Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 27. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, DF, SF, EL, RV, SIU, JF, Sikandar Siddique
(UFG) og Inger Støjberg (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (KD) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3.
behandling .
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget bl.a. udvider
anvendelsesområdet for reglerne om forbrugerkøb i
købeloven, således at reglerne udtrykkeligt kommer til
at gælde for køb af digitalt indhold og digitale
tjenester. Det betyder, at der i store træk vil komme til at
gælde de samme regler, uanset om forbrugeren køber en
vare eller digitalt indhold og digitale tjenester. Venstre mener,
at lovforslaget er et udtryk for en fornuftig balance mellem
hensynene til forbruger- og erhvervsinteresser. Venstre ser
ligeledes positivt på, at handel med levende heste undtages
fra reglerne om forbrugerkøb. En undtagelse af handel med
levende heste løser en mangeårig udfordring i
forbindelse med forbrugerreglernes anvendelse på
området. Lovforslaget giver en mere retfærdig
retsstilling end den nuværende lovramme, der har afstedkommet
mange retstvister og en deraf følgende forringet
hestevelfærd. Der er tale om en meget bred opbakning til den
del af lovforslaget fra hestesektorens sælgere og
købere såvel som hestevelfærdsorganisationen
Hestens Værn. Sælgerne af heste, der er
repræsenteret af Landsudvalget for Heste og Landbrug &
Fødevarer, har i deres høringssvar udtrykt
tilfredshed med, at lovændringen undtager handel med levende
heste fra forbrugerreglerne. Køberne af heste er
hovedsagelig repræsenteret i organisationerne Dansk Ride
Forbund og Dansk Travsports Centralforbund og Dansk Galop, som alle
bakker op om, at handel med heste ikke bør reguleres af
forbrugerreglerne. Endvidere har hestesektorens
velfærdsorganisation Hestens Værn afgivet
høringssvar, hvor brancheorganisationernes ønske om
en lovændring også bakkes op. Hestens Værn
præciserer ydermere i høringssvaret, at man oplever
negative dyrevelfærdsmæssige aspekter ved den
nuværende praksis.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at Dansk Folkeparti ser positivt på, at
forbrugernes rettigheder ved køb af digitale tjenester og
digitalt indhold styrkes. Herunder er det positivt, at brug af
digitale tjenester, hvor forbrugeren »betaler« med
personlige oplysninger, omfattes af reglerne om
forbrugerkøb. Dansk Folkeparti er derimod bekymret for
konsekvenserne, ved at handel med levende heste undtages fra
reglerne om forbrugerkøb.
Dansk Ride Forbund bakker ligesom flere
andre høringsparter op om høringssvaret fra
Landsudvalget for Heste og SEGES Heste og støtter dermed
lovændringen om, at handel med levende heste undtages fra
reglerne om forbrugerkøb. Dansk Ride Forbund m.fl.
anfører, at den nuværende lovgivning giver anledning
til adskillige konflikter og forringet dyrevelfærd, og
ønsker på den baggrund aftalefrihed og balancering af
forholdet mellem købere og sælgere af heste.
På den anden side anfører Den
Danske Dyrlægeforening i sit høringssvar, at man med
den foreslåede ændring risikerer en forringelse af
hestevelfærden i Danmark. Den Danske Dyrlægeforening
har på anmodning fra Justitsministeriet tidligere afgivet
udtalelse i forbindelse med det af justitsministeren nedsatte
uafhængige, sagkyndige udvalg, som i sin delbetænkning
har udarbejdet et udkast til lovforslaget, og som heller ikke
mener, at der er grundlag for at undtage køb af levende dyr
fra købelovens regler om forbrugerkøb, dvs. i
modsætning til den foreslåede ændring i
justitsministerens fremsatte lovforslag.
Den Danske Dyrlægeforening har som
repræsentant for dyrlægerne i Danmark ingen
økonomisk interesse i forbrugerreglernes udformning, men ser
de foreslåede regler som en trussel mod god
hestevelfærd og mener, at forslaget er en klar forringelse af
forbrugerbeskyttelsen på området, da sælger og
køber stilles mere ulige end i dag. Dyrlægeforeningen
peger bl.a. på, at man med den foreslåede ændring
risikerer, at der vil blive solgt flere fejlbehæftede heste,
der ikke burde sælges som rideheste, og at der vil komme
flere »nomadeheste«, som handles igen og igen.
Dyrlægeforeningen mener også, at styrkeforholdet mellem
sælger og køber i størstedelen af
tilfældene ikke er ligeværdigt, da det professionelle
miljø i højere grad er repræsenteret på
sælgersiden.
Dansk Folkeparti frygter ligesom Den Danske
Dyrlægeforening, at den foreslåede lovændring vil
påvirke dyrevelfærden negativt, og at
forbrugersikkerheden falder. Den ikkeprofessionelle hesteejer med
et privat hestehold uden formel brancheuddannelse eller
erhvervsstatus er ikke ligeværdig i en handelssituation med
en professionel. Dansk Folkeparti mener, at det er bekymrende, at
lovændringen ikke tager hensyn til den almindelige dansker,
der gerne vil have en hest i sin fritid. At mindske forbrugernes
rettigheder udelukkende på baggrund af købsgenstanden
vil have negative konsekvenser for forbrugerne med begrænset
hestekendskab, som eksempelvis forældre, der gerne vil
købe en pony til deres børn. Dansk Folkeparti bakker
derfor op om vurderingen fra Justitsministeriets ekspertudvalg og
Den Danske Dyrlægeforening om, at handel med levende heste
ikke skal undtages loven om forbrugerkøb.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at med lovforslaget forbedres forbrugernes
retsstilling på nogle områder. Socialistisk Folkeparti
er dog skuffet over, at regeringen ikke har valgt at ændre
længden af reklamationsretten for forbrugerkøb med
lovforslaget. Ligeledes er Socialistisk Folkeparti uenig i, at
handel med levende heste undtages fra reglerne om
forbrugerkøb, et synspunkt, der bl.a. bakkes op af
Forbrugerrådet Tænk og Den Danske
Dyrlægeforening.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2021 og var til 1. behandling den 7. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring i forbindelse
med justitsministerens høring over
»Delbetænkning I om gennemførelse af
varedirektivet og direktivet om digitalt indhold«
(Betænkning nr. 1576/2021), og justitsministeren sendte den
27. januar 2021 delbetænkningen til udvalget, jf. REU alm.
del - bilag 168. Den 28. april 2021 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Britt Bager (KF) Inger Støjberg (UFG)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Anne Honoré Østergaard (V) Peter
Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina
Adsbøl (DF) Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |