Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 20. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-8.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med det under nr. 3 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1,
2 og 4-8 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder, at
det danske statsborgerskab er noget helt unikt. Derfor skal der
stilles strenge krav til dem, der ønsker at være en
del af det danske fællesskab. Derfor medvirkede V i den
politiske aftale om nye regler for tildeling af statsborgerskab,
der blev indgået den 20. april 2021. Her skærpes
kravene til eksempelvis beskæftigelse og kriminalitet,
hvilket V finder fornuftigt. V kan støtte lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer nej til lovforslaget, selv om der er personer på
forslaget, DF godt kunne sige ja til. DF mener, at der er for stort
et antal personer, der får statsborgerskab. Der burde
sættes et loft på maksimalt 1.000 personer om
året.
DF har også ønsket, at
lovforslagene om statsborgerskab opdeles efter landegrupper,
så ansøgere fra muslimske lande (de såkaldte
MENAP-lande) får deres eget lovforslag. Derfor har DF
også stillet ændringsforslag om at sætte alle fra
MENAP-lande på et særligt lovforslag, som vi kunne
stemme nej til for så at stemme ja til det andet lovforslag
om indfødsret.
DF ønsker også, at
ansøgere om statsborgerskab skal give oplysninger om deres
religiøse tilhørsforhold på lovforslagene om
statsborgerskab. Det er en illusion at påstå, at kultur
og religion ikke betyder noget. Alt tyder på det modsatte.
Ikke bare i Danmark, men i hele Vesten ser vi, hvordan
integrationen af muslimer er slået fejl, mens indvandringen
fra den vestlige kulturkreds typisk foregår problemfrit. Den
virkelighed bør selvsagt afspejles i
indfødsretsloven. Det gør den ikke i dette
lovforslag. DF stemmer derfor nej til lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
ønsker tillykke til de kvinder, mænd og børn,
som har opfyldt alle de svære krav og nu bliver
statsborgere.
Dernæst vil RV sige undskyld til de
mænd og kvinder, som har fået en besked fra ministeren
om, at de er blevet taget af lovforslaget. De har opfyldt kravene
og har ikke 1 års fængselsstraf eller 3 måneders
fængselsstraf for vold. Alligevel er de taget af listen,
fordi regeringen har ønsket med tilbagevirkende kraft at
udelukke alle med såvel betingede som ubetingede straffe.
Det må fremhæves, at det ud fra
almindelige retssikkerhedsmæssige betragtninger giver
anledning til væsentlige principielle betænkeligheder
at gennemføre bebyrdende love med tilbagevirkende kraft. At
der så på indfødsretsområdet er
indgået en aftale, som rettelig burde være en
lovregulering i henhold til grundlovens § 44, hvoraf det
fremgår, at statsborgerskab kun kan gives ved lov,
indebærer kun, at den tilbagevirkende kraft er endnu mere
betænkelig.
RV vil blive ved med at arbejde for, at vi
overholder vores retsprincipper.
Men tillykke til dem, som nu rent faktisk
får statsborgerskab.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Forslag til lov om
indfødsrets meddelelse
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(KF og NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om indfødsrets meddelelse« omfattende §
1, nr. 1-64, 68-152, 154-203 og 205-223, § 2, stk. 1, nr.
224-227, 237, 239, 241-247, 250, 254, 255, 257, 259-267, 269-272,
274, 279, 289, 295, 299, 300, 302, 305-315, 317, 319-328, 330-334,
336, 337, 339, 340, 343, 344, 347-350, 353, 355, 356, 358-364,
369-385, 390-396, 398-404, 406-500, 502-557, 560, 563-597, 599-625,
627, 630, 632-637, 639, 641-644, 646-648, 650-657, 664, 666-685,
687-716, 718, 720-755, 757-774, 776, 777, 779-781, 783, 785-797,
802, 805, 806, 808-811, 813-820, 823-825, 827-838, 840-849,
853-860, 863-865, 869-875, 878-883, 885-890, 892-894, 897-899,
901-905, 907-911, 915-929, 931-934, 936, 939-946, 950, 952-955,
957-961, 963-968, 970-982, 984, 985, 987, 991-994, 996, 1002-1007,
1009-1080, 1082, 1083, 1086-1095, 1097-1158, 1160, 1163-1166, 1168,
1169, 1172, 1173, 1176, 1177, 1181-1207, 1209-1214, 1218-1234,
1236-1239, 1246, 1249, 1250, 1252, 1253, 1256-1264, 1267-1285,
1287, 1291-1298, 1306-1310, 1312-1357, 1360, 1362-1390, 1392-1400,
1403-1438, 1440-1490, 1492-1498, 1500-1502, 1505-1509, 1511,
1514-1550, 1553-1558, 1560, 1561, 1564-1566, 1569, 1572, 1573,
1577-1589, 1591, 1592, 1594, 1598-1618, 1621-1633, 1640-1643,
1645-1651, 1655-1676, 1678-1692, 1694-1721, 1726-1770, 1773, 1774,
1776-1808, 1810-1851, 1853, 1854, 1856-1884, 1886-1901, 1906-1911,
1914-1941 og 1943, og stk. 2 og 3, og § 3.
B. »Forslag
til lov om indfødsrets meddelelse« omfattende §
1, nr. 65-67, 153 og 204, § 2, stk. 1, nr. 228-236, 238, 240,
248, 249, 251-253, 256, 258, 268, 273, 275-278, 280-288, 290-294,
296-298, 301, 303, 304, 316, 318, 329, 335, 338, 341, 342, 345,
346, 351, 352, 354, 357, 365-368, 386-389, 397, 405, 501, 558, 559,
561, 562, 598, 626, 628, 629, 631, 638, 640, 645, 649, 658-663,
665, 686, 717, 719, 756, 775, 778, 782, 784, 798-801, 803, 804,
807, 812, 821, 822, 826, 839, 850-852, 861, 862, 866-868, 876, 877,
884, 891, 895, 896, 900, 906, 912-914, 930, 935, 937, 938, 947-949,
951, 956, 962, 969, 983, 986, 988-990, 995, 997-1001, 1008, 1081,
1084, 1085, 1096, 1159, 1161, 1162, 1167, 1170, 1171, 1174, 1175,
1178-1180, 1208, 1215-1217, 1235, 1240-1245, 1247, 1248, 1251,
1254, 1255, 1265, 1266, 1286, 1288-1290, 1299-1305, 1311, 1358,
1359, 1361, 1391, 1401, 1402, 1439, 1491, 1499, 1503, 1504, 1510,
1512, 1513, 1551, 1552, 1559, 1562, 1563, 1567, 1568, 1570, 1571,
1574-1576, 1590, 1593, 1595-1597, 1619, 1620, 1634-1639, 1644,
1652-1654, 1677, 1693, 1722-1725, 1771, 1772, 1775, 1809, 1852,
1855, 1885, 1902-1905, 1912, 1913, 1942 og 1944, og stk. 2 og 3, og
§ 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
EL):
2) Nr.
151 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
nr. 111 ændres
»Eystur« til »Eysturkommuna«.
[Teknisk korrektion]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
EL):
4) Nr.
203 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 2
5) Nr.
1068 udgår.
[Udtagelse af person]
6) Nr.
1171 udgår.
[Udtagelse af person]
7) Nr.
1321 udgår.
[Udtagelse af person]
8) Nr.
1688 udgår.
[Udtagelse af person]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det forslås at dele lovforslaget op i
to lovforslag. Det ene lovforslag (A) indeholder alle de
bestemmelser, der fremgår af det oprindelige lovforslag, som
omfatter ansøgere, der ikke kommer fra MENAP-lande. Det
andet lovforslag (B) indeholder alle de bestemmelser, der
fremgår af det oprindelige lovforslag, som omfatter
ansøgere, der kommer fra MENAP-lande.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 151 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 3
Ændringsforslaget vedrører en
lovteknisk korrektion som følge af, at kommunen på
Færøerne hedder »Eysturkommuna« og ikke
»Eystur«.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 203 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 1068 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 2, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 1171 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 2, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 1321 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 2, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 1688 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 2, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april
2021 og var til 1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Susan Kronborg (RV) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL) Fatma Øktem
(V) nfmd. Morten Dahlin (V) Kim
Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF) fmd. Morten Messerschmidt (DF) Marcus
Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |