Ændringsforslag stillet den 23. juni
2021
Til § 1
Af sundhedsministeren:
1) I
den under nr. 1 forslåede § 44 a affattes stk. 1, 2. pkt., således:
»Kommunalbestyrelsen skal, inden den
iværksætter overvågning af spildevand efter 1.
pkt., rådføre sig med Statens Serum
Institut.«
[Kommunalbestyrelsens pligt til at
rådføre sig med Statens Serum Institut]
2) I
den under nr. 1 forslåede § 44 a ændres i stk. 1, 3. pkt., »inddragelse af
Styrelsen for Patientsikkerhed og« til:
»rådførsel med«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter § 44 a, stk. 1, 1. pkt., jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, kan kommunalbestyrelsen
iværksætte overvågning af spildevand med henblik
på at forebygge og inddæmme udbredelsen af smitsomme
sygdomme.
Ved andenbehandlingen af lovforslaget blev
ændringsforslag nr. 1 vedtaget. Med ændringsforslaget
blev der i § 44 a, stk. 1, indsat et 2. pkt., hvorefter
kommunalbestyrelsen, inden den træffer beslutning i henhold
til 1. pkt., skal inddrage Styrelsen for Patientsikkerhed og
Statens Serum Institut.
Af bemærkningerne til
ændringsforslaget fremgår det, at det med
ændringsforslaget er hensigten at sikre, at
kommunalbestyrelserne ikke af egen drift kan iværksætte
spildevandsundersøgelser uden først at have
rådført sig med relevante sundhedsmyndigheder, og at
sundhedsmyndighederne har tilkendegivet, at
spildevandsovervågningen i det konkrete tilfælde lever
op til de betingelser, der følger af loven.
Det foreslås at nyaffatte det
vedtagene § 44 a, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås således, at det
fastsættes, at kommunalbestyrelsen, inden den
iværksætter overvågning af spildevand efter 1.
pkt., skal rådføre sig med Statens Serum Institut.
Den foreslåede nyaffattelse vil
indebære to ændringer i forhold til det vedtagne
ændringsforslag.
Ændringen vil for det første
sikre, at kommunalbestyrelsen alene skal rådføre sig
med Statens Serum Institut og ikke tillige Styrelsen for
Patientsikkerhed. Det bemærkes i den forbindelse, at det
efter Sundhedsministeriets opfattelse ikke vil være
hensigtsmæssigt, at to sideordnede myndigheder
tillægges en parallel rådgivnings- eller
godkendelseskompetence.
Ændringen vil for det andet
indebære, at der alene vil være tale om
rådførsel. Det vil derimod ikke være en
betingelse for kommunalbestyrelsens iværksættelse af
overvågningen, at Statens Serum Institut har godkendt den
påtænkte overvågning af spildevand.
Det bemærkes i den forbindelse, at
det vedtagne ændringsforslag nr. 1 synes at forudsætte
en egentlig godkendelsesordning, henset til, at det foreslås,
at kommunalbestyrelsen ikke kan iværksætte
overvågning, uden at sundhedsmyndighederne har tilkendegivet,
at spildevandsovervågningen i det konkrete tilfælde
lever op til de betingelser, der følger af loven.
Det vil efter Sundhedsministeriets
opfattelse ikke være hensigtsmæssigt med en egentlig
godkendelsesordning. Det skyldes, at den forslåede kommunale
kompetence skal betragtes som et supplement til de statslige
initiativer på området, der giver kommunalbestyrelsen,
som har det lokale kendskab til behovet for overvågning, et
handlerum til at iværksætte overvågning.
En egentlig godkendelsesordning vil desuden
medføre, at kommunalbestyrelsen ikke med samme hastighed vil
kunne iværksætte overvågningen som konsekvens af
den sagsbehandling, som en godkendelsesordning vil indebære
for såvel kommunen som Statens Serum Institut.
Den foreslåede rådførsel
vil kunne bestå af rådgivning til kommunen om
anvendelsesmuligheder for og specifikke formål med
spildevandsbaseret overvågning af covid-19, herunder i hvilke
konkrete situationer overvågningen vil kunne være
særlig eller mindre egnet, og derved den overordnede
hensigtsmæssighed af kommunens forslag. Der vil også
kunne være tale om rådgivning om skalering af indsatsen
og prøvetagningshyppighed, rådgivning om tolkning af
resultater fra overvågningen og om kendskab til anden
kommunal overvågning og rådgivning om genomsekventering
af prøver af spildevand med henblik på at vurdere
forekomsten af virusvarianter. Endvidere vil der kunne være
tale om rådgivning af kommunen, hvis den fremsætter
ønsker om at overvåge andre sygdomme end covid-19 via
spildevand, herunder f.eks., om den patogene agens, der
forårsager sygdommen, er egnet til
spildevandsovervågning.
Til nr. 2
Efter § 44 a, stk. 1, 3. pkt.,
fastsætter sundhedsministeren nærmere regler om
kommunalbestyrelsens inddragelse af Styrelsen for Patientsikkerhed
og Statens Serum Institut.
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
1, hvorefter kommunalbestyrelsen alene skal rådføre
sig med Statens Serum Institut, foreslås en
konsekvensændring af § 44 a, stk. 1, 3. pkt.
Det forslås derfor, at
»inddragelse af Styrelsen for Patientsikkerhed og«
ændres til: »rådførsel med«.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at der efter bemyndigelsesbestemmelsen vil kunne
fastsættes regler om kommunalbestyrelsens
rådførsel med Statens Serum Institut.