Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. maj 2021
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV, EL og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (Inger Støjberg (UFG)) vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
lovforslaget og til de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB og
Inger Støjberg (UFG)):
1) I
lovens titel ændres »og integrationsloven« til:
», integrationsloven og hjemrejseloven«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af L 203]
Til § 1
2) I
indledningen ændres »og senest ved« til:
»og«, og efter »27. april 2021«
indsættes: »og senest ved § 25 i lov nr. 982 af
26. maj 2021«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af L 203]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4 d, stk. 3, ændres »§ 47, stk. 2«
til: »§ 47, stk. 3«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
14 a, stk. 1, nr. 4, ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
5) I
nr. 8 udgår »§ 36, stk. 5, § 36, stk.
6,«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af L 203]
6)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
42 a, stk. 9, nr. 2, og stk. 11, nr.
2, ændres »stk. 7, 4. pkt.« til:
»stk. 7, 5. pkt.«, og i stk. 9,
nr. 3, ændres »stk. 7, 3. pkt.« til:
»stk. 7, 4. pkt.««
[Konsekvensændring bl.a. som
følge af vedtagelsen af L 203]
7)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
46 a, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt.,
ændres »§ 47, stk. 2« til: »§ 47,
stk. 3«.«
[Konsekvensændring]
8)
Efter nr. 27 indsættes som nye numre:
»05. I §
62 l, stk. 2, 1. pkt., stk. 3, 1. pkt., og stk. 6, 1. og 2.
pkt., ændres »efter stk. 1,« til:
»efter stk. 1, 1. pkt.,«.
»06. I §
62 l, stk. 3, 2. pkt., stk. 4 og stk.
5, 1. og 3. pkt., ændres
»efter stk. 1« til: »efter stk. 1, 1.
pkt.««
[Konsekvensændringer]
9)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
62 l, stk. 9, der bliver stk. 11, ændres »efter stk. 1«
til: »efter stk. 1, 1. pkt«.«
[Konsekvensændring]
Ny paragraf
10)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I hjemrejseloven, lov nr. 982 af 26. maj 2021,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 1, nr. 3, og § 16, stk. 3 og 4, ændres »§ 42 a, stk. 7,
3. pkt.« til: »§ 42 a, stk. 7, 4.
pkt.««
[Konsekvensændring]
Til § 4
11) I
stk. 2 ændres »og 2«
til: », 2 og 01«.
[Konsekvensændring]
Til § 6
12)
Henvisningen »og 2« ændres til: », 2 og
01«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Af
lovforslagets titel fremgår det, at loven ændrer i
udlændingeloven, lov om dansk indfødsret og
integrationsloven.
Det
foreslås, at lovforslagets titel ændres, således
at det fremgår af titlen, at loven også ændrer i
det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven).
Ændringen er en konsekvensændring som følge af
ændringsforslag nr. 10, hvor det foreslås at foretage
en række ændringer i lov om hjemrejse for
udlændinge uden lovligt ophold.
Til nr. 2.
I
lovforslagets § 1 henvises der til relevante
ændringslove til udlændingeloven.
Det
foreslås, at der tilføjes en henvisning til § 25
i det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven).
Der er tale om
en konsekvensændring som følge af, at der med §
25 i det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov
om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven) foretages en række relevante ændringer
i udlændingeloven.
Til nr. 3.
Efter
udlændingelovens § 4 d, stk. 3, kan en dansk diplomatisk
eller konsulær repræsentation i udlandet, som er
bemyndiget til at træffe afgørelse vedrørende
ansøgninger om visum, jf. § 47, stk. 2, akkreditere en
virksomhed i udlandet med henblik på at give visumpligtige
udlændinge med fast tilknytning til virksomheden mulighed for
at gennemføre forretningsbesøg i Danmark.
Det
foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 2 indsættes
et nyt nummer, hvor det foreslås i udlændingelovens
§ 4 d, stk. 3, at ændre henvisningen til § 47, stk.
2, til en henvisning til § 47, stk. 3.
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at der i § 1,
nr. 21, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et nyt
stk. 2 i udlændingelovens § 47, hvorefter stk. 2 og 3
bliver stk. 3 og 4.
Til nr. 4.
Efter
udlændingelovens § 14 a, stk. 1, træffer
Udlændingestyrelsen efter ansøgning afgørelse
om, at en udlænding, som har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse i medfør af § 7, uden
arbejdstilladelse kan tage beskæftigelse i Danmark på
sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår,
indtil udlændingen meddeles opholdstilladelse, udrejser eller
udsendes, når en række betingelser er opfyldt, bl.a.,
jf. nr. 4, at udlændingen indgår en kontrakt med
Udlændingestyrelsen i overensstemmelse med stk. 3.
Det
foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 3 indsættes
et nyt nummer, hvor det foreslås i udlændingelovens
§ 14 a, stk. 1, nr. 4, at ændre henvisningen til stk. 3
til en henvisning til stk. 4.
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at der i § 1,
nr. 5, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et nyt stk.
3 i § 14 a, hvorefter stk. 3-5 bliver stk. 4-6.
Til nr. 5.
I lovforslagets § 1, nr. 8,
foreslås det i udlændingelovens § 34, stk. 2, nr.
4, § 36, stk. 2, 1. pkt., § 36, stk. 5, § 36, stk.
6, § 46 a, stk. 6, nr. 1, der bliver stk. 7, nr. 1, og i
§ 60, stk. 1, 1. pkt., at ændre henvisningen til
udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 3. pkt., til en
henvisning til § 42 a, stk. 7, 4. pkt.
Det foreslås, at ændringen i
§ 36, stk. 5 og 6, udgår.
Der er tale om
en konsekvensændring som følge af § 25, nr. 22, i
det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), hvor udlændingelovens § 36, stk. 5-9,
ophæves.
Til nr. 6.
I
udlændingelovens § 42 a, stk. 13, nr. 2, der med det af
Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse
for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven) bliver
stk. 9, nr. 2, og i § 42 a, stk. 15, nr. 2, der med det af
Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse
for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven) bliver
stk. 11, nr. 2, henvises der til stk. 7, 4. pkt.
I
udlændingelovens § 42 a, stk. 13, nr. 3, der med det af
Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse
for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven) bliver
stk. 9, nr. 3, henvises der til stk. 7, 3. pkt.
Det
foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 9 indsættes
et nyt nummer, hvor det foreslås, at henvisningerne i
udlændingelovens § 42 a, stk. 9, nr. 2, og stk. 11, nr.
2, til stk. 7, 4. pkt., ændres til henvisninger til stk. 7,
5. pkt. Det foreslås endvidere, at henvisningen i
udlændingelovens § 42 a, stk. 9, nr. 3, til stk. 7, 3.
pkt., ændres til en henvisning til stk. 7, 4. pkt.
Der er tale om
konsekvensændringer som følge af § 1, nr. 9, i
lovforslaget som fremsat, hvor der foreslås indsat et nyt
punktum i udlændingelovens § 42 a, stk. 7, hvorved 3.
pkt. bliver til 4. pkt., og 4. pkt. bliver til 5. pkt.
Til nr. 7.
Efter
udlændingelovens § 46 a, stk. 5, 1. pkt., kan en dansk
diplomatisk eller konsulær repræsentations
afgørelse om afslag på en ansøgning om visum
eller om annullering eller inddragelse af et allerede meddelt
visum, jf. § 47, stk. 2, påklages til
Udlændingestyrelsen.
Det
foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 16 indsættes
et nyt nummer, hvor det foreslås i udlændingelovens
§ 46 a, stk. 5, 1. pkt., at ændre henvisningen til
§ 47, stk. 2, til en henvisning til § 47, stk. 3.
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at der i § 1,
nr. 21, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et nyt
stk. 2 i udlændingelovens § 47, hvorefter stk. 2 og 3
bliver stk. 3 og 4.
Til nr. 8.
Efter
udlændingelovens § 62 l, stk. 2, 1. pkt., kan der kun
træffes afgørelse efter § 62 l, stk. 1, når
der er begrundet formodning om, at den uledsagede mindreårige
udlændings problemer ikke kan løses under
udlændingens fortsatte ophold i indkvarteringsstedet.
Efter §
udlændingelovens 62 l, stk. 3, 1. pkt., kan formanden eller i
dennes fravær næstformanden for børn og
unge-udvalget træffe foreløbig afgørelse om
anbringelse efter § 62 l, stk. 1, når anbringelsen af
hensyn til den uledsagede mindreårige udlændings
øjeblikkelige behov ikke kan afvente, at sagen behandles i
børn og unge-udvalget. Efter § 62 l, stk. 3, 2. pkt.,
skal en foreløbig afgørelse efter § 62 l, stk.
1, snarest muligt og senest inden 7 dage efter
iværksættelsen af afgørelsen forelægges
børn og unge-udvalget til godkendelse, uanset om
foranstaltningen er ophørt.
Efter
udlændingelovens § 62 l, stk. 4, træffes
afgørelser efter § 62 l, stk. 1, på grundlag af
en indstilling fra kommunalbestyrelsen om anbringelse uden for
indkvarteringsstedet, der udarbejdes efter reglerne i § 62
p.
Efter
udlændingelovens § 62 l, stk. 5, 1. pkt., afholdes
udgifter vedrørende ophold på anbringelsessteder som
led i en anbringelse efter § 62 l, stk. 1, af uledsagede
mindreårige udlændinge af Udlændingestyrelsen.
Efter § 62 1, stk. 5, 3. pkt., afholdes udgifter
vedrørende behandling af sager om anbringelse efter §
62 l, stk. 1, af uledsagede mindreårige udlændige af
kommunalbestyrelsen.
Det
fremgår af udlændingelovens § 62 l, stk. 6, 1.
pkt., at meddeles en uledsaget mindreårig udlænding,
der er anbragt uden for indkvarteringsstedet efter § 62 l,
stk. 1, opholdstilladelse, gælder afgørelsen om
anbringelse, indtil der efter reglerne i lov om social service er
truffet afgørelse om, hvorvidt anbringelsen skal opretholdes
eller ophøre. Afgørelse om opretholdelse eller
ophør af en anbringelse, der er iværksat efter §
62 l, stk. 1, skal træffes af børn og unge-udvalget i
den kommune, hvortil udlændingen visiteres, jf.
integrationslovens § 10, stk. 1, og senest 1 måned efter
at kommunalbestyrelsen er blevet orienteret af
Udlændingestyrelsen om, at udlændingen skal visiteres
til kommunen, jf. § 62 l, stk. 6, 2. pkt.
Det
foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 27 indsættes
to nye numre.
Det
foreslås i det nye nr. 05, at i udlændingelovens §
62 l, stk. 2, 1. pkt., stk. 3, 1. pkt., og stk. 6, 1. og 2. pkt.,
ændres henvisningen til stk. 1, til en henvisning til stk. 1,
1. pkt.
Det
foreslås i det nye nr. 06, at i udlændingelovens §
62 l, stk. 3, 2. pkt., stk. 4 og stk. 5, 1. og 3. pkt.,
ændres henvisningen til stk. 1 til en henvisning til stk. 1,
1. pkt.
Der er tale om
konsekvensændringer, som følge af at der med § 1,
nr. 27, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et nyt 2.
og 3. pkt. i § 62 l, stk. 1.
Til nr. 9.
Efter
udlændingelovens § 62 l, stk. 9, som med § 1, nr.
28, i lovforslaget som fremsat bliver til stk. 11, kan social- og
ældreministeren efter forhandling med udlændinge- og
integrationsministeren fastsætte nærmere regler om
Udlændingestyrelsens betaling for uledsagede
mindreårige udlændinges ophold på
anbringelsessteder, når opholdet er led i en anbringelse
efter § 62 l, stk. 1.
Det
foreslås, at der i lovforslaget efter nr. 28 indsættes
et nyt nummer, hvor det foreslås, at henvisningen til stk. 1
i udlændingelovens § 62 l, stk. 9, ændres til stk.
1, 1. pkt.
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at der med §
1, nr. 27, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et nyt
2. og 3. pkt. i § 62 l, stk. 1.
Til nr. 10.
I det af
Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse
for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven) henvises
i § 12, stk. 1, nr. 3, og i § 16, stk. 3 og 4, til
udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 3. pkt.
Det
foreslås, at der i lovforslaget efter § 3
indsættes en ny paragraf med forslag til ændringer af
det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om
hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven).
Det
foreslås, at i hjemrejselovens § 12, stk. 1, nr. 3, og
§ 16, stk. 3 og 4, ændres henvisningen til
udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 3. pkt., til en
henvisning til udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 4.
pkt.
Der er tale om
konsekvensændringer, som følge af at der med § 1,
nr. 9, i lovforslaget som fremsat foreslås indsat et nyt
punktum i udlændingelovens § 42 a, stk. 7, hvorved 3.
pkt. bliver til 4. pkt.
Til nr. 11.
Efter §
4, stk. 1, i lovforslaget som fremsat, træder loven i kraft
ved bekendtgørelsen i Lovtidende. Efter § 4, stk. 2,
træder §§ 1 og 2 dog i kraft den 1. juli 2021.
Det
foreslås, at de foreslåede ændringer i det af
Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse
for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven), jf.
ændringsforslag nr. 10, ligeledes træder i kraft den 1.
juli 2021.
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at der med
ændringsforslag nr. 10 foreslås indsat en ny paragraf,
som ændrer i det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne
forslag til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt
ophold (hjemrejseloven).
Til nr. 12.
Efter § 6
i lovforslaget som fremsat gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland, men §§ 1 og 2
kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Det
foreslås, at de foreslåede ændringer i det af
Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne forslag til lov om hjemrejse
for udlændinge uden lovligt ophold (hjemrejseloven), jf.
ændringsforslag nr. 10, ligeledes vil kunne sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland.
Der er tale om
en konsekvensændring, som følge af at der med
ændringsforslag nr. 10 foreslås indsat en ny paragraf,
som ændrer i det af Folketinget den 20. maj 2021 vedtagne
forslag til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt
ophold (hjemrejseloven).
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april
2021 og var til 1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Udkast til dele af lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 13. november
2020, jf. UUI alm. del - bilag 30, den 10. februar 2021, jf. UUI
alm. del - bilag 82 og den 26. marts 2021, jf. UUI alm. del - bilag
104 disse udkast til udvalget. Den 1. maj 2021 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV) Kristian Hegaard (RV) Carl
Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Heidi
Bank (V) Inger Støjberg (UFG) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia
Kjærsgaard (DF) nfmd. Marie
Krarup (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |