Fremsat den 11. juni 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Særlig løntilskudsordning for
langtidsledige seniorer)
§ 1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats som senest ændret ved §
4 i lov nr. 467 af 20. marts 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 80 indsættes før overskriften før
§ 81:
»Midlertidig
særlig løntilskudsordning for langtidsledige
seniorer
§ 80 a. I perioden fra og med
den 1. september 2021 til og med den 31. december 2022 har
personer, der er omfattet af § 6, nr. 1-3, ret til tilbud om
ansættelse med løntilskud hos en arbejdsgiver, som de
selv har fundet, efter reglerne i §§ 80 a-80 c. Personen
skal være fyldt 50 år ved tilbuddets
påbegyndelse, og tilbuddet skal være påbegyndt
senest den 31. december 2022. Arbejdsgiveren og personen kan aftale
en varighed på op til 6 sammenhængende
måneder.
Stk. 2. Det er
en betingelse for tilbuddet, at personen ved tilbuddets
påbegyndelse i en forudgående periode på mindst
12 måneder har modtaget visse offentlige
forsørgelsesydelser m.v., jf. regler fastsat i medfør
af § 10, stk. 2.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal opfylde følgende betingelser:
1) Løn-
og arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige
eller de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende,
jf. § 71 og § 72.
2) Der skal
være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte med og
uden offentlig støtte, jf. § 77.
3) Tilbuddet
skal være drøftet mellem arbejdsgiveren og en
repræsentant for de ansatte forud for ansættelsen med
løntilskud, jf. § 78.
4) Tilbuddet
skal medføre en nettoudvidelse af antallet af ansatte, jf.
§ 79.
Stk. 4.
Tilbuddet om løntilskudsansættelse kan uanset §
55, stk. 1 og 3, række ud over den dato, hvortil personen er
berettiget til den enkelte forsørgelsesydelse.
Løntilskudsansættelsen fortsætter uændret
i den aftalte ansættelsesperiode, jf. stk. 1, 3. pkt.
§ 80 b. Ved aftaler om
ansættelse med løntilskud efter § 80 a skal
jobcenteret alene påse, at betingelserne i § 80 a, stk.
1-3, og regler herom fastsat i medfør af § 81 er
opfyldt. § 53 om de overordnede betingelser for tilbud og
§ 67 om formålet med tilbud om ansættelsen med
løntilskud finder ikke anvendelse for tilbud efter § 80
a.
§ 80 c. Ved ansættelse
efter § 80 a udgør løntilskuddet 102,90 kr. pr.
time (2021-niveau) til private arbejdsgivere og 140,40 kr. pr. time
(2021-niveau) til offentlige arbejdsgivere.«
2. I
§ 189, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »§ 75«: »og § 80
c«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. september
2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Særlig løntilskudsordning for
langtidsledige seniorer | 2.1. | Gældende ret | 2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 3.1. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Konservative og Alternativet indgik den 28. maj 2021
Aftale om tiltag målrettet langtidsledige under
coronakrisen.
Coronakrisen har på kort tid
medført en stigning i ledigheden og øget antallet af
langtidsledige dagpengemodtagere med mere end 15.500 i perioden
februar 2020 til marts 2021. Selvom der er udsigt til, at en del
ledige kan vende tilbage til beskæftigelse, i takt med at
samfundet gradvist åbner op, så vil der være
grupper, som er i særlig risiko for langtidsledighed, og hvor
det kan være en udfordring at vende tilbage til
arbejdsmarkedet. Det gælder eksempelvis seniorer og
ufaglærte.
Aftalepartierne er derfor enige om, at
igangsætte en række initiativer for at hjælpe
langtidsledige med igen at få en fod inden for på
arbejdsmarkedet. Med aftalen prioriterer aftalepartierne at
afsætte i alt 159 mio. kr. til en række midlertidige
initiativer i 2021 og 2022. Initiativerne har til formål at
styrke og forbedre langtidslediges mulighed for at komme tilbage
på arbejdsmarkedet gennem opkvalificering og
virksomhedsrettede tiltag.
Aftalepartierne er bl.a. enige om at
afsætte 23,6 mio. kr. til etablering af en ny, midlertidig
ordning i 2021-2022 med et særligt forhøjet tilskud
på 20 kr. ekstra i timen til private og offentlige
virksomheder, der ansætter langtidsledige, der er fyldt 50
år, med løntilskud. Formålet er at rykke
langtidsledige seniorer frem i køen til et
løntilskudsjob ved at øge virksomhedernes
tilskyndelse til at bruge ordningen. Det vil fortsat være
jobcentrene og a-kassernes førsteprioritet at formidle
ordinære job til de langtidsledige seniorer. Den midlertidige
ordning gælder ansættelser med løntilskud, der
påbegyndes i perioden fra den 1. september 2021 til og med
31. december 2022. Målgruppen er dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere, som ikke
er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven. Der
er krav om at personen er fyldt 50 år og har mindst 12
måneders ledighedsanciennitet. Løn- og
arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller
de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende og
følge de regler, der er fastsat herom i den gældende
løntilskudsordning.
Ordningen etableres som en generel objektiv
ordning, hvor alle arbejdsgivere har ret til det høje
tilskud, hvis de har aftalt et
løntilskudsansættelsesforløb med en
langtidsledig dagpengemodtager, kontanthjælpsmodtager eller
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, som har
12 måneders ledighedsanciennitet, og som samtidig er fyldt 50
år. Arbejdsgiveren og den ledige aftaler selv varigheden af
løntilskudsansættelsen, der kan være op til 6
sammenhængende måneder.
Løntilskudsansættelsen skal i øvrigt leve op
til reglerne vedr. rimelighedskravet og
merbeskæftigelseskravet samt reglerne om, at løn og
arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller
de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende og at
ansættelsen med løntilskud, skal have været
drøftet mellem arbejdsgiveren og en
medarbejderrepræsentant forud for ansættelsen.
Dette lovforslag indeholder en
udmøntning af den aftalte ordning om en ny, midlertidig
ordning i 2021-2022 med et særligt forhøjet tilskud
på 20 kr. ekstra i timen til private og offentlige
virksomheder, der ansætter langtidsledige seniorer, der er
fyldt 50 år, med løntilskud.
2. Særlig
løntilskudsordning for langtidsledige seniorer
2.1. Gældende
ret
De gældende regler om tilbud om
ansættelse med løntilskud fremgår af kapitel 12
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 66, stk.1, kan personer
omfattet af § 6 få tilbud om ansættelse med
løntilskud hos private og offentlige arbejdsgivere. Det
gælder dog ikke personer omfattet af § 6, nr. 4, som
vurderes åbenlyst uddannelsesparate, personer omfattet af
§ 6, nr. 6 og 7, som er i job eller driver selvstændig
virksomhed, og personer omfattet af § 6, nr. 9 og 13.
Det betyder, at følgende
målgrupper kan få tilbud om løntilskud:
Dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere,
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet,
uddannelseshjælpsmodtagere, som ikke vurderes åbenlyst
uddannelsesparate, sygedagpengemodtagere og personer i
jobafklaringsforløb, der ikke er i job eller driver
selvstændig virksomhed, personer i ressourceforløb,
revalidender, førtidspensionister og ledige
selvforsørgende.
I det følgende beskrives alene
løntilskudsreglerne for dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet.
Efter lovens § 66, stk. 2, har
dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere og
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, desuden
ret til tilbud om ansættelse med løntilskud hos en
arbejdsgiver, som de selv har fundet, såfremt betingelserne i
kapitel 12 i øvrigt er opfyldt. Arbejdsgiveren og personen
aftaler varigheden af ansættelse med løntilskud, dog
med de varighedsbegrænsninger, der følger af §
68.
Når der er tale om selvfunden
løntilskudsansættelse, skal jobcenteret ikke foretage
en vurdering af personens ønsker og forudsætninger
eller arbejdsmarkedets behov med henblik på, at personen
hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller
delvis selvforsørgelse. Jobcenteret vil alene skulle
påse, at betingelserne i øvrigt er opfyldt, herunder
formålsbestemmelsen for løntilskudsansættelse,
se nedenfor om formålet med ansættelses med
løntilskud jf. § 67, rimelighedskravet jf. § 77 og
merbeskæftigelseskravet jf. § 79. Jobcenteret har
mulighed for at give et supplerende tilbud sideløbende med
løntilskudsansættelsen, forudsat at det ikke hindrer,
at personen kan deltage i det selvfundne tilbud. Et supplerende
tilbud vil fx kunne gives, hvis det selvfundne tilbud er på
få timer dagligt og personen ikke sammenlagt har mere end 37
timer pr. uge. Under deltagelse i et selvfundet tilbud vil en
person desuden fortsat kunne formidles et ordinært job.
Løntilskudsansættelsen for
dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere og
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet kan
efter § 68 have en varighed på op til 6 måneder
hos private arbejdsgivere.
Hos offentlige arbejdsgivere kan det have en
varighed på op til 4 måneder for dagpengemodtagere,
jobparate kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere
uden for introduktionsprogrammet. For aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet kan varigheden være op til 6
måneder, der dog kan forlænges op til 12 måneder,
hvis personen hen mod udgangen af perioden efter en konkret
vurdering har behov herfor.
Efter lovens § 67 gives tilbud om
ansættelse med løntilskud til dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet med henblik på oplæring og
genoptræning af faglige, sociale eller sproglige
kompetencer.
For at blive ansat med løntilskud hos
arbejdsgivere skal dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere
og overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet i en
forudgående periode på mindst 6 måneder have
modtaget visse offentlige forsørgelsesydelser m.v., jf.
regler fastsat i medfør af § 10, stk. 2.
For dagpengemodtagere betyder det, at de i en
sammenlagt periode på 6 måneder skal have modtaget
dagpenge eller har deltaget i tilbud om ansættelse med
løntilskud efter lovens kapitel 12. For
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet betyder det, at de i en
sammenhængende periode på 6 måneder skal have
modtaget arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp,
uddannelseshjælp, overgangsydelse, selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, integrationsydelse,
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb
eller sygedagpenge udbetalt i en periode, hvor personen ikke var i
job eller drev selvstændig virksomhed,
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb,
revalideringsydelse, ledighedsydelse, har været i tilbud om
ansættelse med løntilskud efter lovens kapitel 12 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller har været
ledig selvforsørgende.
Der gælder dog ikke et krav om en
forudgående periode med offentlige forsørgelsesydelser
m.v., hvis personen ikke har en kompetencegivende ungdomsuddannelse
eller kompetencegivende uddannelse på højere niveau,
eller personen er over 50 år, eller er enlig
forsørger, jf. lovens § 69.
Personer, der ansættes med
løntilskud efter lovens kapitel 12, er omfattet af den
lovgivning, der gælder for lønmodtagere.
De gældende regler om, hvilken
løn borgerne skal have, fremgår af lovens § 71 og
§ 72. Ved ansættelse af dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet med løntilskud hos private
arbejdsgivere skal løn- og arbejdsvilkår være
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende, jf. § 71.
Ved ansættelse af målgrupperne hos
offentlige arbejdsgivere skal løn- og arbejdsvilkår
ligeledes være overenskomstmæssige, dog er
timelønnen fastlagt til at udgøre 130,99 kr. pr. time
(2021-niveau) eksklusive feriepenge m.v. Efter lovens § 189
beregnes timelønnen hos offentlige arbejdsgivere på
grundlag af den årligt regulerede maksimale dagpengesats, jf.
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Lønnen i
offentlig løntilskudsansættelse skal efter fradrag af
arbejdsmarkedsbidrag ligge på niveau med følgende:
1) Personens
individuelle dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. eller
2) Personens
samlede individuelle kontanthjælp eller overgangsydelse efter
lov om aktiv socialpolitik.
Den offentlige arbejdsgiver fastsætter
arbejdstiden i det enkelte tilbud under hensyn til lønnen,
jf. § 72, stk. 3. Antallet af arbejdstimer rundes op til
nærmeste antal hele timer. Arbejdstiden fastsættes for
hele perioden ved ansættelsesforholdets
påbegyndelse.
Efter lovens § 76 udgør
løntilskuddet 82,90 kr. pr. time (2021-niveau) til private
arbejdsgivere. Til offentlige arbejdsgivere udgør
løntilskuddet 120,40 kr. pr. time (2021-niveau).
Løntilskuddet nedsættes med det beløb, som en
arbejdsgiver modtager som refusion fra det offentlige som
følge af, at arbejdsgiveren fortsat udbetaler løn.
Det kan fx være de tilfælde, hvor arbejdsgiveren kan
modtage refusion for løn udbetalt under sygdom. Efter lovens
§ 189 reguleres løntilskudssatsen en gang årligt
den 1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Der er med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen
i lovens § 81 fastsat regler i bekendtgørelse nr. 2006
af 11. december 2020 om en aktiv beskæftigelsesindsats §
85 om udelukkelse af visse private arbejdsgivere for at anvende
løntilskudsordningen. Det gælder bl.a. støtte
til eksportrelaterede aktiviteter, navnlig tilskud der er direkte
knyttet til de eksporterede mængder, til etablering og drift
af et distributionsnet eller til andre løbende udgifter i
forbindelse med eksportvirksomhed. Bestemmelsen har baggrund i EU`s
forordning nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategoriers
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel
107 og 108.
Der er endvidere i bekendtgørelsens
§ 86 fastsat regler om grænser for
støtteintensitet mv. til private arbejdsgivere. Bestemmelsen
har ligeledes baggrund i EU`s forordning nr. 651/2014 af 17. juni
2014 om visse kategoriers forenelighed med det indre marked i
henhold til traktatens artikel 107 og 108.
Efter lovens § 77 skal der hos
arbejdsgiveren være et rimeligt forhold mellem antallet af
ansatte uden løntilskud og antallet af personer i
virksomhedspraktik efter kapitel 11, i ansættelse med
løntilskud efter lovens kapitel 12, i nytteindsats efter
kapitel 13, i ansættelse med løntilskud efter kapitel
5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. og i
virksomhedspraktik og nytteindsats efter integrationsloven. Det
såkaldte rimelighedskrav. Der er med hjemmel i § 81
fastsat nærmere regler herom i bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 78 skal
spørgsmålet om ansættelsen have været
drøftet mellem arbejdsgiveren og en repræsentant for
de ansatte hos arbejdsgiveren forud for ansættelse med
løntilskud. Der er med hjemmel i § 81 fastsat
nærmere regler herom i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 79 skal ansættelse
med løntilskud medføre en nettoudvidelse af antallet
af ansatte hos arbejdsgiveren. Ved nettoudvidelse forstås
merbeskæftigelse i forhold til den normale
beskæftigelse hos arbejdsgiveren, det såkaldte
merbeskæftigelseskrav. Der er med hjemmel i § 81 fastsat
nærmere regler herom i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det fremgår af lovens § 80, at
udbetaling af tilskud ikke være konkurrenceforvridende.
Der er i lovens § 81 en bemyndigelse til,
at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om ansættelse med løntilskud, herunder om
betingelser for ansættelse med løntilskud og om, at
lønnen og arbejdstiden under ansættelse med
løntilskud hos offentlige arbejdsgivere kan nedsættes,
hvis personen har ordinær beskæftigelse, samt om
rimelighedskravet efter § 77 og merbeskæftigelseskravet
efter § 79. Der kan også fastsættes regler om, at
der for særlige målgrupper kan ske fravigelse af
rimelighedskravet og merbeskæftigelseskravet. Der er i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats
fastsat nærmere regler på en række områder,
bl.a. om merbeskæftigelseskravet og rimelighedskravet.
Der er i lovens § 53 en generel
bestemmelse om, at tilbud så vidt muligt, skal være
rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er
behov for arbejdskraft og skal gives ud fra den enkeltes
ønsker og forudsætninger, med henblik på
personen hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og
hel eller delvis selvforsørgelse. Der er visse undtagelser
for denne generelle bestemmelse.
Der endvidere i lovens § 55 en generel
bestemmelse om, at tilbud ikke kan række ud over den dato,
hvor personen er berettiget til den enkelte
forsørgelsesydelse. Der er visse undtagelser for denne
generelle bestemmelse.
Der er i lovens kapitel 26 og 27 regler om
mentorstøtte, hjælpemidler og
befordringsgodtgørelse, når ledige for tilbud om
ansættelse med løntilskud. lige som der er regler om
personlig assistance og hjælpemidler i kapitel 3, 4 og 6 i
lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af den politiske Aftale om
tiltag målrettet langtidsledige under coronakrisen, at
aftalepartierne er enige om, at der afsættes 23,6 mio. kr.
til etablering af en ny, midlertidig ordning i 2021-2022 med et
særligt forhøjet tilskud på 20 kr. ekstra i
timen til private og offentlige virksomheder, der ansætter
langtidsledige, der er fyldt 50 år, i løntilskud.
Formålet er at rykke langtidsledige seniorer frem i
køen til et løntilskudsjob ved at øge
virksomhedernes tilskyndelse til at bruge ordningen. Det vil
fortsat være jobcentrene og a-kassernes
førsteprioritet at formidle ordinære job til de
langtidsledige seniorer.
Det foreslås derfor, at der i lovens
kapitel om 12 om ansættelse med løntilskud
indføres en midlertidig særlig
løntilskudsordning for langtidsledige seniorer. Ordningen
vil supplere den gældende løntilskudsordning og vil
indebære ret til et højere løntilskud til
arbejdsgiveren, når betingelserne i øvrigt er
opfyldt.
Det foreslås således, at i
perioden fra og med den 1. september 2021 til og med den 31.
december 2022 har personer, der er omfattet af § 6, nr. 1-3,
ret til tilbud om ansættelse hos en arbejdsgiver, som de selv
har fundet, efter de foreslåede regler i §§ 80 a-80
c. Personen skal være fyldt 50 år ved tilbuddets
påbegyndelse, og tilbuddet skal være påbegyndt
senest den 31. december 2022. Arbejdsgiveren og personen kan aftale
en varighed på op til 6 sammenhængende
måneder.
Personen skal således være
dagpengemodtager, kontanthjælpsmodtager eller
overgangsydelsesmodtager uden for introduktionsprogrammet på
det tidspunkt ansættelsen påbegyndes, men der er ikke
krav om, at den ledige skal have ret til disse ydelser i hele
løntilskudsperioden.
Det foreslås desuden, at det er en
betingelse for tilbuddet, at personen i en forudgående
periode på mindst 12 måneder har modtaget visse
offentlige forsørgelsesydelser m.v., jf. regler fastsat i
medfør af lovens § 10, stk. 2.
Beregning af forudgående ledighed svarer
til de gældende regler, der anvendes ved tilbud om
ansættelse med løntilskud efter kap. 12, jf. ovenfor
under pkt. 2.1.
Det foreslås, at
for at kunne benytte retten til den særlige
løntilskudsordning skal arbejdsgiveren opfylde
følgende betingelser:
1) Løn- og
arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller
de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende. Reglen
svarer til de gældende regler, der anvendes ved
ansættelse med løntilskud efter kap. 12, jf. ovenfor
under pkt. 2.1.
2) Der skal
være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte med og
uden offentlig støtte. Reglen svarer til de gældende
regler, der anvendes ved ansættelse med løntilskud
efter kap. 12, jf. ovenfor under pkt. 2.1.
3) Tilbuddet skal
være drøftet mellem arbejdsgiveren og en
repræsentant for de ansatte forud for ansættelsen med
løntilskud. Reglen svarer til de gældende regler, der
anvendes ved ansættelse med løntilskud efter kap. 12,
jf. ovenfor under pkt. 2.1.
4) Tilbuddet skal
medføre en nettoudvidelse af antallet af ansatte. Reglen
svarer til de gældende regler, der anvendes ved
ansættelse med løntilskud efter kap. 12, jf. ovenfor
under pkt. 2.1.
Det foreslås endvidere, at tilbuddet om
løntilskudsansættelse kan række ud over den
dato, hvortil personen er berettiget til den enkelte
forsørgelsesydelse. Det vil sige, at fx en dagpengemodtager
vil få ret til en løntilskudsansættelse, der
rækker ud over den periode, som personen er berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge, også selvom personen ikke vil
være berettiget til en ydelse efter ophør af
dagpengeperioden. Løntilskudsansættelsen vil
fortsætte uændret i den aftalte
ansættelsesperiode. Personen vil således kunne
fortsætte på samme løn og arbejdsgiveren vil
få samme løntilskudssats.
Ordningen bygger udelukkende på
objektive kriterier, hvilket betyder, at når den ledige og
virksomheden opfylder de opstillede betingelser, har de ret til
selv at aftale en løntilskudsansættelse, hvormed
arbejdsgiveren kan få et højere løntilskud.
Jobcenteret må ikke foretage en visitation af den ledige til
en bestemt virksomhed og skal heller ikke fastsætte
tilskuddets størrelse eller tilskudsperiodens
længde.
Hvis betingelserne er opfyldt, skal
jobcenteret acceptere aftalen mellem arbejdsgiveren og den
ledige.
De ledige vil fortsat kunne formidles til et
ordinært job uden løntilskud og jobcenteret vil kunne
give supplerede tilbud efter loven, hvis der fx er tale om en lav
ugentlig arbejdstid i løntilskudsansættelsen, idet de
ledige efter de gældende ydelsesregler er forpligtet til at
deltage i samtaler, aktiviteter og tilbud, der øger
mulighederne for at få arbejde.
Da der er tale om en generel objektiv ordning,
må jobcenteret ikke foretage visitation af en ledig til
ansættelse med løntilskud i en bestemt virksomhed. Det
betyder, at myndigheden ikke må vælge en virksomhed til
den ledige og aftale en løntilskudsansættelse. Det vil
dog være en naturlig del af myndighedens vejledning, at de
kan rådgive om, hvilke typer af arbejde, den ledige vil have
særlige forudsætninger for at kunne udfylde.
Arbejdsgivere, der ønsker at
ansætte en langtidsledig på over 50 år efter
ordningen, vil kunne meddele det til jobcenteret. Ledige, der
opfylder betingelserne, vil kunne henvende sig til disse
virksomheder eller andre og indgå aftale om ansættelse.
Den ledige og virksomheden vil også kunne indgå aftale
om ansættelse med løntilskud efter en
forudgående periode, hvor den ledige har været i
virksomhedspraktik på virksomheden. Det afgørende er,
at valget af virksomhed sker, uden at myndigheden foretager et
skøn over, hvilken virksomhed der skal have den
pågældende ansat.
Når en virksomhed og en ledig har aftalt
en løntilskudsansættelse, skal jobcenteret godkende,
at de objektive betingelser herfor er overholdt, før
ansættelsen kan påbegyndes.
Det foreslås således, at ved
aftaler om ansættelse med løntilskud efter denne
særlige løntilskudsordning skal jobcenteret alene
påse, at følgende betingelser er opfyldt:
Alderskriteriet og kravet til forudgående ledighed,
ansættelsen skal påbegyndes i perioden fra den 1.
september 2021 til og med den 31. december 2021, arbejdsgiveren
skal udbetale overenskomstmæssig løn, efter lovens
§ 71 og § 72, rimelighedskravet og
merbeskæftigelseskravet efter lovens § 77 og § 79,
inddragelse af medarbejderrepræsentanter efter lovens §
78. Jobcenteret skal ikke foretage en vurdering efter lovens §
53 om tilbud så vidt muligt skal være rettet mod
beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for
arbejdskraft og skal gives ud fra den enkeltes ønsker og
forudsætninger med henblik på, at personen hurtigst
muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller delvis
selvforsørgelse. Jobcenteret skal heller ikke vurdere om
løntilskudsansættelsen opfylder den gældende
bestemmelse i § 67 om formålet med
løntilskudsansættelse. Det vil dog være
naturligt, at jobcenteret og den ledige drøfter, hvilket
formål den ledige ser med
løntilskudsansættelsen, og at dette angives i
forbindelse med udfyldelse af Min Plan.
Det foreslås, at ved ansættelse
efter den særlige ordning udgør løntilskuddet
102,90 kr. pr. time (2021-niveau) til private arbejdsgivere og
140,40 kr. pr. time kr. (2021-niveau) til offentlige arbejdsgivere.
Der vil med hjemmel den gældende bemyndigelse i lovens §
81, blive fastsat regler om, at løntilskuddet ikke må
overstige den bruttoløn, som den løntilskudsansatte
får.
Endelig foreslås det, at den
årlige regulering af løntilskudssatserne efter §
189 også skal gælde for løntilskudssatserne
efter den særlige løntilskudsordning for
langtidsledige seniorer. Dermed vil der ske en regulering af
løntilskudssatsen pr. 1. januar 2022.
Der vil med hjemmel i den gældende
bemyndigelse i lovens § 81 blive fastsat regler om, hvilke af
reglerne i bekendtgørelsen om en aktiv
beskæftigelsesindsats om ansættelse med
løntilskud, der vil gælde tilsvarende for den
særlige løntilskudsordning for langtidsledige
seniorer.
Der vil bl.a. blive fastsat regler om, at de
gældende regler i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats § 85 om udelukkelse af visse
private arbejdsgivere for at anvende løntilskudsordningen og
§ 86 om bruttostøtteintensitet mv. ikke vil finde
anvendelse for den foreslående særlige
løntilskudsordning for langtidsledige seniorer, idet
ordningen er generel og dermed ikke omfattet af EU`s forordning nr.
651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategoriers forenelighed med det
indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108.
Reglerne i lovens kapitel 26 og 27 om
mentorstøtte, hjælpemidler og
befordringsgodtgørelse vil også finde også
anvendelse for den særlige løntilskudsordning for
langtidsledige seniorer, som foreslås fastsat i kapitel 12.
Ordlyden i de gældende bestemmelser vil også rumme den
særlige løntilskudsordning. Det samme gælder
reglerne om personlig assistance og hjælpemidler i kapitel 3,
4 og 6 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v.
Arbejdsgiveren skal skulle ansøge om
oprettelse af et løntilskudsforløb med den
særlige løntilskudssats via ansøgningssystemet
VITAS, hvor der i kommentarfeltet vil skulle gøres
opmærksom på, at der er tale om den særlige
løntilskudsordning.
Behandlingen af personoplysninger i
forbindelse med ansøgning og bevillinger til den
foreslåede midlertidige særlige tilskudsordning skal
ske i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget vurderes at betyde, at der vil
være langtidsledige på 50 år eller der over, der
ellers ikke ville have været ansat med løntilskud, som
vil blive ansat med løntilskud med den nye højere
sats, samt at en del af målgruppen, der i dag er ansat med
det ordinære løntilskud, vil blive ansat med den
højere sats.
Tabel
1. Økonomiske
konsekvenser | Mio. kr. 2021 pl. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Løntilskud forsikrede ledige | 5,2 | 24,9 | 3,1 | 0,0 | 0,0 | Løntilskud
kontanthjælpsmodtagere | 2,8 | 13,4 | 1,7 | 0,0 | 0,0 | Dagpenge | -2,3 | -10,8 | -1,4 | 0,0 | 0,0 | Kontanthjælp | -0,8 | -3,7 | -0,5 | 0,0 | 0,0 | It | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | I alt før skat og
tilbageløb | 5,1 | 23,8 | 3,1 | 0,1 | 0,1 | I alt efter skat og
tilbageløb | 3,8 | 17,3 | 2,3 | 0,1 | 0,1 | Anm. : Der er foretaget
afrundinger. |
|
Det vurderes, at forslaget vil betyde
merudgifter til løntilskud til dagpengemodtagere på
5,12 mio. kr. i 2021, 24,9 mio. kr. i 2022 og 3,1 mio. kr. i 2023.
Som følge heraf vil der være mindreudgifter til
dagpenge på 2,3 mio. kr. i 2021, 10,8 mio. kr. i 2022 og 1,4
mio. kr. i 2023.
Tilsvarende vil der være merudgifter til
løntilskud til kontanthjælpsmodtagere på 2,8
mio. kr. i 2021, 13,4 mio. kr. i 2022 og 1,7 mio. kr. i 2023. Som
følge heraf vil der være mindreudgifter til
kontanthjælp på 0,8 mio. kr. i 2021, 3,7 mio. kr. i
2022 og 0,5 mio. kr. i 2023.
Herudover skønnes forslaget at
medføre merudgifter til udvikling af særlige
dataudtræk på 0,2 mio. kr. i 2021 og 0,1 mio. kr.
årligt i 2022 til 2025.
I alt skønnes forslaget før skat
og tilbageløb af afgifter at medføre merudgifter
på 5,1 mio. kr. i 2021, 23,8 mio. kr. i 2022, 3,1 mio. kr. i
2023 og 0,1 mio. kr. i 2024 og 2025. Efter skat og
tilbageløb skønnes forslaget at medføre
merudgifter på 3,8 mio. kr. i 2021, 17,3 mio. kr. i 2022, 2,3
mio. kr. i 2023 og 0,1 mio. kr. i 2024 og 2025.
Udgifterne uden for loft på i alt 4,9
mio. kr. i 2021 finansieres af § 35.11.06. Reserve til
håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv. uden for
udgiftslofterne. Udgifterne under delloft for
indkomstoverførsler og delloft for drift på i alt 0,2
mio. kr. finansieres af § 35.11.07. Reserve til
håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv. Udgifterne
i 2022 og frem indbudgetteres på FFL22. Et evt. mindreforbrug
under delloft for drift vil bortfalde.
Tabel
2. Statslige og kommunale
konsekvenser | Mio. kr. 2021 pl. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Stat | 1,1 | 4,7 | 0,8 | 0,1 | 0,1 | Kommune | 4,0 | 19,1 | 2,3 | 0,0 | 0,0 | - heraf budgetgaranti | 4,0 | 19,1 | 2,3 | 0,0 | 0,0 | I alt | 5,1 | 23,3 | 3,1 | 0,1 | 0,1 |
|
Forslagets økonomiske konsekvenser
fordelt på stat og kommune fremgår af tabel 2. De
statslige økonomiske konsekvenser af forslaget
skønnes at udgøre 1,1 mio. kr. i 2021, 4,7 mio. kr. i
2022, 0,8 mio. kr. i 2023 og 0,1 mio. kr. årligt i 2024 og
2025. De kommunaløkonomiske konsekvenser skønnes at
udgøre 4,0 mio. kr. i 2021, 19,1 mio. kr. i 2022 og 2,3 mio.
kr. i 2023.
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Forslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
3.1. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre
implementeringskonsekvenser i form af behov for mindre
systemtilretninger i VITAS og det fælles it-baserede
datagrundlag (DFDG) for at understøtte jobcentrenes
sagsbehandling af ordningen.
Ændringerne er af begrænset
karakter og vil finde sted inden for rammerne af et bestående
system og i eksisterende leverandørforhold, hvorfor det
vurderes, at de kan være gennemført forud for
lovforslagets ikrafttræden. It-projektrisikoen forbundet med
de påtænkte tilretninger vurderes således at
være lav.
Implementeringskonsekvenser for kommunerne i
form mindre tilpasninger i jobcentrenes fagsystemer og af behov for
mere sagsbehandling vurderes at være af begrænset
karakter, givet den påtænkte tilretning af VITAS og
DFDG til understøttelse af sagsbehandlingen.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv
principper for digitaliseringsklar lovgivning været
overvejet.
Efter princip 1 bør lovgivningen
være enkel og klar, så den er let at forstå for
borgere og virksomheder. Beskæftigelsesministeriet vurderer,
at den foreslåede løntilskudsordning er i
overensstemmelse med dette princip, da forslaget er baseret
på objektive kriterier for deltagelse i den midlertidige
løntilskudsordningen. For løntilskudsordningerne som
helhed i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vurderes det
at være tale om en fravigelse af princippet. Det gælder
dog samtidig, at ordningen er af midlertidig karakter og så
vidt muligt er udformet og målrettet ved brug af objektive
kriterier.
Efter princip 2 skal lovgivningen
understøtte, at der kan kommunikeres digitalt med borgere og
virksomheder. Beskæftigelsesministeriet vurderer, at
lovforslaget er i overensstemmelse med dette princip, da der i de
gældende regler er hjemmel til at kommunikere digitalt til
arbejdsgivere, der søger om tilskud i forbindelse med
oprettelse af løntilskudspladser. Der er herunder
bemyndigelse til at fastsætte regler om obligatorisk digital
kommunikation og om fritagelse for obligatorisk digital
kommunikation. Forslaget ændrer ikke på disse
eksisterende bemyndigelser.
Efter princip 3 bør lovgivningen
understøtte, at administrationen af lovgivningen kan ske
helt eller delvist digitalt (automatisk sagsbehandling) og under
hensyntagen til borgernes og virksomhedernes retssikkerhed.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at forslaget er i
overensstemmelse med dette princip, da arbejdsgivernes
ansøgning om tilskud til den midlertidige ordningen kan ske
via den eksisterende selvbetjeningsløsning VITAS.
Efter princip 4 bør fagministeriet
overveje, om der i stedet for at indføre nye
indberetningskrav kan trækkes på data fra eksisterende
offentlige registre som grundlag for administrationen af
lovgivningen. Efter princippet bør begreber og data så
vidt muligt genbruges på tværs af myndigheder.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at lovforslaget er i
overensstemmelse med dette princip, da opsamling af data om
anvendelsen af ordningen og til brug for visning af indsatser i
borgerens "Min plan" på Jobnet kan ske via etablerede
indberetninger fra kommunerne til det fælles it-baserede
datagrundlag (DFDG).
Efter princip 5 forudsætter en
høj grad af digitalisering, at datasikkerhed prioriteres
højt af myndighederne. Beskæftigelsesministeriet
vurderer, at lovforslaget er i overensstemmelse med dette princip,
da det bl.a. gælder, at kommunikationen mellem jobcentrenes
fagsystemer og DFDG samt ved brug af VITAS fortsat vil skulle ske
sikkert via bl.a. krypterede forbindelser og ved brug af
certifikater. Der foretages logning, når oplysningerne i
VITAS og DFDG læses eller opdateres.
Efter princip 6 bør offentlige
myndigheder i det omfang, det er muligt og hensigtsmæssigt,
anvende eksisterende offentlig infrastruktur, så der sikres
størst muligt genbrug og sammenhæng på
tværs. Beskæftigelsesministeriet vurderer, at
lovforslaget er i overensstemmelse med dette princip, da opsamling
af data skal via etablerede indberetninger fra kommunerne til det
fælles it-baserede datagrundlag (DFDG). Ved borgernes login
til Jobnet kan endvidere anvendes NemLog-in. Og kommunerne anvender
Digital Post ved afsendelse af afgørelser m.v. til
borgerne.
Efter princip 7 bør der ved
udarbejdelse af lovgivningen tages højde for muligheden for
efterfølgende kontrol samt forebyggelse af snyd og fejl.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at forslaget er i
overensstemmelse med dette princip, da der er tale om en objektiv
ordning, hvor det forud og efterfølgende kan kontrolleres om
betingelserne er overholdt.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget vil virksomhederne få
ret til et højere løntilskud end i dag, hvis de
ansætter langtidsledige dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet, som er fyldt 50 år, og
virksomhederne opfylder en række objektive betingelser.
Virksomhederne vil skulle søge efter løntilskud med
den digitale selvbetjeningsløsning VITAS.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 4. juni 2021 til den 7. juni 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet),
Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, ASE, BDO
Danmark, Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationens
Fællesudvalg CFU, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske Professionshøjskoler,
Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Den Uvildige Konsulentforening
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det
Faglige Hus, Erhvervsstyrelsen, FSR - danske revisorer, Faglige
Seniorer, Finans Danmark, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen af kommunale
sociale-, sundheds, og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, Frivilligrådet, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes brancheforening,
Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af Fleks- og
skånejobbere, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere, Landsforeningen SIND, Lederforeningen (VUC),
Producentforeningen, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen,
Rådet for psykisk sårbare på arbejdsmarkedet,
Rådet for Socialt Udsatte, SEGES, SMV Danmark, Udbetaling
Danmark og Ældre Sagen.
| 9. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2021: -2,4 mio. kr. 2022: -11,7 mio. kr. 2023: -1,5 mio. kr. Kommuner: 2021: -2,2 mio. kr. 2022: -9,9 mio. kr. 2023: -1,3 mio. kr. Regioner: Ingen | Stat: 2021: 3,5 mio. kr. 2022: 16,4 mio. kr. 2023: 2,3 mio. kr. 2024: 0,1 mio. kr. 2025: 0,1 mio. kr. Kommuner: 2021: 6,2 mio. kr. 2022: 29,0 mio. kr. 2023: 3,6 mio. kr. Regioner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Virksomhederne vil få mulighed for et
højere løntilskud, hvis de ansætter
langtidsledige seniorer. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Der vil skulle søges om det
højere løntilskud med den digitale
selvbetjeningsløsning VITAS. | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljø mæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Ad § 80 a
De gældende regler om tilbud om
ansættelse med løntilskud fremgår af kapitel 12
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 66, stk. 1, kan en lang
række af lovens målgrupper få tilbud om
ansættelse med løntilskud hos offentlige og private
arbejdsgivere. Det gælder bl.a. dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet.
Efter lovens § 66, stk. 2, har
dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere og
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet desuden
ret til tilbud om ansættelse med løntilskud hos en
arbejdsgiver, som de selv har fundet, såfremt betingelserne i
kapitel 12 i øvrigt er opfyldt. Arbejdsgiveren og personen
aftaler varigheden af ansættelse med løntilskud, dog
med de varighedsbegrænsninger, der følger af §
68. Der kan være tale om såvel offentlige som private
arbejdsgivere.
Når der er tale om selvfunden
løntilskudsansættelse, skal jobcenteret ikke foretage
en vurdering af personens ønsker og forudsætninger
eller arbejdsmarkedets behov med henblik på, at personen
hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller
delvis selvforsørgelse, hvilket jobcenteret ellers efter
lovens § 53 skal, når de giver tilbud. Jobcenteret skal
således alene påse, at betingelserne i kapitel 12 i
øvrigt er opfyldt, herunder formålsbestemmelsen for
løntilskudsansættelse. Jobcenteret har mulighed for at
give et supplerende tilbud sideløbende hermed, forudsat at
det ikke hindrer, at personen kan deltage i det selvfundne tilbud.
Et supplerende tilbud vil fx kunne gives, hvis det selvfundne
tilbud er på få timer dagligt. Under deltagelse i et
selvfundet tilbud vil en person desuden fortsat kunne formidles et
ordinært job.
Løntilskudsansættelsen for
dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere og
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet kan
efter § 68 have en varighed op til 6 måneder hos private
arbejdsgivere.
Hos offentlige arbejdsgivere, kan
ansættelsen med løntilskud have en varighed på
op til 4 måneder for dagpengemodtagere, jobparate
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet. For aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet kan varigheden være op til 6
måneder, der dog kan forlænges op til 12 måneder,
hvis personen hen mod udgangen af perioden efter en konkret
vurdering har behov herfor.
Personer, der ansættes med
løntilskud efter lovens kapitel 12, er omfattet af den
lovgivning, der gælder for lønmodtagere, jf. lovens
§ 70.
De gældende regler om, hvilken
løn den ledige skal have, fremgår af lovens § 71
og § 72. Ved ansættelse af dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet med løntilskud hos private
arbejdsgivere skal løn- og arbejdsvilkår være
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende, jf. § 71.
Ved ansættelse
hos offentlige arbejdsgivere skal løn- og
arbejdsvilkår ligeledes være overenskomstmæssige,
dog er timelønne fastlagt til at udgøre 130,99 kr.
pr. time (2021-niveau) eksklusive feriepenge m.v. Efter lovens
§ 189 beregnes lønnen hos offentlige arbejdsgivere
på grundlag af den årlige regulerede maksimale
dagpengesats pr. den 1. januar, jf. lov om
arbejdsløshedsforsikring. Timelønnen skal efter
fradrag af arbejdsmarkedsbidrag ligge på niveau med
følgende:
1) Personens
individuelle dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. eller
2) Personens
samlede individuelle kontanthjælp eller overgangsydelse efter
lov om aktiv socialpolitik.
Den offentlige arbejdsgiver fastsætter
arbejdstiden i det enkelte tilbud under hensyn til lønnen,
jf. § 72, stk. 3. Antallet af arbejdstimer rundes op til
nærmeste antal hele timer. Arbejdstiden fastsættes for
hele perioden ved ansættelsesforholdets
påbegyndelse.
Der er med hjemmel i lovens § 81 fastsat
nærmere regler om løn- og arbejdsvilkår i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 77 skal der hos
arbejdsgiveren være et rimeligt forhold mellem antallet af
ansatte uden løntilskud og antallet af personer i
virksomhedspraktik efter kapitel 11, i ansættelse med
løntilskud efter lovens kapitel 12, i nytteindsats efter
kapitel 13, i ansættelse med løntilskud efter kapitel
5 i lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. og i
virksomhedspraktik og nytteindsats efter integrationsloven. Det
såkaldte rimelighedskrav. Der er med hjemmel i § 81
fastsat nærmere regler herom i bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 78 skal
spørgsmålet om ansættelsen have været
drøftet mellem arbejdsgiveren og en repræsentant for
de ansatte hos arbejdsgiveren forud for ansættelse med
løntilskud. Der er med hjemmel i § 81 fastsat
nærmere regler herom i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 79 skal ansættelse
med løntilskud medføre en nettoudvidelse af antallet
af ansatte hos arbejdsgiveren. Ved nettoudvidelse forstås
merbeskæftigelse i forhold til den normale
beskæftigelse hos arbejdsgiveren, det såkaldte
merbeskæftigelseskrav. Der er med hjemmel i § 81 fastsat
nærmere regler herom i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Efter lovens § 55, stk. 1, kan personer,
der modtager forsørgelsesydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik,
lov om sygedagpenge, eller modtager flekslønstilskud efter
kapitel 20, ikke få tilbud, som rækker ud over den
dato, hvor personen er berettiget til den enkelte
forsørgelsesydelse. Bestemmelsen indebærer, at der
ikke kan gives et tilbud, som på forhånd rækker
ud over den dato, hvor personen er berettiget til sin
forsørgelsesydelse, fx arbejdsløshedsdagpenge. Det
følger af lovens § 55, stk. 3, at der for personer, der
ved ydelsesskift fortsat er omfattet af en målgruppe i §
6, kan jobcenteret beslutte, at et tilbud kan fortsætte, hvis
alle betingelser for tilbuddet er opfyldt efter de regler, der
gælder for den målgruppe, som personen fremover er
omfattet af. Betingelserne skal være opfyldt på
tidspunktet, hvor personen skifter ydelse, bortset fra
betingelserne i §§ 63, 77-79 og 87. Tilbuddet
fortsættes efter reglerne for den målgruppe, som
personen fremover er omfattet af, og den samlede varighed af
tilbuddet før og efter ydelsesskiftet kan ikke overstige de
varighedsbegrænsninger, der gælder for denne
målgruppe efter §§ 61, 68, 85 og 91.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger i pkt. 2.1.
Det foreslås, at der i loven
indføres en midlertidig særlig
løntilskudsordning for langtidsledige, der er fyldt 50
år. Ordningen omfatter personer omfattet af lovens § 6,
nr. 1-3, som har været ledig i en forudgående periode
på mere end 12 måneder.
Ordningen etableres som en generel ordning,
hvor alle arbejdsgivere, som opfylder de objektive betingelser, har
ret til et højere tilskud, hvis
de har aftalt et forløb med en langtidsledig, som har 12
måneders ledighedsanciennitet, og er fyldt 50 år.
Arbejdsgiveren og den ledige aftaler selv varigheden af
løntilskudsansættelsen, der kan være op til 6
sammenhængende måneder.
Det foreslås derfor, at der efter lovens
§ 80 indsættes en ny overskrift og tre nye bestemmelser
§§ 80 a-80 c, der regulerer ordningen.
Der foreslås indsat følgende
overskrift: »Midlertidig særlig
løntilskudsordning for langtidsledige
seniorer«.
Det foreslås i § 80 a, stk. 1, at i perioden fra og med
den 1. september 2021 til og med den 31. december 2022 har
personer, der er omfattet af § 6, nr. 1-3, ret til tilbud om
ansættelse med løntilskud hos en arbejdsgiver, som de
selv har fundet, efter reglerne i §§ 80 a-80 c. Personen
skal være fyldt 50 år ved tilbuddets
påbegyndelse, og tilbuddet skal være påbegyndt
senest den 31. december 2022. Arbejdsgiveren og personen kan aftale
en varighed på op til 6 sammenhængende
måneder.
Med forslaget vil en dagpengemodtager,
kontanthjælpsmodtager eller overgangsydelsesmodtager uden for
introduktionsprogrammet, som er fyldt 50 år, få ret til
at indgå aftale med en privat eller offentlig arbejdsgiver,
de selv har fundet, og få tilbud om ansættelse med
løntilskud. Hvis de øvrige betingelser i den
foreslåede §§ 80 a-80 d er opfyldte, har
arbejdsgiveren således ret til et højere
løntilskud.
Den ledige skal være modtager af
dagpenge, kontanthjælp eller overgangsydelse på det
tidspunkt, ansættelsen påbegyndes, men der vil ikke
være krav om, at den ledige skal have ret til disse ydelser i
hele løntilskudsperioden. Der henvises til
bemærkningerne nedenfor til § 80 a, stk. 4.
Tilbuddet om ansættelse med
løntilskud skal være påbegyndt senest den 31.
december 2022. Det betyder, at ansættelse med
løntilskud, der påbegyndt senest den 31. december
2022, kan færdiggøres med det høje tilskud,
selvom forløbet har slutdato efter dette tidspunkt.
Arbejdsgiveren og den ledige kan aftale en
ansættelsesvarighed på op til 6 sammenhængende
måneder. At der skal være tale om en
sammenhængende periode betyder, at der ikke kan indgås
en aftale om ansættelse, der går ud på
ansættelse af først en eller flere måneder og
senere den resterende tid op til 6 måneder.
Personer, der har ansættelse med
løntilskud efter den særlige løntilskudsordning
for langtidsledige seniorer, er fritaget fra at deltage i et andet
supplerende tilbud, hvis det supplerende tilbud medfører, at
borgeren samlet kommer over 37 timer om ugen. Dette gør sig
også gældende, hvis løntilskuddet i den
særlige tilskudsordning for seniorer kun er på fx 20
timer, og jobcenteret gerne vil have visiteret til et tilbud
på fuld tid. Jobcentret kan til gengæld restaktivere op
til 37 timer i alt om ugen i et andet tilbud, idet personen efter
de gældende ydelsesregler er forpligtet til at deltage i
samtaler, aktiviteter og tilbud, der øger mulighederne for
at få arbejde. For dagpengemodtagere kræver det, at
personen er fuldtidsforsikret. Den ledige vil desuden fortsat kunne
formidles et ordinært job.
Arbejdsgiveren skal ansøge om
oprettelse af et løntilskudsforløb med den
særlige løntilskudssats via ansøgningssystemet
VITAS, hvor der i kommentarfeltet gøres opmærksom
på, at der er tale om den særlige
løntilskudsordning. Jobcentret godkender og bevilliger
ansøgningen i VITAS, hvor de vælger en af de to nye
særlige satser (privat hhv. offentlig), såfremt
betingelserne er opfyldt. For at bruge VITAS skal arbejdsgiver
logge på vitas.bm.dk med NemID erhverv. Arbejdsgiveren kan
bede jobcentret om hjælp i forbindelse med at udfylde
oplysningerne i ansøgningsflowet. Det er også muligt
at læse nærmere om, hvordan man anvender VITAS til
oprettelse af det særlige løntilskudsforløb
under vejledningsafsnittet i VITAS systemet.
Det foreslås i 80 a, stk. 2, at
det er en betingelse for tilbuddet, at personen i en
forudgående periode på mindst 12 måneder har
modtaget visse offentlige forsørgelsesydelser m.v., jf.
regler fastsat i medfør af § 10, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 vil
medføre, at dagpengemodtagere, kontanthjælps- og
overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, skal
have modtaget visse offentlige forsørgelsesydelser m.v. i
mindst 12 måneder for at blive ansat med løntilskud
efter den særlige løntilskudsordning for
langtidsledige seniorer. De nærmere regler om
opgørelsen af den forudgående periode på 12
måneder, hvor personen har modtaget offentlige
forsørgelsesydelser m.v., er fastsat på
bekendtgørelsesniveau med hjemmel i lovens § 10, stk.
2. De nærmere regler fremgår af bekendtgørelse
om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 3. Der henvises i
øvrigt til de almindelige bemærkninger i pkt. 2.1.
Det foreslås i § 80 a, stk. 3, nr. 1, at arbejdsgiveren skal opfylde
betingelserne om, at løn- og arbejdsvilkår skal
være overenskomstmæssige, jf. § 71 og §
72.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3, nr.
1, medfører, at der stilles krav om, at løn- og
arbejdsvilkår skal være overenskomstmæssige eller
de for tilsvarende arbejde sædvanligt gældende,
når en person ansættes med løntilskud efter den
foreslåede ordning hos en privat eller offentlig
arbejdsgiver, på samme måde som det gælder efter
den gældende løntilskudsordning, jf. § 71 og
§ 72.
Det betyder, at hvis det
pågældende arbejde er omfattet af en overenskomst eller
kollektiv aftale, skal løn og øvrige
arbejdsvilkår (fx arbejdstid) svare til, hvad der
gælder efter overenskomsten eller aftalen. Hvis det
pågældende arbejde ikke er omfattet af en overenskomst
eller kollektiv aftale, skal løn og øvrige
arbejdsvilkår svare til, hvad der gælder efter
overenskomst eller aftale for tilsvarende arbejde, som er omfattet
af en overenskomst eller aftale. Hvis det pågældende
arbejde er af en art, der ikke er omfattet af nogen overenskomst
eller kollektiv aftale, skal løn og arbejdsvilkår
svare til, hvad der må anses for at være normalt
gældende for sammenligneligt arbejde. Det følger dog
af § 72 stk. 2, at der er en fast timeløn på
130,90 kr.pr. time (2021-niveau) eksklusive feriepenge m.v. i
offentlig løntilskudsansættelse, som gælder,
selvom der ville være en højere eller lavere
timeløn efter overenskomsten. Timelønnen reguleres en
gang årligt pr. 1. januar, jf. lovens § 189, stk. 2. Der
er med hjemmel i § 81 fastsat nærmere regler i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 70 og § 71 om, bl.a. hvilke ydelser og tillæg,
der kan udbetales ud over timelønnen, fx
feriegodtgørelse og pension.
De gældende regler i § 71 og §
72, om løn- og arbejdsvilkår vil således
også finde anvendelse for den særlige
løntilskudsordning for langtidsledige seniorer.
Det foreslås i § 80 a, stk. 3, nr. 2, at der skal være et
rimeligt forhold mellem antallet af ansatte med og uden offentlig
støtte, jf. § 77.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3, nr.
2, medfører, at det en betingelse for ansættelse med
løntilskud efter den foreslåede ordning, at der hos
arbejdsgiveren er et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte
uden løntilskud og antallet af personer i virksomhedspraktik
efter kapitel 11, i ansættelse med løntilskud efter
kapitel 12, i nytteindsats efter kapitel 13, i ansættelse med
løntilskud efter kapitel 5 i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v. og i virksomhedspraktik og nytteindsats
efter integrationsloven og for ansættelse med
løntilskud efter den særlige
løntilskudsordning. Samme krav skal også være
opfyldt efter den gældende løntilskudsordning.
Formålet med rimelighedskravet er at
sikre, at den ansatte med løntilskud får det
nødvendige faglige, sociale eller sproglige udbytte af
opholdet. Rimelighedskravet er således med til at sikre, at
løntilskudsansættelsen sker på en ordinær
arbejdsplads med ordinære kolleger og ikke på en
arbejdsplads med overvægt af personer i tilbud om
virksomhedspraktik eller løntilskud. Der er med hjemmel i
§ 81 fastsat nærmere regler om opgørelse af
rimelighedskravet i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats § 83.
De gældende regler i § 77 om
rimelighedskravet vil således også finde anvendelse for
den særlige løntilskudsordning for langtidsledige
seniorer.
Det foreslås i § 80 a, stk. 3, nr. 3, at tilbuddet skal være
drøftet mellem arbejdsgiveren og en repræsentant for
de ansatte forud for ansættelsen med løntilskud, jf.
§ 78.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at
arbejdsgiveren og en repræsentant for de ansatte hos
arbejdsgiveren skal drøfte spørgsmålet om
ansættelsen forud for ansættelsen med
løntilskud, på samme måde som de skal efter den
gældende løntilskudsordning.
Der er med hjemmel i § 81, fastsat
nærmere regler herom i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsat § 82.
De gældende regler i § 78 vil
således også finde anvendelse for den særlige
løntilskudsordning for langtidsledige seniorer.
Det foreslås i § 80 a, stk. 3, nr. 4, at tilbuddet skal
medføre en nettoudvidelse af antallet af ansatte, jf. §
79.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3, nr.
4, betyder, at ansættelse med løntilskud skal
medføre en nettoudvidelse af antallet af ansatte hos
arbejdsgiveren på samme måde, som det skal efter den
gældende løntilskudsordning.
Ved nettoudvidelse forstås
merbeskæftigelse i forhold til den normale
beskæftigelse hos arbejdsgiveren.
Merbeskæftigelseskravet gælder både ved
ansættelse med løntilskud hos private og hos
offentlige arbejdsgivere, men der er enkelte forskelle på den
måde, hvorpå merbeskæftigelse opgøres. For
private arbejdsgivere opgøres det på CVR-nr., jf. lov
om den centrale virksomhedsregister og for offentlige arbejdsgiver
opgøres det på P. nr. (produktionsenhedsnummer) jf.
samme lov. Der er med hjemmel i § 81 fastsat nærmere
regler om merbeskæftigelseskravet i bekendtgørelse om
en aktiv beskæftigelsesindsats §§ 78-81.
De gældende regler i § 79 vil
således også finde anvendelse for den særlige
løntilskudsordning for langtidsledige seniorer.
Det foreslås i § 80 a, stk. 4, at tilbuddet om
løntilskudsansættelse uanset § 55 kan række
ud over den dato, hvortil personen er berettiget til den enkelte
forsørgelsesydelse. Løntilskudsansættelsen
fortsætter uændret i den aftalte
ansættelsesperiode, jf. § 80 a, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4
medfører, at den ledige skal være modtager af
dagpenge, kontanthjælp eller overgangsydelse uden for
introduktionsprogrammet på det tidspunkt ansættelsen
påbegyndes, men at der ikke er et krav om, at den ledige skal
have ret til disse ydelser i hele løntilskudsperioden. Det
vil sige, at fx en dagpengemodtager vil få ret til en
løntilskudsansættelse, der rækker ud over den
periode, som personen er berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge, også selvom personen ikke vil
være berettiget til en ydelse efter ophør af
dagpengeperioden. Dette gælder også i de
tilfælde, hvor den ledige fx får et ydelsesskift under
løntilskudsansættelsen og dermed ikke længere er
omfattet af målgruppen for den særlige
løntilskudsordning, eller hvis den ledige træder helt
ud af målgrupperne i lov om en
aktivbeskæftigelsesindsats § 6.
At løntilskudsansættelsen vil
fortsætte uændret betyder, at den ledige
fortsætter i ansættelsen med den løn og
arbejdstid, der er fastsat ved løntilskudsansættelsens
påbegyndelse.
Ad § 80 b
Efter de gældende regler i lovens §
53 skal tilbud så vidt mulig være rettet mod
beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for
arbejdskraft og skal gives ud fra den enkeltes ønsker og
forudsætninger, med henblik på at personen hurtigst
muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller delvis
selvforsørgelse. Der er visse undtagelser for denne
generelle bestemmelse.
Efter den gældende regel i lovens §
67 skal et tilbud om ansættelse med løntilskud gives
med henblik på oplæring og genoptræning af
faglige, sociale eller sproglige kompetencer. Det er jobcenteret,
der foretager en vurdering af om formålet er opfyldt.
Efter den gældende bemyndigelse i lovens
§ 81 fastsætter beskæftigelsesministeren
nærmere regler om ansættelse med løntilskud,
herunder om betingelser for ansættelse med løntilskud
og om, at lønnen og arbejdstiden under ansættelse med
løntilskud hos offentlige arbejdsgivere kan nedsættes,
hvis personen har ordinær beskæftigelse, samt om
rimelighedskravet efter § 77 og merbeskæftigelseskravet
efter § 79. Der kan også fastsættes regler om, at
der for særlige målgrupper kan ske en fravigelse af
merbeskæftigelseskravet. Der er med hjemmel i § 81
fastsæt nærmere regler i bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats kap. 11 om bl.a. løn og
arbejdsvilkår, om et rimeligt forhold mellem ansatte med og
uden løntilskud og drøftelse mellem arbejdsgiver og
repræsentanter for de ansatte forud for ansættelse at
ledige med løntilskud.
Det foreslås i § 80 b, at ved aftaler om
ansættelse med løntilskud efter § 80 a skal
jobcenteret alene påse, at betingelserne i § 80 a, stk.
1-3, og regler herom fastsat i medfør af § 81, er
opfyldt. § 53 om de overordnede betingelser for tilbud og
§ 67 om formålet med tilbud om ansættelsen med
løntilskud finder ikke anvendelse for tilbud efter § 80
a.
Forslaget betyder, at ordningen udelukkende
bygger på opfyldelse af de objektive kriterier, som
følger af § 80 a stk. 1-3, hvilket betyder, at
når den ledige og arbejdsgiveren opfylder disse betingelser,
vil de have ret til selv at aftale en
løntilskudsansættelse. Jobcenteret må ikke
foretage en visitation af den ledige til en bestemt virksomhed og
skal heller ikke fastsætte tilskuddets størrelse eller
tilskudsperiodens længde.
Det betyder, at jobcenteret heller ikke kan
vælge en virksomhed til den ledige og aftale en
løntilskudsansættelse. Det vil dog være en
naturlig del af jobcenterets vejledning, at de kan rådgive
om, muligheden for selvfunden ansættelse med
løntilskud, hvilke typer af arbejde, den ledige vil have
særlige forudsætninger for at kunne udfylde, og hvilke
arbejdsområder der især giver mulighed for et
ordinært job.
Jobcenteret skal ikke foretage en vurdering
efter lovens § 53 af den lediges ønsker og
forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov med henblik
på, at personen hurtigst muligt opnår varig
beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse.
Jobcenteret skal heller ikke foretage en
vurdering af om løntilskudsansættelsen opfylder den
gældende bestemmelse om formålet med
løntilskudsansættelse efter lovens § 67. Det vil
dog være naturligt, at jobcenteret og den ledige
drøfter, hvilket formål den ledige ser med
løntilskudsansættelsen og at dette angives i
forbindelse med udfyldelse af Min Plan.
De betingelser, som
jobcenteret skal påse er opfyldt, er kravene i
- § 80 a, stk.
1, om alderskravet, hvornår ansættelsen skal
påbegyndes og varighed af ansættelse,
- § 80 a, stk.
2, om forudgående ledighed,
- § 80 a, stk.
3, om løn- og arbejdsvilkår, rimelighedskravet, om at
ansættelsen har være drøftet mellem
arbejdsgiveren og en repræsentant for de ansatte, og
merbeskæftigelseskravet jf. lovens §§ 71, 72, 77,
78 og 79 og
- regler fastsat i
bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om
ovenstående krav.
Ordlyden i den gældende bemyndigelse i
§ 81 til at fastætte nærmere regler om
ansættelse med løntilskud er formuleret, så den
også kan rumme den foreslåede midlertidige
særlige løntilskudsordning til langtidsledige
seniorer. Der vil med hjemmel i den gældende bemyndigelse i
§ 81 blive fastsat regler om, hvilke af
bekendtgørelsens bestemmelser om ansættelse med
løntilskud, der vil gælde tilsvarende for den
særlige løntilskudsordning for langtidsledige
seniorer.
Bl.a. vil der blive fastsat regler om, at
reglerne i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats § 85 om udelukkelse af visse
private arbejdsgivere for at anvende løntilskudsordningen og
§ 86 om bruttostøtteintensitet mv. ikke vil finde
anvendelse for den foreslående særlige
løntilskudsordning for langtidsledige seniorer, idet
ordningen er generel og dermed ikke omfattet af EU-reglerne om
statsstøtte. Der vil også blive fastsat regler om, at
løntilskuddet ikke må overstige den bruttoløn,
som den løntilskudsansatte får. Der vil endvidere
blive fastsat regler om, at reglerne i bekendtgørelse om en
aktiv beskæftigelsesindsats kap. 19 om digital kommunikation
ved ansøgning om oprettelse af tilbud, tilsvarende vil finde
anvendelse for den særlige løntilskudsordning for
langtidsledige seniorer. Reglerne herom udstedes med hjemmel i
§ lovens § 185, som også kan rumme den
særlige løntilskudsordning for seniorer.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger i pkt. 2.1.
Ad § 80 c
Efter de gældende regler i lovens §
76 udgør løntilskuddet 82,90 kr. pr. time
(2021-niveau) til private arbejdsgivere. Til offentlige
arbejdsgivere udgør løntilskuddet 120,40 kr. pr. time
(2021-niveau). Løntilskuddet nedsættes med det
beløb, som en arbejdsgiver modtager som refusion fra det
offentlige, som følge af at arbejdsgiveren fortsat udbetaler
løn. Det kan fx være de tilfælde, hvor
arbejdsgiveren kan modtage refusion for løn udbetalt under
sygdom.
Det foreslås i § 80 c, at ved ansættelse efter
§ 80 a udgør løntilskuddet 102,90 kr. pr. time
(2021-niveau) til private arbejdsgivere og 140,40 kr. pr. time
(2021-niveau) til offentlige arbejdsgivere.
Den foreslåede bestemmelse i § 80 c
vil medføre, at løntilskuddet i 2021 udgør
102,90 kr. pr. time (2021-niveau) til private arbejdsgivere og
140,40 kr. pr. time (2021-niveau) til offentlige arbejdsgivere,
svarende til 20 kr. mere end løntilskud efter de
gældende regler i kapitel 12 til dagpengemodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet. Løntilskuddet vil bliv reguleret
årligt, der henvises til de bemærkninger nedenfor til
nr. 2.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i lovens §
189, stk. 1, nr. 2, reguleres løntilskudssatserne efter
lovens § 75 en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Der foreslås, at der i § 189, stk.
1, nr. 2, indsættes en henvisning til § 80 c. Den
foreslåede ændring medfører, at der skal ske en
årlig regulering af løntilskud i den særlig
løntilskudsordning for langtidsledig seniorer efter reglerne
i § 189. Tilskuddet vil blive reguleret med
satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Til §
2
Det foreslås at loven træder i
kraft den 1. september 2021.
Da den lov, som i lovforslaget foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af
riget, vil dette lovforslag ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | Gældende
formulering | Lovforslaget | | | | § 1 | | | | I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som senest ændret ved § 4 i
lov nr. 467 af 20. marts 2021, foretages følgende
ændringer: | | 1. Efter §
80 indsættes før overskriften før §
81: | | »Midlertidig
særlig løntilskudsordning for langtidsledige
seniorer | | § 80 a. I
perioden fra og med den 1. september 2021 til og med den 31.
december 2022 har personer, der er omfattet af § 6, nr. 1-3,
ret til tilbud on ansættelse med løntilskud hos en
arbejdsgiver, som de selv har fundet, efter reglerne i §§
80 a - 80 c. Personen skal være fyldt 50 år ved
tilbuddets påbegyndelse, og tilbuddet skal være
påbegyndt senest den 31. december 2022. Arbejdsgiveren og
personen kan aftale en varighed på op til 6
sammenhængende måneder. Stk. 2. Det er
en betingelse for tilbuddet, at personen ved tilbuddets
påbegyndelse i en forudgående periode på mindst
12 måneder har modtaget visse offentlige
forsørgelsesydelser m.v., jf. regler fastsat i medfør
af § 10, stk. 2. Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal opfylde følgende betingelser: 1) Løn- og arbejdsvilkår skal
være overenskomstmæssige eller de for tilsvarende
arbejde sædvanligt gældende, jf. § 71 og §
72. 2) Der skal være et rimeligt forhold
mellem antallet af ansatte med og uden offentlig støtte, jf.
§ 77. 3) Tilbuddet skal være
drøftet mellem arbejdsgiveren og en repræsentant for
de ansatte forud for ansættelsen med løntilskud, jf.
§ 78. 4) Tilbuddet skal medføre en
nettoudvidelse af antallet af ansatte, jf. § 79. Stk. 4.
Tilbuddet om løntilskudsansættelse kan uanset
§ 55, stk. 1 og 3, række ud over den dato, hvortil
personen er berettiget til den enkelte forsørgelsesydelse.
Løntilskudsansættelsen fortsætter uændret
i den aftalte ansættelsesperiode, jf. stk. 1, 3. pkt. | | § 80 b. Ved
aftaler om ansættelse med løntilskud efter § 80 a
skal jobcenteret alene påse, at betingelserne i § 80 a,
stk. 1-3, og regler herom fastsat i medfør af § 81, er
opfyldt. § 53 om de overordnede betingelser for tilbud og
§ 67 om formålet med tilbud om ansættelsen med
løntilskud finder ikke anvendelse for tilbud efter § 80
a. | | § 80 c. Ved
ansættelse efter § 80 a udgør
løntilskuddet 102,90 kr. pr. time (2021-niveau) til private
arbejdsgivere og 140,40 kr. pr. time kr. (2021-niveau) til
offentlige arbejdsgivere. | § 189. En
gang årligt den 1. januar reguleres følgende med
satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent: 1) Prisloftet efter § 48, stk.
7. 2) Løntilskud efter §
75. 3) Tilskud efter § 133, stk. 3. 4) Jobrotationsydelse efter §
152 Stk. 2
… | 2. I § 189, stk. 1, nr. 2, indsættes
efter »§ 75«: »og § 80 c« |
|