Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 22. juni 2021
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
5 ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig,
at ordningen inden for Erhvervsministeriets ressort også
omfatter en kompensationsordning for selvstændige,
freelancere med B-indkomst og kombinatører med blandet
indkomst. Det er V glade for, eftersom V har kæmpet
hårdt for, at selvstændige ikke bliver glemt i
kompensationsordningen. Lovforslaget er en videreførelse af
en ordning, V tidligere har kæmpet for.
Samfundet skylder de mange
selvstændige, der har haft hårde vilkår under
coronapandemien, en hjælpende hånd, hvis de står
uden beskæftigelse i kølvandet på pandemien.
V støtter lovforslaget, om at
ikkeforsikrede selvstændige m.fl., som er eller var på
en eller flere midlertidige kompensationsordninger under Erhvervs-
og Kulturministeriets regi, får mulighed for at indmelde sig
i arbejdsløshedskassen uden forudgående medlemskab i
juli 2021 og få ret til dagpenge.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om
sygedagpenge og barselsloven
(Dagpengeret
til selvstændige erhvervsdrivende uden forudgående
medlemskab af en arbejdsløshedskasse, midlertidigt
ophør af selvstændig virksomhed, forlængelse af
den midlertidige periode med ret til sygedagpenge for
lønmodtagere, der er i øget risiko ved smitte med
covid-19, og for lønmodtagere, der er pårørende
til personer, der er i øget risiko ved smitte med covid-19,
og indførelse af periode, der kan ses bort fra ved vurdering
af beskæftigelseskravet for ret til syge- og barselsdagpenge
for selvstændige)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4 og 5]
Til § 1
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 53, stk. 26, ændres i 1. pkt. », Kulturministeriets
midlertidig kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster eller Kulturministeriets midlertidig
kompensationsordning til særligt sæsonafhængige
kunstnere« til: »eller Kulturministeriets midlertidige
kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster«.
[Præcisering af
målgruppen]
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 57, stk. 8, ændres i nr. 1 », Kulturministeriets midlertidig
kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkomster
eller Kulturministeriets midlertidige kompensationsordning til
særligt sæsonafhængige kunstnere« til:
»eller Kulturministeriets midlertidig
kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster«.
[Præcisering af
målgruppen]
Til § 2
4)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
42, stk. 2, indsættes som 4.
pkt.:
»For en selvstændig
erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og med den 1.
juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved
vurderingen helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den
1. maj 2021 til og med den 30. september 2021.««
[Periode, der kan ses bort fra ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet for visse
selvstændige erhvervsdrivende er opfyldt]
Ny paragraf
5)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 235 af 12. februar 2021, som ændret ved § 3 i lov
nr. 527 af 27. marts 2021, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 28, stk. 2, indsættes som
4. pkt.:
»For en selvstændig
erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og med den 1.
juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved
vurderingen helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den
1. maj 2021 til og med den 30. september 2021.««
[Periode, der kan ses bort fra ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet for visse
selvstændige erhvervsdrivende er opfyldt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres
lovforslagets titel, således at den nu også omfatter
barselsloven. Den foreslåede ændring i undertitlen er
en konsekvens af ændringsforslag nr. 4 og 5.
Til nr. 2
Det
fremgår bl.a. af det foreslåede § 53, stk. 26, 1.
pkt., at målgruppen får mulighed for lempeligere adgang
til dagpengesystemet, såfremt målgruppen er eller har
været omfattet af Kulturministeriets midlertidige
kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkomster
og Kulturministeriets midlertidige kompensationsordning til
særligt sæsonafhængige kunstnere inden for de
sidste 3 måneder inden disse ordningers udløb.
Det
fremgår imidlertid af rammeaftalen om en sommer- og
erhvervspakke samt udfasning af hjælpepakker af 19. maj 2021,
at den lempeligere adgang til dagpengesystemet er for personer, der
er eller var på en midlertidig kompensationsordning i
Erhvervsministeriets eller Kulturministeriets regi. I forhold til
Kulturministeriets ordninger omtales alene Kulturministeriets
midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster.
