Skriftlig fremsættelse (29. april
2021)
Udlændinge- og integrationsministeren
(Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af
udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og
integrationsloven (Indførelse af almindelig klageadgang
på visumområdet, karensperiode i visse visumsager og
tilvejebringelse af hjemmel til at udstede langtidsvisum til
diplomater m.v. og forskellige justeringer af reglerne for
beskæftigelse, privat indkvartering og indkvartering i
egenfinansieret bolig for asylansøgere,
tydeliggørelse af hjemlen for iværksættelse af
separat indkvartering af gifte eller samlevende mindreårige
udlændinge og fuldbyrdelse af afgørelser om
anbringelse af uledsagede mindreårige samt
genindførelse af erklæringsadgang for tidligere danske
statsborgere m.v.)
(Lovforslag nr. L 228)
Formålet med lovforslaget er bl.a. at
indføre en række ændringer og justeringer af
udlændingelovens regler på visum- og
asylområderne, som bl.a. skal bidrage til at forenkle
sagsbehandlingen, gribe ind over for muligt misbrug af reglerne og
skabe større klarhed om reglerne. Formålet er
endvidere at gennemføre en ændring af lov om dansk
indfødsret, så der frem til den 1. juli 2026
genindføres en erklæringsadgang for tidligere danske
statsborgere, samt en berigtigelse af integrationslovens § 22
om danskbonus.
Det foreslås at tilvejebringe hjemmel
til at udstede langtidsvisum til diplomater m.fl. med henblik
på disses indrejse i Danmark efter, at de
pågældende er blevet meddelt opholdstilladelse af
udenrigsministeren. Der rettes hermed op på en
uhensigtsmæssig anvendelse af reglerne om Schengenvisum, og
der sikres samtidig en ensartet kontrol af persongruppen forud for
indrejsen i Danmark.
Det foreslås at indføre
mulighed for at give karens i tre år for opnåelse af
visum til Danmark for kvinder, der tidligere har benyttet et dansk
Schengenvisum til at indrejse i Danmark og føde et barn her
i landet, uden at de forud for indrejsen har oplyst de danske
myndigheder om graviditeten og indgået en aftale med et
privat fødested om fødslen. Regeringen finder det
ikke rimeligt, at udlændinge, der ikke har været
ærlige over for myndighederne om det reelle formål med
et visumophold og derfor har kunne indrejse her i landet og
opnå adgang til danske sundhedsydelser, fremadrettet blot
skal have mulighed for at opnå visum til Danmark på
ny.
Det foreslås desuden at forenkle og
ensrette reglerne om klageadgang på visumområdet ved at
indføre almindelig klageadgang i alle kategorier af
visumsager. Den gældende ordning med automatisk påklage
af visse afgørelser om afslag på visum og om
annullering eller inddragelse af et allerede meddelt visum, der
træffes af danske diplomatiske og konsulære
repræsentationer i udlandet, ændres sådan, at
visumansøgere fremadrettet i alle tilfælde selv vil
skulle påklage et afslag på visum. Formålet er
bl.a. at sikre en mere hensigtsmæssig brug af
Udlændingestyrelsens ressourcer, således at
klagebehandlingen af visumsager fremover begrænses til de
tilfælde, hvor en ansøger selv påklager en
afgørelse om visum og således må antages at have
en reel interesse i at få vurderet sin sag i
klageinstansen.
Der foreslås bl.a. en skærpelse
af reglerne om adgang til beskæftigelse, adgang til ophold i
egenfinansieret bolig samt adgang til privat indkvartering for
udlændinge, der er udelukket fra at blive meddelt
opholdstilladelse, men ikke kan udsendes, således at alle
udlændinge henvist til tålt ophold udelukkes fra
beskæftigelse, ophold i egenfinansieret bolig og privat
indkvartering. Udlændinge på tålt ophold er
uønskede i Danmark, og dette skal være afspejlet i
deres vilkår for opholdet. Det foreslås desuden at
tidsbegrænse Udlændingestyrelsens afgørelser om,
at en asylansøger kan tage beskæftigelse, til
højst 1 år med mulighed for forlængelse.
Formålet er bl.a. at øge kontrollen med og mindske
risikoen for omgåelse og misbrug af ordningen. Desuden
bringes reglerne om asylansøgeres mulighed for
beskæftigelse på linje med tilladelser på det
ordinære beskæftigelsesområde. Der forslås
herudover en skærpelse og præcisering af reglerne om
inddragelse af asylansøgeres mulighed for
beskæftigelse, adgang til ophold i egenfinansieret bolig samt
adgang til privat indkvartering, således at der f.eks. vil
kunne ske inddragelse i tilfælde af svig.
Det foreslås at overføre
klagesager om Udlændingestyrelsens afslag på afholdelse
af udgifter til sundhedsmæssige ydelser og sociale
foranstaltninger vedrørende udlændinge, som er
omfattet af Udlændingestyrelsens
forsørgelsesforpligtelse, fra Udlændingenævnet
til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen behandler i dag en række
sager, som har lighed med disse sager.
Der foreslås endvidere en
tydeliggørelse af hjemmelsgrundlaget for
iværksættelse af separat indkvartering af
mindreårige udlændinge, der er samlevende eller har
indgået ægteskab, religiøs vielse uden borgerlig
gyldighed eller andet ægteskabslignende forhold. Med
lovforslaget tydeliggøres således den bestemmelse i
udlændingeloven, som giver hjemmel til den gældende
praksis, hvorefter Udlændingestyrelsen
iværksætter separat indkvartering af en
mindreårig udlænding fra vedkommendes partner af hensyn
til den mindreåriges tarv, herunder af hensyn til at give den
mindreårige en betænkningsperiode, medmindre hensynet
til familiens enhed tilsiger fælles indkvartering, og dette
ikke er i strid med den mindreåriges tarv. Med lovforslaget
indføres endvidere en adgang til at påklage
Udlændingestyrelsens afgørelser om separat
indkvartering til Udlændingenævnet.
Herudover foreslås det at
indføre regler om fuldbyrdelse af afgørelser om
anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge efter
udlændingeloven med henblik på at bringe reglerne herom
på linje med reglerne om fuldbyrdelse af afgørelser om
anbringelser efter serviceloven.
Der foreslås ydermere en
ændring af lov om dansk indfødsret, så der frem
til den 1. juli 2026 genindføres en erklæringsadgang
for tidligere danske statsborgere. Erklæringsadgangen for
tidligere danske statsborgere, som har mistet deres danske
statsborgerskab i forbindelse med erhvervelse af fremmed
statsborgerskab, udløb den 1. september 2020. Det har
været en velfungerende ordning, som der også ved
ordningens udløb var en del tidligere danske statsborgere,
der benyttede sig af. Regeringen foreslår derfor at
genindføre erklæringsadgangen i yderligere 5
år.
Endelig foreslås en berigtigelse af
bestemmelsen i § 22 i integrationsloven om danskbonus i
overensstemmelse med lovens forarbejder, således at det
udtrykkeligt fremgår, at det er udlændinge omfattet af
§ 2, stk. 2, 3 eller 4, der har været tilbudt et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et
introduktionsprogram, jf. § 16, stk. 1, 2 eller 9, der
udgør persongruppen omfattet af bestemmelsen, og som efter
ansøgning kan modtage danskbonus, såfremt de
øvrige betingelser i bestemmelsen er opfyldt, herunder at
man ikke modtager ydelser efter §§ 22-25 i lov om aktiv
socialpolitik, og at man efter den 1. januar 2018 har bestået
Prøve i Dansk 2 eller tilsvarende eller højere niveau
i dansk, efter ansøgning kan modtage danskbonus.
Det foreslås, at ændringen af
integrationsloven træder i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende, mens at ændringerne af udlændingeloven samt
af indfødsretsloven foreslås at træde i kraft
den 1. juli 2021.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.