Fremsat den 5. maj 2021 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Forlængelse af
uddannelsesløftet med forhøjet dagpengesats på
110 pct. til 2022 samt undtagelse for genindplacering i en ny
dagpengeperiode for personer omfattet af
uddannelsesløftet)
§ 1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret bl.a. ved lov nr.
1051 af 30. juni 2020 og senest ved § 4 i lov nr. 467 af 20.
marts 2021, foretages følgende ændring:
1. I
§ 97 a, stk. 1, ændres
»31. december 2021« til: »31. december
2022«.
§ 2
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 215 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 467 af 20. marts 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 53, stk. 8, indsættes
efter »dog ikke medlemmer,«: »som er omfattet af
et uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller medlemmer,«.
§ 3
Loven træder i kraft den 14. juni 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | 2.1. | Forlængelse af
uddannelsesløft for ledige med ret til en erhvervsuddannelse
med forhøjet dagpengesats på 110 pct. med ét
år | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.2. | Undtagelse for
automatisk genindplacering i en dagpengeperiode for medlemmer
omfattet af uddannelsesløftet efter § 97 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 3.1. | Forlængelse af
uddannelsesløft for ledige med ret til en erhvervsuddannelse
med forhøjet dagpengesats på 110 pct. med ét
år | 3.2. | Undtagelse for
automatisk genindplacering i en dagpengeperiode for medlemmer
omfattet af uddannelsesløftet på 110 pct.
dagpenge | 3.3. | Implementeringskonsekvenser | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klima- og
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet har den 9. februar 2021
indgået Aftale om yderligere forbedringer af
hjælpepakkerne for ikke mindst de mindre
erhvervsdrivende.
Det fremgår af aftalen, at
aftalepartierne er enige om at forlænge retten til at
påbegynde et uddannelsesløft til 110 pct. af deres
hidtidige dagpengesats med yderligere et år. Dette
indebærer konkret en forlængelse af initiativerne i
Aftale om ekstraordinært løft af ledige fra juni 2020
og Finanslovsaftalen for 2021.
Dette lovforslag udmønter aftalens
initiativ vedrørende forlængelsen af
uddannelsesløft for ledige med retten til en
erhvervsuddannelse på 110 procent dagpenge i 2020-2021,
så retten også er gældende i 2022.
Derudover indeholder lovforslaget en
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., der
undtager medlemmer, som er omfattet af et uddannelsesløft
på 110 pct. dagpenge, fra automatisk at blive genindplaceret
i en dagpengeperiode og dermed få beregnet en ny dagpengesats
i dagpengesystemet, når de har haft et års
beskæftigelse på fuldtid.
Formålet med denne ændring er at
sikre den politiske intention om, at man skal kunne tage et
uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge inden for den
resterende del af ens nuværende dagpengeperiode.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Forlængelse af uddannelsesløft for
ledige med ret til en erhvervsuddannelse med forhøjet
dagpengesats på 110 pct. med ét år
2.1.1. Gældende ret
I den gældende § 97 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats er der indført en
midlertidig ordning med ret for dagpengemodtagere til tilbud om en
erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov for
arbejdskraft.
Efter § 97 a,
stk. 1, i loven har dagpengemodtagere, som er fyldt 30 år, i
perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 31. december
2021, ret til et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, i
følgende tilfælde:
1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse, dvs. personen er
ufaglært.
2) Personen har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år, dvs. personen er
faglært med forældet uddannelse.
Dermed har dagpengemodtagere under den
midlertidige ordning i § 97 a ret til et
uddannelsesløft i form af ret til tilbud om en
erhvervsuddannelse, som fremgår af en positivliste, i
perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 31. december
2021, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Efter lovens § 97 a, stk. 2, udarbejder
Beskæftigelsesministeriet den landsdækkende
positivliste, hvor der er behov for arbejdskraft, som
afgrænser, hvilke erhvervsuddannelser personen kan
vælge imellem. Den landsdækkende positivliste er
udarbejdet af Beskæftigelsesministeriet med inddragelse af
Beskæftigelsesrådets teknikergruppe, og positivlisten
omfattede pr. 1. august 2020 uddannelser (trin og specialer), der
tilsammen udgjorde op til 23 pct. af den samlede
uddannelsesaktivitet på erhvervsuddannelserne. Med
finanslovsaftalen for 2021 blev positivlisten pr. 1. januar 2021
udvidet, så den fremover også omfatter
SOSU-assistentuddannelsen og erhvervsuddannelser inden for
grønne jobs. Positivlisten er offentliggjort på
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings (STAR's)
hjemmeside.
Efter lovens § 97 a, stk. 3, er en
person, som er under uddannelse efter bestemmelsen, fritaget fra
pligten efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
aktiv socialpolitik til at være aktivt jobsøgende og
stå til rådighed for henvist arbejde. Dermed er
personen fritaget for både at søge og tage job,
herunder dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog,
mens personen deltager i uddannelsen.
Efter lovens § 97 a, stk. 4, kan der ikke
gives tilbud om en erhvervsuddannelse efter bestemmelsen, hvis en
person inden for de seneste 6 måneder er ophørt med et
tilbud efter § 96, som er påbegyndt forud for den 1.
august 2020. Bestemmelsen betyder, at der er en karensperiode,
således at en dagpengemodtager ikke har ret til, og at
jobcenteret ikke kan give et tilbud om en erhvervsuddannelse efter
§ 97 a, før der er gået 6 måneder efter
ophøret med den tidligere uddannelse efter lovens §
96.
Et tilbud efter lovens § 97 a kan alene
gives efter aftale med personen, jf. lovens § 101, stk. 2.
Personen har dermed ikke pligt til at tage imod et tilbud om en
erhvervsuddannelse efter § 97 a, men når personen har
indgået aftale med jobcenteret om tilbuddet, har personen
pligt til at påbegynde og deltage i tilbuddet.
En personen, der ved ydelsesskift
overgår til en anden målgruppe i lovens § 6, har
efter lovens § 55, stk. 4, ret til at fortsætte
tilbuddet, selvom personer i den nye målgruppe ikke i
øvrigt har ret til eller kan få tilbud om en
erhvervsuddannelse. Dermed vil personen have mulighed for at kunne
færdiggøre den erhvervsuddannelse, som personen
påbegyndte som dagpengemodtager.
Retten til at fortsætte uddannelsen
giver ikke i sig selv ret til en forsørgelsesydelse.
Tilbuddet fortsættes på den ydelse, som personen er
berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift. Hvis
personen ikke har ret til en ydelse efter ydelseslovgivningen, vil
personen kunne færdiggøre uddannelsen på SU,
hvis personen har ret til det, eller som selvforsørgende,
det vil sige uden ydelse. Hvis personen har en uddannelsesaftale
med en arbejdsgiver, vil pågældende endvidere kunne
fortsætte uddannelsen som voksenlærling, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Efter lovens § 196 a, refunderer staten
80 pct. af en kommunes udgifter til tilbud efter § 97 a,
herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter
målgruppe, jf. lovens § 55, stk. 4.
Efter den gældende § 48 a, stk. 3,
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., modtager et medlem
dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets
hidtidige dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes
højeste beløb, hvis medlemmet påbegynder en
erhvervsuddannelse efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Dagpengene udbetales med satsen,
så længe personen deltager i tilbuddet. Deltagelse i
tilbuddet vil dog ikke give ret til dagpenge efter udløb af
dagpengeretten, herunder en eventuel forlænget
dagpengeret.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det fremgår af den politiske aftale om
yderligere forbedringer af hjælpepakkerne for ikke mindst de
mindre erhvervsdrivende, at aftalepartierne er enige om at
forlænge retten til at påbegyndte et
uddannelsesløft til 110 pct. af deres hidtidige dagpengesats
med yderligere et år, og at dette konkret indebærer en
forlængelse af initiativerne i Aftale om ekstraordinært
løft af ledige fra juni 2020 og Finanslovaftalen for
2021.
Det foreslås, at den midlertidige
ordning i § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, forlænges med ét
år, så dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og
som er ufaglærte eller faglærte med forældet
uddannelse, i perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den
31. december 2022, har ret til et tilbud om en erhvervsuddannelse,
som fremgår af positivlisten.
Dermed vil dagpengemodtagere også i 2022
have ret til et uddannelsesløft i form af ret til tilbud om
en erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a, hvis betingelserne
i øvrigt er opfyldt.
Flere dagpengemodtagere vil dermed kunne
påbegynde en erhvervsuddannelse på positivlisten, hvor
de modtager dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af
medlemmets hidtidige dagpengesats, dog højst 110 pct. af
dagpengenes højeste beløb.
De øvrige
regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat anvendelse,
herunder reglerne og betingelserne om følgende:
- Personen skal
være ufaglært eller faglært med forældet
uddannelse.
-
Erhvervsuddannelsen skal fremgå af positivlisten.
- Personen er
fritaget for pligten til at være aktivt jobsøgende og
stå til rådighed for henvist arbejde under
uddannelsen.
- Der er en
karensperiode på 6 måneder for ret til tilbud fra
ophøret med en erhvervsuddannelse efter lovens §
96.
- Tilbuddet gives
efter aftale med personen.
- Der er ret til at
fortsætte tilbuddet ved ydelses- og målgruppeskift,
hvis personen fortsat er omfattet af en målgruppe i lovens
§ 6. Tilbuddet fortsættes på den evt. ydelse, som
personen er berettiget til efter ydelses- og
målgruppeskift.
- Kommunerne
modtager 80 pct. i refusion fra staten for udgifter til tilbuddet,
herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter
målgruppe.
- Dagpengene
udbetales med satsen, så længe personen deltager i
tilbuddet. Deltagelse i tilbuddet vil dog ikke give ret til
dagpenge efter udløb af dagpengeretten, herunder en eventuel
forlænget dagpengeret.
2.2. Undtagelse for
automatisk genindplacering i en dagpengeperiode for medlemmer
omfattet af uddannelsesløftet efter § 97 a i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af
gældende regler i § 53, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 215 af 12. februar 2021, at for et medlem, som er indplaceret i
en dagpengeperiode, dog ikke medlemmer, som er omfattet af en
midlertidig arbejdsfordeling, jf. lov om adgang til
iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19, er genoptjeningen af retten til
dagpenge, jf. dog stk. 12, betinget af, at en af følgende
betingelser er opfyldt:
1) At et
fuldtidsforsikret medlem inden for de seneste 3 år, jf. dog
stk. 10, har haft mindst 1.924 løntimer.
2) At et
deltidsforsikret medlem inden for de seneste 3 år, jf. dog
stk. 10, har haft mindst 1.258 løntimer.
3) At medlemmet har
gennemført en uddannelse, jf. § 54.
Det fremgår videre af § 55 a, stk.
1, i loven, at for et medlem, som er indplaceret i
dagpengeperioden, jf. § 55, stk. 1, i loven registreres
indberettede løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister, jf. lovbekendtgørelse nr. 49 af 12. januar
2015, siden seneste indplacering på en
beskæftigelseskonto. Kun løntimer m.v., som kan
medregnes til opfyldelse af beskæftigelseskravet, jf. §
53, stk. 9, nr. 1 og 2, jf. § 53, stk. 15, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. kan registreres på
beskæftigelseskontoen. Der kan registreres løntimer
på beskæftigelseskontoen frem til det tidspunkt, hvor
retten til dagpenge er bortfaldet, som følge af at
perioderne efter § 55, stk. 1 og 2, i loven er
udløbet.
Der er med hjemmel i § 55 a, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 1751 af 27. december 2018 om indkomst- og
beskæftigelseskravet for ret til dagpenge i § 23 ff,
fastsat nærmere regler om opgørelse af
beskæftigelseskontoen.
Det fremgår bl.a. af § 23, stk. 3,
i bekendtgørelsen, at for et ledigt medlem skal
beskæftigelseskontoen løbende opdateres på
baggrund af indberettede oplysninger i indkomstregisteret. For et
ikke-ledigt medlem, der er indplaceret i en dagpengeperiode og hvis
dagpengeret efter lovens § 55, stk. 1 og stk. 2, ikke er
udløbet, skal beskæftigelseskontoen opdateres på
baggrund af indberettede oplysninger i indkomstregisteret, hvis
medlemmet anmoder arbejdsløshedskassen om det.
Det fremgår videre af bestemmelsens stk.
6, at løntimer, der er registreret på
beskæftigelseskontoen, kan medregnes til genoptjeningen af
retten til dagpenge.
Det fremgår endvidere af bestemmelsens
stk. 7, at et medlem kan anmode arbejdsløshedskassen om, at
der på baggrund af oplysningerne på
beskæftigelseskontoen bliver truffet afgørelse om den
aktuelle ret til dagpenge.
Der er videre i §
55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fastsat regler om
dagpengeperiodens længde, herunder en eventuel
forlængelse af dagpengeperioden efter § 56 i loven, og
hvorledes forbrug af dagpengeperioden opgøres. Der er med
hjemmel i § 55, stk. 6, i loven fastsat nærmere regler
for anvendelsen af § 55 i loven, herunder regler om
periodernes varighed og beregning efter stk. 4 og 5 (om
opgørelsen af forbruget). Med hjemmel i denne bestemmelse er
der i § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1173 af 26.
september 2018 om dagpengeperioden fastsat regler om, at
indplacering i dagpengeperioden sker såvel for ydelses- som
for referenceperioden fra den 1. i den måned, hvor
medlemmet
1) har ret til og
får udbetalt dagpenge eller
2) deltager i
tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Det følger videre af § 5, stk. 1,
i bekendtgørelse om dagpengeperioden, at et medlem, som
genoptjener retten til dagpenge, jf. bekendtgørelse om
indkomst- og beskæftigelseskrav for ret til dagpenge, bliver
indplaceret i en ny dagpengeperiode fra den 1. i måneden
efter den måned, hvori de sidste løntimer til brug for
opfyldelse af beskæftigelseskravet er indberettet til
indkomstregisteret.
Det følger endvidere af § 6, stk.
1, i bekendtgørelse om dagpengeperioden, at indplacering i
den forlængede dagpengeperiode, jf. § 3, stk. 2, sker
såvel for ydelses- som for referenceperioden fra den 1. i den
måned, hvor medlemmets ret til dagpenge efter § 3, stk.
1, er udløbet.
Det følger heraf, at genindplacering i
en ny dagpengeperiode sker automatisk, når medlemmet har
genoptjent dagpengeretten efter 53, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. på grundlag af
registrerede timer på beskæftigelseskontoen, jf. §
55 a i loven.
Efter den gældende § 48 a, stk. 3,
i loven modtager et medlem dagpenge med et beløb svarende
til 110 pct. af medlemmets hidtidige dagpengesats, dog højst
110 pct. af dagpengenes højeste beløb, hvis medlemmet
påbegynder en erhvervsuddannelse efter § 97 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats. Dagpengene udbetales med
satsen, så længe personen deltager i tilbuddet.
Deltagelse i tilbuddet vil dog ikke give ret til dagpenge efter
udløb af dagpengeretten, herunder en eventuel
forlænget dagpengeret.
Det følger videre af § 48, stk. 4,
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at der skal
foretages en ny beregning af medlemmets dagpengesats, når
medlemmet indplaceres i en ny dagpengeperiode efter § 53, stk.
8 og 13, i loven.
Reglerne betyder, at et medlem af en
arbejdsløshedskasse, som ved påbegyndelsen af et
uddannelsesløft efter § 97 a i lov en aktiv
beskæftigelsesindsats allerede er indplaceret i en
dagpengeperiode, og dermed har forbrugt af den aktuelle
dagpengeperiode, løbende skal genindplaceres i en ny
dagpengeperiode, hvis medlemmet genoptjener dagpengeretten i
løbet af dagpengeperioden.
Det følger videre, at de i forbindelse
med genoptjeningen af dagpengeretten skal have beregnet en ny
dagpengesats.
Det fremgår af § 29 i
bekendtgørelse nr. 1588 af 18. december 2018 om udbetaling
af dagpenge, at løn eller elevgodtgørelse, som er
knyttet til deltagelse i et tilbud om uddannelse efter kapitel 14 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fradrages
krone-for-krone i dagpengene. Det betyder, at medlemmer, som er
omfattet af et tilbud efter kapitel 14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, herunder § 97 a om retten til et
uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge, kan få
suppleret deres elevløn op til deres hidtidige dagpengesats,
hvis elevlønnen er lavere end vedkommendes dagpengesats.
Samlet set betyder det, at medlemmer, som
hidtil har fået suppleret deres elevløn op med
dagpenge, ikke under den resterende del af uddannelsesløftet
vil kunne få suppleret deres elevløn op med dagpenge
efter § 29 i bekendtgørelse om udbetaling af dagpenge,
da den nye beregnede dagpengesats vil være lavere end
medlemmets elevløn.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er ikke i overensstemmelse med den
politiske intention om uddannelsesløftet med en
højere dagpengesats, hvorefter man har skulle kunne tage et
uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge inden for den
resterende del af ens nuværende dagpengeperiode, at reglerne
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. om genindplacering i
en ny dagpengeperiode og dermed beregning af en ny dagpengesats kan
betyde, at medlemmet efter genindplaceringen får beregnet en
lavere dagpengesats.
Det foreslås på den baggrund, at
reglerne i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. ændres
således, at reglerne om automatisk genindplacering i en ny
dagpengeperiode ikke vil omfatte medlemmer, som vil være
omfattet af et uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Forslaget betyder, at medlemmer, som vil
være indplaceret i en dagpengeperiode, og som vil være
omfattet et uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, ikke automatisk vil blive
genindplaceret i en ny dagpengeperiode, hvis de i løbet af
perioden under uddannelsesløftet skulle opfylde et nyt
beskæftigelseskrav.
Forslaget betyder videre, at der i
løbet af perioden under uddannelsesløftet ikke vil
være ret til en ny beregning af dagpengesatsen, da der kun
vil blive foretaget nyberegning af dagpengesatsen i forbindelse med
genindplacering i en ny dagpengeperiode, jf. § 48, stk. 4, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Når medlemmet
ikke længere er omfattet af et uddannelsesløft efter
§ 97 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, vil
medlemmet blive omfattet af de almindelige regler, hvilket vil
betyde, at der efter 1.924 løntimer vil ske en
genindplacering med deraf følgende nyberegning af
dagpengesatsen for dem som under uddannelsesløftet har
været undtaget af genindplacering. Dette vil kunne betyde, at
medlemmet vil kunne få en lavere beregning af dagpengesatsen
end den dagpengesats, som medlemmet har modtaget under
uddannelsesløftet.
Det vurderes, at den foreslåede
ændring vil betyde, at personer, som blev omfattet af
uddannelsesløftet med 110 pct. dagpenge på det
tidligst mulige tidspunkt den 1. august 2020, vil undgå en
lavere satsberegning. Dette skyldes, at lovforslaget træder i
kraft den 14. juni 2021, og dermed før personerne vil kunne
have optjent løntimer nok til en ny indplacering i
dagpengesystemet. Det vurderes, at der dermed ikke vil være
personer, der som følge af en genindplacering undervejs i
uddannelsesløftet vil få beregnet af ny lavere
dagpengesats.
Beskæftigelse under et
uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats vil fortsat kunne medregnes til
opgørelsen af et indkomst- eller beskæftigelseskrav
(genindplacering) ved vurderingen af dagpengeretten på et
senere tidspunkt, hvis fx medlemmet afbryder uddannelsen for at
modtage fulde dagpenge eller dimitterer fra uddannelsen.
Det bemærkes for god ordens skyld, at
a-kasserne fortsat løbende vil skulle indsætte timer
med præsteret beskæftigelse på medlemmets
beskæftigelseskonto i disse tilfælde.
Beskæftigelseskontoen har betydning i forhold til en
løbende opgørelse af en ny indplacering og i forhold
til opgørelsen af en mulig forlængelse af
dagpengeretten med højst 1 år inden for 1½
år.
Dette betyder, at en person, som ikke vil
blive genindplaceret vil kunne anvende timer med
beskæftigelse til en forlængelse af dagpengeperioden
med op til èt år, jf. § 55, stk. 2, i loven.
Dette vil gælde uanset, at medlemmet måtte have mere
end 1.924 løntimer registreret på sin
beskæftigelseskonto, jf. § 55 a i loven. Konsekvensen af
dette er, at det i langt de fleste tilfælde vil være
muligt at forlænge dagpengeperioden med èt år,
idet beskæftigelsen i elevforløbet vil kunne medregnes
hertil. Det betyder videre, at uddannelsesløftet og hermed
retten til at supplere elevlønnen op med dagpenge under
uddannelsesløftet, vil kunne løbe videre i den
forlængede dagpengeperiode.
Det vil efter nærmere drøftelse
med arbejdsløshedskasserne blive vurderet, om der vil
være behov for at fastsætte nærmere regler efter
bemyndigelsesbestemmelsen i § 53, stk. 19, i loven.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Forlængelse af uddannelsesløft for
ledige med ret til en erhvervsuddannelse med forhøjet
dagpengesats på 110 pct. med ét år
Forslaget om forlængelse af
uddannelsesløft på 110 pct. i 2022 skønnes at
medføre offentlige merudgifter før skat og
tilbageløb på 188,0 mio. kr. i 2022, 75,8 mio. kr. i
2023, -1,4 mio. kr. i 2024 og -12,9 mio. kr. i 2025. Forslaget
skønnes at medføre offentlig merudgifter efter skat
og tilbageløb på 214,9 mio. kr. i 2022, 83,6 mio. kr.
i 2023, -4,9 mio. kr. i 2024 og -17,4 mio. kr. i 2025. Fra 2025 og
ca. 30 år frem skønnes uændrede
økonomiske konsekvenser i fht. 2025, herefter bortfalder
forslagets konsekvenser, jf. tabel 3.1.
Tabel
3.1. Samlede økonomiske
konsekvenser af forslag om forlængelse af
uddannelsesløft på 110 pct. mio. kr. 2021
pl. | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Uddannelsesudgifter | 0 | 69,4 | 29,7 | 4,0 | 0,0 | Dagpengeudgifter | 0 | 119,7 | 47,5 | -5,0 | -12,9 | SU | 0 | -1,1 | -1,4 | -0,4 | 0,0 | I alt før skat og
tilbageløb | 0 | 188,0 | 75,8 | -1,4 | -12,9 | I alt efter skat og
tilbageløb | 0 | 214,9 | 83,6 | -4,9 | -17,4 | Der er foretaget afrundinger |
|
Merforbruget skyldes øgede udgifter til
uddannelse som følge af mertilgang, øgede
dagpengeudgifter i uddannelsesløft samt adfærd som
følge af en øget tilgang til dagpengesystemet.
På længere sigt er der indregnet positive
opkvalificeringseffekter som følge af
opkvalificeringseffekter af de uddannelser, der ventes at blive
gennemført som uddannelsesløft på 110 pct.
dagpenge. Udgifterne til uddannelse afholdes uden for puljen til
uddannelsesløft på en lovbunden bevilling med 80 pct.
statsrefusion, og der er 20 pct. kommunale udgifter, der er
omfattet af budgetgarantien.
Merudgifterne efter skat og tilbageløb
på 214,9, 83,6, -4,9, og -17,4 mio. kr. fra 2022 og frem
håndteres som et led i FFL 2022.
Forslaget skønnes at medføre
merudgifter til uddannelse på 69,4 mio. kr. i 2022, 29,7 mio.
kr. i 2023, 4,0 mio. kr. i 2024. Merudgifterne til dagpenge
udgør 119,7 mio. kr. i 2022, 47,5 mio. kr. i 2023 og -5,0
mio. kr. i 2024 og -12,9 i 2025. Mindreudgifterne til dagpenge
opstår som følge af positive opkvalificeringseffekter
af gennemførte uddannelser.
Mindreudgifterne til SU skønnes at
opstå som følge af, at personer i det ordinære
uddannelsessystem overgår til dagpengesystemet for at tage et
uddannelsesløft på 110 pct. af dagpengene.
Mindreudgifterne udgør -1,1 mio. kr. i 2022, -1,4 mio. kr. i
2023 og -0,4 mio. kr. i 2024.
Tabel
3.2. Samlede økonomiske
konsekvenser af forslag om forlængelse af
uddannelsesløft på 110 pct. fordelt på stat og
kommune mio. kr. 2021 pl. | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Stat | 0 | 95,8 | 38,9 | 1,1 | -4,5 | Kommune | 0 | 92,2 | 36,9 | -2,5 | -8,4 | - heraf budgetgaranti | 0 | 92,2 | 36,9 | -2,5 | -8,4 | I alt | 0 | 188,0 | 75,8 | -1,4 | -12,9 | Der er foretaget afrundinger |
|
Forslaget skønnes at medføre
statslige merudgifter på 95,8 mio. kr. i 2022, 38,9 mio. kr.
i 2023, 1,1 mio. kr. i 2024 og -4,5 mio. kr. i 2025, jf. tabel 3.2.
Forslaget skønnes at medføre kommunale merudgifter
på 92,2 mio. kr. i 2022, 36,9 mio. kr. i 2023, -2,5 mio. kr.
i 2024 og -8,4 mio. kr. i 2025. Alle kommunale merudgifter er
omfattet af budgetgarantien.
3.2. Undtagelse for
automatisk genindplacering i en dagpengeperiode for medlemmer
omfattet af uddannelsesløftet på 110 pct.
dagpenge
Det vurderes, at muligheden for at blive
undtaget for automatisk genindplacering i en ny dagpengeperiode,
vil medføre, at der til personer omfattet af forslaget
udbetales dagpenge med en højere sats under
uddannelsesløftet.
Det skønnes med betydelig usikkerhed,
at forslaget vil medføre merudgifter til dagpenge på
0,9 mio. kr. i 2021, 4,0 mio. kr. i 2022, 5,0 mio. kr. i 2023, 1,5
mio. kr. i 2024 og 0,2 mio. kr. i 2025. Forslaget er midlertidigt
og medfører merudgifter i et år efter udløbet
af ordningen om uddannelsesløft på 110 pct.
dagpenge.
Tabel
3.3. Samlede økonomiske
konsekvenser af forslag om undtagelse for automatisk
genindplacering i en dagpengeperiode for medlemmer omfattet af
uddannelsesløftet på 110 pct. dagpenge, fordelt
på stat og kommune mio. kr. 2021 pl. | | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Dagpengeudgifter | 0,9 | 4,0 | 5,0 | 1,5 | 0,2 | | | | | | | Stat | 0,3 | 1,4 | 1,7 | 0,5 | 0,1 | Kommune | 0,6 | 2,6 | 3,2 | 1,0 | 0,1 | - heraf budgetgaranti | 0,6 | 2,6 | 3,2 | 1,0 | 0,1 | I alt før skat og
tilbageløb | 0,9 | 4,0 | 5,0 | 1,5 | 0,2 | I alt efter skat og
tilbageløb | 0,4 | 1,9 | 2,4 | 0,7 | 0,1 | Der er foretaget afrundinger |
|
Merudgifterne efter skat og tilbageløb
på 0,4 i 2021 finasieres af § 35.11.06. Reserve til
håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 mv. uden for
udgiftslofterne. Mens merudgifterne efter skat og tilbageløb
fra 2022 og frem håndteres på FFL 2022.
Forslaget skønnes at medføre
merudgifter til staten på 0,3 mio. kr. i 2021, 1,4 mio. kr. i
2022, 1,7 mio. kr. i 2023, 0,5 mio. kr. i 2024 og 0,1 mio. kr. i
2025. For kommunerne medfører forslaget på 0,9 mio.
kr. i 2021, 4,0 mio. kr. i 2022, 5,0 mio. kr. i 2023, 1,5 mio. kr.
i 2024 og 0,2 mio. kr. i 2025.
De økonomiske konsekvenser for
kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Forslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget forventes ikke at medføre
øget administration i regioner og staten.
3.3. Implementeringskonsekvenser
Lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget indhold
understøtter muligheden for digital administration og
sikrer, at dagpengeudbetalingerne fortsat kan ske digitalt og under
hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved brug af de
it-systemer, som arbejdsløshedskasserne allerede har i
anvendelse. Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget
højde for at anvende den eksisterende offentlige
it-infrastruktur, og at behandlingen af borgernes oplysninger kan
finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det samlede lovforslag vurderes ikke at
medføre administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR) vurderer, at lovforslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet og har dermed ikke
yderligere kommentarer.
Principperne for agil erhvervsrettet
regulering vurderes ikke at være relevante for de konkrete
ændringer i lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima - og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 22. april 2021 til og med den 26. april 2021 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet),
Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension, ASE, BDO
Danmark, Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationens
Fællesudvalg CFU, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske Professionshøjskoler,
Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Den Uvildige Konsulentforening
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det
Faglige Hus, Erhvervsstyrelsen, FSR - danske revisorer, Faglige
Seniorer, Finans Danmark, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen af kommunale
sociale-, sundheds, og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, FSR - Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes brancheforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen
SIND, Lederforeningen (VUC), Producentforeningen,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk
sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SEGES, SMV Danmark, Udbetaling Danmark og Ældre
Sagen.
9. Sammenfattende skema: | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten: 2021: 0,0 mio. kr. 2022: 1,1 mio. kr. 2023: 1,4 mio. kr. 2024: 2,1 mio. kr. 2025: 4,5 mio. kr. Kommunerne: 2021: 0,0 mio. kr. 2022: 0,0 mio. kr. 2023: 0,0 mio. kr. 2024: 3,2 mio. kr. 2025: 8,4 mio. kr. | Staten: 2021: 0,3 mio. kr. 2022: 98,3 mio. kr. 2023: 42,0 mio. kr. 2024: 3,7 mio. kr. 2025: 0,1 mio. kr. Kommunerne: 2021: 0,6 mio. kr. 2022: 94,9 mio. kr. 2023: 40,2 mio. kr. 2024: 1,7 mio. kr. 2025: 0,1 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den
gældende regel i § 97 a, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har personer omfattet af § 6, nr.
1 (dagpengemodtagere), som er fyldt 30 år, i perioden fra og
med den 1. august 2020 til og med den 31. december 2021, ret til et
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser,
som fremgår af en positivliste, i følgende
tilfælde:
1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse, dvs. personen er
ufaglært.
2) Personen har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år, dvs. personen er
faglært med forældet uddannelse.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at i § 97 a, stk. 1, ændres datoen
»31. december 2021« til »31. december
2022«.
Forslaget betyder, at den midlertidige ordning
med ret til en erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a,
forlænges med ét år, så dagpengemodtagere,
der er fyldt 30 år, og som er ufaglærte eller
faglærte med forældet uddannelse, i perioden fra og med
den 1. august 2020 til og med den 31. december 2022, har ret til et
tilbud om en erhvervsuddannelse, som fremgår af
positivlisten, hvis de øvrige betingelser for tilbuddet er
opfyldt. Dermed vil dagpengemodtagere også i 2022 have ret
til et uddannelsesløft i form af tilbud om en
erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a.
Med forslaget vil flere dagpengemodtagere
kunne påbegynde en erhvervsuddannelse på positivlisten,
hvor de modtager dagpenge med et beløb svarende til 110 pct.
af medlemmets hidtidige dagpengesats, dog højst 110 pct. af
dagpengenes højeste beløb.
De øvrige regler og betingelser for
tilbuddet finder fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af gældende regler i
§ 53, stk. 8, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
at for et medlem, som er indplaceret i en dagpengeperiode, er
genoptjeningen af retten til dagpenge betinget af opfyldelse af et
beskæftigelseskrav inden for de sidste 3 år på
mindst 1.924 løntimer for fuldtidsforsikrede eller mindst
1.258 løntimer for deltidsforsikrede, eller at medlemmet har
gennemført en uddannelse, jf. § 54 i loven.
Det fremgår videre af § 55 a, stk.
1, i loven, at for et medlem, som er indplaceret i
dagpengeperioden, jf. § 55, stk. 1, i loven registreres
indberettede løntimer i henhold til lov om et
indkomstregister siden seneste indplacering på en
beskæftigelseskonto.
Det er videre i § 55 i loven fastsat
regler om dagpengeperiodens længde, herunder en eventuel
forlængelse af dagpengeperioden efter § 56 i loven, og
hvorledes forbrug af dagpengeperioden opgøres.
Der er i § 4, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1173 af 26. september 2018 om
dagpengeperioden fastsat regler om, at indplacering i
dagpengeperioden sker såvel for ydelses- som for
referenceperioden fra den 1. i den måned, hvor medlemmet har
bl.a. ret til og får udbetalt dagpenge.
Det følger videre af
bekendtgørelsens § 5, stk. 1, at et medlem, som
genoptjener retten til dagpenge, bliver indplaceret i en ny
dagpengeperiode fra den 1. i måneden efter den måned,
hvori de sidste løntimer til brug for opfyldelse af
beskæftigelseskravet er indberettet til
indkomstregisteret.
Det følger endvidere af
bekendtgørelsens § 6, stk. 1, at indplacering i den
forlængede dagpengeperiode, jf. § 3, stk. 2, sker
såvel for ydelses- som for referenceperioden fra den 1. i den
måned, hvor medlemmets ret til dagpenge efter § 3, stk.
1, er udløbet.
Det følger heraf, at genindplacering i
en ny dagpengeperiode sker automatisk, når medlemmet har
genoptjent dagpengeretten efter 53, stk. 8, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. på grundlag af
registrerede timer på beskæftigelseskontoen, jf. §
55 a i loven.
Efter den gældende § 48 a, stk. 3,
i loven modtager et medlem dagpenge med et beløb svarende
til 110 pct. af medlemmets hidtidige dagpengesats, dog højst
110 pct. af dagpengenes højeste beløb, hvis medlemmet
påbegynder en erhvervsuddannelse efter § 97 a i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats. Dagpengene udbetales med
satsen, så længe personen deltager i tilbuddet.
Deltagelse i tilbuddet vil dog ikke give ret til dagpenge efter
udløb af dagpengeretten, herunder en eventuel
forlænget dagpengeret.
Det følger videre af § 48, stk. 4,
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., at der skal
foretages en ny beregning af medlemmets dagpengesats, når
medlemmet indplaceres i en ny dagpengeperiode efter § 53, stk.
8 og 13, i loven.
For en nærmere gennemgang af
gældende ret henvises til pkt. 2.2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at det i § 53, stk. 8, efter »dog ikke
medlemmer,« indsættes »som er omfattet af et
uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller medlemmer,«.
Forslaget betyder, at medlemmer, som vil
være indplaceret i en dagpengeperiode, og som vil være
omfattet af et uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, ikke automatisk vil blive
genindplaceret i en ny dagpengeperiode, hvis de i løbet af
perioden under uddannelsesløftet skulle opfylde et nyt
beskæftigelseskrav.
Forslaget betyder videre, at der i
løbet af perioden under uddannelsesløftet ikke vil
være ret til en ny beregning af dagpengesatsen, da der kun
vil blive foretaget nyberegning af dagpengesatsen i forbindelse med
genindplacering i en ny dagpengeperiode, jf. § 48, stk. 4, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Beskæftigelse under et
uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats vil dog fortsat kunne medregnes til
opgørelsen af et indkomst- eller beskæftigelseskrav
(genindplacering) ved vurderingen af dagpengeretten på et
senere tidspunkt, hvis fx medlemmet afbryder uddannelsen for at
modtage fulde dagpenge eller dimitterer fra uddannelsen.
Dette betyder, at en person, som ikke vil
blive genindplaceret vil kunne anvende timer med
beskæftigelse til en forlængelse af dagpengeperioden
med op til èt år, jf. § 55, stk. 2, i loven.
Dette vil gælde uanset, at medlemmet måtte have mere
end 1.924 løntimer registreret på sin
beskæftigelseskonto, jf. § 55 a i loven. Konsekvensen af
dette er, at det i langt de fleste tilfælde vil være
muligt at forlænge dagpengeperioden med èt år,
idet beskæftigelsen i elevforløbet vil kunne medregnes
hertil. Det betyder videre, at uddannelsesløftet og hermed
retten til at supplere elevlønnen op med dagpenge under
uddannelsesløftet, vil kunne løbe videre i den
forlængede dagpengeperiode.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 14. juni 2021.
Forslagets § 2 betyder, at medlemmer, der
er omfattet af et uddannelsesløft, og som efter
gældende regler vil kunne opleve en nedsættelse af
dagpengesatsen et år efter påbegyndt
uddannelsesløft (typisk den 1. august 2021 som det tidligste
tidspunkt), ikke vil blive genindplaceret og derved vil kunne
bevare deres hidtidige dagpengesats under
uddannelsesløftet.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats i ikke finder anvendelse for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, jf. § 105
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og § 210 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret ved lov nr. 1051 af
30. juni 2020 og senest ved § 4 i lov nr. 467 af 20. marts
2020, foretages følgende ændring: | | | | § 97 a. I
perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 31. december
2021 har personer omfattet af § 6, nr. 1, som er fyldt 30
år, ret til et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, jf. stk.
2, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 4: 1) Personen har ikke en erhvervsuddannelse
eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og
varighed kan sidestilles med eller overstiger en
erhvervsuddannelse. 2) Personen har en erhvervsuddannelse eller
anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og
varighed kan sidestilles med, men ikke overstiger, en
erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har været
anvendt i de seneste 5 år. Stk.
2-4… | | 1. I § 97 a, stk. 1, ændres »31.
december 2021« til: »31. december 2022«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 215 af 12. februar 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 467 af 20. marts 2021,
foretages følgende ændring: | | | | § 53. . .
. Stk.
2-7… Stk. 8. For et
medlem, som er indplaceret i en dagpengeperiode, dog ikke
medlemmer, som er omfattet af en midlertidig arbejdsfordeling, jf.
lov om adgang til iværksættelse af midlertidig
arbejdsfordeling som led i håndteringen af covid-19, er
genoptjeningen af retten til dagpenge, jf. dog stk. 12, betinget
af, at en af følgende betingelser er opfyldt: 1) At et fuldtidsforsikret medlem inden for
de seneste 3 år, jf. dog stk. 10, har haft mindst 1.924
løntimer. 2) At et deltidsforsikret medlem inden for
de seneste 3 år, jf. dog stk. 10, har haft mindst 1.258
løntimer. 3) At medlemmet har gennemført en
uddannelse, jf. § 54. Stk.
9-25…. | | 1. I § 53, stk. 8, indsættes efter
»dog ikke medlemmer,«: »som er omfattet af et
uddannelsesløft efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller medlemmer,«. |
|