Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 3. december 2020
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Alternativet og Sambandsflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB):
1)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
45, stk. 1, indsættes efter »bistand«:
», jf. dog stk. 2«.
02. I
§ 45 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
En indsat, der er udvist af landet ved dom, har ikke ret til
somatisk behandling mod stofmisbrug.««
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Afskæring af adgang for
udvisningsdømte til somatisk behandling for stofmisbrug]
2) Nr. 2
affattes således:
»2. § 45 a, stk. 2, affattes
således:
»En indsat, der er udvist af landet ved dom,
har ikke ret til vederlagsfri social behandling mod
stofmisbrug.««
[Afskæring af adgang for
udvisningsdømte til social behandling for stofmisbrug]
Til § 2
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
776 indsættes efter 6. pkt. som nyt punktum:
»Justitsministeren fastsætter desuden
særlige regler om varetægtsarrestanters, herunder
udlændinges, ret til somatisk og social behandling mod
stofmisbrug.««
[Bemyndigelsesbestemmelse til at
fastsætte regler om varetægtsarrestanters ret til
somatisk og social behandling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 45, stk. 1, i
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (straffuldbyrdelsesloven), at
indsatte, der afsoner i en af kriminalforsorgens institutioner, har
ret til lægelig eller anden sundhedsmæssig bistand. Det
gælder også somatisk stofmisbrugsbehandling, herunder
abstinens- og substitutionsbehandling (metadonnedtrapning m.v.) og
anden lægelig behandling, der relaterer sig til stofmisbrug
og følgerne af stofmisbrugerens fysiske afhængighed.
Retten til somatisk behandling omfatter i dag også
udlændinges ret til somatisk stofmisbrugsbehandling.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der i § 45 indsættes et nyt
stykke 2, der fastslår, at udlændinge, der er udvist af
landet ved dom, ikke har ret til somatisk stofmisbrugsbehandling.
Den foreslåede ordning indebærer, at udlændinge,
der afventer hjemrejse som følge af en udvisningsdom, under
afsoning i en af kriminalforsorgens institutioner afskæres
fra retten til at modtage somatisk behandling, herunder abstinens-
og substitutionsbehandling (metadonnedtrapning m.v.) og anden
lægelig behandling, der relaterer sig til stofmisbrug og
følgerne af stofmisbrugerens fysiske afhængighed.
Til nr. 2
Det følger af
straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 2, at en indsat, der er
udvist af landet ved dom, ikke har ret til vederlagsfri behandling
mod stofmisbrug, medmindre særlige forhold taler herfor.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at § 45 a, stk. 2, ændres,
således at sætningen »medmindre særlige
forhold taler herfor« udgår. Forslaget indebærer
således, at udlændinge, som er udvist af landet ved
dom, i alle tilfælde afskæres muligheden for at modtage
social stofmisbrugsbehandling.
Til nr. 3
Det foreslås med
ændringsforslaget, at justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler for
varetægtsarrestanters, herunder udlændinges, ret til
somatisk og social stofmisbrugsbehandling. Der lægges med
forslaget op til, at der med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen
fastsættes nærmere regler om, at udlændinge, der
er varetægtsfængslet i medfør af
udlændingelovens regler, afskæres fra retten til
somatisk og social stofmisbrugsbehandling.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget stemmer for
regeringens forslag, men understreger i den forbindelse, at V
ønsker, at udgifterne til ikke akutte og ikke absolut
nødvendige behandlinger holdes på et absolut minimum,
når det drejer sig om udvisningsdømte personer.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at DF kan støtte dette lovforslag. Jo mere
afvænning der kan sættes i gang, når folk sidder
i fængsel eller er varetægtsfængslet, jo bedre.
For det er roden til alt ondt, hvis man er inde i sådan en
misbrugscirkel, som nogle af de personer, der kommer forbi vores
fængselssystem, desværre er. Så vi kan på
alle mulige måder være tilfredse med, at det her nu
også bliver en mulighed. DF mener dog ikke, at udviste
udlændinge skal være omfattet af lovforslaget, da de er
udviste og skal hjem. DF har derfor stillet ændringsforslag
om dette.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at en del indsatte har et stofmisbrug, og
derfor er det afgørende, at de tilbydes hjælp - ikke
kun som tilbud om afvænning, men også i form af den
sociale indsats i den forbindelse. Lovforslaget er derfor et skridt
i den rigtige retning, og SF kan naturligvis bakke det op. SF
glæder sig endvidere over, at lovforslaget er finansieret i
finansloven.
SF er bekymret for, at det anslåede
antal personer, som kan få den med lovforslaget tilbudte
hjælp, ikke er dækkende for den gruppe, som faktisk har
behov for hjælp i forbindelse med deres stofmisbrug. SF
finder det i øvrigt afgørende, at kriminalforsorgen
også får et større fokus på de
psykiatriske diagnoser og adfærdsforstyrrelser, som de
indsatte har i stort omfang, og som bevirker, at de ofte
selvmedicinerer. Hvis ikke de indsatte får hjælp til
dette, er der stor risiko for, at misbruget og kriminaliteten
fortsætter.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer
sig, at lovforslaget forbedrer resocialiseringsindsatsen for
indsatte med et stofmisbrug. EL er derfor positiv over for
lovforslaget og ser det som et skridt i den rigtige retning.
Imidlertid hæfter EL sig ved, at der
i de danske fængsler er massiv personalemangel. I den
forbindelse har EL spurgt til, hvordan patienternes
behandlingsgaranti sikres trods manglende personale. EL finder det
essentielt, at de indsatte vejledes om retten til behandling, og at
behandling ikke afbrydes, begrænses eller afslås som
resultat af mangel på betjente i kriminalforsorgen.
Endvidere er EL kritisk over for, at
forslaget ikke omfatter frihedsberøvede udlændinge,
fordi de ifølge regeringen »ikke har en fremtid i
Danmark«. Efter EL's opfattelse bør tilbuddet
også omfatte udlændinge, fordi mange
frihedsberøvede udlændinge opholder sig i Danmark i en
længere periode.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 5. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Den 5. oktober 2020 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) fmd. Jan E. Jørgensen (V) Alex
Vanopslagh (LA) Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF)
Naser Khader (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Alternativet og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |