Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 27. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4 og Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (V og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af V stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af KF
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til
lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre har stillet ændringsforslag, da
Venstre er betænkelige, i forhold til om bl.a. grossister og
detailhandlere har tid nok til at sende tobaksvarerne retur.
Ændringsforslaget vil give mulighed for, at tobaksvarerne kan
returneres i stedet for at destrueres.
En forlængelse vil ikke betyde, at
tobak kan sælges billigere i en længere periode, da det
ikke vil rykke ved clean market-datoen. Ændringsforslaget har
således ikke negative sundhedsmæssige konsekvenser,
hvilket for Venstre er altafgørende.
Ændringsforslaget vil således
sikre en mere hensigtsmæssig og bæredygtig
overgang.
Venstre har endvidere under hele
forløbet stillet sig undrende over for, at regeringen med
lovforslaget har valgt at skrive hamstringsreglen ud af lovteksten,
når skatteministeren tidligere har rost reglen.
Venstre støtter lovforslaget, da det
sikrer en bedre håndhævelse af de aftalte
ændringer af tobaksafgifterne.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 2, stk. 2, ændres
»Varer« til: »Cigaretter«.
[Røgtobak undtages fra
reglen om ikke at måtte sælges, når der er
forløbet 3 måneder, fra en afgiftsforhøjelsen
er trådt i kraft]
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 2, stk. 3, ændres
»varer« til: »cigaretter«.
[Røgtobak undtages fra
reglen om ikke at måtte sælges, når der er
forløbet 3 måneder, fra en afgiftsforhøjelsen
er trådt i kraft]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, KF
og LA):
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 2, stk. 3, ændres »4
måneder« til: »6 måneder«.
[Ændring af frist for forbud
mod opbevaring af cigaretter og røgtobak fra 4
måneder, til 6 måneder efter at en
afgiftsforhøjelse er trådt i kraft]
Til § 2
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(LA):
4)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
I lov nr. 1588 af 27. december 2019 om
ændring af tobaksafgiftsloven og lov om forskellige
forbrugsafgifter (Forhøjelse af afgiften på tobak),
som ændret ved § 9 i lov nr. 168 af 29. februar 2020 og
§ 5 i lov nr. 871 af 14. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 16, udgår »5
pct. flere styk cigaretter eller«, og »5 pct. flere
kilogram« ændres til: »10 pct. flere
kilogram«.
2. To
steder i § 3, stk. 18, 1. pkt., stk. 20,
1. pkt., stk. 22, 1. pkt., stk. 24, 1. pkt., stk. 26, 1. pkt., stk.
28, 1. pkt., stk. 30, 1. pkt., stk. 32, 1. pkt., og stk. 34, 1. pkt., udgår »styk
cigaretter eller«.««
[Hamstringsreglerne for cigaretter
og røgtobak, jf. lovens § 3, stk. 16, 18, 20, 22, 24,
26, 28, 30, 32 og 34, opretholdes, men ændres, så de
alene omfatter røgtobak. Endvidere ændres
procentsatsen for, til hvor mange kilogram røgtobak en
virksomhed må købe stempelmærker frem mod
afgiftsforhøjelserne den 1. januar 2022 i forhold til
referenceperioden, fra 5 pct. til 10 pct.]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
I lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det at indsætte stk. 2 i tobaksafgiftslovens
§ 2. Efter forslaget må cigaretter og røgtobak,
der er overgået til forbrug, og som er påført
stempelmærker, der var gældende før en
afgiftsforhøjelses ikrafttræden, ikke sælges i
erhvervsmæssigt øjemed her i landet, når der er
forløbet 3 måneder, fra afgiftsforhøjelsen er
trådt i kraft.
Det foreslås endvidere i
lovforslagets § 1, nr. 1, at indsætte stk. 3 i
tobaksafgiftslovens § 2. Efter forslaget må
virksomheder, der ikke er autoriserede som oplagshaver, ikke
opbevare cigaretter og røgtobak, som er påført
stempelmærker, der var gældende før en
afgiftsforhøjelses ikrafttræden, når der er
forløbet 4 måneder, fra afgiftsforhøjelsen er
trådt i kraft.
Med dette ændringsforslag
foreslås det at ændre »varer« til
»cigaretter«, således at røgtobak ikke
længere vil være omfattet af de foreslåede §
2, stk. 2 og 3.
Den foreslåede ændring
medfører, at forbuddet mod salg, når der er
forløbet 3 måneder, og forbuddet mod opbevaring,
når der er forløbet 4 måneder fra en
afgiftsforhøjelses ikrafttræden, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, alene omfatter cigaretter.
Til nr. 3
I lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det at indsætte et stk. 3 i
tobaksafgiftslovens § 2. Efter forslaget må
virksomheder, der ikke er autoriserede som oplagshaver, ikke
opbevare cigaretter og røgtobak, som er påført
stempelmærker, der var gældende før en
afgiftsforhøjelses ikrafttræden, når der er
forløbet 4 måneder, fra afgiftsforhøjelsen er
trådt i kraft.
Det foreslåede betyder, at
virksomheder, der ikke er autoriserede som oplagshaver, og som,
når der er forløbet 4 måneder fra en
afgiftsforhøjelse er trådt i kraft, stadig har et
lager af cigaretter og røgtobak, som er påført
stempelmærker, der var gældende før en
afgiftsforhøjelses ikrafttræden, enten skal returnere
disse varer til den autoriserede oplagshaver eller destruere dem.
Bestemmelsen omfatter bl.a. grossister og detailhandlere, der
handler med cigaretter og røgtobak.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre fristen for, at virksomheder, der ikke er
autoriserede som oplagshaver, ikke må opbevare cigaretter og
røgtobak, som er påført stempelmærker,
der var gældende før en afgiftsforhøjelses
ikrafttræden, fra 4 måneder, til 6 måneder efter
at en afgiftsforhøjelse er trådt i kraft.
Det betyder eksempelvis, at hvis en
afgiftsforhøjelse træder i kraft den 1. januar, vil
den omtalte periode på 6 måneder løbe fra og med
den 1. januar til og med den 30. juni. Forbuddet mod opbevaring af
cigaretter og røgtobak med gamle stempelmærker vil
dermed have virkning fra og med den 1. juli.
Til nr. 4
Ved lov nr. 1588 af 27. december 2019 blev
afgifterne på cigaretter og røgtobak forhøjet
ad to omgange. Den første forhøjelse trådte i
kraft den 1. april 2020, og den anden forhøjelse
træder i kraft den 1. januar 2022, jf. lovens § 1, nr.
2-5, og § 3, stk. 2 og 3.
I forhold til den anden
afgiftsforhøjelse, dvs. den 1. januar 2022, blev der indsat
en værnsregel i § 3, stk. 16, jf. lov nr. 1588 af 27.
december 2019.
Værnsreglen er udformet
således, at hvis en virksomhed, som er registreret efter
tobaksafgiftsloven, fra og med den 1. april 2020 til og med den 31.
december 2021 køber stempelmærker til mere end 5 pct.
flere styk cigaretter eller 5 pct. flere kilogram røgtobak,
end virksomheden normalt ville gøre i en periode på
640 dage, anses det overskydende køb for foretaget den 1.
januar 2022. Det overskydende køb vil herefter blive
reguleret i henhold til de afgiftssatser, som er gældende pr.
1. januar 2022, jf. § 3, stk. 16, i lov nr. 1588 af 27.
december 2019.
§ 3, stk. 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30,
32 og 34, i lov nr. 1588 af 27. december 2019 fastsætter
referenceperioden for virksomhedens køb af
stempelmærker i perioden fra og med den 1. april 2020 til og
med den 31. december 2021 i henhold til stk. 16. Ved
referenceperioden forstås den periode, som der tages
udgangspunkt i ved afgørelsen af, til hvor mange styk
cigaretter eller kilogram røgtobak en virksomhed normalt
ville købe stempelmærker til i en periode på 640
dage.
I lovforslagets § 2, nr. 1, 2, 4, 6,
8, 10, 12, 14, 16 og 18, foreslås det at ophæve
ovennævnte regler - de såkaldte hamstringsregler.
I lovforslagets § 2, nr. 3, 5, 7, 9,
11, 13, 15, 17, 19, 21 og 22, foreslås det som en konsekvens
heraf at ophæve § 3, stk. 36, og ændre
henvisningerne i § 3, stk. 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 33, 35,
37 og 38 i lov nr. 1588 af 27. december 2019.
Med ændringsforslaget foreslås
det at nyaffatte lovforslagets § 2. Efter
ændringsforslaget ophæves hamstringsreglerne for
røgtobak, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, 2, 4, 6, 8, 10,
12, 14, 16, 18 og 20, ikke. Konsekvensændringerne af
ophævelsen af hamstringsreglerne i deres helhed, dvs. for
både cigaretter og røgtobak, jf. lovforslagets §
2, nr. 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21 og 22, skal derfor heller
ikke gennemføres.
Med dette ændringsforslag
foreslås det endvidere, at »5 pct. flere styk
cigaretter eller« udgår af lovens § 3, stk. 16, og
at »styk cigaretter eller« udgår af lovens §
3, stk. 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34. Efter
ændringsforslaget skal hamstringsreglerne i § 3, stk.
16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 32 og 34, alene omfatte
røgtobak. Hamstringsreglerne foreslås opretholdt for
røgtobak, da det i ændringsforslagets nr. 1 og 2
foreslås, at reglerne om clean market alene skal omfatte
cigaretter. Hvis hamstringsreglerne ikke opretholdes for
røgtobak, vil der ikke være nogen begrænsninger
for salg af røgtobak i forbindelse med
afgiftsforhøjelsen på tobak den 1. januar 2022.
Med ændringsforslaget foreslås
det endvidere, at »5 pct. flere kilogram« ændres
til »10 pct. flere kilogram« i lovens § 3, stk.
16. Efter ændringsforslaget skal loftet over, hvor mange
kilogram røgtobak registrerede virksomheder må
købe stempelmærker til efter de satser, der er
gældende før den 1. januar 2022, forhøjes fra 5
pct. til 10 pct.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2021 og var til 1. behandling den 5. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 22. januar 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 110. Den 28. april 2021 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
28 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |