under sagen og under
eventuel appel, indtil en eventuel bestemmelse om udvisning kan
fuldbyrdes, og når 1) udlændingen ikke har fast
bopæl her i landet, og der er begrundet mistanke om, at
udlændingen har begået en lovovertrædelse, der
kan medføre udvisning efter §§ 22-24, eller
når 2) udlændingen er indrejst i strid med et
indrejseforbud.
Endelig kan der ske varetægtsfængsling, med henblik
på at sikre en effektiv fuldbyrdelse af bestemmelsen om
udvisning, når udlændingen, har en asylansøgning
under behandling og er udvist ved endelig dom efter §§
22-24.
Efter udlændingelovens § 35 a er der endvidere
hjemmel til at varetægtsfængsle udlændinge
på tålt ophold og kriminelle udviste, som ikke
overholder deres opholds-, underretnings- og meldepligt.
Udlændingelovens § 36 indeholder hjemmel til
administrativ frihedsberøvelse af udlændinge.
Bestemmelsen giver mulighed for administrativ
frihedsberøvelse med henblik på at sikre muligheden
for afvisning, udvisning, overførsel eller
tilbageførsel eller for udsendelse af en udlænding,
der i øvrigt ikke har ret til at opholde sig her i landet.
Herudover er der efter § 36 hjemmel til bl.a. at
frihedsberøve en udlænding, som motivationsfremmende
foranstaltning, hvis udlændingen ikke medvirker til sin
udrejse.
Det henhører under politiet at træffe beslutning om
iværksættelse af en administrativ
frihedsberøvelse. En udlænding, der er
frihedsberøvet, skal dog, medmindre den
pågældende forinden løslades, inden 3
døgn efter frihedsberøvelsens
iværksættelse fremstilles for retten, der tager
stilling til frihedsberøvelsens lovlighed og fortsatte
opretholdelse, jf. udlændingelovens § 37.
Udlændinge, som er frihedsberøvet i medfør
af udlændin?gel?ovens regler, er omfattet af
bekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2019 om ophold i
varetægt (varetægtsbekendtgørelsen), jf.
udlændingelovens § 35, stk. 3, § 35 a, stk. 2, og
§ 37 a, stk. 2, som bl.a. henviser til retsplejelovens §
776. Retsplejelovens § 776 bemyndiger justitsministeren til at
fastsætte nærmere regler om behandling af
varetægtsarrestanter.
Således finder varetægtsbekendtgørelsens
regler om social stofmisbrugsbehandling også anvendelse
på personer, der er varetægtsfængslet efter
udlændingelovens §§ 35 eller 35 a.
Varetægtsbekendtgørelsens regler om social
stofmisbrugsbehandling finder tilsvarende anvendelse for personer,
der er administrativt frihedsberøvet efter
udlændingelovens § 36, og hvis frihedsberøvelse
opretholdes af retten i medfør af udlændingelovens
§ 37.
Det følger af varetægtsbekendtgørelsens
§ 32, stk. 1, at en varetægtsarrestant har ret til
vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende ikke
skønnes egnet og motiveret til behandling. Det følger
endvidere, at behandling mod stofmisbrug så vidt muligt skal
iværksættes senest 14 dage efter, at
varetægtsarrestanten har fremsat begæring herom over
for kriminalforsorgen, jf. § 32, stk. 2.
I praksis tilbydes udlændinge, som er
frihedsberøvet i medfør af udlændingelovens
regler, alene somatisk stofmisbrugsbehandling, herunder abstinens-
og substitutionsbehandling (metadonnedtrapning mv.), samt anden
lægelig behandling, der relaterer sig til stofmisbrug.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.3.1, er
udlændinge, som er frihedsberøvet i medfør af
udlændingelovens regler, ligeledes omfattet af
bekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2019 om ophold i
varetægt (varetægtsbekendtgørelsen), herunder
retten til social stofmisbrugsbehandling, jf.
udlændingelovens § 35, stk. 3, § 35 a, stk. 2, og
§ 37 a, stk. 2, som bl.a. henviser til retsplejelovens §
776. Det fremgår desuden under pkt. 2.2.1.2, at
udlændinge, som er frihedsberøvet i medfør af
udlændingelovens regler, i praksis ikke tilbydes social
stofmisbrugsbehandling, men alene tilbydes somatisk behandling mod
stofmisbrug.
Den somatiske stofmisbrugsbehandling, herunder eksempelvis
abstinens- og substitutionsbehandling (metadonnedtrapning mv.),
samt anden lægelig behandling, der relaterer sig til
stofmisbrug, er navnlig rettet mod følgerne af
stofmisbrugerens fysiske afhængighed. Den sociale
stofmisbrugsbehandling er derimod i højere grad rettet mod
at støtte den pågældende til at
gennemføre behandlingsforløbet og fastholde
behandlingsresultatet efterfølgende. Den sociale
stofmisbrugsbehandling har dermed i større udstrækning
et resocialiserende formål, herunder at hjælpe den
pågældende til et stof- og kriminalitetsfrit liv efter
løsladelsen.
Udlændinge, som er varetægtsfængslet i
medfør af udlændingelovens § 35, befinder sig i
en særlig situation. Det skyldes, at denne persongruppe efter
udlændingelovens § 35, stk. 1, er
varetægtsfængslet for at sikre den
pågældendes tilstedeværelse under sagen og indtil
en eventuel bestemmelse om udvisning kan fuldbyrdes. Efter
udlændingelovens § 35, stk. 1, er det bl.a. en
betingelse for varetægtsfængsling, at der enten er
begrundet mistanke om, at den pågældende har
begået en lovovertrædelse, som kan medføre
udvisning, eller at udlændingen er indrejst i strid med et
indrejseforbud. Endvidere kan udlændinge i medfør af
udlændingelovens § 35, stk. 2,
varetægtsfængsles, hvis den pågældende har
indgivet en ansøgning om opholdstilladelse i medfør
af udlændingelovens § 7 og er udvist ved endelig dom.
Udlændinge, som er varetægtsfængslet efter
udlændingelovens § 35, forventes dermed for en stor dels
vedkommende som udgangspunkt ikke at vende tilbage til det danske
samfund, og der er således ikke samme behov for at forberede
de pågældende på reintegration her i landet,
herunder at sikre opfølgning og videreførelse af den
sociale stofmisbrugsbehandling ved løsladelse.
Udlændinge, som er frihedsberøvet i medfør
af udlændin?gel?ovens § 35 a, befinder sig ligeledes i
en særlig situation, hvilket skyldes, at denne persongruppe
ikke har et lovligt opholdsgrundlag i Danmark. Denne persongruppe
skal således ikke vende tilbage til det danske samfund, og
der er dermed ikke samme behov for at forberede de
pågældende på reintegration her i landet,
herunder at sikre opfølgning og videreførelse af den
sociale stofmisbrugsbehandling ved løsladelse.
Endelig befinder udlændinge, som er administrativt
frihedsberøvet i medfør af udlændingelovens
§ 36 sig i en særlig situation. Det forventes som
udgangspunkt heller ikke, at denne persongruppe skal vende tilbage
til det danske samfund, idet bestemmelsen omfatter administrativ
frihedsberøvelse af udlændinge med henblik på at
sikre muligheden for afvisning, udvisning, udsendelse eller
motivere til udrejse eller medvirken hertil mv., jf. § 36,
stk. 1, 3, 5, 6, 7 og 8. Frihedsberøvelse med henblik
på udsendelse efter § 36 skal være af så
kort varighed som muligt og inden for de grænser for
frihedsberøvelsens samlede varighed, der er fastsat i
udlændingelovens § 37, stk. 8. Bestemmelsen giver
endvidere mulighed for frihedsberøvelse af udlændinge,
der ikke efterkommer en pålagt opholdspligt, eller er
udeblevet fra en afhøring hos politiet eller
Udlændingestyrelsen, jf. § 36, stk. 2. Endelig giver
bestemmelsen mulighed for at frihedsberøve
asylansøgere, der lægger væsentlige hindringer i
vejen for asylsagens oplysning, jf. § 36, stk. 4. Der er
således som udgangspunkt ikke samme behov for at forberede de
pågældende på reintegration her i landet,
herunder at sikre opfølgning og videreførelse af den
sociale misbrugsbehandling ved løsladelse.
På den baggrund er det Justitsministeriets opfattelse, at
udlændinge, som er varetægtsfængslet efter
udlændingelovens §§ 35 eller 35 a, som udgangspunkt
ikke bør have adgang til social stofmisbrugsbehandling.
Ligeledes er det Justitsministeriets opfattelse, at
udlændinge, som er frihedsberøvet efter
udlændingelovens § 36, og hvis frihedsberøvelse
opretholdes af retten i medfør af udlændingelovens
§ 37, som udgangspunkt heller ikke bør have adgang til
social stofmisbrugsbehandling.
Justitsministeriet finder dog, at udlændinge, som
frihedsberøves efter udlændingelovens §§ 35,
35 a eller 36, skal tilbydes vederlagsfri social
stofmisbrugsbehandling, hvis særlige forhold taler herfor,
f.eks. hvis der er udsigt til, at den pågældende skal
være frihedsberøvet i lang tid.
Justitsministeriet bemærker endvidere, at forslaget ikke
begrænser disse persongruppers adgang til social
stofmisbrugsbehandling ved en eventuel løsladelse og
tilbagevenden til det danske samfund. Udlændinge, som
eksempelvis er varetægtsfængslet efter
udlændingelovens § 35 for at sikre de
pågældendes tilstedeværelse under en straffesag,
og som frifindes, vil således efter omstændighederne
kunne overgå til social stofmisbrugsbehandling i kommunalt
regi, såfremt udlændingen i øvrigt har lovligt
ophold her i landet. Er udlændinge derimod efter
løsladelsen undergivet Udlændingestyrelsens
forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a - dvs.
udlændinge der alene har processuelt, tålt eller
ulovligt ophold her i landet og som er indkvarteret i
Udlændingestyrelsens regi - kan styrelsen alene tilbyde
dækning af nødvendige sundhedsmæssige ydelser.
Det betyder, at udlændinge under Udlændingestyrelsens
forsørgelse som udgangspunkt alene tilbydes somatisk
behandling mod stofmisbrug, men ikke social misbrugsbehandling.
Bevilling af stofmisbrugsbehandling eller afvænning til
udlændinge under Udlændingestyrelsens
forsørgelse, som er mere omfattende end somatisk behandling
og udlevering af metadon, vil alene kunne gives i ganske
særlige tilfælde efter en konkret og individuel
vurdering af sagens samlede omstændigheder.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Som nævnt i punkt 2.2.3, foreslås det, at der
tilføjes et nyt 7. pkt. i retsplejelovens § 776,
hvorefter justitsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om varetægtsarrestanters ret til
vederlagsfri social behandling mod stofmisbrug.
Udlændinge, som er varetægtsfængslet efter
udlændingelovens §§ 35 og 35 a, skal som
udgangspunkt ikke have ret til social stofmisbrugsbehandling.
Tilsvarende gælder, at personer, der er frihedsberøvet
efter udlændingelovens § 36, og hvis
frihedsberøvelse opretholdes af retten i medfør af
udlændingelovens § 37, som udgangspunkt heller ikke skal
have ret til vederlagsfri social stofmisbrugsbehandling.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke begrænser
udlændinges ret til somatisk behandling mod stofmisbrug,
f.eks. abstinens- og substitutionsbehandling (metadonnedtrapning
mv.) samt anden lægelig behandling, der relaterer sig til
stofmisbruget.
Den foreslåede ordning indebærer, at
udlændinge, som er frihedsberøvet i medfør af
udlændingelovens regler, fortsat skal tilbydes vederlagsfri
social stofmisbrugsbehandling, hvis særlige forhold taler
herfor, f.eks. hvis der er udsigt til, at den
pågældende skal være frihedsberøvet i lang
tid. Der bør dog samtidig være konkrete grunde, som
taler for, at den frihedsberøvede udlænding bør
tilbydes social stofmisbrugsbehandling. Dette kan f.eks. være
hensynet til den pågældendes helbred. Det vil
imidlertid stadig være en forudsætning, at den
frihedsberøvede udlænding vurderes at være egnet
og motiveret til behandling.
I relation til den gældende 14-dages frist for at
iværksætte behandling mod stofmisbrug, jf.
varetægtsbekendtgørelsens § 32, stk. 2,
forudsættes det, at denne i udgangspunktet også vil
finde anvendelse i forhold til udlændinge, som er
frihedsberøvet i medfør af udlændingelovens
regler, og som følge af særlige forhold tilbydes
social stofmisbrugsbehandling.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Styrkelsen af den sociale misbrugsbehandling i
kriminalforsorgens institutioner vil medføre merudgifter for
kriminalforsorgen til øgede personaleressourcer.
Det er Justitsministeriets vurdering, at ordningen vil
medføre merudgifter for kriminalforsorgen på 4,125
mio. kr. i 2021 samt 5,5 mio. kr. årligt fra 2022 og
frem.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. januar 2020
til den 26. februar 2020 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK Landsklubben
Danmarks Domstole, Advokatrådet, Amnesty International, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet
for Kriminalforsorgen, Foreningen af
Fængselsinspektører,
vicefængselsinspektører og økonomichefer,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Statsadvokater, Fængselsforbundet i Danmark, HK Landsklubben
Kriminalforsorgen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Landsklubben af socialrådgivere ansat i
Kriminalforsorgen, Politidirektørforeningen, Politiforbundet
i Danmark, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Rådet for Socialt Udsatte, Socialpædagogerne.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Styrkelsen af den sociale
misbrugsbehandling i kriminalforsorgens institutioner vurderes at
ville medføre merudgifter for kriminalforsorgen på
4,125 mio. kr. i 2021 samt 5,5 mio. kr. årligt fra 2022 og
frem. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 45 a, stk. 1, i
straffuldbyrdelsesloven, at en indsat har ret til vederlagsfri
behandling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende ikke
skønnes egnet og motiveret til behandling.
Bestemmelsen foreslås nyaffattet med det formål at
præcisere og målrettet udvide indholdet af den sociale
stofmisbrugsbehandling, som indsatte, der afsoner en
fængselsstraf i en af kriminalforsorgens institutioner, har
ret til.
Det foreslås i § 45 a, at en indsat har ret til
vederlagsfri social behandling mod stofmisbrug, medmindre
afgørende sikkerheds- eller ordensmæssige forhold
taler imod behandling.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at alle
indsatte, der afsoner en fængselsstraf i en af
kriminalforsorgens instituti?oner, som udgangspunkt har ret til
social behandling mod stofmisbrug. Kriminalforsorgen kan dog
afslå, afbryde eller begrænse den sociale behandling,
hvis afgørende sikkerheds- eller ordensmæssige hensyn
taler imod en behandling.
Ved sikkerhedsmæssige forhold forstås f.eks., at en
indsat er til fare for personalet eller andre medindsatte. I
sådanne tilfælde vil den sociale stofmisbrugsbehandling
kunne afslås eller afbrydes, hvis det ikke er muligt inden
for institutionens rammer at tilrettelægge et individuelt
forløb for den indsatte.
Ved ordensmæssige hensyn forstås f.eks. den
situation, hvor en indsat obstruerer og modarbejder påbegyndt
behandling eksempelvis for at undgå anden anvist
beskæftigelse eller alene opnå
beskæftigelsesvederlag. I sådanne situationer vil
behandlingsforløbet kunne ændres eller helt
afbrydes.
Det vil normalt være ansatte på den institution,
hvor den indsatte er anbragt, eller hvor behandlingstilbuddet
udbydes, der i praksis skal vurdere, om der er afgørende
sikkerheds- eller ordensmæssige forhold, der taler imod, at
den indsatte modtager social behandling for sit stofmisbrug.
Som hidtil vil indholdet af den sociale behandling mod
stofmisbrug i kriminalforsorgens institutioner kunne variere i form
og intensitet. Det vil desuden som hidtil være
afgørende, at social stofmisbrugsbehandling beror på
motivation og frivillighed.
Kriminalforsorgen afgør, hvilket behandlingstilbud den
indsatte, som afsoner en fængselsstraf, skal visiteres til
under inddragelse af den indsattes egne ønsker. Der kan i
den forbindelse være forhold, som gør, at
behandlingsgarantien opfyldes på anden vis i
kriminalforsorgens institutioner end uden for disse. Der kan
desuden være hensyn af bl.a. ordens- og
sikkerhedsmæssig karakter, der fører til, at indholdet
af behandlingen ikke vil være ens i alle kriminalforsorgens
institutioner.
Det forudsættes, at behandlingstilbuddene i
kriminalforsorgens institutioner forbeholdes de indsatte, der ikke
kan visiteres til stofmisbrugsbehandling på en institution
uden for kriminalforsorgen. Det vil i praksis indebære, at
misbrugsbehandling i kriminalforsorgens institutioner forbeholdes
de indsatte, hvor afgørende hensyn til
retshåndhævelsen taler imod anbringelse uden for et
fængsel.
Behandlingsgarantien indebærer, at indsatte i
fængslerne - i overensstemmelse med den gældende
praksis - indledningsvis vil blive tilbudt en motivations- og
forbehandling. Motivations- og forbehandlingen har bl.a. til
formål at forberede den indsatte på et primært
behandlingstilbud. Motivati?ons- og forbehandlingen omfatter bl.a.
visitation, hvor den indsattes motivation og behandlingsbehov
afdækkes, motiv?ationssamtaler og individuelle samtaler. Den
indsatte kan efter behov indskrives i et forlænget
forbehandlingsforløb.
Forslaget indebærer desuden, at indsatte i
fængslerne efterfølgende tilbydes et primært
behandlingstilbud, som bl.a. har til formål at få den
indsatte til at forholde sig til og søge at ophøre
med sit misbrug. Den primære stofmisbrugsbehandling er et
mere intensivt forløb, som bl.a. tilrettelægges med
udgangspunkt i, hvor lang tid den pågældende skal
afsone. Den primære behandling kan indeholde bl.a.
gruppeterapi, pædagogiske aktiviteter, kognitiv terapi og
undervisning. Det forudsættes, at kriminalforsorgen f.eks.
kan undlade at igangsætte den primære behandling, hvis
den indsatte i forbindelse med motivations- og forbehandlingen ved
ord eller handling giver udtryk for, at pågældende ikke
reelt ønsker at deltage i behandlingen.
Endvidere indebærer den foreslåede bestemmelse, at
indsatte i fængslerne afslutningsvis tilbydes
efterbehandling, som skal give den indsatte redskaber til at
fungere i en stoffri tilværelse. Efterbehandling består
primært af individuelle samtaler og/eller gruppesamtaler,
samt særligt tilrettelagte aktiviteter rettet mod
forebyggelse af tilbagefald.
Det forudsættes, at indsatte, som afsoner en
fængselsstraf i et arresthus, og som vurderes at have behov
for primær stofmisbrugsbehandling, som hidtil i videst muligt
omfang overføres til et afsoningssted, hvor den relevante
behandling tilbydes. I nogle tilfælde er det dog ikke muligt
eller hensigtsmæssigt at foretage en sådan
overførsel til et andet afsoningssted.
Forslaget indebærer, at behandlingstilbuddet udvides
således, at også indsatte, som afsoner i et arresthus,
og som har gennemført motivations- og forbehandling,
tilbydes primær stofmisbrugsbehandling i arresthuset, hvis
det ikke er muligt eller hensigtsmæssigt at overføre
de pågældende til et andet afsoningssted. I den
forbindelse kan de givne bygnings- og sikkerhedsmæssige
rammer indebære begrænsninger for indholdet af
behandlingen.
Den foreslåede ordning viderefører, at den sociale
stofmisbrugsbehandling i kriminalforsorgens institutioner skal
koordineres med de sociale myndigheder, som har ansvaret for den
fortsatte stofmisbrugsbehandling ved løsladelse. Det
forudsættes imidlertid, at der med den foreslåede
ordning sker en generel styrkelse af koordineringen af det
fortsatte behandlingsforløb for indsatte, som afsoner en
fængselsstraf i et arresthus. Det indebærer bl.a., at
der løbende skal ske opfølgning og opdatering af den
indsatte afsoners behandlingsplan, således at
socialrådgivere ved løsladelse eller overførsel
til en afsoningsinstitution kan koordinere det videre forløb
og dermed sikre en glidende overgang fra et behandlingsregi til et
andet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk.
2, at en indsat, der er udvist af landet ved dom, ikke har ret til
vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre særlige
forhold taler herfor.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 45 a, stk. 2, at en indsat, der er udvist af landet ved dom,
ikke har ret til vederlagsfri social behandling mod stofmisbrug,
medmindre særlige forhold taler herfor.
Den foreslåede ændring i straffuldbyrdelseslovens
§ 45 a, stk. 2, viderefører uændret
straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 2, dog således, at
det præciseres, at der er tale om vederlagsfri
»social« behandling mod stofmisbrug.
Til nr. 3
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk.
3, at behandling mod stofmisbrug så vidt muligt skal
iværksættes senest 14 dage efter, at den indsatte har
fremsat begæring herom over for kriminalforsorgen.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 45 a, stk. 3, at social behandling mod stofmisbrug så
vidt muligt skal iværksættes senest 14 dage efter, at
den indsatte har fremsat begæring herom over for
kriminalforsorgen.
Den foreslåede ændring i straffuldbyrdelseslovens
§ 45 a, stk. 3, viderefører uændret
straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 3, dog således, at
det præciseres, at der er tale om »social«
behandling mod stofmisbrug.
Til nr. 4
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 106, stk.
3, at en dømt, der har udstået straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol, jf.
kapitel 13 a, eller som har udstået straf på
bopælen på indkvarteringsstedet under intensiv
overvågning og kontrol, jf. kapitel 13 b, har ret til
erstatning efter reglerne i retsplejelovens § 1018 a, hvis den
dømte uforskyldt har udstået straf i for lang tid.
Bestemmelsen blev til § 106, stk. 3, i forbindelse med, at
der ved lov nr. 1541 af 18. december 2018 om ændring af lov
om fuldbyrdelse af straf m.v., retsplejeloven, straffeloven og lov
om folkeskolen (Forhold for indsatte i kriminalforsorgens
institutioner, varetægtssurrogat m.v.), der trådte i
kraft den 1. februar 2019, blev indsat et nyt stykke 2 i
straffuldbyrdelseslovens § 106.
Ved § 9, nr. 4, i lov nr. 174 af 27. februar 2019 om
ændring af udlændingeloven, integrationsloven,
repatrieringsloven og forskellige andre love (Videre adgang til
inddragelse af opholdstilladelser for flygtninge, loft over
antallet af familiesammenføringer, skærpet straf for
overtrædelse af indrejseforbud og overtrædelse af
opholds-, underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse
for forsørgere m.v.), blev straffuldbyrdelseslovens kapitel
13 b ophævet. I lovens § 9, nr. 5, udgik af
straffuldbyrdelseslovens § 106, stk. 2, formuleringen "eller
som har udstået straf på bopælen på
indkvarteringsstedet under intensiv overvågning og kontrol,
jf. kapitel 13 b". Bestemmelsen var imidlertid i mellemtiden blevet
til § 106, stk. 3.
Formuleringen "eller som har udstået straf på
bopælen på indkvarteringsstedet under intensiv
overvågning og kontrol, jf. kapitel 13 b", er således
ikke udgået som tilsigtet af straffuldbyrdelseslovens §
106, stk. 3.
Ved lovforslaget foreslås det derfor, at "eller som har
udstået straf på bopælen på
indkvarteringsstedet under intensiv overvågning og kontrol,
jf. kapitel 13 b", udgår af straffuldbyrdelseslovens §
106, stk. 3.
Til §
2
Det fremgår af § 776 i retsplejeloven, at
justitsministeren er bemyndiget til at fastsætte
nærmere regler om behandlingen af
varetægtsarrestanter.
Bemyndigelsen er bl.a. udnyttet til udstedelse af
bekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2019 om ophold i
varetægt (varetægtsbekendtgørelsen). Det
følger af varetægtsbekendtgørelsens § 32,
stk. 1, at en varetægtsarrestant har ret til vederlagsfri
behandling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende ikke
skønnes egnet og motiveret til behandling.
Det foreslås, at der i retsplejelovens § 776
indsættes et nyt 7. pkt., hvor det justitsministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
varetægtsarrestanters ret til vederlagsfri social behandling
mod stofmisbrug.
Bemyndigelsen forudsættes udnyttet til administrativt at
præcisere varetægtsbekendtgørelsens regler.
Bemyndigelsen forudsættes for det første udnyttet
til at fastsætte regler om, at alle
varetægtsarrestanter i kriminalforsorgens institutioner har
ret til social behandling mod stofmisbrug medmindre
afgørende sikkerheds- eller ordensmæssige forhold
taler imod behandlingen.
Som hidtil vil indholdet af den sociale misbrugsbehandling mod
stofmisbrug i kriminalforsorgens institutioner bero på
motivation og frivillighed. Indholdet vil endvidere kunne variere i
form og intensitet.
Kriminalforsorgen afgør, hvilket behandlingstilbud
varetægtsarrestanten skal visiteres til, under inddragelse af
varetægtsarrestantens egne ønsker. Der kan i den
forbindelse være forhold, som gør, at
behandlingsgarantien opfyldes på anden vis i
kriminalforsorgens institutioner end uden for disse. Der kan
desuden være hensyn af bl.a. ordens- og
sikkerhedsmæssig karakter, der fører til, at indholdet
af behandlingen ikke vil være ens i alle kriminalforsorgens
institutioner.
Behandlingsgarantien indebærer, at
varetægtsarrestanter - i overensstemmelse med den
gældende praksis - vil blive tilbudt en motivations- og
forbehandling. Motivations- og forbehandlingen har bl.a. til
formål at forberede den indsatte på et såkaldt
primært behandlingstilbud, hvad enten
varetægt?sarrestanten skal løslades og derfor kan
visiteres til et kommunalt tilbud eller skal afsone en ubetinget
fængselsstraf. Motivations- og forbehandlingen kan indeholde
bl.a. visitation, hvor den indsattes motivation og behandlingsbehov
afdækkes, motivationssamtaler og individuelle samtaler. Den
indsatte kan desuden efter behov indskrives i et forlænget
forbehandlingsforløb.
Med lovforslaget lægges der op til at udvide
behandlingstilbuddet således, at varetægtsarrestanter,
som har gennemført motivations- og forbehandling tilbydes
primær stofmisbrugsbehandling i arresthuset, hvis det ikke er
muligt eller hensigtsmæssigt at overføre de
pågældende til et andet sted. I den forbindelse kan de
givne bygnings- og sikkerhedsmæssige rammer indebære
begrænsninger for indholdet af behandlingen.
Det forudsættes, at varetægtsarrestanter, som
vurderes at have behov for primær stofmisbrugsbehandling, som
hidtil i videst muligt omfang overføres til et
afsoningssted, hvor primær stofmisbrugsbehandling
tilbydes.
Bemyndigelsen vil endvidere blive udnyttet til at
fastsætte regler om, at kriminalforsorgen kan afslå,
afbryde eller begrænse den sociale behandling, hvis
afgørende sikkerheds- eller ordensmæssige hensyn taler
imod en behandling.
Ved sikkerhedsmæssige forhold forstås f.eks. at en
indsat er til fare for personalet eller andre medindsatte. I
sådanne tilfælde vil den sociale stofmisbrugsbehandling
kunne afslås eller afbrydes, hvis det ikke er muligt inden
for institutionens rammer at tilrettelægge et individuelt
forløb for den indsatte.
Ved ordensmæssige hensyn forstås f.eks. den
situation, hvor en indsat obstruerer og modarbejder påbegyndt
behandling eksempelvis for at undgå anden anvist
beskæftigelse eller alene opnå
beskæftigelsesvederlag. I sådanne situationer vil
behandlingsforløbet kunne ændres eller helt
afbrydes.
Den eksisterende ordning med, at den sociale misbrugsbehandling
i kriminalforsorgens institutioner skal koordineres med de sociale
myndigheder, som har ansvaret for den fortsatte
stofmisbrugsbehandling ved løsladelse, forudsættes
videreført. Det forudsættes dog, at der sker en
generel styrkelse af koordineringen af det fortsatte
behandlingsforløb for varetægtsarrestanter. Det
indebærer bl.a., at der løbende skal ske
opfølgning og opdatering af varetægtsarrestantens
behandlingsplan, således at socialrådgivere ved
løsladelse eller overførsel til en
afsoningsinstitution kan koordinere det videre forløb og
dermed sikre en glidende overgang fra et behandlingsregi til et
andet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Udlændinge, som er frihedsberøvet i medfør
af udlæn?din?gel?ovens regler, er også omfattet af
reglerne i varetægtsbekendtgørelsen, jf.
udlændingelovens § 35, stk. 3, § 35 a, stk. 2, og
§ 37 a, stk. 2, som bl.a. henviser til retsplejelovens §
776. Det indebærer, varetægtsbekendtgørelsens
regler om vederlagsfri social stofmisbrugsbehandling også
finder anvendelse på personer, der er frihedsberøvet i
medfør af udlændingelovens regler.
Bemyndigelsesbestemmelsen forventes for det andet udnyttet til
at tilpasse frihedsberøvede udlændinges ret til
vederlagsfri social behandling mod stofmisbrug.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil på den baggrund blive
udmøntet således, at personer, som er
varetægtsfængslet efter udlændingelovens
§§ 35 og 35 a, som udgangspunkt ikke har ret til social
stofmisbrugsbehandling. Tilsvarende vil personer, der er
frihedsberøvet efter udlændingelovens § 36, og
hvis frihedsberøvelse opretholdes af retten i medfør
af udlændingelovens § 37, som udgangspunkt heller ikke
have ret til vederlagsfri social stofmisbrugsbehandling.
Bemyndigelsesbestemmelsen omhandler alene social
stofmisbrugsbehandling. Der lægges således ikke op til
at ændre ved frihedsberøvede udlændinges ret til
somatisk behandling mod stofmisbrug. Udlændinge, som er
frihedsberøvet i medfør af udlændingelovens
regler, vil således fortsat have samme adgang som hidtil til
at modtage f.eks. abstinens- og substitutionsbehandling
(metadonnedtrapning mv.) samt anden lægelig behandling, der
relaterer sig til stofmisbrug.
Den forslåede ordning indebærer, at
udlændinge, som er frihedsberøvet i medfør af
udlændingelovens regler, skal tilbydes vederlagsfri social
behandling mod stofmisbrug, hvis særlige forhold taler
herfor, f.eks. hvis der er udsigt til, at den
pågældende skal frihedsberøves i lang tid. Der
bør dog samtidig være konkrete grunde, som taler for,
at den pågældende udlænding, som er
frihedsberøvet i medfør af udlændingelovens
regler, bør tilbydes social stofmisbrugsbehandling. Dette
kan f.eks. være hensynet til den pågældendes
helbred.
I relation til den gældende 14-dages frist for at
iværksætte behandling mod stofmisbrug, jf.
varetægtsbekendtgørelsens § 32, stk. 2,
forudsættes det, at denne også vil finde anvendelse i
forhold til udlændinge, som er frihedsberøvet i
medfør af udlændingelovens regler, og som følge
af særlige forhold tilbydes social
stofmisbrugsbehandling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at justitsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, således at
kriminalforsorgen forinden kan gennemføre de
nødvendige praktiske foranstaltninger.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
anvendelsesområde.
Straffuldbyrdelsesloven er ikke sat i kraft på
Færøerne, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Det foreslås på
den baggrund, at lovens § 1 ved kongelig anordning helt eller
delvis kan sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Straffuldbyrdelsesloven er heller ikke sat i kraft for
Grønland, hvor de gældende regler om fuldbyrdelse af
straf findes i den grønlandske kriminallov.
Efter bestemmelsen gælder lovens § 2 ikke for
Færøerne og Grønland. Færøerne og
Grønland har egne retsplejelove, hvorfor det ikke vil
være relevant at sætte lovens § 2 i kraft for
hverken Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1333 af 9. december 2019, foretages
følgende ændringer: | | | | § 45 a. En
indsat har ret til vederlagsfri behandling mod stofmisbrug,
medmindre vedkommende ikke skønnes egnet og motiveret til
behandling, jf. dog stk. 2. | | 1. § 45 a, stk. 1, affattes
således: »En indsat har ret til vederlagsfri
social behandling mod stofmisbrug, medmindre afgørende
sikkerheds- eller ordensmæssige forhold taler imod, jf. dog
stk. 2.« | Stk. 2. En
indsat, der er udvist af landet ved dom, har ikke ret til
vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre særlige
forhold taler herfor. | | 2. I § 45 a, stk. 2, indsættes efter
»vederlagsfri«: »social« | Stk. 3.
Behandling mod stofmisbrug skal så vidt muligt
iværksættes senest 14 dage efter, at den indsatte har
fremsat begæring herom over for kriminalforsorgen. | | 3. I § 45 a, stk. 3, ændres
»Behandling« til: »Social
behandling«. | | | | §
106, stk. 3. En
dømt, der har udstået straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol, jf. kapitel 13 a,
eller som har udstået straf på bopælen på
indkvarteringsstedet under intensiv overvågning og kontrol,
jf. kapitel 13 b, har ret til erstatning efter reglerne i
retsplejelovens § 1018 a, hvis den dømte uforskyldt har
udstået straf i for lang tid. | | 4. I § 106, stk. 3, udgår »eller
som har udstået straf på bopælen på
indkvarteringsstedet under intensiv overvågning og kontrol,
jf. kapitel 13 b,«. | | | | | | § 2 | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 938 af 10. september 2019, foretages
følgende ændring: | | | | § 776.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
behandlingen af varetægtsarrestanter. Justitsministeren kan i
den forbindelse fastsætte regler om, at afgørelser,
der er truffet af kriminalforsorgsområderne vedrørende
varetægtsarrestanter, kan indbringes for Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Justitsministeren kan endvidere fastsætte
regler om klagefrist, behandling af klagesager og opsættende
virkning af klager. For indsatte i den undervisningspligtige alder
fastsætter justitsministeren særlige regler om
undervisning. For arrestanter, der er isoleret efter rettens
bestemmelse, fastsætter justitsministeren særlige
regler om øget personalekontakt, udvidet adgang til
besøg, særlig adgang til eneundervisning og bestemte
typer af arbejde samt tilbud om regelmæssige og
længerevarende samtaler med præster, læger,
psykologer eller andre. Justitsministeren fastsætter
endvidere regler om den bistand, der i øvrigt ydes
varetægtsarrestanter for at begrænse de
erhvervsmæssige, sociale og personlige ulemper, der
følger af varetægten. Justitsministeren kan herudover
fastsætte nærmere regler om kriminalforsorgens adgang
til at foretage konfiskation af genstande og penge hos
varetægtsarrestanter, når genstandene eller pengene er
ulovligt indført, erhvervet eller tilvirket i institutionen
eller i øvrigt er medtaget, besiddet eller rådet over
i strid med regler eller anvisninger for ophold i
institutionen. | | 1. I § 776 indsættes efter 6. pkt. som
nyt punktum: »Justitsministeren fastsætter desuden
særlige regler om varetægtsarrestanters ret til social
behandling mod stofmisbrug.«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|