Skriftlig fremsættelse (29. april
2021)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Indførelse af mulighed for
overførsel af asylansøgere til asylsagsbehandling og
eventuel efterfølgende beskyttelse i tredjelande)
(Lovforslag nr. L 226)
Lovforslaget har til formål at
indføre det overordnede lovgivningsmæssige grundlag
for, at Danmark efter indgåelse af en overenskomst eller et
hertil svarende arrangement med et tredjeland vil kunne
overføre tredjelandsstatsborgere og statsløse, der
søger om asyl i Danmark, til det pågældende
tredjeland med henblik på realitetsbehandling af
asylansøgningerne og eventuel efterfølgende
beskyttelse under overholdelse af Danmarks internationale
forpligtelser. Det fremgår således af lovforslaget, at
overførsel ikke vil kunne ske, hvis det vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser. Hvorvidt det er
tilfældet, vil bero på en konkret og individuel
vurdering foretaget af udlændingemyndighederne.
Det forudsættes i lovforslaget, at
Danmark ikke yder beskyttelse i tilfælde af, at
udlændingen bliver meddelt asyl efter endt asylsagsbehandling
i tredjelandet. Beskyttelsen ydes derimod af det
pågældende tredjeland. Meddeles ansøgeren afslag
på asyl, er det ligeledes det pågældende
tredjeland, der drager omsorg for udsendelsen af vedkommende.
Der lægges med forslaget op til, at
Udlændingestyrelsen vil skulle træffe afgørelse
om overførsel efter den foreslåede ordning i 1.
instans, og at en klage over Udlændingestyrelsens
afgørelse behandles af det uafhængige
Flygtningenævn. Det foreslås endvidere, at klagesagerne
automatisk indbringes for Flygtningenævnet, og at klagen i
alle tilfælde tillægges opsættende virkning.
Det foreslås samtidig, at
udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om, at visse udlændinge undtages fra den
foreslåede ordning.
Endelig indeholder lovforslaget de
nødvendige lovhjemler til, at der kan pålægges
kontrol- og tvangsforanstaltninger eller ske
frihedsberøvelse af en udlænding omfattet af
ordningen, ligesom forslaget indeholder hjemmel til afholdelse af
overførselsudgifter.
Det foreslås, at udlændinge- og
integrationsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Det skyldes, at der på nuværende
tidspunkt ikke foreligger en overenskomst eller et hertil svarende
arrangement med et tredjeland.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.