Fremsat den 29. april 2021 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om bemyndigelse til
midlertidig fravigelse af bestemmelser om fysisk fremmøde
ved generalforsamling i virksomheders vedtægter eller
tilsvarende aftaler i forbindelse med covid-19
(Bemyndigelse til midlertidig udskydelse af
indsendelsesfristen for årsrapporter og fravigelse af visse
bestemmelser i virksomheders vedtægter eller tilsvarende
aftaler)
§ 1
I lov nr. 385 af 7. april 2020 om bemyndigelse
til midlertidig fravigelse af bestemmelser om fysisk
fremmøde ved generalforsamling i virksomheders
vedtægter eller tilsvarende aftaler i forbindelse med
covid-19, som ændret ved § 3 i lov nr. 2199 af 29.
december 2020, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om
bemyndigelse til midlertidig udskydelse af indsendelsesfristen for
årsrapporter og fravigelse af visse bestemmelser i
virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftaler i
forbindelse med covid-19.«
2.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om udskydelse af
fristen for indsendelse af årsrapporter m.v., jf.
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., henholdsvis
§ 143, stk. 1, eller § 144, for følgende
virksomheder og filialer af udenlandske virksomheder, når det
må anses for umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt
for en stor del af de omfattede virksomheder og filialer af
udenlandske virksomheder at overholde indsendelsesfristen som
direkte eller indirekte konsekvens af covid-19:
1) Virksomheder
omfattet af regnskabsklasse B og C, for regnskabsår, der
afsluttes i perioden den 31. december 2020 til 30. juni 2021.
2) Virksomheder
omfattet af regnskabsklasse D, for regnskabsår, der afsluttes
i perioden den 31. januar 2021 til 31. juli 2021.
3) Filialer af
udenlandske virksomheder, der i medfør af
årsregnskabsloven skal indsende en udenlandsk virksomheds
årsrapport henholdsvis koncernregnskab, når den
udenlandske virksomheds regnskabsår afsluttes i perioden den
31. december 2020 til 30. juni 2021.
Stk. 2. Har
erhvervsministeren fastsat regler i medfør af stk. 1, nr. 1
og 2, kan ministeren endvidere fastsætte regler, der
muliggør, at virksomhedernes ledelse kan fravige
bestemmelser om frist eller tidspunktet for indkaldelse til og
afholdelse af generalforsamling eller en anden forsamling, der er
virksomhedens øverste myndighed, eller bestemmelser om
indsendelse af årsrapporten i virksomhedens vedtægter
eller tilsvarende aftaler, når det må anses for umuligt
eller uforholdsmæssigt vanskeligt for visse af de omfattede
virksomheder at opfylde bestemmelserne som direkte eller indirekte
konsekvens af covid-19.
Stk. 3. Regler
fastsat i medfør af stk. 2 kan ikke give virksomheder en
mere byrdefuld retsstilling, end der følger af de
vedtægtsbestemmelser, der fraviges.
§ 1 b. For ledelsesmedlemmer i
virksomheder, der omfattes af regler om en forlænget
indsendelsesfrist for årsrapporter m.v., som fastsættes
i medfør af § 1 a, stk. 1, nr. 1 og 2, beregnes
afgiften uanset årsregnskabslovens § 151, stk. 2, fra
udløbet af den forlængede frist. 1. pkt. finder med de
nødvendige tilpasninger tilsvarende anvendelse på
filialbestyrere for filialer af udenlandske virksomheder, der
omfattes af regler om en forlænget indsendelsesfrist fastsat
i medfør af § 1 a, stk. 1, nr. 3.«
3. I
§ 3, stk. 4, 2. pkt., ændres
»§ 2« til: »§ 1 b«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Bemyndigelse til midlertidig udskydelse af
indsendelsesfristen for årsrapporter | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 3.1.3. | Den foreslåede ordning | | 3.2. | Bemyndigelse til midlertidig fravigelse af
bestemmelser i virksomheders vedtægter eller tilsvarende
aftaler | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Erhvervsministeriets overvejelser | | | 3.2.3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
I foråret 2020 var virksomhederne
hårdt presset på grund af covid-19 og de direkte
såvel som indirekte konsekvenser, som pandemien
medførte. Folketinget vedtog på den baggrund i april
2020 regler, der bl.a. gav erhvervsministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler, der sikrede, at virksomhederne fik bedre
tid til at færdiggøre og indsende deres
årsrapporter. Bemyndigelsen blev bl.a. udmøntet i en
fristforlængelse på 3 måneder for de ca. 200.000
virksomheder, der har kalenderåret som regnskabsår.
Bemyndigelsen til at forlænge fristen for indsendelse af
årsrapporter bortfaldt, da loven blev ændret i december
2020.
I foråret 2021 har flere af de
største erhvervsorganisationer henvendt sig til
erhvervsministeren med en anmodning om 1 måneds
fristforlængelse for indsendelse af årsrapporter for
virksomheder, der har kalenderåret som regnskabsår.
Opfordringen er begrundet i, at en meget stor del af virksomhederne
og revisorerne står i en situation med et helt
ekstraordinært arbejdspres, da mange af virksomhederne ikke
alene skal færdiggøre årsrapporten for 2020, men
samtidig har pligt til at udarbejde en slutafregning, der skal
indberettes som dokumentation til brug for den kontrol, som
Erhvervsstyrelsen udfører i forbindelse med udbetalte
hjælpepakkemidler. Mange virksomheder har behov for revisor
til at bistå med udarbejdelse af og erklæringsafgivelse
på årsrapporten, og mange virksomheder har derudover i
år også behov for revisors bistand i forbindelse med
udarbejdelse af slutafregningen og en evt. revisorerklæring
herpå. Fristen for indberetning af
kalenderårsregnskaberne for 2020 og fristen for indberetning
af slutafregningen er sammenfaldende, dvs. den 31. maj 2021.
Herudover har organisationerne opfordret til, at visse
virksomheder, på grund af helt særlige forhold
relateret til covid-19, skal kunne få op til 3 måneders
fristforlængelse for årsrapporten for
kalenderåret for 2020.
Ifølge forslaget får
erhvervsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om
fristudskydelse for indsendelse af årsrapporter for
virksomheder omfattet af regnskabsklasse B og C med
regnskabsår, der afsluttes i perioden 31. december 2020 til
30. juni 2021 og virksomheder omfattet af regnskabsklasse D med
regnskabsår, der afsluttes i perioden 31. januar 2021 til 31.
juli 2021. Forslaget indeholder herudover en bemyndigelse til, at
erhvervsministeren kan fastsætte tilsvarende regler for
filialer af udenlandske virksomheder, der i medfør af
årsregnskabsloven, skal indsende en udenlandsk virksomheds
årsrapport. Det foreslås desuden, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte regler, der muliggør, at
virksomheders ledelse kan fravige visse vedtægtsbestemmelser
af betydning for indkaldelse eller afholdelse af virksomhedens
generalforsamling eller indsendelse af årsrapport.
Bemyndigelserne vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse, idet der vil blive fastsat regler om
fristudskydelse i overensstemmelse med det, som er efterspurgt i
henvendelsen fra erhvervsorganisationerne. Den foreslåede
bemyndigelse giver mulighed for, at der i løbet af 2021 kan
fastsættes yderligere regler om fristudskydelser. Der vil
alene blive fastsat yderligere regler herom, hvis det
efterspørges og i øvrigt vurderes
hensigtsmæssigt og forsvarligt. Bemyndigelsen giver ikke
mulighed for at erhvervsministeren kan fastsætte regler om at
udskyde indsendelsesfristen til en dato, der ligger efter den 31.
december 2021, da loven ophæves pr. denne dato. Herudover vil
der blive fastsat regler, der gør det muligt for
virksomhedernes ledelse at fravige vedtægtsbestemmelser af
betydning for indkaldelse eller afholdelse af virksomhedens
generalforsamling eller indsendelse af årsrapport.
2. Lovforslagets
baggrund
I forbindelse med håndteringen af
covid-19 i foråret 2020 vedtog Folketinget lov nr. 385 af 7.
april 2020, der gav erhvervsministeren bemyndigelse til
midlertidigt at fravige virksomheders pligter på selskabs- og
regnskabsområdet på Erhvervsstyrelsens og
Finanstilsynets område. Erhvervsministeren fremsatte
lovforslaget blandt andet på baggrund af en opfordring fra
flere af de største erhvervsorganisationer.
Erhvervsministeren fastsatte ved
bekendtgørelse nr. 393 af 7. april 2020 og
bekendtgørelse nr. 396 af 8. april 2020 regler om
fristforlængelse for indsendelse af virksomheders
årsrapporter og muligheden for at fravige bestemmelser om
frist eller tidspunktet for indkaldelse til og afholdelse af
generalforsamling eller en anden forsamling, der er virksomhedens
øverste myndighed, eller bestemmelser om indsendelse af
årsrapporten i virksomhedens vedtægter eller
tilsvarende aftaler.
Reglerne indebar blandt andet en 3
måneders fristforlængelse for det store flertal af
virksomheder, som har kalenderåret som regnskabsår.
Disse virksomheder fik forlænget deres frist for at indsende
årsrapporten for 2019 fra 31. maj 2020 til 31. august 2020.
Bekendtgørelsen blev ændret ved bekendtgørelse
nr. 1379 af 17. september 2020, hvor der blev fastsat
fristforlængelse for blandt andre virksomheder med andre
regnskabsår end kalenderåret, når virksomhederne
havde væsentlige aktiviteter i udlandet.
Bekendtgørelsen er herudover ændret ved
bekendtgørelse nr. 1665 af 17. november 2020, hvorved der
blev givet fristforlængelse til virksomheder, der var ramt af
de særlige restriktioner i 7 nordjyske kommuner. Lov nr. 385
og bekendtgørelse nr. 393 indeholdt en solnedgangsklausul,
hvorefter såvel loven som bekendtgørelsen ville blive
ophævet 1. januar 2021.
I efteråret 2020 viste det sig
imidlertid, at der fortsat var brug for en håndtering af
covid-19, der bl.a. omfattede opretholdelse af
forsamlingsforbuddet. Virksomheder, der ikke havde optaget
bestemmelser i deres vedtægter om mulighed for afholdelse af
hel eller delvis elektronisk generalforsamling, kunne derfor komme
i klemme i generalforsamlingssæsonen i foråret
2021.
Lov nr. 385 blev derfor ændret ved lov
nr. 2199 af 29. december 2020, idet bemyndigelsen i loven blev
indsnævret, så den alene indeholder en bemyndigelse
til, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
virksomheder kan fravige bestemmelser i deres vedtægter om
fysisk fremmøde ved generalforsamling. Muligheden for at
fravige bestemmelser om fysisk fremmøde ved
generalforsamling i virksomheders vedtægter eller tilsvarende
aftaler blev udmøntet i bekendtgørelse nr. 2240 af
29. december 2020. Lovændringen og den nye
bekendtgørelse trådte i kraft den 1. januar 2021.
Reglerne betyder, at det fortsat er muligt at afholde en
fuldstændig eller delvis elektronisk generalforsamling.
Indsnævringen af bemyndigelsen betyder imidlertid, at
erhvervsministeren ikke længere kan fastsætte regler om
fravigelse af andre pligter efter selskabs- eller
regnskabslovgivningen, som f.eks. fristen for indsendelse af
årsrapporter. Erhvervsministeriet vurderede på
daværende tidspunkt, at der ikke var behov for at beholde
bemyndigelsen til at udskyde fristen for indsendelse af
årsrapporter. Ved lovændringen blev lovens
ophørstidspunkt (solnedgangsklausul) forlænget fra 1.
januar 2021 til 31. december 2021.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1.
Bemyndigelse til midlertidig udskydelse af indsendelsesfristen for
årsrapporter
3.1.1.
Gældende ret
Det følger af § 3, stk. 1, i
årsregnskabsloven, som senest bekendtgjort ved
lovbekendtgørelse nr. 838 af 8. august 2019, at virksomheder
omfattet af loven skal aflægge en årsrapport efter
loven, medmindre de er undtaget herfra efter reglerne i
årsregnskabslovens §§ 4-6.
Ifølge årsregnskabslovens §
138, stk. 1, 1. pkt., skal virksomheder omfattet af regnskabsklasse
B, C og D uden ugrundet ophold efter godkendelsen af
årsrapporten indsende denne til Erhvervsstyrelsen.
Årsrapporten skal i henhold til § 138, stk. 1, 2. pkt.,
være modtaget i styrelsen senest 5 måneder efter
regnskabsårets afslutning, idet fristen dog er 4
måneder for virksomheder omfattet af regnskabsklasse D. Der
kan ikke dispenseres fra disse frister, medmindre der er tale om
virksomheder i rekonstruktion eller under konkurs.
For filialer af udenlandske virksomheder
gælder ifølge lovens § 143, at filialbestyreren
skal indsende den udenlandske virksomheds reviderede
årsrapport, så den er modtaget i Erhvervsstyrelsen
senest 5 måneder efter den udenlandske virksomheds
regnskabsår er afsluttet. Der kan ikke dispenseres fra
fristen. Filialens eget regnskab kan ikke indsendes i stedet.
Ifølge § 144, kan filialbestyreren, hvis den
udenlandske virksomhed er en dattervirksomhed, i stedet for,
indsende modervirksomhedens koncernregnskab til
Erhvervsstyrelsen.
Er årsrapporten ikke modtaget inden
udløbet af fristen, sendes der i henhold til
årsregnskabslovens § 150, stk. 1, et brev til
virksomhedens ledelse med påkrav om at indsende virksomhedens
årsrapport. Tilsvarende sendes til filialbestyrerne. I brevet
angives en frist på 8 hverdage fra brevets datering til
indsendelse af årsrapporten, og hvis årsrapporten
modtages inden da, foretages der ikke yderligere, jf.
årsregnskabslovens § 150, stk. 2. Der anføres
endvidere en frist på 4 uger i brevet, jf.
årsregnskabslovens § 150, stk. 3. Overskrides denne
frist, kan Erhvervsstyrelsen beslutte at anmode skifteretten om at
opløse virksomheden i overensstemmelse med den
gældende lovgivning herom.
I henhold til årsregnskabslovens §
151, stk. 1, pålægger Erhvervsstyrelsen hvert medlem af
virksomhedens ledelse henholdsvis filialbestyrer en afgift, hvis
årsrapporten modtages senere end de 8 hverdage fra
påkravsbrevets datering. Afgiften beregnes ifølge
årsregnskabslovens § 151, stk. 2, fra udløbet af
fristen i årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt.
Afgiftens størrelse afhænger af, hvor forsinket
årsrapporten indsendes. Indsendes årsrapporten inden
for den 1. påbegyndte måned, udgør afgiften 500
kr. pr. ledelsesmedlem eller filialbestyrer, mens den for 2.
påbegyndte måned og 3. påbegyndte måned
udgør henholdsvis 2.000 kr. og 3.000 kr. pr. ledelsesmedlem
eller filialbestyrer. Indsendes årsrapporten ikke,
pålægges der ingen afgift.
Efter den gældende selskabslovgivning er
der for virksomheder, der efter årsregnskabsloven har pligt
til at udarbejde en årsrapport, krav om, at
årsrapporten skal godkendes på virksomhedens
ordinære generalforsamling eller tilsvarende møde, der
skal afholdes i så god tid, at den godkendte årsrapport
kan indsendes til Erhvervsstyrelsen, så den er modtaget inden
udløbet af fristen i årsregnskabsloven. For
kapitalselskaber fremgår dette af selskabslovens § 88,
og for erhvervsdrivende fonde af § 59 i lov om
erhvervsdrivende fonde. Efter den gældende selskabslovgivning
er virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftale samt
bilag hertil bindende for virksomheden. Vedtægterne eller den
tilsvarende aftale skal indeholde visse lovpligtige
oplysninger.
Ifølge selskabslovens § 77, stk.
1, som bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 763 af 23.
juli 2019, kan et kapitals?elskabs centrale ledelsesorgan
beslutte, at selskabets generalforsamling afholdes delvist
elektronisk, medmindre det i vedtægterne er bestemt, at
generalforsamlingen skal ske ved fysisk fremmøde. Efter
§ 77, stk. 2, skal en bestemmelse om at afholde selskabets
generalforsamling fuldstændig elektronisk uden adgang til
fysisk fremmøde fremgå af selskabets
vedtægter.
Det følger af § 1 i lov 385 af 7.
april 2020 om bemyndigelse til midlertidig fravigelse af
virksomheders pligter på selskabs- og regnskabsområdet
i forbindelse med covid-19, som ændret ved § 3 i lov nr.
2199 af 29. december 2020, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om, at virksomheders ledelse kan fravige
bestemmelser om fysisk fremmøde ved generalforsamling i
virksomhedens vedtægter eller tilsvarende aftaler, når
det må anses for umuligt eller uforholdsmæssigt
vanskeligt for visse af de omfattede virksomheder at opfylde
bestemmelserne som direkte eller indirekte konsekvens af covid-19,
og virksomheden er omfattet af selskabslovgivningen og regler
udstedt i medfør heraf på Erhvervsstyrelsens
område eller selskabsretlige regler i den finansielle
lovgivning og regler udstedt i medfør heraf på
Finanstilsynets område.
Ifølge § 1 i bekendtgørelse
nr. 2240 af 29. december 2020 om midlertidig fravigelse af
bestemmelser om fysisk fremmøde ved generalforsamling i
virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftaler på
Erhvervsstyrelsens og Finanstilsynets område i forbindelse
med covid-19, kan det centrale ledelsesorgan i kapitalselskaber,
der er omfattet af selskabsloven, beslutte, at generalforsamlingen
alene afholdes elektronisk uden adgang til fysisk fremmøde,
det vil sige som en fuldstændig elektronisk
generalforsamling, jf. selskabslovens § 77, stk. 2, 1. pkt.,
uanset at dette ikke er vedtaget og optaget i selskabets
vedtægter. Tilsvarende kan det centrale ledelsesorgan
beslutte, at der som supplement til fysisk fremmøde på
generalforsamlingen gives adgang til, at kapitalejerne kan deltage
elektronisk i generalforsamlingen, herunder stemme elektronisk uden
at være fysisk til stede på generalforsamlingen, det
vil sige, at der afholdes en delvis elektronisk generalforsamling,
jf. selskabslovens § 77, stk. 1, uanset at vedtægterne
bestemmer andet.
Ifølge bekendtgørelsens § 2
gælder der tilsvarende regler for virksomheder omfattet af
lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.
3.1.2.
Erhvervsministeriets overvejelser
I løbet af det seneste års tid
har pandemien betydet store forandringer for virksomhederne og
deres aktiviteter, organisering, økonomi m.v. I begyndelsen
af pandemien var der tale om en helt ny og ukendt situation, som
virksomhederne skulle lære at manøvrere i. Mange
virksomheder måtte hjemsende medarbejdere, og mens
virksomheder i nogle brancher kunne opretholde en vis aktivitet,
måtte andre virksomheder indstille aktiviteten i en periode
eller forsøge at omlægge aktiviteten. Medarbejdere
blev allokeret til andre opgaver, herunder opgaver i forhold til at
sikre virksomhedens overlevelse. Den første tid var
præget af stor usikkerhed, og virksomhederne måtte
bruge mange ressourcer på helt andre opgaver end
sædvanligt.
Dette var baggrunden for, at Folketinget
sidste forår vedtog regler, der muliggjorde en udskydelse af
fristen for indsendelse af årsrapporter. Reglerne bortfaldt
den 1. januar 2021, da Erhvervsministeriet på det tidspunkt
vurderede, at der ikke var behov for at opretholde
bemyndigelsen.
Erhvervsministeriet har imidlertid i
foråret 2021 modtaget en henvendelse fra flere af de
største erhvervsorganisationer, der peger på, at der
også i år er behov for en begrænset
fristforlængelse for virksomhederne i en ekstraordinær
svær tid. Mange af de virksomheder, der har
kalenderåret som regnskabsår, og deres revisorer, skal
varetage ekstra opgaver relateret til covid-19 frem mod frister,
der udløber den 31. maj 2021. Herudover peger
organisationerne på, at der for virksomheder med mere
konkrete udfordringer i relation til covid-19, kan være behov
for en længere fristudskydelse og opfordrer til, at
sådanne virksomheder, med regnskabsår der
udløber den 31. december 2020, kan få udskudt fristen
i 3 måneder. Ministeren opfordres samtidig til at sikre, at
virksomheder med sådanne konkrete udfordringer, men med
regnskabsår der udløber senere end 31. december 2020,
også vil kunne få fristudskydelse, hvis der måtte
vise sig behov herfor.
Det er ministeriets vurdering, at en
fristforlængelse på 1 måned for det store flertal
og en fristforlængelse på 3 måneder for de
forventeligt relativt få virksomheder med særlige
behov, er en afbalanceret løsning, der imødekommer
såvel hensynet til virksomheder og revisorer som hensynet til
at sikre, at regnskaberne ikke forsinkes unødigt til ulempe
for regnskabsbrugerne. Det er herudover ministeriets vurdering, at
filialer af udenlandske virksomheder, der ifølge
årsregnskabsloven har pligt til at indsende den udenlandske
virksomheds årsrapport, kan have tilsvarende behov for
udskydelse af indsendelsesfristen.
Den foreslåede bemyndigelse giver
mulighed for, at der i løbet af 2021 kan fastsættes
yderligere regler om fristudsk?ydelser. Det sidste
års tid har lært os, at pandemien og omfanget og
karakteren af de mange direkte og indirekte konsekvenser heraf er
ganske uforudsigelige. Det er derfor Erhvervsministeriets
vurdering, at bemyndigelsen bør udformes således, at
der kan fastsættes yderligere regler om ubetingede eller
betingede fristforlængelser for virksomheder, som ikke har
kalenderåret som regnskabsår, hvis der måtte vise
sig behov herfor i løbet af 2021. Sådanne
fristudskydelser kan gælde for alle virksomheder i en
regnskabsklasse, eller for en mindre del, hvor det konkret vurderes
hensigtsmæssigt - og forsvarligt - at fastsætte regler
om fristudsk?ydelse, og forventningen er, at det alene
vil ske, hvor dette efterspørges af erhvervslivets
organisationer.
Det er ministeriets vurdering, at der ikke er
behov for, at bemyndigelsen omfatter mulighed for at udskyde
fristen for indsendelse med årsrapporter for virksomheder,
der aflægger årsrapport efter regler udarbejdet af
Finanstilsynet, eksempelvis kreditinstitutter, forsikringsselskaber
investeringsforeninger m.fl., da langt de fleste af disse
virksomheder har kalenderåret som regnskabsår og skal
indsende deres årsrapport allerede senest den 30. april
2021.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at erhvervsministeren
får bemyndigelse til at udskyde indsendelsesfristen for
årsrapporter for virksomheder omfattet af regnskabsklasse B
og C, hvis regnskabsår afsluttes i perioden den 31. december
2020 til 30. juni 2021, og for virksomheder omfattet af
regnskabsklasse D, hvis regnskabsår afsluttes i perioden den
31. januar 2021 til 31. juli 2021, når det må anses for
umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt for en stor del af
de omfattede virksomheder at overholde indsendelsesfristen som
direkte eller indirekte konsekvens af covid-19. Det foreslås
herudover, at ministeren kan fastsætte tilsvarende regler for
filialer af udenlandske virksomheder.
Det er hensigten, at ministeren i
forlængelse af lovens vedtagelse vil fastsætte regler,
der betyder, at virksomheder omfattet af regnskabsklasse B og C,
hvis regnskabsår afsluttes den 31. december 2020, og filialer
af udenlandske virksomheder, hvor den udenlandske virksomheds
regnskabsår afsluttes den 31. december 2020, får 1
måneds fristforlængelse, så årsrapporten
skal være modtaget i Erhvervsstyrelsen senest den 30. juni
2021 i stedet for 31. maj 2021.
Det er herudover hensigten, at ministeren vil
fastsætte regler om, at virksomheder, der lever op til
nærmere fastsatte betingelser, får en
fristforlængelse på 3 måneder.
Fristforlængelsen vil gælde for virksomheder som har
væsentlige udenlandske aktiviteter og filialer af udenlandske
virksomheder, hvor den udenlandske virksomhed har væsentlige
udenlandske aktiviteter, og hvor det på grund af
vanskeligheder med at fremskaffe det nødvendige
regnskabsmateriale fra udlandet, må anses for umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for virksomheden eller filialen
af den udenlandske virksomhed, at overholde fristen i
årsregnskabslovens § 138 som direkte eller indirekte
konsekvens af covid-19.
Herudover vil der blive fastsat regler om en
fristforlængelse på 3 måneder for virksomheder,
der er dattervirksomheder af udenlandske modervirksomheder, og hvor
den danske virksomhed ønsker at anvende muligheden i
årsregnskabsloven for at indsende den udenlandske
modervirksomheds koncernregnskab i stedet for selv at udarbejde et
koncer?nregnskab, men hvor fristen for den udenlandske
virksomheds offentliggørelse af koncernregnskabet er udskudt
på grund af covid-19.
Endelig vil der blive fastsat regler om en 3
måneders fristudskydelse for virksomheder, der på grund
af ejerkredsens/medlemskredsens helt særlige karakteristika
ikke forsvarligt kan afholde hel eller delvis elektronisk
generalforsamling og af den grund ikke kan overholde fristen i
årsregnskabslovens § 138. Den 3 måneders
fristforlængelse vil for alle tre situationer gælde for
virksomheder med regnskabsår, der afsluttes den 31. december
2020, og filialer af udenlandske virksomheder, hvor den udenlandske
virksomheds regnskabsår afsluttes den 31. december 2020.
Det foreslås herudover, at den afgift,
som Erhvervsstyrelsen i medfør af årsregnskabslovens
§ 151, stk. 1, pålægger ledelsesmedlemmer og
filialbestyrere, når årsrapporten indsendes efter
udløbet af den frist, der er fastsat i
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., skal regnes
fra udløbet af den forlængede frist, der
fastsættes af ministeren, og ikke fra udløbet af
fristen i § 138.
Der henvises i øvrigt til de
foreslåede § 1 a, stk. 1, og § 1 b, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3.2.
Bemyndigelse til midlertidig fravigelse af bestemmelser i
virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftaler
3.2.1.
Gældende ret
Efter den gældende selskabslovgivning er
der for virksomheder, som efter årsregnskabsloven har pligt
til at udarbejde en årsrapport, krav om, at
årsrapporten skal godkendes på virksomhedens
ordinære generalforsamling eller tilsvarende møde, der
skal afholdes i så god tid, at den godkendte årsrapport
kan indsendes til Erhvervsstyrelsen, så den er modtaget inden
udløbet af fristen i årsregnskabsloven. For
kapitalselskaber fremgår dette af selskabslovens § 88,
og for erhvervsdrivende fonde af § 59 i lov om
erhvervsdrivende fonde.
Efter den gældende selskabslovgivning er
virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftale samt bilag
hertil bindende for virksomheden. Vedtægterne eller den
tilsvarende aftale skal indeholde visse lovpligtige oplysninger.
Virksomhedens ejere kan dog tillige træffe beslutning om, at
visse frivillige forhold skal gælde for virksomheden, f.eks.
et nærmere fastsat tidspunkt for indkaldelse til og/eller
afholdelsen af generalforsamling eller et tidspunkt, hvor
årsrapporten senest skal være indsendt til
Erhvervsstyrelsen. For kapitalselskaber gælder et krav om, at
vedtægterne skal indeholde oplysning om indkaldelse til
generalforsamling, jf. selskabslovens § 28, nr. 6.
Efter selskabslovgivningen er det ledelsen,
der har ansvaret for at indkalde til generalforsamling og for at
påse overholdelsen af lovbestemte frister for indkaldelsen
til generalforsamlingen og vedtægtsbestemte forhold, f.eks.
tidspunktet for generalsamlingens afholdelse.
3.2.2.
Erhvervsministeriets overvejelser
For virksomheder, der gerne vil benytte en
fristforlængelse til indsendelse af årsrapporten, kan
dette vise sig umuligt, hvis der i vedtægterne er fastsat et
bestemt tidspunkt (frist) for afholdelse af den ordinære
generalforsamling, medmindre der forinden afholdes en
ekstraordinær generalforsamling med henblik på at
ændre den konkrete vedtægtsbestemmelse om tidspunktet
for afholdelse af den ordinære generalforsamling.
Vedtægterne er skrevet ud fra en normal situation og tager
således ikke højde for den ekstraordinære
situation, som covid-19 forårsager. Virksomheden vil
formentlig ikke påse fristerne om afholdelse af
generalforsamling ud fra en nødretsbetragtning og kan derfor
risikere erstatningskrav og andre typer tvister, fordi de formelle
krav i virksomhedens vedtægter eller tilsvarende aftale ikke
kan overholdes.
En mulighed for ledelsen til at fravige
konkrete bestemmelser om tidspunktet (frist) for afholdelse af den
ordinære generalforsamling, hvor årsrapporten skal
godkendes, vil betyde, at virksomhederne vil kunne
gennemføre generalforsamlingen i overensstemmelse med
selskabslovgivningen uden forinden at være nødsaget
til at afholde en ekstraordinær generalforsamling med henblik
på ændring af en sådan bestemmelse i
vedtægterne eller tilsvarende aftaler. På den baggrund
er det Erhvervsministeriets vurdering, at en fristforlængelse
for indsendelse af virksomheders årsrapport tillige vil
nødvendiggøre muligheden for at kunne fravige
konkrete bestemmelser om tidspunktet for afholdelse af den
ordinære generalforsamling, eller om at indkaldelse skal ske
på et bestemt tidspunkt i vedtægterne eller tilsvarende
aftaler.
Med forslaget bemyndiges erhvervsministeren
til at kunne fastsætte regler, der midlertidigt
muliggør, at ledelsen i de omfattede virksomheder, kan
fravige en sådan bestemmelse i vedtægterne eller
tilsvarende aftaler. Dette vil medføre, at
vedtægtsbestemmelserne ikke udgør en hindring for at
benytte muligheden for fristforlængelsen til indsendelsen af
årsrapporten. Det samme gælder eventuelle
vedtægtsbestemmelser, som fastsætter et bestemt
tidspunkt for indkaldelse til generalforsamlingen.
Erhvervsministeriet vil ligeledes overveje, om
der bør gives mulighed for at fravige eventuelle
længere indkaldelsesvarsler, som er fastsat i de omfattede
virksomheders vedtægter. Det er erhvervsministeriets
vurdering, at bemyndigelsen skal omfatte virksomheder, for hvilke
ministeren ifølge forslaget kan udskyde indsendelsesfristen
for årsrapporten. Muligheden for at fravige bestemmelser af
betydning for indkaldelse eller afholdelse af virksomhedens
generalforsamling eller indsendelse af årsrapport giver
virksomhedernes ledelser mulighed for at forene hensynet til den
demokratiske proces, samtidig med at den sikrer, at ledelserne ikke
kommer på kant af virksomhedernes vedtægter eller
tilsvarende aftaler.
Med de omfattede virksomheder er der tale om
de virksomheder, som er omfattet af den foreslåede mulighed
for udskydelse af fristen for indsendelse af
årsrapporten.
3.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at erhvervsministeren
bemyndiges til midlertidigt at kunne fastsætte regler, der
giver ledelsen i de virksomheder, der omfattes af en
fristforlængelse for indsendelse af årsrapporten,
mulighed for at fravige konkrete bestemmelser om frist for eller
tidspunkt for indkaldelse og afholdelse af generalforsamling eller
en anden forsamling, der er virksomhedens øverste myndighed,
eller bestemmelser om indsendelse af årsrapporten i
virksomhedens vedtægter eller tilsvarende aftale. Det
foreslås, at bemyndigelsen giver mulighed for at
fastsætte regler om et eller flere af de nævnte
forhold. Det er således ikke en betingelse for udnyttelse af
bemyndigelsen, at der fastsættes regler om samtlige
nævnte forhold.
Det er hensigten, at der i
bekendtgørelsen fastsættes regler, der giver ledelsen
i de virksomheder, der foreslås omfattet af muligheden for
udskydelse af fristen for indsendelse af årsrapporten,
mulighed for at fravige konkrete bestemmelser om frist for eller
tidspunkt for indkaldelse og afholdelse af generalforsamling eller
en anden forsamling, der er virksomhedens øverste myndighed,
eller bestemmelser om indsendelse af årsrapporten i
virksomhedens vedtægter eller tilsvarende aftale.
Ledelsens mulighed for at fravige bestemmelser
i vedtægter eller tilsvarende aftaler forudsætter ikke
et behov for at kunne fravige samtlige forhold, der nævnes.
Det vil være muligt at fravige bestemmelser om kun et enkelt
forhold.
Der henvises i øvrigt til det
foreslåede § 1 a, stk. 2, jf. lovforslagets § 1,
nr. 2, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede udskydelse af
indsendelsesfristen forventes at medføre, at relativt flere
virksomheder end normalt overholder fristen. I 2020, hvor blandt
andre virksomheder med kalenderåret som regnskabsår fik
en fristudskydelse på 3 måneder, var afgiftsprovenuet
hidrørende fra for sent indsendte årsrapporter,
således lavere end sædvanligt. Fristudsættelsen i
år er kortere end sidste år, hvorfor det er
forventningen, at afgiftsprovenuet også i 2021 vil blive
påvirket i et vist omfang, men forventeligt i mindre omfang
end i 2020. Et forsigtigt estimat er, at afgiftsprovenuet i 2021
vil være ca. 3 mio. kr. lavere end i sædvanlige
år. Det bemærkes, at estimatet er behæftet med
stor usikkerhed.
Der vil være mindre udgifter forbundet
med it-tilpasninger i Erhvervsstyrelsen i forbindelse med en
udmøntning af bemyndigelsen til at forlænge
indsendelsesfristen for årsrapporter.
Principperne for digitaliseringsklar
lovgivning er vurderet. Da lovforslagets hovedindhold er at
tillægge erhvervsministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler for visse virksomheder, regulerer
lovforslaget således ikke direkte virksomhedernes forhold. Af
den grund vurderes princip 1 og 4-7 ikke relevante for
lovforslaget.
I forhold til princip 2 om digital
kommunikation, indeholder lovforslaget ikke bestemmelser, der
ændrer på den digitale kommunikation mellem
virksomheder og myndigheder i forbindelse med indsendelse af
årsrapporter og udsendelse af rykkere i forbindelse med for
sent indsendte årsrapporter m.v.
I forhold til princip 3 om muliggørelse
af automatisk sagsbehandling, indeholder lovforslaget ikke
bestemmelser, der ændrer grundlæggende ved
Erhvervsstyrelsens digitale administration i forbindelse med
modtagelse af indsendte årsrapporter, udsendelse af rykkere,
afgifter m.v.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Erhvervsministeriet har vurderet, at
principperne om agil regulering ikke er relevante, da de
foreslåede ændringer ikke påvirker
virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende nye
digitale teknologier og forretningsmodeller eller udmøntes i
en ny digital erhvervsrettet løsning.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Med forslaget har regeringen ønsket at
imødekomme en opfordring fra en række af de
største erhvervsorganisationer. I henvendelsen opfordrer
organisationerne ministeren til at sikre en udskydelse af fristen
for indsendelse af årsrapporter for kalenderåret 2020
med 1 måned. Årsagen til hastebehandlingen af
lovforslaget, herunder den forkortede høringsperiode
skyldes, at virksomheder med kalenderåret som
regnskabsår, skal indsende årsrapporten til
Erhvervsstyrelsen senest den 31. maj 2021. For at give disse
virksomheder mulighed for at indrette sig efter den
foreslåede fristudskydelse af årsrapporter, har
regeringen anset det for nødvendigt dels at forkorte
høringsperioden dels at anmode Folketinget om at
hastebehandle lovforslaget. På baggrund heraf har et udkast
til lovforslag i perioden fra den 16. april til den 21. april 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
92-gruppen, Aarhus BSS, Advokatrådet,
Advokatsamfundet, Amnesty, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets
Tillægs Pension (ATP), Bryggeriforeningen,
Centralorganisationens Fællesudvalg, CEPOS, Concord Danmark,
Copenhagen Business School, CSR Forum, Danish Venture Capital and
Private Equity Association, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks
Statistik, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, DI, Dansk
Initiativ for Etisk Handel, Dansk Investor Relations Forening -
DIRF, Dansk Standard, Dansk Iværksætterforening, Dansk
Mode & Textil, Danske Advokater, Danske Annoncører og
Markedsførere, Danske Forsikringsfunktionærers
Landsforening, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Finansanalytikerforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Det
Kooperative Fællesforbund, Det Nationale Netværk af
Virksomhedsledere, Det Økonomiske Råds Sekretariat,
Domstolsstyrelsen, Eksportkreditfonden, Finans Danmark,
Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, First North,
Folkekirkens Nødhjælp, Forbrugerrådet,
Foreningen af J. A. K. Pengeinstitutter, Foreningen af Interne
revisorer, Foreningen Freelance Bogholdere, FSR - Danske Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Garantifonden for indskydere og investorer,
GRAKOM, Grønlands Selvstyre, HK, Ingeniørforeningen i
Danmark, Institut for Menneskerettigheder, IT-branchen,
IT-Universitetet, Komiteen for god Selskabsledelse, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kommunekredit,
Kommunernes Landsforening (KL), Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Kuratorforeningen, Københavns
Universitet, Landbrug og Fødevarer, Landbrugets
Rådgivningscenter, Landscentret, Landsdækkende Banker,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberale
Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, Mellemfolkeligt Samvirke, NASDAQ OMX Copenhagen A/S,
OXFAM IBIS, Red Barnet, Rigsadvokaten, økonomi og ledelse,
Rigsombuddet på Færøerne, Rigsrevisionen,
Roskilde Universitetscenter, Statsadvokaturen for Særlig
Økonomisk og International Kriminalitet, SMV Danmark,
Syddansk Universitet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, UN
Global Compact, Verdens Skove, Virksomhedsforum for Socialt Ansvar,
Værdipapircentralen, WWF, XBRL Danmark, Aalborg Universitet
og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Den foreslåede udskydelse af
indsendelsesfristen forventes at medføre, at relativt flere
virksomheder end normalt overholder fristen. I 2020, hvor blandt
andre virksomheder med kalenderåret som regnskabsår fik
en fristudskydelse på 3 måneder, var afgiftsprovenuet
hidrørende fra for sent indsendte årsrapporter,
således lavere end sædvanligt. Fristudsættelsen i
år er kortere end sidste år, hvorfor det er
forventningen, at afgiftsprovenuet også i 2021 vil blive
påvirket i et vist omfang, men forventeligt i mindre omfang
end i 2020. Et forsigtigt estimat er, at afgiftsprovenuet i 2021
vil være ca. 3 mio. kr. lavere end i sædvanlige
år. Det bemærkes, at estimatet er behæftet med
stor usikkerhed. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lovens titel er »Lov om bemyndigelse til
midlertidig fravigelse af bestemmelser om fysisk fremmøde
ved generalforsamling i virksomheders vedtægter eller
tilsvarende aftaler på selskabsområdet i forbindelse
med covid-19«.
Den bemyndigelse, der fremgår af den
gældende lov, vil med lovforslaget blive suppleret med en
bemyndigelse til at fastsætte regler om udskydelse af
indsendelsesfristen for årsrapporter og en bemyndigelse til
at fastsætte regler om virksomheders fravigelse af visse
vedtægtsbestemmelser.
Derfor foreslås det, at lovens titel ændres til »Lov om
bemyndigelse til midlertidig udskydelse af indsendelsesfristen for
årsrapporter og fravigelse af visse bestemmelser i
virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftaler i
forbindelse med covid-19«, så det med titlen
tydeliggøres, at loven nu også indeholder bemyndigelse
til at fastsætte regler om udskydelse af indsendelsesfristen
for årsrapporter.
Til nr. 2
Til § 1 a
Efter den gældende § 138, stk. 1,
1. pkt., i årsregnskabsloven, som senest bekendtgjort ved
lovbekendtgørelse nr. 838 af 8. august 2019, skal
virksomheder omfattet af regnskabsklasse B, C og D uden ugrundet
ophold efter godkendelsen af årsrapporten indsende denne til
Erhvervsstyrelsen. Årsrapporten skal i henhold til
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., være
modtaget i styrelsen senest 5 måneder efter
regnskabsårets afslutning, idet fristen dog er 4
måneder for virksomheder omfattet af regnskabsklasse D. Der
kan ikke dispenseres fra disse frister, medmindre der er tale om
virksomheder i rekonstruktion eller under konkurs, jf.
årsregnskabslovens §§ 140 og 141.
Ifølge lovens § 143, skal 1, skal
filialbestyrerne for en filial, der er registreret i
Erhvervsstyrelsen som filial af en udenlandsk virksomhed, indsende
den udenlandske virksomheds reviderede årsrapport, så
den er modtaget i styrelsen senest 5 måneder efter
regnskabsårets afslutning. Der kan ikke dispenseres fra
fristen. Er den udenlandske virksomhed en dattervirksomhed, kan
filialbestyrerne i stedet for den i § 143 nævnte
årsrapport indsende modervirksomhedens koncernregnskab til
Erhvervsstyrelsen i henhold til § 146, stk. 5, jf. lovens
§ 144, stk. 1, hvis en række betingelser er opfyldt.
Efter den gældende selskabslovgivning er
der for virksomheder, der efter årsregnskabsloven har pligt
til at udarbejde en årsrapport, krav om, at
årsrapporten skal godkendes på virksomhedens
ordinære generalforsamling eller tilsvarende møde, der
skal afholdes i så god tid, at den godkendte årsrapport
kan indsendes til Erhvervsstyrelsen, så den er modtaget inden
udløbet af fristen i årsregnskabsloven. For
kapitalselskaber fremgår dette af selskabslovens § 88,
og for erhvervsdrivende fonde af § 59 i lov om
erhvervsdrivende fonde.
Efter den gældende selskabslovgivning er
virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftale samt bilag
hertil bindende for virksomheden. Vedtægterne eller den
tilsvarende aftale skal indeholde visse lovpligtige oplysninger.
Virksomhedens ejere kan dog tillige træffe beslutning om, at
visse frivillige forhold skal gælde for virksomheden, f.eks.
et nærmere fastsat tidspunkt for afholdelsen af den
ordinære generalforsamling. For kapitalselskaber gælder
et krav om, at vedtægterne skal indeholde oplysning om
indkaldelse til generalforsamling, jf. selskabslovens § 28,
nr. 6.
Det foreslås i stk.
1, nr. 1, at erhvervsministeren kan fastsætte
regler om udskydelse af fristen for indsendelse af
årsrapporter m.v. i årsregnskabslovens § 138, stk.
1, 2. pkt., for virksomheder omfattet af regnskabsklasse B og C,
for regnskabsår der afsluttes i perioden den 31. december
2020 til 30. juni 2021, når det må anses for umuligt
eller uforholdsmæssigt vanskeligt for en stor del af de
omfattede virksomheder at overholde indsendelsesfristen som direkte
eller indirekte konsekvens af covid-19.
Bemyndigelsen indebærer, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler om udskydelse af
indsendelsesfristen for virksomheder omfattet af regnskabsklasse B
og C, hvis regnskabsår afsluttes i perioden den 31. december
2020 til 30. juni 2021, og som derfor skal indsende
årsrapporten, så den er modtaget i Erhvervsstyrelsen
senest i perioden den 31. maj til 30. november 2021. Da loven
ophæves den 31. december 2021, jf. § 3, stk. 2, kan der
med den foreslåede bemyndigelse ikke fastsættes regler
om at udskyde indsendelsesfristen til en dato, der ligger efter den
31. december 2021.
Udmøntning af bemyndigelsen
forudsætter, at det for en stor del af de virksomheder, for
hvilke der fastsættes regler om fristudskydelse, som direkte
eller indirekte konsekvens af covid-19, må anses for umuligt
eller uforholdsmæssigt vanskeligt at overholde fristen. Det
vil f.eks. være tilfældet, hvis det kan lægges
til grund, at det for en stor del af de virksomheder, der
ønsker at gøre brug af revisorbistand - eller som har
pligt til at anvende en revisor - gør sig gældende, at
deres revisor ikke har tid til at udføre lovpligtig revision
eller andre opgaver forbundet med virksomhedens årsrapport,
fordi de har ekstraordinært travlt med at udføre
opgaver, som er relateret til covid-19, herunder opgaver forbundet
med de mange kompensationsordninger, der er etableret for at
afbøde konsekvenserne af covid-19 for virksomhederne.
Et andet eksempel kunne være, hvor det
er uforholdsmæssigt vanskeligt for en stor del af
virksomhederne at færdiggøre deres årsrapport,
fordi relevante medarbejdere op til regnskabsaflæggelsen
enten har været ramt af covid-19, været i
karantæne eller på anden måde været
uarbejdsdygtige som direkte eller indirekte konsekvens af
covid-19.
Virkningen af den foreslåede
bemyndigelse er, i det omfang bemyndigelsen udmøntes til at
fastsætte regler om udskydelse af indsendelsesfristen for
årsrapporter, at en del af de omfattede virksomheder vil
indsende deres årsrapport senere end tilfældet ville
være, hvis der ikke blev fastsat regler om en
fristforlængelse. Det er dog vurderingen, at mange
virksomheder vil anstrenge sig for at indsende årsrapporten
hurtigst muligt og måske nå det inden udløbet af
den gældende frist i årsregnskabslovens § 138,
stk. 1, 2. pkt. Det vil virksomhederne formentlig gøre af
hensyn til hurtigst muligt at stille finansiel information til
rådighed for deres regnskabsbrugere, herunder kreditorer,
samhandelspartnere m.fl. Det er dog samtidig forventningen, at en
del af de virksomheder, der omfattes af en fristforlængelse,
først vil indsende årsrapporten hen imod
udløbet af den forlængede indsendelsesfrist.
For den del af virksomhederne, der benytter
den mulighed, der vil blive fastsat i bekendtgørelsen,
hvorefter de kan indsende årsrapporten efter udløbet
af den gældende indsendelsesfrist, vil regnskabsbrugerne
opleve, at de senere end sædvanligt vil få stillet
finansiel information til rådighed i form af en
årsrapport. Det er dog antagelsen, at kreditgivere,
samhandelspartnere eller andre, der ønsker finansielle
oplysninger fra en konkret virksomhed, kan aftale sig til rette med
virksomheden herom, og at den virksomhed, der har behov for kredit
eller er i dialog med en potentiel ny kunde, vil stille de
ønskede oplysninger til rådighed.
Det foreslås i stk.
1, nr. 2, at erhvervsministeren kan fastsætte regler
om udskydelse af fristen for indsendelse af årsrapporter m.v.
i årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., for
virksomheder omfattet af regnskabsklasse D, hvis regnskabsår
afsluttes den 31. januar 2021 til 31. juli 2021, når det
må anses for umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt
for en stor del af de omfattede virksomheder at overholde
indsendelsesfristen som direkte eller indirekte konsekvens af
covid-19.
Bemyndigelsen indebærer, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler om udskydelse af
indsendelsesfristen for virksomheder omfattet af regnskabsklasse D,
hvis regnskabsår afsluttes den 31. januar 2021 til 31. juli
2021, og som derfor skal indsende årsrapporten, så den
er modtaget i Erhvervsstyrelsen senest i perioden den 31. maj til
30. november 2021. Da loven ophæves den 31. december 2021,
kan der med den foreslåede bemyndigelse ikke fastsættes
regler om at udskyde indsendelsesfristen til en dato, der ligger
efter den 31. december 2021.
Om den nærmere rækkevidde af den
foreslåede bemyndigelse og virkningen heraf henvises til de
specielle bemærkninger til den foreslåede § 1 a,
stk. 1, nr. 1, ovenfor.
Det foreslås i stk.
1, nr. 3, at erhvervsministeren kan fastsætte regler
om udskydelse af fristen for indsendelse af årsrapporter for
filialer af udenlandske virksomheder, der i medfør af
årsregnskabsloven skal indsende en udenlandsk virksomheds
årsrapport henholdsvis koncernregnskab, når den
udenlandske virksomheds regnskabsår afsluttes i perioden den
31. december 2020 til 30. juni 2021.
Bemyndigelsen indebærer, at der kan
fastsættes regler, der udskyder 5-måneders fristen, der
fremgår af årsregnskabslovens § 143, stk. 1, 1.
pkt.
Virkningen af, at bemyndigelsen
udmøntes til at fastsætte regler om
fristforlængelse, vil være, at filialer får
længere frist til at indsende årsrapporten for den
udenlandske virksomhed, som filialen er en filial af, jf. §
143, stk. 1, henholdsvis modervirksomhedens koncernregnskab, hvis
den udenlandske virksomhed er en dattervirksomhed, jf. §
144.
Det foreslås desuden i stk. 2, at har erhvervsministeren fastsat
regler i medfør af stk. 1, nr. 1. og 2., kan ministeren
endvidere fastsætte regler, der muliggør, at
virksomhedernes ledelse kan fravige bestemmelser om frist eller
tidspunktet for indkaldelse til og afholdelse af generalforsamling
eller en anden forsamling, der er virksomhedens øverste
myndighed, eller bestemmelser om indsendelse af årsrapporten
i virksomhedens vedtægter eller tilsvarende aftaler,
når det må anses for umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for visse af de omfattede
virksomheder at opfylde bestemmelserne som direkte eller indirekte
konsekvens af covid-19.
Bestemmelsen vil indebære, at
erhvervsministeren for virksomheder, for hvilke, der i
medfør af stk. 1, nr. 1 og 2, er fastsat regler om
udskydelsen af fristen for indsendelse af årsrapporter, kan
fastsætte regler om, at ledelsen kan beslutte at
tilrettelægge generalforsamlingen således, at den
forlængede frist for indsendelse af årsrapporten kan
benyttes. Dvs. at ledelsen lovligt vil kunne fravige konkrete
bestemmelser om frist eller tidspunktet for indkaldelse og
afholdelse af generalforsamling eller tilsvarende forsamling, der
er virksomhedens øverste myndighed, i en virksomheds
vedtægter eller tilsvarende aftaler. Desuden kan bestemmelser
om indsendelse af årsrapporten ligeledes fraviges. Dette
gælder uanset, at der er tale om vedtægtsbestemmelser
om et eller flere forhold generalforsamlingen frivilligt har
truffet beslutning om skal gælde for den
pågældende virksomhed. Bemyndigelsen vil give mulighed
for at fastsætte regler om et eller flere af de nævnte
forhold. Det er således ikke en betingelse for udnyttelse af
bemyndigelsen, at der fastsættes regler om samtlige
nævnte forhold.
Bemyndigelsen kan alene anvendes til at
fastsætte regler om fravigelse af bestemmelser om frist eller
tidspunktet for indkaldelse og afholdelse af generalforsamling
eller tilsvarende forsamling, der er virksomhedens øverste
myndighed, samt bestemmelser om indsendelse af årsrapporten i
vedtægterne eller tilsvarende aftaler, når det må
lægges til grund, at det for visse af de omfattede
virksomheder, vil være uforholdsmæssigt vanskeligt
eller umuligt at opfylde den konkrete pligt, der følger af
bestemmelsen i virksomhedens vedtægter eller tilsvarende
aftaler.
Det er vurderingen, at det må anses for
uforholdsmæssigt vanskeligt eller umuligt for visse af de
omfattede virksomheder at opfylde en konkret bestemmelse om
afholdelse af generalforsamlingen på et bestemt tidspunkt i
virksomhedens vedtægter eller tilsvarende aftaler, som
direkte eller indirekte som konsekvens af covid-19, når det
kan lægges til grund, at der fortsat er virksomheder, der har
en bestemmelse i vedtægterne eller tilsvarende aftaler, hvori
tidspunktet (fristen) for afholdelse af den ordinære
generalforsamling er fastsat, som derfor vil have store
vanskeligheder ved at opfylde vedtægtsbestemmelsen, hvis
muligheden for at kunne indsende årsrapporten efter den
foreslåede fristforlængelse skal kunne udnyttes.
Muligheden for at fravige bestemmelser om
frist eller tidspunktet for indkaldelse til og afholdelse af den
ordinære generalforsamling eller tilsvarende forsamling, der
er virksomhedens øverste myndighed, samt bestemmelser om
indsendelse af årsrapporten i vedtægter eller
tilsvarende aftaler vil gælde for alle virksomheder for hvem,
der er fastsat regler i medfør af det foreslåede stk.
1, nr. 1 og 2, så det sikres, at der er størst mulig
klarhed om, hvad der gælder i denne situation. Se i
øvrigt bemærkningerne til stk. 1, nr. 1. og 2, for
så vidt angår de omfattede virksomheder.
I modsætning hertil omfatter den
gældende bemyndigelse til at fastsætte regler om
fravigelse af bestemmelser om fysisk fremmøde ved
generalforsamling i virksomheders vedtægter eller tilsvarende
aftaler alle virksomheder omfattet af selskabslovgivningen på
Erhvervsstyrelsens område.
Ved ledelsen forstås det centrale
ledelsesorgan i et kapitalselskab omfattet af selskabsloven, dvs.
bestyrelsen i selskaber, der har en direktion og en bestyrelse, og
ellers direktionen. For virksomheder med begrænset ansvar,
interessentskaber og kommanditselskaber omfattet af lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder skal ledelsen forstås som det
organ, der svarer til det centrale ledelsesorgan i et
kapitalselskab. For erhvervsdrivende fonde omfattet af lov om
erhvervsdrivende fonde skal der ved ledelsen forstås
bestyrelsen.
Virkningen af, at der ved
bekendtgørelse kan fastsættes regler om, at ledelsen
kan fravige virksomhedens vedtægter eller tilsvarende
aftaler, vil være, at virksomheder, der ikke uden at holde
generalforsamling med henblik på ændring af
vedtægtsfastsatte krav om f.eks. tidspunkt for
generalforsamling, med en sådan fravigelse lovligt vil kunne
undlade at påse sådanne vedtægtsbestemmer. De
fastsatte regler vil dermed modvirke, at ledelsen ellers vil
risikere erstatningskrav og andre typer tvister fordi de formelle
krav i virksomhedens vedtægt ikke kan overholdes, da en
mulighed for fravigelse af konkrete vedtægtsbestemmelser vil
være lovligt i en midlertidig periode.
Det foreslås i stk.
3, at regler fastsat i medfør af stk. 2 ikke kan give
virksomheder en mere byrdefuld retsstilling, end der følger
af de vedtægtsbestemmelser, der fraviges.
Bestemmelsen vil indebære, at
retstilstanden for de omfattede virksomheder ikke vil kunne blive
mere byrdefuld som følge af fravigelse af visse bestemmelser
i virksomhedernes vedtægter eller tilsvarende aftaler.
Til § 1 b
Det fremgår af årsregnskabslovens
§ 151, stk. 1, at Erhvervsstyrelsen, ved for sen modtagelse af
årsrapporten, pålægger hvert medlem af
virksomhedens øverste ledelse henholdsvis hver
filialbestyrer en afgift. Afgiftens størrelse er
afhængig af forsinkelsens længde, jf.
årsregnskabslovens § 151, stk. 3. Det fremgår af
årsregnskabslovens § 151, stk. 2, at afgifter beregnes
fra udløbet af fristen i årsregnskabslovens §
138, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås i § 1 b, 1. pkt., at afgifter for
ledelsesmedlemmer i virksomheder, der omfattes af regler om en
forlænget indsendelsesfrist for årsrapporter m.v., som
fastsættes i medfør af § 1 a, stk. 1, nr. 1 og 2,
uanset årsregnskabslovens § 151, stk. 2, beregnes fra
udløbet af den forlængede frist.
Forslaget indebærer, at afgiftsberegning
ved for sen indberetning af årsrapporter m.v., for de
virksomheder, der omfattes af regler om forlænget
indsendelsesfrist, vil ske på samme måde som i dag,
dvs. fra udløbet af den lovbestemte frist eller fristen
fastsat i medfør af lov. Fristforlængelsen for
indsendelsen af årsrapporterne vil således ikke have
betydning for afgiftens størrelse, da denne beregnes som i
dag, men med udgangspunkt i den forlængede indsendelsesfrist.
Da der i årsregnskabslovens § 151, stk. 2, henvises
direkte til den lovbestemte frist i årsregnskabslovens §
138, stk. 1, 2. pkt., er der behov for særskilt at
fastsætte, at den lovbestemte frist, hvorfra
afgiftsberegningen skal ske, for virksomheder omfattet af
fristforlængelsen, er den forlængede frist, som denne
er fastsat i bekendtgørelsen.
Det foreslås i § 1 b, 2. pkt., at 1. pkt. med de
nødvendige tilpasninger finder tilsvarende anvendelse
på filialbestyrere for filialer af udenlandske virksomheder,
der omfattes af regler om en forlænget indsendelsesfrist
fastsat i medfør af § 1 a, stk. 1, nr. 3.
Forslaget indebærer, at afgiftsberegning
ved for sen indberetning af årsrapporter m.v., for de
filialer af udenlandske virksomheder, der omfattes af regler om
forlænget indsendelsesfrist, vil ske på samme
måde som i dag, dvs. fra udløbet af den lovbestemte
frist eller fristen fastsat i medfør af lov.
Fristforlængelsen for indsendelsen af årsrapporterne
vil således ikke have betydning for afgiftens
størrelse, da denne beregnes som i dag, men med udgangspunkt
i den forlængede indsendelsesfrist. Da der i
årsregnskabslovens § 151, stk. 2, henvises direkte til
den lovbestemte frist i årsregnskabslovens § 138, stk.
1, 2. pkt., er der behov for særskilt at fastsætte, at
den lovbestemte frist, hvorfra afgiftsberegningen skal ske, for
virksomheder omfattet af fristforlængelsen, er den
forlængede frist, som denne er fastsat i
bekendtgørelsen.
Til nr. 3
Efter den gældende § 3, stk. 4, 1.
pkt., i lov nr. 385 af 7. april 2020 om bemyndigelse til
midlertidig fravigelse af bestemmelser om fysisk fremmøde
ved generalforsamling i virksomheders vedtægter eller
tilsvarende aftaler på selska?bsområdet i
forbindelse med covid-19 som ændret ved § 3 i lov nr.
2199 af 29. december 2020, kan erhvervsministeren i forbindelse med
ophævelsen af loven fastsætte overgangsregler om
håndtering af genindtrædelse af de pligter, der er
fraveget i medfør af loven. Efter § 3, stk. 4, 2. pkt.,
fremgår det, at § 2 finder anvendelse, hvis der efter 1.
pkt. fastsættes frister for indsendelse af årsrapporter
m.v.
Det foreslås i § 3, stk. 4, 2. pkt., at § 2
ændres til § 1 b.
Ændringen er en konsekvens af, at
bestemmelsen om, at fristen skal beregnes fra udløbet af den
forlængede frist, foreslås indsat som § 1 b.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Dette skyldes, at en stor del af de
virksomheder, der har kalenderåret som regnskabsår, i
øjeblikket oplever et ekstraordinært arbejdspres, da
de udover at skulle færdiggøre årsrapporten for
2020, så den kan indsendes og modtages i Erhvervsstyrelsen
senest 31. maj 2021, samtidig har travlt med at udarbejde
slutafregninger, der skal indberettes som dokumentation til brug
for den kontrol, som Erhvervsstyrelsen udfører i forbindelse
med udbetalte hjælpepakkemidler. Samtidig oplever
virksomhederne, at det kan være svært at få den
efterspurgte revisorbistand til såvel
færdiggørelse af årsrapporten,
erklæringsopgaver i tilknytning til årsrapporten som
bistand og eventuelle erklæringer i forbindelse med
slutafregningerne.
Det ønskes derfor, at loven
træder i kraft hurtigst muligt, så bemyndigelsen til at
udskyde indsendelsesfristen for årsrapporter for
virksomheder, der ifølge de gældende regler skal
indberette årsrapporten senest 31. maj 2021, kan
udmøntes i en bekendtgørelse hurtigst muligt.
Bemyndigelserne forventes udmøntet i en
bekendtgørelse, der forventes at træde i kraft i
umiddelbar forlængelse af lovens ikrafttrædelse.
Til §
3
Den foreslåede § 3 angiver lovens
territoriale gyldighedsområde. Loven gælder
ifølge stk. 1 ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Det foreslås i stk.
2, at loven ved kongelig anordning kan sættes helt
eller delvis i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Det er hensigten at kontakte de
grønlandske myndigheder med henblik på at opnå
deres tilslutning til, at de foreslåede ændringer -
eller nogle af disse - efter vedtagelsen også sættes i
kraft for Grønland.
Færøerne har overtaget
lovgivningskompetencen på det selskabsretlige
område.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 385 af 7. april 2020 som
ændret ved § 3 i lov nr. 2199 af 29. december 2020,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Lovens
titel affattes således: | Lov om bemyndigelse til
midlertidig fravigelse af bestemmelser om fysisk fremmøde
ved generalforsamling i virksomheders vedtægter eller
tilsvarende aftaler på selskabsområdet i forbindelse
med covid-19 | | »Lov om
bemyndigelse til midlertidig udskydelse af indsendelsesfristen for
årsrapporter og fravigelse af visse bestemmelser i
virksomheders vedtægter eller tilsvarende aftaler i
forbindelse med covid-19«. | | | | § 1.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at virksomheders
ledelse kan fravige bestemmelser om fysisk fremmøde ved
generalforsamling i virksomhedens vedtægter eller tilsvarende
aftaler, når det må anses for umuligt eller
uforholdsmæssigt vanskeligt for visse af de omfattede
virksomheder at opfylde bestemmelserne som direkte eller indirekte
konsekvens af covid-19, og virksomheden er omfattet af 1) selskabslovgivningen og regler udstedt i
medfør heraf på Erhvervsstyrelsens område
eller 2) selskabsretlige regler i den finansielle
lovgivning og regler udstedt i medfør heraf på
Finanstilsynets område. Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af stk. 1 kan ikke give virksomhederne en
mere byrdefuld retsstilling, end den der følger af de
bestemmelser i virksomhedens vedtægter eller tilsvarende
aftaler, der fraviges. | | | | | | | | 2. Efter
§ 1 indsættes: »§ 1 a.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om udskydelse af
fristen for indsendelse af årsrapporter m.v., jf.
årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., henholdsvis
§ 143, stk. 1, eller § 144, for følgende
virksomheder og filialer af udenlandske virksomheder, når det
må anses for umuligt eller uforholdsmæssigt vanskeligt
for en stor del af de omfattede virksomheder og filialer af
udenlandske virksomheder at overholde indsendelsesfristen som
direkte eller indirekte konsekvens af covid-19: 1) Virksomheder omfattet af regnskabsklasse
B og C, for regnskabsår, der afsluttes i perioden den 31.
december 2020 til 30. juni 2021. 2) Virksomheder omfattet af regnskabsklasse
D, jf. årsregnskabslovens § 138, stk. 1, 2. pkt., for
regnskabsår, der afsluttes i perioden den 31. januar 2021 til
31. juli 2021. 3) Filialer af udenlandske virksomheder, der
i medfør af årsregnskabsloven skal indsende en
udenlandsk virksomheds årsrapport henholdsvis
koncernregnskab, når den udenlandske virksomheds
regnskabsår afsluttes i perioden den 31. december 2020 til
30. juni 2021. Stk. 2. Har
erhvervsministeren fastsat regler i medfør af stk. 1, nr. 1
og 2, kan ministeren endvidere fastsætte regler, der
muliggør, at virksomhedernes ledelse kan fravige
bestemmelser om frist eller tidspunktet for indkaldelse til og
afholdelse af generalforsamling eller en anden forsamling, der er
virksomhedens øverste myndighed, eller bestemmelser om
indsendelse af årsrapporten i virksomhedens vedtægter
eller tilsvarende aftaler, når det må anses for umuligt
eller uforholdsmæssigt vanskeligt for visse af de omfattede
virksomheder at opfylde bestemmelserne som direkte eller indirekte
konsekvens af covid-19. Stk. 3. Regler
fastsat i medfør af stk. 2 kan ikke give virksomheder en
mere byrdefuld retsstilling, end der følger af de
vedtægtsbestemmelser, der fraviges. | | | | | | § 1 b. For
ledelsesmedlemmer i virksomheder, der omfattes af regler om en
forlænget indsendelsesfrist for årsrapporter m.v., som
fastsættes i medfør af § 1 a, stk. 1, nr. 1 og 2,
beregnes afgiften uanset årsregnskabslovens § 151, stk.
2, fra udløbet af den forlængede frist. 1. pkt. finder
med de nødvendige tilpasninger tilsvarende anvendelse
på filialbestyrere for filialer af udenlandske virksomheder,
der omfattes af regler om en forlænget indsendelsesfrist
fastsat i medfør af § 1 a, stk. 1, nr. 3.« | | | | § 3.
--- Stk.
1-3. --- | | | Stk. 4.
Erhvervsministeren kan i forbindelse med ophævelsen af denne
lov fastsætte overgangsregler om håndtering af
genindtrædelse af de pligter, der er fraveget i medfør
af denne lov. Fastsættes der efter 1. pkt. frister for
indsendelse af årsrapporter m.v., finder § 2
anvendelse. | | 3. I § 3, stk. 4, 2. pkt., ændres
»§ 2« til: »§ 1 b«. |
|