Fremsat den 7. oktober 2020 af justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven m.v.
(Selvstændig bestemmelse om angreb med
genstand på personer i offentlig tjeneste og skærpelse
af straffen for forsætlig fareforvoldelse)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 976 af 17. september 2019, som ændret senest ved lov nr.
968 af 26. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 81 a, stk. 1, indsættes
efter »119,«: »119 b,«.
2. I
§ 81 c, stk. 1, indsættes
efter »119,«: »119 b,«.
3.
Efter § 119 a indsættes:
Ȥ 119 b. Den, der med
genstande angriber nogen af de i § 119 nævnte personer,
straffes med bøde eller fængsel indtil 8 år. Ved
fastsættelse af straffen skal det indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i området
foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt
sted, eller at forholdet er begået mod den
pågældende i dennes fritid.«
4. I
§ 120 indsættes efter
»119«: »og § 119 b«.
5. I
§ 252, stk. 1, ændres
»måde« til: »vis«.
§ 2
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
927 af 4. september 2019, som ændret ved § 3 i lov nr.
359 af 4. april 2020, § 1 i lov nr. 817 af 9. juni 2020 og i
§ 30 i lov nr. 908 af 18. juni 2020, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 93, stk. 1, litra j,
indsættes efter »119,«: »119 b,«.
§ 3
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som
ændret ved lov nr. 498 af 1. maj 2019 og § 4 i lov nr.
359 af 4. april 2020, foretages følgende ændring:
1. I
§ 90, stk. 1, nr. 10,
indsættes efter »119,«: »119 b,«.
§ 4
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som
ændret senest ved lov nr. 1003 af 27. juni 2020, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 22, nr. 6, indsættes efter
»119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt.,«:
»§ 119 b,«.
2. I
§ 25 a, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »119,«: »119 b,«.
§ 5
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 938 af 10. september 2019, som ændret senest ved lov nr.
967 af 26. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 741 a, stk. 1, indsættes
efter »119,«: »§ 119 b,«.
2. I
§ 741 a, stk. 3, indsættes
efter »119,«: » § 119 b,«.
3. I
§ 762, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »119, stk. 1,«: »§ 119
b,«.
§ 6
I lov om knive og blankvåben m.v., jf.
lov nr. 376 af 27. april 2016, som ændret ved § 5 i lov
nr. 329 af 30. marts 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 7, stk. 2, indsættes efter
»119, stk. 1 eller 2,«: »§ 119
b,«.
§ 7
I lov om våben og eksplosivstoffer m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 29. august 2019, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 10, stk. 2, indsættes
efter »119, stk. 1 eller 2,«: »§ 119
b,«.
§ 8
Loven træder i kraft den 15. december
2020.
§ 9
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Selvstændig
bestemmelse om angreb med genstande på personer i offentlig
tjeneste eller hverv | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Skærpelse af
straffen for fareforvoldelse ved kast eller affyring af genstande
mod privatpersoner | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
I slutningen af december 2019 sås flere episoder, hvor
fyrværkeri blev affyret mod uskyldige mennesker på
gaden og mod politiet og beredskabet, og der har også siden
været situationer, hvor myndighedspersoner er blevet angrebet
med fyrværkeri, stenkast og lignende, når de har
været til stede i bestemte områder.
Politiet, ambulanceberedskabet og det øvrige
redningsberedskab løfter hver dag en vital samfundsopgave
med at redde liv og sikre trygheden i Danmark. Det er
afgørende, at mandskabet kan løse dets opgaver uden
selv at frygte for deres sikkerhed, og derfor er det også
helt uacceptabelt, når de bliver udsat for angreb med
fyrværkeri, stenkast og lignende, mens de udfører
deres arbejde. På samme måde skal plejepersonale og
andre offentligt ansatte kunne udføre deres arbejde i f.eks.
udsatte boligområder uden at frygte for deres sikkerhed.
Regeringen ønsker at sætte hårdt ind over for
den slags utryghedsskabende og antisocial adfærd, så
personalet sikres trygge og gode arbejdsvilkår, uanset hvor
eller hvornår de rykker ud.
Det er derudover væsentligt for trygheden i samfundet, at
folk kan færdes frit på gaden uden at frygte for at
blive beskudt med fyrværkeri eller lignende.
Lovforslaget indeholder på den baggrund for det
første et forslag om at indføre en selvstændig
bestemmelse om angreb med genstande på personer, der handler
i offentlig tjeneste eller hverv, herunder politi og beredskab.
Forslaget indebærer ikke en nykriminalisering, men skal sende
et klart signal om, at den slags kriminalitet ikke accepteres i
Danmark. Med forslaget forudsættes det, at straffen skal
forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til den straf,
der hidtil har været fastsat af domstolene for sådanne
overtrædelser.
For det andet foreslås det at skærpe straffen for at
forvolde nærliggende fare for nogens liv eller
førlighed ved at kaste eller affyre genstande mod andre. Det
forudsættes i den forbindelse ligeledes, at straffen skal
forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til den straf,
der hidtil har været fastsat af domstolene i sådanne
sager.
Problemet løses dog ikke med strafskærpelser alene.
Der er brug for en helhedsorienteret indsats over for denne type
forbrydelser, hvor der sættes ind med forebyggende tiltag
samtidig med, at straffen skærpes. Der vil derfor fortsat
være fokus på politiets forebyggende,
beredskabsmæssige og efterforskningsmæssige indsats
sideløbende med de foreslåede lovændringer.
Politiets forebyggende indsats består bl.a. i
lokalpolitiets arbejde i eksempelvis udsatte boligområder,
der giver politiet et indgående kendskab og relation til
områdets børn og unge, hvilket kan have en
konfliktnedtrappende effekt i de situationer, hvor der opstår
uroligheder.
I indsatsen indgår desuden politiets samarbejde med bl.a.
gadeplansmedarbejdere, klubber og boligsociale medarbejdere, der
kan aktiveres, herunder med henblik at identificere børn og
unge, der deltager i uroligheder, gennemførelse af
bekymringssamtaler mv.
Politiet vil intensivere de løbende forebyggende tiltag i
perioden op til og lige efter nytår, hvor der
erfaringsmæssigt er en øget risiko for uroligheder i
visse områder, der har voldt politiet og andet
beredskabspersonale problemer i forhold til affyring af
fyrværkeri mod personer.
Rigspolitiet vil i den forbindelse fortsat hvert år
udarbejde en national operationsplan for den politimæssige
indsats mod ulovligt fyrværkeri i forbindelse med
nytåret. Planen har bl.a. til formål gennem en
målrettet og koordineret politimæssig national og lokal
indsats at forebygge og forhindre, at der sker personskade
forårsaget af fyrværkeri affyret mod borgere, politi
eller beredskab.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Selvstændig bestemmelse om angreb med genstande
på personer i offentlig tjeneste eller hverv
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Straffelovens § 119
yder personer, der handler i medfør af offentlig tjeneste
eller hverv, en særlig strafferetlig beskyttelse mod vold og
trusler. Efter straffelovens § 119, stk. 1, 1. pkt., straffes
den, som øver vold, truer med at øve vold eller
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter trussel om vold mod nogen, hvem det påhviler
at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under
udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af
samme, eller som på lige måde søger at hindre en
sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller
at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling, med bøde
eller fængsel indtil 8 år.
Den beskyttede personkreds omfatter personer ansat i den
offentlige forvaltning (dvs. statslige, regionale og kommunale
institutioner) samt andre personer, der handler i medfør af
offentlig tjeneste eller hverv. Omfattet er endvidere ansatte i
private virksomheder, der efter aftale udfører opgaver
på det offentliges vegne, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L
73 som fremsat, side 10.
Af bestemmelsens 2. pkt. fremgår det, at det ved
fastsættelsen af straffen skal indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået
mens eller i umiddelbar forlængelse af, at der i
området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted, eller at forholdet er begået mod
den pågældende i dennes fritid.
Med udtrykket "grov forstyrrelse af ro og orden på
offentligt sted" sigtes til en sådan forstyrrelse af den
offentlige orden, som er nævnt i straffelovens § 134 a
(deltagelse i slagsmål eller i anden grov forstyrrelse af ro
og orden på offentligt sted efter aftale eller i forening),
jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 49 som fremsat, side 5.
Bestemmelsen kan anvendes, selvom den pågældende ikke
har været egentlig deltager i urolighederne og dermed ikke
kan straffes for overtrædelse af straffelovens § 134
a.
Bestemmelsens 2. led omfatter den situation, hvor vold
udøves, eller trusler fremsættes mod den beskyttede
person uden for arbejdstiden eller i en privat sfære.
Bestemmelsen vil således i almindelighed omfatte en trussel
fremsat mod den beskyttede person ved dennes private bopæl,
på vej til og fra arbejde, i forbindelse med en privat
indkøbssituation, privat gåtur mv.
Trusler, der fremsættes offentligt, men ikke mod den
beskyttede person, f.eks. på internettet, i medierne eller
lignende, vil i almindelighed ikke være omfattet af
strafskærpelsen, idet sådanne trusler ikke kan anses
for fremsat mod den beskyttede person i dennes fritid.
Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om
chikane, trusler og vold mod offentligt ansatte mv., at
anklagemyndigheden i sager om vold mod offentligt ansatte mv., jf.
straffelovens § 119, stk. 1, hvor den pågældende
er ustraffet, som udgangspunkt skal nedlægge påstand om
ubetinget fængsel i mindst 30 dage, hvis der er tale om
trusler om vold eller om mindre alvorlig vold, og ubetinget
fængsel i mindst 40-60 dage, hvis der er tale om en
"ordinær" voldssag.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 119
fastsættes af domstolene på baggrund af en konkret
vurdering af samtlige omstændigheder i den enkelte sag. Som
følge af de forskelligartede omstændigheder, der kan
foreligge i sager om angreb med genstande på bl.a. politi,
ambulance- og redningsberedskab er der stor variation i
udmålingen af straf for overtrædelse af
bestemmelsen.
Rigsadvokaten har oplyst, at straf for overtrædelse af
straffelovens § 119 ved angreb med fyrværkeri, stenkast
o.l. på politi, ambulance- og redningsberedskab ofte vil ske
i sammenstød med overtrædelse af straffelovens §
134 a (deltagelse i slagsmål eller i anden grov forstyrrelse
af ro og orden på offentligt sted efter aftale eller i
forening) og § 245 (grov vold) og i praksis har været
udmålt i niveauet fra fængsel i 4 måneder til
fængsel i 9 måneder. Ved domstolenes vurdering af
strafudmålingen lægges vægt på bl.a.
voldens karakter og grovhed samt skaderne på den forurettede,
ligesom der også lægges vægt på baggrunden
for volden og oplysningerne om gerningsmanden, herunder hans eller
hendes eventuelle tidligere straffe for personfarlig
kriminalitet.
2.1.1.2. Det fremgår af
straffelovens § 119, stk. 4, at såfremt nogen ellers
lægger de nævnte personer hindringer i vejen for
udførelsen af deres tjeneste eller hverv, straffes han med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder. Ved fastsættelse af straffen skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at
der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted.
Det følger af bestemmelsens forarbejder, jf.
Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 8074-8075, at den
personkreds, som omfattes af straffelovens § 119, stk. 4, er
den samme som omfattes af § 119, stk. 1, men at § 119,
stk. 4, finder anvendelse i tilfælde, hvor gerningsmanden
på anden måde end ved vold eller trussel om vold
lægger hindringer i vejen for udførelsen af tjenesten
eller hvervet. Omfattet af bestemmelsen er f.eks. situationer, hvor
en person forsøger at undgå at blive taget med
på politistationen ved at holde fast i eksempelvis en
lygtepæl, men også tilfælde hvor politi og
brandvæsen mv. forhindres i at udføre deres arbejde,
herunder navnlig tilfælde hvor centrale dele af
myndighedsudøvelsen hindres i at blive udført frit og
sikkert, og hvor hindringen kan medføre alvorlige
følger for mennesker eller ejendom. Som eksempel på
indgreb i den centrale del af myndighedsudøvelsen kan
nævnes tilfælde, hvor politi og brandvæsen mv.
forhindres i at nå frem til brændende huse eller
nødlidende personer med vejblokader eller "fysiske
blokader".
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Offentligt ansatte, som politi, præhospitalt personale,
herunder ambulancepersonale, redningsberedskabet og syge- og
plejepersonale løser en lang række opgaver, som er
helt vitale for vores samfund.
Det er ofte af afgørende betydning, at politi, ambulancer
og redningsberedskabet reagerer hurtigt, og at de kan rykke ud uden
ophold, og derfor er det også fuldstændig uacceptabelt,
når de angribes med f.eks. sten og fyrværkeri under
udførelsen af deres hverv.
Det er vigtigt, at straffeloven afspejler samfundets syn
på den type utryghedsskabende forbrydelser. For at sikre, at
dette i højere grad kommer til udtryk i lovgivningen, finder
Justitsministeriet, at der bør indføres et
selvstændigt strafferetligt værn mod sådanne
angreb på personer i offentlig tjeneste.
Justitsministeriet finder samtidig, at det nuværende
strafniveau i sager, hvor personer i offentlig tjeneste angribes
med f.eks. sten og fyrværkeri, ikke i tilstrækkelig
grad afspejler samfundets klare afstandtagen fra den type
utryghedsskabende og antisocial adfærd.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i straffelovens § 119 b
indsættes en selvstændig bestemmelse om angreb med
genstande på personer i offentlig tjeneste eller hverv.
Med ordet genstande forstås enhver rørlig ting.
Eksempler herpå er sten, fyrværkeri, våben af
enhver art og væsker såsom vand, maling eller urin.
Omfattet af bestemmelsen vil eksempelvis være, at der affyres
romerlys eller kastes med sten efter betjente, der er ved at
forsøge at dæmme op for optøjer eller efter
brandmænd under en brandslukning, at en togkonduktør
angribes med en peberspray, eller at der affyres fyrværkeri
eller kastes med sten efter pleje- eller sygepersonale, der er
på vej ud for at tilse en borger. Slag og spark og andre
angreb, hvor gerningsmanden alene gør brug af sin egen krop,
falder derimod uden for bestemmelsens anvendelsesområde.
Forslaget indebærer, at angreb med genstande på
personer i offentlig tjeneste eller hverv fremover skal
henføres til straffelovens § 119 b, i stedet for
straffelovens § 119. Forhold, der falder uden for
bestemmelsens foreslåede anvendelsesområde, men under
anvendelsesområdet for straffelovens § 119, såsom
vold uden brug af genstande, trusler eller fysiske blokader, der
hindrer eller besværliggør de pågældendes
tjeneste eller hverv, vil fortsat skulle henføres til
straffelovens § 119.
Det bemærkes, at bestemmelsen ikke indebærer en
nykriminalisering i forhold til det, der allerede er strafbart
efter straffelovens § 119, men med forslaget forudsættes
det, at straffen efter denne bestemmelse skal forhøjes med
omkring en tredjedel i forhold til den straf, der hidtil har
været fastsat af domstolene for tilsvarende
overtrædelser af straffelovens § 119.
Det betyder, at en person, der efter gældende praksis
efter § 119 ville blive idømt en fængselsstraf
på 6 måneder, med lovforslaget fremover som
udgangspunkt vil skulle idømmes en fængselsstraf
på 8 måneder.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Den foreslåede bestemmelse i § 119 b vil, på
samme måde som straffelovens § 119, absorbere
straffelovens § 244, men ikke § 245 og § 246, hvor
der i stedet vil kunne straffes i sammenstød. Der vil
ligeledes kunne straffes i sammenstød med straffelovens
§ 252.
Det foreslås indført i bestemmelsens 2. pkt., at
det på samme måde som efter straffelovens § 119,
stk. 1, ved fastsættelse af straffen skal indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i området
foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt
sted, eller at forholdet er begået mod den
pågældende i dennes fritid.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3.
2.2. Skærpelse af straffen for fareforvoldelse ved
kast eller affyring af genstande mod privatpersoner
2.2.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 252, stk. 1, straffes den, der for
vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende
hensynsløs måde volder nærliggende fare for
nogens liv eller førlighed, med fængsel indtil 8
år.
§ 252, stk. 1, er et konkret faredelikt. Det
indebærer, at der i det enkelte tilfælde skal kunne
føres bevis for, at der objektivt set har været fare
for en anden persons liv eller førlighed. Subjektivt
kræves, at gerningsmanden har handlet med forsæt, dvs.
kendskab til situationens omstændigheder og bevidsthed om, at
der forvoldes fare. Faren skal efter bestemmelsens ordlyd have
været »nærliggende«. I dette udtryk antages
at ligge et krav om, at der har været tale om en
åbenbar og væsentlig risiko for følgens
indtræden.
Rigsadvokaten har oplyst, at strafniveauet for
overtrædelse af straffelovens § 252, stk. 1, i sager,
hvor privatpersoner forsætligt beskydes med fyrværkeri,
eller tilsvarende tilfælde som udgangspunkt ses at ligge
mellem 10 og 60 dages fængsel. Det vil dog altid
afhænge af en konkret vurdering af sagens faktiske
omstændigheder, herunder karakteren af gerningsmandens
forsæt, om forholdet i stedet for skal henføres under
en anden bestemmelse, f.eks. straffelovens § 245 om grov
vold.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet finder, at det er af afgørende
betydning, at man kan være tryg ved at færdes i alle
områder i Danmark, og at der sættes hårdt ind
over for utryghedsskabende kriminalitet.
Beskydning af en privatperson med fyrværkeri er en
alvorlig og hensynsløs forbrydelse, der kan medføre
alvorlig legemsbeskadigelse. Det samme gør sig
gældende ved kast af genstande som sten og flasker, f.eks.
ind i en menneskemængde. Samtidig medvirker "leg" og chikane
med eksempelvis fyrværkeri til at gøre nogle
områder utrygge og risikofyldte at færdes i.
Det nuværende strafniveau i sager om forsætlig
fareforvoldelse ved kast eller affyring af genstande mod
privatpersoner afspejler efter Justitsministeriets opfattelse ikke
i tilstrækkelig grad den alvor, hvormed samfundet ser
på denne type forbrydelse.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at straffen for
kast eller affyring af genstande mod privatpersoner i medfør
af straffelovens § 252, stk. 1, skal forhøjes i forhold
til den straf, der hidtil har været fastsat af domstolene,
når faren er forvoldt ved kast eller affyring af genstande
mod privatpersoner.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Der foreslås en sproglig ændring af lovteksten i
straffelovens § 252, stk. 1, som har til formål at give
mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere
retningslinjer om strafniveauet.
Med lovforslaget forudsættes det således, at
straffen i medfør af straffelovens § 252, stk. 1,
forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til den straf,
der hidtil har været fastsat af domstolene, når faren
er forvoldt ved kast eller affyring af genstande.
Eksempelvis vil det, at man affyrer fyrværkeri mod en
privatperson, eller at man kaster sten eller flasker ind i en
gruppe af mennesker, være omfattet af
strafskærpelsen.
Ændringen betyder således, at en person, der efter
gældende praksis ville blive idømt en
fængselsstraf på 30 dages fængsel, med
lovforslaget fremover som udgangspunkt vil skulle idømmes en
fængselsstraf på 40 dages fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den
gældende retstilstand. Lovforslaget ændrer
således ikke på bestemmelsens anvendelsesområde,
strafbetingelser eller de forhold, der i almindelighed vil kunne
anses som skærpende eller formildende
omstændigheder.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at en skærpelse af straffen for angreb med
genstand på de i § 119 nævnte personer og for
overtrædelse af § 252 ved kast eller affyring af
genstande ikke vil medføre merudgifter af betydning for
anklagemyndigheden, politiet og domstolene.
Det skønnes imidlertid, at forslaget vil medføre
merudgifter for kriminalforsorgen på ca. 3,1 mio. kr.
årligt som følge af den yderligere strafmasse. Der
lægges op til, at udgifterne afholdes inden for
kriminalforsorgens samlede økonomi.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. september
2020 til den 24. september 2020 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Akademikerne, Amnesty International, Copenhagen
Business School (CBS) - CBS LAW - Institut for Ledelse, Politik og
Filosofi, Danmarks Jurist- og Økonomforbund, Danmarks
Tekniske Universitet - DTU Diplom - Center for
Diplomingeniøruddannelse, Dansk Journalistforbund, Danske
Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen Industriel Retsbeskyttelse,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd FTF, Fyrværkeribrancheforeningen i
Danmark, Færøernes Landsstyre, Grønlands
Selvstyre, Handelshøjskolen - Århus Universitet, HK,
Højesteret, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Københavns Universitet - Det Juridiske Fakultet,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, samtlige kommuner,
SikkerhedsBranchen, Syddansk Universitet - Det
Samfundsvidenskabelige Fakultet, Trafikselskaberne i Danmark,
Aalborg Universitet - Juridisk Institut - Det
Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Retshjælp og Aarhus
Universitet - Juridisk Institut.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udgifter for kriminalforsorgen på
ca. 3,1 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af straffelovens § 81 a, stk. 1, at den
straf, der er foreskrevet i straffelovens §§ 119, 123,
192 a og 244, § 244, jf. § 247, § 245, § 245,
jf. § 247, § 246, jf. § 245, § 246, jf. §
245, jf. § 247, § 252, stk. 1, § 260, stk. 1, §
261, stk. 1 og 2, § 266, § 285, stk. 1, jf. § 281,
§ 286, stk. 1, jf. § 281, og § 288 kan
forhøjes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen
har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt mellem
grupper af personer, hvor der som led i konflikten enten anvendes
skydevåben eller anvendes våben eller eksplosivstoffer,
som på grund af deres særdeles farlige karakter er
egnet til at forvolde betydelig skade, eller begås
brandstiftelse omfattet af straffelovens § 180.
Det foreslås at udvide opregningen af bestemmelser i
straffelovens § 81 a til ligeledes
at omfatte den foreslåede § 119 b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i § 119 b om angreb med genstande på nogen
af de i straffelovens § 119 nævnte personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at straffen for
overtrædelse af § 119 b kan forhøjes med indtil
det dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller er
egnet til at fremkalde en konflikt mellem grupper af personer, hvor
der som led i konflikten enten anvendes skydevåben eller
anvendes våben eller eksplosivstoffer, som på grund af
deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde
betydelig skade, eller begås brandstiftelse omfattet af
straffelovens § 180. Der er alene tale om en
tilføjelse, og der er ikke hermed tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af straffelovens § 81 c, stk. 1, at den
straf, der er foreskrevet i straffelovens §§ 119, 123,
132 a, 132 b, 134 a og 181, § 244, stk. 1, § 244, stk. 1,
jf. § 247, § 245, § 245, jf. § 247, § 266,
§ 285, stk. 1, jf. §§ 276, 276 a og 281, § 286,
stk. 1, jf. §§ 276, 276 a og 281, § 287, stk. 1, jf.
§§ 276, 276 a og 281, og §§ 288, 291, 293 og
293 a eller i lovgivningen om euforiserende stoffer, lovgivningen
om våben og eksplosivstoffer eller lovgivningen om knive og
blankvåben, kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis
lovovertrædelsen er begået inden for en skærpet
straf-zone udpeget i medfør af § 6 a i lov om politiets
virksomhed.
Det foreslås at udvide opregningen af bestemmelser i
straffelovens § 81 c til ligeledes
at omfatte den foreslåede § 119 b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i § 119 b om angreb med genstande på nogen
af de i straffelovens § 119 nævnte personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at straffen for
overtrædelse af § 119 b kan forhøjes med indtil
det dobbelte, hvis lovovertrædelsen er begået inden for
en skærpet straf-zone udpeget i medfør af § 6 a i
lov om politiets virksomhed. Der er alene tale om en
tilføjelse, og der er ikke hermed tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af straffelovens § 119, stk. 1, at den,
som øver vold, truer med at øve vold eller offentligt
eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter trussel om vold mod nogen, hvem det påhviler
at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under
udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af
samme, eller som på lige måde søger at hindre en
sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller
at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling, straffes med
bøde eller fængsel indtil 8 år. Ved
fastsættelse af straffen skal det indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i området
foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt
sted, eller at forholdet er begået mod den
pågældende i dennes fritid.
Med lovforslaget indsættes en ny selvstændig
bestemmelse i straffelovens § 119 b, om angreb med genstande
på nogen af de i straffelovens § 119 nævnte
personer.
Det foreslås med bestemmelsen i § 119 b, 1. pkt., at den der med
genstande angriber nogen af de i § 119 nævnte personer,
straffes med bøde eller fængsel indtil 8 år.
Med ordet genstande forstås enhver rørlig ting.
Eksempler herpå er sten, fyrværkeri, våben af
enhver art og væsker såsom vand, maling eller urin.
Omfattet af strafskærpelsen vil eksempelvis være, at
der affyres romerlys eller kastes med sten efter betjente, der er
ved at forsøge at dæmme op for optøjer eller
efter brandmænd under en brandslukning, at en
togkonduktør angribes med en peberspray, eller at der
affyres fyrværkeri eller kastes med sten efter en
SOSU-assistent, der er på vej ud for at tilse en borger. Slag
og spark og andre angreb, hvor gerningsmanden alene gør brug
af sin egen krop, falder derimod uden for bestemmelsens
anvendelsesområde.
Forslaget indebærer, at angreb med genstande på den
i § 119 nævnte personkreds fremover skal henføres
til straffelovens § 119 b i stedet for straffelovens §
119. Forhold, der falder uden for bestemmelsens foreslåede
anvendelsesområde, men under anvendelsesområdet for
straffelovens § 119, såsom vold uden brug af genstande,
trusler eller fysiske blokader, der hindrer eller
besværliggør de pågældendes tjeneste eller
hverv, vil fortsat skulle henføres til straffelovens §
119.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse i §
119 b ikke indebærer en nykriminalisering i forhold til det,
der allerede er strafbart efter straffelovens § 119, men med
forslaget forudsættes det, at straffen efter §119 b skal
forhøjes med omkring en tredjedel i forhold til den straf,
der hidtil har været fastsat af domstolene for tilsvarende
overtrædelser af straffelovens § 119, stk. 1.
Det betyder, at en person, der efter gældende praksis
efter § 119 ville blive idømt en fængselsstraf
på 6 måneder, med lovforslaget fremover som
udgangspunkt vil skulle idømmes en fængselsstraf
på 8 måneder.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det foreslås med den foreslåede bestemmelse i § 119 b, 2. pkt., at det ved
fastsættelse af straffen skal indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i området
foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt
sted, eller at forholdet er begået mod den
pågældende i dennes fritid.
Det betyder, at strafskærpelsesgrundene i § 119, stk.
1, tilsvarende vil finde anvendelse ved overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 119 b.
Med udtrykket "grov forstyrrelse af ro og orden på
offentligt sted" sigtes til en sådan forstyrrelse af den
offentlige orden, som er nævnt i straffelovens § 134 a
(deltagelse i slagsmål eller i anden grov forstyrrelse af ro
og orden på offentligt sted efter aftale eller i forening),
jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 49 som fremsat, side 5. Der kan
eksempelvis være tale om uroligheder i forbindelse med
fodboldkampe, optøjer i forbindelse med demonstrationer,
tumult i større personkredse mv.
Det er en betingelse, at gerningsmanden har haft forsæt
med hensyn til, at der foregik en sådan forstyrrelse af den
offentlige ro og orden. Bestemmelsen vil kunne anvendes, selvom den
pågældende ikke har været egentlig deltager i
urolighederne og dermed ikke kan straffes for overtrædelse af
straffelovens § 134 a. Hvis dette imidlertid er
tilfældet, forudsættes det, at der straffes i
sammenstød for overtrædelse af begge bestemmelser, jf.
straffelovens § 88. Der vil i så fald skulle
fastsættes en frihedsstraf, der både omfatter
overtrædelsen af straffelovens § 134 a og § 119
b.
Det er endvidere en betingelse, at der er en tidsmæssig og
geografisk sammenhæng mellem overtrædelsen og den grove
forstyrrelse af den offentlige ro og orden. Overtrædelsen
skal således begås samtidig med eller i umiddelbar
forlængelse af, at der i det pågældende
område foregår grove forstyrrelser af den offentlige ro
og orden omfattet af straffelovens § 134 a. Dette omfatter
også tilfælde, hvor forholdet begås inden der er
opstået sådanne uroligheder, og hvor forholdet fortsat
begås, mens der i området foregår grov
forstyrrelse af den offentlige ro og orden. Omfattet er desuden
forhold, der begås i umiddelbar forlængelse af
sådanne uroligheder, f.eks. hvis personer på vej
væk fra stedet, hvor urolighederne er blevet opløst af
politiet, øver vold mod politiet i tilstødende gader
mv.
Der skal som nævnt endvidere være tale om, at
overtrædelsen er begået "i området", hvor den
grove forstyrrelse af den offentlige ro og orden foregår. Den
nærmere fastlæggelse af området, hvor der i en
given situation foregår uroligheder, beror på en
konkret vurdering bl.a. af urolighedernes omfang og
udstrækning og af de geografiske forhold det
pågældende sted. Bestemmelsen omfatter ikke kun de
gader, pladser, torve mv., hvor der foregår uroligheder, men
også gader mv., som støder op til det sted, hvor
urolighederne foregår, og som f.eks. kan anvendes som
adgangs- eller flugtveje til og fra stedet. Bestemmelsen omfatter
således f.eks. tilfælde, hvor en gruppe personer i en
gade, som støder op til en plads, hvor der foregår
omfattende uroligheder, kaster sten eller flasker mod politiet, som
er på vej op mod pladsen.
I nogle tilfælde flytter urolighederne sig løbende
- afhængigt af, hvor uromagerne bevæger sig hen - inden
for et bestemt område, f.eks. inden for et bestemt kvarter,
omkring nogle boligblokke eller omkring et bestemt
bygningskompleks. I sådanne tilfælde vil som
udgangspunkt hele området omkring f.eks. boligblokkene eller
bygningskomplekset være omfattet af bestemmelsen.
Bestemmelsen omfatter derimod ikke andre overtrædelser, der
sker i samme by eller bydel uden en nær geografisk
sammenhæng med det sted, hvor urolighederne foregår,
uanset hvad motivet måtte være for
overtrædelsen.
Som eksempler på opførsel, der vil være
omfattet af strafskærpelsesgrunden, kan bl.a. nævnes,
at en gruppe unge spærrer en befærdet gade med nogle
containere, som de sætter ild til, og da brandvæsenet
rykker ud for at slukke den påsatte brand, kaster en af de
unge en flaske efter brandmændene, at en større gruppe
maskerede personer i forbindelse med en demonstration går til
angreb på politiet ved at kaste sten og affyre kanonslag,
eller at der efter en fodboldkamp opstår slagsmål
blandt to fangrupperinger, og da politiet stopper urolighederne,
skydes der romerlys efter dem.
Med udtrykket »fritid« sigtes til, at angrebet med
genstand øves mod den beskyttede person uden for
arbejdstiden eller i en privat sfære. Bestemmelsen vil
således i almindelighed omfatte et angreb med genstande
begået mod den beskyttede person ved dennes private
bopæl, på vej til og fra arbejde, i forbindelse med en
privat indkøbssituation, privat gåtur mv.
Som eksempler på tilfælde, der er omfattet af
strafskærpelsen, kan bl.a. nævnes, at en
fængselsbetjent bliver udsat for et voldeligt overfald med
genstand, f.eks. stenkast, på vej hjem fra sit arbejde af en
tidligere indsat, der har fulgt efter ham.
Hvis der er tale om et forhold begået, mens eller i
umiddelbar forlængelse af at der i samme område
foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt
sted, eller om et forhold begået mod en person
tilhørende den beskyttede persongruppe i den
pågældendes fritid, forudsættes det med
lovforslaget, at der skal ske en yderligere forhøjelse af
straffen med omkring en tredjedel i forhold til den frihedsstraf,
der ellers vil blive fastsat efter den foreslåede § 119
b, stk. 1.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Den foreslåede bestemmelse i § 119 b vil, på
samme måde som straffelovens § 119, absorbere
straffelovens § 244, men ikke § 245 og § 246, hvor
der i stedet vil kunne straffes i sammenstød. Der vil
ligeledes kunne straffes i sammenstød med straffelovens
§ 252.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af straffelovens § 120, at de i §
119 foreskrevne straffe, når de dér nævnte
handlinger iværksættes ved hjælp af opløb,
finder anvendelse på dem, der anstifter til eller leder
opløbet, og på de deltagere, som undlader at
efterkomme øvrighedens lovlig forkyndte påbud til
mængden om at skilles.
Det foreslås, at der i straffelovens § 120 indsættes en henvisning til
den foreslåede § 119 b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i § 119 b om angreb med genstande på nogen
af de i straffelovens § 119 nævnte personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at de i § 119
b foreskrevne straffe, når de dér nævnte
handlinger iværksættes ved hjælp af opløb,
finder anvendelse på dem, der anstifter til eller leder
opløbet, og på de deltagere, som undlader at
efterkomme øvrighedens lovlig forkyndte påbud til
mængden om at skilles. Der er alene tale om en
tilføjelse, og der er ikke hermed tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af straffelovens § 252, stk. 1, at den,
der for vindings skyld, af grov kådhed eller på
lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare
for nogens liv eller førlighed, straffes med fængsel
indtil 8 år.
Det foreslås at ændre "måde" til "vis" i
straffelovens § 252, stk. 1. Der er alene tale om en sproglig
ændring af lovteksten, som har til formål at give
mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere
retningslinjer om strafniveauet efter straffelovens § 252,
stk. 1.
Med ændringen forudsættes det således, at
straffen i medfør af straffelovens § 252 for
forsætlig fareforvoldelse ved kast eller affyring af
genstande mod privatpersoner skal forhøjes med omkring en
tredjedel i forhold til den straf, der hidtil har været
fastsat af domstolene.
Eksempelvis vil det, at man affyrer fyrværkeri mod
privatpersoner, eller at man kaster sten eller flasker ind i en
gruppe af mennesker, være omfattet af
strafskærpelsen.
Ændringen betyder således, at en person, der efter
gældende praksis ville blive idømt en
fængselsstraf på 30 dages fængsel, med
lovforslaget fremover som udgangspunkt vil skulle idømmes en
fængselsstraf på 40 dages fængsel.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer af den
gældende retstilstand. Lovforslaget ændrer
således ikke på bestemmelsens anvendelsesområde,
strafbetingelser eller de forhold, der i almindelighed vil kunne
anses som skærpende eller formildende
omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til §
2
Det fremgår af lejelovens § 93, stk. 1, litra j, at
udlejeren kan hæve lejeaftalen, når lejeren eller
medlemmer af lejerens husstand er idømt en ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter for overtrædelse af
§§ 119, 134 a, 180, 181, 192 a, 216, 237 eller 244-246,
§ 252, stk. 1, §§ 260, 266, 276 a, 281 eller 288
eller § 291, stk. 2, i straffeloven eller i medfør af
§ 3 i lov om euforiserende stoffer for at have besiddet
euforiserende stoffer med henblik på videreoverdragelse, og
når overtrædelsen er begået inden for 1 km fra
den ejendom, hvor lejemålet er beliggende.
Det foreslås at udvide opregningen af bestemmelser i
lejelovens § 93, stk. 1, litra j,
til ligeledes at omfatte den foreslåede § 119 b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i straffelovens § 119 b om angreb med genstande
på nogen af de i straffelovens § 119 nævnte
personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at udlejeren kan
hæve lejeaftalen, når lejeren eller medlemmer af
lejerens husstand er idømt en ubetinget fængselsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter for overtrædelse af
straffelovens § 119 b, og når overtrædelsen er
begået inden for 1 km fra den ejendom, hvor lejemålet
er beliggende. Der er alene tale om en tilføjelse, og der er
ikke hermed tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det fremgår af almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 10,
at udlejeren kan hæve lejeaftalen, når lejeren eller
medlemmer af lejerens husstand er idømt en ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter for overtrædelse af
§§ 119, 134 a, 180, 181, 192 a, 216, 237 eller 244-246,
§ 252, stk. 1, §§ 260, 266, 276 a, 281 eller 288
eller § 291, stk. 2, i straffeloven eller i medfør af
§ 3 i lov om euforiserende stoffer for at have besiddet
euforiserende stoffer med henblik på videreoverdragelse, og
når overtrædelsen er begået inden for 1 km fra
den ejendom, hvor lejemålet er beliggende.
Det foreslås at udvide opregningen af bestemmelser i
almenejelovens § 90, stk. 1, nr.
10, til ligeledes at omfatte den foreslåede § 119
b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i straffelovens § 119 b om angreb med genstande
på nogen af de i straffelovens § 119 nævnte
personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at udlejeren kan
hæve lejeaftalen, når lejeren eller medlemmer af
lejerens husstand er idømt en ubetinget fængselsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter for overtrædelse af
straffelovens § 119 b, og når overtrædelsen er
begået inden for 1 km fra den ejendom, hvor lejemålet
er beliggende. Der er alene tale om en tilføjelse, og der er
ikke hermed tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Det fremgår af udlændingelovens § 22, nr. 6, at
en udlænding, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller
§ 8, stk. 1 eller 2, som har haft lovligt ophold her i landet
i mere end de sidste 8 år, kan udvises, hvis
udlændingen efter bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og
13 eller efter straffelovens § 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2.
pkt., jf. 1. pkt., § 123, § 136, § 180, § 181,
§ 183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 184, stk. 1, §
186, stk. 1, § 187, stk. 1, § 193, stk. 1, § 208,
stk. 1, § 210, stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, §
216, § 222, § 225, jf. §§ 216 og 222, §
226, § 235, § 237, §§ 243-246, § 250,
§ 252, stk. 1 og 2, § 261, stk. 2, § 262 a, §
276, jf. § 286, § 276 a, jf. § 286, §§
278-283, jf. § 286, § 279, jf. § 285, hvis forholdet
angår socialt bedrageri, § 288, § 289, § 289
a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1, jf. stk. 4, eller §
291, stk. 2, idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter.
Det foreslås at udvide opregningen af bestemmelser i
udlændingelovens § 22, nr.
6, til ligeledes at omfatte den foreslåede § 119
b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i straffelovens § 119 b om angreb med genstande
på nogen af de i straffelovens § 119 nævnte
personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at en
udlænding, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller
§ 8, stk. 1 eller 2, som har haft lovligt ophold her i landet
i mere end de sidste 8 år, kan udvises, hvis
udlændingen efter bestemmelser i straffelovens § 119 b
idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter. Der er alene tale
om en tilføjelse, og der er ikke hermed tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af udlændingelovens § 25 a, stk. 1,
nr. 1, at en udlænding, som ikke har haft lovligt ophold her
i landet i længere tid end de sidste 6 måneder, kan
udvises, hvis udlændingen uden for de i
udlændingelovens §§ 22-24 nævnte
tilfælde er dømt for overtrædelse af
udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 4. pkt., jf. § 60,
stk. 1, straffelovens §§ 119, 243, 244, 266, 276-283
eller 290, toldlovens § 73, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, lov om
våben og eksplosivstoffer eller lov om knive og
blankvåben m.v. eller udlændingen over for politiet har
erkendt overtrædelsen eller er pågrebet under eller i
umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare
forhold.
Det foreslås at udvide oplistningen af bestemmelser i
udlændingelovens § 25 a, stk. 1,
nr. 1, til ligeledes at omfatte den foreslåede §
119 b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i straffelovens § 119 b om angreb med genstande
på nogen af de i straffelovens § 119 nævnte
personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at en
udlænding, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i
længere tid end de sidste 6 måneder, kan udvises, hvis
udlændingen efter bestemmelser i straffelovens § 119 b
idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter. Der er alene tale
om en tilføjelse, og der er ikke hermed tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
5
Til nr. 1 og 2
Det fremgår af retsplejelovens § 741 a, stk. 1, at i
sager, der vedrører overtrædelse af straffelovens
§ 119, § 123, § 210, §§ 216-223, §
225, jf. §§ 216-223, § 232, § 237, jf. §
21, §§ 243-246, §§ 249 og 250, § 252, stk.
2, §§ 260-262 a eller § 288, beskikker retten en
advokat for den, der er forurettet ved lovovertrædelsen,
når den pågældende fremsætter
begæring om det, medmindre andet følger af stk. 2
eller 3.
Det fremgår af retsplejelovens § 741 a, stk. 2, at i
sager om overtrædelse af straffelovens § 210, §
216, § 222, stk. 2, eller § 223, stk. 1, skal beskikkelse
ske, medmindre den pågældende efter at være
vejledt om retten til beskikkelse af advokat frabeder sig det. Den
forurettede skal have lejlighed til at tale med en advokat
før politiets afhøring af forurettede, medmindre den
pågældende efter at være blevet vejledt frabeder
sig det. Det samme gælder i sager om overtrædelse af
§ 225, jf. § 216, § 222, stk. 2, eller § 223,
stk. 1.
Det fremgår af retsplejelovens § 741 a, stk. 3, at i
sager om overtrædelse af straffelovens § 119, §
123, §§ 218-221, § 222, stk. 1, § 223, stk. 2,
§ 232, § 237, jf. § 21, §§ 243-246,
§§ 249 og 250, § 252, stk. 2, §§ 260-262 a
eller § 288 kan beskikkelse af advokat dog afslås, hvis
lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter og
advokatbistand må anses for åbenbart unødvendig.
Det samme gælder i sager, der vedrører
overtrædelse af straffelovens § 225, jf. §§
218-221, § 222, stk. 1, eller § 223, stk. 2.
Det foreslås at udvide opregningen af bestemmelser i
retsplejelovens § 741, stk. 1 og
3, til ligeledes at omfatte den foreslåede § 119
b.
De foreslåede bestemmelser har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i straffelovens § 119 b om angreb med genstande
på nogen af de i straffelovens § 119 nævnte
personer.
De foreslåede bestemmelser vil betyde, at retten i sager,
der vedrører overtrædelse af straffelovens § 119
b, beskikker en advokat for den, der er forurettet ved
lovovertrædelsen, når den pågældende
fremsætter begæring om det. Beskikkelse af advokat dog
afslås, hvis lovovertrædelsen er af mindre alvorlig
karakter og advokatbistand må anses for åbenbart
unødvendig. Der er alene tale om en tilføjelse, og
der er ikke hermed tilsigtet nogen ændring i bestemmelsernes
anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 2,
at en sigtet kan varetægtsfængsles, når der
foreligger en særligt bestyrket mistanke om, at han har
begået en overtrædelse af straffelovens § 119,
stk. 1, § 123, § 134 a, § 192 a, stk. 2, § 218,
§ 222, § 225, jf. § 216, stk. 2, § 218 eller
§ 222, § 235, stk. 1, §§ 243-246, § 250
eller § 252 eller en overtrædelse af straffelovens
§ 232 over for et barn under 15 år, såfremt
lovovertrædelsen efter oplysningerne om forholdets grovhed
kan ventes at ville medføre en ubetinget dom på
fængsel i mindst 60 dage og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri fod.
Det foreslås at udvide opregningen af bestemmelser i
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr.
2, til ligeledes at omfatte den foreslåede § 119
b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i straffelovens § 119 b om angreb med genstande
på nogen af de i straffelovens § 119 nævnte
personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at en sigtet kan
varetægtsfængsles, når der foreligger en
særligt bestyrket mistanke om, at han har begået en
overtrædelse af straffelovens § 119 b, såfremt
lovovertrædelsen efter oplysningerne om forholdets grovhed
kan ventes at ville medføre en ubetinget dom på
fængsel i mindst 60 dage og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri fod. Der er alene tale om en
tilføjelse, og der er ikke hermed tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
6
Til nr. 1
Det fremgår af lov om knive og blankvåben
(knivloven) § 7, stk. 2, at det ved fastsættelse af
straffen for overtrædelse af knivlovens § 1 særlig
skal anses for skærpende, at gerningspersonen flere gange
tidligere er straffet for overtrædelse af knivlovens §
1. Tilsvarende gælder i tilfælde, hvor
overtrædelsen af knivlovens § 1 begås under
skærpende omstændigheder af en person, der tidligere er
idømt fængselsstraf for overtrædelse af
straffelovens § 119, stk. 1 eller 2, eller §§ 123,
216, 237, 244-246, 266 eller 288.
Det foreslås at udvide opregningen af bestemmelser i
knivlovens § 7, stk. 2, til
ligeledes at omfatte den foreslåede § 119 b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i straffelovens § 119 b om angreb med genstande
på nogen af de i straffelovens § 119 nævnte
personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at det ved
fastsættelse af straffen for overtrædelse af knivlovens
§ 1 særlig skal anses for skærpende, at
overtrædelsen af begås under skærpende
omstændigheder af en person, der tidligere er idømt
fængselsstraf for overtrædelse af straffelovens §
119 b. Der er alene tale om en tilføjelse, og der er ikke
hermed tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
7
Til nr. 1
Det fremgår af lov om våben og eksplosivstoffer m.v.
(våbenloven) § 10, stk. 2, at det ved fastsættelse
af straffen for overtrædelse af våbenlovens § 2,
jf. § 1, stk. 1, nr. 5, for så vidt angår
peberspray, særlig skal anses for skærpende, hvis en
overtrædelse begås af en person, der tidligere er
idømt fængselsstraf for overtrædelse af
våbenloven, knivloven, forskrifter udstedt i medfør af
disse love eller straffelovens § 119, stk. 1 eller 2, eller
§§ 123, 192 a, 216, 237, 243-246, 266 eller 288 på
steder eller under omstændigheder, hvor der er
nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede
situationer af potentiel voldelig karakter.
Det foreslås at udvide opregningen af bestemmelser i
knivlovens § 10, stk. 2, til
ligeledes at omfatte den foreslåede § 119 b.
Den foreslåede bestemmelse har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i straffelovens § 119 b om angreb med genstande
på nogen af de i straffelovens § 119 nævnte
personer.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at det ved
fastsættelse af straffen for overtrædelse af
våbenlovens § 2, jf. § 1, stk. 1, nr. 5, for
så vidt angår peberspray, særlig skal anses for
skærpende, hvis en overtrædelse begås af en
person, der tidligere er idømt fængselsstraf for
overtrædelse af straffelovens § 119 b. Der er alene tale
om en tilføjelse, og der er ikke hermed tilsigtet nogen
ændring i bestemmelsens anvendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
8
Det foreslås, at loven træder i kraft den
træder i kraft den 15. december 2020.
Det følger af straffelovens § 3, at
spørgsmålet om straf for handlinger, som er foretaget
før lovens ikrafttræden, efter lovens
ikrafttræden skal afgøres efter de nye regler, men at
afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter de
tidligere regler. De foreslåede strafskærpelser
får derfor virkning for forhold begået efter lovens
ikrafttræden.
Til §
9
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland. Færøerne har således pr. 1.
marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område, mens der for Grønland
gælder en særlig kriminallov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 976 af 17. september 2019, som
ændret senest ved lov nr. 968 af 26. juni 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 81 a. Den
straf, der er foreskrevet i denne lovs §§ 119, 123, 192 a
og 244, § 244, jf. § 247, § 245, § 245, jf.
§ 247, § 246, jf. § 245, § 246, jf. § 245,
jf. § 247, § 252, stk. 1, § 260, stk. 1, § 261,
stk. 1 og 2, § 266, § 285, stk. 1, jf. § 281, §
286, stk. 1, jf. § 281, og § 288 kan forhøjes
indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i
eller er egnet til at fremkalde en konflikt mellem grupper af
personer, hvor der som led i konflikten enten anvendes
skydevåben eller anvendes våben eller eksplosivstoffer,
som på grund af deres særdeles farlige karakter er
egnet til at forvolde betydelig skade, eller begås
brandstiftelse omfattet af denne lovs § 180. Stk. 2 --- | | 1. I § 81 a, stk. 1, indsættes efter
»119,«: »119 b,«. | | | | § 81 c. Den
straf, der er foreskrevet i denne lovs §§ 119, 123, 132
a, 132 b, 134 a og 181, § 244, stk. 1, § 244, stk. 1, jf.
§ 247, § 245, § 245, jf. § 247, § 266,
§ 285, stk. 1, jf. §§ 276, 276 a og 281, § 286,
stk. 1, jf. §§ 276, 276 a og 281, § 287, stk. 1, jf.
§§ 276, 276 a og 281, og §§ 288, 291, 293 og
293 a eller i lovgivningen om euforiserende stoffer, lovgivningen
om våben og eksplosivstoffer eller lovgivningen om knive og
blankvåben, kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis
lovovertrædelsen er begået inden for en skærpet
straf-zone udpeget i medfør af § 6 a i lov om politiets
virksomhed. Stk. 2 --- | | 2. I § 81 c, stk. 1, indsættes efter
»119,«: »119 b,«. | | | | | | 3. Efter
§ 119 a indsættes: | | | | | | § 119 b. Den,
der med genstande angriber nogen af de i § 119 nævnte
personer, straffes med fængsel indtil 8 år. Ved
fastsættelse af straffen skal det indgå som en
skærpende omstændighed, at forholdet er begået,
mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i området
foregår grov forstyrrelse af ro og orden på offentligt
sted, eller at forholdet er begået mod den
pågældende i dennes fritid. | | | | § 120. De i
§ 119 foreskrevne straffe finder, når de dér
nævnte handlinger iværksættes ved hjælp af
opløb, anvendelse på dem, der anstifter til eller
leder opløbet, og på de deltagere, som undlader at
efterkomme øvrighedens lovlig forkyndte påbud til
mængden om at skilles. | | 4. I § 120, indsættes efter
»119«: »og § 119 b«. | | | | § 252. Med
fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings
skyld, af grov kådhed eller på lignende
hensynsløs måde volder nærliggende fare for
nogens liv eller førlighed. Stk.
2-3. --- | | 5. I § 252, stk. 1, ændres
»måde« til: »vis«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om leje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 4. september 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 359 af 4. april 2020, § 1
i lov nr. 817 af 9. juni 2020 og i § 30 i lov nr. 908 af 18.
juni 2020, foretages følgende ændring: | | | | § 93.
Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende
tilfælde: a) - i) --- | | | j) Når lejeren eller medlemmer af
lejerens husstand er idømt en ubetinget fængselsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter for overtrædelse af
§§ 119, 134 a, 180, 181, 192 a, 216, 237 eller 244-246,
§ 252, stk. 1, §§ 260, 266, 276 a, 281 eller 288
eller § 291, stk. 2, i straffeloven eller i medfør af
§ 3 i lov om euforiserende stoffer for at have besiddet
euforiserende stoffer med henblik på videreoverdragelse, og
når overtrædelsen er begået inden for 1 km fra
den ejendom, hvor lejemålet er beliggende. | | 1. I § 93, stk. 1, litra j, indsættes
efter »119,«: »119 b,«. | k) - m) --- Stk.
2-3. --- | | | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 928 af 4. september 2019, som
ændret ved lov nr. 498 af 1. maj 2019 og § 4 i lov nr.
359 af 4. april 2020, foretages følgende
ændring: | | | | § 90.
Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende
tilfælde: 1) - 9) --- | | | 10) Når lejeren eller medlemmer af
lejerens husstand er idømt en ubetinget fængselsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge af
frihedsberøvende karakter for overtrædelse af
§§ 119, 134 a, 180, 181, 192 a, 216, 237 eller 244-246,
§ 252, stk. 1, §§ 260, 266, 276 a, 281 eller 288
eller § 291, stk. 2, i straffeloven eller i medfør af
§ 3 i lov om euforiserende stoffer for at have besiddet
euforiserende stoffer med henblik på videreoverdragelse, og
når overtrædelsen er begået inden for 1 km fra
den ejendom, hvor lejemålet er beliggende. | | 1. I § 90, stk. 1, nr. 10, indsættes
efter »119,«: »119 b,«. | 11) - 13) --- Stk.
2-3. --- | | | | | | | | § 4 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som
ændret senest ved lov nr. 1003 af 27. juni 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 22. En
udlænding, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
som har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8
år, kan udvises, hvis 1) - 5) --- | | | 6) udlændingen efter bestemmelser
i straffelovens kapitel 12 og 13 eller efter straffelovens §
119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt., § 123,
§ 136, § 180, § 181, § 183, stk. 1 og 2, §
183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1,
§ 193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210, stk. 1 og 3,
jf. stk. 1, § 215, § 216, § 222, § 225, jf.
§§ 216 og 222, § 226, § 235, § 237,
§§ 243-246, § 250, § 252, stk. 1 og 2, §
261, stk. 2, § 262 a, § 276, jf. § 286, § 276
a, jf. § 286, §§ 278-283, jf. § 286, §
279, jf. § 285, hvis forholdet angår socialt bedrageri,
§ 288, § 289, § 289 a, § 290, stk. 2, §
291, stk. 1, jf. stk. 4, eller § 291, stk. 2, idømmes
ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge,
der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, | | 1. I § 22, stk. 1, nr. 6, indsættes
efter »119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1.
pkt.,«: »§ 119 b,«. | 7) - 9) --- | | | | | | § 25 a. En
udlænding, som ikke har haft lovligt ophold her i landet i
længere tid end de sidste 6 måneder, kan endvidere
udvises, hvis 1) udlændingen uden for de i
§§ 22-24 nævnte tilfælde er dømt for
overtrædelse af § 42 a, stk. 7, 4. pkt., jf. § 60,
stk. 1, straffelovens §§ 119, 243, 244, 266, 276-283
eller 290, toldlovens § 73, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 1, lov om
våben og eksplosivstoffer eller lov om knive og
blankvåben m.v. eller udlændingen over for politiet har
erkendt overtrædelsen eller er pågrebet under eller i
umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare
forhold, eller 2) --- Stk.
2. --- | | 2. I § 25 a, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »119,«: »119 b,«. | | | | | | § 5 | | | | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 938 af 10. september 2019, som
ændret senest ved lov nr. 967 af 26. juni 2020, foretages
følgende ændringer: | | | | § 741 a. I
sager, der vedrører overtrædelse af straffelovens
§ 119, § 123, § 210, §§ 216-223, §
225, jf. §§ 216-223, § 232, § 237, jf. §
21, §§ 243-246, §§ 249 og 250, § 252, stk.
2, §§ 260-262 a eller § 288, beskikker retten en
advokat for den, der er forurettet ved lovovertrædelsen,
når den pågældende fremsætter
begæring om det, jf. dog stk. 2 og 3. | | 1. I § 741 a, stk. 1, indsættes efter
»119,«: »§ 119 b,«. | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. I sager
om overtrædelse af straffelovens § 119, § 123,
§§ 218-221, § 222, stk. 1, § 223, stk. 2,
§ 232, § 237, jf. § 21, §§ 243-246,
§§ 249 og 250, § 252, stk. 2, §§ 260-262 a
eller § 288 kan beskikkelse af advokat dog afslås, hvis
lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter og
advokatbistand må anses for åbenbart unødvendig.
Det samme gælder i sager, der vedrører
overtrædelse af straffelovens § 225, jf. §§
218-221, § 222, stk. 1, eller § 223, stk. 2. | | 2. I § 741 a, stk. 3, indsættes efter
»119,«: »§ 119 b,«. | | | | § 762. Stk.
1. --- Stk. 2. En
sigtet kan endvidere varetægtsfængsles, når der
foreligger en særligt bestyrket mistanke om, at han har
begået 1) --- | | | 2) en overtrædelse af
straffelovens § 119, stk. 1, § 123, § 134 a, §
192 a, stk. 2, § 218, § 222, § 225, jf. § 216,
stk. 2, § 218 eller § 222, § 235, stk. 1,
§§ 243-246, § 250 eller § 252 eller en
overtrædelse af straffelovens § 232 over for et barn
under 15 år, såfremt lovovertrædelsen efter
oplysningerne om forholdets grovhed kan ventes at ville
medføre en ubetinget dom på fængsel i mindst 60
dage og hensynet til retshåndhævelsen skønnes at
kræve, at sigtede ikke er på fri fod. Stk.
3. --- | | 3. I § 762, stk. 2, nr. 2, indsættes
efter »119, stk. 1,«: »§ 119
b,«. | | | | | | § 6 | | | | | | I lov om knive og blankvåben m.v.,
jf. lov nr. 376 af 27. april 2016, som ændret ved § 5 i
lov nr. 329 af 30. marts 2019, foretages følgende
ændring: | | | | § 7.
--- | | | Stk. 2. Ved
fastsættelse af straffen for overtrædelse af § 1
skal det særlig anses for skærpende, at
gerningspersonen flere gange tidligere er straffet for
overtrædelse af § 1. Tilsvarende gælder i
tilfælde, hvor overtrædelsen af § 1 begås
under skærpende omstændigheder af en person, der
tidligere er idømt fængselsstraf for
overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1 eller 2,
eller §§ 123, 216, 237, 244-246, 266 eller 288. Stk. 3 og
4. --- | | 1. I § 7, stk. 2, indsættes efter
»119, stk. 1 eller 2,«: »§ 119
b,«. | | | | | | § 7 | | | | | | I lov om våben og eksplosivstoffer
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 29. august 2019,
foretages følgende ændring: | | | | § 10.
--- | | | Stk. 2. Ved
fastsættelse af straffen for overtrædelse af § 2,
jf. § 1, stk. 1, nr. 5, for så vidt angår
peberspray, skal det særlig anses for skærpende, hvis
en overtrædelse begås af en person, der tidligere er
idømt fængselsstraf for overtrædelse af denne
lov, lov om knive og blankvåben, forskrifter udstedt i
medfør af disse love eller straffelovens § 119, stk. 1
eller 2, eller §§ 123, 192 a, 216, 237, 243-246, 266
eller 288 på steder eller under omstændigheder, hvor
der er nærliggende risiko for, at der kan opstå
tilspidsede situationer af potentiel voldelig karakter. | | 1. I § 10, stk. 2, indsættes efter
»119, stk. 1 eller 2,«: »§ 119
b,«. | Stk.
3-5. --- | | |
|