Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 27. maj 2021
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 16 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 27 foreslåede
ændring af § 10, stk. 4,
indsættes efter »oplysninger om
forsyningskæden,«: »nærmere detaljer
for«.
[Sproglig ensretning]
2) I
den under nr. 31 foreslåede
affattelse af § 11 indsættes
i stk. 1 efter »Hvis et produkt
ikke«: »er«, og »eller som har været
et led i afsætningen af et produkt, eller der
erhvervsmæssigt ibrugtager produktet« ændres til:
»har været et led i afsætningen af et produkt
eller erhvervsmæssigt ibrugtager produktet«.
[Lovteknisk ændring]
3) Nr.
38 affattes således:
»38. I §
13, stk. 2, der bliver stk. 1, ændres i 1. pkt. »tilsyn« til:
»kontrol«, og i 2. pkt.
ændres »stk. 3« til: »stk.
2«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
4)
Efter nr. 9 indsættes som nye numre:
»01. I §
3, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres »jf. stk.
1-3« til: »jf. stk. 1-4«.
02. I
§ 3, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres i 1. pkt. »efter
stk. 1-3« til: »efter stk. 1-4«, og i 2. pkt. ændres »jf. stk. 4«
til: »jf. stk. 5«.«
[Konsekvensændringer]
5) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af § 5 ændres i
stk. 1 »der har bragt et produkt
i omsætning eller taget det i brug, eller som har været
et led i afsætningen af et produkt« til: »der har
bragt et produkt i omsætning, taget det i brug eller
været et led i afsætningen af et produkt«.
[Sproglig ændring]
6)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
7, stk. 2, 1. pkt., udgår »tilsyn
og«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
7) I
nr. 3 ændres i rykningsklausulen »15-17« til:
»15-19«, og »16-18« ændres til:
»16-20«.
[Lovteknisk ændring]
8) I
nr. 4 ændres »I § 2, stk. 1, indsættes efter nr.
17, som bliver nr. 18, som nyt nummer« til: »§ 2, stk. 1, nr. 18, som bliver
nr. 19, affattes således«, og rykningsklausulen udgår.
[Lovteknisk ændring]
9) Nr.
14 affattes således:
»14. I §
7 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Den bemyndigede repræsentant skal
1) angive sit
navn, registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og
kontaktoplysninger, herunder post?adresse, på apparatet eller
på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument,
2) opbevare den
tekniske dokumentation, jf. § 4, stk. 2, og
EU-overensstemmelseserklæringen, jf. § 4, stk. 3, i 10
år efter at apparatet er blevet bragt i omsætning,
3) verificere,
at EU-overensstemmelseserklæringen og den tekniske
dokumentation, jf. nr. 2, er udarbejdet, sørge for, at
overensstemmelseserklæringen står til rådighed
for Sikkerhedsstyrelsen, i 10 år efter at apparatet er blevet
bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske dokumentation i
samme periode kan stilles til rådighed for
Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom,
4) på
anmodning give Sikkerhedsstyrelsen en kopi af fuldmagten på
et af Sikkerhedsstyrelsen fastsat EU-sprog,
5) på
grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give
styrelsen al information og dokumentation, der er nødvendig
for at konstatere apparatets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på apparatet, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen,
6) underrette
Sikkerhedsstyrelsen, hvis den bemyndigede repræsentant har
grund til at tro, at et apparat udgør en risiko, og
7) samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning
sikre, at der træffes øjeblikkelige nødvendige
korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde
af manglende overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse
på apparatet, og hvis dette ikke er muligt, begrænse de
risici, der er forbundet med apparatet, når det påbydes
af Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når
den bemyndigede repræsentant skønner eller har grund
til at tro, at apparatet udgør en risiko.««
[Sproglig ændring]
10) I
den under nr. 16 foreslåede
affattelse af § 8, stk. 3, 1. og
2. pkt., ændres i 2. pkt. »medmindre det ikke
muligt« til: »medmindre det ikke er muligt«.
[Sproglig rettelse]
11) Nr.
24 affattes således:
»24. Før overskriften
før § 12 indsættes:
»Udbydere af
distributionstjenester§ 11 a. Udbyderen af
distributionstjenesters navn, registrerede firmanavn eller
registrerede varemærke og kontaktoplysninger, herunder
postadresse, skal være angivet på apparatet eller
på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument.
Stk. 2.
Udbyderen af distributionstjenester skal
1) verificere,
at den tekniske dokumentation, jf. § 4, stk. 2, og
EU-overensstemmelseserklæringen, jf. § 4, stk. 3, er
udarbejdet, sørge for, at overensstemmelseserklæringen
står til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, i 10
år efter at apparatet er blevet bragt i omsætning, og
sikre, at den tekniske dokumentation i samme periode kan stilles
til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder
herom,
2) underrette
Sikkerhedsstyrelsen, hvis vedkommende har grund til at tro, at et
apparat, som denne har bragt i omsætning, udgør en
risiko,
3) på
grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give
styrelsen al information og dokumentation, der er nødvendig
for at konstatere apparatets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på apparatet, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen, og
4) samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning
sikre, at der træffes øjeblikkelige nødvendige
korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde
af manglende overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse
på apparatet, og hvis dette ikke er muligt, begrænse de
risici, der er forbundet med apparatet, når det påbydes
af Sikkerhedsstyrelsen, eller på eget initiativ, når
udbyderen af distributionstjenester skønner eller har grund
til at tro, at apparatet udgør en risiko.
Udbydere af
informationssamfundstjenester§ 11 b. Udbydere af
informationssamfundstjenester skal på anmodning af
Sikkerhedsstyrelsen og i særlige tilfælde samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen med henblik på at fremme ethvert
tiltag, der træffes for at eliminere eller, hvis dette ikke
er muligt, begrænse de risici, der er forbundet med et
apparat, der udbydes eller var udbudt til salg online gennem deres
tjenester.««
[Sproglig ændring]
12) Nr.
35 affattes således:
»35. I §
21 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Den bemyndigede repræsentant skal
1) angive sit
navn, registrerede firmanavn eller registrerede varemærke og
kontaktoplysninger, herunder post?adresse, på radioudstyret
eller på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument,
2) opbevare den
tekniske dokumentation, jf. § 18, stk. 2, og
EU-overensstemmelseserklæringen, jf. § 18, stk. 3, i 10
år efter at radioudstyret er blevet bragt i
omsætning,
3) verificere,
at EU-overensstemmelseserklæringen og den tekniske
dokumentation, jf. nr. 2, er udarbejdet, sørge for, at
overensstemmelseserklæringen står til rådighed
for Sikkerhedsstyrelsen, i 10 år efter at radioudstyret er
blevet bragt i omsætning, og sikre, at den tekniske
dokumentation i samme periode kan stilles til rådighed for
Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder herom,
4) på
anmodning give Sikkerhedsstyrelsen en kopi af fuldmagten på
et af Sikkerhedsstyrelsen fastsat EU-sprog,
5) på
grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give
styrelsen al information og dokumentation, der er nødvendig
for at konstatere radioudstyrets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på radioudstyret, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen,
6) underrette
Sikkerhedsstyrelsen, hvis den bemyndigede repræsentant har
grund til at tro, at radioudstyret udgør en risiko, og
7) samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning
sikre, at der træffes øjeblikkelige nødvendige
korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde
af manglende overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse
på radioudstyret, og hvis dette ikke er muligt,
begrænse de risici, der er forbundet med radioudstyret,
når det påbydes af Sikkerhedsstyrelsen, eller på
eget initiativ, når den bemyndigede repræsentant
skønner eller har grund til at tro, at radioudstyret
udgør en risiko.««
[Sproglig ændring]
13) Nr.
45 affattes således:
»45. Før overskriften
før § 26 indsættes:
»Udbydere af
distributionstjenester§ 25 a. Udbyderen af
distributionstjenesters navn, registrerede firmanavn eller
registrerede varemærke og kontaktoplysninger, herunder
postadresse, skal være angivet på radioudstyret eller
på dets emballage, pakken eller et medfølgende
dokument.
Stk. 2.
Udbyderen af distributionstjenester skal
1) verificere,
at den tekniske dokumentation, jf. § 18, stk. 2, og
EU-overensstemmelseserklæringen, jf. § 18, stk. 3, er
udarbejdet, sørge for, at overensstemmelseserklæringen
står til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, i 10
år efter at radioudstyret er blevet bragt i omsætning,
og sikre, at den tekniske dokumentation i samme periode kan stilles
til rådighed for Sikkerhedsstyrelsen, hvis styrelsen anmoder
herom,
2) underrette
Sikkerhedsstyrelsen, hvis vedkommende har grund til at tro, at
radioudstyr, som denne har bragt i omsætning, udgør en
risiko,
3) på
grundlag af begrundet anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen give
styrelsen al information og dokumentation, der er nødvendig
for at konstatere radioudstyrets overensstemmelse med de krav, der
finder anvendelse på radioudstyret, på et sprog, der er
letforståeligt for Sikkerhedsstyrelsen, og
4) samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen og herunder efter en begrundet anmodning
sikre, at der træffes øjeblikkelige nødvendige
korrigerende tiltag for at afhjælpe eventuelle tilfælde
af manglende overensstemmelse med de krav, der finder anvendelse
på radioudstyret, og hvis dette ikke er muligt,
begrænse de risici, der er forbundet med radioudstyret,
når det påbydes af Sikkerhedsstyrelsen, eller på
eget initiativ, når udbyderen af distributionstjenester
skønner eller har grund til at tro, at radioudstyret
udgør en risiko.
Udbydere af
informationssamfundstjenester§ 25 b. Udbydere af
informationssamfundstjenester skal på anmodning af
Sikkerhedsstyrelsen og i særlige tilfælde samarbejde
med Sikkerhedsstyrelsen med henblik på at fremme ethvert
tiltag, der træffes for at eliminere eller, hvis dette ikke
er muligt, begrænse de risici, der er forbundet med
radioudstyr, der udbydes eller var udbudt til salg online gennem
deres tjenester.««
[Sproglig ændring]
14) I
nr. 50 ændres »I § 33 indsættes efter stk. 1 som
nye stykker« til: »§ 33, stk.
2, ophæves, og i stedet indsættes«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
15)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. To steder i § 43, stk. 5, ændres »stk.
3« til: »stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
Til § 5
16) I
stk. 2 indsættes efter
»§ 2, nr. 6, 7, 9,«: »01, 02,«.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den
foreslåede ændring er udtryk for en sproglig
ensretning. Tilføjelsen »nærmere detaljer
for« til lovforslagets § 1, nr. 27, vil bringe
ecodesignlovens § 10, stk. 4, på linje med formuleringen
af lovforslagets § 1, nr. 26, § 2, nr. 6 og 7, og §
3, nr. 50. Den foreslåede ændring vil sprogligt bringe
lovforslagets § 1, nr. 27, i overensstemmelse med
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) 2019/1020 af 20.
juni 2019 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse og
om ændring af direktiv 2004/42/EF og forordning (EF) nr.
765/2008 og (EU) nr. 305/2011, artikel 14, stk. 4 b.
Til nr. 2
Den
foreslåede ændring er af sproglig karakter. Der
tilføjes et manglende ord i lovforslagets § 11, stk. 1,
og der sker desuden en sproglig præcisering.
Til nr. 3
Den
foreslåede ændring er en konsekvensændring af
henvisningen i ecodesignlovens § 13, stk. 2, til lovens §
13, stk. 3. Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 37, at
ophæve § 13, stk. 1, hvorefter stk. 2-6 bliver stk. 1-5.
Derfor skal henvisningen i ecodesignlovens § 13, stk. 2, der
bliver stk. 1, til lovens § 13, stk. 3, ændres til en
henvisning til lovens § 13, stk. 2.
Til nr. 4
Den
foreslåede ændring i nr. 01 er en
konsekvensændring af henvisningen i
produktenergimærkningslovens § 3, stk. 4, til lovens
§ 3, stk. 1-3. Det foreslås i lovforslagets § 2,
nr. 9, at indsætte et nyt § 3, stk. 3, hvorefter stk.
3-6 bliver stk. 4-7. Derfor skal henvisningen i
produktenergimærkningslovens § 3, stk. 4, til lovens
§ 3, stk. 1-3, ændres til en henvisning til lovens
§ 3, stk. 1-4.
Den
foreslåede ændring i nr. 02 er en
konsekvensændring af henvisningen i
produktenergimærkningslovens § 3, stk. 5, til lovens
§ 3, stk. 1-3, og lovens § 3, stk. 4. Det foreslås
i lovforslagets § 2, nr. 9, at indsætte et nyt § 3,
stk. 3, hvorefter stk. 3-6 bliver stk. 4-7. Derfor skal
henvisningen i produktenergimærkningslovens § 3, stk. 5,
til lovens § 3, stk. 1-3, ændres til en henvisning til
lovens § 3, stk. 1-4, og henvisningen til stk. 4 ændres
til en henvisning til stk. 5.
Til nr. 5
Den
foreslåede ændring er af sproglig karakter og forbedrer
forståelsen af lovforslagets § 5, stk. 1.
Til nr. 6
Det
foreslås i lovforslagets § 2, nr. 2, overalt i loven at
ændre »tilsyn« til »kontrol«.
Konsekvensen af forslaget vil være, at lovens § 7, stk.
2, 1. pkt., ville få følgende ordlyd:
»Erhvervsministeren kan bemyndige en sagkyndig institution,
en organisation eller en virksomhed til at udøve
nærmere angivne beføjelser vedrørende kontrol
og kontrol af energirelaterede produkter og til at udøve
sekretariatsbistand til tilsynsmyndigheden.« Det
foreslås derfor at lade ordene »tilsyn og«
udgå.
Til nr. 7
Den
foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Rykningen
af numrene efter nr. 15, som er angivet i det foreslåede nr.
3, omfatter ved en fejl ikke den gældende bestemmelse i
§ 2, stk. 1, nr. 18, som bliver nr. 19. Med den
foreslåede ændring medtages den gældende §
2, stk. 1, nr. 18, i den foreslåede bestemmelse, hvorefter
bestemmelsen bliver til § 2, stk. 1, nr. 19.
Herudover foreslås det, at rykningen
af den gældende § 2, stk. 1, nr. 19, til nr. 20 medtages
i denne bestemmelse i stedet for i lovforslagets § 3, nr. 4,
således at rykningen af stykkerne i § 2, stk. 1, samles
ét sted.
Til nr. 8
Den
foreslåede ændring er af lovteknisk karakter.
Formuleringen i den foreslåede bestemmelse i nr. 4
medfører ikke en ophævelse af den gældende
bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 18, som bliver nr. 19, som det
er hensigten. Det foreslås at ændre i formuleringen i
den foreslåede bestemmelse i nr. 4, således at det
gøres klart, at den gældende bestemmelse i § 2,
stk. 1, nr. 18, som bliver nr. 19, ophæves og erstattes af
den nyaffattede bestemmelse i § 2, stk. 1, nr. 19, jf. den
foreslåede bestemmelse i nr. 4.
Rykningsklausulen i bestemmelsen
foreslås at udgå, idet rykningen af § 2, stk. 1,
nr. 15-19, til nr. 16-20 i stedet foreslås omfattet af
ændringsforslag nr. 7.
Til nr. 9
Den
foreslåede bestemmelse er en sproglig ændring af
bestemmelsen i § 7, stk. 4, i radioudstyrsloven, jf. det
foreslåede nr. 14. I denne bestemmelse er den bemyndigede
repræsentants pligter angivet som en opremsning i punkter med
hele sætninger med punktum til sidst. Det foreslås at
ændre i formuleringen af punkterne, således at de i
stedet angives i form af omløbende tekst med lille
begyndelsesbogstav i punkterne og der indsættes kommaer i
stedet for punktummer. Det vil forkorte teksten i den
foreslåede bestemmelse og dermed lette læsningen
heraf.
Til nr. 10
Den
foreslåede ændring er en sproglig rettelse af den
foreslåede bestemmelse i nr. 16. I bestemmelsen i § 8,
stk. 3, 2. pkt., jf. det foreslåede nr. 16, mangler ordet
»er« efter »ikke« i sætningen
»Kontaktoplysningerne skal som udgangspunkt angives på
apparatet, medmindre det ikke muligt på grund af apparatets
beskaffenhed.«. Det foreslås med ændringen at
indsætte det manglende ord i sætningen, således
at sætningen bliver fuldstændig.
Til nr. 11
Den
foreslåede bestemmelse er en sproglig ændring af
bestemmelserne i §§ 11 a og 11 b i radioudstyrsloven, jf.
det foreslåede nr. 24.
I § 11 a
er udbyderen af distributionstjenesters pligter angivet som en
opremsning i punkter med hele sætninger med punktum til
sidst. Det foreslås at ændre i formuleringen af
punkterne, således at de i stedet angives i form af
omløbende tekst med lille begyndelsesbogstav i punkterne og
der indsættes kommaer i stedet for punktummer. Det vil
forkorte teksten i den foreslåede bestemmelse og dermed lette
læsningen heraf.
I § 11 b
er der indsat et komma inden »for at eliminere«. Der er
tale om en fejlagtig tegnsætning, hvorfor det foreslås
at fjerne kommaet, således at tegnsætningen bliver
korrekt.
Til nr. 12
Den
foreslåede bestemmelse er en sproglig ændring af
bestemmelsen i § 21, stk. 4, i radioudstyrsloven, jf. det
foreslåede nr. 35. I denne bestemmelse er den bemyndigede
repræsentants pligter angivet som en opremsning i punkter med
hele sætninger med punktum til sidst. Det foreslås at
ændre i formuleringen af punkterne, således at de i
stedet angives i form af omløbende tekst med lille
begyndelsesbogstav i punkterne og der indsættes kommaer i
stedet for punktummer. Det vil forkorte teksten i den
foreslåede bestemmelse og dermed lette læsningen
heraf.
Til nr. 13
Den
foreslåede bestemmelse er en sproglig ændring af
bestemmelserne i §§ 25 a og 25 b i radioudstyrsloven, jf.
det foreslåede nr. 45.
I § 25 a
er udbydere af distributionstjenesters pligter angivet som en
opremsning i punkter med hele sætninger med punktum til
sidst. Det foreslås at ændre i formuleringen af
punkterne, således at de i stedet angives i form af
omløbende tekst med lille begyndelsesbogstav i punkterne og
der indsættes kommaer i stedet for punktummer. Det vil
forkorte teksten i den foreslåede bestemmelse og dermed lette
læsningen heraf.
I § 25 b
er der indsat et komma inden »for at eliminere«. Der er
tale om en fejlagtig tegnsætning, hvorfor det forslås
at fjerne kommaet, således at tegnsætningen bliver
korrekt.
Til nr. 14
Den
foreslåede ændring er af lovteknisk karakter.
Formuleringen i den foreslåede bestemmelse i nr. 50
medfører ikke en ophævelse af den gældende
bestemmelse i § 33, stk. 2, som det er hensigten. Det
foreslås at ændre i formuleringen i den
foreslåede bestemmelse i nr. 50, således at det
gøres klart, at den gældende bestemmelse i § 33,
stk. 2, ophæves og erstattes af de nyaffattede bestemmelser i
§ 33, stk. 2-4, jf. den foreslåede bestemmelse i nr.
50.
Til nr. 15
Telelovens afsnit IV indeholder en
række forpligtelser, som Erhvervsstyrelsen kan
pålægge udbydere med en stærk markedsposition i
forbindelse med en markedsafgørelse, jf. § 41. Det kan
f.eks. omfatte en forpligtelse til ikkediskrimination, jf. §
43.
Ved lov nr. 1833 af 8. december 2020 blev
dele af Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2018/1972/EU af
11. december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation (teledirektivet) gennemført. Dette
omfattede bl.a., at der blev indsat et nyt stk. 3 i telelovens
§ 43, hvorefter lovens § 43, stk. 3 og 4, blev lovens
§ 43, stk. 4 og 5.
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af henvisningen i telelovens § 43,
stk. 5, til lovens § 43, stk. 3, idet der ved lov nr. 1833 af
8. december 2020 blev indsat et nyt stk. 3 i telelovens § 43,
hvorefter lovens § 43, stk. 3 og 4, blev lovens § 43,
stk. 4 og 5. Derfor skal henvisningen i telelovens § 43, stk.
5, til lovens § 43, stk. 3, ændres til en henvisning til
lovens § 43, stk. 4.
Den
foreslåede ændring af telelovens § 43, stk. 5, vil
indebære, at der korrekt henvises til telelovens § 43,
stk. 4, som omhandler en forpligtelse om dokumentation, som der
henvises til i telelovens § 43, stk. 5, men vil ellers ikke
have betydning for Erhvervsstyrelsen eller udbydere. Der er
således alene tale om en konsekvensændring af
henvisninger.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget sikres det, at
ændringerne i ændringsforslag nr. 4 træder i
kraft samtidig med § 2, nr. 9, i det fremsatte lovforslag, som
ændringsforslag nr. 4 er en konsekvens af.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2021 og var til 1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 26. oktober 2020 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 34. Den 28. april
2021 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn
Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S)
Jesper Petersen (S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Andreas Steenberg
(RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) fmd. Signe Munk (SF) Torsten Gejl (ALT)
Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Peder
Hvelplund (EL) Thomas Danielsen (V) nfmd. Christoffer Aagaard Melson (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Tommy Ahlers (V)
Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex
Vanopslagh (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |