Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 1. juni 2021
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøvenligt design af energirelaterede produkter,
produktenergimærkningsloven, lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold og lov om elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester1)
(Tilpasning af kontrolbeføjelser m.v.
i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 1020/2019/EU af 20. juni 2019 om
markedsovervågning og produktoverensstemmelse og om
ændring af direktiv 2004/42/EF og forordning 765/2008/EF og
305/2011/EU m.v.)
§ 1
I lov om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093
af 1. november 2019, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21.
oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til
miljøvenligt design af energirelaterede produkter
(omarbejdning), EU-Tidende 2009, nr. L 285, side 10, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om
ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om
ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende
2012, nr. L 315, side 1, som senest ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2002/EU af 11.
december 2018 om ændring af direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 210. Loven
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
1999/94/EF af 13. december 1999 om adgang til forbrugeroplysninger
om brændstoføkonomi og CO2-emissioner i forbindelse med
markedsføring af nye personbiler, EF-Tidende 2000, nr. L 12,
side 16. Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/30/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
elektromagnetisk kompatibilitet, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side
79, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/53/EU
af 16. april 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af radioudstyr på markedet og
om ophævelse af direktiv 1999/5/EF, EU-Tidende 2014, nr. L
153, side 62, og dele af Kommissionens direktiv 2008/63/EF af 20.
juni 2008 om konkurrence på markederne for
teleterminaludstyr, EU-Tidende 2008, nr. L 162, side 20. I loven er
der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 2019/1020/EU af 20. juni 2019 om
markedsovervågning og produktoverensstemmelse og om
ændring af direktiv 2004/42/EF og forordning 765/2008/EF og
305/2011/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 169, side 1. Ifølge
artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart
i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.«
2.
Overalt i loven bortset fra i § 10, stk. 1, og § 13, stk.
4 og 5, ændres »Erhvervsministeren« til:
»Kontrolmyndigheden«, »erhvervsministeren«
til: »kontrolmyndigheden«, og
»erhvervsministerens« til:
»kontrolmyndighedens«.
3. I
§ 2 indsættes før nr.
1 som nyt nummer:
»1) Bemyndiget repræsentant: Enhver fysisk
eller juridisk person, der er etableret i EU/EØS, og som har
fået skriftlig fuldmagt fra producenten, herunder
fabrikanten, til i dennes navn at opfylde alle eller en del af
forpligtelserne efter loven, regler fastsat i medfør af
loven, en gennemførelsesforanstaltning eller
markedsovervågningsforordningen.«
Nr. 1 bliver herefter nr. 2.
4. I
§ 2, nr. 1, der bliver nr. 2,
ændres »distribution eller anvendelse i EU/EØS,
enten mod betaling eller gratis.« til: »distribution,
forbrug eller anvendelse i EU/EØS som led i
erhvervsvirksomhed mod eller uden vederlag.«
5. I
§ 2 indsættes efter nr. 1,
der bliver nr. 2, som nye numre:
»3) Distributør: Enhver fysisk eller
juridisk person i forsyningskæden bortset fra producenten,
herunder fabrikanten, eller importøren, som gør et
produkt tilgængeligt på markedet.
4) Erhvervsdrivende: Producenten, herunder
fabrikanten, den bemyndigede repræsentant, importøren,
distributøren, udbyderen af distributionstjenester eller
enhver anden fysisk eller juridisk person, der har forpligtelser i
forbindelse med fremstillingen, tilgængeliggørelsen
på markedet eller ibrugtagningen af produkter, som er
omfattet af loven eller regler fastsat i medfør af loven
eller en gennemførelsesforanstaltning for
produktet.«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 5 og
6.
6. I
§ 2 indsættes efter nr. 3,
der bliver nr. 6, som nyt nummer:
»7) Fabrikant: Enhver fysisk eller juridisk
person, som fremstiller et produkt eller får et produkt
konstrueret eller fremstillet og markedsfører dette produkt
under sit navn eller varemærke,
og som er identisk med begrebet producent i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om rammerne for fastlæggelse af krav
til miljøvenligt design af energirelaterede produkter og i
denne lovs forstand.«
Nr. 4 bliver herefter nr. 8.
7. I
§ 2 indsættes efter nr. 4,
der bliver nr. 8, som nyt nummer:
»9) Gøre tilgængelig på
markedet: Enhver levering af et produkt med henblik på
distribution, forbrug eller anvendelse på EU-markedet som led
i erhvervsvirksomhed mod eller uden vederlag.«
Nr. 5-8 bliver herefter nr. 10-13.
8. I
§ 2 indsættes efter nr. 8,
der bliver nr. 13, som nyt nummer:
»14) Onlinegrænseflade: Enhver form for
software, herunder et websted, dele af et websted eller en
applikation, der drives af eller på vegne af en
erhvervsdrivende, og som giver slutbrugere adgang til den
erhvervsdrivendes produkter.«
Nr. 9 bliver herefter nr. 15.
9. I
§ 2, nr. 9, der bliver nr. 15,
indsættes efter »omsætning eller ibrugtagning:
», og som markedsfører dette produkt«, og efter
»egen anvendelse« indsættes: », herunder en
fabrikant som defineret i markedsovervågningsforordningens
artikel 3, nr. 8, jf. § 2, nr. 7«.
10. I
§ 2 indsættes efter nr. 9,
der bliver nr. 15, som nye numre:
»16) Udbyder af distributionstjenester: Enhver
fysisk eller juridisk person, der som led i erhvervsvirksomhed
udbyder mindst to af følgende tjenester: oplagring,
emballering, adressering og forsendelse uden at have ejerskab over
de pågældende produkter undtagen posttjenester som
defineret i artikel 2, nr. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/67/EF om fælles regler for udvikling af
Fælleskabets indre marked for posttjenester og disse
tjenesters kvalitet, pakkeleveringstjenester som defineret i
artikel 2, nr. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
644/2018/EU om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester og
alle andre posttjenester eller godstransporttjenester.
17) Udbyder af informationssamfundstjenester: En
udbyder af en tjeneste som defineret i artikel 1, stk. 1, litra b,
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester.«
11. § 2,
nr. 10, ophæves.
12. I
§ 3 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
eller træffe beslutninger med henblik på at
gennemføre eller anvende EU-regler om forhold, der er
omfattet af denne lov, herunder forordninger, direktiver,
afgørelser og beslutninger om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter. Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte regler om forbud og påbud samt sanktioner ved
manglende overholdelse af forordninger, direktiver,
afgørelser og beslutninger.«
13. I
§ 4, stk. 1, ændres
»producent, som bringer produktet i omsætning, eller
dennes repræsentant.« til: »producent, herunder
fabrikant, som bringer produktet i omsætning, eller dennes
bemyndigede repræsentant.«
14. I
§ 4, stk. 2, indsættes efter
»Er producenten«: », herunder
fabrikanten,«, og efter »ingen« indsættes:
»bemyndiget«.
15. I
§ 4, stk. 3, indsættes efter
»stk. 1«: »en udbyder af distributionstjenester,
og findes der ikke en udbyder af distributionstjenester,
påhviler ansvaret efter stk. 1«.
16. I
§ 7, stk. 2, nr. 1, ændres
»stk. 5« til: »stk. 6«.
17. I
§ 7 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler
om, at udtagelse af produkter til kontrol efter stk. 2 kan ske ved
brug af skjult identitet.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
18. I
§ 7, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »stk. 2«: »og 3«.
19. I
§ 7, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 4 og 5« til: »stk. 5 og
6«.
20.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7 a. Den ansvarlige
efter § 4, som har bragt et energirelateret produkt i
omsætning, eller den erhvervsdrivende, som har gjort et
energirelateret produkt tilgængeligt på markedet, skal
straks underrette kontrolmyndigheden og samarbejde med myndigheden,
hvis vedkommende har grund til at tro, at det energirelaterede
produkt udgør en risiko, og give nærmere oplysninger
om produktets manglende overensstemmelse og de foranstaltninger,
der er truffet for at fjerne risikoen. Den erhvervsdrivende skal
ligeledes straks underrette den ansvarlige efter § 4 om
risikoen og give nærmere oplysninger om produktets manglende
overensstemmelse og de foranstaltninger, der er truffet for at
fjerne risikoen.
Stk. 2. Udbydere
af informationssamfundstjenester skal på anmodning af
kontrolmyndigheden og i særlige tilfælde samarbejde med
kontrolmyndigheden med henblik på at fremme ethvert tiltag,
der træffes for at eliminere eller, hvis dette ikke er
muligt, begrænse de risici, der er forbundet med et
energirelateret produkt, der udbydes eller var udbudt til salg
online gennem deres tjenester.«
21. I
§ 8 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Den ansvarlige efter § 4 skal angive sit navn, registrerede
firmanavn eller registrerede varemærke og kontaktoplysninger,
herunder postadresse, på det energirelaterede produkt, som
den ansvarlige bringer i omsætning, eller på dets
emballage, pakken eller et ledsagedokument.
Stk. 3. Den
ansvarlige producent, herunder fabrikant, efter § 4, stk. 1,
skal have en bemyndiget repræsentant, hvor dette er
krævet, og skal give den bemyndigede repræsentant de
fornødne beføjelser eller midler til at udføre
opgaven.«
22. Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Kapitel 3
Kontrol m.v.«
23.
Før § 10 indsættes som ny overskrift:
»Kontrolmyndighed,
oplysningspligt m.v.«
24. § 10,
stk. 1, affattes således:
»Erhvervsministeren eller den,
ministeren bemyndiger hertil, fører kontrol med overholdelse
af loven, regler fastsat i medfør af loven og
gennemførelsesforanstaltninger. Erhvervsministeren eller
den, ministeren bemyndiger hertil, fører endvidere kontrol
med, at et energirelateret produkt er i overensstemmelse med de
krav, der er fastsat i loven, regler fastsat i medfør af
loven eller en gennemførelsesforanstaltning, og påser,
at et energirelateret produkt er i overensstemmelse med
overensstemmelseserklæringen efter § 7, stk.
1.«
25. I
§ 10, stk. 2, ændres
»tilsyn« til: »kontrol«.
26. I
§ 10, stk. 3, indsættes
efter »efter stk. 1«: », på et sprog, der
er letforståeligt, herunder relevante dokumenter, tekniske
specifikationer, data, oplysninger om overensstemmelse og tekniske
aspekter ved produktet, herunder ligeledes adgang til indlejret
software, oplysninger, som er nødvendige for at kunne
fastslå ejerskabet af en onlinegrænseflade, eller
relevante oplysninger om forsyningskæden, nærmere
detaljer for distributionsnettet, mængder af produkter
på markedet og andre produktmodeller, der har de samme
tekniske egenskaber som det pågældende
produkt«.
27. I
§ 10, stk. 4, indsættes
efter »§ 4«: », herunder relevante
dokumenter, tekniske specifikationer, data, oplysninger om
overensstemmelse og tekniske aspekter ved produktet, herunder
ligeledes adgang til indlejret software, oplysninger, som er
nødvendige for at kunne fastslå ejerskabet af en
onlinegrænseflade, eller relevante oplysninger om
forsyningskæden, nærmere detaljer for
distributionsnettet, mængder af produkter på markedet
og andre produktmodeller, der har de samme tekniske egenskaber som
det pågældende produkt«.
28. § 10,
stk. 5, ophæves.
29.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10 a.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed indsamle og behandle,
herunder samkøre, oplysninger fra andre offentlige
myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed behandle, herunder
samkøre, oplysninger, som myndigheden ud over de
tilfælde, der er nævnt i stk. 1, er i besiddelse
af.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed indsamle og behandle,
herunder samkøre, ikkeoffentligt tilgængelige
oplysninger fra offentlige og private virksomheder og erhvervs-
eller forbrugerorganisationer.
Adgang til lokaliteter og
transportmidler
§ 10 b. Kontrolmyndigheden har
til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
adgang til alle erhvervsmæssige lokaliteter og
transportmidler, hvor der kan findes energirelaterede produkter,
med henblik på at kunne udtage energirelaterede produkter til
måling og kontrol af, at disse er i overensstemmelse med krav
i regler fastsat i medfør af loven eller en
gennemførelsesforanstaltning.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan som led i kontrolbesøget foretage
tekniske undersøgelser af et energirelateret produkt
på stedet.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan som en del af dokumentationen af
kontrolbesøget fotografere og optage video og medtage
prøver til nærmere analyse eller
undersøgelse.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden kan være bistået af en eller flere
uafhængige sagkyndige i forbindelse med adgangen efter stk. 1
og tekniske undersøgelser efter stk. 2.
Stk. 5. Politiet
yder om nødvendigt bistand til gennemførelse af
kontrol som nævnt i stk. 1. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler herom.«
30.
Før § 11 indsættes som ny overskrift:
»Forbud,
påbud m.v.«
31. §
11 affattes således:
Ȥ 11. Hvis et produkt
ikke er i overensstemmelse med eller en erhvervsdrivende ikke lever
op til regler i denne lov, regler fastsat i medfør af denne
lov eller gennemførelsesforanstaltninger, kan
kontrolmyndigheden træffe følgende afgørelser
over for enhver, der har bragt et produkt i omsætning efter
§ 4, har været et led i afsætningen af et produkt
eller erhvervsmæssigt ibrugtager produktet:
1) Påbud
om at bringe det energirelaterede produkt i overensstemmelse med
kravene.
2) Påbud
om at sikre, at det energirelaterede produkt ikke udgør en
risiko.
3) Påbud
om at overholde visse betingelser, inden det energirelaterede
produkt bringes i omsætning eller gøres
tilgængeligt på markedet.
4) Påbud
om at advare brugerne om de risici, der er ved produktet, eller at
anbringe advarsler på produktet.
5) Påbud
om at standse markedsføring, der kan vildlede brugerne.
6) Forbud mod at
bringe produktet i omsætning eller gøre det
tilgængeligt på markedet eller forbud mod
markedsføring eller erhvervsmæssig ibrugtagning af et
energirelateret produkt.
7) Påbud
om at tilbagetrække produktet fra markedet.
8) Påbud
om at tilbagekalde produktet fra brugerne.
9) Påbud
om at destruere produktet på en forsvarlig måde eller
på anden vis gøre det ubrugeligt.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden underretter Europa-Kommissionen og de
øvrige medlemsstater om enhver afgørelse i
medfør af stk. 1 med angivelse af årsagerne
hertil.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan lægge undersøgelser af
energirelaterede produkter, som er gennemført i en anden
EU-medlemsstat, og afgørelser, som er truffet i en anden
EU-medlemsstat, til grund og træffe afgørelse i
medfør af stk. 1 eller § 11 b over for
erhvervsdrivende, som bringer et tilsvarende energirelateret
produkt i omsætning eller gør det tilgængeligt
på markedet, medmindre kontrolmyndigheden er nået til
den modsatte konklusion på grundlag af sin egen
kontrol.«
32.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11 a.
Kontrolmyndigheden kan over for den ansvarlige efter § 4, der
har bragt et energirelateret produkt i omsætning, den
erhvervsdrivende, der har gjort det energirelaterede produkt
tilgængeligt på markedet, og enhver anden
erhvervsdrivende, der har en tilknytning til produktet, end den,
der har bragt produktet i omsætning eller gjort det
tilgængeligt på markedet, træffe afgørelse
om på en relevant måde at bidrage til at begrænse
og forhindre risici i at opstå.
Indhold på
onlinegrænseflader
§ 11 b. Kontrolmyndigheden kan
påbyde ejeren af en onlinegrænseflade at ændre
eller fjerne indhold, der henviser til et energirelateret produkt,
der ikke er i overensstemmelse med regler i denne lov, regler
fastsat i medfør af denne lov eller en
gennemførelsesforanstaltning.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan påbyde ejeren af en
onlinegrænseflade udtrykkeligt at vise en advarsel til
slutbrugerne i forbindelse med indhold, der henviser til et
energirelateret produkt, der ikke er i overensstemmelse med denne
lov, regler fastsat i medfør af loven eller en
gennemførelsesforanstaltning, når slutbrugerne
får adgang til onlinegrænsefladen.
§ 11 c. Kontrolmyndigheden kan
foranledige blokering af en onlinegrænseflade, hvis et
påbud efter § 11 b ikke er efterkommet eller
onlinegrænsefladen gentagne gange har solgt eller formidlet
salg af energirelaterede produkter, der udgør en alvorlig
risiko.
Stk. 2.
Afgørelse efter stk. 1 om blokering af en
onlinegrænseflade træffes af retten ved kendelse efter
kontrolmyndighedens begæring. Inden retten træffer
afgørelse, skal den så vidt muligt give parten, som
indgrebet retter sig mod, adgang til at udtale sig. I kendelsen
anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt.
Stk. 3. Det
påhviler udbydere af informationssamfundstjenester at
bistå kontrolmyndigheden ved gennemførelsen af
kendelser efter stk. 2.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden skal påse, at et indgreb efter stk. 1 ikke
opretholdes ud over det tidsrum, hvor grundlaget for blokeringen er
til stede. Kontrolmyndigheden skal af egen drift eller på
foranledning af den, som indgrebet retter sig mod, træffe
afgørelse om ophævelse af blokeringen.
Stk. 5.
Fremsætter den, som indgrebet efter stk. 1 retter sig mod,
anmodning om, at blokeringen ophæves, og støttes denne
anmodning på, at der er sket væsentlige ændringer
i indholdet af onlinegrænsefladen, skal kontrolmyndigheden,
hvis blokeringen ikke ophæves i medfør af stk. 4,
snarest muligt indbringe spørgsmålet for retten.
Retten afgør ved kendelse, om indgrebet skal opretholdes.
Tages en anmodning ikke til følge, kan en ny anmodning ikke
fremsættes, før der er forløbet 3 måneder
fra kendelsens afsigelse.«
33.
Før § 12 indsættes som ny overskrift:
»Offentliggørelse«.
34. I
§ 12, stk. 1, indsættes
efter »offentliggør«: »resultater af
kontrol og«, og »§ 11, stk. 1-5«
ændres til: »§§ 11-11 c«.
35. I
§ 12, stk. 2, ændres
»tilsynsresultater« til:
»kontrolresultater«.
36. Overskriften til kapitel 4 affattes
således:
»Kapitel 4
Delegation til andre statslige
myndigheder, organer m.v.«
37. § 13,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 1-5.
38. I
§ 13, stk. 2, der bliver stk. 1,
ændres i 1. pkt.
»tilsyn« til: »kontrol«, og i 2. pkt. ændres »stk. 3«
til: »stk. 2«.
39. I
§ 13, stk. 3, der bliver stk. 2,
indsættes efter »klima-, energi- og
forsyningsministeren«: »eller den, ministeren
bemyndiger hertil,«.
40. I
§ 13, stk. 4, der bliver stk. 3,
udgår i 1. pkt.
»tilsyn,«, og i 2. pkt.
ændres »§ 10, stk. 5,« til: »§ 10
b«, og »§ 11« ændres til:
»§§ 11-11 c«.
41. I
§ 13, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres »tilsyn« til: »kontrol«, og
»stk. 4« ændres til: »stk. 3«.
42. I
§ 14, stk. 1-6 og 8, ændres »Natur- og
Miljøklagenævnet« til: »Miljø- og
Fødevareklagenævnet«.
43. Kapitel
6 affattes således:
»Kapitel 6
Straf m.v.
Tvangsbøder
§ 14 a. Kontrolmyndigheden kan
pålægge udbydere af informationssamfundstjenester
tvangsbøder med henblik på at gennemtvinge handlinger,
som det påhviler udbyderne at foretage efter §§ 11
b og 11 c.
Straf
§ 15. Medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der
1) som ansvarlig
efter § 4 eller som erhvervsdrivende undlader at opfylde sine
forpligtelser efter § 7 a,
2) som ansvarlig
efter § 4 undlader at afgive oplysninger, som vedkommende er
forpligtet til at give efter § 10, stk. 3, eller som
erhvervsdrivende undlader at afgive oplysninger, som er
nødvendige for at kunne afgøre, hvem der er ansvarlig
for produktet efter § 10, stk. 4,
3) som ansvarlig
efter § 4, erhvervsdrivende eller udbyder af
informationssamfundstjenester afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger efter § 7 a, § 8, stk. 1, 2. pkt., og §
10, stk. 3 eller 4,
4) ikke har en
bemyndiget repræsentant eller ikke har givet den bemyndigede
repræsentant de fornødne beføjelser eller
midler til at udføre opgaven, hvor dette kræves efter
§ 8, stk. 3,
5) undlader at
give kontrolmyndigheden adgang til udtagelse af produkter som
nævnt i § 10 b,
6)
overtræder eller undlader at efterkomme en afgørelse
efter §§ 11-11 b eller
7) omgår
eller unddrager sig kontrolmyndighedens kontrol eller
forsøger herpå.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan i regler, der udstedes i
medfør af denne lov, fastsætte bødestraf for
overtrædelse af disse regler.
Stk. 3. Er der
ved en overtrædelse opnået en økonomisk fordel,
konfiskeres denne efter reglerne i straffelovens 9. kapitel, selv
om der ved overtrædelsen ikke er forvoldt skade på
miljøet eller fremkaldt fare herfor. Kan der ikke ske
konfiskation, skal der tages særskilt hensyn hertil ved
strafudmåling af bøde, herunder en eventuel
tillægsbøde.
Stk. 4. Har
nogen ved én eller flere handlinger eller undladelser
begået flere overtrædelser af denne lov eller regler
fastsat i medfør af denne lov, og medfører
overtrædelserne idømmelse af bøde,
sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse.
Har nogen ved én eller flere handlinger overtrådt
denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov og
én eller flere andre love, og medfører
overtrædelserne idømmelse af bøde,
sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse
af denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov og
bødestraffen for overtrædelsen af den eller de andre
love.
Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 4 kan fraviges, når særlige
grunde taler herfor.
Stk. 6. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 2
I produktenergimærkningsloven, lov nr.
1521 af 18. december 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Tilsynsmyndighed« til:
»Kontrolmyndighed«, »tilsynsmyndighed«
ændres til: »kontrolmyndighed«,
»tilsynsmyndigheden« ændres til:
»kontrolmyndigheden«, »Tilsynsmyndigheden«
ændres til: «Kontrolmyndigheden«, og
»tilsynsmyndighedens« ændres til:
»kontrolmyndighedens«.
2.
Overalt i loven ændres »tilsyn« til:
»kontrol«.
3. I
§ 1, stk. 1, indsættes efter
»(energimærkningsforordningen)«: »og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1020/2019/EU af 20.
juni 2019 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse og
om ændring af direktiv 2004/42/EF og forordning nr.
765/2008/EF og nr. 305/2011/EU
(markedsovervågningsforordningen)«.
4. Overskriften til kapitel 2 affattes
således:
»Kapitel 2
Kontrol m.v.«
5. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Erhvervsministeren eller den,
ministeren bemyndiger hertil, fører endvidere kontrol med
overholdelse af regler fastsat i energimærkningsforordningen,
delegerede retsakter, markedsovervågningsforordningen og
regler fastsat i medfør af denne lov.«
6. I
§ 2, stk. 3, indsættes efter
»kontrolmyndighedens kontrol efter stk. 1«: »,
herunder relevante dokumenter, tekniske specifikationer, data,
oplysninger om overensstemmelse og tekniske aspekter ved produktet,
herunder ligeledes adgang til indlejret software, oplysninger, som
er nødvendige for at kunne fastslå ejerskabet af en
onlinegrænseflade, eller relevante oplysninger om
forsyningskæden, nærmere detaljer for
distributionsnettet, mængder af produkter på markedet
og andre produktmodeller, der har de samme tekniske egenskaber som
det pågældende produkt«.
7. I
§ 2, stk. 4, indsættes efter
»hvorfra denne har erhvervet et energirelateret
produkt«: », relevante dokumenter, tekniske
specifikationer, data, oplysninger om overensstemmelse og tekniske
aspekter af produktet, herunder ligeledes adgang til indlejret
software, oplysninger, som er nødvendige for at kunne
fastslå ejerskabet af en onlinegrænseflade, eller
relevante oplysninger om forsyningskæden, nærmere
detaljer for distributionsnettet, mængder af produkter
på markedet og andre produktmodeller, der har de samme
tekniske egenskaber som det pågældende
produkt«.
8.
Efter § 2 før overskriften før § 3
indsættes:
Ȥ 2 a.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed indsamle og behandle,
herunder samkøre, oplysninger fra andre offentlige
myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed behandle, herunder
samkøre, oplysninger, som myndigheden ud over de
tilfælde, der er nævnt i stk. 1, er i besiddelse
af.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed indsamle og behandle,
herunder samkøre, ikkeoffentligt tilgængelige
oplysninger fra offentlige og private virksomheder og erhvervs-
eller forbrugerorganisationer.«
9. I
§ 3 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan som led i sin kontrol med overholdelsen af
kravene i energimærkningsforordningen, delegerede retsakter,
markedsovervågningsforordningen og regler fastsat i
medfør af loven, jf. § 2, stk. 1, udtage ethvert
energirelateret produkt, herunder ved brug af skjult
identitet.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
10. I
§ 3, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »jf. stk. 1-3« til: »jf. stk.
1-4«.
11. I
§ 3, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres i 1. pkt. »efter
stk. 1-3« til: »efter stk. 1-4«, og i 2. pkt. ændres »jf. stk. 4«
til: »jf. stk. 5«.
12. Overskriften før § 4 affattes
således:
»Adgang til lokaliteter og
transportmidler«.13. §
4 affattes således:
Ȥ 4. Kontrolmyndigheden
har til enhver tid mod behørig legitimation og uden
retskendelse adgang til alle erhvervsmæssige lokaliteter og
transportmidler, hvor der kan findes energirelaterede produkter,
med henblik på at kunne udtage energirelaterede produkter til
måling og kontrol af, at disse er i overensstemmelse med krav
i regler fastsat i medfør af loven eller en
gennemførelsesforanstaltning.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan som led i kontrolbesøget foretage
tekniske undersøgelser af et energirelateret produkt
på stedet.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan som en del af dokumentationen af
kontrolbesøget fotografere og optage video og medtage
prøver til nærmere analyse eller
undersøgelse.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden kan være bistået af en eller flere
uafhængige sagkyndige i forbindelse med adgangen efter stk. 1
og tekniske undersøgelser efter stk. 2.
Stk. 5. Politiet
yder om nødvendigt bistand til gennemførelse af
kontrol som nævnt i stk. 1. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler herom.«
14. §
5 affattes således:
Ȥ 5. Kontrolmyndigheden
kan for forhold vedrørende energirelaterede produkter, der
strider mod energimærkningsforordningen, delegerede
retsakter, markedsovervågningsforordningen, loven eller
regler fastsat i medfør af loven, træffe
følgende afgørelser over for enhver, der har bragt et
produkt i omsætning, taget det i brug eller været et
led i afsætningen af et produkt:
1) Påbud
om at bringe forhold vedrørende det energirelaterede produkt
i overensstemmelse med kravene.
2) Påbud
om at sikre, at det energirelaterede produkt ikke udgør en
risiko.
3) Påbud
om at overholde visse betingelser, inden det energirelaterede
produkt bringes i omsætning eller gøres
tilgængeligt på markedet.
4) Påbud
om at advare brugerne om de risici, der er ved produktet, eller at
anbringe advarsler på produktet.
5) Påbud
om at standse markedsføring, der kan vildlede brugerne.
6) Forbud mod at
bringe produktet i omsætning, tage det i brug eller
gøre det tilgængeligt på markedet eller forbud
mod markedsføring af produktet.
7) Påbud
om at tilbagetrække produktet fra markedet.
8) Påbud
om at tilbagekalde produktet fra brugerne.
9) Påbud
om at destruere produktet på en forsvarlig måde eller
på anden vis gøre det ubrugeligt.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan lægge undersøgelser af
energirelaterede produkter, som er gennemført i en anden
EU-medlemsstat, og afgørelser, som er truffet i en anden
EU-medlemsstat, til grund og træffe afgørelse i
medfør af stk. 1 eller § 5 b over for erhvervsdrivende,
som bringer et tilsvarende energirelateret produkt i
omsætning eller gør det tilgængeligt på
markedet, medmindre kontrolmyndigheden er nået til den
modsatte konklusion på grundlag af sin egen
kontrol.«
15.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5 a.
Kontrolmyndigheden kan over for enhver anden erhvervsdrivende, der
har en tilknytning til produktet, end den, der har gjort det
energirelaterede produkt tilgængeligt på markedet,
træffe afgørelse om på en relevant måde at
bidrage til at begrænse og forhindre risici i at
opstå.
Indhold på
onlinegrænseflader§ 5 b. Kontrolmyndigheden kan
påbyde ejeren af en onlinegrænseflade at ændre
eller fjerne indhold, der henviser til et energirelateret produkt,
der ikke er i overensstemmelse med de krav, der er fastsat i
energimærkningsforordningen, delegerede retsakter og regler
fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan påbyde ejeren af en
onlinegrænseflade udtrykkeligt at vise en advarsel til
slutbrugerne i forbindelse med indhold, der henviser til et
energirelateret produkt, der ikke er i overensstemmelse med denne
lov, regler fastsat i medfør af loven eller en
gennemførelsesforanstaltning, når slutbrugerne
får adgang til onlinegrænsefladen.
§ 5 c. Kontrolmyndigheden kan
foranledige blokering af en onlinegrænseflade, hvis et
påbud efter § 5 b ikke er efterkommet eller
onlinegrænsefladen gentagne gange har solgt eller formidlet
salg af produkter, der udgør en alvorlig risiko.
Stk. 2.
Afgørelse efter stk. 1 om blokering af en
onlinegrænseflade træffes af retten ved kendelse efter
kontrolmyndighedens begæring. Inden retten træffer
afgørelse, skal den så vidt muligt give parten, som
indgrebet retter sig mod, adgang til at udtale sig. I kendelsen
anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt.
Stk. 3. Det
påhviler udbydere af informationssamfundstjenester at
bistå kontrolmyndigheden ved gennemførelsen af
kendelser efter stk. 2.
Stk. 4.
Kontrolmyndigheden skal påse, at et indgreb efter stk. 1 ikke
opretholdes ud over det tidsrum, hvor grundlaget for blokeringen er
til stede. Kontrolmyndigheden skal af egen drift eller på
foranledning af den, som indgrebet retter sig mod, træffe
afgørelse om ophævelse af blokeringen.
Stk. 5.
Fremsætter den, som indgrebet efter stk. 1 retter sig mod,
anmodning om, at blokeringen ophæves, og støttes denne
anmodning af, at der er sket væsentlige ændringer i
indholdet af onlinegrænsefladen, skal kontrolmyndigheden,
hvis blokeringen ikke ophæves i medfør af stk. 4,
snarest muligt indbringe spørgsmålet for retten.
Retten afgør ved kendelse, om indgrebet skal opretholdes.
Tages en anmodning ikke til følge, kan en ny anmodning ikke
fremsættes, før der er forløbet 3 måneder
fra kendelsens afsigelse.«
16. I
§ 7, stk. 2, 1. pkt., udgår
»tilsyn og«.
17. I
§ 7, stk. 2, 2. pkt., ændres
»§ 4, stk. 1,«: til: »§ 4«, og
»§ 5« ændres til: »§§ 5-5
c«.
18. I
§ 8, stk. 1, ændres
»§ 5, stk. 1-6« til: »§§ 5-5
c«.
19. I
§ 10 indsættes efter
»direktiver«: », afgørelser«.
20. Kapitel
5 affattes således:
»Kapitel 5
Straf m.v.
Tvangsbøder
§ 11 a. Kontrolmyndigheden kan
pålægge udbydere af informationssamfundstjenester
tvangsbøder med henblik på at gennemtvinge handlinger,
som det påhviler udbyderne at foretage efter §§ 5 b
og 5 c.
§ 12. Medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der
1) som
leverandør ikke overholder sine forpligtelser i henhold til
energimærkningsforordningens artikel 3, stk. 1, 1. eller 3.
pkt., eller stk. 2, 3, 4 eller 5,
2) som
leverandør ikke overholder sin forpligtelse til at
indlæse de nødvendige oplysninger i produktdatabasen i
henhold til energimærkningsforordningens artikel 4, stk. 1
eller 2, stk. 4, 2. pkt., eller stk. 6, 1. pkt., eller artikel 12,
stk. 5, eller bilag I, nr. 1 eller 3,
3) som
forhandler ikke overholder sine forpligtelser i henhold til
energimærkningsforordningens artikel 5,
4) som
leverandør eller forhandler ikke overholder sine
forpligtelser i henhold til energimærkningsforordningens
artikel 6,
5) som
leverandør undlader at afgive oplysninger, som vedkommende
er forpligtet til at give efter § 2, stk. 3, eller afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger,
6) som
leverandør eller forhandler hindrer adgang til udtagelse af
produkter, jf. § 4,
7) som
forhandler undlader at afgive oplysninger, som vedkommende er
forpligtet til at give efter § 2, stk. 4, eller afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger,
8) som kunde
undlader at afgive oplysninger om, hvorfra et energirelateret
produkt, som er omfattet af en delegeret retsakt, jf. § 2,
stk. 5, er erhvervet,
9) som
leverandør undlader at efterkomme anmodning om data i
henhold til energimærkningsforordningens artikel 12, stk.
6,
10) som
leverandør undlader at stille en elektronisk udgave af den
tekniske dokumentation til rådighed inden for 10 dage efter
anmodning herom i henhold til energimærkningsforordningens
artikel 20, stk. 3,
11)
overtræder eller undlader at efterkomme en afgørelse
efter § 5, stk. 1, nr. 1-9, eller §§ 5 a og 5 b
eller
12) omgår
eller unddrager sig kontrolmyndighedens kontrol eller
forsøger herpå.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan i regler, der udstedes i
medfør af denne lov, fastsætte bødestraf for
overtrædelse af disse regler.
Stk. 3. Har
nogen ved én eller flere handlinger eller undladelser
begået flere overtrædelser af denne lov eller regler
fastsat i medfør af denne lov, og medfører
overtrædelserne idømmelse af bøde,
sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse.
Har nogen ved én eller flere handlinger overtrådt
denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov og
én eller flere andre love, og medfører
overtrædelserne idømmelse af bøde,
sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse
af denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov og
bødestraffen for overtrædelsen af den eller de andre
love.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 3 kan fraviges, når særlige
grunde taler herfor.
Stk. 5. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 3
I lov om radioudstyr og elektromagnetiske
forhold, lov nr. 260 af 16. marts 2016, foretages følgende
ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/30/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
elektromagnetisk kompatibilitet, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side
79, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/53/EU
af 16. april 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af radioudstyr på markedet og
om ophævelse af direktiv 1999/5/EF, EU-Tidende 2014, nr. L
153, side 62, og dele af Kommissionens direktiv 2008/63/EF af 20.
juni 2008 om konkurrence på markederne for
teleterminaludstyr, EU-Tidende 2008, nr. L 162, side 20. I loven er
der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 2019/1020/EU af 20. juni 2019 om
markedsovervågning og produktoverensstemmelse og om
ændring af direktiv 2004/42/EF og forordning 2008/765/EF og
2011/305/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 169, side 1. Ifølge
artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart
i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.«
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 7, ændres
»og distributøren« til: »,
distributøren og udbyderen af
distributionstjenester«.
3. I
§ 2, stk. 1, indsættes efter
nr. 14 som nyt nummer:
»15)
Onlinegrænseflade: Enhver form for software, herunder et
websted, dele af et websted eller en applikation, der drives af
eller på vegne af en erhvervsdrivende, og som giver
slutbrugere adgang til den erhvervsdrivendes produkter.«
Nr. 15-19 bliver herefter nr. 16-20.
4. § 2,
stk. 1, nr. 18, som bliver nr. 19, affattes
således:
»19)
Risiko: Kombinationen af sandsynligheden for, at der forekommer en
fare, som forårsager skade, og skadens
sværhedsgrad.«
5. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
nr. 21 og 22:
»21)
Udbyder af distributionstjenester: Enhver fysisk eller juridisk
person, der som led i erhvervsvirksomhed udbyder mindst to af
følgende tjenester: oplagring, emballering, adressering og
forsendelse uden at have ejerskab over de pågældende
apparater eller radioudstyr undtagen posttjenester.
22) Udbyder af
informationssamfundstjenester: En udbyder af en tjeneste som
defineret i artikel 1, stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU.«
6.
Efter § 3 indsættes før overskriften før
§ 4:
»Ansvarlig
erhvervsdrivende
§ 3 a. Et apparat må kun
bringes i omsætning, hvis en erhvervsdrivende, der er
etableret i Den Europæiske Union, er ansvarlig for de i
§ 4, stk. 4, § 6, stk. 2-4, § 7, stk. 4, nr. 3 og
5-7, § 8, stk. 5, § 9, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3 og 4,
og § 11 a, stk. 2, nr. 1-4, omhandlede opgaver med hensyn til
dette apparat.
Stk. 2. Stk. 1
finder anvendelse på følgende erhvervsdrivende:
a) En fabrikant,
der er etableret i Den Europæiske Union.
b) En
importør, når fabrikanten ikke er etableret i Den
Europæiske Union.
c) En bemyndiget
repræsentant, som ved skriftlig fuldmagt fra fabrikanten er
udpeget til at udføre de opgaver, der er fastsat i § 7,
stk. 4, på fabrikantens vegne.
d) En udbyder af
distributionstjenester, der er etableret i Den Europæiske
Union, for så vidt angår de apparater, som denne
håndterer, når ingen anden erhvervsdrivende som
omhandlet i litra a, b og c er etableret i Den Europæiske
Union.«
7. I
§ 4 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Fabrikanten skal sørge for, at
overensstemmelseserklæringen står til rådighed
for Sikkerhedsstyrelsen, i 10 år efter at apparatet er blevet
bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske dokumentation
kan stilles til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis
styrelsen anmoder herom.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.
8. I
§ 4, stk. 5, nr. 4, som bliver
stk. 6, nr. 4, ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.
9. § 5,
stk. 1, 1. og 2. pkt., affattes
således:
»Fabrikantens navn, registrerede
firmanavn eller registrerede varemærke og kontaktoplysninger,
herunder postadresse, skal være angivet på apparatet
eller på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument. Kontaktoplysningerne skal som udgangspunkt angives
på apparatet, medmindre det ikke er muligt på grund af
apparatets beskaffenhed.«
10. § 6,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Fabrikanten skal straks underrette Sikkerhedsstyrelsen, hvis
vedkommende har grund til at tro, at et apparat, som denne har
bragt i omsætning, udgør en risiko. Fabrikanten skal
give nærmere oplysninger om apparatets manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende apparat, og eventuelle foranstaltninger, der
er truffet for at fjerne risikoen.«
11. I
§ 6 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Fabrikanten skal på grundlag af begrundet anmodning fra
Sikkerhedsstyrelsen give styrelsen al information og dokumentation,
der er nødvendig for at konstatere apparatets
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende apparat på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 4.
Fabrikanten skal samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og herunder
efter en begrundet anmodning sikre, at der træffes
øjeblikkelige nødvendige korrigerende tiltag for at
afhjælpe eventuelle tilfælde af manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende apparat. Hvis dette ikke er muligt, skal
fabrikanten begrænse de risici, der er forbundet med det
pågældende apparat, når det påbydes af
Sikkerhedsstyrelsen eller på eget initiativ, når
fabrikanten skønner eller har grund til at tro, at det
pågældende apparat udgør en risiko.«
12. I
§ 7, stk. 1, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»Fabrikanten skal dog ved en
skriftlig fuldmagt bemyndige en repræsentant til at
udføre de i stk. 4 angivne opgaver, hvis der ikke findes en
anden ansvarlig erhvervsdrivende efter § 3 a. Den bemyndigede
repræsentant skal udføre de opgaver, der er fastsat i
fuldmagten, jf. 1. og 2. pkt.«
13. § 7,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Den bemyndigede repræsentant skal råde over passende
midler til at kunne udføre sine opgaver efter stk. 4.
Råder den bemyndigede repræsentant ikke over passende
midler, kan denne ikke anses for at være ansvarlig efter
§ 3 a.«
14. I
§ 7 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Den bemyndigede repræsentant skal
1) angive sit
navn, registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og
kontaktoplysninger, herunder post?adresse, på apparatet eller
på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument,
2) opbevare den
tekniske dokumentation, jf. § 4, stk. 2, og
EU-overensstemmelseserklæringen, jf. § 4, stk. 3, i 10
år efter at apparatet er blevet bragt i omsætning,
3) verificere,
at EU-overensstemmelseserklæringen og den tekniske
dokumentation, jf. nr. 2, er udarbejdet, sørge for, at
overensstemmelseserklæringen står til rådighed
for Sikkerhedsstyrelsen, i 10 år efter at apparatet er blevet
bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske dokumentation i
samme periode kan stilles til rådighed for
Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom,
4) på
anmodning give Sikkerhedsstyrelsen en kopi af fuldmagten på
et af Sikkerhedsstyrelsen fastsat EU-sprog,
5) på
grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give
styrelsen al information og dokumentation, der er nødvendig
for at konstatere apparatets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på apparatet, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen,
6) underrette
Sikkerhedsstyrelsen, hvis den bemyndigede repræsentant har
grund til at tro, at et apparat udgør en risiko, og
7) samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning
sikre, at der træffes øjeblikkelige nødvendige
korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde
af manglende overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse
på apparatet, og hvis dette ikke er muligt, begrænse de
risici, der er forbundet med apparatet, når det påbydes
af Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når
den bemyndigede repræsentant skønner eller har grund
til at tro, at apparatet udgør en risiko.«
15. I
§ 8, stk. 2, ændres
»§ 4, stk. 5, nr. 4« til: »§ 4, stk. 6,
nr. 4«.
16. § 8,
stk. 3, 1. og 2. pkt., affattes
således:
»Importørens navn,
registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og
kontaktoplysninger, herunder postadresse, skal være angivet
på apparatet eller på dets emballage, pakken eller et
medfølgende dokument. Kontaktoplysningerne skal som
udgangspunkt angives på apparatet, medmindre det ikke er
muligt på grund af apparatets beskaffenhed.«
17. § 8,
stk. 4, 2. pkt., ophæves.
18. I
§ 8 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Importøren skal verificere, at den tekniske dokumentation,
jf. § 4, stk. 2, og EU-overensstemmelseserklæringen, jf.
§ 4, stk. 3, er udarbejdet, sørge for, at
overensstemmelseserklæringen står til rådighed
for Sikkerhedsstyrelsen, i 10 år efter at apparatet er blevet
bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske dokumentation i
samme periode kan stilles til rådighed for
Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
19. § 8,
stk. 6, ophæves.
20. § 9,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Importøren skal straks underrette Sikkerhedsstyrelsen, hvis
vedkommende har grund til at tro, at et apparat, som denne har
bragt i omsætning, udgør en risiko. Importøren
skal give nærmere oplysninger om apparatets manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende apparat, og eventuelle foranstaltninger, der
er truffet for at fjerne risikoen. Udgør et apparat en
risiko, skal importøren endvidere underrette fabrikanten
herom.«
21. I
§ 9 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Importøren skal på grundlag af begrundet anmodning fra
Sikkerhedsstyrelsen give styrelsen al information og dokumentation,
der er nødvendig for at konstatere apparatets
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende apparat, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 4.
Importøren skal samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og
herunder efter en begrundet anmodning sikre, at der træffes
øjeblikkelige nødvendige korrigerende tiltag for at
afhjælpe eventuelle tilfælde af manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende apparat. Hvis dette ikke er muligt, skal
importøren begrænse de risici, der er forbundet med
det pågældende apparat, når det påbydes af
Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når
importøren skønner eller har grund til at tro, at det
pågældende apparat udgør en risiko.«
22. I
§ 10, stk. 2, ændres
»§ 4, stk. 4« til: »§ 4, stk. 5«,
og »§ 4, stk. 5« ændres til: »§
4, stk. 6«.
23. I
§ 11 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Distributøren skal samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen om
tiltag, der kan eliminere eller begrænse risici forbundet med
apparater, som distributøren har gjort tilgængelige
på markedet.«
24.
Før overskriften før § 12 indsættes:
»Udbydere af
distributionstjenester§ 11 a. Udbyderen af
distributionstjenesters navn, registrerede firmanavn eller
registrerede varemærke og kontaktoplysninger, herunder
postadresse, skal være angivet på apparatet eller
på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument.
Stk. 2.
Udbyderen af distributionstjenester skal
1) verificere,
at den tekniske dokumentation, jf. § 4, stk. 2, og
EU-overensstemmelseserklæringen, jf. § 4, stk. 3, er
udarbejdet, sørge for, at overensstemmelseserklæringen
står til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, i 10
år efter at apparatet er blevet bragt i omsætning, og
sikre, at den tekniske dokumentation i samme periode kan stilles
til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder
herom,
2) underrette
Sikkerhedsstyrelsen, hvis vedkommende har grund til at tro, at et
apparat, som denne har bragt i omsætning, udgør en
risiko,
3) på
grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give
styrelsen al information og dokumentation, der er nødvendig
for at konstatere apparatets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på apparatet, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen, og
4) samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning
sikre, at der træffes øjeblikkelige nødvendige
korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde
af manglende overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse
på apparatet, og hvis dette ikke er muligt, begrænse de
risici, der er forbundet med apparatet, når det påbydes
af Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når
udbyderen af distributionstjenester skønner eller har grund
til at tro, at apparatet udgør en risiko.
Udbydere af
informationssamfundstjenester§ 11 b. Udbydere af
informationssamfundstjenester skal på anmodning af
Sikkerhedsstyrelsen og i særlige tilfælde samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen med henblik på at fremme ethvert
tiltag, der træffes for at eliminere eller, hvis dette ikke
er muligt, begrænse de risici, der er forbundet med et
apparat, der udbydes eller var udbudt til salg online gennem deres
tjenester.«
25.
Efter § 17 før overskriften før § 18
indsættes:
»Ansvarlig
erhvervsdrivende
§ 17 a. Radioudstyr må
kun bringes i omsætning, hvis en erhvervsdrivende, der er
etableret i Den Europæiske Union, er ansvarlig for de i
§ 18, stk. 4, § 20, stk. 2-4, § 21, stk. 4, nr. 3 og
5-7, § 22, stk. 5, § 23, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3 og 4,
og § 25 a, stk. 2, nr. 1-4, omhandlede opgaver med hensyn til
dette radioudstyr.
Stk. 2. Stk. 1
finder anvendelse på følgende erhvervsdrivende:
a) En fabrikant,
der er etableret i Den Europæiske Union.
b) En
importør, når fabrikanten ikke er etableret i Den
Europæiske Union.
c) En bemyndiget
repræsentant, som ved skriftlig fuldmagt fra fabrikanten er
udpeget til at udføre de opgaver, der er fastsat i §
21, på fabrikantens vegne.
d) En udbyder af
distributionstjenester, der er etableret i Den Europæiske
Union, for så vidt angår det radioudstyr, som denne
håndterer, når ingen anden erhvervsdrivende som
omhandlet i litra a, b og c er etableret i Den Europæiske
Union.«
26. I
§ 18 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Fabrikanten skal sørge for, at
overensstemmelseserklæringen står til rådighed
for Sikkerhedsstyrelsen, i 10 år efter at radioudstyret er
blevet bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske
dokumentation i samme periode kan stilles til rådighed for
Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom.«
Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8.
27. I
§ 18, stk. 6, nr. 3, som bliver
stk. 7, nr. 3, ændres »og 4« til: »og
5«.
28. I
§ 18, stk. 6, nr. 4, som bliver
stk. 7, nr. 4, ændres »stk. 5« til: »stk.
6«.
29. § 19,
stk. 1, 1. og 2. pkt., affattes
således:
»Fabrikantens navn, registrerede
firmanavn eller registrerede varemærke og kontaktoplysninger,
herunder postadresse, skal være angivet på
radioudstyret eller på dets emballage, pakken eller et
medfølgende dokument. Kontaktoplysningerne skal som
udgangspunkt angives på radioudstyret, medmindre det ikke er
muligt på grund af radioudstyrets beskaffenhed.«
30. I
§ 19, stk. 4, ændres
»foruden de i stk. 3 nævnte oplysninger indsætte
oplysninger i brugsanvisningen« til: »sikre, at der
følger oplysninger«, og efter »disse
frekvensbånd« indsættes: », med
radioudstyret«.
31. § 20,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Fabrikanten skal straks underrette Sikkerhedsstyrelsen, hvis
vedkommende har grund til at tro, at radioudstyr, som denne har
bragt i omsætning, udgør en risiko. Fabrikanten skal
give nærmere oplysninger om radioudstyrets manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende radioudstyr, og eventuelle foranstaltninger,
der er truffet for at fjerne risikoen, og resultaterne
heraf.«
32. I
§ 20 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3.
Fabrikanten skal på grundlag af begrundet anmodning fra
Sikkerhedsstyrelsen give styrelsen al information og dokumentation,
der er nødvendig for at konstatere radioudstyrets
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende radioudstyr, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 4.
Fabrikanten skal samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og herunder
efter en begrundet anmodning sikre, at der træffes
øjeblikkelige nødvendige korrigerende tiltag for at
afhjælpe eventuelle tilfælde af manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende radioudstyr. Hvis dette ikke er muligt, skal
fabrikanten begrænse de risici, der er forbundet med det
pågældende radioudstyr, når det påbydes af
Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når
fabrikanten skønner eller har grund til at tro, at det
pågældende radioudstyr udgør en
risiko.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
33. I
§ 21, stk. 1, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»Fabrikanten skal dog ved en
skriftlig fuldmagt bemyndige en repræsentant til at
udføre de i stk. 4 angivne opgaver, hvis der ikke findes en
anden ansvarlig erhvervsdrivende efter § 17 a. Den bemyndigede
repræsentant skal udføre de opgaver, der er fastsat i
fuldmagten, jf. 1. og 2. pkt.«
34. § 21,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Den bemyndigede repræsentant skal råde over passende
midler til at kunne udføre sine opgaver efter stk. 4.
Råder den bemyndigede repræsentant ikke over passende
midler, kan denne ikke anses for at være ansvarlig efter
§ 17 a.«
35. I
§ 21 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Den bemyndigede repræsentant skal
1) angive sit
navn, registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og
kontaktoplysninger, herunder post?adresse, på radioudstyret
eller på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument,
2) opbevare den
tekniske dokumentation, jf. § 18, stk. 2, og
EU-overensstemmelseserklæringen, jf. § 18, stk. 3, i 10
år efter at radioudstyret er blevet bragt i
omsætning,
3) verificere,
at EU-overensstemmelseserklæringen og den tekniske
dokumentation, jf. nr. 2, er udarbejdet, sørge for, at
overensstemmelseserklæringen står til rådighed
for Sikkerhedsstyrelsen, i 10 år efter at radioudstyret er
blevet bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske
dokumentation i samme periode kan stilles til rådighed for
Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom,
4) på
anmodning give Sikkerhedsstyrelsen en kopi af fuldmagten på
et af Sikkerhedsstyrelsen fastsat EU-sprog,
5) på
grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give
styrelsen al information og dokumentation, der er nødvendig
for at konstatere radioudstyrets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på radioudstyret, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen,
6) underrette
Sikkerhedsstyrelsen, hvis den bemyndigede repræsentant har
grund til at tro, at radioudstyret udgør en risiko, og
7) samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning
sikre, at der træffes øjeblikkelige nødvendige
korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde
af manglende overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse
på radioudstyret, og hvis dette ikke er muligt,
begrænse de risici, der er forbundet med radioudstyret,
når det påbydes af Sikkerhedsstyrelsen, eller på
eget initiativ, når den bemyndigede repræsentant
skønner eller har grund til at tro, at radioudstyret
udgør en risiko.«
36. I
§ 22, stk. 2, ændres
»§ 18, stk. 2, 4 og 5« til: »§ 18, stk.
2, 5 og 6«, og »§ 18, stk. 6« ændres
til: »§ 18, stk. 7«.
37. § 22,
stk. 3, 1. og 2. pkt., affattes
således:
»Importørens navn,
registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og
kontaktoplysninger, herunder postadresse, skal være angivet
på radioudstyret eller på dets emballage, pakken eller
et medfølgende dokument. Kontaktoplysningerne skal som
udgangspunkt angives på radioudstyret, medmindre det ikke er
muligt på grund af radioudstyrets beskaffenhed.«
38. § 22,
stk. 4, 2. pkt., ophæves.
39. I
§ 22 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Importøren skal verificere, at den tekniske dokumentation,
jf. § 18, stk. 2, og EU-overensstemmelseserklæringen,
jf. § 18, stk. 3, er udarbejdet, sørge for, at
overensstemmelseserklæringen står til rådighed
for Sikkerhedsstyrelsen, i 10 år efter at radioudstyret er
blevet bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske
dokumentation i samme periode kan stilles til rådighed for
Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
40. § 22,
stk. 6, ophæves.
41. § 23,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Importøren skal straks underrette Sikkerhedsstyrelsen, hvis
vedkommende har grund til at tro, at radioudstyr, som denne har
bragt i omsætning, udgør en risiko. Importøren
skal give nærmere oplysninger om radioudstyrets manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende radioudstyr, og eventuelle foranstaltninger,
der er truffet for at fjerne risikoen. Udgør radioudstyr en
risiko, skal importøren endvidere underrette fabrikanten
herom.«
42. I
§ 23 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3.
Importøren skal på grundlag af begrundet anmodning fra
Sikkerhedsstyrelsen give styrelsen al information og dokumentation,
der er nødvendig for at konstatere radioudstyrets
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende radioudstyr, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen.
Stk. 4.
Importøren skal samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen og
herunder efter en begrundet anmodning sikre, at der træffes
øjeblikkelige nødvendige korrigerende tiltag for at
afhjælpe eventuelle tilfælde af manglende
overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse på det
pågældende radioudstyr. Hvis dette ikke er muligt, skal
importøren begrænse de risici, der er forbundet med
det pågældende radioudstyr, når det påbydes
af Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når
importøren skønner eller har grund til at tro, at det
pågældende radioudstyr udgør en
risiko.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
43. I
§ 24, stk. 2, ændres
»§ 18, stk. 4 og 5« til: »§ 18, stk. 5
og 6«, og »§ 18, stk. 6« ændres til:
»§ 18, stk. 7«.
44. I
§ 25 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Distributøren skal samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen om
tiltag, der kan eliminere eller begrænse risici forbundet med
radioudstyr, som distributøren har gjort tilgængeligt
på markedet.«
45.
Før overskriften før § 26 indsættes:
»Udbydere af
distributionstjenester§ 25 a. Udbyderen af
distributionstjenesters navn, registrerede firmanavn eller
registrerede varemærke og kontaktoplysninger, herunder
postadresse, skal være angivet på radioudstyret eller
på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument.
Stk. 2.
Udbyderen af distributionstjenester skal
1) verificere,
at den tekniske dokumentation, jf. § 18, stk. 2, og
EU-overensstemmelseserklæringen, jf. § 18, stk. 3, er
udarbejdet, sørge for, at overensstemmelseserklæringen
står til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, i 10
år efter at radioudstyret er blevet bragt i omsætning,
og sikre, at den tekniske dokumentation i samme periode kan stilles
til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder
herom,
2) underrette
Sikkerhedsstyrelsen, hvis vedkommende har grund til at tro, at
radioudstyr, som denne har bragt i omsætning, udgør en
risiko,
3) på
grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give
styrelsen al information og dokumentation, der er nødvendig
for at konstatere radioudstyrets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på radioudstyret, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen, og
4) samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning
sikre, at der træffes øjeblikkelige nødvendige
korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde
af manglende overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse
på radioudstyret, og hvis dette ikke er muligt,
begrænse de risici, der er forbundet med radioudstyret,
når det påbydes af Sikkerhedsstyrelsen, eller på
eget initiativ, når udbyderen af distributionstjenester
skønner eller har grund til at tro, at radioudstyret
udgør en risiko.
Udbydere af
informationssamfundstjenester§ 25 b. Udbydere af
informationssamfundstjenester skal på anmodning af
Sikkerhedsstyrelsen og i særlige tilfælde samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen med henblik på at fremme ethvert
tiltag, der træffes for at eliminere eller, hvis dette ikke
er muligt, begrænse de risici, der er forbundet med
radioudstyr, der udbydes eller var udbudt til salg online gennem
deres tjenester.«
46. Overskriften til kapitel 7 affattes
således:
»Kapitel 7
Kontrol m.v.«
47. Overskriften før § 32 affattes
således:
»Kontrolmyndighed«.
48. §
32 affattes således:
Ȥ 32.
Sikkerhedsstyrelsen er kontrolmyndighed, medmindre andet
følger af denne lov.«
49. § 33,
stk. 1, affattes således:
»Sikkerhedsstyrelsen og Teleklagenævnet
kan af erhvervsdrivende, fabrikanter af faste anlæg eller den
ansvarlige for installationen af et fast anlæg ved en
begrundet anmodning kræve oplysninger og materiale, herunder
oplysninger, som kan fastslå ejerskabet af en
onlinegrænseflade, jf. dog stk. 3-5, som skønnes
nødvendigt i forbindelse med administration af loven og
regler fastsat i medfør heraf.«
50. § 33,
stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Energistyrelsen og Teleklagenævnet kan af den ansvarlige for
anvendelsen af et apparat, et fast anlæg og radioudstyr og
udbydere af offentlige elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester ved en begrundet anmodning kræve oplysninger og
materiale, som skønnes nødvendigt i forbindelse med
administration af loven og regler fastsat i medfør
heraf.
Stk. 3.
Sikkerhedsstyrelsen kan af fabrikanter, bemyndigede
repræsentanter, importører og distributører
kræve oplysninger, der identificerer enhver erhvervsdrivende,
fra hvem den pågældende inden for 10 år har
fået leveret et apparat eller radioudstyr, og enhver
erhvervsdrivende, som den pågældende inden for 10
år har leveret et apparat eller radioudstyr til.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen kan ud over stk. 3 af erhvervsdrivende
kræve relevante oplysninger om forsyningskæden, om de
nærmere detaljer for distributionsnettet, om mængder af
apparater eller radioudstyr på markedet og om andre
produktmodeller, der har de samme tekniske egenskaber som det
pågældende apparat eller radioudstyr.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og
6.
51.
Efter § 33 indsættes:
Ȥ 33 a.
Sikkerhedsstyrelsen og Energistyrelsen kan i kontroløjemed
indsamle og behandle, herunder samkøre, oplysninger fra
andre offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige
kilder.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen og Energistyrelsen kan i kontroløjemed
behandle, herunder samkøre, oplysninger, som den
pågældende styrelse ud over de tilfælde, der er
nævnt i stk. 1, er i besiddelse af.
Stk. 3.
Sikkerhedsstyrelsen og Energistyrelsen kan i kontroløjemed
indsamle og behandle, herunder samkøre, ikkeoffentligt
tilgængelige oplysninger fra offentlige og private
virksomheder og erhvervs- eller forbrugerorganisationer.«
52. §
34 affattes således:
Ȥ 34. Undlader en
erhvervsdrivende i forbindelse med en konkret kontrolsag at give de
oplysninger eller fremlægge det materiale, som
Sikkerhedsstyrelsen kræver efter § 33, stk. 1, 3 eller
4, kan Sikkerhedsstyrelsen over for vedkommende
1)
nedlægge forbud mod at bringe apparatet eller radioudstyret i
omsætning eller at gøre det tilgængeligt
på markedet,
2) give
påbud om at trække apparatet eller radioudstyret
tilbage fra markedet eller
3) give
påbud om at kalde apparatet eller radioudstyret tilbage.
Stk. 2. Undlader
en fabrikant af et fast anlæg eller en ansvarlig for
installationen af et fast anlæg i forbindelse med en konkret
kontrolsag at give oplysninger, som Sikkerhedsstyrelsen anmoder om
i medfør af § 33, stk. 1, eller at fremlægge
materiale eller dokumentation, som styrelsen anmoder om i
medfør af § 33, stk. 1 og 5, kan Sikkerhedsstyrelsen
give vedkommende påbud om at give oplysningerne eller at
fremlægge materialet eller dokumentationen.
Stk. 3. Giver
den ansvarlige for anvendelsen af et apparat, et fast anlæg
eller radioudstyr ikke de oplysninger eller fremlægger det
materiale, som Energistyrelsen anmoder om i medfør af §
33, stk. 2, i forbindelse med en konkret kontrolsag, kan
Energistyrelsen nedlægge forbud mod, at apparatet, det faste
anlæg eller radioudstyret anvendes.
Stk. 4. Modtager
Sikkerhedsstyrelsen ikke oplysninger eller materiale, som styrelsen
anmoder om i medfør af § 33, stk. 1, 3 eller 4, og er
der ikke tale om en konkret kontrolsag, kan Sikkerhedsstyrelsen
give påbud om at give oplysningerne eller at fremlægge
materialet.«
53. §
35 affattes således:
Ȥ 35.
Sikkerhedsstyrelsen har til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til alle
erhvervsmæssige lokaliteter og transportmidler, hvor der kan
findes apparater, faste anlæg eller radioudstyr.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan som led i kontrolbesøget foretage
tekniske undersøgelser af et apparat, et fast anlæg
eller radioudstyr på stedet. Sikkerhedsstyrelsen kan
kræve omkostninger til ekstern bistand forbundet med tekniske
undersøgelser af faste anlæg refunderet af fabrikanten
af det faste anlæg eller den ansvarlige for installationen af
det faste anlæg, hvis det i forbindelse med
undersøgelsen konstateres, at det faste anlæg ikke
overholder de væsentlige krav i § 14, stk. 1.
Stk. 3.
Sikkerhedsstyrelsen kan som en del af dokumentationen af
kontrolbesøget fotografere og optage video og medtage
prøver til nærmere analyse eller
undersøgelse.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen kan være bistået af en eller flere
uafhængige sagkyndige i forbindelse med adgangen efter stk. 1
og tekniske undersøgelser efter stk. 2.
Stk. 5. Politiet
yder om nødvendigt bistand til gennemførelse af
kontrol som nævnt i stk. 1. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler herom.«
54. Overskriften før § 36 affattes
således:
»Udtagelse og
undersøgelse af apparater og radioudstyr«.
55. §
36 affattes således:
Ȥ 36.
Sikkerhedsstyrelsen kan som led i kontrollen med overholdelsen af
loven og regler fastsat i medfør heraf udtage ethvert
apparat eller radioudstyr, herunder ved brug af skjult identitet.
Udtagelsen kan foretages uden betaling, eller Sikkerhedsstyrelsen
kan kræve udgiften refunderet, hvis udtagelsen af apparatet
eller radioudstyret har nødvendiggjort en betaling.
Stk. 2. En
erhvervsdrivende, som udgør et led i omsætningen af et
apparat eller radioudstyr, er forpligtet til at indsende eller
udlevere apparatet eller radioudstyret til kontrol på
Sikkerhedsstyrelsens anmodning, jf. stk. 1. Den erhvervsdrivende,
som apparatet eller radioudstyret udtages fra, skal afholde
udgiften til eventuel fragt til den lokalitet, Sikkerhedsstyrelsen
anviser.
Stk. 3.
Sikkerhedsstyrelsen kan foretage eller få foretaget tekniske
undersøgelser af apparater og radioudstyr udtaget i
medfør af stk. 1. Sikkerhedsstyrelsen kan kræve
omkostninger forbundet med de eksterne tekniske
undersøgelser refunderet af den erhvervsdrivende, der
træffes afgørelse over for i forbindelse med
undersøgelsen, jf. § 38, stk. 1.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen kan indhente erklæringer fra sagkyndige,
som styrelsen skønner nødvendige for at kunne
træffe afgørelse. Sikkerhedsstyrelsen kan kræve
omkostninger forbundet med indhentelse af erklæringer fra
sagkyndige refunderet af den erhvervsdrivende, der træffes
afgørelse over for i forbindelse med undersøgelsen,
jf. § 38, stk. 1.«
56. I
§ 37, stk. 1, ændres
»§ 18, stk. 6« til: »§ 18, stk.
7«.
57.
Før overskriften før § 38 indsættes:
»Midlertidigt
forbud
§ 37 a. Sikkerhedsstyrelsen
kan over for erhvervsdrivende udstede et midlertidigt forbud mod at
bringe et apparat og radioudstyr i omsætning eller at
gøre det tilgængeligt på markedet eller at
udstille et apparat og radioudstyr, hvis apparatet eller
radioudstyret vurderes at kunne udgøre en risiko. Forbuddets
varighed kan ikke strække sig ud over, hvad der er
nødvendigt for at træffe kontrolforanstaltninger til
brug for undersøgelser eller vurderinger af apparatets eller
radioudstyrets sikkerhed.«
58. Overskriften før § 38 affattes
således:
»Apparater, faste
anlæg og radioudstyr, som udgør en risiko eller ikke
overholder kravene«.
59. §§ 38 og 39 affattes således:
»§ 38. Udgør et
apparat eller radioudstyr en risiko, eller overholder det ikke
kravene i loven eller regler fastsat i medfør heraf, eller
overholder et fast anlæg ikke kravene i § 14, stk. 1,
kan Sikkerhedsstyrelsen over for en erhvervsdrivende, en fabrikant
af et fast anlæg eller en ansvarlig for installationen af et
fast anlæg træffe følgende afgørelser,
jf. dog stk. 2:
1) Påbud
om at bringe apparatet, det faste anlæg eller radioudstyret i
overensstemmelse med kravene.
2) Påbud
om at sikre, at apparatet eller radioudstyret ikke udgør en
risiko.
3) Påbud
om at overholde visse betingelser, inden apparatet eller
radioudstyret kan bringes i omsætning eller gøres
tilgængeligt på markedet, jf. dog stk. 2.
4) Påbud
om at advare brugerne om de risici, der er ved apparatet eller
radioudstyret, eller at anbringe advarsler på apparatet eller
radioudstyret, jf. dog stk. 2.
5) Påbud
om at standse markedsføring af apparatet eller
radioudstyret, der kan vildlede brugerne.
6) Forbud mod at
bringe apparatet eller radioudstyret i omsætning eller at
gøre det tilgængeligt på markedet.
7) Påbud
om at trække apparatet eller radioudstyret tilbage fra
markedet.
8) Påbud
om at kalde apparatet eller radioudstyret tilbage.
9) Påbud
om at destruere apparatet eller radioudstyret eller på anden
måde gøre det ubrugeligt.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan alene træffe afgørelser efter
stk. 1, nr. 3 eller 4, hvis apparatet eller radioudstyret
udgør en risiko på visse betingelser eller for visse
brugere.
Stk. 3.
Sikkerhedsstyrelsen kan træffe foranstaltninger for at fjerne
eller begrænse en risiko ved et apparat eller radioudstyr,
herunder en alvorlig risiko. Sikkerhedsstyrelsen kan i den
forbindelse kræve, at erhvervsdrivende samarbejder med
styrelsen om disse foranstaltninger. Sikkerhedsstyrelsen kan af den
ansvarlige erhvervsdrivende kræve omkostninger forbundet med
de af styrelsen trufne foranstaltninger refunderet.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan i særlige tilfælde, hvor
radioudstyr har forårsaget eller kan forventes at ville
forårsage uacceptable forstyrrelser af samfundsvigtig
kommunikation, fastsætte nærmere regler om, at
fabrikanter, importører og distributører ikke
må bringe radioudstyret i omsætning eller gøre
det tilgængeligt på markedet, eller at radioudstyret
skal trækkes tilbage fra markedet eller kaldes tilbage.
§ 39. Sikkerhedsstyrelsen
skal, hvis det er nødvendigt, oplyse offentligheden om
apparater og radioudstyr, der ikke er i overensstemmelse med denne
lov eller regler fastsat i medfør heraf, herunder om
1) relevante
kendetegn til brug for identifikation af produktet,
2) risikoens
art, hvor dette er relevant,
3) hvilke
foranstaltninger der er truffet, og
4) hvordan
offentligheden bør forholde sig.
Stk. 2.
Oplysninger, som har karakter af forretningshemmeligheder, kan kun
videregives, hvis dette er nødvendigt for at beskytte
menneskers sikkerhed og sundhed.«
60. I
§ 40 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan lægge undersøgelser af
apparater eller radioudstyr, som er gennemført i en anden
EU-medlemsstat, og afgørelser, som er truffet i en anden
EU-medlemsstat, til grund og træffe afgørelse i
medfør af § 38, stk. 1, eller § 40 a over for
erhvervsdrivende, som bringer et tilsvarende apparat eller
radioudstyr i omsætning eller gør dette
tilgængeligt på markedet, medmindre Sikkerhedsstyrelsen
er nået til den modsatte konklusion på grundlag af sin
egen kontrol.«
61.
Før overskriften før § 41 indsættes:
»Indhold på
onlinegrænseflader
§ 40 a. Sikkerhedsstyrelsen
kan påbyde ejeren af en onlinegrænseflade at
ændre eller fjerne indhold, der henviser til et apparat eller
radioudstyr, der ikke er i overensstemmelse med denne lov eller
regler fastsat i medfør heraf.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan påbyde ejeren af en
onlinegrænseflade udtrykkeligt at vise en advarsel til
slutbrugerne i forbindelse med indhold, der henviser til et apparat
eller radioudstyr, der ikke er i overensstemmelse med denne lov
eller regler fastsat i medfør heraf, når slutbrugerne
får adgang til onlinegrænsefladen.
§ 40 b. Sikkerhedsstyrelsen
kan foranledige blokering af en onlinegrænseflade, hvis et
påbud efter § 40 a, stk. 1, ikke er efterkommet eller
onlinegrænsefladen gentagne gange har solgt eller formidlet
salg af apparater og radioudstyr, der udgør en alvorlig
risiko.
Stk. 2.
Afgørelse efter stk. 1 om blokering af en
onlinegrænseflade træffes af retten ved kendelse efter
Sikkerhedsstyrelsens begæring. Inden retten træffer
afgørelse, skal den så vidt muligt give parten, som
indgrebet retter sig mod, adgang til at udtale sig. I kendelsen
anføres de konkrete omstændigheder i sagen,
hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er
opfyldt.
Stk. 3. Udbydere
af informationssamfundstjenester skal bistå
Sikkerhedsstyrelsen ved gennemførelsen af kendelser efter
stk. 2.
Stk. 4.
Sikkerhedsstyrelsen skal påse, at et indgreb efter stk. 1
ikke opretholdes ud over det tidsrum, hvor grundlaget for
blokeringen er til stede. Sikkerhedsstyrelsen skal af egen drift
eller på foranledning af den, som indgrebet retter sig mod,
træffe afgørelse om ophævelse af
blokeringen.
Stk. 5.
Fremsætter den, som indgrebet efter stk. 1 retter sig mod,
anmodning om, at blokeringen ophæves, og støttes denne
anmodning på, at der er sket væsentlige ændringer
i indholdet af onlinegrænsefladen, skal Sikkerhedsstyrelsen,
hvis blokeringen ikke ophæves i medfør af stk. 4,
snarest muligt indbringe spørgsmålet for retten.
Retten afgør ved kendelse, om indgrebet skal opretholdes.
Tages en anmodning ikke til følge, kan en ny anmodning ikke
fremsættes, før der er forløbet 3 måneder
fra kendelsens afsigelse.«
62. Overskriften inden § 41 udgår.
63. §
41 ophæves.
64. I
§ 45, stk. 2, ændres
»§§ 38 og 39« til: »§ 38, stk.
1,«.
65. I
§ 47 indsættes før
stk. 1 som nyt stykke:
»Sikkerhedsstyrelsen kan pålægge
udbydere af informationssamfundstjenester tvangsbøder med
henblik på at gennemtvinge handlinger, som det påhviler
udbyderne at foretage efter § 40 b.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
66. §
48 affattes således:
Ȥ 48. Medmindre
strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med
bøde
1) den
fabrikant, der undlader at opfylde sine forpligtelser efter §
6, stk. 1, 2 eller 4, eller § 20, stk. 1, 2 eller 4,
2) den
fabrikant, som ikke har udpeget en bemyndiget repræsentant,
hvor det kræves efter § 7, stk. 1, 2. pkt., eller §
21, stk. 1, 2. pkt., som ikke efter § 7, stk. 1, 3. pkt.,
eller § 21, stk. 1, 3. pkt., har sikret, at den bemyndigede
repræsentant har beføjelser til at løse sine
opgaver, eller som ikke efter § 7, stk. 3, 1. pkt., eller
§ 21, stk. 3, 1. pkt., har sikret, at den bemyndigede
repræsentant har tilstrækkelige midler til at
løse sine opgaver,
3) den
bemyndigede repræsentant, der undlader at opfylde sine
forpligtelser efter § 7, stk. 1, 3. pkt., eller stk. 4, nr. 4,
6 eller 7, eller § 21, stk. 1, 3. pkt., eller stk. 4, nr. 4, 6
eller 7,
4) den
importør, der undlader at opfylde sine forpligtelser efter
§ 8, stk. 6, § 9, stk. 1, 2 eller 4, § 22, stk. 6,
eller § 23, stk. 1, 2 eller 4,
5) den
distributør, som undlader at opfylde sine forpligtelser
efter § 10, stk. 3 eller 4, § 11, § 24, stk. 3 eller
4, eller § 25,
6) den udbyder
af distributionstjenester, der undlader at opfylde sin forpligtelse
efter § 11 a, stk. 2, eller § 25 a, stk. 2,
7) den udbyder
af informationssamfundstjenester, der undlader at opfylde sin
forpligtelse efter §§ 11 b eller 25 b,
8) den fabrikant
af et fast anlæg eller den ansvarlige for installationen af
et fast anlæg, som undlader at sikre, at et fast anlæg
er konstrueret og installeret i overensstemmelse med § 14,
stk. 1, undlader at sikre den fornødne dokumentation, jf.
§ 14, stk. 2, eller undlader at opfylde sine forpligtelser
efter § 15, stk. 2,
9) den, der
overtræder § 13, stk. 2, § 16, stk. 2, eller §
27, stk. 2,
10) den, der
afgiver urigtige oplysninger efter § 33, stk. 1-5,
11) den, der
undlader at give Sikkerhedsstyrelsen adgang efter § 35, stk.
1,
12) den, der
undlader at indsende eller udlevere apparater eller radioudstyr
efter § 36, stk. 2, 1. pkt.,
13) den, der
omgår eller unddrager sig Sikkerhedsstyrelsens kontrol eller
forsøger herpå,
14) den, der
uretmæssigt anvender CE-mærke, jf. § 4, stk. 5,
regler fastsat i medfør af § 4, stk. 6, nr. 4, eller
§ 18, stk. 6, og regler fastsat i medfør af § 18,
stk. 7, nr. 4,
15) den, der
overtræder et påbud efter § 34, stk. 1, nr. 2
eller 3, eller stk. 3 eller 4, § 38, stk. 1, nr. 1-5 eller
7-9, § 40 a eller § 43, og
16) den, der
undlader at efterkomme et forbud efter § 34, stk. 1, nr. 1
eller 4, eller stk. 2, § 38, stk. 1, nr. 6, eller § 42
eller et midlertidigt forbud efter § 37 a.
Stk. 2. Har
nogen ved en eller flere handlinger eller undladelser begået
flere overtrædelser af denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, og medfører overtrædelserne
idømmelse af bøde, sammenlægges
bødestraffen for hver overtrædelse. Har nogen ved en
eller flere handlinger eller undladelser overtrådt denne lov
eller regler fastsat i medfør heraf og en eller flere andre
love, og medfører overtrædelserne idømmelse af
bøde, sammenlægges bødestraffen for hver
overtrædelse af denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf og bødestraffen for overtrædelsen
af den eller de andre love.
Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 2 kan fraviges, når særlige grunde
taler herfor.
Stk. 4. I
regler, der er udstedt i medfør af denne lov, kan der
fastsættes straf i form af bøde. Der kan tillige
fastsættes forlængede forældelsesfrister på
op til 5 år i regler udstedt i medfør af denne
lov.
Stk. 5. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 4
I lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester, jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar
2014, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 741 af 1. juni
2015 og § 1 i lov nr. 1833 af 8. december 2020 og senest ved
§ 72 i lov nr. 285 af 27. februar 2021, foretages
følgende ændringer:
1. To
steder i § 43, stk. 5,
ændres »stk. 3« til: »stk. 4«.
2. I
§ 52, stk. 1, § 53, stk. 1,
og § 55, stk. 1, ændres
»kapitel 11-14, 16 og 18« til: »kapitel 11-14 a,
16, 16 a og 18«.
3. I
§ 67, stk. 4, ændres
»kapitel 11-14« til: »kapitel 11-14 a«.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
13, 15, 20, 21, 26-29, 31, 32, 34 og 43, § 2, nr. 6, 7, 9-11,
13-15, 18 og 20, og § 3, nr. 2-6, 9-14, 16, 19-21, 24, 25, 29,
31-35, 37, 40-42, 45, 48-50, 52, 54, 55 og 58-66, træder i
kraft den 16. juli 2021.
Stk. 3. Lov nr. 1676 af
26. december 2017 om ændring af lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester ophæves.
Stk. 4. Regler fastsat i
medfør af § 3, § 7, stk. 3-5, § 13, stk. 4 og
6, og § 15, stk. 2, i lov om miljøvenligt design af
energirelaterede produkter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093
af 1. november 2019, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller erstattes af regler udstedt i medfør af § 3,
§ 7, stk. 4-6, § 13, stk. 3 og 5, og § 15, stk. 2, i
lov om miljøvenligt design af energirelaterede produkter som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 12, 17, 39 og 43.
Stk. 5. Regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 5 og 6, i lov om supplerende
bestemmelser til forordning om opstilling af rammer for
energimærkning m.v. (produktenergimærkningsloven), jf.
lov nr. 1521 af 18. december 2018, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller erstattes af regler udstedt i medfør af
§ 3, stk. 6 og 7, i lov om supplerende bestemmelser til
forordning om opstilling af rammer for energimærkning m.v.
(produktenergimærkningsloven) som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 9.
Stk. 6. Regler fastsat i
medfør af § 4, stk. 5, § 18, stk. 6, § 20,
stk. 3, § 23, stk. 3, og § 48, stk. 2, i lov om
radioudstyr og elektromagnetiske forhold, jf. lov nr. 260 af 16.
marts 2016, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
erstattes af regler udstedt i medfør af § 4, stk. 6,
§ 18, stk. 7, § 20, stk. 5, § 23, stk. 5, og §
48, stk. 4, i lov om radioudstyr og elektromagnetiske forhold som
affattet ved denne lovs § 3, nr. 7, 26, 32, 42 og 66.
§ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21.
oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til
miljøvenligt design af energirelaterede produkter
(omarbejdning), EU-Tidende 2009, nr. L 285, side 10, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om
ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om
ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende
2012, nr. L 315, side 1, som senest ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2002/EU af 11.
december 2018 om ændring af direktiv 2012/27/EU om
energieffektivitet, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 210,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/94/EF af 13.
december 1999 om adgang til forbrugeroplysninger om
brændstoføkonomi og CO2-emissioner i forbindelse med
markedsføring af nye personbiler, EF-Tidende 2000, nr. L 12,
side 16, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/30/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning om elektromagnetisk kompatibilitet, EU-Tidende 2014, nr.
L 96, side 79, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/53/EU af 16. april 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om tilgængeliggørelse af radioudstyr på
markedet og om ophævelse af direktiv 1999/5/EF, EU-Tidende
2014, nr. L 153, side 62, dele af Kommissionens direktiv 2008/63/EF
af 20. juni 2008 om konkurrence på markederne for
teleterminaludstyr, EU-Tidende 2008, nr. L 162, side 20, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11.
december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L
321, side 36. I loven er der medtaget visse bestemmelser fra
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1020/2019/EU af 20.
juni 2019 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse og
om ændring af direktiv 2004/42/EF og forordning 765/2008/EF
og 305/2011/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 169, side 1. Ifølge
artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart
i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/30/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
elektromagnetisk kompatibilitet, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side
79, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/53/EU
af 16. april 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af radioudstyr på markedet og
om ophævelse af direktiv 1999/5/EF, EU-Tidende 2014, nr. L
153, side 62, og dele af Kommissionens direktiv 2008/63/EF af 20.
juni 2008 om konkurrence på markederne for
teleterminaludstyr, EU-Tidende 2008, nr. L 162, side 20. I loven er
der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 2019/1020/EU af 20. juni 2019 om
markedsovervågning og produktoverensstemmelse og om
ændring af direktiv 2004/42/EF og forordning 2008/765/EF og
2011/305/EU, EU-Tidende 2019, nr. L 169, side 1. Ifølge
artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart
i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.