Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 27. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 32 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3.
Skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 4-32.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV og EL) vil stemme imod ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF og LA) indstiller de under A og B nævnte
forslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de af DF stillede
ændringsforslag til de under A og B nævnte forslag.
Hvis der ikke er flertal for delingen, vil mindretallet stemme for
de af skatteministeren til det udelte lovforslag stillede
ændringsforslag og imod det samlede lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte forslag til vedtagelse med
det til det under A nævnte forslag stillede
ændringsforslag og indstiller det under B nævnte
forslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det til det under B
nævnte forslag stillede ændringsforslag. Hvis der ikke
er flertal for delingen, vil mindretallet stemme for de af
skatteministeren til det udelte lovforslag stillede
ændringsforslag og imod det samlede lovforslag.
Et tredje
mindretal (Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget, til
ændringsforslagene og til lovforslaget.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre er positivt indstillet over for
lovforslaget og synes, at der er mange gode elementer i
lovforslaget, men da lovforslaget indeholder skattestigninger,
stemmer Venstre imod lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF og LA):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, momsloven og
forskellige andre love (Implementering af det omarbejdede
cirkulationsdirektiv og ændringer i
alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til
virksomheders bevillings- og registreringsforhold,
præcisering af bagatelgrænsereglen i en række
afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder
og køreskolers salg af motorkøretøjer og
tilpasning til EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens
indtræden m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 3-8, 10-24
og 29-71, § 2, nr. 1, 2, 4-10, 12-30 og 34-78, § 3, nr.
1, 3-12, 14-44, 47 og 49-73, § 4, nr. 1, 2, 4, 6-10, 12-27, 30
og 32-75, § 5, nr. 1, 6-9, 12 og 19-21, §§ 6-20 og
§ 21, stk. 1, 3-9 og 11-13.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om energiafgift af
mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven,
tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og momsloven
(Implementering af direktivet om militær mobilitet og
ændring i alkoholstrukturdirektivet vedrørende det
afgiftspligtige vareområde for mousserende vin og frugtvin
m.m.)« omfattende § 1, nr. 2, 9 og 25-28, § 2, nr.
3, 11 og 31-33, § 3, nr. 2, 13, 45, 46 og 48, § 4, nr. 3,
5, 11, 28, 29 og 31, og § 5, nr. 2-5, 10, 11 og 13-18, og
§ 21.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 21
2) Stk.
6-9 affattes således:
»Stk. 6.
Regler fastsat i medfør af § 4 b, stk. 8, og § 15,
stk. 5, i lov om energiafgifter af mineralolieprodukter m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1349 af 1. september 2020, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 4 b, stk. 11, i lov om
energiafgifter af mineralolieprodukter m.v., jf. denne lovs §
1, nr. 17, og § 15, stk. 6, i lov om energiafgifter af
mineralolieprodukter m.v., jf. denne lovs § 1, nr. 37.
Stk. 7. Regler
fastsat i medfør af spiritusafgiftslovens § 8, stk. 9,
og § 20 a, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 504 af 21.
april 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af
spiritusafgiftslovens § 8, stk. 12, jf. denne lovs § 2,
nr. 17, og spiritusafgiftslovens § 20 a, stk. 6, jf. denne
lovs § 2, nr. 44.
Stk. 8. Regler
fastsat i medfør af tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 9,
og § 19, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 19 af 8.
januar 2018, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af
tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 12, jf. denne lovs § 3,
nr. 18, og tobaksafgiftslovens § 19, stk. 6, jf. denne lovs
§ 3, nr. 35.
Stk. 9. Regler
fastsat i medfør af øl- og vinafgiftslovens § 6
a, stk. 8, og § 15, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr.
1451 af 8. oktober 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 11, jf. denne lovs
§ 4, nr. 19, og øl- og vinafgiftslovens § 15, stk.
6, jf. denne lovs § 4, nr. 40.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 21
3)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 21
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
9 og 25-28, § 2, nr. 3, 11 og 31-33, § 3, nr. 2, 13, 45,
46 og 48, § 4, nr. 3, 11, 28, 29 og 31, og § 5, nr. 2-5,
10, 11 og 13-18, træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 9, stk. 17, i lov om energiafgifter af
mineralolieprodukter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af
1. september 2020, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 9,
stk. 18, i lov om energiafgifter af mineralolieprodukter m.v., jf.
denne lovs § 1, nr. 27.
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af spiritusafgiftslovens § 15, stk. 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 504 af 21. april 2020, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af spiritusafgiftslovens § 15, stk. 6,
jf. denne lovs § 2, nr. 33.
Stk. 5. Regler fastsat i
medfør af tobaksafgiftslovens § 29, stk. 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af tobaksafgiftslovens § 29, stk. 6,
jf. denne lovs § 3, nr. 48.
Stk. 6. Regler fastsat i
medfør af øl- og vinafgiftslovens § 11, stk. 5,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1451 af 8. oktober 2020, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af øl- og
vinafgiftslovens § 11, stk. 6, jf. denne lovs § 4, nr.
31.
Stk. 7. Regler fastsat i
medfør af momslovens § 36, stk. 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. september 2019, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af momslovens § 36, stk.
7, jf. denne lovs § 5, nr. 11.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, SF, RV
og EL):
4) I
de under nr. 10 foreslåede
ændringer af § 4 udgår
i den indledende tekst »og stk. 4, 1.
pkt.,«.
[Ændring af § 4, stk. 4,
1. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v.
udgår]
5) I
den under nr. 20 foreslåede
ændring af § 4 b, stk. 7,
der bliver stk. 10, indsættes efter
»formål««: », og i stk. 7, 2. pkt., der bliver stk. 10, 2. pkt.,
ændres »stk. 6« til: »stk.
9««.
[Ændring af henvisning som
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 17]
6) I
den under nr. 52 foreslåede
affattelse af § 28, stk. 6,
ændres i 1. pkt. »medmindre
der er sket en uregelmæssighed, jf. § 32, jf. stk. 8,
hæfter den autoriserede modtager« til:
»hæfter den autoriserede modtager, medmindre der er
sket en uregelmæssighed, jf. § 32, jf. stk.
8«.
[Sproglig ændring]
7) I
det under nr. 67 foreslåede § 32, stk. 2, ændres i 1. pkt. »§ 15 a, stk. 4«
til: »§ 15 a, stk. 5«.
[Ændring af forkert
henvisning i lovforslaget]
Til § 2
8) I
den under nr. 20 foreslåede
ændring af § 8, stk. 7, der
bliver stk. 10, indsættes efter
»formål««: », og i stk. 7, 2. pkt., der bliver stk. 10, 2. pkt.,
ændres »stk. 6« til: »stk.
9««.
[Ændring af henvisning som
konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 17]
9) I
det under nr. 23 foreslåede § 9 a, stk. 2, 1. pkt., ændres
»registreringen« til: »autoriseringen«.
[Sproglig ændring]
10)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»01. § 9 a, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Det er en betingelse for at opnå autorisation som oplagshaver
her i landet, at virksomheden eller personen har et lokale, som kan
benyttes til at fremstille, forarbejde, behandle, aftappe,
oplægge, modtage, afsende eller udlevere afgiftspligtige
ubeskattede varer, og som told- og skatteforvaltningen har godkendt
inden autoriseringen. Denne betingelse gælder dog ikke for
virksomheder, der autoriseres som oplagshaver efter § 8, stk.
9, nr. 1. Skatteministeren kan fastsætte de nærmere
regler for administrationen efter 1. pkt.««
[Nyaffattelse af
spiritusafgiftslovens § 9 a, stk. 2, med ikrafttrædelse
den 13. februar 2023, så henvisningen til § 8, stk. 6,
nr. 1, ændres som konsekvens af lovforslagets § 2, nr.
17, hvorefter spiritusafgiftslovens § 8, stk. 6, bliver stk. 9
med ikrafttrædelse den 13. februar 2023]
11)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
15, stk. 2, ændres »nr. 2« til: »nr.
7«.«
[Ændring af henvisning som
konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 30, fra og med den 1.
januar 2022]
12) I
den under nr. 59 foreslåede
affattelse af § 33, stk. 6,
ændres i 1. pkt. »medmindre
der er sket en uregelmæssighed, jf. § 34, jf. stk. 8,
hæfter den autoriserede modtager« til:
»hæfter den autoriserede modtager, medmindre der er
sket en uregelmæssighed, jf. § 34, jf. stk.
8«.
[Sproglig ændring]
13)
Efter nr. 64 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
33, stk. 10, ændres »stk. 5« til:
»stk. 6«.«
[Ændring af henvisning som
konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 44, fra og med den 13.
februar 2023]
14)
Efter nr. 65 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
33, stk. 12, 1. pkt., ændres »§ 9 a, stk.
2, 2. pkt.« til: »§ 9 a, stk. 2, 3.
pkt.««
[Ændring af henvisning som
konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 23, fra og med den 1.
juli 2021]
15) I
det under nr. 74 foreslåede § 34, stk. 2, ændres i 1. pkt. »§ 20 b, stk. 4«
til: »§ 20 b, stk. 5«.
[Ændring af forkert
henvisning i lovforslaget]
Til § 3
16) I
den under nr. 21 foreslåede
ændring af § 10 a, stk. 7,
der bliver stk. 10, indsættes efter
»formål««: », og i stk. 7, 2. pkt., der bliver stk. 10, 2. pkt.,
ændres »stk. 6« til: »stk.
9««.
[Ændring af henvisning som
konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 18]
17) I
den under nr. 28 foreslåede
ændring af § 13, stk. 1, 2.
pkt., ændres »»autoriserede« til:
»registrerede«« til: »»autoriserede
varemodtagere« til: »registrerede
varemodtagere««.
[Sproglig præcisering]
18) I
det under nr. 41 foreslåede § 20, stk. 2, 1. pkt., ændres
»registreringen« til: »autoriseringen«.
[Sproglig ændring]
19)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»01. § 20, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Det er en betingelse for at opnå autorisation som oplagshaver
her i landet, at virksomheden eller personen har et lokale, som kan
benyttes til at fremstille, forarbejde, oplægge, modtage,
afsende eller udlevere afgiftspligtige ubeskattede varer, og som
told- og skatteforvaltningen har godkendt inden autoriseringen.
Denne betingelse gælder dog ikke for virksomheder, der
autoriseres som oplagshaver efter § 10 a, stk. 9, nr. 1.
Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for
administrationen efter 1. pkt.««
[Nyaffattelse af
tobaksafgiftslovens § 20, stk. 2, med ikrafttrædelse den
13. februar 2023, så henvisningen til § 10 a, stk. 6,
nr. 1, ændres som konsekvens af lovforslagets § 3, nr.
18, hvorefter tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 6, bliver stk.
9 med ikrafttrædelse den 13. februar 2023]
20)
Efter nr. 48 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
31, stk. 2, ændres »§ 35« til:
»§ 34«.«
[Ændring af forkert
henvisning i tobaksafgiftsloven]
21) I
den under nr. 54 foreslåede
affattelse af § 31, stk. 6,
ændres i 1. pkt. »medmindre
der er sket en uregelmæssighed, jf. § 35, jf. stk. 8,
hæfter den autoriserede modtager« til:
»hæfter den autoriserede modtager, medmindre der er
sket en uregelmæssighed, jf. § 35, jf. stk.
8«.
[Sproglig ændring]
22) I
det under nr. 70 foreslåede § 35, stk. 2, ændres i 1. pkt. »20 a, stk. 4« til:
»§ 20 a, stk. 5«.
[Ændring af forkert
henvisning i lovforslaget og redaktionel ændring]
Til § 4
23) I
den under nr. 22 foreslåede
ændring af § 6 a, stk. 7,
der bliver stk. 10, indsættes efter
»formål««: », og i stk. 7, 2. pkt., der bliver stk. 10, 2. pkt.,
ændres »stk. 6« til: »stk.
9««.
[Ændring af henvisning som
konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 19]
24) I
det under nr. 24 foreslåede § 7, stk. 2, 1. pkt., ændres
»registreringen« til: »autoriseringen«.
[Sproglig ændring]
25)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»01. § 7, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Det er en betingelse for at opnå autorisation som oplagshaver
her i landet, at virksomheden eller personen har et lokale, som kan
benyttes til at fremstille, forarbejde, behandle, aftappe,
oplægge, modtage, afsende eller udlevere afgiftspligtige
ubeskattede varer, og som told- og skatteforvaltningen har godkendt
inden autoriseringen. Denne betingelse gælder dog ikke for
virksomheder, der autoriseres som oplagshaver efter § 6 a,
stk. 9, nr. 1. Skatteministeren kan fastsætte de
nærmere regler for administrationen efter 1.
pkt.««
[Nyaffattelse af øl- og
vinafgiftslovens § 7, stk. 2, med ikrafttrædelse den 13.
februar 2023, så henvisningen til § 6 a, stk. 6, nr. 1,
ændres som konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 19,
hvorefter øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 6, bliver
stk. 9 med ikrafttrædelse den 13. februar 2023]
26) I
den under nr. 55 foreslåede
affattelse af § 27, stk. 6,
ændres i 1. pkt. »medmindre
der er sket en uregelmæssighed, jf. § 30, jf. stk. 8,
hæfter den autoriserede modtager« til:
»hæfter den autoriserede modtager, medmindre der er
sket en uregelmæssighed, jf. § 30, jf. stk.
8«.
[Sproglig ændring]
27)
Efter nr. 61 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
27, stk. 12, 1. pkt., ændres »§ 7, stk. 2,
2. pkt.« til: »§ 7, stk. 2, 3. pkt.«
[Ændring af henvisning som
konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 24, fra og med den 1.
juli 2021]
28) I
det under nr. 70 foreslåede § 30, stk. 2, ændres i 1. pkt. »§ 15 a, stk. 4«
til: »§ 15 a, stk. 5«.
[Ændring af forkert
henvisning i lovforslaget]
Ny paragraf
29)
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 01
I lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1353 af 2.
september 2020, som ændret ved § 7 i lov nr. 2225 af 29.
december 2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 19 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Told- og skatteforvaltningen kan give offentligheden adgang til
oplysninger om virksomheders bevillingsforhold og virksomheders
registrering som oplagshaver i henhold til denne lov. Udleveringen
kan ske, når der angives SE-nummer/cvr-nummer på en
virksomhed. Oplysningerne kan udleveres mundtligt, skriftligt eller
elektronisk.««
[Hjemmel til at udlevere
oplysninger om virksomheders bevillingsforhold og virksomheders
registrering som oplagshaver efter lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter]
Til § 21
30) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 3-8, 10-24 og 30-70, § 2, nr. 4-10, 12-22, 01,
24-29, 34-64, 03 og 65-77, § 3, nr. 3-11, 13-29, 34-40, 01,
42-44, 47 og 49-72, og § 4, nr. 4, 6-10, 12-23, 01, 25, 26 og
32-74, træder i kraft den 13. februar 2023.«
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
ændringsforslag nr. 10, 13, 19 og 25]
31) I
stk. 4 indsættes efter
»§ 8, nr. 2,«: »§ 01,«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
ændringsforslag nr. 29]
32) I
stk. 5 ændres »2 og
30« til: »2, 30 og 02«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for
ændringsforslag nr. 11]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag. Det ene forslag (A) vedrører implementering af
det omarbejdede cirkulationsdirektiv og ændringer i
alkoholstrukturdirektivet, justering af reglerne om adgang til
virksomheders bevillings- og registreringsforhold,
præcisering af bagatelgrænsereglen i en række
afgiftslove, justering af momsreglerne for udlejningsvirksomheder
og køreskolers salg af motorkøretøjer og
tilpasning til EU-regler af tidspunktet for momsfradragsrettens
indtræden m.v. Det andet lovforslag (B) vedrører
implementering af direktivet om militær mobilitet og
ændring i alkoholstrukturdirektivet vedrørende det
afgiftspligtige vareområde for mousserende vin og frugtvin
m.m.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
forslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås det at ændre »varemodtager« til
»registreret varemodtager« i § 4, stk. 3, 1. pkt.,
og stk. 4, 1. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. (herefter mineralolieafgiftsloven). Med ændringen vil
der komme til at stå »registrering som registreret
varemodtager« i mineralolieafgiftslovens § 4, stk. 4, 1.
pkt. Dette har ikke været hensigten.
Med ændringsforslaget udgår
ændringen i lovforslagets § 1, nr. 10, af
»varemodtager« til »registreret
varemodtager« i mineralolieafgiftslovens § 4, stk. 4, 1.
pkt.
Til nr. 5, 8, 11, 13, 14,
16, 23 og 27
Der er tale om ændringer af
henvisninger som konsekvens af lovforslaget.
Til nr. 6, 12, 21 og
26
Der er tale om sproglige ændringer,
hvorved der ændres i sætningens opbygning. I
lovforslaget står der: »For betaling af afgift af
varer, der efter overgang til forbrug i et andet EU-land
transporteres her til landet med henblik på levering til
erhvervsmæssige formål […], medmindre der er
sket en uregelmæssighed, […] hæfter den
autoriserede modtager.«
Den indskudte sætning
»medmindre der er sket en uregelmæssighed«
gør sætningen svær at læse. Med
ændringsforslagene kommer der til at stå: »For
betaling af afgift af varer, der efter overgang til forbrug i et
andet EU-land transporteres her til landet med henblik på
levering til erhvervsmæssige formål […]
hæfter den autoriserede modtager, medmindre der er sket en
uregelmæssighed […].«
Hensigten med ændringsforslagene er
at gøre bestemmelserne lettere at forstå.
Til nr. 7, 15 og 28
Der er tale om ændringer af forkerte
henvisninger i lovforslaget.
Til nr. 9, 18 og 24
Der er tale om sproglige ændringer af
»registreringen« til »autoriseringen«, da
godkendelsen af lokalet skal ske inden autoriseringen af den
autoriserede oplagshaver og ikke inden registreringen af den
autoriserede oplagshaver.
Til nr. 10
Efter gældende ret er det efter
spiritusafgiftslovens § 9 a, stk. 2, 1. pkt., en betingelse
for at opnå autorisation som oplagshaver her i landet efter
spiritusafgiftsloven, at Skatteforvaltningen forinden har godkendt
lokalerne, som virksomheden vil benytte til fremstilling,
behandling, aftapning, opbevaring og udlevering af afgiftspligtige
ubeskattede varer.
Det fremgår imidlertid ikke eksplicit
af spiritusafgiftsloven, at en virksomhed eller person skal have et
afgiftsoplag/lokale, men blot, at hvis virksomheden eller personen
har dette, skal lokalet godkendes af Skatteforvaltningen. Dette har
i praksis medført, at der er tvivl om, hvorvidt virksomheder
efter gældende ret har mulighed for at blive autoriseret som
oplagshaver i Danmark uden at have et afgiftsoplag.
Denne tvivl rettes der op på med
lovforslagets § 2, nr. 23, hvor det foreslås at
ophæve spiritusafgiftslovens § 9 a, stk. 2, 1. pkt., og
i stedet indsætte to nye punktummer fra og med den 1. juli
2021.
Spiritusafgiftslovens § 9 a, stk. 2,
indeholder efter gældende ret også et 2. pkt. Med den i
lovforslagets § 2, nr. 23, foreslåede ophævelse af
1. pkt. og indsættelse af to nye punktummer bliver 2. pkt.
til 3. pkt. Efter det gældende 2. pkt. er skatteministeren
bemyndiget til at fastsætte de nærmere regler for
administrationen efter 1. pkt. Det betyder bl.a., at
skatteministeren kan fastsætte, at en ansøgning om
autorisation som oplagshaver skal vedlægges en plantegning
over virksomhedens lokaler og anlæg til at fremstille,
opbevare og udlevere varer, og fastsætte, hvilke krav
virksomhedens lokaler skal overholde, herunder at de ikke benyttes
til beboelse eller køkken, og at der skal foretages en
fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige varer, der er betalt
afgift af, og afgiftspligtige varer, der er oplagt under
afgiftssuspensionsordningen. Herudover vil skatteministeren kunne
fastsætte kravene for, at to eller flere virksomheder
benytter fælleslokaler.
I det i lovforslagets § 2, nr. 23,
foreslåede § 9 a, stk. 2, 2. pkt., foreslås det,
at virksomheder, der er registreret som oplagshaver for fjernsalg,
ikke er omfattet af den foreslåede betingelse om lokaler her
i landet. Der er på den baggrund en henvisning til
spiritusafgiftslovens § 8, stk. 6, nr. 1.
Med lovforslagets § 2, nr. 17,
foreslås det at ophæve spiritusafgiftslovens § 8,
stk. 4, og det foreslås, at der samtidig indsættes fire
nye stykker fra og med den 13. februar 2023. Dette betyder, at
spiritusafgiftslovens § 8, stk. 6, bliver § 8, stk.
9.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre henvisningen i spiritusafgiftslovens § 9 a,
stk. 2, 2. pkt., fra en henvisning til § 8, stk. 6, nr. 1, til
en henvisning til § 8, stk. 9, nr. 1, fra og med den 13.
februar 2023. Med ændringsforslaget foreslås en
nyaffattelse af spiritusafgiftslovens § 9 a, stk. 2.
Efter det foreslåede 1. pkt. vil det
være en betingelse for at opnå autorisation som
oplagshaver her i landet, at virksomheden eller personen har et
lokale, som kan benyttes til at fremstille, forarbejde, behandle,
aftappe, oplægge, modtage, afsende eller udlevere
afgiftspligtige ubeskattede varer, og som Skatteforvaltningen har
godkendt inden autoriseringen.
Efter det foreslåede 2. pkt. vil den
i 1. pkt. foreslåede betingelse om lokale her i landet ikke
skulle gælde for virksomheder, der autoriseres som
oplagshavere efter § 8, stk. 9, nr. 1 (det tidligere § 8,
stk. 6, nr. 1).
Efter det foreslåede 3. pkt.
bemyndiges skatteministeren til at fastsætte de nærmere
regler for administrationen efter 1. pkt. Det betyder bl.a., at
skatteministeren kan fastsætte, at en ansøgning om
autorisation som oplagshaver skal vedlægges en plantegning
over virksomhedens lokaler og anlæg til at fremstille,
opbevare og udlevere varer, og fastsætte, hvilke krav
virksomhedens lokaler skal overholde, herunder at de ikke benyttes
til beboelse eller køkken, og at der skal foretages en
fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige varer, der er betalt
afgift af, og afgiftspligtige varer, der er oplagt under
afgiftssuspensionsordningen. Herudover vil skatteministeren kunne
fastsætte kravene for, at to eller flere virksomheder
benytter fælleslokaler.
Til nr. 17
Med lovforslagets § 3, nr. 28,
foreslås det at ændre »autoriserede« til
»registrerede« i tobaksafgiftslovens § 13, stk. 1,
2. pkt. Imidlertid fremgår »autoriserede« to
gange af tobaksafgiftslovens § 13, stk. 1, 2. pkt. Det
fremgår derfor ikke klart af lovforslagets § 3, nr. 28,
hvilket af de »autoriserede« der foreslås
ændret.
Med ændringsforslaget
præciseres det, at det er »autoriserede
varemodtagere«, som skal ændres til »registrerede
varemodtagere« i den i lovforslagets § 3, nr. 28,
foreslåede ændring af § 13, stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 19
Efter gældende ret er det efter
tobaksafgiftslovens § 20, stk. 2, 1. pkt., en betingelse for
at opnå autorisation som oplagshaver her i landet efter
tobaksafgiftsloven, at Skatteforvaltningen forinden har godkendt
lokalerne, som virksomheden vil benytte til fremstilling,
opbevaring og udlevering af afgiftspligtige ubeskattede varer.
Det fremgår imidlertid ikke eksplicit
af tobaksafgiftsloven, at en virksomhed eller person skal have et
afgiftsoplag/lokale, men blot, at hvis virksomheden eller personen
har dette, skal lokalet godkendes af Skatteforvaltningen. Dette har
i praksis medført, at der er tvivl om, hvorvidt virksomheder
efter gældende ret har mulighed for at blive autoriseret som
oplagshaver i Danmark uden at have et afgiftsoplag.
Denne tvivl rettes der op på med
lovforslagets § 3, nr. 41, hvor det foreslås at
ophæve tobaksafgiftslovens § 20, stk. 2, 1. pkt., og i
stedet indsætte to nye punktummer fra og med den 1. juli
2021.
Tobaksafgiftslovens § 20, stk. 2,
indeholder efter gældende ret også et 2. pkt. Med den i
lovforslagets § 3, nr. 41, foreslåede ophævelse af
1. pkt. og indsættelse af to nye punktummer bliver 2. pkt.
til 3. pkt. Efter det gældende 2. pkt. er skatteministeren
bemyndiget til at fastsætte de nærmere regler for
administrationen efter 1. pkt. Det betyder bl.a., at
skatteministeren kan fastsætte, at en ansøgning om
autorisation som oplagshaver skal vedlægges en plantegning
over virksomhedens lokaler og anlæg til at fremstille,
opbevare og udlevere varer, og fastsætte, hvilke krav
virksomhedens lokaler skal overholde, herunder at de ikke benyttes
til beboelse eller køkken, og at der skal foretages en
fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige varer, der er betalt
afgift af, og afgiftspligtige varer, der er oplagt under
afgiftssuspensionsordningen.
I det i lovforslagets § 3, nr. 41,
foreslåede § 20, stk. 2, 2. pkt., foreslås det, at
virksomheder, der er registreret som oplagshaver for fjernsalg,
ikke er omfattet af den foreslåede betingelse om lokaler her
i landet. Der er på den baggrund en henvisning til
tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 6, nr. 1.
Med lovforslagets § 3, nr. 17,
foreslås det at ophæve tobaksafgiftslovens § 10 a,
stk. 4, og det foreslås samtidig at indsætte fire nye
stykker fra og med den 13. februar 2023. Dette betyder, at
tobaksafgiftslovens § 10 a, stk. 6, bliver § 10 a, stk.
9.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre henvisningen i tobaksafgiftslovens § 20,
stk. 2, 2. pkt., fra en henvisning til § 10 a, stk. 6, nr. 1,
til en henvisning til § 10 a, stk. 9, nr. 1, fra og med den
13. februar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås
en nyaffattelse af tobaksafgiftslovens § 20, stk. 2.
Efter det foreslåede 1. pkt. vil det
være en betingelse for at opnå autorisation som
oplagshaver her i landet, at virksomheden eller personen har et
lokale, som kan benyttes til at fremstille, forarbejde,
oplægge, modtage, afsende eller udlevere afgiftspligtige
ubeskattede varer, og som Skatteforvaltningen har godkendt inden
autoriseringen.
Efter det foreslåede 2. pkt. vil den
i 1. pkt. foreslåede betingelse om lokale her i landet ikke
skulle gælde for virksomheder, der autoriseres som
oplagshavere efter § 10 a, stk. 9, nr. 1 (det tidligere §
10 a, stk. 6, nr. 1).
Efter det foreslåede 3. pkt.
bemyndiges skatteministeren til at fastsætte de nærmere
regler for administrationen efter 1. pkt. Det betyder bl.a., at
skatteministeren kan fastsætte, at en ansøgning om
autorisation som oplagshaver skal vedlægges en plantegning
over virksomhedens lokaler og anlæg til at fremstille,
opbevare og udlevere varer, og fastsætte, hvilke krav
virksomhedens lokaler skal overholde, herunder at de ikke benyttes
til beboelse eller køkken, og at der skal foretages en
fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige varer, der er betalt
afgift af, og afgiftspligtige varer, der er oplagt under
afgiftssuspensionsordningen.
Til nr. 20
I tobaksafgiftslovens § 31, stk. 2,
henvises der til § 35, stk. 2. Tobaksafgiftslovens § 31,
stk. 2, handler om, hvem der hæfter for afgiften ved
uregelmæssigheder i forbindelse med transport af varer under
afgiftssuspensionsordningen. § 35, stk. 2, angår
imidlertid, hvornår der foreligger en uregelmæssighed
ved transport af varer, der er bestemt til erhvervsmæssig
oplægning eller fjernsalg. Henvisningen skulle rettelig have
været til § 34, stk. 2, som angår, hvornår
der foreligger en uregelmæssighed ved transport af varer
under afgiftssuspensionsordningen.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre henvisningen i tobaksafgiftslovens § 31,
stk. 2, fra en henvisning til § 35, stk. 2, til en henvisning
til § 34, stk. 2.
Til nr. 22
Der er tale om ændringer af forkerte
henvisninger i lovforslaget og en redaktionel ændring med
indsættelse af et manglende paragraftegn.
Til nr. 25
Efter gældende ret er det efter
øl- og vinafgiftslovens § 7, stk. 2, 1. pkt., en
betingelse for at opnå autorisation som oplagshaver her i
landet efter øl- og vinafgiftsloven, at Skatteforvaltningen
forinden har godkendt lokalerne, som virksomheden vil benytte til
fremstilling, behandling, aftapning, opbevaring og udlevering af
afgiftspligtige ubeskattede varer.
Det fremgår imidlertid ikke eksplicit
af øl- og vinafgiftsloven, at en virksomhed eller person
skal have et afgiftsoplag/lokale, men blot, at hvis virksomheden
eller personen har dette, skal lokalet godkendes af
Skatteforvaltningen. Dette har i praksis medført, at der er
tvivl om, hvorvidt virksomheder efter gældende ret har
mulighed for at blive autoriseret som oplagshaver i Danmark uden at
have et afgiftsoplag.
Denne tvivl rettes der op på med
lovforslagets § 4, nr. 24, hvor det foreslås at
ophæve øl- og vinafgiftslovens § 7, stk. 2, 1.
pkt., og i stedet indsætte to nye punktummer fra og med den
1. juli 2021.
Øl- og vinafgiftslovens § 6,
stk. 2, indeholder efter gældende ret også et 2. pkt.
Med den i lovforslagets § 4, nr. 24, foreslåede
ophævelse af 1. pkt. og indsættelse af to nye
punktummer bliver 2. pkt. til 3. pkt. Efter det gældende 2.
pkt. er skatteministeren bemyndiget til at fastsætte de
nærmere regler for administrationen efter 1. pkt. Det betyder
bl.a., at skatteministeren kan fastsætte, at en
ansøgning om autorisation som oplagshaver skal
vedlægges en plantegning over virksomhedens lokaler og
anlæg til at fremstille, opbevare og udlevere varer, og
fastsætte, hvilke krav virksomhedens lokaler skal overholde,
herunder at de ikke benyttes til beboelse eller køkken, og
at der skal foretages en fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige
varer, der er betalt afgift af, og afgiftspligtige varer, der er
oplagt under afgiftssuspensionsordningen. Herudover vil
skatteministeren kunne fastsætte kravene for, at to eller
flere virksomheder benytter fælleslokaler.
I det i lovforslagets § 4, nr. 24,
foreslåede § 7, stk. 2, 2. pkt., foreslås det, at
virksomheder, der er registreret som oplagshaver for fjernsalg,
ikke er omfattet af den foreslåede betingelse om lokaler her
i landet. Der er på den baggrund en henvisning til øl-
og vinafgiftslovens § 6 a, stk. 6, nr. 1.
Med lovforslagets § 4, nr. 19,
foreslås det at ophæve øl- og vinafgiftslovens
§ 6 a, stk. 4, og det foreslås samtidig at
indsætte fire nye stykker fra og med den 13. februar 2023.
Dette betyder, at øl- og vinafgiftslovens § 6 a, stk.
6, bliver § 6 a, stk. 9.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre henvisningen i øl- og vinafgiftslovens
§ 7, stk. 2, 2. pkt., fra en henvisning til § 6 a, stk.
6, nr. 1, til en henvisning til § 6 a, stk. 9, nr. 1, fra og
med den 13. februar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås
en nyaffattelse af øl- og vinafgiftslovens § 7, stk.
2.
Efter det foreslåede 1. pkt. vil det
være en betingelse for at opnå autorisation som
oplagshaver her i landet, at virksomheden eller personen har et
lokale, som kan benyttes til at fremstille, forarbejde, behandle,
aftappe, oplægge, modtage, afsende eller udlevere
afgiftspligtige ubeskattede varer, og som Skatteforvaltningen har
godkendt inden autoriseringen.
Efter det foreslåede 2. pkt. vil den
i 1. pkt. foreslåede betingelse om lokale her i landet ikke
skulle gælde for virksomheder, der autoriseres som
oplagshavere efter § 6 a, stk. 9, nr. 1 (det tidligere §
6 a, stk. 6, nr. 1).
Efter det foreslåede 3. pkt.
bemyndiges skatteministeren til at fastsætte de nærmere
regler for administrationen efter 1. pkt. Det betyder bl.a., at
skatteministeren kan fastsætte, at en ansøgning om
autorisation som oplagshaver skal vedlægges en plantegning
over virksomhedens lokaler og anlæg til at fremstille,
opbevare og udlevere varer, og fastsætte, hvilke krav
virksomhedens lokaler skal overholde, herunder at de ikke benyttes
til beboelse eller køkken, og at der skal foretages en
fysisk adskillelse mellem afgiftspligtige varer, der er betalt
afgift af, og afgiftspligtige varer, der er oplagt under
afgiftssuspensionsordningen. Herudover vil skatteministeren kunne
fastsætte kravene for, at to eller flere virksomheder
benytter fælleslokaler.
Til nr. 29
Med lovforslaget foreslås det at
indsætte hjemmel til udlevering af oplysninger om
virksomheders bevillings- og oplagshaverregistreringsforhold i
følgende love: lov om afgift af cfc og visse industrielle
drivhusgasser, chokoladeafgiftsloven, emballageafgiftsloven, lov om
forskellige forbrugsafgifter, lov om afgift af konsum-is,
kulafgiftsloven, lov om afgift af kvælstof indeholdt i
gødninger m.m., lov om afgift af kvælstofoxider,
mineralolieafgiftsloven, pvc-afgiftsloven, lov om afgift af svovl,
tobaksafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.
Denne hjemmel skulle imidlertid også
være indsat i lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter
(herefter CO2-afgiftsloven). Med
nærværende ændringsforslag foreslås
hjemmelen også indsat i CO2-afgiftsloven.
Baggrunden herfor er, at virksomheder har
mulighed for at modtage afgiftspligtige varer afgiftsfrit, f.eks.
når virksomhederne køber afgiftspligtige varer og
anvender disse til afgiftsfrie formål, jf. CO2-afgiftslovens § 8. Når
virksomheden kan modtage de afgiftspligtige varer uden afgift,
undgås det, at afgiften bliver pålagt den afgiftsfrie
anvendelse, som virksomheden udøver. Virksomheder, der ikke
er registreret i henhold til CO2-afgiftslovens bestemmelser, skal
søge Skatteforvaltningen om en bevilling til afgiftsfrit at
købe afgiftspligtige varer med henblik på at producere
andre (afgiftsfrie) varer.
De virksomheder, som skal levere varerne
(sælgeren/leverandøren), skal inden leveringen sikre
sig, at den modtagende virksomhed har bevilling til at kunne
modtage varer afgiftsfrit. Hvis den leverende virksomhed
ønsker at få bekræftet, at den modtagende
virksomhed har en bevilling, kan den leverende virksomhed i dag
få oplysning om dette hos Skatteforvaltningen via en mundtlig
eller skriftlig henvendelse. Oplysningen udleveres ikke uden en
begrundelse.
Den leverende virksomhed har ansvaret for,
at den modtagende virksomhed rent faktisk har bevilling til at
modtage varerne afgiftsfrit, og at den modtagende virksomhed
overholder betingelserne i sin bevilling. Sidstnævnte
oplysninger indhentes direkte hos den modtagende virksomhed ved
indhentelse af dennes bevilling.
Virksomheder, der er registreret efter
gasafgiftsloven, kulafgiftsloven eller mineralolieafgiftsloven, vil
oftest også skulle registreres efter CO2-afgiftsloven. En række
bestemmelser i gasafgiftsloven, kulafgiftsloven og
mineralolieafgiftsloven finder ligeledes anvendelse på
virksomheder registreret efter CO2-afgiftsloven, jf. lovens § 3. Det
betyder f.eks., at en virksomhed, der er registreret som
oplagshaver efter gasafgiftsloven, kulafgiftsloven og
mineralolieafgiftsloven for et afgiftsområde, som også
kræver registrering for CO2-afgift, er berettiget til at købe
afgiftspligtige varer fra andre oplagshavere uden at betale CO2-afgift. Virksomheder, der er registreret
som oplagshavere for CO2-afgift, har
således ret til at modtage afgiftspligtige varer afgiftsfrit,
jf. § 8. Oplagshavere kan modtage varerne fra andre
oplagshavere, som ligeledes har mulighed for at afsende varerne
afgiftsfrit. En oplagshaver (sælger/leverandør), som
leverer varer til en anden oplagshaver (køberen), skal sikre
sig, at køberen faktisk er registreret som oplagshaver.
Skatteforvaltningen stiller i den forbindelse krav om, at
leverandøren har en kopi af køberens
registreringsattest/-bevis. Leverandøren har ligeledes i
dette tilfælde ansvaret for, at køberen rent faktisk
er registreret som oplagshaver og derfor kan modtage varerne
afgiftsfrit.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 5 i CO2-afgiftslovens §
19.
Det foreslås i 1. pkt., at der
indføres en hjemmel, hvorefter Skatteforvaltningen vil kunne
give offentligheden digital adgang til oplysninger om virksomheders
bevillingsforhold og virksomheders registrering som oplagshaver i
henhold til CO2-afgiftsloven.
Det betyder, at det bliver muligt for
Skatteforvaltningen at give offentligheden adgang til elektronisk
at få be- eller afkræftet, om en virksomhed har en
bevilling eller er registreret som oplagshaver. Skatteforvaltningen
vil således ikke kunne offentliggøre en fuld liste
over virksomheders bevillingsforhold og oplagshaverautorisation,
men vil kunne gøre det muligt for offentligheden selv at
slå disse oplysninger op.
Dataene skal ikke anvendes i
markedsføringsøjemed el.lign.
Skatteforvaltningen vil således ikke
være berettiget til i kommercielt øjemed og i
konkurrence med Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) at
sælge databasen helt eller delvis.
Den digitale løsning vil alene kunne
be- eller afkræfte, om en virksomhed har en bevilling eller
er registreret som oplagshaver. De bevillinger, som
Skatteforvaltningen udsteder, indeholder bl.a. en række
bestemmelser om, hvad varerne må bruges til, krav til
regnskabsførelse, kontrolhjemmel for Skatteforvaltningen og
straffebestemmelser. Det er fortsat leverandørens ansvar at
få afdækket, hvorvidt bevillingsindehaveren lever op
til de betingelser, der er fastsat i bevillingen, og om modtageren
af varerne rent faktisk er registreret som oplagshaver. Dette kan
f.eks. blive afdækket, ved at leverandøren
spørger modtagervirksomheden eller anmoder om en kopi af
registreringsbeviset eller en kopi af bevillingen.
Det foreslås i 2. pkt., at
udleveringen af oplysningerne vil kunne ske, når der er
anført SE-nummer/cvr-nummer på en virksomhed.
Det betyder, at udleveringen af
oplysningerne vil kunne ske, når der angives
SE-nummer/cvr-nummer på en eller flere bestemte virksomheder.
Den, der vil slå oplysningerne op, skal således kunne
anføre en af disse oplysninger for at kunne søge en
virksomheds bevillingsforhold eller oplagshaverregistrering frem i
systemet. Der vil således ikke kunne stilles krav om
begrundelse, hvis en virksomhed f.eks. slår op i den
elektroniske løsning. Med den foreslåede ordning vil
flere få adgang til oplysningerne end efter gældende
ret.
Det foreslås i 3. pkt., at
oplysningerne vil kunne udleveres mundtligt, skriftligt eller
elektronisk.
Det betyder, at oplysningerne ud over at
kunne fremsøges elektronisk i systemet vil kunne indhentes
hos Skatteforvaltningen mundtligt eller skriftligt.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.4.
Til nr. 30
Med ændringsforslag nr. 10, 13, 19 og
25 rettes der i henvisninger i spiritusafgiftsloven,
tobaksafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven, som ved
lovforslaget foreslås at skulle ændres fra og med den
13. februar 2023, og som ved en fejl ikke var medtaget i det
oprindelige lovforslag.
Henvisningerne, som foreslås
ændret ved ændringsforslag nr. 10, 13, 19 og 25, sker
alle som konsekvens af rykninger i bestemmelser, der foreslås
ændret fra og med den 13. februar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ændringsforslag nr. 10, 13, 19 og 25 skal træde
i kraft den 13. februar 2022, og derfor foreslås det at
indsætte dem i lovforslagets § 21, stk. 3.
Til nr. 31
Efter lovforslagets § 21, stk. 4,
fastsætter skatteministeren ikrafttrædelsestidspunktet
for de bestemmelser, hvorefter Skatteforvaltningen får
hjemmel til at give offentligheden adgang til at få be- eller
afkræftet, om en virksomhed har en bevilling eller er
registreret/autoriseret som oplagshaver efter lov om afgift af cfc
og visse industrielle drivhusgasser, chokoladeafgiftsloven,
emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om
afgift af konsum-is, kulafgiftsloven, lov om afgift af
kvælstof indeholdt i gødninger m.m., lov om afgift af
kvælstofoxider, mineralolieafgiftsloven, pvc-afgiftsloven,
spiritusafgiftsloven, lov om afgift af svovl, tobaksafgiftsloven og
øl- og vinafgiftsloven. Denne adgang gives elektronisk, og
der skal derfor ske tilretning i it-systemer. Bestemmelserne skal
derfor først træde i kraft, når
it-løsningen er færdigudviklet.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ikrafttrædelsestidspunktet for ændringsforslag
nr. 29, hvorefter ovennævnte hjemmel indsættes i
CO2-afgiftsloven, ligeledes
fastsættes af skatteministeren.
Til nr. 32
Med ændringsforslag nr. 11
foreslås det at ændre en henvisning i
spiritusafgiftslovens § 15, stk. 2. Dette sker som konsekvens
af lovforslagets § 2, nr. 30, hvor der ændres i
spiritusafgiftsloven fra og med den 1. januar 2022.
Da henvisningen i spiritusafgiftslovens
§ 15, stk. 2, foreslås ændret som konsekvens af
lovforslagets § 2, nr. 30, som foreslås at træde i
kraft den 1. januar 2022, foreslås det, at
ændringsforslag nr. 11 skal følge samme
ikrafttrædelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. maj 2021
og var til 1. behandling den 12. maj 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 19. marts 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 179. Den 5. maj 2021 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |