Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 27. maj 2021
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, DF, SIU, JF og Inger Støjberg (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 9 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (KD) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (IA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et sjette
mindretal i udvalget (Sikandar Siddique (UFG)) vil stemme
hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder, at det er et fremskridt, at vi får et tilsyn
med tekniske bevismidler. Det fremmer retssikkerheden og er et
nødvendigt greb i kølvandet på den
såkaldte teledataskandale og skandalen om forkert dna, hvor
f.eks. en håndværker blev dømt på et falsk
grundlag. SF pegede flere gange på behovet for løbende
kontrol og stikprøver af, om kvaliteten af bevismidler i
straffesager er i orden. SF mener ikke, vi kan leve med, at
personer uretmæssigt risikerer at blive koblet til
kriminalitet på baggrund af teleoplysninger, dna-analyser
eller registreringer i nummerpladescannere, som er forkerte.
Derudover peger SF på, at det er
omkostningstungt og ressourcekrævende, når man
pludselig skal gennemgå tusinder af sager om teledata, fordi
man finder fejl i dem, som potentielt kan rokke ved beviserne i en
sag. Det understreger, hvorfor det er bedre at have et tilsyn,
så man tidligt får reageret på problemerne. Det
kan et tilsyn bidrage til.
SF finder imidlertid, at alle bevismidler
burde have været omfattet af det nye tilsyn. SF anerkender,
at tekniske bevismidler har en karakter, der gør, at de er
nemmere at kontrollere. Men det vil være optimalt, at vi
får stikprøvekontroller af samtlige
efterforskningsmidler, både for at blive klogere på,
hvordan de eventuelt kan forbedres, men også, fordi vi ved,
at det somme tider kan gå stærkt i politiet i dag,
fordi de har alt for mange opgaver i forhold til ressourcerne.
Så der kan ske fejl, og derfor vil det også her
være godt med et ekstra blik på, hvordan bevismidlerne
anvendes.
Vi så i den såkaldte
Solbakkesag fra 1989, at der kunne drages tvivl om værdien af
afhøringer. Solbakkesagen er af ældre dato, og der er
forhåbentligt sket mange forandringer i politiet siden, men
vi ved dybest set ikke, om vi i dag har metoder, der sikrer, at det
ikke kunne blive en udfordring i dag. En nyere sag er f.eks. den
såkaldte Pusherstreetsag, hvor en anklager, som nu er
dømt, manipulerede med vidner, der var politiagenter. Som
reglerne er i dag, skal politiet selv kontrollere bevismidlerne,
men det burde efter SF's opfattelse også være en opgave
for et uafhængigt tilsyn.
Vi har også set, at kvaliteten i den
indledende efterforskning i f.eks. voldtægtssager har svigtet
både i forhold til afhøringer og bevissikring. Det kan
også være relevant i forhold til efterprøvelse
af brugen af visitationszoner, herunder hvordan visitationerne
bliver udført, dokumenteret og brugt i retten, og om
visitationerne f.eks. går ud over ikke-mistænkte.
På den baggrund har SF fremsat et
ændringsforslag om, at det nye tilsyn skal omfatte alle
bevismidler. SF stiller endvidere forslag om, at det nye medlem af
Politiklagerådet, som er en teknisk ekspert, bør
udpeges af Ingeniørforeningen i Danmark (IDA). SF finder det
utilfredsstillende, at Justitsministeriet skal udpege den tekniske
ekspert, og at det i øvrigt ikke fremgår af
lovforslaget, hvor eksperten skal komme fra. SF finder, at der skal
være mere uvildighed i den beslutning.
Endelig stiller SF et
ændringsforslag, der skal sikre, at Politiklagemyndigheden
får kompetence til at rejse tiltale og føre visse
sager i retten. SF finder det ikke gennemtænkt, at en
færdigefterforsket sag mod en anklager hos Statsadvokaterne
eller Rigsadvokaten skal sendes til Statsadvokaten til
afgørelse af spørgsmålet om tiltalerejsning
eller undladelse af at rejse tiltale mod egne medarbejdere. Sagen
skal dog sendes til en anden Statsadvokat, men SF finder, at den
almindelige borger godt ved, at personalet hos statsadvokaterne har
en særlig faglig og kollegial tilknytning til hinanden,
så den foreslåede ordning er potentielt til skade for
tilliden til, at der er uafhængighed. I tilfælde af en
efterforskning mod en anklager hos Rigsadvokaten skal
efterforskningen ifølge den foreslåede ordning
også sendes til Statsadvokaten, der er under tilsyn af
Rigsadvokaten. Det er noget rod, der potentielt kan skabe
mistillid. Derfor bør Politiklagemyndigheden få
kompetence til at kunne rejse tiltale i sådanne sager.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og Sikandar Siddique (UFG)):
1)
Efter »tilsyn med« indsættes:
»efterforskning og«.
[Ændring af det ny tilsyns
navn som følge af ændringsforslag nr. 6]
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af overskriften til første
bog, sjette afsnit, indsættes efter »Tilsyn
med«: »Efterforskning og«.
[Ændring af det ny tilsyns
navn som følge af ændringsforslag nr. 6]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
118, stk. 2, indsættes efter
»efterforsker«: »og rejser tiltale
i«.«
[Politiklagemyndighedens
bemyndigelse til at rejse tiltale i straffesager]
4) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 118 a, stk. 1, 1.
pkt., indsættes efter »Tilsyn med«:
»Efterforskning og«.
[Ændring af det ny tilsyns
navn som følge af ændringsforslag nr. 6]
5) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 118 a, stk. 1-4,
og § 118 f ændres
»Bevismiddeltilsynet« til: »Efterforsknings- og
Bevismiddeltilsynet«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringen af tilsynets navn]
6) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 118 a, stk. 2,
ændres »og anklagemyndighedens behandling af tekniske
beviser« til: »efterforskning og gennemførelse
af tvangsindgreb, jf. kapitel 67-75 b, samt politiets og
anklagemyndighedens behandling af beviser.«
[Udvidelse af det ny tilsyns
kompetence]
7) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 118 a, stk. 3, 2.
pkt., ændres »eller anklagemyndighedens
behandling af tekniske beviser« til: »efterforskning
eller gennemførelse af tvangsindgreb, jf. kapitel 67-75 b,
eller politiets eller anklagemyndighedens behandling af
beviser.«
[Konsekvensændring som
følge af udvidelse af tilsynets kompetence]
8) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 118 b og § 118 d, stk. 1, 1. pkt., ændres
»Bevismiddeltilsynets« til: »Efterforsknings- og
Bevismiddeltilsynets«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringen af tilsynets navn]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og Sikandar Siddique (UFG)):
9) I
den under nr. 3 foreslåede § 118 c indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke:
»Stk. 5.
Den tekniske ekspert beskikkes efter indstilling fra
Ingeniørforeningen i Danmark.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
[Beskikkelse af teknisk
ekspertmedlem af Politiklagerådet efter indstilling fra
Ingeniørforeningen i Danmark]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL og Sikandar Siddique (UFG)):
10)
Efter nr. 24 indsættes som nye numre:
»02. I §
1020 c, stk. 1, ændres », jf. dog § 1020 d,
stk. 3« til: »efter § 749, stk. 1 og 2.
Politiklagemyndighedens afgørelser efter § 749, stk. 1
og 2, kan påklages til statsadvokaten.«
03. I
§ 1020 d, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »statsadvokaten« til:
»Politiklagemyndigheden«.
04. I
§ 1020 d, stk. 1, indsættes
som 3. pkt.:
»Politiklagemyndighedens opgivelse af
påtale kan påklages til statsadvokaten.«
05. § 1020
d, stk. 2 og 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 2.
06. I
§ 1020 d, stk. 4, der bliver stk.
2, ændres »Statsadvokaten« til:
»Politiklagemyndigheden«.
07. § 1020
e, stk. 1, ophæves.
Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
8. I
§ 1020 e, stk. 2, 1. pkt., der
bliver stk. 1, 1. pkt., udgår »til
statsadvokaten«.
9. § 1020
e, stk. 3 og 4,
ophæves.
10. I
§1020 f, stk. 1, ændres
»statsadvokatens« til:
»Politiklagemyndighedens«.
11. I
§ 1020 i, stk. 3, ændres
»statsadvokaten« til:
»Politiklagemyndigheden«.«
[Konsekvens af
Politiklagemyndighedens bemyndigelse til at rejse tiltale i
straffesager]
Til § 2
11) I
§ 2, stk. 2, ændres
»og 24« til: », 24, 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07,
08, 09, 10, 11, 12, 13 og 14«.
[Politiklagemyndighedens
bemyndigelse til at rejse tiltale i straffesager pr. 1. januar
2022]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2 og 4-8
Ændringsforslagene indebærer,
at tilsynsvirksomheden for det foreslåede nye,
uafhængige tilsyn skal omfatte alle bevismidler,
således at der skal føres tilsyn med politiets
efterforskning i forhold til retsplejelovens kapitel 67 og frem til
og med kapitel 75 b.
Til nr. 3, 10 og 11
Ændringsforslagene indebærer,
at Den Uafhængige Politiklagemyndighed får kompetence
til at rejse tiltale og føre straffesager ved retten,
ligesom den tilsvarende myndighed i Norge har mulighed for.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indebærer, at
den tekniske ekspert til Politiklagerådet i stedet for at
blive beskikket direkte af justitsministeren beskikkes efter
indstilling fra Ingeniørforeningen i Danmark (IDA) på
samme måde, som advokaten til Politiklagerådet
beskikkes efter indstilling fra Advokatrådet.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2021 og var til 1. behandling den 7. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 10. marts 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 243. Den 28. april 2021 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Britt Bager (KF) Inger Støjberg (UFG)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Anne Honoré Østergaard (V) Peter
Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina
Adsbøl (DF) Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |