Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 23 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge- og Integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 1, 4-6, 8-13, 15, 16, 20 og 22.
Dansk Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 2, 3, 7, 14,
17-19, 21 og 23.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin
stilling til de af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF, RV, EL og Sikandar Siddique (UFG))
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af Dansk
Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (V) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF og Inger Støjberg (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et femte mindretal i udvalget (KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af Dansk
Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter idéen om, at asylbehandlingen kommer til at
foregå i et modtagecenter i et tredjeland uden for Europa.
Tanken om et modtagecenter i Afrika er rigtig, og lovforslaget
forbereder det juridiske grundlag for at kunne overføre
asylansøgere til modtagecenteret.
Vi har endnu til gode at se, om et
modtagecenter i Afrika bliver en realitet, men bestræbelserne
herpå skal være velkomne.
Der er en række undtagelser i
lovforslaget, som Dansk Folkeparti ikke er tilfreds med.
Eksempelvis vil en asylansøger ikke blive overført
til modtagecenteret i Afrika, hvis asylansøgeren allerede
har et familiemedlem med asylstatus i Danmark. Der blev nævnt
flere andre undtagelser under førstebehandlingen.
Imidlertid vil Dansk Folkeparti ikke
stå i vejen for, at idéen om et modtagecenter i Afrika
kan blive til virkelighed, og vi vil derfor hellere fremadrettet
arbejde på, at undtagelserne efterhånden forsvinder fra
loven.
Dansk Folkepartis støtte til
lovforslaget bygger på en klar forventning om, at
modtagecenteret bliver til virkelighed, at et betydeligt antal
asylansøgere overføres til centeret, og at kun et
fåtal vil opnå flygtningestatus med
efterfølgende familiesammenføring i Danmark efter
modtagecenterets etablering.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V og
NB):
1) I
indledningen indsættes efter »27. april 2021«:
»og senest ved § 25 i lov nr. 982 af 26. maj
2021«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 203]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et andet mindretal (Inger Støjberg
(UFG)):
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 29 indsættes i stk. 1 som 2.
pkt:
»For udlændinge, som er
omfattet af EU-reglerne, kan overførsel kun ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed.«
[Undtagelse fra ordningen kan kun
ske, hvis overførsel vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser]
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 29 udgår stk. 2.
[Undtagelse fra ordningen kan kun
ske, hvis overførsel vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V og
NB):
4) I
nr. 3 ændres »stk. 3,« til: »stk. 3, 1. pkt.,«.
[Konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 203]
5) Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 203]
6) I
den under nr. 6 foreslåede
ændring af § 36, stk. 1,
ændres i den indledende tekst »efter 1. pkt.«
til: »før 1. pkt.«, og i det foreslåede
punktum ændres »stk. 10« til: »stk.
5«.
[Konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 203]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et andet mindretal (Inger Støjberg
(UFG)):
7) I
det under nr. 6 foreslåede § 36, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V og
NB):
8)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
36, stk. 1, 1. pkt., der bliver 2. pkt., ændres
»stk. 5« til: »stk. 6«.«
[Konsekvensændring]
9) I
nr. 7 ændres i den indledende
tekst »stk. 9« til: »stk. 4«, det
foreslåede nye stykke benævnes stk. 5, i det foreslåede stykke
ændres »stk. 1, 2. pkt.« til »stk. 1, 1.
pkt.«, og rykningsbeskrivelsen affattes således:
»Stk. 5 bliver herefter stk. 6.«
[Konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 203]
10) Nr.
8 affattes således:
»8. I §
36, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt.,
ændres »1. pkt.« til: »2.
pkt.««
[Teknisk ændring]
11) Nr.
9 affattes således:
»9. To steder i § 37, stk. 3, 4. pkt., ændres
»§ 36, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 36,
stk. 1, 3. pkt.««
[Teknisk ændring]
12) I
den under nr. 10 foreslåede
ændring af § 37, stk. 7, 2.
pkt., ændres »stk. 1, 2. pkt.« til:
»stk. 1, 1. pkt.«, og »stk. 1, 2. og 3.
pkt.« ændres til: »stk. 1, 1. og 2.
pkt.«
[Teknisk ændring]
13)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
37, stk. 9, 1. pkt., ændres »1. pkt.« til:
»2. pkt.««
[Teknisk ændring]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et andet mindretal (Inger Støjberg
(UFG)):
14) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 37, stk. 10, 1.
pkt., ændres »§ 29, stk. 1,« til:
»§ 29«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V og
NB):
15)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
37 a, stk. 7, 2. pkt., ændres »§ 36, stk.
1, 1. og 2. pkt.« til: »§ 36, stk. 1, 1.-3.
pkt.««
[Konsekvensændring]
16) Nr.
13 udgår.
[Konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 203]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et andet mindretal (Inger Støjberg
(UFG)):
17) I
den under nr. 14 foreslåede
ændring af § 48 a, stk. 1, 1.
pkt., ændres »§ 29, stk. 1,« til:
»§ 29«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
18) I
det under nr. 15 foreslåede § 53 a, stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 29, stk. 1« til: »§ 29«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
19) I
den under nr. 16 foreslåede
ændring af § 53 a, stk. 2, 3.
pkt., ændres »§ 29, stk. 1,« til:
»§ 29,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V og
NB):
20) I
nr. 17 ændres »stk. 2, 4. pkt« til: »stk. 1, 5. pkt«.
[Konsekvens af vedtagelse af
lovforslag nr. L 203]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et andet mindretal (Inger Støjberg
(UFG)):
21) I
det under nr. 19 foreslåede § 56, stk. 4, ændres i 1. og 2. pkt.
»§ 29, stk. 1,« til: »§ 29«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Ny paragraf
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V og
NB):
22)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I hjemrejseloven, lov nr. 982 af 26. maj 2021,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Udgifterne til overførsel af en udlænding efter
udlændingelovens § 29, stk. 1, afholdes endeligt af
statskassen.««
[Konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 203]
Til § 2
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et andet mindretal (Inger Støjberg
(UFG)):
23)
Som stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fremsætter
forslag om revision af loven, hvis loven ikke inden udgangen af
2022 er trådt i kraft.«
[Loven revideres, hvis den ikke er
trådt i kraft inden udgangen af 2022]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget skyldes, at
Folketinget den 20. maj 2021 har vedtaget lovforslag nr. L 203,
forslag til lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt
ophold (hjemrejseloven). Lovforslaget er nu kundgjort som lov nr.
982 af 26. maj 2021.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås bl.a. indsat et § 29, stk. 1, i
udlændingeloven, hvorefter en udlænding, der
påberåber sig at være omfattet af § 7
(asyl), og som ikke er registreret som asylansøger efter
udlændingelovens § 48 e, stk. 2, overføres til et
tredjeland med henblik på asylsagsbehandling og eventuel
efterfølgende beskyttelse efter en overenskomst eller et
hertil svarende arrangement, som Danmark har indgået med det
pågældende tredjeland, medmindre dette vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Det foreslås, at der i
udlændingelovens § 29, stk. 1, indsættes et 2.
pkt., hvoraf det fremgår, at for udlændinge, som er
omfattet af EU-reglerne, kan overførsel kun ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri
bevægelighed.
Dette indebærer, at hvis en
asylansøger påberåber sig EU-reglerne, eller
hvis det fremgår af sagen, at den pågældende har
haft en opholdsret i Danmark i henhold til EU-reglerne, skal
Styrelsen for International Rekruttering og Integration vurdere, om
den pågældende har en opholdsret eller processuelt
ophold efter EU-reglerne, herunder om den pågældende er
omfattet af særlige processuelle garantier, førend den
foreslåede bestemmelse i § 29, 1. pkt., om muligt kan
anvendes i forhold til den pågældende.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, hvor det
foreslås, at det under lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslåede stk. 2 i udlændingelovens § 29 om, at
udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om, at visse udlændinge omfattet af stk.
1 skal undtages herfra, udgår.
Efter lovforslaget vil en udlænding
herefter alene kunne undtages fra den foreslåede ordning,
hvis overførsel af den pågældende vil være
i strid med Danmarks internationale forpligtelser, herunder efter
EU-reglerne.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at stk. 2 i den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 29, jf. lovforslagets § 3, nr.
2, udgår, således at udlændinge- og
integrationsministeren ikke bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om, at visse udlændinge generelt skal
undtages fra den foreslåede ordning.
Ændringsforslag nr. 3, der skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 2, vil betyde, at en
udlænding alene kan undtages fra den foreslåede
ordning, hvis overførsel af den pågældende vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser,
herunder efter EU-reglerne.
Til nr. 4
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), hvori det bl.a. foreslås at indsætte
et nyt punktum efter § 33, stk. 3, 1. pkt., i
udlændingeloven.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 203.
Til nr. 5
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, om forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve
udlændingelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., når det
omtalte lovforslag træder i kraft.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 203.
Til nr. 6
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve
udlændingelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., når det
omtalte lovforslag træder i kraft.
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag.
Til nr. 7
I lovforslagets § 2, nr. 6, henvises
der til udlændingelovens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisning til
§ 29, stk. 1, ændres til en henvisning til §
29.
Der er alene tale om en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et stk. 2 i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 8
Det fremgår af udlændingelovens
§ 36, stk. 1, 2. pkt., at politiet med henblik på at
sikre muligheden for afvisning eller overførsel efter
reglerne i kapitel 5 a kan bestemme, at der skal ske
frihedsberøvelse, hvis der er en væsentlig risiko for,
at den pågældende forsvinder, og de i § 34
nævnte foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, jf.
§ 36, stk. 10.
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve
udlændingelovens § 36, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt., og
stk. 5-9.
Det foreslås, at § 36, stk. 1,
1. pkt., der bliver 2. pkt., konsekvensrettes, således at
henvisningen til § 36, stk. 5, ændres til § 36,
stk. 6.
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 11, sammenholdt med de omtalte
ændringer af § 36 i medfør af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 203.
Til nr. 9
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve
udlændingelovens § 36, stk. 5-9, når det omtalte
lovforslag træder i kraft.
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag.
Til nr. 10
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve
udlændingelovens § 36, stk. 1, 1. pkt., når det
omtalte lovforslag træder i kraft.
Der er tale om et teknisk
ændringsforslag.
Til nr. 11 og 12
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve
udlændingelovens § 36, stk. 1, 1., 3. og 4. pkt.,
når det omtalte lovforslag træder i kraft.
Der er tale om tekniske
ændringsforslag.
Til nr. 13
Ved en fejl var den foreslåede
ændring ikke fremsat i et nummer for sig.
Der er således tale om en teknisk
korrektion.
Til nr. 14
I lovforslagets § 1, nr. 11, henvises
der til udlændingelovens § 29, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningen til
§ 29, stk. 1, ændres til en henvisning til §
29.
Der er alene tale om en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et stk. 2 i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 15
Det fremgår af udlændingelovens
§ 37 a, stk. 7, 2. pkt., at politiet umiddelbart før
gennemførelsen af en udsendelse kan foretage
legemsundersøgelse af en udlænding, selv om der ikke
foreligger en konkret og nærliggende fare eller der ikke er
bestemte grunde til at antage, at udlændingen
uretmæssigt er i besiddelse af genstande, hvis den
pågældende er frihedsberøvet med henblik
på udsendelse efter § 36, stk. 1, 1-5. pkt.
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), der bl.a. indeholder forslag om en ændring
af udlændingelovens § 37 a, stk. 7, 2. pkt.,
således at henvisningen til § 36, stk. 1, 1.-5. pkt.,
ændres til § 36, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Det foreslås, at § 37 a, stk. 7,
2. pkt., konsekvensrettes, således at henvisningen til §
36, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres til § 36, stk. 1,
1.-3. pkt.
Forslaget er en konsekvens af § 1, nr.
6, i lovforslaget som fremsat, sammenholdt med den omtalte
ændring af § 37 a, stk. 7, 2. pkt.
Til nr. 16
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), der bl.a. indeholder forslag om at ophæve
udlændingelovens § 43, stk. 2, når det omtalte
lovforslag træder i kraft.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 203.
Til nr. 17
I
lovforslagets § 1, nr. 14, henvises der til
udlændingelovens § 29, stk. 1.
Det
foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres
til en henvisning til § 29.
Der er alene tale om en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et stk. 2 i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 18
I
lovforslagets § 1, nr. 15, henvises der til
udlændingelovens § 29, stk. 1.
Det
foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres
til en henvisning til § 29.
Der er alene tale om en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et stk. 2 i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 19
I
lovforslagets § 1, nr. 16, henvises der til
udlændingelovens § 29, stk. 1.
Det
foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres
til en henvisning til § 29.
Der er alene tale om en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et stk. 2 i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 20
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), hvori det bl.a. foreslås at indsætte
et nyt 4. pkt. i udlændingelovens § 53 a, stk. 2,
når det omtalte lovforslag træder i kraft.
Forslaget er en konsekvens af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 203.
Til nr. 21
I
lovforslagets § 1, nr. 19, henvises der til
udlændingelovens § 29, stk. 1.
Det
foreslås, at henvisningen til § 29, stk. 1, ændres
til en henvisning til § 29.
Der er alene tale om
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 3, hvorefter der ikke længere indgår et stk. 2 i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
29, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 22
Udlændinge- og integrationsministeren
har den 26. marts 2021 fremsat lovforslag nr. L 203, forslag til
lov om hjemrejse for udlændinge uden lovligt ophold
(hjemrejseloven), der bl.a. indeholder forslag om ophævelse
af udlændingelovens § 43, stk. 2, når det omtalte
lovforslag træder i kraft.
Udgifter til hjemrejsestøtte m.v.
vil være reguleret i hjemrejselovens kapitel 6, når det
omtalte lovforslag træder i kraft.
Det foreslås, at der i
hjemrejselovens § 7 indsættes et nyt stk. 5, hvorefter
udgifterne til overførsel af en udlænding til et
tredjeland efter den foreslåede § 29, stk. 1, afholdes
endeligt af statskassen.
Den
foreslåede tilføjelse til hjemrejselovens § 7 har
til formål at skabe hjemmel til at afholde udgifter til
overførsel af udlændinge efter den foreslåede
§ 29, stk. 1.
Den
foreslåede ændring vil medføre, at udgifterne
til overførsel af en udlænding efter § 29, stk.
1, afholdes endeligt af statskassen, uagtet at den
pågældende udlænding ikke har medvirket til
sagens oplysning, og selv om den pågældende ikke
kontinuerligt har medvirket til sin overførsel, efter der er
truffet endelig afgørelse om overførsel efter den
foreslåede ordning.
Forslaget er
derfor en konsekvens af vedtagelsen af lovforslag nr. L 203.
Til nr. 23
Udlændinge- og integrationsministeren fremsætter
forslag om revision af loven, hvis loven ikke inden udgangen af
2022 er trådt i kraft. Bestemmelsen indebærer, at loven
skal tages op til fornyet overvejelse, hvis loven ikke er
trådt i kraft inden udgangen af 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april
2021 og var til 1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 4. februar
2021 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 73. Den 1.
maj 2021 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23
spørgsmål til udlændninge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
denne har besvaret bortset fra spm. 23, som forventes besvaret
inden 2. behandling.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV) Kristian Hegaard (RV) Carl
Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Heidi
Bank (V) Inger Støjberg (UFG) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia
Kjærsgaard (DF) nfmd. Marie
Krarup (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |