Fremsat den 25. maj 2021 af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af epidemiloven
(Overvågning af smitsomme sygdomme via
spildevand)
§ 1
I epidemiloven, lov nr. 285 af 27. februar
2021, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 44 indsættes:
Ȥ 44 a.
Kommunalbestyrelsen kan iværksætte overvågning af
spildevand med henblik på at forebygge og inddæmme
udbredelsen af smitsomme sygdomme. Overvågning efter 1. pkt.
skal ske på en sådan måde, at det ikke er muligt
at identificere fysiske personer.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen underretter Statens Serum Institut om
resultaterne af den overvågning, som kommunalbestyrelsen har
iværksat efter stk. 1.
Stk. 3.
Spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1, kan efter aftale med Statens Serum Institut eller
en kommunalbestyrelse bistå og medvirke til aktiviteter, der
er forbundet med overvågning af spildevand for smitsomme
sygdomme.
Stk. 4. Er det
ikke muligt at indgå en aftale efter stk. 3, kan Statens
Serum Institut eller kommunalbestyrelsen påbyde
spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1, at bistå og medvirke til aktiviteter, der
er forbundet med overvågning af spildevand for smitsomme
sygdomme.
Stk. 5. Stk. 3
og 4 omfatter spildevand, som spildevandsforsyningsselskabet har
ansvar for at håndtere.
Stk. 6. Den
myndighed, der efter stk. 3 har indgået aftale med et
spildevandsforsyningsselskab om selskabets bistand og medvirken
eller efter stk. 4 har påbudt et spildevandsforsyningsselskab
at bistå og medvirke, godtgør alle selskabets
omkostninger. Selskabet skal føre selvstændigt
regnskab for disse omkostninger og den godtgørelse, som
selskabet modtager.«
2. I
§ 66, stk. 2, indsættes
efter »eller § 50, stk. 1«: », eller et
påbud fra Statens Serum Institut eller en kommunalbestyrelse
efter § 44 a, stk. 4«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Spildevandsovervågning kan bidrage til
information om forekomst af SARS-CoV-2 og andre smitsomme sygdomme
hos befolkningen, idet studier indikerer, at det via
spildevandsovervågning og undersøgelser af
mængden af for eksempel SARS-CoV-2 i spildevand er muligt at
anslå forekomsten af virus i samfundet og identificere
eventuelle nye mutationer.
Det skyldes, at SARS-CoV-2 - det virus, der
forårsager COVID-19 - og visse andre vira og bakterier blandt
andet kan udskilles med afføringen fra de inficerede
personer.
I takt med at den danske befolkning
vaccineres, forventes forekomsten af COVID-19 at falde. Dette vil
reducere behovet for en intensiv og bred indsats med test af
personer, så test for COVID-19 foretages på linje med
diagnosticering af andre sygdomme i sundhedsvæsenet.
Spildevandsovervågning vil i en
sådan situation, hvor der testes mindre end i dag, formentlig
kunne give et tidligt varslingssignal om udbrud og nye
mutationer, hvorefter der kan sættes forebyggende ind med
øget brug af smittebegrænsende initiativer, f.eks.
perioder med geografisk afgrænset bred og intensiv testning
af personer.
Ved spildevandsovervågning opsamles
spildevandsprøver. Prøverne undersøges
herefter med en PCR-metode eller andre relevante analysemetoder,
hvilket typisk vil foregå på et laboratorium.
Tidsrummet mellem målingerne (f.eks. dagligt, ugentligt) kan
fastsættes afhængigt af formålet med
overvågningen. Når resultaterne af målingerne
foreligger, fortolkes de i relation til den øvrige
smitteovervågning og bidrager således med viden til
epidemikontrol og sygdomsbekæmpelse.
I det omfang overvågningen sker på
spildevandsforsyningsselskabernes anlæg, såsom
renseanlæg, pumpestationer og kloakbrønde, er
selskabernes medvirken og bistand i overvågningen
central.
Også de enkelte kommuner vil kunne have
gavn af muligheden for at iværksætte lokal
overvågning af spildevand parallelt med statslige initiativer
og som supplement til øvrige smitteforebyggende indsatser i
kommunen, både med bistand fra spildevandsforsyningsselskaber
og øvrige eksterne parter.
Sundhedsministeriet er opmærksomt
på, at spildevandsforsyningsselskaber efter gældende
ret som udgangspunkt alene må beskæftige sig med
aktiviteter, som anses for at være deres hovedvirksomhed.
Spildevandsforsyningsselskabers hovedvirksomhed er i
vandsektorloven defineret som transport, behandling eller afledning
af spildevand mod betaling. Det vurderes, at spildevandsselskaberne
vil kunne give adgang for andre, f.eks. Statens Serum Institut, til
at tage prøver i selskabets anlæg, og herunder
også vil kunne anvise passende prøvetagningssteder
m.v. Det vurderes dog at give anledning til tvivl, om
spildevandsforsyningsselskaberne kan udtage og stå for
transport af prøver med henblik på
smitteovervågning, og det vil under alle omstændigheder
være en betingelse, at selskabets omkostninger refunderes,
således at der ikke anvendes takstmidler på
aktiviteterne.
Der er endvidere ikke et klart regelgrundlag i
den skrevne lovgivning vedrørende kommuners adgang til at
varetage opgaver på
smitteovervågningsområdet.
Med lovforslaget gennemføres de
nødvendige tilpasninger af epidemiloven med henblik på
at sikre dels et klart grundlag for, at
spildevandsforsyningsselskaberne kan deltage i smitteopsporing og
smitteovervågning via spildevandet, forudsat at selskaberne
får omkostningerne hertil refunderet, dels at Statens Serum
Institut og kommunalbestyrelsen også får hjemmel til at
påbyde selskaberne at bistå og medvirke.
Lovforslaget sikrer desuden klar hjemmel til,
at kommunalbestyrelsen kan tage initiativ til at foretage lokal
overvågning af spildevand med inddragelse af eksterne parter,
herunder bl.a. spildevandsforsyningsselskaber, med henblik på
at forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme sygdomme.
Denne overvågning vil kunne iværksættes parallelt
med øvrige statslige initiativer på området.
Det er hensigten, at overvågning af
spildevandet i første omgang skal implementeres via en
forberedende undersøgelse bestående af tre elementer:
Overvågning af spildevand via
spildevandsforsyningsselskabernes anlæg, via bygninger og
løbende metodeudvikling. Det er desuden hensigten at give
mulighed for skalering og implementering af overvågning af
spildevand nationalt.
Ministeriet er derudover opmærksomt
på, at en række kommuner også ønsker at
foretage overvågning parallelt med det statsligt
iværksatte forsøg.
2. Overvågning af
spildevand for smitsomme sygdomme
2.1. Gældende
ret
Efter sundhedslovens § 222, stk. 1, 1.
pkt., er Statens Serum Institut et institut under
sundhedsministeren, hvis formål er at forebygge og
bekæmpe smitsomme sygdomme, medfødte lidelser og
biologiske trusler. Efter sundhedslovens § 222, stk. 1, 4.
pkt., indgår instituttet i det operationelle beredskab mod
smitsomme sygdomme og biologisk terrorisme og beredskabet på
det veterinære område.
Det fremgår af bemærkningerne til
sundhedslovens § 222, stk. 1, jf. Folketingstidende 2004-05,
tillæg A, side 3148 f., at overvågning, forebyggelse og
påvisninger er grundstenen i alle landes smitteberedskaber.
Det fremgår endvidere, at instituttet overvåger og
analyserer forekomsten af infektionssygdomme m.v. samt formidler
data og information herom. Yderligere følger det af
bemærkningerne til bestemmelsen, at Statens Serum Institut,
som led i instituttets myndighedsopgave, varetager de statslige
systemer for anmeldelsespligtige sygdomme. Statens Serum Institut
varetager ifølge lovbemærkningerne desuden
overvågning som følge af bl.a. EU-beslutninger og
deltager i nationale og internationale overvågningssystemer
og samarbejder. Endvidere formidler Statens Serum Institut data,
information og faglig viden til sundhedsvæsenet,
myndighederne m.fl. Statens Serum Institut indgår i det
operationelle beredskab i forbindelse med udbrud af
overførbare sygdomme. Beredskabet kan bl.a. aktiveres ved
uventede ophobninger og større sygdomsudbrud eller mistanke
herom. I sådanne situationer omfatter beredskabet f.eks.
epidemiologiske udredninger og diagnostisk ekspertise, herunder for
sjældent forekommende sygdomme. Det fremgår desuden, at
Statens Serum Institut informerer, rådgiver og bistår
sundhedsvæsenet, myndigheder m.fl. på områder,
der vedrører instituttets opgaver. Statens Serum Institut
rådgiver og bistår på en række
områder også internationale myndigheder (f.eks. EU og
WHO).
Statens Serum Institut udfører
endvidere forsknings- og udviklingsopgaver på et
internationalt højt niveau, da dette er en
forudsætning for at kunne løse instituttets opgaver.
Statens Serum Institut udfører således forskning, der
understøtter instituttets myndighedsopgaver, herunder
instituttets overvågning, forebyggelse af infektioner,
smitsomme sygdomme m.v.
Statens Serum Institut har således en
central rolle i arbejdet med overvågningen af smitsomme
sygdomme, hvor instituttet bl.a. gennem indberettede data, beregner
og vurderer tendenser og udvikling over tid, opdager sygdomsudbrud,
identificerer særlige befolkningsgrupper i risiko for
bestemte infektioner, eksempelvis forekomst i forhold til alder,
køn, geografi og andre relevante karakteristika, vurderer og
bestemmer effekt af forebyggende tiltag som oplysning til borgerne,
forebyggende kampagner og vaccinationsprogrammer, opdager
ændringer i bakterier og virus som for eksempel forekomst af
modstandsdygtighed (resistens) over for antibiotika eller fremkomst
af særlige sygdomsfremkaldende mikrober, bestemmer
sygdomsbyrden som følge af forskellige infektioner og dermed
prioritere forebyggelse og kontrol.
Statens Serum Institut vil efter
Sundhedsministeriets opfattelse efter sundhedslovens § 222 som
led i instituttets smitteovervågningsopgave kunne foretage
spildevandsovervågning med henblik på at forebygge og
bekæmpe smitsomme sygdomme.
Hvis der ikke er regler i den skrevne
lovgivning, som regulerer kommuners adgang til at varetage en
opgave, kan der være hjemmel til opgavevaretagelsen i
almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners
opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler.
Kommuner kan med hjemmel i disse regler
varetage generelle opgaver vedrørende folkesundhed og
opgaver af sygdomsforebyggende karakter. Der er ikke i de kommunale
tilsynsmyndigheders praksis taget stilling til, i hvilket omfang
kommuner med hjemmel i reglerne kan varetage opgaver
vedrørende spildevandsovervågning af smitsomme
sygdomme, herunder betydningen af, at Statens Serum Institut har
hjemmel i sundhedsloven til at varetage disse opgaver.
Spildevandsforsyningsselskabernes virksomhed,
organisering og økonomiske forhold er bl.a. reguleret af
vandsektorloven, som udtømmende fastsætter, hvilke
aktiviteter selskaberne kan deltage i.
Efter vandsektorlovens § 1 skal loven
medvirke til, at vand- og spildevandsforsyningen drives på en
effektiv måde, der er gennemsigtig for forbrugerne, giver
lavest mulige, stabile priser for forbrugerne, og samtidig
understøtter innovativ udvikling og demonstration og eksport
af vandteknologiløsninger. Loven skal endvidere være
med til at sikre og udvikle en vand- og spildevandsforsyning af
høj sundheds- og miljømæssig kvalitet, der
tager hensyn til forsyningssikkerheden, klimaet og naturen.
Lovens anvendelsesområde er reguleret i
§ 2. Loven omfatter efter § 2, stk. 1, nr. 1,
vandselskaber, der forsyner eller har til formål at forsyne
mindst ti ejendomme, og som helt eller delvis, direkte eller
indirekte er eller efter den 1. januar 2010 har været ejet af
en kommune. Efter § 2, stk. 1, nr. 2 og 3, omfatter loven
derudover andre vandselskaber, der forsyner eller har til
formål at forsyne mindst ti ejendomme, og hvis årlige
debiterede vandmængde overskrider visse grænser.
Ved et vandselskab forstås et selskab,
en selvejende institution en forening eller lignende, der
udøver vand- eller spildevandsforsyningsaktiviteter mod
betaling, jf. § 2, stk. 8, nr. 1. Ved
spildevandsforsyningsaktivitet forstås, jf. § 2, stk. 8,
nr. 4, transport, behandling eller afledning af spildevand mod
betaling.
Efter vandsektorlovens § 17, stk. 1, skal
selskaber, der udøver aktiviteter inden for vand- eller
spildevandsforsyning, og som stiftes efter lovens
ikrafttræden, som del af selskabets formål have at
virke for de hensyn, der er angivet i § 1.
Det fremgår endvidere af
vandsektorlovens § 18, at spildevandselskaber som udgangspunkt
alene må beskæftige sig med aktiviteter, som anses for
at være deres hovedvirksomhed (forsyningsvirksomheden) -
uagtet om aktiviteterne finansieres over taksten eller på
anden måde - idet § 18 indeholder betingelser for
selskabernes begrænsede deltagelse i anden virksomhed, der
har nær tilknytning til forsyningsvirksomheden.
Spildevandsforsyningsaktivitet er ifølge vandsektorlovens
§ 2, stk. 8, nr. 4, defineret som transport, behandling eller
afledning af spildevand mod betaling, og det er således
dette, der er spildevandsforsyningsselskabernes hovedvirksomhed.
Med hjemmel i vandsektorlovens § 18 er der desuden udstedt en
bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse i tilknyttet
virksomhed, som indeholder yderligere betingelser for
vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed og også
indeholder en ikke-udtømmende liste over aktiviteter, som
anses for at falde under hovedvirksomheden.
Regler om spildevandsforsyningsselskabers
takstopkrævning og om, hvilke udgifter
spildevandsforsyningsselskaber kan finansiere over taksterne, som
forbrugerne betaler til spildevandsforsyningsselskaberne,
fremgår af lov om betalingsregler for
spildevandsforsyningsselskaber m.v. Denne lovs § 1,
særlig § 1, stk. 4, lovfæster hvile i sig
selv-princippet for spildevandsforsyningsselskaberne. Hvile i sig
selv-princippet indebærer bl.a., at selskaberne kun kan
opkræve takstmidler til brug for udgifter, der er
nødvendige for det pågældende selskabs
almindelige forsyningsaktiviteter.
På baggrund af vandsektorlovens
§§ 2 og 18 og forarbejderne dertil vurderes det, at
spildevandsforsyningsselskaberne vil kunne give adgang for andre,
f.eks. Statens Serum Institut, til at tage prøver i
selskabets anlæg, og herunder også vil kunne anvise
passende prøvetagningssteder m.v. Det vurderes imidlertid at
give anledning til tvivl, om
spildevandsforsyningsselskaberne kan udtage og stå
for transport af prøver med henblik på
smitteovervågning. Det vil under alle omstændigheder
være en betingelse, at selskabets omkostninger refunderes,
således at der ikke anvendes takstmidler på
aktiviteterne.
Spildevand er defineret i regler udstedt i
medfør af lov om miljøbeskyttelse. Efter den
gældende bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v.
efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 forstås
ved spildevand alt vand, der afledes fra beboelse, virksomheder,
øvrig bebyggelse og befæstede arealer.
2.2. Sundhedsministeriets overvejelser
Sundhedsministeriet er opmærksomt
på, at studier viser, at spildevandsovervågning kan
bidrage til information om forekomst af COVID-19 og andre smitsomme
sygdomme hos befolkningen, og at Statens Serum Institut på
baggrund af den tilgængelige information vurderer, at
spildevandsovervågning er en teknik med et potentiale til at
bidrage til den samlede sygdomsovervågning i Danmark.
Dette gælder især, hvis
overvågningen retter sig mod særlige knudepunkter i
spildevandsopsamlingen, f.eks. renseanlæg.
Det er efter Sundhedsministeriets opfattelse
afgørende, at mulighederne for effektiv
smitteovervågning styrkes, og at myndighederne, herunder
Statens Serum Institut og kommunerne, har de
værktøjer, der kan bidrage til denne styrkede indsats.
Overvågning af spildevandet på
spildevandsforsyningsselskabernes anlæg, såsom
renseanlæg, pumpestationer og kloakbrønde, vil efter
ministeriets opfattelse kunne bidrage til denne indsats.
Overvågningen vil for det første
kunne anvendes til at følge forekomsten af
SARS-CoV-2-epidemikurven i hele landet med en metode, der er
uafhængig af den til enhver tid valgte teststrategi. Dette
vil kunne gøres ved rutinemæssigt at udtage
prøver fra enkelte, geografisk spredt placerede
spildevandsanlæg, f.eks. renseanlæg, der tilsammen
dækker en repræsentativ andel af den danske
befolkning.
Overvågningen vil for det andet kunne
anvendes som metode til tidlig varsling, når der ikke
længere testes humane prøver i samme omfang som nu.
Overvågningen af spildevandet vil i en sådan situation
potentielt kunne anvendes til hurtigt at detektere eventuel
genopblussen af SARS-CoV-2-forekomst på landsplan eller
svarende til oplandet til et renseanlæg eller andet
spildevandsanlæg, inden epidemien breder sig.
Også overvågning af spildevand fra
bygninger, f.eks. fængsler, kollegier, skoler, plejehjem,
lufthavne eller andre offentlige eller private virksomheder vil
kunne anvendes som metode til tidlig varsling, med henblik på
hurtigt at kunne sætte ind med smitteforebyggende tiltag.
For det tredje vil overvågning og
sekventering af spildevandsprøver kunne påvise
virusmutationer, der er kendetegnende for specifikke
virusvarianter.
For det fjerde vil overvågningen kunne
påvise tegn på lokale smittekæder, f.eks. gennem
overvågning af begrænsede, geografiske områder,
herunder bydele ved prøvetagning fra udvalgte
kloakbrønde. Det vil potentielt kunne være en hurtig
metode til detektion af eventuel genopblussen af
SARS-CoV-2-forekomst betinget af f.eks. vaccinesvigt, manglende
vaccinationstilslutning blandt befolkningen eller ved mistanke om
smitte i særlige boligområder.
Endelig vil overvågning via spildevand
potentielt også kunne anvendes til at overvåge
tilstedeværelsen eller egentlige udbrud af andre
sygdomsfremkaldende organismer, f.eks. hepatitis A-, hepatitis E-
og poliovirus, som alle er kendetegnet ved hyppigt at give
asymptomatisk infektion. Et muligt fremtidsscenarium vil også
være, at spildevandsovervågning vil kunne anvendes til
at holde øje med forekomst af særligt resistente
bakterier og introduktionen i det danske samfund af nye
sygdomsfremkaldende mikroorganismer (kendte, fremmede eller helt
nye sygdomme), der har epidemisk potentiale.
Spildevand omfatter bl.a. sanitært
spildevand fra toiletter og tilsvarende, der afledes særligt
fra beboelse, men også fra virksomheder, institutioner osv.
Øvrige typer spildevand omfatter bl.a. processpildevand fra
produktion og regnvand fra tage, veje, pladser etc.
Da smitte typisk kan detekteres i urin
og/eller afføring, vil det primært være
overvågning af sanitært spildevand fra toiletter og
tilsvarende, der afledes særligt fra beboelse, men også
fra virksomheder, institutioner osv., der har interesse for
overvågningen af smitsomme sygdomme. Øvrige typer
spildevand, såsom processpildevand fra produktion og regnvand
fra veje, pladser etc., vil normalt ikke være af interesse
for overvågningen, og kan i visse tilfælde gøre
overvågningen mere kompliceret pga. fortynding med regnvand
eller interferens med smittesporingsanalyserne fra forskellige
kemiske og biologiske substanser. I mange tilfælde afledes de
forskellige typer spildevand dog samlet.
Afledning af spildevand fra en ejendom vil
hovedsageligt ske til kloak eller til naturen. Da udledning til
naturen normalt kun foregår fra enkeltejendomme, eventuelt
nogle få ejendomme i fællesskab, vil overvågning
af dette spildevand være uinteressant på nationalt
plan. Potentialet for smitteovervågning via spildevand
ligger i overvågning af det spildevand, der afledes til og
håndteres via kloak. Kloakken er i langt overvejende grad
ejet og drevet af et kommunalt ejet spildevandsforsyningsselskab,
men i få tilfælde afleder ejendomme spildevandet til en
fælles, privat kloak. Spildevandet herfra kan enten renses og
udledes til naturen via et fælles privat renseanlæg,
eller, hvad der typisk er tilfældet, afledes videre til et
kommunalt ejet spildevandsforsyningsselskabs anlæg til
rensning og udledning. Dette kendes typisk fra fælles private
kloakeringer tilhørende grundejerforeninger, der er
tilsluttet til det lokale spildevandsforsyningsselskab ved
grundejerforeningens grænse.
Spildevand afledes fra bygninger inde på
en grund. Inden for grundens skelgrænse er det som
udgangspunkt grundejers ansvar at håndtere spildevandet, og
spildevandsanlæggene, herunder kloakledninger og
brønde, vil derfor normalt være grundejers egne. Uden
for skel ligger ansvaret for og ejerskabet af kloakanlæggene
normalt hos det kommunalt ejede spildevandsforsyningsselskab, om
end det i få tilfælde vil være privatejet, jf.
ovenfor. Spildevandet vil normalt blive afledt via kloakledninger,
kloakbrønde, pumpestationer osv. til et renseanlæg,
hvorfra det rensede spildevand udledes til et vandområde,
f.eks. et vandløb eller havet.
Et renseanlæg vil typisk betjene, dvs.
håndtere spildevandet fra, et stort antal ejendomme, kaldet
et opland. Det kan f.eks. være en større by eller en
række byer med fælles renseanlæg. I
modsætning hertil vil en pumpestation eller kloakbrønd
normalt have et mindre opland end renseanlægget. Det kan
f.eks. være en mindre by uden eget renseanlæg eller en
bydel i en større by. Det opland, en smitteprøve
udtages fra, har betydning for, hvor præcist en eventuelt
detekteret smitte kan placeres rent geografisk, og hvor stort et
antal personer smitten kan henføres til. Overvågning
på renseanlæg vil derfor som udgangspunkt dække
flere personer og derfor overvåge mere bredt ud fra et lille
antal prøver, men vil tilsvarende kun i mindre omfang kunne
placere f.eks. nye smitteudbrud rent geografisk. Omvendt kan
overvågning i kloakbrønde og pumpestationer potentielt
overvåge afgrænsede områder, hvor der kan
sættes målrettet ind med yderligere tiltag i
tilfælde af f.eks. detektion af nye smitteudbrud, men vil
kræve et stort antal prøver, hvis der skal
overvåges bredt i samfundet.
Overvågning af spildevand kræver
mulighed for placering af udstyr til prøvetagning, da
prøverne skal udtages over et vist tidsrum for at være
repræsentative. Dermed kan overvågning i praksis kun
foregå i kloakbrønde, pumpestationer, renseanlæg
osv., hvor der er adgang til spildevandet og plads til
prøvetagningsudstyr. De fleste renseanlæg har allerede
i dag udstyr til prøvetagning ved indløbet til
renseanlægget, da det typisk indgår i anlæggets
udledningstilladelse, og i øvrigt ofte er vigtigt for stabil
drift af anlægget at kunne overvåge det tilledte
spildevand mere eller mindre løbende for f.eks. indhold af
næringsstoffer. Derimod er der normalt ikke installeret
udstyr til prøvetagning i kloakbrønde, pumpestationer
og tilsvarende, da det som udgangspunkt ikke er nødvendigt
for overholdelse af tilladelser eller stabil drift.
Som nævnt er langt størstedelen
af de kloakerede ejendomme i Danmark tilsluttet et kommunalt ejet
spildevandsforsyningsselskab. I mange tilfælde er det
ét og samme selskab, der håndterer både
transport og rensning af det spildevand, der afledes til kloak
inden for en kommune. Der er dog eksempler på andre typer af
organiseringer og logistikkæder, herunder at ét
selskab håndterer transport og et andet selskab rensning.
Desuden kan håndteringen af spildevandet ske på
tværs af kommunegrænser, f.eks. ved at ét
fælles selskab håndterer spildevandet i flere kommuner,
eller ved at spildevandet afledes til kloak og transporteres til
kommunegrænsen af ét selskab, hvorefter det i
nabokommunen transporteres af et andet selskabet til rensning i et
tredje selskabs renseanlæg.
Sundhedsministeriet er opmærksomt
på, at gældende ret kan give anledning til tvivl om,
hvorvidt der er det tilstrækkelige retlige grundlag for
centrale elementer af ovenfor beskrevne overvågning af
spildevandet. Som nævnt ovenfor under afsnit 2.1.1 vil
Statens Serum Institut efter Sundhedsministeriets opfattelse efter
sundhedslovens § 222 som led i instituttets
smitteovervågningsopgave kunne foretage
spildevandsovervågning som led i instituttets
overvågning og analyse af forekomsten af smitsomme sygdomme
med henblik på at forebygge og bekæmpe smitsomme
sygdomme. Der er imidlertid behov for mere præcise regler
vedrørende kommunernes varetagelse af opgaver på
området og for spildevandsforsyningsselskabernes deltagelse
og medvirken. Det er således efter Sundhedsministeriets
opfattelse hensigtsmæssigt, at der etableres det
nødvendige klare retlige grundlag for denne indsats.
2.3. Den
foreslåede ordning
2.3.1. Kommunalbestyrelsens mulighed for
iværksættelse af overvågning af
spildevand
Det foreslås, at det fastsættes i
epidemiloven, at kommunalbestyrelsen kan iværksætte
overvågning af spildevand hidhørende fra en
større persongruppe med henblik på at forebygge og
inddæmme udbredelsen af smitsomme sygdomme.
Med forslaget sikres et klart retligt grundlag
for, at kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at
iværksætte lokal overvågning af spildevand
parallelt med og som supplement til statslige initiativer
herom.
Overvågningen vil kunne bestå af
monitorering af spildevandet ved opsætning af
prøveopsamlingsudstyr, selve prøvetagningen,
transport og analyse af prøverne og efterfølgende
analyse og bearbejdning af prøvesvar. Uanset den
foreslåede mulighed for kommunalbestyresen vil den nationale
opgave med overvågning af smitsomme sygdomme fortsat
være placeret hos Statens Serum Institut. Denne opgave
indbefatter løbende dataopsamling, registrering,
bearbejdning, analyse, risikovurdering, ageren og
kommunikation/formidling til befolkningen.
Kommunalbestyrelsen vil alene kunne
træffe beslutning om overvågning af spildevand inden
for kommunegrænsen. Det betyder, at der alene vil kunne tages
prøver fra spildevandsanlæg inden for kommunen eller
fra anlæg, som håndterer spildevand fra den
pågældende kommune.
Der vil også med forslaget være
mulighed for, at kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om
at foretage overvågning af spildevand fra konkrete kommunale
bygninger, f.eks. skoler, biblioteker, plejehjem m.v. Der vil
ligeledes med forslaget kunne iværksættes
overvågning af spildevand fra private bygninger i kommunen
eller bygninger i kommunen med statslige eller regionale
institutioner, hvis det sker efter aftale med bygningernes ejere
eller de pågældende institutioner m.v. Det vil derimod
ikke kræve aftale med bygningens ejer m.v., hvis kommunen via
spildevandsforsyningsselskabet overvåger spildevand, der er
afledt til selskabet, heller ikke selv om prøven tages et
sted, hvor der kun løber vand fra en enkelt ejendom.
Kommunalbestyrelsen bør forud for
iværksættelse af overvågning informere
offentligheden herom.
Det er efter forslaget en betingelse, at
overvågningen sker på en sådan måde, at det
ikke er muligt at identificere fysiske personer. Der foreslås
ikke fastsat en konkret mindstegrænse for antallet af
berørte personer eller husstande. Afgørende vil
være, at kommunalbestyrelsen konkret sikrer, at det
spildevand, der overvåges, og eventuelle prøver ikke
er personhenførbare, herunder at kommunalbestyrelsen
foretager en konkret vurdering af antallet af berørte
personer og husstande, der behandles oplysninger om sammenholdt med
mængden af indsamlede data.
Kommunerne vil til brug for den praktiske
gennemførelse af overvågningen kunne anvende bistand
fra eksterne parter. Det gælder for det første
spildevandsforsyningsselskaber, som ejer og driver
renseanlæg, pumpestationer og kloakbrønde, hvorfra
prøverne vil kunne tages. Kommunalbestyrelsen vil kunne
indgå frivillige aftaler med spildevandsforsyningsselskaberne
om bistand og medvirken, ligesom kommunalbestyrelsen vil kunne
påbyde spildevandsforsyningsselskaberne at bistå
kommunerne, når det omhandler spildevand, som det er
spildevandsforsyningsselskabernes ansvar at håndtere, jf.
afsnit 2.3.2. Kommunerne vil også kunne indgå aftale
med bygningsejere m.v. og med virksomheder, der skal stå for
håndtering og transport af vandprøverne, og
laboratorier for analyse og fortolkning af vandprøverne.
Det forudsættes af hensyn til
spildevandsforsyningsselskabernes kapacitet, at kommunalbestyrelsen
i forbindelse med beslutninger om iværksættelse af
overvågning, hvor der ønskes bistand fra
spildevandsforsyningsselskaber, der servicerer flere kommuner,
undersøger, om andre kommuner, som
spildevandsforsyningsselskabet håndterer spildevand fra,
også har iværksat overvågning med bistand fra
spildevandsforsyningsselskabet. I en sådan situation vil de
pågældende kommuner med fordel kunne indgå i en
fælles dialog og samarbejde med
spildevandsforsyningsselskabet om den nærmere
gennemførelse af overvågningen.
Kommunalbestyrelsen vil med forslaget kunne
træffe beslutning om overvågning af spildevand med
henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af
smitsomme sygdomme som defineret i epidemilovens § 2, stk. 2.
Overvågningen vil således også kunne besluttes
for sygdomme, som ikke er kategoriseret som alment farlige efter
epidemilovens § 2, stk. 3 og 5. Beslutning om
iværksættelse af overvågningen vil efter
forslaget kunne ske på initiativ af kommunalbestyrelsen, hvis
det efter kommunalbestyrelsens vurdering kan bidrage til kommunens
arbejde med at forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme
sygdomme, herunder detektion af sygdomme og sygdomsfremkaldende
organismer. En beslutning om at iværksætte
overvågningen forudsætter dermed ikke, at der forinden
er indledt et samarbejde med Statens Serum Institut eller
øvrige centrale sundhedsmyndigheder.
En beslutning om iværksættelse af
overvågning af spildevand vil skulle være egnet til at
forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme sygdomme. Det
betyder, at kommunalbestyrelsen alene vil kunne træffe
beslutning herom, hvis kommunalbestyrelsen forinden har foretaget
en vurdering af, om overvågningen vil kunne være egnet
til at forebygge eller hindre udbredelse af en smitsom sygdom.
Såfremt den kommunalt iværksatte overvågning
vurderes ikke at være egnet dertil, vil overvågningen
ikke kunne iværksættes eller opretholdes.
En beslutning om iværksættelse af
overvågning vil desuden skulle være proportional. Heri
ligger, at kommunalbestyrelsen ved beslutning om at
iværksætte overvågning vil skulle foretage en
vurdering af, om overvågningen står i rimelig forhold
til det, der begrunder overvågningen.
Endelig vil en beslutning om at
iværksætte overvågning skulle overholde et
mindstemiddelsprincip. Det indebærer, at der altid skal
vælges den mindst indgribende og mest skånsomme
foranstaltning, hvis denne er tilstrækkelig.
Kommunalbestyrelsen vil således ikke kunne foretage
overvågning af flere områder, bygninger m.v., hvis det
står klart, at formålet kan nås med mindre
vidtgående overvågning.
Resultatet af undersøgelserne vil i
samme omfang som andre smitteindikatorer kunne indgå i
kommunalbestyrelsens grundlag for beslutninger om
smitteforebyggende indsatser i kommunen. Hvilke foranstaltninger,
der vil kunne iværksættes, vil afhænge af de
konkrete omstændigheder, herunder sygdommens karakter og
validiteten af resultaterne.
Afhængigt heraf vil resultaterne kunne
anvendes til at danne et overblik over områder i kommunen med
stor smitte og dermed danne grundlag for eksempelvis en
intensiveret testindsats eller øget oplysningsindsats. Det
vil også efter omstændighederne kunne indgå i
kommunalbestyrelsens grundlag for overvejelser om lokale
nedlukninger af kommunale institutioner m.v. på baggrund af
anstaltsforhold, når forholdene aktuelt og konkret tilsiger
det.
Endelig foreslås det, at
kommunalbestyrelsen skal underrette Statens Serum Institut om
resultater af den overvågning, som kommunalbestyrelsen har
iværksat.
2.3.2. Spildevandsforsyningsselskabers bistand og
medvirken
Det foreslås at fastsætte regler
om spildevandsforsyningsselskabers bistand og medvirken til
aktiviteter, der er forbundet med overvågning af spildevand
for smitsomme sygdomme, således at der fastsættes klare
regler om, hvad der er spildevandsforsyningsselskabers opgaver i
relation til smitteovervågning af spildevand.
Det foreslås derfor for det
første, at spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet
af vandsektorlovens § 2, stk. 1, efter aftale med Statens
Serum Institut eller en kommunalbestyrelse skal kunne bistå
og medvirke til aktiviteter, der er forbundet med overvågning
af spildevand for smitsomme sygdomme.
Med forslaget vil
spildevandsforsyningsselskaber få mulighed for på
frivilligt grundlag at indgå aftaler med Statens Serum
Institut eller en kommunalbestyrelse om at yde bistand og medvirke
til aktiviteter, der er forbundet med overvågning af
spildevand for smitsomme sygdomme.
Det foreslås for det andet, at Statens
Serum Institut eller kommunalbestyrelsen skal kunne påbyde
spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1, at bistå og medvirke til aktiviteter, der
er forbundet med overvågning af spildevand for smitsomme
sygdomme, hvis det ikke er muligt at indgå en aftale med
selskaberne om medvirken og bistand, ligesom det foreslås, at
manglende efterlevelse af et påbud skal kunne straffes med
bøde, jf. lovforslaget § 1, nr. 2.
Med forslaget vil Statens Serum Institut eller
kommunalbestyrelsen kunne påbyde
spildevandsforsyningsselskaber at bistå og medvirke, hvis det
ikke muligt at indgå en aftale med selskabet. Et selskab, som
påbydes dette, vil således have pligt hertil.
Forslaget vil sikre et klart retligt grundlag
for, at spildevandsforsyningsselskaber kan bistå og medvirke
i overvågningen af spildevand. Herved sikres samtidigt det
retlige grundlag, som er nødvendigt for
spildevandsforsyningsselskabernes deltagelse og medvirken i den
besluttede forberedende undersøgelse, jf. afsnit 1 i de
almindelige bemærkninger, og en efterfølgende eller
parallel national implementering af
spildevandsovervågning.
Det forudsættes, at Statens Serum
Institut eller en kommunalbestyrelse ved behov for
spildevandsforsyningsselskabers bistand og medvirken altid i
første omgang forsøger at indgå frivillige
aftaler med selskaberne. Ønsker Statens Serum Institut eller
en kommunalbestyrelse, at et spildevandsforsyningsselskab
bistår og medvirker, forudsættes det således, at
der indgås en dialog med selskabet om den nærmere
gennemførelse af overvågningen, herunder stedet eller
stederne for overvågning og prøvetagning, med hvilken
kadence prøver skal tages m.v.
Den foreslåede mulighed for at
påbyde spildevandsforsyningsselskaber at bistå og
medvirke vil alene kunne bringes i anvendelse, hvis det ikke gennem
dialog og aftale er lykkedes at nå til enighed om selskabets
medvirken. Hvilke krav der stilles til forsøget på at
nå til enighed, vil bero på en konkret vurdering, bl.a.
afhængig af, hvor hastende det er at få iværksat
smitteovervågningen.
Forslaget vil omfatte alle
spildevandsforsyningsselskaber, som er helt eller delvist ejet af
en kommune eller har været det efter den 1. januar 2010.
Dette vil på nationalt plan omfatte langt størstedelen
- ca. 99 pct. - af det spildevand, der afledes til
renseanlæg.
Spildevandsforsyningsselskabernes medvirken og
bistand vil, uanset om det sker efter aftaler eller påbud,
kunne gælde alle aktiviteter, som måtte være
nødvendige for, at kommunalbestyrelsen eller Statens Serum
Institut kan gennemføre overvågningen af spildevand.
Det vil bl.a. kunne vedrøre planlægning og
udvælgelse af egnede prøvesteder, opsætning af
måleudstyr og selve prøveudtagningen. Selskaberne vil
efter omstændighederne også kunne bistå med at
arrangere transport af prøverne til laboratorier til
analyse. Spildevandsforsyningsselskaber vil hverken efter aftale
eller påbud kunne indgå aftaler eller kontrakter med
laboratorier.
Forslaget vil kun gælde
overvågning af spildevand, som er afledt til
spildevandsforsyningsselskabet, og som selskabet dermed har
ansvaret for håndteringen af. Det er typisk ved
grundgrænsen, at selskabet overtager ansvaret for spildevand
fra den enkelte ejendom. Det vil som hovedregel sige, at
selskabernes bistand vedrører overvågning via
spildevandsforsyningsselskabernes egne renseanlæg,
pumpestationer og kloakbrønde m.v. Det omfatter dermed ikke
overvågning af konkrete bygninger, hvor spildevandet ikke er
afledt til spildevandsforsyningsselskabet, men i tilfælde,
hvor der er en kloakbrønd umiddelbart efter
spildevandsforsyningsselskabets overtagelse af vandet fra en
ejendom, vil spildevandsforsyningsselskabet også kunne
medvirke til overvågning af spildevand, der alene stammer fra
denne ejendom, forudsat at det sker efter aftale med eller
påbud fra Statens Serum Institut eller
kommunalbestyrelsen.
Det foreslås ikke, at
spildevandsforsyningsselskaberne fremover skal have en ret eller
forpligtelse til at iværksætte overvågning af
spildevand af egen drift eller efter aftale med andre parter end
Statens Serum Institut eller en kommunalbestyrelse. Med forslaget
vil det således blive gjort klart, at dette ikke vil
være en del af spildevandsforsyningsselskabernes
hovedvirksomhed, heller ikke selv om det ikke takstfinansieres.
Det foreslås også, at
omkostninger, som spildevandsforsyningsselskaberne måtte have
som følge af en aftale eller et påbud om bistand og
medvirken, afholdes af den myndighed, der indgår aftale med
eller påbyder selskabet at bistå eller medvirke, det
vil sige Statens Serum Institut eller den pågældende
kommunalbestyrelse. Spildevandsforsyningsselskaberne vil alene
kunne fakturere myndigheden for de faktiske omkostninger, som
selskabet måtte have, herunder medgået tid for
spildevandsforsyningsselskabets ansatte. Da
spildevandsforsyningsselskaberne efter de gældende regler
ikke må takstfinansiere omkostninger til
smitteovervågning, vil selskaberne være forpligtet til
at opkræve de fulde omkostninger hos myndigheden.
Spildevandsforsyningsselskabet vil skulle føre
selvstændigt regnskab for omkostningerne og den
godtgørelse, som selskabet modtager. Hverken omkostninger
eller godtgørelse vil skulle indgå i den
økonomiske regulering af selskaberne efter
vandsektorloven.
Statens Serum Institut vil kunne anvende
resultater fra spildevandsovervågningen, som et
spildevandsforsyningsselskab har bistået eller medvirket til,
i samme omfang som andre smitteindikatorer i instituttets
datagrundlag i overvågningen af smitsomme sygdomme og derved
også i myndighedernes og det politiske grundlag for
beslutninger om iværksættelse af smitteforebyggende
foranstaltninger.
Resultatet af kommunalbestyrelsens
undersøgelser vil i samme omfang som andre smitteindikatorer
kunne indgå i kommunalbestyrelsens grundlag for beslutninger
om smitteforebyggende indsatser i kommunen. Hvilke
foranstaltninger, der vil kunne iværksættes, vil
afhænge af de konkrete omstændigheder, herunder
sygdommens karakter og validiteten af resultaterne.
Afhængigt heraf vil resultaterne kunne
anvendes til at danne et overblik over områder i kommunen med
stor smitte og dermed danne grundlag for eksempelvis en
intensiveret testindsats eller øget oplysningsindsats. Det
vil også efter omstændighederne kunne indgå i
kommunalbestyrelsens grundlag for overvejelser om lokale
nedlukninger af kommunale institutioner m.v. på baggrund af
anstaltsforhold, når forholdene aktuelt og konkret tilsiger
det.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Kommunerne vil ikke som følge af
lovforslaget blive pålagt udgifter. Det bemærkes i den
forbindelse, at den forslåede bestemmelse om
kommunalbestyrelsens iværksættelse af overvågning
af spildevand er en mulighed, som kommunalbestyrelserne frivilligt
kan vælge at bringe i anvendelse. Det er uvist, i hvilket
omfang kommunalbestyrelserne vil vælge at benytte sig af den
foreslåede mulighed.
Der er budgetteret med, at Statens Serum
Institut vil have udgifter i omegnen af 16 mio. kr. til den samlede
forberedende undersøgelse, hvoraf ca. 1,2 mio. forventes
anvendt til vandforsyningsselskabernes deltagelse og medvirken, som
dette lovforslag vil muliggøre.
Der er endnu ikke taget stilling til, om
overvågningen vil skulle skaleres og implementeres nationalt
og dermed heller ikke omfanget heraf. Eventuelle udgifter vil
desuden afhænge af udviklingen af den igangværende
covid-19-epidemi og fremkomsten af øvrige smitsomme
sygdomme.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil
som opfølgning på lovændringen foretage en
ændring af bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse
i tilknyttet virksomhed, således at det kommer til at
fremgå af bekendtgørelsen, at de aktiviteter, som et
spildevandsforsyningsselskab udfører i medfør af de
foreslåede bestemmelser i § 44 a, stk. 3 og 4, er en del
af selskabets hovedvirksomhed.
Lovforslaget vurderes herudover ikke at
medføre implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar
lovgivning vurderes ikke at være relevante for
lovforslaget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Udgifter, som spildevandsforsyningsselskaberne
måtte have som følge af en aftale eller et påbud
om bistand og medvirken, refunderes af den myndighed, der
indgår aftale med eller påbyder selskabet at
bistå eller medvirke, det vil sige Statens Serum Institut
eller den pågældende kommunalbestyrelse.
Spildevandsforsyningsselskaberne vil alene kunne fakturere
myndigheden for de faktiske omkostninger, som selskabet måtte
have, herunder medgået tid. Da
spildevandsforsyningsselskaberne således ikke må
takstfinansiere deres bistand og heller ikke må tjene
på bistanden, vil spildevandstaksterne ikke blive
påvirket.
Lovforslaget vil afhængigt af
udnyttelsen af de foreslåede muligheder for
spildevandsovervågning kunne medføre positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet de
myndigheder, som iværksætter overvågningen, vil
kunne indgå aftaler med private parter om bistand og
medvirken.
Principperne for agil erhvervsrettet
regulering vurderes ikke at være relevante for
lovforslaget.
4.2. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 7. maj 2021 til den 14. maj 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet,
Akademisk Arkitektforening, Ankenævnet på
Energiområdet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Antenneforeningen Vejen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, ARI
(Affalds- og Ressourceindustrien), Billund Vand A/S, Biofos A/S,
Blik- og Rørarbejderforbundet, Biologiforbundet,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Små- og Mellemstore Vindmøller, Brintbranchen,
Brunata, Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF),
Bopa Law, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet
(BATT-kartellet), Byggecentrum, Bygningssagkyndige &
Energikonsulenter, Byggeskadefonden, By & Havn,
Bæredygtigt Landbrug, Center for Bioetik og Nanoetik, Center
for Etik og Ret, Center for Politiske Studier - CEPOS, Cerius,
CEVEA, Clean Energy Invest ApS, CO-industri, Concito, Dana
Petroleum, DAKOFA (Dansk Kompetencecenter for Affald), DANAK (Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond), DANICA RESOURCES APS,
Danmarks Almene Boliger (BL), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske
Universitet, Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk
Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk
Byggeri, Dansk Brøndejerforening, Dansk Byplanlaboratorium,
Dansk Center for Lys, Dansk Diagnostika og Laboratorieforening,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Epidemiologisk Selskab, Dansk Facilities Management (DFM),
Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas Forening, Dansk
Gasteknisk Center (DGC), Dansk Idrætsforbund, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Shell A/S, Dansk
Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik
(DLTL), Dansk Varefakta Nævn, Danske Advokater, Danske
Boligadvokater, Danske Arkitektvirksomheder - DANSKE ARK, Danske
Bioanalytikere, Danske Energiforbrugere, Danske Havne, Danske
Kloakmestre, Danske Maritime, Danske Mediedistributører,
Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Tegl, Danske Seniorer,
Danske Slagtermestre, Danske Udlejere, Danske Vandløb,
Danske Vandværker, Danske Ældreråd, DANVA (Dansk
Vand- og Spildevandsforening), DANVAK, Datatilsynet, DCA -
Nationalt center for fødevarer og jordbrug, DCE - Nationalt
Center for Miljø og Energi, De frie Energiselskaber, DELTA
Dansk Elektronik, DENFO, Det Etiske Råd, DI - Organisation
for erhvervslivet, DHI, Diabetesforeningen, DiaLab, DLA Piper
Danmark, Dommerfuldmægtigforeningen, Drivkraft Danmark, DSR,
DTU Miljø, DTU - Myndighedsbetjening, EjendomDanmark, Energi
Fyn, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet, Erhvervslejernes
Landsorganisation, Energinet, Energisammenslutningen,
Energisystemer ApS, Energitjenesten, Energi Cluster Danmark,
EnviNa, Equinor, Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES-DAA),
European Energy, Eurowind Energy A/S, Evida, EVA - Udvalget for
Erfaringsudveksling i Vandmiljøteknikken, EWE Energie AG,
Fagligt Fælles Forbund (3F), FDO, FinansDanmark, Fjernvarme
Fyn, Fonden Kraka, Forbrugerrådet, Forening Danske Revisorer,
Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA),
Foreningen Biogasbranchen, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen for
Platformsøkonomi i Danmark, Foreningen for Slutbrugere af
Energi, Foreningen af Speciallæger, Forsyningstilsynet,
Fredericia Spildevand A/S, Frederiksberg Forsyning, Frederiksberg
Kommune, Fritidshusejernes Landsforening, FSR Danske revisorer,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Greenpeace,
GreenTech Advisor, GreenWays, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), GTS (Godkendt Teknologisk service), Havarikommissionen,
Hjerteforeningen, HOFOR A/S, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Institut for Menneskerettigheder,
Intelligent Energi, Ineos Danmark, IT-Branchen, Justitia,
Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekredit,
Kjærgaard A/S, Kommunernes Landsforening, Kooperationen (Den
Kooperative arbejdsgiver- og interesseorganisation i Danmark),
KRAKA, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Kommune -
Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Københavns Kulturcenter,
Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyggefonden,
Landsforeningen af Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen af Landsbysamfund,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Lejernes Landsorganisation
i Danmark, LCA Center, Lægeforeningen, Maabjerg Energy Center
- MEC, Nationale Videnskabsetiske Komité, Nature Energy,
NOAH Energi og Klima, Norlys, Nordisk Folkecenter for Vedvarende
Energi, Noreco, Nævnenes Hus, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Olie Gas Danmark,
Parcelhusejernes Landsforening, Patientforeningen,
Patientforeningen i Danmark, Plastindustrien, Praktiserende
Lægers Organisation, Ren Energi Oplysning (REO), Retspolitisk
Forening, Rigsrevisionen, Rådet for Grøn Omstilling,
SEAS-NVE, SEGES, Siemens Gamesa, SMVDanmark, Solar Elements A/S,
Solar Lightning Consultants ApS, Solenergi Danmark A/S,
Spildevandsteknisk Forening, Spirit Energy, Spyker Energy ApS,
Statens ByggeforskningsInstitut, Sundhed Danmark - Foreningen af
danske sundhedsvirksomheder, Synergi, Tekniq, Teknologirådet,
Teknologisk Institut, Total S. A., T-REGS, TREFOR, Turisterhvervets
Samarbejdsforum, Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S,
Vedvarende Energi, Vejle Spildevand, Visit Denmark, VELTEK - VVS-
og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove,
VNG Danmark AS, Wind Denmark, Wind Estate A/S, Wintershall Nordszee
B. V., WWF Verdensnaturfonden, Yngre Læger, Ældresagen,
Økologisk Landsforening, Ørsted, Aalborg Portland
A/S, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
Den korte offentlige høring skyldes, at
der sigtes mod, at lovforslaget skal træde i kraft den 1.
juli 2021. Det bemærkes i den forbindelse, at
overvågning af SARS-CoV-2 via spildevand kan vise sig at
blive et effektivt supplement til den øvrige
SARS-CoV-2-overvågning i Danmark. For at kunne have fuldt
nytte af spildevandsovervågning som et epidemiforebyggende
redskab er det væsentligt, at viden om metodens formåen
og begrænsning udbygges. Til dette vil det være en
fordel, hvis et vist niveau af SARS-CoV-2 cirkulerer i samfundet,
udskilles i spildevandet og dermed vil kunne detekteres ved
laboratorieanalyser. Det forventes, at niveauet af SARS-CoV-2 i
samfundet falder i takt med vaccineudrulningen. Det har derfor
høj prioritet, at den forberedende undersøgelse kan
sættes i gang, mens det fortsat er sandsynligt, at der er et
vist niveau af virus i samfundet.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Kommunerne vil ikke som følge af
lovforslaget blive pålagt udgifter. Det bemærkes i den
forbindelse, at den forslåede bestemmelse om
kommunalbestyrelsen iværksættelse af overvågning
af spildevand er en mulighed, som kommunalbestyrelserne frivilligt
kan vælge at bringe i anvendelse. Det er uvist i hvilket
omfang, kommunalbestyrelserne vil vælge at benytte sig af den
foreslåede mulighed. Der er budgetteret med, at Statens Serum
Institut vil have udgifter i omegnen af 16 mio. kr. til den samlede
forberedende undersøgelse, hvoraf ca. 1,2 mio. forventes
anvendt til vandforsyningsselskabernes deltagelse og medvirken, som
dette lovforslag vil muliggøre. Der er endnu ikke taget stilling til, om
overvågningen vil skulle skaleres og implementeres nationalt
og dermed heller ikke omfanget heraf. Eventuelle udgifter vil
desuden afhænge af udviklingen af den igangværende
covid-19-epidemi og fremkomsten af øvrige smitsomme
sygdomme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
vil som opfølgning på lovændringen foretage en
ændring af bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse
i tilknyttet virksomhed, således at det kommer til at
fremgå af bekendtgørelsen, at de aktiviteter, som et
spildevandsforsyningsselskab udfører i medfør af de
foreslåede bestemmelser i § 44 a, stk. 3 og 4, er en del
af selskabets hovedvirksomhed. Lovforslaget vurderes herudover ikke at
medføre implementeringskonsekvenser for det
offentlige. Principperne for digitaliseringsklar
lovgivning vurderes ikke at være relevante for
lovforslaget. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vil afhængigt at
udnyttelsen af de foreslåede muligheder for
spildevandsovervågning kunne medføre positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet de
myndigheder, som iværksætter overvågningen, vil
kunne indgå aftaler med private parter om bistand og
medvirken. | Udgifter, som
spildevandsforsyningsselskaberne måtte have som følge
af en aftale eller et påbud om bistand og medvirken,
refunderes af den myndighed, der indgår aftale med eller
påbyder selskabet at bistå eller medvirke, det vil sige
Statens Serum Institut eller den pågældende
kommunalbestyrelse. Spildevandsforsyningsselskaberne vil alene
kunne fakturere myndigheden for de faktiske omkostninger, som
selskabet måtte have, herunder medgået tid. Da
spildevandsforsyningsselskaberne således ikke må
takstfinansiere deres bistand og heller ikke må tjene
på bistanden, vil spildevandstaksterne ikke blive
påvirket. Principperne for agil erhvervsrettet
regulering vurderes ikke at være relevante for
lovforslaget. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der er ikke efter gældende ret klar
hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan foretage overvågning
af spildevand med henblik på at forebygge og inddæmme
udbredelsen af smitsomme sygdomme.
Det vurderes desuden at give anledning til
tvivl, om spildevandsselskaberne kan udtage og stå for
transport af prøver med henblik på
smitteovervågning, og der er således et uklart
regelgrundlag for spildevandsforsyningsselskabernes medvirken i
aktiviteter, der er forbundet med overvågningen af spildevand
for smitsomme sygdomme.
Det foreslås, at der i epidemiloven
fastsættes et klart grundlag herfor i en ny § 44 a.
Med det foreslåede § 44 a, stk. 1, 1.
pkt., foreslås det, at kommunalbestyrelsen kan
iværksætte overvågning af spildevand med henblik
på at forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme
sygdomme.
Bestemmelsen vil sikre et klart retligt
grundlag for, at kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om
at iværksætte overvågning af spildevand for
smitsomme sygdomme.
Spildevand skal i bestemmelsen forstås
på samme måde som i den til enhver tid gældende
miljølovgivning om spildevand. Spildevand er på
nuværende tidspunkt defineret i § 4, stk. 1, i
bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4, som er udstedt med
hjemmel i miljøbeskyttelsesloven. Herefter forstås ved
spildevand alt vand, der afledes fra beboelse, virksomheder,
øvrig bebyggelse og befæstede arealer. Dette omfatter
således bl.a. sanitært spildevand fra toiletter og
tilsvarende, der afledes særligt fra beboelse, men også
fra virksomheder, institutioner osv. Øvrige typer
spildevand, såsom processpildevand fra produktion og regnvand
fra tage, veje, pladser etc., er også omfattet af
definitionen.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte
alle typer af spildevand, i det omfang det er relevant i forhold
til smitteovervågning. Da smitte typisk kan detekteres i urin
og afføring, vil det primært være
overvågning af sanitært spildevand, der har interesse,
og bestemmelsen vil derfor primært være relevant i
forhold hertil og i forhold til spildevand, hvor sanitært
spildevand er blandet med andre typer spildevand. Hvis det
måtte blive aktuelt, vil bestemmelsen imidlertid også
kunne omfatte andre typer spildevand, herunder f.eks. tag- og
overfladevand, der afledes i separate systemer, og processpildevand
fra erhvervsvirksomheder.
Beslutning om iværksættelse af
overvågningen vil efter forslaget kunne ske på
initiativ af kommunalbestyrelsen, hvis det efter
kommunalbestyrelsens vurdering kan bidrage til kommunens arbejde
med at forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme
sygdomme. Kommunalbestyrelsen vil kunne træffe beslutning om
iværksættelse heraf uanset øvrige, statslige
initiativer. En beslutning om at iværksætte
overvågningen forudsætter dermed ikke godkendelse fra
Statens Serum Institut eller øvrige centrale
sundhedsmyndigheder, eller at der forinden er indledt et samarbejde
med disse myndigheder.
En beslutning om iværksættelse af
overvågning af spildevand vil skulle være egnet til at
forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme sygdomme. Det
betyder, at kommunalbestyrelsen alene vil kunne træffe
beslutning herom, hvis kommunalbestyrelsen forinden har foretaget
en vurdering af, om overvågningen vil kunne være egnet
til at forebygge eller hindre udbredelse af en smitsom sygdom.
Såfremt overvågningen vurderes ikke at være egnet
dertil, vil overvågningen ikke kunne iværksættes
eller opretholdes.
En beslutning om iværksættelse af
overvågning vil desuden skulle være proportional. Heri
ligger, at kommunalbestyrelsen ved beslutning om at
iværksætte overvågning vil skulle foretage en
vurdering af, om overvågningen står i rimelig forhold
til det, der begrunder overvågningen.
Endelig vil en beslutning om at
iværksætte overvågning skulle overholde et
mindstemiddelsprincip. Det indebærer, at der altid skal
vælges den mindst indgribende og mest skånsomme
foranstaltning, hvis denne er tilstrækkelig.
Kommunalbestyrelsen vil således ikke kunne foretage
overvågning af flere områder, bygninger m.v., hvis det
står klart, at formålet kan nås med mindre
overvågning.
Kommunalbestyrelsen vil i forbindelse med
beslutninger om at iværksætte overvågning kunne
søge råd og vejledning hos de centrale
sundhedsmyndigheder, herunder hos Statens Serum Institut, som kan
iværksætte en bredere statslig overvågning af
spildevand, jf. afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger, og
hos Styrelsen for Patientsikkerhed, som rådgiver om generelle
smitteforebyggende tiltag.
Overvågningen vil kunne bestå af
opsætning af prøveopsamlingsudstyr, selve
prøvetagningen, transport og analyse af prøverne og
efterfølgende analyse og bearbejdning af
prøvesvar.
Kommunalbestyrelsen vil alene kunne
træffe beslutning om overvågning af spildevand, der
stammer fra den pågældende kommune. Det betyder, at der
alene vil kunne tages prøver fra spildevandsanlæg
inden for kommunen eller fra andre anlæg, som håndterer
spildevand fra den pågældende kommune.
Kommunalbestyrelsen vil således også kunne beslutte at
iværksætte overvågning af spildevand i
anlæg, som ikke er beliggende i den pågældende
kommune, hvis anlægget håndterer spildevand fra
kommunen. Dette gælder også selv om anlægget
også håndterer vand fra andre kommuner.
Kommunalbestyrelsen vil også efter den
foreslåede bestemmelse kunne træffe beslutning om at
foretage overvågning af spildevand fra konkrete kommunale
bygninger, f.eks. skoler, biblioteker, plejehjem m.v. Der vil
ligeledes med forslaget kunne iværksættes
overvågning af spildevand fra private bygninger i kommunen
eller bygninger i kommunen med statslige eller regionale
institutioner, hvis det sker efter aftale med bygningernes ejere
eller de pågældende institutioner m.v. Det vil derimod
ikke kræve aftale med bygningens ejer m.v., hvis kommunen via
spildevandsforsyningsselskabet overvåger spildevand, der er
afledt til selskabet, heller ikke selv om prøven tages et
sted, hvor der kun løber vand fra en enkelt ejendom.
Kommunalbestyrelsen bør forud for
iværksættelse af overvågning af spildevand
informere offentligheden herom. Kommunalbestyrelsen bør
således forud for overvågning af bygninger informeres
herom på en sådan måde, at personer, som på
stedet har mulighed for at anvende toiletfaciliteter, kan få
kendskab til den iværksatte overvågning. Dette kan
eksempelvis ske ved offentliggørelse på hjemmeside og
ved papiropslag i fællesarealer, på indgangsdøre
til toilettet eller lignende steder. Kommunalbestyrelsen bør
endvidere forud for overvågning af spildevandsanlæg
inden for kommunen eller fra anlæg, som håndterer
spildevand fra den pågældende kommune, infomere herom
på kommunens hjemmeside.
Beslutning om iværksættelse af
overvågning af spildevand vil kunne træffes med henblik
på at forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme
sygdomme, jf. epidemilovens § 2, stk. 2. Overvågningen
vil således også kunne besluttes for sygdomme, som ikke
er kategoriseret som alment farlige efter epidemilovens § 2,
stk. 3 og 5.
Det vil efter den foreslåede bestemmelse
være kommunalbestyrelsen, der kan træffe beslutning om
iværksættelse af overvågningen. Forslaget er
imidlertid ikke til hinder for, at kommunalbestyrelsen til brug for
den praktiske gennemførelse af overvågningen anvender
bistand fra eksterne parter. Der vil eksempelvis kunne anvendes
ekstern bistand til opsætningen af udstyr, selve
prøvetagningen, analyse af prøverne m.v. Der vil
kunne anvendes ekstern bistand både til overvågning af
spildevand ved renseanlæg og andre anlæg, der
tilhører eller anvendes af spildevandsforsyningsselskaber,
og ved private bygninger og anlæg.
Spildevandsforsyningsselskaber vil efter
aftale eller påbud kunne bistå kommunerne, når
det omhandler spildevand, som det er
spildevandsforsyningsselskabernes ansvar at håndtere, jf. de
foreslåede bestemmelser i § 44 a, stk. 3-5.
Resultatet af undersøgelserne, herunder
også undersøgelser som gennemføres med bistand
fra spildevandsforsyningsselskaber, jf. de foreslåede stk. 3
og 4, vil i samme omfang som andre smitteindikatorer kunne
indgå i kommunalbestyrelsens grundlag for beslutninger om
iværksættelse af lokale smitteforbyggende indsatser i
kommunen. Hvilke foranstaltninger, der vil kunne
iværksættes, vil afhænge af de konkrete
omstændigheder, herunder sygdommens karakter og validiteten
af resultaterne.
Afhængigt heraf vil resultaterne kunne
anvendes til at danne et overblik over områder i kommunen med
stor smitte og dermed danne grundlag for eksempelvis en
intensiveret testindsats eller øget oplysningsindsats. Det
vil også efter omstændighederne kunne indgå i
kommunalbestyrelsens grundlag for overvejelser om lokale
nedlukninger af kommunale institutioner m.v. på baggrund af
anstaltsforhold, når forholdene aktuelt og konkret tilsiger
det.
Med § 44 a, stk. 1,
2. pkt., foreslås det, at overvågning efter 1.
pkt. skal ske på en sådan måde, at det ikke er
muligt at identificere fysiske personer.
Bestemmelsen betyder, at den
overvågning, som kommunalbestyrelsen måtte beslutte
efter det forslåede stk. 1, 1. pkt., alene må
iværksættes, hvis det ikke er muligt at identificere
fysiske personer ved denne overvågning. Der foreslås
ikke fastsat en konkret mindstegrænse for antallet af
berørte personer eller husstande. Afgørende vil
være, at kommunalbestyrelsen konkret sikrer, at det
spildevand, der overvåges, og eventuelle prøver ikke
er personhenførbare, herunder at kommunalbestyrelsen
foretager en konkret vurdering af antallet af berørte
personer og husstande, der behandles oplysninger om sammenholdt med
mængden af indsamlede data.
Det foreslås med § 44 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
underretter Statens Serum Institut om resultaterne af den
overvågning, som kommunalbestyrelsen har iværksat efter
stk. 1.
Bestemmelsen betyder, at kommunalbestyrelser,
som efter det foreslåede stk. 1, beslutter at
iværksætte overvågning af spildevand, vil skulle
underrette Statens Serum Institut om resultatet af
overvågningen. Kommunalbestyrelsen vil efter bestemmelsen
skulle underrette Statens Serum Institut om detektion af patogener
i spildevandet, med henblik på at, dette kan indgå i
instituttets nationale overvågning af smitsomme sygdomme
sammen med øvrige overvågningsdata.
Kommunalbestyrelsen vil kunne indgå i
dialog med Statens Serum Institut om tidspunktet for underretningen
og om det nærmere omfang af underretningen og
resultaterne.
Med det foreslåede § 44 a, stk. 3, foreslås det, at
spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1, efter aftale med Statens Serum Institut eller
kommunalbestyrelsen kan bistå og medvirke til aktiviteter,
der er forbundet med overvågning af spildevand for smitsomme
sygdomme.
Den foreslåede bestemmelse vil sikre et
klart grundlag for, at spildevandsforsyningsselskaber kan
indgå aftaler med Statens Serum Institut eller
kommunalbestyrelser om bistand og medvirken til aktiviteter, der er
forbundet med overvågningen af spildevand.
Ved et spildevandsforsyningsselskab
forstås et vandselskab, der udøver
spildevandsforsyningsaktiviteter, dvs. transport, behandling eller
afledning af spildevand, mod betaling, jf. vandsektorlovens §
2, stk. 8, nr. 1 og 4.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
alene spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af
vandsektorlovens § 2, stk. 1. Vandsektorlovens § 2, stk.
1, omfatter bl.a. alle spildevandsforsyningsselskaber, der forsyner
eller har til formål at forsyne mindst ti ejendomme, og som
helt eller delvis, direkte eller indirekte er eller efter den 1.
januar 2010 har været ejet af en kommune. Disse selskaber
står for afledningen af langt størstedelen - ca. 99
pct. - af det spildevand, der afledes til renseanlæg.
Andre spildevandsforsyningsselskaber og
spildevandsanlæg er ikke omfattet af vandsektorlovens regler
og dermed heller ikke af de begrænsninger i deres virksomhed,
som følger af loven. Om disse vil kunne bistå med
smitteovervågning vil således som hidtil afhænge
af regelgrundlaget for det konkrete selskab eller
spildevandsanlæg, herunder dettes vedtægter m.v.
Der vil efter bestemmelsen kunne indgås
aftaler om spildevandsforsyningsselskabers deltagelse og medvirken
i alle aktiviteter, som måtte være nødvendige
for, at Statens Serum Institut eller kommunalbestyrelsen kan
gennemføre overvågningen af spildevand. Der vil
eksempelvis kunne være tale om, at
spildevandsforsyningsselskaber medvirker til planlægning og
udvælgelse af egnede prøvesteder, opsætningen af
måleudstyr og foretager selve prøveudtagningen.
Selskaberne vil efter omstændighederne også kunne
bistå med at arrangere transport af prøverne til
laboratorier til analyse. Transporten vil kunne arrangeres
afhængig af, hvad der er praktisk og logistisk muligt, f.eks.
via et budfirma, eller ved at laboratoriet selv indsamler og
transporterer prøverne. Det vil også kunne omfatte
f.eks. analyse af prøverne på stedet, hvis det teknisk
er muligt. Spildevandsforsyningsselskaber vil ikke kunne
indgå aftaler eller kontrakter med laboratorier.
Vedrørende definition af spildevand
henvises til bemærkningerne til det foreslåede stk.
1.
Overvågningen efter stk. 3, herunder
prøvetagningen, vil alene kunne omfatte spildevand, som
spildevandsforsyningsselskabet har ansvar for at håndtere,
jf. det foreslåede § 44 a, stk. 5, og vil således
ikke kunne omfatte overvågning af spildevand i konkrete
bygninger, som ikke er afledt til selskabet. I tilfælde, hvor
der er en kloakbrønd umiddelbart efter
spildevandsforsyningsselskabets overtagelse af vandet fra en
ejendom, vil overvågningen dog også kunne omfatte
dette, selv om spildevandet her kun stammer fra en enkelt
ejendom.
Spildevandsforsyningsselskaber vil efter
bestemmelsen alene kunne bistå og medvirke ved aftaler, som
Statens Serum Institut eller en kommunalbestyrelse har taget
initiativ til. Bestemmelsen giver således ikke mulighed for,
at spildevandsforsyningsselskaber kan iværksætte
overvågning af spildevand af egen drift eller efter aftale
med andre. Med forslaget vil det således bliver gjort klart,
at dette ikke vil være en del af
spildevandsforsyningsselskabernes hovedvirksomhed, heller ikke selv
om det ikke takstfinansieres.
Med det foreslåede § 44 a, stk. 4, foreslås det, at
Statens Serum Institut eller kommunalbestyrelsen kan påbyde
spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1, at bistå og medvirke til aktiviteter, der
er forbundet med overvågning af spildevand for smitsomme
sygdomme, hvis det ikke muligt at indgå en aftale efter stk.
3.
Den foreslåede bestemmelse vil sikre et
klart grundlag for, at Statens Serum Institut eller
kommunalbestyrelsen kan påbyde spildevandsforsyningsselskaber
at bistå og medvirke til aktiviteter, der er forbundet med
overvågning af spildevand, hvis det ikke har været
muligt at indgå en aftale efter det foreslåede stk.
3.
Den foreslåede bestemmelse omfatter
ligesom det foreslåede stk. 3 alene
spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1. Vandsektorlovens § 2, stk. 1, omfatter bl.a.
alle spildevandsforsyningsselskaber, der forsyner eller har til
formål at forsyne mindst ti ejendomme, og som helt eller
delvis, direkte eller indirekte er eller efter den 1. januar 2010
har været ejet af en kommune. Disse selskaber står for
afledningen af langt størstedelen - ca. 99 pct. - af det
spildevand, der afledes til renseanlæg.
Andre spildevandsforsyningsselskaber og
spildevandsanlæg er ikke omfattet af vandsektorlovens regler
og dermed heller ikke af de begrænsninger i deres virksomhed,
som følger af loven. Om disse vil kunne bistå med
smitteovervågning vil således som hidtil afhænge
af regelgrundlaget for det konkrete selskab eller
spildevandsanlæg, herunder dettes vedtægter m.v.
De aktiviteter, som
spildevandsforsyningsselskaberne vil kunne påbydes at deltage
og medvirke i, omfatter alle aktiviteter, som måtte
være nødvendige for, at Statens Serum Institut eller
kommunalbestyrelsen kan gennemføre overvågningen af
spildevand. Der vil eksempelvis kunne være tale om, at
spildevandsforsyningsselskaber medvirker til planlægning og
udvælgelse af egnede prøvesteder, opsætningen af
måleudstyr og foretager selve prøveudtagningen.
Selskaberne vil efter omstændighederne også kunne
bistå med at arrangere transport af prøverne til
laboratorier til analyse. Transporten vil kunne arrangeres
afhængig af, hvad der er praktisk og logistisk muligt, f.eks.
via et budfirma, eller ved at laboratoriet selv indsamler og
transporterer prøverne. Det vil også kunne omfatte
f.eks. analyse af prøverne på stedet, hvis det teknisk
er muligt. Spildevandsforsyningsselskaber vil ikke kunne
indgå aftaler eller kontrakter med laboratorier.
Vedrørende definition af spildevand
henvises til bemærkningerne til det foreslåede stk.
1.
Overvågningen efter stk. 4, herunder
prøvetagningen, vil alene kunne omfatte spildevand, som
spildevandsforsyningsselskabet har ansvar for at håndtere,
jf. det foreslåede § 44 a, stk. 5, og vil således
ikke kunne omfatte overvågning af spildevand i konkrete
bygninger, som ikke er afledt til selskabet. I tilfælde, hvor
der er en kloakbrønd umiddelbart efter
spildevandsforsyningsselskabets overtagelse af vandet fra en
ejendom, vil overvågningen dog også kunne omfatte
dette, selv om spildevandet her kun stammer fra en enkelt
ejendom.
Forpligtelsen vil alene indtræde og
gælde ved et påbud. Der vil således ikke efter
forslaget blive indført en generel forpligtelse eller
mulighed for, at spildevandsforsyningsselskaber kan
iværksætte overvågning af spildevand af egen
drift.
Statens Serum Institut og kommunalbestyrelsen
vil alene kunne påbyde spildevandsforsyningsselskaber at
medvirke og bistå, hvis det ikke muligt at indgå en
aftale efter stk. 3. Det betyder, at myndigheden forinden skal have
forsøgt at indgå frivillige aftaler med selskaberne,
forinden der udstedes påbud til selskabet om medvirken og
bistand. Ønsker Statens Serum Institut eller en
kommunalbestyrelse, at et spildevandsforsyningsselskab bistår
og medvirker, forudsættes det således, at der
indgås en dialog med selskabet herom og om den nærmere
gennemførelse af overvågningen, herunder stedet eller
stederne for overvågning og prøvetagning, med hvilken
kadence prøver skal tages m.v. Den foreslåede mulighed
for at påbyde spildevandsforsyningsselskaber at bistå
og medvirke vil således alene kunne bringes i anvendelse,
hvis det ikke gennem dialog og aftale er lykkedes at nå til
enighed om selskabets medvirken. Hvilke krav der stilles til
forsøget på at nå til enighed, vil bero på
en konkret vurdering, bl.a. afhængig af, hvor hastende det er
at få iværksat smitteovervågningen.
Resultatet af undersøgelserne vil i
samme omfang som andre smitteindikatorer kunne indgå i
Statens Serum Instituts datagrundlag i overvågningen af
smitsomme sygdomme og derved også i myndighedernes og det
politiske grundlag for beslutninger om iværksættelse af
smitteforebyggende foranstaltninger.
Resultatet af kommunalbestyrelsens
undersøgelser vil i samme omfang som andre smitteindikatorer
kunne indgå i kommunalbestyrelsens grundlag for beslutninger
om smitteforebyggende indsatser i kommunen. Hvilke
foranstaltninger, der vil kunne iværksættes, vil
afhænge af de konkrete omstændigheder, herunder
sygdommens karakter og validiteten af resultaterne.
Afhængigt heraf vil resultaterne kunne
anvendes til at danne et overblik over områder i kommunen med
stor smitte og dermed danne grundlag for eksempelvis en
intensiveret testindsats eller øget oplysningsindsats. Det
vil også efter omstændighederne kunne indgå i
kommunalbestyrelsens grundlag for overvejelser om lokale
nedlukninger af kommunale institutioner m.v. på baggrund af
anstaltsforhold, når forholdene aktuelt og konkret tilsiger
det.
Det foreslås, at vandselskaber, som ikke
medvirker eller bistår efter påbud herom, straffes med
bøde, jf. herved lovforslagets § 1, nr. 2, og den
foreslåede ændring af epidemilovens § 66, stk.
2.
Efter det foreslåede § 44 a, stk. 5, omfatter stk. 3 og 4
alene spildevand, som spildevandsforsyningsselskabet har ansvar for
at håndtere.
Den overvågning, som
spildevandsforsyningsselskaberne kan aftale eller blive
påbudt efter stk. 3 og 4, vil således alene kunne
omfatte spildevand, som spildevandsforsyningsselskabet har ansvar
for at håndtere. Spildevandsforsyningsselskabet overtager
ansvaret for håndteringen af spildevand, når det
afledes til dem. Ved afledning fra en ejendom til
spildevandsforsyningsselskabet, sker dette typisk ved
grundgrænsen. Bistanden omfatter dermed ikke
overvågning af spildevand i konkrete bygninger, hvor
spildevandet ikke er afledt til spildevandsforsyningsselskabet. I
tilfælde, hvor der er en kloakbrønd umiddelbart efter
spildevandsforsyningsselskabets overtagelse af vandet fra en
ejendom, vil overvågningen dog også kunne omfatte
dette, selv om spildevandet her kun stammer fra en enkelt
ejendom.
Spildevandsforsyningsselskaber, der kun
står for f.eks. rensning, kan tilsvarende alene aftale eller
påbydes bistand til overvågning af spildevand, som er
afledt til dem fra det selskab, der står for transporten af
vandet.
Det vil i praksis som hovedregel sige, at
selskabernes bistand vedrører overvågning via
spildevandselskabernes egne renseanlæg, pumpestationer og
kloakbrønde m.v.
Efter det foreslåede § 44 a, stk. 6, 1.
pkt., skal den myndighed, der efter stk. 3 har indgået
aftale med et spildevandsforsyningsselskab om selskabets bistand og
medvirken eller efter stk. 4 har påbudt et
spildevandsforsyningsselskab at bistå eller medvirke,
godtgøre alle selskabets omkostninger.
Bestemmelsen betyder, at omkostninger, som
spildevandsforsyningsselskaberne måtte have som følge
af en aftale om bistand og medvirken, afholdes af den myndighed,
der indgår aftale med selskabet om bistand eller medvirken,
det vil sige Statens Serum Institut eller den
pågældende kommunalbestyrelse. Tilsvarende gælder
i de tilfælde, hvor spildevandsforsyningsselskaberne
påbydes at bistå og medvirke.
Spildevandsforsyningsselskaberne vil alene
kunne fakturere den myndighed, der indgår aftale med eller
påbyder selskabet at bistå eller medvirke, for de
faktiske omkostninger, som selskabet måtte have som
følge af en aftale efter stk. 3 eller et påbud efter
stk. 4, herunder medgået tid for
spildevandsforsyningsselskabets ansatte til at opfylde aftalen
eller påbuddet. Hvis det er nødvendigt for et selskab
at rekvirere ekstern bistand eller ansætte yderligere
personale, vil omkostningerne hertil således også
skulle dækkes af myndigheden. Da
spildevandsforsyningsselskaberne efter de gældende regler
ikke må takstfinansiere omkostninger til
smitteovervågning, vil selskaberne være forpligtet til
at opkræve de fulde omkostninger hos myndigheden.
Bestemmelsen vil sikre, at
spildevandsforsyningsselskabernes omkostninger refunderes, og at
spildevandsforsyningsselskaberne således ikke skal afholde
omkostningerne gennem takstmidler.
Med § 44 a, stk.
6, 2. pkt., foreslås det,
at selskabet skal føre selvstændigt regnskab for disse
omkostninger og den godtgørelse, som selskabet modtager.
Bestemmelsen betyder, at selskabets
omkostninger til medvirken og bistand, herunder også
omkostninger i form af personaleressourcer, skal opgøres
separat og indgå i et selvstændigt regnskab, hvor
også den godtgørelse, som selskabet modtager fra
myndigheder, indgår.
Formålet er dels, at selskaberne kan
dokumentere, at de opkræver den korrekte godtgørelse
fra den eller de myndigheder, der indgår aftale med eller
påbyder selskabet at bistå eller medvirke efter stk. 3
eller 4, dels at omkostninger og indtægter kan holdes uden
for selskabernes økonomiske rammer, som er fastsat i
medfør af vandsektorloven.
Vandselskabernes økonomiske rammer er
reguleret i vandsektorloven og i bekendtgørelse nr. 2291 af
30. december 2020 om økonomiske rammer for vandselskaber.
Vandselskaberne får af Forsyningssekretariatet fastsat en
økonomisk ramme, som deres indtægter skal holde sig
inden for. Vandselskabernes økonomiske ramme omfatter ikke
aktiviteter med smitteovervågning som omtalt i dette
lovforslag og vil heller ikke gøre det fremover.
Til brug for Forsyningssekretariatets kontrol
med de økonomiske rammer skal selskaberne bl.a. indsende en
opgørelse over deres indtægter, jf.
bekendtgørelsens § 26. Det følger af de
gældende regler i bekendtgørelsens § 26, stk. 2,
at indtægter fra aktiviteter, som ifølge lovgivningen
skal have selvstændigt regnskab, indregnes i vandselskabets
indtægter i det omfang, det er muligt efter lovgivningen. De
indtægter, som selskaberne vil få som
godtgørelse for deres bistand og medvirken efter de
foreslåede bestemmelser i § 44 a, stk. 3 og 4, vil ikke
skulle indregnes som indtægt efter bestemmelsen, og de vil
dermed ikke få indflydelse på, hvor mange
indtægter selskaberne kan have til dækning af deres
aktiviteter i øvrigt. Omkostningerne til
spildevandsforsyningsselskabernes medvirken og bistand til
smitteovervågning vil heller ikke indgå i
benchmarkingen af selskaberne.
Til nr. 2
Da den foreslåede bestemmelse om
spildevandsforsyningsselskabers pligt til medvirken og bistand
efter påbud fra Statens Serum Institut eller en
kommunalbestyrelse er ny, er der ikke efter gældende ret
fastsat regler om straf for at undlade at efterkomme et
sådant påbud.
Efter epidemilovens § 66, stk. 2, er der
fastsat regler om straf for at undlade at efterkomme en anmodning
fremsat af Styrelsen for Patientsikkerhed. Efter denne bestemmelse
straffes, medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, med bøde den, der undlader at efterkomme en
anmodning fremsat af Styrelsen for Patientsikkerhed efter §
49, stk. 2, om juridiske personers afgivelse af personoplysninger,
og § 50, stk. 1, om udlevering af passageroplysninger.
Der kan efter epidemilovens § 66, stk. 4,
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Det foreslås, at der i epidemilovens
§ 66, stk. 2, efter »eller
§ 50, stk. 1« indsættes », eller et
påbud fra Statens Serum Institut eller en kommunalbestyrelse
efter § 44 a, stk. 4«.
Den foreslåede ændring vil betyde,
at den, der undlader at efterkomme et påbud fra Statens Serum
Institut eller en kommunalbestyrelse efter § 44 a, stk. 4,
straffes med bøde, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2021.
Da hovedloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger, vil tilsvarende gælde
for de foreslåede ændringer.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I epidemiloven, lov nr. 285 af 27. februar
2021, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter §
44 indsættes: | | | »§ 44
a. Kommunalbestyrelsen kan
iværksætte overvågning af spildevand med henblik
på at forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme
sygdomme. Overvågning efter 1. pkt. skal ske på en
sådan måde, at det ikke er muligt at identificere
fysiske personer. Stk. 2
Kommunalbestyrelsen underretter Statens Serum Institut om
resultaterne af den overvågning, som kommunalbestyrelsen har
iværksat efter stk. 1. Stk. 3.
Spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1, kan efter aftale med Statens Serum Institut eller
en kommunalbestyrelse bistå og medvirke til aktiviteter, der
er forbundet med overvågning af spildevand for smitsomme
sygdomme. Stk. 4. Er det
ikke muligt at indgå en aftale efter stk. 3, kan Statens
Serum Institut eller kommunalbestyrelsen påbyde
spildevandsforsyningsselskaber, der er omfattet af vandsektorlovens
§ 2, stk. 1, at bistå og medvirke til aktiviteter, der
er forbundet med overvågning af spildevand for smitsomme
sygdomme. Stk. 5. Stk. 3
og 4 omfatter spildevand, som spildevandsforsyningsselskabet har
ansvar for at håndtere. Stk. 6. Den
myndighed, der efter stk. 3 har indgået aftale med et
spildevandsforsyningsselskab om selskabets bistand og medvirken,
eller efter stk. 4 har påbudt et spildevandsforsyningsselskab
at bistå og medvirke, godtgør alle selskabets
omkostninger. Selskabet skal føre selvstændigt
regnskab for disse omkostninger og modtagne
godtgørelse.« | | | | §
66. --- | | | Stk. 2.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der undlader at efterkomme en
anmodning fremsat af Styrelsen for Patientsikkerhed efter §
49, stk. 2, eller § 50, stk. 1. Stk.
3-4. --- | | 2. I § 66, stk. 2, indsættes efter
»eller § 50, stk. 1«: », eller et
påbud fra Statens Serum Institut eller en kommunalbestyrelse
efter § 44 a, stk. 4«. |
|