Betænkning afgivet af
Epidemiudvalget den 11. juni 2021
1. Ændringsforslag
Radikale Venstres medlemmer af udvalget har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1.
Flertallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 2.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstre og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget ser med stor tilfredshed på, at
sundhedsministeren endelig har taget initiativ til at sikre
lovgrundlaget for udrulning af spildevandstest i Danmark. V og KF
finder dog hele forløbet omkring etablering og udrulning af
smitteopsporing via spildevandstest stærkt kritisabelt. Det
har været en langsommelig proces med modstridende oplysninger
fra både sundhedsministeren og Statens Serum Institut. V
finder det desuden utilfredsstillende, at regeringen ikke valgte at
forlænge forsøgsordningen med spildevandstest på
Bornholm, som kunne have bidraget med vigtig viden til den
nationale udrulning og forebygge senere smitteudbrud på
Bornholm.
For V og KF er det afgørende, at
alle både rå data og resultater fra spildevandstest
landet over bliver fuldt tilgængelige for offentligheden og
fremlagt på en sådan måde, at øvrige
eksperter og forskere har mulighed for at analysere på
oplysningerne. Det gælder både
spildevandsovervågning iværksat af Statens Serum
Institut og af kommunerne. V og KF opfordrer sundhedsministeren til
hurtigst muligt at fremlægge en konkret plan for national
udrulning af spildevandstest til smitteopsporing af covid-19,
således at der sikres smitteopsporing via spildevand i alle
landets kommuner.
Socialistisk Folkeparti
SF stemmer for lovforslaget, da det er
blevet præciseret, at data ikke må være
personhenførbare. SF mener videre, at indsamling af
spildevandsdata kun kan gøres med hjemmel i epidemiloven,
så der alene foretages overvågning, som kan begrundes i
epidemiloven med henblik på at sikre folkesundheden.
SF stemmer derfor også for
ændringsforslag nr. 1 og 2 og ønsker videre, at nogle
udvalgsspørgsmål og ministerens svar bliver optrykt i
betænkningen med henblik på at sikre transparens.
Radikale Venstre
Data indsamlet som en del af
smitteovervågningen i spildevand bør blive gjort
åbent og offentligt tilgængeligt.
Sundhedsministeren har i svar på L
234, spørgsmål 4 oplyst, at åbenhed om
grundlaget for beslutninger er et helt centralt element i
befolkningens tillid til den danske
epidemibekæmpelsesindsats. Det er derfor også efter
ministerens opfattelse afgørende, at resultater fra
spildevandsovervågningsindsatsen bliver offentligt
tilgængelige. Statens Serum Institut vil derfor
offentliggøre resultater af spildevandsovervågningen
på instituttets hjemmeside. Det gælder både den
overvågning af spildevand, som Statens Serum Institut selv
iværksætter, herunder den forberedende
undersøgelse, såvel som de undersøgelser, som
kommunerne måtte iværksætte, og som kommunerne
vil skulle underrette Statens Serum Institut om.
Radikale Venstre finder, at det skal
være de rå data og ikke bare tabulerede frekvenser el.
lign., som gøres åbent og offentligt
tilgængelige. Hvis andre eksperter skal kunne tjekke
konklusionerne, skal de have adgang til de data, der analyseres, og
ikke bare til resultaterne. Det skal ske under hensyn til at sikre
følsomme og personhenførbare data og bør
derfor ikke inkludere alle data indsamlet fra spildevand, men kun
dem, der er relevante for at estimere smittetallene. Dette kan
eksempelvis være de sekvensdata, der stammer fra en given
virus. Kun således kan analyserne efterprøves af andre
eksterne eksperter.
Radikale Venstre opfordrer
sundhedsministeren til efter forudgående høring i
relevante forskningsinstitutioner og -miljøer m.v. at
fastsætte retningslinjer for offentliggørelsen af data
indsamlet som en del af smitteovervågningen i spildevand.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et flertal (S,
V, DF, SF, EL og KF):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 44 a indsættes i stk. 1 efter 1. pkt. som nye punktummer:
»Kommunalbestyrelsen skal, inden den
træffer beslutning i henhold til 1. pkt., inddrage Styrelsen
for Patientsikkerhed og Statens Serum Institut. Sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler om kommunalbestyrelsens
inddragelse af Styrelsen for Patientsikkerhed og Statens Serum
Institut.«
[Kommunalbestyrelserne skal
rådføre sig med sundhedsmyndighederne, inden
spildevandsovervågning kan iværksættes]
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(SF og EL):
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 44 a indsættes i stk. 1 efter 1. pkt. som nye punktummer:
»Overvågning efter 1. pkt. kan
kun foretages, hvis minimum 10.000 personækvivalenter
indgår i overvågningen. Sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler om overvågning i
henhold til 2. pkt., herunder om, hvilke overvågninger der
undtagelsesvis kan foretages, uanset betingelsen i 2. pkt. ikke er
opfyldt.«
[Minimumskrav på 10.000
personækvivalenter, der skal indgå i et
indsamlingssted]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget er det
hensigten at sikre, at kommunalbestyrelserne ikke af egen drift kan
iværksætte spildevandsundersøgelser uden
først at have rådført sig med relevante
sundhedsmyndigheder, og at sundhedsmyndighederne har tilkendegivet,
at spildevandsovervågningen i det konkrete tilfælde
lever op til de betingelser, der følger af loven.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget
præciseres det, at der skal være et minimumsantal
på 10.000 personækvivalenter, der skal indgå i et
indsamlingssted. Sundhedsministeren kan dog fastsætte
nærmere regler om, hvilke overvågninger der
undtagelsesvis kan foretages, uanset betingelsen om minimum 10.000
personækvivalenter ikke kan opfyldes. I sådanne
tilfælde kan ministeren fastsatte regler om, at f.eks.
Dataetisk Råd eller de videnskabsetiske komitéer skal
inddrages i vurderingen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. maj 2021
og var til 1. behandling den 3. juni 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Epidemiudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 7. maj 2021 dette udkast til
udvalget, jf. EPI alm. del - bilag 266. Den 25. maj 2021 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et kommenteret
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
26 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål
og sundhedsministerens svar herpå er optrykt som bilag 1 til
betænkningen.
Leif Lahn Jensen (S) Jesper
Petersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Jeppe Bruus (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Kasper Sand Kjær (S) Jens Joel (S) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Stinus
Lindgreen (RV) fmd. Kristian
Hegaard (RV) Peder Hvelplund (EL) Karsten Lauritzen (V) Sophie
Løhde (V) nfmd. Jane
Heitmann (V) Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |
Bilag 1
Nogle af udvalgets
spørgsmål til sundhedsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og
sundhedsministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Spørgsmål nr. 6:
Af L 234 fremgår det, at der
endnu ikke er truffet beslutning om, hvorvidt en national udrulning
af spildevandsovervågning og smitteopsporing skal finde sted.
Vil ministeren redegøre for betydningen af denne
formulering, som umiddelbart er modstridende med ministerens
tidligere udtalelser?
Svar:
Som oplyst på samråd den 21. april 2021 er det
besluttet at iværksætte en landsdækkende
forberedende undersøgelse af spildevandsmetoden. Arbejdet er
i fuld gang, herunder med at sikre regelgrundlaget for
spildevandsselskabernes medvirken.
Parallelt arbejdes der på at udarbejde en plan for,
hvordan metoden kan skaleres og implementeres bredt og indgå
som en del af den samlede overvågning af COVID-19.
Således vil der være en plan klar, hvis
spildevandsovervågning viser sig som et velfungerende redskab
til håndtering af COVID-19. Der er endnu ikke truffet endelig
beslutning om planen for skalering og bred implementering af
spildevansmetoden.
Spørgsmål nr. 7:
Af L 234 fremgår det som en
del af forslaget, at kommunalbestyrelsen underretter Statens Serum
Institut om resultaterne af den spildevandsovervågning, som
kommunalbestyrelsen har iværksat - vil ministeren i
forlængelse af det redegøre for, hvorvidt resultaterne
af den lokale spildevandsovervågning vil være
offentligt tilgængelige, så der er fuld åbenhed
omkring tallene - og det ikke blot bliver Statens Serum Institut,
der har adgang til dem?
Svar:
. /. Jeg kan henvise til mit samtidige svar på
spørgsmål nr. 4 (L 234).
Spørgsmål nr. 8:
Ministeren har tidligere givet
udtryk for, at det ikke er relevant at overvåge enkelte
bygninger gennem spildevandstests, men af L 234 fremgår det
nu som en relevant mulighed at anvende overvågning af
spildevand som metode til tidlig varsling om smitteudbrud på
eksempelvis skoler og plejehjem. Vil ministeren redegøre
for, hvorfor det nu anses som en relevant fremgangsmåde?
Svar:
Overvågning af spildevand fra bygninger kan formentligt
anvendes til tidlig varsling af udbrud på
institutioner/konkrete bygninger med henblik på hurtigt at
kunne sætte ind med smitteforebyggende tiltag ved positivt
signal. Statens Serum Institut vurderer imidlertid, at
effektiviteten, og dermed den mulige anvendelse af dette endnu er
så uafklaret, at metoden indledende bør evalueres.
Det er derfor besluttet med den landsdækkende forberedende
undersøgelse at overvåge omkring 40 forskellige
bygninger med forskellige funktioner, da man herudfra vil kunne
konkludere noget om svagheder og styrker ved metoden.
Udvælgelsen af bygningerne skal ske i tæt samarbejde
med ejerne og den lokale forsyningsvirksomhed samt under hensyn til
bygningens brugere, de praktiske muligheder m.m.
Det er vigtigt for mig at understrege, at en bygnings brugere
skal informeres inden en eventuel igangsættelse af
spildevandsovervågning. Det er herudover ikke min intention,
at spildevandsovervågning skal målrettes ned til den
enkelte private husstand. Spildevandsovervågning af
bygninger, er udelukkende noget, som i værksættes
på større niveau, fx kollegier, større
virksomheder, fængsler eller lignende.
Spørgsmål nr. 9:
Vil ministeren redegøre for
logikken i, at man ikke fortsatte forsøget med
spildevandstests på Bornholm, da en fortsat overvågning
af spildevandet og dermed mulige nye smitteudbrud på Bornholm
kunne have bidraget med relevant viden for en større
implementering af spildevandtests, som der nu lægges op til
med L 234?
Svar:
I forbindelse med den delvise genåbning af Bornholm fra
den 1. marts 2021 besluttede regeringen at undersøge
spildevand for SARS-CoV-2. Dette skete i en projektperiode på
fire uger fra den 9. marts til den 7. april. Formålet var at
skaffe de første erfaringer med systematiske
COVID-19-målinger i spildevand i Danmark. Projektet bestod af
daglig prøvetagning og analyser fra de syv store
rensningsanlæg på Bornholm og var som sådan
ganske intensivt i sin opsætning. Projektet viste, at metoden
overordnet set fungerer, idet det logistisk set var muligt at
gennemføre overvågningen og få konkrete
resultater. Det viste dertil, at man med denne metode kan detektere
smitte i spildevandet også i situationer, hvor der kun er
ganske lidt smitte i samfundet, som det var tilfældet
på Bornholm i denne periode. Projektet opfyldte dermed sit
formål, og der sås ikke grund til ekstraordinært
at forlænge projektperioden.
Det blev samtidig besluttet at iværksætte en
landsdækkende forberedende undersøgelse af metoden.
Derfor arbejdes der nu på at forberede, at metoden
afprøves i større skala på rensningsanlæg
flere andre steder i landet.
Parallelt arbejdes der på at udarbejde en plan for,
hvordan metoden kan skaleres og implementeres bredt og indgå
som en del af den samlede epidemiovervågning.
. / .
Jeg kan desuden henvise til min tidligere besvarelse af
spørgsmål nr. 171 (alm. del).
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren redegøre for,
hvordan anvendelsen af smitteopsporing gennem
spildevandsovervågning forventes at spille sammen med brugen
af coronapasset?
Svar:
Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Justitsministeriet. Det kan herefter oplyses, at
testindsatsen i Danmark følger COVID-19-teststrategien, som
blev opdateret den 25. marts 2021. Teststrategien indeholder tre
faser. Vi befinder os på nuværende tidspunkt i
teststrategiens fase 1, der er kendetegnet ved, at den gradvise
genåbning af samfundet understøttes af massiv testning
og brug af coronapas.
I takt med at en større del af befolkningen vaccineres,
og sommersæsonen mindsker smitten, overgås gradvist til
fase 2. I fase 2 vil testindsatsen hurtigt blive nedskaleret og
fokuseret på grupper, som ikke er vaccinerede mv. Vi er
allerede stærkt på vej mod fase 2 med mindre testning i
takt med, at flere vaccineres.
På længere sigt, og når alle over 16 år,
der er blevet tilbudt vaccine, og som ønsker at modtage den,
er færdigvaccinerede, vil vi gå ind i strategiens fase
3. I fase 3 anvendes test primært som en del af den bredere
epidemiovervågningen, hvor danskerne langtfra vil blive
testet så hyppigt som i dag.
Spildevandsovervågning kan ikke erstatte alt test af
individer. Det er dog forventningen, at
spildevandsovervågning kan spille en central rolle i
epidemiovervågningen.
Spørgsmål nr. 11:
Vil ministeren redegøre for,
hvordan spildevandsovervågning vil indgå i den
fremtidige teststrategi?
Svar:
Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Justitsministeriet. Det kan herefter oplyses, at
testindsatsen i Danmark følger COVID-19-teststrategien af
den 25. marts 2021. Teststrategien er inddelt i tre faser. På
nuværende tidspunkt er vi forsat i teststrategiens fase 1,
der er kendetegnet ved, at den gradvise genåbning af
samfundet understøttes af massiv testning, og brug af
coronapas.
I takt med at en større del af befolkningen vaccineres,
og sommersæsonen mindsker smitten, overgås gradvist til
fase 2. I fase 2 vil testindsatsen hurtigt blive nedskaleret og
fokuseret på grupper, som ikke er vaccinerede mv. Vi er
allerede på vej mod fase 2 med mindre testning i takt med, at
flere vaccineres.
Når alle, der ønsker at tage imod tilbuddet om
vaccination, er færdigvaccinerede, vil vi gå ind i
strategiens fase 3, hvor danskerne langtfra vil blive testet
så hyppigt som i dag. Her forventes
spildevandsovervågning at spille en central rolle i den
fortsatte epidemiovervågning.
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren redegøre for,
om sundhedsmyndighederne vil lade sig inspirere af Ishøj
Kommune, der med succes har kombineret spildevandstest med
målrettede individuelle test?
Svar:
Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Justitsministeriet. Det kan herefter oplyses, at
testindsatsen i Danmark følger COVID-19-teststrategien, som
blev opdateret den 25. marts 2021. Teststrategien beskriver tre
faser. I fase 3 anvendes test primært som en del af den
bredere epidemiovervågningen, hvor danskerne langtfra vil
blive testet så hyppigt som i dag. Det er forventningen, at
spildevandsovervågning kan spille en central rolle i
epidemiovervågningen.
Der er igangsat et arbejde med at vurdere, hvornår og
hvordan spildevandsovervågning kan tages i anvendelse. Her
vil erfaringer fra bl.a. Ishøj og Bornholm også
indgå. Det er forventningen, at spildevandsovervågning
kan understøtte smitteopsporingen f.eks. ved at identificere
områder med smitte, hvorefter borgere i disse områder
kan opfordres til at få foretaget en PCR-test.
Spørgsmål nr. 13:
Vil ministeren redegøre for,
hvor mange penge staten vil kunne spare på teststrategien,
hvis man kombinerer spildevandstest med målrettede
individuelle test?
Svar:
Sundhedsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Justitsministeriet. Det kan herefter oplyses, at
testindsatsen i Danmark følger COVID-19-teststrategien, som
blev opdateret den 25. marts 2021. Teststrategien beskriver tre
faser. Vi befinder os på nuværende tidspunkt i
teststrategiens fase 1.
I takt med at en større del af befolkningen vaccineres,
og sommersæsonen mindsker smitten, overgås gradvist til
fase 2. I fase 2 vil testindsatsen hurtigt blive nedskaleret og
fokuseret på grupper, som ikke er vaccinerede mv.
Allerede nu (primo juni) forventer vi, at behovet for test har
toppet, og at der derfor vil ske et fald i brugen af test. Over de
forgangne to uger har der været en nedgang i det
gennemsnitlige testforbrug på ca. 10 pct. Derfor er
udgifterne til test allerede på vej ned. Udgifterne vil falde
yderligere i takt med udrulning af vaccinerne.
Når alle over 16 år, der er blevet tilbudt vaccinen,
og som ønsker at tage imod den, er færdigvaccinerede,
vil testindsatsen overgå til fase 3. Her forventes
spildevandstest at spille en central rolle som led i
epidemiovervågningen med fokus på nye mutationer og
smittespredning. Antallet af persontest forventes ligeledes at
være markant lavere.
Eftersom den konkrete anvendelse af spildevandsovervågning
som led i den samlede håndtering af COVID-19 endnu ikke er
afklaret, er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at
vurdere de konkrete økonomiske virkninger,
spildevandsovervågning vil have i praksis.
Spørgsmål nr. 14:
Kan ministeren afvise flere eksperters påstand i
Berlingske om, at en teststrategi, der kombinerer spildevandstest
med målrettede individuelle test, vil kunne sparre
statskassen for milliarder?
Svar:
. / .
Der henvises til samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
13 (L 234).
Spørgsmål nr. 15:
Kan ministeren uddybe, hvordan det
sikres, at spildevandsovervågningen ikke bruges til andre
formål end forebyggende smitteovervågning i regi af
COVID-19 pandemien?
Svar:
Der er ikke med lovforslaget lagt op til at begrænse
overvågningen af spildevand til COVID-19 alene.
Som det fremgår af det foreslåede § 44 a, stk.
1, kan kommunalbestyrelsen iværksætte overvågning
af spildevand med henblik på at forebygge og inddæmme
udbredelsen af smitsomme sygdomme generelt. Tilsvarende
gælder i de situationer, hvor der er behov for
spildevandsforsyningsselskabers bistand og medvirken efter stk. 3
og 4.
Som det også fremgår af lovforslagets almindelige
bemærkninger, vil overvågning via spildevand potentielt
også kunne anvendes til at overvåge
tilstedeværelsen eller egentlige udbrud af andre
sygdomsfremkaldende organismer, f.eks. hepatitis A-, hepatitis E-
og poliovirus, som alle er kendetegnet ved hyppigt at give
asymptomatisk infektion, ligesom det fremgår, at et muligt
fremtidsscenarium også vil være, at
spildevandsovervågning vil kunne anvendes til at holde
øje med forekomst af særligt resistente bakterier og
introduktionen i det danske samfund af nye sygdomsfremkaldende
mikroorganismer (kendte, fremmede eller helt nye sygdomme), der har
epidemisk potentiale.
Spørgsmål nr. 16:
Kan ministeren uddybe, hvorfor man
ikke forlængede spildevandsforsøget på
Bornholm?
Svar:
. / .
Jeg kan henvise til mit samtidige svar på
spørgsmål nr. 9 (L 234).
Spørgsmål nr. 17:
Kan ministeren uddybe, hvad der
menes med »større persongruppe« i forhold til
afgrænsning af spildevandsovervågning? Og hvordan
sikrer man, at dataen ikke risikerer at blive
personhenførbart?
Svar:
Begrebet »en større
persongruppe« var anvendt i den version af udkastet
til lovforslaget, som var i offentlig høring, såvel i
lovteksten som i bemærkningerne. Begrebet er sidenhen - i
ordlyden af lovteksten i den fremsatte version - ændret til
»Overvågning efter 1. pkt. skal
ske på en sådan måde, at det ikke er muligt at
identificere fysiske personer.«. Ændringen skete
for at fremhæve, at overvågningen skulle være
ikke personhenførbar.
Det er således en fejl, at begrebet fortsat genfindes
ét sted i lovforslagets almindelige bemærkninger.
. / .
Jeg har en klar forventning om, at kommuner, som måtte
gøre brug af denne mulighed, sikrer sig dette. Statens Serum
Instituts overvågning smitsomme sygdomme via spildevand,
herunder den forberedende undersøgelse, vil også blive
gennemført på en måde, så det sikres, at
det ikke er muligt at identificere fysiske personer. Jeg kan
henvise til mit samtidige svar på spørgsmål 3 (L
234)
Spørgsmål nr. 18:
Kan ministeren uddybe, hvordan man
sikrer, at data ikke bruges til andre formål, såsom
medicinalvirksomheders produktudvikling eller andre landes
forskningsprojekter, end specifikke danske sundhedsudfordringer
koblet til covid-19-pandemien?
Svar:
Kommunalbestyrelsen kan efter lovforslaget
iværksætte overvågning af spildevand med henblik
på at forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme
sygdomme.
Beslutning om iværksættelse af overvågningen
vil efter forslaget kunne ske på initiativ af
kommunalbestyrelsen, hvis det efter kommunalbestyrelsens vurdering
kan bidrage til kommunens arbejde med at forebygge og
inddæmme udbredelsen af smitsomme sygdomme, herunder
detektion af sygdomme og sygdomsfremkaldende organismer.
Statens Serum Institut har, som det fremgår af
lovforslagets almindelige bemærkninger, hjemmel hertil i
sundhedslovens § 222, som omhandler instituttets almindelige
varetagelse af opgaver med at forebygge og bekæmpe smitsomme
sygdomme. Statens Serum Institut får med lovforslaget
mulighed for at indgå aftale med eller påbyde
spildevandsforsyningsselskaber at medvirke og bistå.
Jeg har en klar forventning om, at myndighederne agerer inden
for de lovgivningsmæssige rammer, som vedtages af
Folketinget, og at spildevandsovervågning således ikke
iværksættes til andre formål.
. / .
Jeg skal dog gøre opmærksom på, at data, som
skal være ikke-personhenførbare, vil være
offentlige tilgængelige. Jeg kan henvise til mit samtidige
svar på spørgsmål 4 (L 234).
Spørgsmål nr. 19:
Kan ministeren uddybe, hvilke dele
af spildevandsovervågningen som skal bestemmes fra central
hånd, og hvor meget kommunerne selv kan bestemme?
Svar:
Det er hensigten, at overvågning af spildevandet i
første omgang skal implementeres via regeringens
landsdækkende forberedende undersøgelse
bestående af tre elementer: Overvågning af spildevand
via spildevandsforsyningsselskabernes anlæg, via bygninger og
løbende metodeudvikling. Parallelt arbejdes der på at
udarbejde en plan for, hvordan metoden kan skaleres og
implementeres bredt og indgå som en del af den samlede
overvågning af COVID-19.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger vil
kommunalbestyrelsen kunne iværksætte
overvågningen, hvis det efter kommunalbestyrelsens vurdering
kan bidrage til kommunens arbejde med at forebygge og
inddæmme udbredelsen af smitsomme sygdomme, herunder
detention af sygdomme og sygdomsfremkaldende organismer.
De beføjelser, kommunerne vil få med forslaget, er
derfor et handlerum og en mulighed for at tage aktiv del i
smitteovervågningen. Det kan være relevant, hvis man
lokalt - ud fra kommunernes lokale kendskab - mener, at der kan
være behov for overvågningen som supplement til de
statslige undersøgelser.
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, vil
kommunalbestyrelsen i forbindelse med vurderingen af, om
overvågning skal iværksættes, kunne søge
råd og vejledning hos de centrale sundhedsmyndigheder,
herunder Statens Serum Institut, som kan iværksætte en
bredere statslig overvågning af spildevand, og hos Styrelsen
for Patientsikkerhed, som rådgiver om generelle
smitteforebyggende tiltag.
Spørgsmål nr. 20:
Kan ministeren uddybe, hvorvidt
lovforslaget gælder andre situationer end håndtering af
covid-19-pandemien?
Svar:
. / .
Jeg kan henvise til mit samtidige svar på
spørgsmål nr. 15 (L 234).
Spørgsmål nr. 21:
Kan ministeren uddybe, hvad
offentlighedens tilgang til data bliver, og om befolkningen og
andre eksperter får muligheden for at vurdere dataen?
Svar:
. / .
Jeg kan henvise til mit samtidige svar på
spørgsmål nr. 4 (L 234).
Spørgsmål nr. 22:
Kan ministeren uddybe, hvor hurtigt
covid-19 viser sig i afføring/urin sammenlignet med test og
symptomer?
Svar:
Jeg har bedt om bidrag fra Statens Serum Institut, som kan
oplyse følgende:
»Man kun kan påvise virus i afføringen hos
cirka halvdelen af de personer, der får ¬COVID-19, og
meget sjældent i urin. Der er desværre ikke
offentliggjort nogen studier, hvor man har fulgt personer med
regelmæssige afføringsprøver fra det
øjeblik, de er smittet med COVID-19, til de for eksempel
får symptomer, for at undersøge hvor tidligt man kan
finde virus i afføringen. Man kan påvise virus i
podninger cirka to dage inden, folk bliver syge. Det er
sandsynligt, at det samme er gældende for
afføringsprøver, men vi ved det ikke. Virus ser ud
til i lige høj grad at findes i afføringen hos folk
med og uden symptomer.«
Spørgsmål nr. 23:
Kan ministeren uddybe
spildevandsovervågningens rolle i forhold til test-indsatsen,
og om denne skal overtage andre forebyggende tiltag, såsom
coronapas?
Svar:
. / .
Der henvises til samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
11 (L 234).
Spørgsmål nr. 24:
Kan ministeren uddybe
internationale erfaringer på området, og hvordan de
kan, eller ikke kan, overføres til dansk kontekst?
Svar:
Flere andre lande har iværksat
spildevandsovervågning for COVID-19 på
renseanlæg. Der er endnu ikke et samlet internationalt
overblik over, hvordan de konkrete data fra overvågningen via
spildevand anvendes i beredskabssammenhæng, dvs. som
udgangspunkt for tiltag, indgreb osv.
Erfaringerne fra udlandet viser, at analyser fra vand fra
renseanlæg i større byområder, i store
træk giver det samme billede, som man får fra direkte
persontest af borgerne i byen. Der kan dog være en tendens
til et publiceringsbias, således at de succesfulde historier
hyppigere rapporteres. Der er så vidt vides ikke lavet
kritisk sammenlignende analyse af et stort datamateriale, med fokus
på hvor ofte spildevandsanalyser giver misvisende
resultater.
EU-kommissionen udsendte 17. marts 2021 henstilling om en
fælles tilgang til at indføre en systematisk
overvågning af SARS-CoV-2 og varianter heraf i spildevand i
de 27 medlemslande. Henstilling opfordrer medlemslandene til
hurtigst muligt og inden 1. oktober 2021 at indføre national
overvågning af COVID--19 i spildevand.
Spørgsmål nr. 25:
Kan ministeren garantere, at den
indsamlede data kun bliver brugt til epidemibekæmpelse, og at
kommunerne kun kan indsamle spildevandsdata med hjemmel i
epidemiloven samt at private virksomheder, der er involveret i
indsamling af spildevandsdata som led i epidemibekæmpelse, er
forpligtede til at destruere data efter den er videresendt til
myndighederne, og at den indsamlede spildevandsdata på intet
tidspunkt vil blive givet væk eller solgt til
medicinalselskaber eller udenlandske forskningsprojekter?
Svar:
. / .
Fsva. om den indsamlede data kun bliver brugt til
epidemibekæmpelse, kan jeg henvise til mit samtidige svar
på spørgsmål nr. 15 (L 234).
Med lovforslaget gennemføres de nødvendige
tilpasninger af epidemiloven med henblik på at sikre dels et
klart grundlag til, at kommunalbestyrelsen kan tage initiativ til
at foretage lokal overvågning af spildevand med inddragelse
af eksterne parter, herunder bl.a. spildevandsforsyningsselskaber,
med henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af
smitsomme sygdomme.
De beføjelser, kommunerne vil få med forslaget, er
derfor et handlerum og en mulighed for at tage aktiv del i
smitteovervågningen. Det kan være relevant, hvis man
lokalt - ud fra kommunernes lokale kendskab - mener, at der kan
være behov for overvågningen som supplement til de
statslige undersøgelser.
Der vil blive indgået kontrakter med de private
virksomheder, der involveres i indsamling af spildevandsdata. Af
kontrakterne vil fremgå krav til håndtering og
opbevaring af data, som de private virksomheder skal efterleve.
Jeg har en klar forventning om, at tilsvarende vil gøre
sig gældende for de kommuner, som måtte gøre
brug af denne mulighed, sikrer sig dette.
. / .
Jeg kan desuden henvise til mit samtidige svar på
spørgsmål nr. 18 (L 234).