Kulturministeriets midlertidige kompensationsordning til
særligt sæsonafhængige kunstnere er ved en fejl
blevet omfattet af udmøntningen af målgruppen for
lovforslaget.
For at sikre,
at lovforslaget lever op til intentionerne bag »Rammeaftale
om en sommer- og erhvervspakke samt udfasning af
hjælpepakker« af 19. maj 2021, foreslås det med
ændringsforslaget derfor, at den foreslåede bestemmelse
i § 53, stk. 26, 1. pkt., ændres i forhold til
beskrivelsen af målgruppen, således at denne i forhold
til Kulturministeriets ordninger alene omfatter personer, som
modtager eller har modtaget kompensation fra Kulturministeriets
midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster inden for de sidste 3 måneder inden
ordningens udløb.
Ændringsforslaget vil betyde, at muligheden for at kunne
få umiddelbar ret til arbejdsløshedsdagpenge uden
forudgående medlemskab inden for Kulturministeriets ressort
alene vil gælde for personer, som modtager eller har modtaget
kompensation fra Kulturministeriets midlertidige
kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkomster
inden for de sidste 3 måneder inden ordningens
udløb.
Det
bemærkes for god ordens skyld, at det videre fremgår af
den nævnte rammeaftale, at ordningen inden for
Erhvervsministeriets ressort også omfatter:
-
Kompensationsordningen for selvstændige.
-
Kompensationsordningen for freelancere med B-indkomst.
-
Kompensationsordningen for kombinatører med blandet
indkomst.
Erhvervsministeriet og Erhvervsstyrelsen har i forbindelse med
udmøntningen af rammeaftalen oplyst, at den i lovforslaget
nævnte kompensationsordning for freelancere m.v.,
dækker over både freelancere med B-indkomst og
kombinatører med blandet indkomst. Det er to forskellige
ordninger, men de er omfattet af den samme bekendtgørelse
(kompensationsordningen for freelancere m.v.). Det er således
fyldestgørende kun at henvise til de to ordninger under
Erhvervsministeriet, således som det fremgår af den
foreslåede § 53, stk. 26, 1. pkt.
Til nr. 3
Det
fremgår af det foreslåede § 57, stk. 8, nr. 1, at
målgruppen får mulighed for at ophøre
midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og modtage
dagpenge, såfremt de i målgruppen er eller har
været omfattet af Kulturministeriets midlertidige
kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkomster
og Kulturministeriets midlertidige kompensationsordning til
særligt sæsonafhængige kunstnere inden for de
sidste 3 måneder inden disse ordningers udløb.
Det
fremgår imidlertid af rammeaftalen om en sommer- og
erhvervspakke samt udfasning af hjælpepakker af 19. maj 2021,
at den lempeligere adgang til dagpengesystemet er for personer, der
er eller var på en midlertidig kompensationsordning i
Erhvervsministeriets eller Kulturministeriets regi. I forhold til
Kulturministeriets ordninger omtales alene Kulturministeriets
midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster.
Kulturministeriets midlertidige kompensationsordning til
særligt sæsonafhængige kunstnere er ved en fejl
blevet omfattet af udmøntningen af målgruppen for
lovforslaget.
For at sikre,
at lovforslaget lever op til intentionerne bag »Rammeaftale
om en sommer- og erhvervspakke samt udfasning af
hjælpepakker« af 19. maj 2021, foreslås det
derfor, at den foreslåede bestemmelse i § 57, stk. 8,
nr. 1, ændres i forhold til beskrivelsen af målgruppen,
således at denne i forhold til Kulturministeriets ordninger
alene omfatter personer, som modtager eller har modtaget
kompensation fra Kulturministeriets midlertidige
kunststøtteordning for kunstnere med kombinationsindkomster
inden for de sidste 3 måneder inden ordningens
udløb.
Ændringsforslaget vil betyde, at medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, som har optjent dagpengeret på
almindelig vis, og som driver selvstændig virksomhed som
hovedbeskæftigelse, frem til den 30. september 2021 vil kunne
ophøre midlertidigt med drift af selvstændig
virksomhed og modtage dagpenge i den periode, forudsat at de
modtager eller har modtaget kompensation fra Kulturministeriets
midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster inden for de sidste 3 måneder inden
ordningens udløb.
Til nr. 4
Efter de gældende regler i § 42,
stk. 1, i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendtgørelse nr. 223
af 12. februar 2021 med senere ændringer, er retten til
sygedagpenge for en selvstændig erhvervsdrivende betinget af,
at der inden for de seneste 12 måneder har været
udøvet selvstændig virksomhed i mindst 6
måneder, heraf den seneste måned forud for
sygefraværet. Virksomheden skal være udøvet i
mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige
arbejdstid. Har virksomheden været udøvet i mindre end
6 måneder, medregnes perioder med forudgående
beskæftigelse som lønmodtager.
Efter § 42, stk. 2, i loven kan der
ved vurdering af, om beskæftigelseskravet efter § 42,
stk. 1, er opfyldt, ses bort fra perioder på indtil 2
år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste efter § 42 og plejevederlag efter §
120 i lov om social service eller dagpenge til forældre med
alvorligt syge børn efter barselsloven. Ved vurderingen kan
endvidere helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1.
marts 2020 til og med den 31. august 2020. Ved vurderingen kan
desuden helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den 1.
december 2020 til og med den 30. april 2021.
Det betyder, at hvis en selvstændig
erhvervsdrivende efter det foreslåede § 57, stk. 8, som
affattet ved § 1, nr. 2, ophører midlertidigt med drift
af selvstændig virksomhed og modtager
arbejdsløshedsdagpenge i perioden fra og med den 1. juli
2021 til og med den 30. september 2021, vil denne periode med
arbejdsløshedsdagpenge efter gældende regler skulle
indgå i vurderingen af, om beskæftigelseskravet for ret
til sygedagpenge for den selvstændige erhvervsdrivende er
opfyldt, selv om perioden ikke tæller med som udøvelse
af virksomheden.
Der vil derfor kunne være
selvstændige erhvervsdrivende, som efter den midlertidige
periode med arbejdsløshedsdagpenge ikke vil kunne opfylde
beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge, idet
virksomheden ikke har været udøvet i det
nødvendige omfang, som følge af at den
selvstændige i perioden fra den 1. juli 2021 til den 30.
september 2021 ophører midlertidigt med drift af
selvstændig virksomhed og modtager
arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at der i § 42, stk. 2,
indsættes et 4. pkt., hvoraf det fremgår, at »For
en selvstændig erhvervsdrivende, der i løbet af
perioden fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september
2021 har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter § 57,
stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der
også ved vurderingen helt eller delvis ses bort fra perioden
fra og med den 1. maj 2021 til og med den 30. september
2021.«
Ændringsforslaget betyder, at der ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet for en
selvstændig erhvervsdrivende for ret til sygedagpenge er
opfyldt, vil kunne ses helt eller delvis bort fra perioden fra og
med den 1. maj 2021 til og med den 30. september 2021, hvis den
selvstændige har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter
§ 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det gælder, uanset om den selvstændige har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. i hele perioden fra og med den
1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 eller kun i en del
af perioden, og uanset, hvor mange timer der er udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge for i perioden.
Det kan f.eks. være en
selvstændig erhvervsdrivende, der modtager
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. i perioden fra og med den 1.
juli 2021 til og med den 30. september 2021. Fra den 1. oktober
2021 arbejder den selvstændige erhvervsdrivende igen i
virksomhed. Den 7. oktober 2021 bliver den selvstændige
erhvervsdrivende syg. Uden den foreslåede regel vil den
selvstændige ikke kunne opfylde kravet i sygedagpengelovens
§ 42, stk. 1, om, at der skal være udøvet
selvstændig virksomhed i den seneste måned forud for
sygefraværet i mindst halvdelen af den normale
overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid.
Muligheden for at kunne se helt eller
delvis bort fra perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den
30. september 2021 er et udtryk for, at det ikke skal komme den
selvstændige erhvervsdrivende til skade, at personen efter
den midlertidige periode med arbejdsløshedsdagpenge
eventuelt ikke kan opfylde beskæftigelseskravet for ret til
sygedagpenge, fordi personen har været ophørt
midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og har
modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter det foreslåede
57, stk. 8, som affattet ved § 1, nr. 2. Perioden fra den 1.
maj 2021 skal ses i lyset af de hjælpepakker m.v., der er
etableret i forhold til selvstændige erhvervsdrivende og den
gradvise udfasning af hjælpepakkerne. Der henvises til, at
for at være omfattet af det foreslåede 57, stk. 8, skal
den selvstændige erhvervsdrivende modtage eller have modtaget
kompensation via en af Erhvervsministeriets kompensationsordninger
for selvstændige og freelancere m.v. eller Kulturministeriets
midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster inden for de sidste 3 måneder
før disse ordningers udløb.
Perioden vil efter forslaget helt eller
delvist kunne betragtes som en såkaldt død periode ved
opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Ændringsforslaget vil således indebære, at 12
måneders- og/eller 1 månedsperioden i stk. 1 kan
forlænges bagud med et antal dage svarende til antallet af
dage i den såkaldte døde periode.
Det bemærkes, at reglen
foreslås alene at gælde for selvstændige
erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og med den 1.
juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til nr. 5
Efter gældende regler i § 28,
stk. 1, i barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12.
februar 2021 med senere ændring, er retten til
barselsdagpenge for en selvstændig erhvervsdrivende betinget
af, at der inden for de sidste 12 måneder har været
udøvet selvstændig virksomhed i mindst halvdelen af
den normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid i mindst
6 måneder, heraf den seneste måned forud for
fraværet. Har den selvstændige virksomhed været
udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med
forudgående beskæftigelse som lønmodtager.
Efter § 28, stk. 2, i loven kan der
ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter § 28,
stk. 1, er opfyldt, ses bort fra perioder på indtil 2
år, hvor der efter lov om social service er ydet
godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et
handicappet barn i hjemmet eller efter samme lov er ydet vederlag
ved pasning af døende eller efter denne lovs § 26 er
ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge børn.
Ved vurderingen kan endvidere helt eller delvis ses bort fra
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 31. august
2020. Ved vurderingen kan desuden helt eller delvis ses bort fra
perioden fra og med den 1. december 2020 til og med den 30. april
2021.
Det betyder, at hvis en selvstændig
erhvervsdrivende efter det foreslåede § 57, stk. 8, som
affattet ved § 1, nr. 2, ophører midlertidigt med drift
af selvstændig virksomhed og modtager
arbejdsløshedsdagpenge i perioden fra og med den 1. juli
2021 til og med den 30. september 2021, vil denne periode med
arbejdsløshedsdagpenge efter gældende regler skulle
indgå i vurderingen af, om beskæftigelseskravet for ret
til barselsdagpenge for den selvstændige erhvervsdrivende er
opfyldt, selv om perioden ikke tæller med som udøvelse
af virksomheden.
Der vil derfor kunne være
selvstændige erhvervsdrivende, som efter den midlertidige
periode med arbejdsløshedsdagpenge ikke vil kunne opfylde
beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpenge, idet
virksomheden ikke har været udøvet i det
nødvendige omfang, som følge af at den
selvstændige i perioden fra den 1. juli 2021 til den 30.
september 2021 ophører midlertidigt med drift af
selvstændig virksomhed og modtager
arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derfor med
ændringsforslaget, at der i § 28, stk. 2,
indsættes et 4. pkt., hvoraf det
fremgår, at »For en selvstændig erhvervsdrivende,
der i løbet af perioden fra og med den 1. juli 2021 til og
med den 30. september 2021 har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., kan der også ved
vurderingen helt eller delvis ses bort fra perioden fra og med den
1. maj 2021 til og med den 30. september 2021.«
Ændringsforslaget betyder, at der ved
vurderingen af, om beskæftigelseskravet for en
selvstændig erhvervsdrivende for ret til barselsdagpenge er
opfyldt, vil kunne ses helt eller delvis bort fra perioden fra og
med den 1. maj 2021 til og med den 30. september 2021, hvis den
selvstændige har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter
§ 57, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det gælder, uanset om den selvstændige har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. i hele perioden fra og med den
1. juli 2021 til og med den 30. september 2021 eller kun i en del
af perioden, og uanset, hvor mange timer der er udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge for i perioden.
Det kan f.eks. være en
selvstændig erhvervsdrivende, der modtager
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. i perioden fra og med den 1.
juli 2021 til og med den 30. september 2021. Fra den 1. oktober
2021 arbejder den selvstændige erhvervsdrivende igen i
virksomhed. Den 7. oktober 2021 skulle den selvstændige
erhvervsdrivende på barsel. Uden den foreslåede regel
vil den selvstændige ikke kunne opfylde kravet i
barselslovens § 28, stk. 1, om, at der skal være
udøvet selvstændig virksomhed i den seneste
måned forud for fraværet i mindst halvdelen af den
normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid.
Muligheden for at kunne se helt eller
delvis bort fra perioden fra og med den 1. maj 2021 til og med den
30. september 2021 er et udtryk for, at det ikke skal komme den
selvstændige erhvervsdrivende til skade, at personen efter
den midlertidige periode med arbejdsløshedsdagpenge
eventuelt ikke kan opfylde beskæftigelseskravet for ret til
barselsdagpenge, fordi personen har været ophørt
midlertidigt med drift af selvstændig virksomhed og har
modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter det foreslåede
57, stk. 8, som affattet ved § 1, nr. 2. Perioden fra den 1.
maj 2021 skal ses i lyset af de hjælpepakker m.v., der er
etableret i forhold til selvstændige erhvervsdrivende, og den
gradvise udfasning af hjælpepakkerne. Der henvises til, at
for at være omfattet af det foreslåede 57, stk. 8, skal
den selvstændige erhvervsdrivende modtage eller have modtaget
kompensation via en af Erhvervsministeriets kompensationsordninger
for selvstændige og freelancere m.v. eller Kulturministeriets
midlertidige kunststøtteordning for kunstnere med
kombinationsindkomster inden for de sidste 3 måneder
før disse ordningers udløb.
Perioden vil efter ændringsforslaget
helt eller delvis kunne betragtes som en såkaldt død
periode ved opgørelsen af beskæftigelseskravet.
Ændringsforslaget vil således indebære, at 12
måneders- og/eller 1 månedsperioden i stk. 1 kan
forlænges bagud med et antal dage svarende til antallet af
dage i den såkaldte døde periode.
Det bemærkes, at reglen alene
foreslås at gælde for selvstændige
erhvervsdrivende, der i løbet af perioden fra og med den 1.
juli 2021 til og med den 30. september 2021 har modtaget
arbejdsløshedsdagpenge efter § 57, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Samlet set skønnes
ændringsforslaget med betydelig usikkerhed at medføre
offentlige merudgifter på ca. 0,3 mio. kr. i 2021 og 0,8 mio.
kr. i 2022 før skat og tilbageløb svarende til ca.
0,1 mio. kr. i 2021 og ca. 0,4 mio. kr. i 2022 efter skat og
tilbageløb. Alle beløb er i 2021-pl.
De samlede merudgifter for 2021-2022
fordeler sig med ca. 0,6 mio. kr. vedrørende staten og ca.
0,5 mio. kr. vedrørende kommunerne. Der forventes kommunale
merudgifter til sygedagpenge og statslige merudgifter til syge- og
barselsdagpenge.
De økonomiske og administrative
konsekvenser af ændringsforslaget skal forhandles med de
kommunale parter.
Merudgifterne i 2021 som følge af
ændringsforslaget på 0,3 mio. kr. før skat og
tilbageløb bliver indarbejdet på lov om
tillægsbevilling for 2021. Tilsvarende reduceres §
35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af
COVID-19 m.v. med i alt 0,1 mio. kr. i 2021 svarende til
merudgifterne efter skat og tilbageløb.
De økonomiske konsekvenser for 2022
indarbejdes på finansloven for 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. juni 2021
og var til 1. behandling den 15. juni 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 27. maj 2021 dette udkast
til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 319. Den 10. juni 2021
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |