Ændringsforslag stillet den 31. maj
2021 uden for betænkningen
Til § 1
Af Rasmus Stoklund
(S) og Morten Messerschmidt (DF):
25) I
den under nr. 2 foreslåede § 29 ændres i stk. 2 »visse« til:
»bestemte«.
[Afgrænsning af
undtagelse]
Bemærkninger
Til nr. 25
Formålet
med ændringen er at angive, at udlændinge- og
integrationsministeren vil kunne fastsætte nærmere
regler om generelt at undtage bestemte grupper af udlændinge
fra den foreslåede ordning, hvis der vurderes at være
behov herfor af ressourcemæssige hensyn. Dette vil alene
kunne være udlændinge, der forventes at være
omfattet af kapitel 5 a (overførsel efter
Dublinforordningen) eller den i § 53 b, stk. 1 eller 2,
nævnte procedure (åbenbart grundløs-proceduren),
ligesom der vil kunne fastsættes nærmere regler om at
undtage tredjelandsstatsborgere eller statsløse, der efter
reglerne i Dublinforordningen er henvist af en anden medlemsstat
til Danmark til realitetsbehandling af deres asylsag. Det vil
endvidere kunne gælde sager, hvor Udlændingestyrelsen
har truffet afgørelse efter kapitel 5 b om, at de
pågældende udlændinge kan overføres til et
andet Dublinland, fordi de dér har opnået beskyttelse
(asyl). Der vil desuden kunne være tale om udlændinge,
der ikke (længere) har ret til at opholde sig i Danmark, men
som har et opholdsgrundlag, der ikke er på baggrund af asyl,
i et andet EU-EØS-land eller Schweiz.
Forslaget
indebærer således, at kun udlændinge, der
forventes at være omfattet af Dublinforordningen,
åbenbart grundløs-proceduren, eller udlændinge,
som kan overføres til et andet Dublinland, fordi de
dér har opnået beskyttelse (asyl) eller har en
opholdstilladelse i et andet EU-EØS-land eller Schweiz, vil
kunne undtages fra den foreslåede ordning.
Det vil
være en betingelse for at undtage disse grupper af
udlændinge, at det samlet set vil være mest
hensigtsmæssigt ikke at overføre dem til et tredjeland
efter den foreslåede ordning ud fra ressourcemæssige
hensyn.
Det er
hensigten, at udlændinge med et lovligt opholdsgrundlag efter
EU-reglerne ikke skal være omfattet af ordningen. Endvidere
omfattes udlændinge, der på andet grundlag har lovligt
ophold her i landet, herunder f.eks., hvis de har en anden gyldig
opholdstilladelse, ikke, for så vidt angår den periode,
hvor de pågældende udlændinge har ret til at
opholde sig her i landet. Det forudsættes, at
udlændinge- og integrationsministeren i medfør af det
foreslåede stk. 2 fastsætter nærmere regler om,
at udlændinge, der har et lovligt opholdsgrundlag efter
EU-reglerne, og udlændinge, der i øvrigt har lovligt
ophold her i landet, undtages fra ordningen.
Der henvises i
øvrigt til de specielle bemærkninger til § 1, nr.
2, i lovforslaget som fremsat.