Fremsat den 25. maj 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsgiveres
adgang til at pålægge lønmodtagere test for
covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19,
når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for
ansatte, lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v.
(Udskydelse af solnedgangsklausuler)
§ 1
I lov nr. 1641 af 19. november 2020 om
arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v., foretages
følgende ændring:
1. I
§ 10 ændres »den 1.
juli 2021« til: »den 1. november 2021«.
§ 2
I lov nr. 159 af 2. februar 2021 om
forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere
stiller bolig til rådighed for ansatte, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 15, stk. 1 og 2, ændres
»den 1. juli 2021« til: »den 1. november
2021«.
§ 3
I lov nr. 157 af 2. februar 2021 om pligt til
at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark, foretages følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 1 og 2, ændres
»den 1. juli 2021« til: »den 1. november
2021«.
§ 4
I lov om udstationering af lønmodtagere
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af 14. september 2018,
som ændret ved § 4 i lov nr. 870 af 14. juni 2020,
§ 8 i lov nr. 1641 af 19. november 2020, lov nr. 1939 af 15.
december 2020 og senest ændret ved § 11 i lov nr. 157 af
2. februar 2021 og lov nr. 159 af 2. februar 2021, foretages
følgende ændring:
1. § 5,
nr. 9, ophæves.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 4, nr. 1,
træder i kraft den 1. november 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Forlængelse af arbejdsgiveres adgang
til at pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19 | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.2. | Forlængelse af krav til
arbejdsgivere, som stiller bolig til rådighed for
ansatte | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | | 2.3. | Forlængelse af pligt til at sikre
covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19 | | 3.2. | Krav til arbejdsgivere, som stiller bolig
til rådighed for ansatte | | 3.3. | Pligt til at sikre covid-19-test af
tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19 | | 4.2. | Krav til arbejdsgivere, som stiller bolig
til rådighed for ansatte | | 4.3. | Pligt til at sikre covid-19-test af
tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Der er fortsat usikkerhed i forhold til smittesituationen
omkring covid-19 og udviklingen i udrulningen af vacciner generelt
i Europa og dermed også fortsat risiko for smittespredning
med covid-19 i Danmark. Det medfører, at der i forhold til
fortsat at understøtte en offensiv teststrategi og en
fortsat opfølgning på smitterisikoen er behov for at
søge Folketingets opbakning til at forlænge
gyldighedsperioden for følgende tre love, som ellers
udløber den 1. juli 2021:
- Lov om
arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v.
- Lov om
forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere
stiller bolig til rådighed for ansatte.
- Lov om pligt til
at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark.
Lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v. trådte
i kraft den 19. november 2020 og har virkning til og med den 30.
juni 2021. Loven giver arbejdsgivere adgang til at kunne
pålægge deres medarbejdere at blive testet for covid-19
og få oplysning om resultatet af testen.
Lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når
arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte
trådte i kraft den 2. februar 2021 og har virkning til og med
den 30. juni 2021. Loven fastsætter en række
minimumskrav til boliger, der stilles til rådighed for
ansatte af arbejdsgiver, når der indkvarteres to eller flere
ansatte i samme bolig, samt krav om, at arbejdsgiver skal udarbejde
en plan for smitteforebyggelse med covid-19 i boligerne.
Arbejdstilsynet og kommunerne fører tilsyn med, om reglerne
overholdes.
Lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark trådte i kraft den 2.
februar 2021 og har virkning til og med den 30. juni 2021. Loven
stiller krav om, at arbejdsgivere, der beskæftiger
tilrejsende arbejdskraft fra nærmere bestemte lande, regioner
eller områder, skal sørge for, at den tilrejsende
arbejdskraft PCR-testes for covid-19 efter indrejse i Danmark.
Med lovforslaget foreslås det, at de tre loves
gyldighedsperiode forlænges til og med den 1. november
2021.
En forlængelse af de tre loves gyldighedsperiode vil
understøtte regeringens offensive teststrategi og sikre, at
Danmark fortsat kan imødegå smitte, herunder fremkomst
af nye virusvarianter, fra udlandet. Med en forlængelse af
loven om arbejdsgiveres ret til at pålægge
lønmodtagere at blive testet er det muligt at sikre, at
arbejdsgiverne også fortsat har et effektivt
værktøj under pandemien.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19
2.1.1. Gældende ret
Lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v.
tilvejebringer en generel lovhjemmel til, at arbejdsgivere kan
pålægge ansatte at blive testet for covid-19 og at
oplyse arbejdsgiveren om testens resultat. Et krav om test kan
tages i brug af arbejdsgiveren, hvis det er sagligt begrundet i
hensynet til at begrænse spredningen af smitte med covid-19,
herunder arbejdsmiljøhensyn, eller i væsentlige
driftsmæssige hensyn.
Loven gælder også for udenlandske tjenesteydere, som
udstationerer lønmodtagere til Danmark for at levere
tjenesteydelser. For at understøtte, at der kan
gennemføres de nødvendige test, indeholder loven
derudover et krav om, at den udenlandske tjenesteyder, der er
pålagt anmeldelsespligt til Registret for Udenlandske
Tjenesteydere (RUT), og dennes kontaktperson skal give
Arbejdstilsynet kontaktoplysninger på de lønmodtagere,
som virksomheden udstationerer til eller beskæftiger i
Danmark. Formålet er at sikre, at der via tjenesteyderen og
kontaktpersonen kan gives tilbud eller stilles krav om test og
lignende.
Loven har til formål at understøtte indsatsen for
at begrænse såvel udbredelsen som konsekvenserne af
covid-19 i Danmark mest muligt.
Loven indeholder en solnedgangsklausul. Det fremgår
således af § 10, at loven udløber den 1. juli
2021.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at loven forlænges til den 1. november
2021. Det vil betyde, at den generelle lovhjemmel til, at
arbejdsgivere kan pålægge ansatte at blive testet for
covid-19 og at oplyse arbejdsgiveren om resultatet af testen vil
gælde frem til den 1. november 2021.
Det foreslås, at lov om arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19 m.v. fortsat finder anvendelse, når en virksomhed
udstationerer en lønmodtager i Danmark. Det foreslås,
at dette også skal gælde frem til den 1. november
2021.
Ved valget af denne dato lægger
Beskæftigelsesministeriet på den ene side vægt
på, at loven ikke bør gælde i længere tid,
end de faktiske forhold i relation til covid-19-epidemien tilsiger.
På den anden side lægger ministeriet vægt
på, at situationen fortsat er usikker, og at Folketinget
bør have tid og reel mulighed for - inden for en
ordinær folketingssamling - at vurdere det fortsatte behov
for bestemmelserne, herunder i lyset af en eventuel udvikling i
efteråret 2021.
Med den fortsatte usikkerhed i forhold til smittesituationen i
Europa, og dermed også en fortsat risiko for smittespredning
med covid-19 i det danske samfund er der behov for at
forlænge, at arbejdsgivere kan pålægge ansatte at
blive testet for covid-19. Det sker for at begrænse smitte
på de danske arbejdspladser.
Det følger af bemærkningerne i Folketingstidende
2020-21, A, L 102, som fremsat side 21, at forslaget
indebærer, at de regler, der gennemføres med
lovforslaget, automatisk ophæves, medmindre Folketinget
forinden beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Det forudsættes i den forbindelse, at der forud for en
eventuel videreførelse af loven skal foretages en vurdering
af omfanget af lovens anvendelse, lovens effektivitet, dens
konsekvenser for retssikkerheden og andre landes erfaringer.
Beskæftigelsesministeriet har siden lovens
ikrafttrædelse den 19. november 2020, ikke kunnet konstatere
negative konsekvenser for retssikkerheden. Hverken
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening
eller andre arbejdsmarkedsparter har fremlagt eksempler på
konkrete sager, hvor loven ikke virker eller anvendes efter
hensigten. Der er ikke konkrete tal for, i hvilket omfang loven har
været anvendt såvel på det
overenskomstdækkede område som uden for dette
område, men på baggrund af de henvendelser og
forespørgsler vedrørende loven, som er tilgået
Beskæftigelsesministeriet, er det antageligt, at loven er et
brugbart redskab i indsatsen for at begrænse smitte med
covid-19. I forhold til erfaringer fra andre lande er det
Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der ikke i lande,
som normalt er sammenlignelige med Danmark, findes lovgivning, der
svarer til lov om arbejdsgivers adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v. i en grad,
så der er grundlag for at inddrage erfaringer herfra. I den
forbindelse bemærkes, at lov om arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19 m.v. udgør speciel lovgivning i forhold til
helbredsoplysningsloven, der blev til på baggrund af arbejdet
i det såkaldte "gentestudvalg", og som ikke findes magen til
i lande, der normalt er sammenlignelige med Danmark.
2.2. Forlængelse af krav til arbejdsgivere, som stiller
bolig til rådighed for ansatte
2.2.1. Gældende ret
Lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når
arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte,
indeholder en række minimumskrav til de boliger, som
arbejdsgiver stiller til rådighed, når der indkvarteres
to eller flere ansatte i samme bolig. Minimumskravene til boligen
er bl.a. adgang til toilet, bad og køkkenfaciliteter,
afstandskrav og adgang til håndsprit. Arbejdsgiver skal
desuden udarbejde en plan om smitteforebyggende tiltag mod smitte
med covid-19 ved indkvartering i boligerne. Kravene til
smitteforebyggelse i boligen er udarbejdet på baggrund af
Sundhedsstyrelsens retningslinjer fra oktober 2020 i forhold til
tilrejsende arbejdskraft, som bliver indkvarteret.
Som led i Arbejdstilsynets daglige tilsyn på
arbejdspladser, fører Arbejdstilsynet tilsyn med, om de
arbejdsgivere, som har indkvarteret ansatte, har udarbejdet en plan
for smitteforebyggende tiltag. Hvis planen ikke er udarbejdet, hvis
planen er mangelfuld eller hvis andre forhold taler for det, kan
Arbejdstilsynet påbyde arbejdsgiveren at udarbejde eller
udbedre manglerne ved planen. Derudover kan Arbejdstilsynet
underrette bopælskommunen, som herefter kan foretage et
tilsyn i boligen.
Efter underretning fra Arbejdstilsynet kan kommunerne
føre tilsyn med de boliger, der er stillet til
rådighed af arbejdsgiveren, for at sikre, at de i loven
fastsatte minimumskrav om bl.a. afstand og rengøring er
overholdt. Kommunen har hjemmel til at påbyde arbejdsgiveren
at bringe boligforholdene i overensstemmelse med de fastsatte
minimumskrav, og til at påbyde, at arbejdsgiveren genhuser de
ansatte, hvis de påbudte foranstaltninger ikke umiddelbart
kan gennemføres, og det findes nødvendigt. Manglende
opfyldelse af krav kan medføre påbud fra kommunen om
at forholdene straks bringes i orden, evt. med tilbud om
genhusning. Hvis påbud fra kommunen ikke efterkommes, kan
arbejdsgiveren straffes med bøde.
Udstationerende virksomheder, som stiller bolig til
rådighed for udstationerede lønmodtagere i forbindelse
med levering af tjenesteydelser i Danmark, er også omfattet
af loven.
Loven har til formål at understøtte indsatsen om at
begrænse såvel udbredelsen som konsekvenserne af
covid-19 i Danmark mest muligt.
Loven indeholder en solnedgangsklausul. Det fremgår
således af § 15, stk. 1, at loven udløber den 1.
juli 2021.
Det fremgår også af § 15, stk. 2, at
anvendelsen af lov om forebyggelse af smitte med covid-19,
når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for
ansatte, i forhold til udstationerende virksomheder også
udløber den 1. juli 2021.
Arbejdsgivere skal efter den dato ikke længere opfylde de
krav til boligens indretning og udarbejdelse af plan om
smitteforebyggelse, som fremgår af loven.
Det følger af bemærkningerne i Folketingstidende
2020-21, A, L 145, som fremsat side 19, at de regler, der er
gennemført automatisk ophæves, medmindre Folketinget
forinden beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
Med lovens ophævelse ophører igangværende sager
om påbud og genhusning efter lovens §§ 4, 8, 9 og
10, stk. 2. Det betyder, at genhusninger maksimalt kan løbe
frem til lovens ophævelse, og at udstedte påbud efter
loven, der ikke er efterkommet ved lovens ophævelse,
bortfalder.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med den fortsatte usikkerhed i forhold til smittesituationen i
Europa, og dermed også en forsat risiko for smittespredning
med covid-19 i det danske samfund er der behov for at
forlænge kravene, når arbejdsgivere stiller bolig til
rådighed, når der indkvarteres to eller flere ansatte i
samme bolig. Det sker for at begrænse smitte og for at
forebygge smittespredning, når flere ansatte bor sammen.
Det foreslås, at loven forlænges til den 1. november
2021. Ved valget af denne dato lægger
Beskæftigelsesministeriet på den ene side vægt
på, at loven ikke bør gælde i længere tid,
end de faktiske forhold i relation til covid-19-epidemien tilsiger.
På den anden side lægger ministeriet vægt
på, at situationen fortsat er usikker, og at Folketinget
bør have tid og reel mulighed for - inden for en
ordinær folketingssamling - at vurdere det fortsatte behov
for bestemmelserne, herunder i lyset af en eventuel udvikling i
efteråret 2021.
Den foreslåede forlængelse vil betyde, at
arbejdsgivere, som indkvarterer to eller flere ansatte i samme
bolig, fortsat skal følge de minimumskrav til boligen og
udarbejde en plan for smitteforebyggende tiltag med covid-19, som
følger af loven.
Den foreslåede forlængelse betyder også, at
Arbejdstilsynets og kommunernes tilsyn med arbejdsgivers
udarbejdelse af plan for smitteforbyggende tiltag samt tilsyn med
boligerne, som arbejdsgiver stiller til rådighed for sine
ansatte, vil fortsætte og skal gælde frem til den 1.
november 2021.
For at sikre, at der også kan stilles krav til og
føres tilsyn med corona-sikre boligforhold, når en
udstationerende virksomhed stiller bolig til rådighed for
udstationerede lønmodtagere i Danmark, foreslås det,
at lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når
arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte, fortsat
finder anvendelse, når en virksomhed udstationerer en
lønmodtager i Danmark. Det foreslås, at dette
også skal gælde frem til den 1. november 2021.
2.3. Forlængelse af pligt til at sikre covid-19-test af
tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark
2.3.1. Gældende ret
Lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark stiller krav om, at
arbejdsgivere, der beskæftiger tilrejsende arbejdskraft, skal
sørge for, at tilrejsende arbejdskraft PCR-testes for
covid-19 efter indrejse i Danmark. Der stilles ligeledes krav om,
at arbejdsgiveren og selvstændige uden ansatte, som er
tilrejsende arbejdskraft, selv skal sørge for at blive
PCR-testet for covid-19 efter indrejse i Danmark. Arbejdstilsynet
fører tilsyn med overholdelse af kravet.
Loven stiller krav om, at arbejdsgivere, der beskæftiger
tilrejsende arbejdskraft fra nærmere bestemte lande, regioner
eller områder, skal sørge for, at den tilrejsende
arbejdskraft PCR-testes for covid-19 efter indrejse i Danmark. De
nærmere bestemte lande, regioner eller områder er
fastsat i en bekendtgørelse, som følger de generelle
rejserestriktioner. Der er ligeledes fastsat regler i
bekendtgørelsen om bl.a., hvornår PCR-testen skal
foretages, og hvilke personer, der er undtaget fra kravet om test.
Bekendtgørelsen justeres også løbende på
disse punkter med henblik på at følge de generelle
rejserestriktioner. Der er krav til arbejdsgivere om plan og
dokumentation for test for covid-19 af tilrejsende
arbejdskraft.
Loven indeholder en solnedgangsklausul. Det fremgår af
§ 12, stk. 1, at loven udløber den 1. juli 2021.
Eventuelle afgørelser med påbud, som
Arbejdstilsynet har truffet med hjemmel i loven, vil ikke skulle
efterkommes efter den 1. juli 2021.
Udstationerende virksomheder er også omfattet af
loven.
Det fremgår af § 12, stk. 2, at anvendelsen af lov om
pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter
indrejse i Danmark i forhold til udstationerende virksomheder,
også udløber den 1. juli 2021.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er afgørende at forebygge, at personer som er smittet
med covid-19 og rejser ind i landet, ikke starter nye
smittekæder. Ved test i forbindelse med indrejse til Danmark
stilles der alene krav om antigen-test (kviktest), som ikke har
samme grad af sikkerhed og ikke kan bruges til sekventering af
testresultatet på samme måde som en PCR-test.
Der foreslås en forlængelse af loven frem til den 1.
november 2021. Ved valget af denne dato lægger
Beskæftigelsesministeriet på den ene side vægt
på, at loven ikke bør gælde i længere tid,
end de faktiske forhold i relation til covid-19-epidemien tilsiger.
På den anden side lægger ministeriet vægt
på, at situationen fortsat er usikker, og at Folketinget
bør have tid og reel mulighed for - inden for en
ordinær folketingssamling - at vurdere det fortsatte behov
for bestemmelserne, herunder i lyset af en eventuel udvikling i
efteråret 2021.
Med den foreslåede forlængelse stilles der krav om,
at arbejdsgivere, der beskæftiger tilrejsende arbejdskraft
fra nærmere bestemte lande, regioner eller områder
fortsat skal sørge for, at den tilrejsende arbejdskraft
PCR-testes for covid-19 efter indrejse i Danmark.
Forlængelsen indebærer samtidig, at der fortsat vil
blive stillet krav om, at arbejdsgivere og selvstændige uden
ansatte, som er tilrejsende arbejdskraft fra nærmere bestemte
lande, regioner eller områder, skal sørge for at blive
PCR-testet for covid-19 efter indrejse i Danmark. Kravet om
PCR-test vil medvirke til en forøget sikkerhed for, at
personer, der er smittet, bliver smitteopsporet, og at det
forhindres, at disse smitter andre.
Kravet til arbejdsgiver vil fortsat være udmøntet i
en bekendtgørelse, der følger reglerne i de generelle
rejserestriktioner, herunder i forhold til persongruppers
undtagelse fra testkravet og i forhold til hvilke lande, regioner
eller områder, der er omfattet. For at sikre, at der
også kan stilles krav om test, når en udstationerende
virksomhed anvender tilrejsende arbejdskraft, foreslås det,
at lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark fortsat finder anvendelse,
når en virksomhed udstationerer en lønmodtager i
Danmark. Det foreslås således, at dette også vil
gælde frem til den 1. november 2021.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | Tabel: De samlede offentlige
økonomiske konsekvenser | Mio. kr., 2021 pl | 2021 | 2022 | Stat | 1,0 | | - heraf administrative merudgifter | 0,4 | 4,9 | Regioner | 0,3 | | Kommune | 3,5 | | I alt (før skat
og tilbageløb) | 4,8 | 4,9 | I alt efter skat
og tilbageløb | 4,1 | 4,9 |
|
3.1 Arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19
Den fortsatte mulighed for, at en arbejdsgiver kan
pålægge en ansat at blive testet for covid-19,
forventes at medføre en øget efterspørgsel
på test i regi af det offentlige tilbud i regi af Testcenter
Danmark.
Det bemærkes, at test af arbejdstagere vil skulle ske
inden for den tilgængelige testkapacitet, og hvis
testkapaciteten er udnyttet, vil der kunne opleves ventetider. Dog
er tilrejsende, herunder tilrejsende arbejdstagere, en prioriteret
gruppe under regeringens teststrategi af den 7. oktober 2020.
Det vurderes, at en forlængelse af loven vil lægge
beslag på en del af testkapaciteten. Det er svært at
estimere, hvor stor en del af kapaciteten, der vil skulle anvendes
til dette formål, da det afhænger af
efterspørgslen. Det kan have betydning for, om
testkapaciteten skal udbygges yderligere, hvilket vil have
økonomiske konsekvenser. Det vurderes dog alt andet lige, at
lovforslaget ikke vil medføre behov for øget
testkapacitet.
Det er ikke muligt på forhånd at estimere omfanget
af offentlige ansatte som testes uden for arbejdstid, hvorfor det
heller ikke er muligt at skønne over omfanget af den
økonomiske kompensation, der udbetales af de offentlige
arbejdsgivere.
Lovforslaget giver ikke anledning til kompensation af offentlige
såvel som private arbejdsgivere, i forbindelse med testning
af medarbejdere uden for arbejdstiden.
I 2021 skønnes forlængelsen at medføre
omkostninger for Arbejdstilsynet på 0,4 mio. kr. i
forbindelse med indhentning og behandling af kontaktoplysninger
samt videregivelse af disse til andre offentlige myndigheder.
3.2. Krav til arbejdsgivere, som stiller bolig til
rådighed for ansatte
Der vurderes at være udgifter forbundet med lovforslaget
for både Arbejdstilsynet og kommunerne.
Det vurderes, at Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsyn vil
have administrative udgifter til visitation af, om arbejdsgivere
har ansatte, som bor i en bolig omfattet af lovforslaget, samt til
kontrol af om der er udarbejdet en plan med dokumentation for
covid-19 tiltag i disse boliger. Derudover vurderes Arbejdstilsynet
at have mindre administrative merudgifter forbundet med
underretning af kommunerne i tilfælde, hvor lovforslagets
bestemmelser ikke overholdes.
På baggrund af de foreløbige erfaringer med
Arbejdstilsynets tilsyn, skønnes det, at Arbejdstilsynet
underretter kommunerne om påbud i 200 tilfælde i den
4-måneders periode, loven foreslås at gælde.
På den baggrund skønnes der samlet set, at være
administrative udgifter for Arbejdstilsynet på 1,1 mio. kr. i
2021. Midlerne tilføres først Arbejdstilsynet i 2022
og indbudgetteres på finanslovsforslaget for 2022, da det
ikke er muligt at rekruttere nye tilsynsførende til
indsatsen i 2021. Midlerne i 2022 går til at ansætte
ekstra tilsynsførende, som kan indhente de almindelige
arbejdsmiljøtilsyn, der skal indhentes, og som ikke kan
afvikles i 2021 som følge af varetagelse af indsatsen.
De kommunaløkonomiske konsekvenser vedrørende
underretninger fra Arbejdstilsynet skønnes samlet set at
udgøre 3,0 mio. kr. i 2021.
Kommunernes udgifter som følge af de 200 underretninger
til indledende sagsbehandling vedrørende især
registrering af sager, fremskaffelse af oplysninger om bygninger
samt vurdering af, hvorvidt der er behov for besigtigelse
skønnes at udgøre 0,9 mio. kr. i 2021.
Kommunernes udgifter til besigtigelse, herunder varsling,
transport, gennemførelse af besigtigelser, tolkebistand samt
dokumentation skønnes at udgøre sammenlagt 1,3 mio.
kr. i 2021.
Kommunernes udgifter til opfølgning på kommunale
påbud efter lovens § 8, herunder bl.a. varsling og
gennemførelse af genbesøg, tolkebistand,
inddrivelsesomkostninger og tab skønnes at udgøre 0,8
mio. kr. i 2021.
Merudgifterne til kommunernes tilsyn med boligforhold i 2021
finansieres af en modgående reduktion af § 16.11.73.
Reserve vedrørende test og smitteopsporing (covid-19), der
er placeret uden for udgiftslofterne.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget
skal forhandles med de kommunale parter.
3.3. Pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark
Samlet set skønnes forslaget at have en begrænset
betydning for de offentlige udgifter. Dette skyldes primært,
at lovforslaget hovedsageligt forventes at omfatte private
lønmodtagere og arbejdsgivere. Omkring 13 procent af de
antal test, som forventes udført som følge af
lovkravet, skønnes at være test af medarbejdere i den
offentlige sektor.
Forslaget skønnes at medføre midlertidige
offentlige merudgifter før skat og tilbageløb
på 1,6 mio. kr. i 2021. Efter skat og tilbageløb
skønnes forslaget at medføre merudgifter på 0,9
mio. kr. i 2021. Forslaget skønnes at medføre
øgede administrative merudgifter for staten på ca. 0,8
mio. kr. i 2021. Lovforslaget forventes ikke at medføre
øget administration i regioner og kommuner.
Der afsættes 3,8 mio. kr. i 2021 til Arbejdstilsynets
administration i forbindelse med tilsyn med overholdelse af
reglerne. Midlerne tilføres først Arbejdstilsynet i
2022 og indbudgetteres på finanslovsforslaget for 2022, da
det ikke er muligt at rekruttere nye tilsynsførende til
indsatsen i 2021. Midlerne i 2022 går til at ansætte
ekstra tilsynsførende, som kan indhente de almindelige
arbejdsmiljøtilsyn, der skal indhentes, og som ikke kan
afvikles i 2021 som følge af varetagelse af indsatsen.
Forslaget vurderes at have implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Der skønnes med betydelig usikkerhed at være
omkostninger på 0,5 mio. kr. i 2021 for kommunerne og 0,3
mio. kr. i 2021 for regionerne som arbejdsgivere som følge
af kompensation til medarbejdere omfattet af lovforslaget, som
testes uden for arbejdstiden, samt tabt arbejdsfortjeneste for
medarbejdere som testes i arbejdstiden.
Der skønnes derudover med betydelig usikkerhed at
være omkostninger på 1,0 mio. kr. i 2021 for staten,
som arbejdsgiver som følge af kompensation til medarbejdere
omfattet af lovforslaget, som testes uden for arbejdstiden, samt
tabt arbejdsfortjeneste for medarbejdere som testes i arbejdstiden.
De statslige enheder kompenseres ikke herfor.
De kommunal- og regional-økonomiske konsekvenser skal
forhandles med kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Tabel: De samlede øvrige
erhvervsøkonomiske konsekvenser | Mio. kr., 2021 pl | 2021 | Øvrige
erhvervsøkonomiske konsekvenser | 53,3 | I alt (før skat
og tilbageløb) | 53,3 | I alt efter skat
og tilbageløb | 47,8 |
|
4.1. Arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19
Lovforslaget vurderes ikke at give anledning til
nævneværdige økonomiske konsekvenser for
offentlige såvel som private arbejdsgivere i forbindelse med
testning af medarbejdere uden for arbejdstiden.
4.2. Krav til arbejdsgivere, som stiller bolig til
rådighed for ansatte
Forslaget forventes at have begrænsede økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. De foreløbige erfaringer med
loven viser, at der indtil videre er givet et begrænset antal
påbud om boligens indretning. Krav om udarbejdelse af plan om
smitteforebyggende tiltag for de boliger, som stilles til
rådighed, har begrænsede administrative
konsekvenser.
4.3. Pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark
Forslaget skønnes at medføre midlertidige
erhvervsøkonomiske omkostninger før skat og
tilbageløb på 53,3 mio. kr. i 2021. Efter skat og
tilbageløb skønnes forslaget at medføre
merudgifter på 47,8 mio. kr. i 2021.
Den enkelte arbejdsgivers udgifter som følge af
lovforslaget vil afhænge af omfanget af tilrejsende
arbejdskraft, herunder hvor ofte den tilrejsende arbejdskraft
indrejser i Danmark, og hvor længe personen opholder sig
efterfølgende. Det skønnes med betydelig usikkerhed,
at der i perioden frem til den 1. november 2021 vil være ca.
125.000 test af ansatte beskæftiget i den private sektor
på baggrund af lovkravet. Det skønnes med betydelig
usikkerhed at ca. 80 pct. af disse test vil foregå i
arbejdstiden, hvorfor 80 pct. af merudgiften vurderes at være
tabt arbejdsfortjeneste for arbejdsgiver, mens 20 pct.
skønnes at være ekstra lønudgifter for
arbejdsgiver i forbindelse med kompensation af ansatte for test
uden for arbejdstiden.
PCR-test stilles gratis til rådighed, men en arbejdsgiver
vil kunne have udgifter til f.eks. transport og tabt
arbejdsfortjeneste i forbindelse med testtagning. Det
skønnes, at udgiften til testtagning i gennemsnit vil svare
til ca. 1 times tabt arbejdsfortjeneste. De samlede øvrige
erhvervsøkonomiske merudgifter i forbindelse med test
vurderes på det grundlag at udgøre ca. 53 mio. kr. i
2021 for det samlede antal test i den samlede periode, forudsat en
vægtet gennemsnitlig omkostning på lønudgifter i
forbindelse med en test på ca. 430 kr.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget foreslås det at forlænge
henholdsvis lov om arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v., lov om
forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere
stiller bolig til rådighed for ansatte samt lov om pligt til
at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark til den 1. november 2021, idet de tre love ellers
udløber den 1. juli 2021.
I forbindelse med de tre lovforslag, blev der udarbejdet
EU-retlige vurderinger. Det blev i den forbindelse vurderet, at de
indførte restriktioner alle kunne begrundes i tvingende
almene hensyn, som var egnede til at varetage formålet bag
restriktionerne, og som ikke gik videre end nødvendigt i
forhold til den aktuelle situation. Siden indførelse af
restriktionerne er udrulning af vacciner blevet påbegyndt
både i Danmark og i de øvrige EU-lande. Imidlertid vil
udrulning af vacciner inden for EU ikke være færdig den
1. juli 2021, når restriktionerne ophører. Selvom
udrulningen af vacciner på nuværende tidspunkt vurderes
at være tilendebragt i Danmark omkring den 1. september 2021,
så vil der på dette tidspunkt være andre
EU-lande, hvor man endnu ikke er færdig med at vaccinere for
covid-19. Der vil således fortsat være en risiko for,
at tilrejsende arbejdskraft vil kunne sprede smitte med covid-19
på arbejdspladser i Danmark. Med henblik på at minimere
smitte med covid-19 for denne gruppe, vurderes der fortsat et behov
for at forlænge restriktionerne til den 1. november 2021.
Dette skal desuden også ses i lyset af, at der på
nuværende tidspunkt pågår en større
genåbning af Danmark.
I forhold til personer, som er færdigvaccineret og dermed
ikke længere udgør en smitterisiko, vil det ikke
være sagligt at stille et krav om test, ligesom det vil have
betydning for tilsynet med de boligforhold, som arbejdsgivere
stiller til rådighed. I forhold til krav om test af
indrejsende arbejdskraft er vaccinerede allerede undtaget fra
kravet om test i en bekendtgørelse, der er udstedt i
medfør af den gældende § 1, stk. 7 i lov om pligt
til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter
indrejse i Danmark. Denne undtagelse vil også være
gældende i den forlængede gyldighedsperiode for
loven.
For en nærmere og mere detaljeret gennemgang af de
EU-retlige vurderinger, som ligger til grund for de tre love, kan
der henvises til bemærkningerne til de enkelte lovforslag.
Der henvises i den forbindelse til Folketingstidende 2020-21, A, L
102, som fremsat side 11 og Folketingstidende 2020-21, A, L 144,
som fremsat side 8, samt Folketingstidende 2020-21, A, L 145, som
fremsat side 9.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. maj 2021 til
den 26. maj 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC), Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Arbejdsretten,
Ankenævnet for ATP, Ankestyrelsen, ATP,
Beskæftigelsesrådet (BER), Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Danske Advokater,
Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Den Kooperative
Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Det Faglige Hus,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Finansforbundet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Frie Funktionærer,
Foreningen Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring og Pension, Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere (GLS-A), Kommunernes Landsforening (KL),
Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig
Fagbevægelse (KRIFA), Lederne, Landbrug &
Fødevarer, SMVDanmark, Producentforeningen, Rigsrevisionen,
Rigsadvokaten og Udbetaling Danmark (UDK).
| | 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Fsva. arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19: Omkostninger for Arbejdstilsynet på
0,4 mio. kr. i forbindelse med indhentning og behandling af
kontaktoplysninger samt videregivelse af disse til andre offentlige
myndigheder. Fsva. krav til arbejdsgivere, som stiller
bolig til rådighed for ansatte: Kommunale merudgifter vedrørende
under- retninger fra Arbejdstilsynet på 3,0 mio. kr.
Statslige merudgifter vedrørende administrative udgifter til
Arbejdstilsynet på 1,1 mio. kr. Fsva. pligt til at sikre covid-19-test af
tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark: Kommunale og regionale merudgifter
vedrørende test af medarbejdere på 0,8 mio. kr.
Statslige merudgifter på 3,8 mio. kr. til Arbejdstilsynets
administration i forbindelse med tilsyn med overholdelse af
reglerne og underretninger til kommunerne. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Fsva. arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19: Ingen. Fsva. krav til arbejdsgivere, som stiller
bolig til rådighed for ansatte: Forslaget forventes at have
begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Fsva. pligt til at sikre covid-19-test af
tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark: 53,3
mio.kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at være i
overensstemmelse med TEUF artikel 45 om arbejdskraftens frie
bevægelighed og TEUF artikel 56 om fri udveksling af
tjenesteydelser og forbud mod restriktioner. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 10 i lov om arbejdsgiveres adgang
til at pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19 m.v., at loven udløber den 1. juli 2021.
Det foreslås i § 10, at
den 1. juli 2021 ændres til den 1. november 2021.
Den foreslåede § 10, medfører, at loven
forlænges og udløber den 1. november 2021. Det
betyder, at disse regler ophører den 1. november 2021,
medmindre Folketinget beslutter andet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 15, stk. 1, i lov om forebyggelse af
smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til
rådighed for ansatte, at loven udløber den 1. juli
2021.
Det fremgår af § 15, stk. 2, i lov om forebyggelse af
smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til
rådighed for ansatte, at § 5, nr. 10, i lov om
udstationering af lønmodtagere m.v., som affattet ved denne
lovs § 14, ophæves den 1. juli 2021.
Det foreslås i § 15, stk. 1 og
2, at den 1. juli 2021 ændres til den 1. november
2021.
Den foreslåede § 15, stk. 1 og 2 medfører, at
loven udløber den 1. november 2021. Det betyder, at disse
regler ophører den 1. november 2021, medmindre Folketinget
beslutter andet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Det fremgår af § 12, stk. 1, i lov om pligt til at
sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark, at loven udløber den 1. juli 2021.
Det fremgår af § 12, stk. 2, i lov om pligt til at
sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark, at § 5, nr. 10, i lov om udstationering af
lønmodtagere m.v., som affattet ved denne lovs § 11,
ophæves den 1. juli 2021.
Det foreslås i § 12, stk. 1 og
2, at den 1. juli 2021 ændres til den 1. november
2021.
Den foreslåede § 12, stk. 1 og 2, medfører, at
loven udløber den 1. november 2021. Det betyder, at disse
regler ophører den 1. november 2021, medmindre Folketinget
beslutter andet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Det fremgår af § 5, nr. 9, i lov om udstationering af
lønmodtagere m.v., at lov om arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v.
også finder anvendelse, når virksomheder udstationerer
lønmodtagere til Danmark.
Det foreslås, at § 5, nr.
9, ophæves.
Den foreslåede ophævelse af § 5, nr. 9, vil
medføre, at lov om arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v. ikke
længere vil finde anvendelse, når virksomheder
udstationerer lønmodtagere til Danmark.
Til §
5
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. juli 2021.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 4, nr. 1, træder i kraft den 1. november 2021.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet lov om ændring af lov om arbejdsgiveres
adgang til at pålægge lønmodtagere test for
covid-19 m.v., lov om forebyggelse af smitte med covid-19,
når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for
ansatte og lov om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark ikke gælder for disse
landsdele og ikke indeholder hjemmel til at sætte loven i
kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1641 af 19. november 2020 om
arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 m.v., foretages
følgende ændring: | | | | § 10.
Loven ophæves den 1. juli 2021. | | 1. I § 10 ændres »den 1. juli
2021« til: »den 1. november 2021«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 159 af 2. februar 2021 om
forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere
stiller bolig til rådighed for ansatte, foretages
følgende ændring: | | | | § 15.
Loven ophæves den 1. juli 2021. Stk. 2.
§ 5, stk. 1, nr. 10, i lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. som affattet ved denne lovs § 14
ophæves den 1. juli 2021. | | 1. I § 15, stk. 1 og 2, ændres
»den 1. juli 2021« til: »den 1. november
2021«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 157 af 2. februar 2021 om
pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter
indrejse i Danmark, foretages følgende ændring: | | | | § 12.
Loven ophæves den 1. juli 2021. Stk. 2.
§ 5, stk. 1, nr. 11, i lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. som affattet ved denne lovs § 11
ophæves den 1. juli 2021. | | 1. I § 12, stk. 1 og 2, ændres
»den 1. juli 2021« til: »den 1. november
2021«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om udstationering af
lønmodtagere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af
14. september 2018, som ændret ved § 4 i lov nr. 870 af
14. juni 2020, § 8 i lov nr. 1641 af 19. november 2020, lov
nr. 1939 af 15. december 2020, og senest ændret ved § 11
i lov nr. 157 af 2. februar 2021 og lov nr. 159 af 2. februar 2021,
foretages følgende ændring: | | | | § 5.
Når en virksomhed udstationerer en lønmodtager i
Danmark, finder følgende regler anvendelse, uanset hvilket
lands ret der i øvrigt regulerer
ansættelsesforholdet: 1) Lov om arbejdsmiljø,
offshoresikkerhedslov og kapitel 4 A i lov om luftfart. 2) Lov om ligebehandling af mænd
og kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v.,
bortset fra de bestemmelser i denne lovs kapitel 3, der
vedrører ret til fravær for andre end gravide kvinder
eller kvinder, der lige har født. 3) Lov om lige løn til mænd
og kvinder. 4) Funktionærlovens § 7, for
så vidt den pågældende opfylder betingelserne i
funktionærlovens § 1. 5) Lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v. 6) Lov om gennemførelse af dele
af arbejdstidsdirektivet. 7) Lov om vikarers retsstilling ved
udsendelse af et vikarbureau m.v. 8) §§ 5 og 6 i lov om visse
arbejdsforhold i landbruget m.v., for så vidt den
pågældende lønmodtager opfylder betingelserne i
§ 1 i lov om visse arbejdsforhold i landbruget m.v. 9) Lov om arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19 m.v. 10) Lov om forebyggelse af smitte med
covid-19, når arbejdsgivere stiller bolig til rådighed
for ansatte. 11) Lov om pligt til at sikre
covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i
Danmark. | | 1. § 5, nr. 9, ophæves. | | | |
|