Fremsat den 25. maj 2021 af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser
(Midlertidig fravigelse af visse betingelser
for at modtage specialpædagogisk støtte)
§ 1
I lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 69 af 28. januar 2020, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler,
der fraviger stk. 1, nr. 4 og 5, §§ 5-9 samt §§
10 og 11, så studerende uanset disse regler kan modtage
støtte.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Der skal ikke
ske tilbagesøgning af støtte modtaget i strid med
§ 2, stk. 1, nr. 4 og 5, §§ 5-9 samt §§ 10
og 11 i lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser forud for ikrafttræden af
regler, der fastsættes i medfør af § 1, nr.
1.
Stk. 3. § 2, stk.
5, i lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser som affattet ved denne lovs §
1, nr. 1, ophæves den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ordningen for
specialpædagogisk støtte (SPS) ved videregående
uddannelser er på visse punkter ikke blevet administreret i
overensstemmelse med reglerne i lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser (SPS-loven).
Administrationen af SPS-ordningen er delegeret fra uddannelses- og
forskningsministeren til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
(STUK), der er en styrelse under Børne- og
Undervisningsministeriet.
Det har således været
praksis i styrelsens administration af ordningen, at SPS ydes uden
central kontrol af de i loven fastsatte tidsbegrænsninger og
uden central kontrol af den studerendes studieaktivitet.
Studerende, der modtager SPS, er
dermed ikke blevet kontrolleret centralt i forhold til SPS-lovens
regler om støtteramme og støttetid eller i forhold
til lovens regler om studieaktivitet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet har iværksat et forløb med
henblik på at afdække spørgsmålet om
administrationen i forhold til bl.a. den hidtidige administration,
og hvordan administrationen bringes i overensstemmelse med
lovgrundlaget.
Forløbet har vist, at en
omlægning af administrationen i henhold til SPS-lovens regler
om støtteramme og støttetid samt studieaktivitetskrav
kræver en række yderligere afklaringer m.v. af
betydning for den tid, en omlægning af administrationen vil
tage.
En omlægning af
administrationen i henhold til gældende regler for SPS
forventes endvidere at medføre, at nogle studerende med
funktionsnedsættelse mister retten til fortsat at modtage
SPS, hvilket i yderste konsekvens kan medføre, at de ikke
kan gennemføre deres uddannelse.
Med henblik på at sikre, at
studerende med funktionsnedsættelse, som med den hidtidige
praksis modtager eller ville komme til at modtage SPS-støtte
i strid med SPS-lovens regler, kan afslutte deres uddannelse med
den nødvendige støtte til rådighed,
foreslås det, at der etableres en midlertidig hjemmel i
SPS-loven til, at uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler, der fraviger visse betingelser for at
modtage SPS.
Der lægges også op til
at fastsætte, at der ikke skal ske tilbagesøgning mod
studerende, som forud for ikrafttrædelsen af de ovenfor
nævnte regler om fravigelse af visse betingelser for at
modtage SPS, har modtaget SPS i strid med SPS-lovens regler om
støtteramme, støttetid og studieaktivitet.
Administrationen af SPS-ordningen
vil på den baggrund midlertidigt kunne varetages i
overensstemmelse med styrelsens hidtidige praksis, mens der findes
en varig løsning på, hvordan ordningen bedst
indrettes. Det bemærkes i den forbindelse, at der i den
mellemliggende periode, frem til dette lovforslag måtte blive
vedtaget, er taget visse tiltag med henblik på at bringe
administrationen i overensstemmelse med de nugældende regler,
som blandt andet sigter mod at undgå, at der træffes
afgørelser, som ikke har hjemmel i SPS-loven. Samtidig vil
studerende med funktionsnedsættelse, som på grund af
styrelsens praksis har modtaget SPS i strid med SPS-lovens regler
om støtteramme, støttetid og studieaktivitet, ikke
blive mødt med tilbagesøgningskrav.
Det bemærkes, at der
foreslås en solnedgangsklausul, hvorefter den
foreslåede bemyndigelse ophæves igen den 1. juli
2022.
2. Lovforslagets
hovedpunkt
2.1. Midlertidig
fravigelse af visse betingelser for at modtage
specialpædagogisk støtte (SPS)
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Generelle
betingelser for at modtage specialpædagogisk støtte
(SPS)
SPS-loven har til formål at
sikre, at studerende med fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, der er optaget på en
videregående uddannelse, uanset funktionsnedsættelsen
kan gennemføre uddannelsen i lighed med andre studerende.
Der henvises til § 1, stk. 1, i lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 69 af 28. januar 2020.
Lovens § 2, stk. 1,
fastlægger fem generelle betingelser for at modtage SPS.
Efter bestemmelsen kan en studerende efter ansøgning
få SPS, når vedkommende 1) på grund af fysisk
eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for
støtte for at kunne gennemføre uddannelsen, jf.
§ 3, 2) er indskrevet på og gennemgår en
uddannelse, hvortil der kan ydes støtte, jf. § 4, 3)
har dansk statsborgerskab, efter international overenskomst har ret
til støtte på lige fod med danske statsborgere eller i
støttemæssig henseende ved uddannelser i Danmark
ligestilles med danske statsborgere efter uddannelses- og
forskningsministerens bestemmelse, 4) ikke overskrider
støtterammen og støttetiden, jf. §§ 5-9, og
5) er studieaktiv, jf. §§ 10 og 11.
Efter § 2, stk. 2, gives SPS
til uddannelse i udlandet til uddannelsessøgende, der
opfylder betingelserne i stk. 1, og som har en særlig
tilknytning til Danmark. Efter § 2, stk. 3, er det en
forudsætning for fortsat at modtage støtten, at den
studerende opfylder betingelserne i stk. 1, jf. dog § 11
a.
Efter § 3, stk. 1, kan SPS
ydes i flere støtteformer. Der kan være tale om
løbende ydelser som f.eks. støttetimer, praktisk
hjælp og tegnsprogstolkning. Der kan også være
tale om hjælpemidler som f.eks. læse- og
skrivestøttende software og særligt udformede
undervisningsmaterialer.
Administrationen af SPS-ordningen
er delegeret til Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK), der
er en styrelse under Børne- og Undervisningsministeriet.
Dette følger af § 1, stk. 1, og § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 659 af 19. juni 2014 om delegation af
uddannelses- og forskningsministerens beføjelser i lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser. Tilsynet med administrationen af SPS-ordningen
varetages af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, som er en
styrelse under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Ordningen fungerer på den
måde, at studerende på videregående uddannelser
drøfter støttebehov med de SPS-ansvarlige på
institutionerne. Det er herefter den SPS-ansvarlige, som indsender
ansøgning om støtte på vegne af den studerende
til styrelsen. Styrelsen træffer herefter afgørelse,
om der kan tildeles støtte. Afhængig af den konkrete
støttetype, bliver støtten enten tildelt for et
semester ad gangen, eller til udgangen af den måned, hvor
uddannelsen slutter.
2.1.1.2. Støtteramme og støttetid
I lovens kapitel 5 fastlægges
nærmere regler om støtteramme og støttetid.
Efter § 5, 1. pkt., kan SPS
ydes i indtil 70 måneder (støtterammen). Efter §
5, 2. pkt., kan støtterammen forlænges, i det omfang
den normerede uddannelsestid for en uddannelse overstiger 58
måneder, og kan forlænges, hvis 1) den samlede
normerede uddannelsestid for en bachelor- og en kandidatuddannelse
eller et lignende uddannelsesforløb, der består af
flere uddannelser, overstiger 58 måneder, 2) den studerende
har gennemført en uddannelse, der er omfattet af § 4,
stk. 1, nr. 1, som adgangsgivende uddannelse til den uddannelse,
der gives støtte til, uden at have gennemført en
anden adgangsgivende uddannelse, eller 3) den studerende
gennemgår sidefagssupplering eller pædagogikum.
SPS til den enkelte uddannelse kan
inden for støtterammen, jf. § 5, ydes i det antal
måneder, der svarer til den normerede uddannelsestid,
herunder eventuel obligatorisk praktik, med et tillæg
på 12 måneder (støttetiden). Der henvises til
lovens § 6.
Efter § 7 kan
støtterammen, jf. § 5, og støttetiden, jf.
§ 6, forlænges under visse betingelser.
Støttetiden og støtterammen kan således
forlænges 1) med indtil 12 måneder, hvis den studerende
er blevet forsinket i uddannelsen på grund af deltagelse i
institutionens styrelse eller arbejde vedrørende
uddannelsessøgendes sociale og uddannelsesmæssige
forhold, 2) hvis den studerende er blevet forsinket i uddannelsen
på grund af sygdom eller andre særlige forhold, 3) med
indtil 12 måneder for moderen og 6 måneder for faderen
i forbindelse med fødsel eller adoption, og 4) hvis den
studerende har opbrugt støttetiden og skønnes at
kunne afslutte uddannelsen inden for 12 måneder.
Støtterammen, jf. § 5,
kan forlænges for en uddannelse, den studerende er i gang
med, hvis sygdom eller andre særlige forhold har
medført, at den studerende ikke har gennemført en
tidligere påbegyndt uddannelse og derfor har skiftet til en
ny uddannelse. Der henvises til lovens § 8.
Efter § 9, stk. 1,
træffes afgørelse om forlængelse af
støtteramme og støttetid efter ansøgning fra
den studerende og indstilling fra uddannelsesinstitutionen. Efter
§ 9, stk. 2, kan uddannelses- og forskningsministeren
fastsætte nærmere regler om forlængelse af
støtteramme og støttetid.
Med hjemmel i en række
bestemmelser i lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser er der udstedt bekendtgørelse
nr. 819 af 2. juli 2007 om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelse (SPS-bekendtgørelsen).
Efter § 1, stk. 1, i
SPS-bekendtgørelsen kan Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte (nu STUK) efter ansøgning yde SPS
til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse,
og bekendtgørelsen tillægger styrelsen kompetencen til
at træffe alle afgørelser herom, bortset fra klage
over styrelsens afgørelser, jf. bekendtgørelsens
§ 14. Herudover tillægges styrelsen efter
bekendtgørelsens § 13 kompetence til at føre
tilsyn med institutionerne i forbindelse med administrationen af
SPS.
Det følger af
bekendtgørelse nr. 267 af 23. marts 2015 om ændring af
bekendtgørelse om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelse (SPS-bekendtgørelsen), at alle
kompetencer, der i bekendtgørelsen er tillagt "styrelsen",
varetages af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).
2.1.1.3. Studieaktivitet
I lovens kapitel 6 fastlægges
nærmere regler om studieaktivitet.
Efter § 10, stk. 1, kan SPS
ydes til studerende, som er studieaktive, jf. stk. 2. Kravet om
studieaktivitet gælder ikke for den periode, hvor studerende,
der har fået bevilget hjælpemidler, kan anvende de
tildelte hjælpemidler i op til 3 måneder efter endt
uddannelse, jf. § 11 a. STUK træffer afgørelse om
studieaktiviteten.
En studerende er studieaktiv,
indtil vedkommende er mere end 12 måneder forsinket i
uddannelsen. Forsinkelsen er forskellen mellem det antal
måneder, der er brugt til uddannelsen, og den
studiemæssige fremgang efter de regler, der gælder for
uddannelsen, målt i måneder. Der henvises til §
10, stk. 2.
Efter § 10, stk. 3, medregnes
forlængelse af støttetiden i henhold til § 7 ikke
i opgørelsen af det antal måneder, der er brugt til
uddannelsen, jf. stk. 2.
Ved uddannelse, der er omfattet af
§ 4, stk. 1, nr. 1 og 3, kontrollerer uddannelsesinstitutionen
løbende den studerendes studieaktivitet og indberetter til
STUK, når den studerende ikke længere er studieaktiv.
Ved uddannelse omfattet af § 4, stk. 1, nr. 2, varetages
kontrol og indberetning af ansættelsesinstitutionen. Der
henvises til § 10, stk. 4.
Ved uddannelse omfattet af §
4, stk. 1, nr. 3, sørger den studerende ved dokumentation
fra den udenlandske uddannelsesinstitution for, at den danske
uddannelsesinstitution får meddelelse om studieaktiviteten
efter den danske uddannelsesinstitutions bestemmelse i det enkelte
tilfælde. På grundlag heraf foretager den danske
uddannelsesinstitution indberetning til STUK, jf. stk. 4. Der
henvises til § 10, stk. 5.
Ved uddannelse, der er omfattet af
§ 4, stk. 1, nr. 4, sørger den studerende ved
dokumentation fra den udenlandske uddannelsesinstitution for, at
STUK får meddelelse om studieaktiviteten. Der henvises til
§ 10, stk. 6.
Efter § 11 kan SPS ydes til
studerende, som ikke opfylder betingelsen i § 10, stk. 2, hvis
STUK på baggrund af en indstilling fra
uddannelsesinstitutionen vurderer, at der er en sådan
fremgang i den studerendes studieforløb, at det er rimeligt,
at der fortsat tildeles støtte.
Der henvises generelt til det
ovenfor anførte, afsnit 2.1.1.2. om delegation af kompetence
til STUK.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Uddannelses- og
Forskningsministeriet er blevet gjort opmærksom på, at
SPS-ordningen på visse punkter ikke er blevet administreret i
overensstemmelse med reglerne i SPS-loven.
Det er således konstateret,
at det har været praksis i den administrerende styrelse, at
SPS ydes uden central kontrol af de i loven fastsatte
tidsbegrænsninger og uden central kontrol af den studerendes
studieaktivitet.
Studerende, der modtager SPS, er
dermed ikke blevet kontrolleret centralt i forhold til lovens
regler om støtteramme og støttetid, jf. afsnit
2.1.1.1. og 2.1.1.2., eller i forhold til lovens regler om
studieaktivitet, jf. afsnit 2.1.1.1. og 2.1.1.3.
Uddannelsessøgende kan
søge information om SPS på hjemmesiden www.spsu.dk, og
oplysninger om støtteramme, støttetid og
studieaktivitet har været tilgængelige der frem til
marts 2021. Hjemmesiden er styrelsens vejledning til de studerende
om SPS-ordningen og støttemuligheder. Hjemmesiden informerer
ligeledes uddannelsesinstitutionerne og de SPS-ansvarlige om
rammerne for institutionernes SPS-arbejde.
Studerende er ved styrelsens
afgørelser om tildeling af SPS imidlertid som udgangspunkt
ikke hidtil blevet orienteret om de lovgivningsmæssige rammer
for, hvor længe de kan modtage SPS, eller om reglerne for
studieaktivitet, da den administrerende styrelse ikke har
administreret i henhold til disse regler. Styrelsen har oplyst, at
det ikke kan udelukkes, at nogle institutioner har vejledt
studerende omkring muligheden for forlængelser i forbindelse
med støtteramme, støttetid og studieaktivitet.
Institutionerne har dog ikke afgørelseskompetencen og skal
således sende forlængelsessager med institutionens
indstilling til afgørelse i styrelsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet har iværksat et forløb med
henblik på at afdække spørgsmålet om
administrationen i forhold til bl.a. den hidtidige administration,
og hvordan administrationen bringes i overensstemmelse med
lovgrundlaget.
Forløbet har vist, at en
omlægning af administrationen i henhold til SPS-lovens regler
om støtteramme og støttetid samt studieaktivitetskrav
kræver en række yderligere afklaringer m.v. af
betydning for den tid, en omlægning af administrationen vil
tage.
En omlægning af
administrationen i henhold til gældende regler for SPS
forventes endvidere at medføre, at nogle studerende med
funktionsnedsættelse mister retten til fortsat at modtage
SPS, hvilket i yderste konsekvens kan medføre, at de ikke
kan gennemføre deres uddannelse.
Med henblik på at sikre, at
studerende med funktionsnedsættelse, som med den hidtidige
praksis modtager eller ville komme til at modtage SPS-støtte
i strid med SPS-lovens regler, kan afslutte deres uddannelse med
den nødvendige støtte til rådighed,
foreslås det, at der etableres en midlertidig hjemmel i
SPS-loven til, at uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler, der fraviger lovens § 2, stk. 1, nr. 4
og 5, §§ 5-9 samt §§ 10 og 11, dvs. lovens
regler om støttetid og støtteramme samt om
studieaktivitet.
Det foreslås desuden at
fastsætte, at der ikke skal ske tilbagesøgning mod
studerende, der som følge af den hidtidige praksis
vedrørende støtteramme, støttetid og
studieaktivitet uberettiget har modtaget SPS i perioden forud for
ikrafttrædelsen af de regler, der med lovforslaget vil kunne
fastsættes om fravigelse af lovens regler om støttetid
og støtteramme samt om studieaktivitet.
Det foreslåede vil - ved en
udmøntning af den omhandlede bemyndigelse - indebære,
at administrationen af SPS-ordningen midlertidigt vil kunne
varetages i overensstemmelse med styrelsens hidtidige praksis,
således at studerende med funktionsnedsættelse kan
afslutte deres uddannelse med den nødvendige støtte
til rådighed, mens der findes en varig løsning
på, hvordan ordningen for specialpædagogisk
støtte bedst indrettes. Det bemærkes i den
forbindelse, at der i den mellemliggende periode frem til dette
lovforslag måtte blive vedtaget, er taget visse tiltag med
henblik på at bringe administrationen i overensstemmelse med
de nugældende regler, som blandt andet sigter mod at
undgå, at der træffes afgørelser, som ikke har
hjemmel i SPS-loven. Det foreslåede vil endvidere
indebære, at myndighederne ikke skal rette
tilbagesøgningskrav mod studerende med
funktionsnedsættelse, der i perioden forud for de nye
midlertidige regler har modtaget SPS i strid med SPS-lovens regler
om støtteramme, støttetid og studieaktivitet.
Lovforslaget indeholder en
solnedgangsklausul, der indebærer, at den foreslåede
bemyndigelse til at fravige visse betingelser for at modtage SPS
vil bortfalde den 1. juli 2022.
Uddannelses- og
forskningsministeren vil inden dette tidspunkt udarbejde et forslag
til en permanent løsning efter drøftelse med
Folketingets partier. På baggrund af disse drøftelser
kan der fremsættes et lovforslag om en ændring af
SPS-loven i folketingsåret 21/22.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at
medføre en mindre merudgift i forhold til den gældende
lov. Forslaget forventes imidlertid som udgangspunkt ikke at
medføre merudgifter i forhold til bevillingerne i
finansloven for 2021, der afspejler den hidtidige praksis i den
administrerende styrelse. Der tages dog forbehold for, om der
måtte være visse studerende, som hidtil helt har
afholdt sig fra at søge om støtte grundet de
nugældende regler, men som fremadrettet søger
støtte på baggrund af de ændrede regler. Der
foreligger ikke tilstrækkelige oplysninger til at
opgøre den nøjagtige økonomiske konsekvens af
den hidtidige praksis og dermed heller ikke de mulige merudgifter
ved lovforslaget.
Den foreslåede bestemmelse
om, at der ikke skal rettes tilbagesøgningskrav mod
studerende med funktionsnedsættelse, der i perioden forud for
de nye midlertidige regler har modtaget SPS i strid med SPS-lovens
regler om støtteramme, støttetid og studieaktivitet,
vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser af
betydning for det offentlige, da betingelserne for
tilbagesøgning formentlig kun sjældent vil være
opfyldt.
Lovforslaget har ingen
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
kommuner og regioner.
Lovforslaget følger i
relevant omfang principperne for digitaliseringsklar lovgivning,
idet forslaget understøtter genbrug af eksisterende
it-infrastruktur i forbindelse med ansøgning om SPS, jf.
herved princip 6 for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke
været sendt i høring forud for fremsættelsen.
Lovforslaget er ved fremsættelsen sendt i høring fra
den 25. maj 2021 til og med den 27. maj 2021 til følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Arkitektskolen Aarhus,
Copenhagen Business School, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Tekniske Universitet, Danske
Erhvervsakademier, Danske Handicaporganisationer, Danske
Professionshøjskoler, Danske Universiteter, Datatilsynet,
Designskolen Kolding, Det Centrale Handicapråd, Det Jyske
Musikkonservatorium, Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design,
Konservering, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium,
Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi
Midt-Vest, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Sydvest,
Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet Copenhagen Business,
Erhvervsakademiet Dania, Institut for Menneskerettigheder,
IT-Universitetet, Kunstakademiets Billedkunstskoler,
Københavns Erhvervsakademi, Københavns
Professionshøjskole, Københavns Universitet, Marstal
Navigationsskole, MARTEC, Frederikshavn,
Professionshøjskolen Absalon, Rektorkollegiet for de
kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rytmisk
Musikkonservatorium, SIMAC, Svendborg, Skagen Skipperskole,
Skoleskibet Georg Stage, Studenterrådgivningen, Studievalg
Danmark, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet,
University College Lillebælt, University College Nordjylland,
University College Syddanmark, VIA University College, Aalborg
Universitet og Aarhus Universitet.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre en
mindre merudgift i forhold til den gældende lov. Forslaget
forventes imidlertid som udgangspunkt ikke at medføre
merudgifter i forhold til bevillingerne i finansloven for 2021, der
afspejler den hidtidige praksis i den administrerende
styrelse. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af SPS-lovens
§ 2, stk. 1, at der er fem generelle betingelser for at
modtage SPS, herunder at den studerende ikke overskrider
støtterammen og støttetiden, jf. §§ 5-9, og
at den studerende er studieaktiv, jf. §§ 10 og 11.
Lovens §§ 5-9 indeholder
nærmere regler om støtterammen og støttetiden.
Det følger af § 5, at SPS kan ydes i indtil 70
måneder (støtterammen), og at støtterammen kan
forlænges, i det omfang den normerede uddannelsestid for en
uddannelse overstiger 58 måneder, og kan forlænges
under visse andre betingelser. Det følger af § 6, at
SPS til den enkelte uddannelse inden for støtterammen kan
ydes i det antal måneder, der svarer til den normerede
uddannelsestid, herunder eventuel obligatorisk praktik, med et
tillæg på 12 måneder (støttetiden). Efter
§ 7 kan støtterammen, jf. § 5, og
støttetiden, jf. § 6, forlænges under visse
betingelser.
Lovens §§ 10 og 11
indeholder nærmere regler om studieaktivitet. Det
følger af § 10, stk. 1, at SPS kan ydes til studerende,
som er studieaktive. Efter § 10, stk. 2, er en studerende
studieaktiv, indtil vedkommende er mere end 12 måneder
forsinket i uddannelsen. Efter § 10, stk. 4, kontrolleres den
studerendes studieaktivitet løbende og indberettes af
uddannelsesinstitutionen eller ansættelsesinstitutionen til
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Administrationen af SPS-ordningen
er delegeret til Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK), der
er en styrelse under Børne- og Undervisningsministeriet.
Dette følger af § 1, stk. 1, og § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 659 af 19. juni 2014 om delegation af
uddannelses- og forskningsministerens beføjelser i lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser. I henhold til cirkulære nr. 9656 af 25.
september 2020 om Uddannelses- og Forskningsstyrelsen varetager
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen opgaver, herunder
gennemfører tilsyn i forhold til bl.a. SPS-loven.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet er blevet gjort opmærksom på, at
SPS-ordningen på visse punkter ikke er blevet administreret i
overensstemmelse med reglerne i SPS-loven.
Det er således konstateret,
at det har været praksis i den administrerende styrelse, at
SPS ydes uden central kontrol af de i loven fastsatte
tidsbegrænsninger og uden central kontrol af den studerendes
studieaktivitet.
Det foreslås, at der i
SPS-loven indsættes et nyt § 2,
stk. 5, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler, der fraviger § 2, stk. 1, nr. 4 og 5,
§§ 5-9 samt §§ 10 og 11, så studerende
uanset disse regler kan modtage støtte.
Bemyndigelsen forventes anvendt til
at fastsætte nærmere regler - enten i
SPS-bekendtgørelsen eller i en ny bekendtgørelse
særskilt til dette formål - der midlertidigt fraviger
lovens regler om støttetid og støtteramme samt om
studieaktivitet.
Den foreslåede ordning vil
indebære, at administrationen af SPS-ordningen midlertidigt
vil kunne varetages i overensstemmelse med den administrerende
styrelses hidtidige praksis, enten indtil bortfald af den
foreslåede bemyndigelse, jf. dette lovforslags § 2, stk.
3, eller indtil der er etableret en ændret ordning for SPS
til studerende på videregående uddannelser.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås med stk. 2, at der ikke skal ske
tilbagesøgning af støtte modtaget i strid med §
2, stk. 1, nr. 4 og 5, §§ 5-9 samt §§ 10 og 11
i lov om specialpædagogisk støtte ved
videregående uddannelser forud for ikrafttræden af
regler, der fastsættes i medfør af § 1, nr.
1.
Bestemmelsen indebærer, at
myndighederne ikke skal rette tilbagesøgningskrav mod
studerende med funktionsnedsættelse, der som følge af
den hidtidige praksis har modtaget SPS i strid med SPS-lovens
regler om støtteramme, støttetid og
studieaktivitet.
Betingelserne for at rette
tilbagesøgningskrav mod studerende, der som følge af
den hidtidige praksis uberettiget har modtaget SPS, vil formentlig
kun sjældent være opfyldt, men det er fundet rigtigst
med dette lovforslag at fastslå, at studerende ikke vil blive
mødt med tilbagesøgningskrav som følge af den
hidtidige praksis.
Det foreslås med stk. 3, at § 2, stk. 5, i lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. juli 2022. Forslaget indebærer, at den
foreslåede bemyndigelse til at fravige visse betingelser for
at modtage specialpædagogisk støtte (SPS), der
gennemføres med lovforslaget, automatisk ophæves den
1. juli 2022, medmindre Folketinget forinden beslutter at
forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, som
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 69 af 28. januar 2020, foretages
følgende ændring: | § 2. En
studerende kan efter ansøgning få
specialpædagogisk støtte, når vedkommende | | | 1) på grund af fysisk eller
psykisk funktionsnedsættelse har behov for støtte for
at kunne gennemføre uddannelsen, jf. § 3, | | | 2) er indskrevet på og
gennemgår en uddannelse, hvortil der kan ydes støtte,
jf. § 4, | | | 3) har dansk statsborgerskab, efter
international overenskomst har ret til støtte på lige
fod med danske statsborgere eller i støttemæssig
henseende ved uddannelser i Danmark ligestilles med danske
statsborgere efter uddannelses- og forskningsministerens
bestemmelse, | | | 4) ikke overskrider støtterammen
og støttetiden, jf. §§ 5-9, og | | | 5) er studieaktiv, jf. §§ 10
og 11. | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3. Det
er en forudsætning for fortsat at modtage støtten, at
den studerende opfylder betingelserne i stk. 1, jf. dog § 11
a. | | | Stk.
4. --- | | | | | 1. I §
2 indsættes som stk.
5: | | | »Stk.
5. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
regler, der fraviger stk. 1, nr. 4 og 5, §§ 5-9 samt
§§ 10 og 11, så studerende uanset disse regler kan
modtage støtte.« | | | | | | | | | | | | | | | |
|