Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 9. juni 2021
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, RV, KF og ALT) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod det under A
nævnte lovforslag ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for det stillede ændringsforslag til det under A nævnte
lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB og LA) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstre og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget noterer, at et bredt flertal i Folketinget
vedtog lovgivning om arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere test for covid-19 m.v. og
om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere
stiller bolig til rådighed for ansatte, lovgivning om pligt
til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter
indrejse i Danmark og lov om udstationering af lønmodtagere
m.v. med en solnedgangsklausul pr. 1. juli 2021.
Partierne ønsker at holde mest mulig
gang i samfundet under coronapandemien, og derfor er
arbejdskraftens frie bevægelighed også central for
danske virksomheder. Partierne værner om arbejdskraftens frie
bevægelighed, og derfor hæfter partierne sig ved, at
beskæftigelsesministeren har bekræftet, at et
coronapas, hvor det fremgår, at man er vaccineret, kan
anvendes i stedet for covid-19-test.
Partierne havde ønsket en
midlertidig forlængelse af den midlertidige lovgivning
på maksimalt 3 måneder, men kompromisset er blevet 4
måneder med en klar solnedgangsklausul, idet regeringen
ønskede 6 måneder. Det er ikke hensigtsmæssigt
at have disse restriktioner længere end højst
nødvendigt.
Partierne anerkender, at dele af verden
stadig står i en svær situation på trods af en
positiv udvikling i coronasituationen i Danmark, og der bør
derfor forsat ydes en indsats for at forebygge smittespredning.
Partierne kan derfor støtte L 235 A
og L 235 B.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om arbejdsgiveres adgang til at
pålægge lønmodtagere at blive testet for
covid-19 m.v. og lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Udskydelse af solnedgangsklausul)« omfattende §§
1, 4 og 5.
B. »Forslag
til lov om forebyggelse af smitte med covid-19, når
arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte og lov
om pligt til at sikre covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft
efter indrejse i Danmark (Udskydelse af
solnedgangsklausuler)« omfattende §§ 2 og 3 og
§ 5, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 5
2) I
stk. 1 ændres datoen »1.
juli 2021« til: »30. juni 2021«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 5
3)
Ordene »den 1. juli 2021, jf. dog stk. 2« ændres
til: »den 30. juni 2021«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt og konsekvensændring som
følge af deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslaget deles i to separate lovforslag. Det ene lovforslag
vedrører arbejdsgiveres adgang til at pålægge
lønmodtagere at blive testet for covid-19 og lov om
udstationering af lønmodtagere. Det andet lovforslag
vedrører forebyggelse af smitte med covid-19, når
arbejdsgivere stiller bolig til rådighed for ansatte og pligt
for arbejdsgivere til at sikre covid-19-test af tilrejsende
arbejdskraft efter indrejse i Danmark.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ændres
lovforslagets ikrafttrædelsesdato fra den 1. juli 2021 til
den 30. juni 2021, da loven står til at udløbe den 1.
juli 2021. Hvis ikrafttrædelsesdatoen for dette lovforslag
ikke ændres, ville der skulle ændres i loven på
samme dag, som den egentlig står til at udløbe.
Til nr. 3
Lovforslagets ikrafttrædelsesdato
ændres fra den 1. juli 2021 til den 30. juni 2021, da loven
står til at udløbe den 1. juli 2021. Hvis
ikrafttrædelsesdatoen for dette lovforslag ikke ændres,
ville der skulle ændres i de to love på samme dag, som
de egentlig står til at udløbe.
Derudover foreslås det med
ændringsforslaget som konsekvens af deling af lovforslaget at
fjerne henvisningen »jf. dog stk. 2«, da dette
udelukkende er relevant for det under A nævnte
lovforslag.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. maj 2021
og var til 1. behandling den 3. juni 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 21. maj 2021 dette udkast
til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 309. Den 28. maj 2021 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |