Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 1. juni 2021
Forslag
til
Lov om anlæg af Lynetteholm
Kapitel 1
Anlæg af
Lynetteholm
§ 1.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S bemyndiges til at:
1) Anlægge
Lynetteholm ved at opfylde et areal i Københavns Havn.
2) Etablere den
østlige del af Lynetteholm som et kystlandskab.
3) Anlægge
et modtageanlæg til nyttiggørelse af ren og
ikkerensningsegnet forurenet jord på Refshaleøen med
tilhørende arbejdskaj.
4) Anlægge
en adgangsvej fra Prøvestenen til modtageanlægget
på Refshaleøen, jf. nr. 3, der går via
Kraftværkshalvøen, omfattende en dæmning nord
for Prøvestenen, en dæmning med tilhørende
oplukkelig bro øst for Margretheholm Havn og en
vejdæmning på ydersiden af Refshaleøen mod
øst.
5) Benytte et
eksisterende areal på Kraftværkshalvøen til
arbejdsareal med tilhørende arbejdskaj.
6) Foretage
uddybning af sejlrenden i Kronløbet og syd for Middelgrunden
(Svælget).
7) Foretage
klapning af materiale i Køge Bugt.
Stk. 2.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S bemyndiges til at foretage de
dispositioner, som er nødvendige med henblik på
gennemførelse af projektet, jf. stk. 1, nr. 1-7.
Stk. 3.
Lynetteholm, jf. stk. 1, nr. 1, ejes af Udviklingsselskabet By
& Havn I/S og er byzone.
Stk. 4. Kort
over de anlæg, der er nævnt i stk. 1, nr. 1-5,
fremgår af bilag 1.
Stk. 5. Kort
over uddybning, jf. stk. 1, nr. 6, fremgår af bilag 2.
Stk. 6. Kort
over klappladser, jf. stk. 1, nr. 7, fremgår af bilag 3.
§ 2.
Adgangsvejen, dæmningerne og den oplukkelige bro, jf. §
1, stk. 1, nr. 4, er private veje. Udviklingsselskabet By &
Havn I/S er bortset fra vejstrækningen på
Kraftværkshalvøen fra Prøvestenskanalen til og
med Vindmøllevej ejer heraf.
Stk. 2. Den del
af adgangsvejen, der er beliggende på matrikel nr. 696
Christianshavns Kvarter, København, og dæmningerne,
jf. § 1, stk. 1, nr. 4, er byzone.
Kapitel 2
Miljømæssige vurderinger
§ 3.
Projektet nævnt i § 1 skal gennemføres inden for
rammerne af de udførte vurderinger af projektets
indvirkninger på miljøet og
implementeringsredegørelsen, jf. dog § 4.
§ 4.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal anmelde ændringer
eller udvidelser af projektet, som kan være til skade for
miljøet, til Trafikstyrelsen.
Stk. 2.
Ændringer eller udvidelser af projektet, som kan være
til skade for miljøet, kræver en tilladelse fra
Trafikstyrelsen.
Stk. 3.
Trafikstyrelsen afgør på grundlag af en anmeldelse,
jf. stk. 1, fra Udviklingsselskabet By & Havn I/S og efter
høring af relevante myndigheder, om der skal udarbejdes en
supplerende miljøkonsekvensvurdering, inden der gives
tilladelse efter stk. 2. Reglerne i bekendtgørelse om
vurdering af virkning på miljøet (VVM) af projekter
vedrørende erhvervshavne og Københavns Havn samt om
administration af internationale naturbeskyttelsesområder og
beskyttelse af visse arter for så vidt angår
anlæg og udvidelse af havne finder anvendelse.
Stk. 4.
Trafikstyrelsens afgørelser efter stk. 2 og 3 og efter
regler fastsat i medfør af stk. 6 kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Stk. 5.
Bestemmelser i anden lovgivning, som fastsætter krav om
miljøkonsekvensvurdering, finder ikke anvendelse på
ændringer og udvidelser omfattet af stk. 2.
Stk. 6.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
1) anmeldelse
efter stk. 1 af ændringer eller udvidelser af projektet til
Trafikstyrelsen,
2) pligt for
andre myndigheder og Udviklingsselskabet By & Havn I/S til at
give de oplysninger, der er nødvendige for Trafikstyrelsens
vurdering af ændringer eller udvidelser efter stk. 3,
3)
gennemførelse af Trafikstyrelsens vurdering efter stk. 3 og
indholdet af miljøkonsekvensvurderingen,
4) vilkår
for tilladelse efter stk. 2,
5)
offentliggørelse, herunder udelukkende digital annoncering,
af afgørelser efter stk. 2 og 3 og af supplerende
miljøkonsekvensvurderinger og
6) gebyrer til
dækning af Trafikstyrelsens behandling af anmeldelser og
tilladelser efter stk. 1 og 2.
Kapitel 3
Fravigelse af
anden lovgivning
§ 5.
Gennemførelse af arbejder efter § 1 i denne lov
kræver ikke dispensation eller tilladelse efter § 26,
stk. 1, i lov om beskyttelse af havmiljøet, § 16 a,
stk. 1, i lov om kystbeskyttelse m.v., § 27, § 28, stk. 1
og 2, og § 33 i lov om miljøbeskyttelse, § 24,
stk. 3 og 4, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By
& Havn I/S, § 8 i lov om forurenet jord og § 65, stk.
2, i lov om naturbeskyttelse.
Stk. 2. Reglerne
om kommune- og lokalplaner i lov om planlægning og kapitel 8
og 8 a i museumsloven finder ikke anvendelse ved
gennemførelsen af projektet nævnt i § 1.
Stk. 3.
Hensynene bag de bestemmelser, der er nævnt i stk. 1 og 2,
varetages ved gennemførelsen af projektet af
Udviklingsselskabet By & Havn I/S efter denne lov.
§ 6.
Transportministeren kan for en begrænset periode
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsens, regionens eller
en statslig myndigheds afgørelser om gennemførelse af
projektet nævnt i § 1, som træffes efter
byggeloven, lov om naturbeskyttelse, lov om vandforsyning m.v., lov
om miljøbeskyttelse, lov om beskyttelse af
havmiljøet, lov om råstoffer, lov om forurenet jord
eller lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer eller regler udstedt i medfør af disse
love, ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed.
Stk. 2.
Transportministeren kan for en begrænset periode
fastsætte regler om, at de kommunale tilsynsmyndigheder ikke
fører tilsyn med kommunalbestyrelsens afgørelser
omfattet af stk. 1.
Stk. 3.
Transportministeren kan beslutte at overtage kommunalbestyrelsens
beføjelser efter de love, der er nævnt i stk. 1, i en
nærmere bestemt sag, der vedrører projektet
nævnt i § 1.
Stk. 4.
Transportministerens afgørelse i sager, hvor ministeren har
overtaget kommunalbestyrelsens beføjelser efter stk. 3, kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed.
Stk. 5.
Transportministeren kan til brug for behandlingen af sager efter
stk. 3 fastsætte regler om kommunalbestyrelsens pligt til at
tilvejebringe oplysninger til brug for en vurdering af forhold, der
reguleres efter lovene nævnt i stk. 1, inden for
Københavns Kommune, herunder om, at oplysningerne skal
afgives i en bestemt form.
§ 7.
§§ 5 og 6 finder tilsvarende anvendelse på
ændringer og udvidelser af projektet nævnt i § 1,
der er tilladt efter § 4.
§ 8.
Transportministeren kan fastsætte regler om forurening og
gener fra projektet nævnt i § 1. Transportministeren kan
herunder fastsætte regler om egenkontrol og om tilsyn og
håndhævelse, herunder om, at afgørelser om
tilsyn og håndhævelse af regler fastsat efter denne
bestemmelse ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Stk. 2. Lov om
miljøbeskyttelse og regler udstedt og afgørelser
truffet i medfør heraf finder ikke anvendelse på
forurening og gener fra de dele af projektet, der omfattes af
regler udstedt efter stk. 1.
Kompensation
§ 9.
Fastsætter transportministeren regler i medfør af
§ 8, fastsætter ministeren samtidig regler om, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal tilbyde kompensation til
beboere, som kan udsættes for gener som følge af
reglerne. Transportministeren kan herunder fastsætte regler
om kredsen af de berettigede, størrelsen af kompensationen,
udbetaling, frister, renter m.v.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal tilbyde beboere, der er
særlig udsat for gener som følge af
transportministerens regulering af forholdene i medfør af
§ 8, genhusning eller overtagelse af deres bolig.
Transportministeren kan herunder bestemme, at kommunalbestyrelsen
efter beboerens anmodning skal anvise en genhusningsbolig.
Transportministeren kan desuden fastsætte regler om
fremgangsmåden ved genhusning eller overtagelse, herunder om
vilkårene i aftaler om genhusning, omkostninger ved
genhusning og genhusningsaftalens ophør, og kan herunder
bestemme, at aftalen ophører, hvis den bolig, hvor der er
gener, udlejes eller anvendes til beboelse eller som
fritidsbolig.
Stk. 3.
Opnås der ikke en aftale mellem Udviklingsselskabet By &
Havn I/S og den berettigede efter stk. 1 og 2, eller opstår
der uenighed om en indgået aftale, træffer
Ekspropriationskommissionen for Statens Ekspropriationer på
Øerne afgørelse om kompensation, genhusning og
overtagelse efter de regler, der er udstedt i medfør af stk.
1 og 2.
Stk. 4. Sager om
kompensation, genhusning og overtagelse behandles i øvrigt
af ekspropriations- og taksationsmyndighederne efter reglerne i lov
om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Stk. 5.
Kompensation og beløb ydet ved genhusning efter reglerne i
stk. 1 og 2 indgår ikke ved vurderingen af, om en person har
ret til ydelser fra det offentlige, og medfører ikke
reduktion af sådanne ydelser. Kompensationen og
beløbene medregnes endvidere ikke ved opgørelsen af
modtagerens skattepligtige indkomst.
Stk. 6. Har
transportministeren fastsat regler efter stk. 1 og 2, herunder om
genhusning, finder reglerne i kapitel 9 i lov om byfornyelse og
udvikling af byer ikke anvendelse ved spørgsmål om
sundhedsfare i bygninger, som benyttes til bolig eller ophold for
mennesker, som følge af støjgener fra
gennemførelsen af projektet.
Kapitel 4
Eksisterende
tilladelser
§
10. Trafikstyrelsen og Naturstyrelsen kan helt eller delvis
tilbagekalde eksisterende tilladelser, såfremt tilladelsen
vedrører anvendelse af området, hvor Lynetteholm
anlægges, og det er nødvendigt af hensyn til projektet
nævnt i § 1.
Stk. 2.
Udgør tilbagekaldelsen, jf. stk. 1, et ekspropriativt
indgreb, ydes fuldstændig erstatning til den berørte.
Sager herom behandles efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Kapitel 5
Ledningsarbejder
og ekspropriation
§
11. Arbejder på ledninger i eller over arealer i
området, hvor projektet nævnt i § 1 skal
gennemføres, herunder om nødvendigt flytning af
ledninger, i forbindelse med arbejder, der iværksættes
af Udviklingsselskabet By og Havn I/S under gennemførelsen
af projektet, betales af ledningsejeren.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, hvis andet er særligt bestemt ved
aftale eller kendelse afsagt af en ekspropriationskommission nedsat
i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
§
12. I forbindelse med gennemførelsen af projektet
nævnt i § 1 skal Udviklingsselskabet By & Havn I/S
tage hensyn til ledninger omfattet af § 11 og så tidligt
som muligt drøfte et planlagt arbejde med ledningsejeren med
henblik på at undersøge, hvordan anlægsarbejdet
kan tilrettelægges på den mest hensigtsmæssige
måde for begge parter.
Stk. 2. Kan der
ikke opnås enighed mellem Udviklingsselskabet By & Havn
I/S og ejere af ledninger omfattet af § 11 om, hvordan
planlagte anlægsarbejder på de arealer, hvori eller
hvorover ledningerne er anbragt, skal tilrettelægges, kan
transportministeren efter at have meddelt ledningsejeren, at det
planlagte arbejde påbegyndes, træffe afgørelse
om gennemførelse af anlægsarbejdet og kræve
bestemte ledningsarbejder udført af ledningsejeren.
Stk. 3.
Transportministeren kan i særlige tilfælde lade de
ledningsarbejder, der er nævnt i stk. 2, udføre for
ledningsejerens regning.
Stk. 4.
Beslutter transportministeren at udføre ledningsarbejder,
jf. stk. 3, kan ministeren overlade udførelsen af arbejdet
til Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
§
13. Tvister om erstatning for ledningsarbejder omfattet af
§ 11 og tvister om erstatning som følge af en
afgørelse truffet i medfør af § 12
fastsættes, hvis der ikke kan indgås aftale herom, af
ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Stk. 2. Ved
erstatningsfastsættelsen finder reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom tilsvarende anvendelse.
§
14. Transportministeren bemyndiges til for
Udviklingsselskabet By & Havn I/S ved ekspropriation at
erhverve de arealer og rettigheder, der er nødvendige for
gennemførelse og drift af projektet nævnt i §
1.
Stk. 2.
Ekspropriation efter denne bestemmelse sker efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
§
15. Udviklingsselskabet By & Havn I/S afholder alle
omkostninger til ekspropriationer m.v. efter § 10, stk. 2,
§ 13, stk. 1, og § 14, stk. 1.
Kapitel 6
Udviklingsselskabet By & Havn I/S og
finansiering
§
16. Udviklingsselskabet By & Havn I/S' rettigheder og
pligter og det ejerskab, der udøves over projektet efter
denne lov, kan udøves af et datterselskab ejet af
udviklingsselskabet.
§
17. Udviklingsselskabet By & Havn I/S afholder
omkostningerne forbundet med projektet nævnt i § 1.
Stk. 2.
Københavns Kommune stiller en garanti for finansiering af
etablering af den østlige del af Lynetteholm som et
kystlandskab, jf. § 1, stk. 1, nr. 2.
Kapitel 7
Aftaler om
jordtransport
§
18. Københavns Kommune kan indgå aftaler med
leverandører af jord til Lynetteholm om, at
1) udpegede
vejstrækninger ikke må benyttes til transport af jord,
herunder på bestemte tidspunkter af døgnet,
2) udpegede
ruter i Københavns Kommune skal benyttes til transport af
jord, herunder på bestemte tidspunkter af døgnet,
3) transport af
jord generelt ikke må ske på bestemte tidspunkter af
døgnet i Københavns Kommune eller
4) transport af
jord foretages med pramme.
Stk. 2.
Københavns Kommune kan i forbindelse med indgåelse af
aftaler efter stk. 1 forpligte sig til at dække de
dokumenterede meromkostninger, som aftalerne påfører
leverandørerne.
Kapitel 8
Tilsyn,
delegation og påbud
§
19. Københavns Kommune fører tilsyn med
overholdelsen af regler i lov om miljøbeskyttelse om
støj, vibrationer, støv og lugtgener i forbindelse
med anlægget af Lynetteholms perimeter på
søterritoriet.
§
20. Transportministeren fører tilsyn med, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S overholder bestemmelserne i
denne lov, regler udstedt i medfør heraf og
afgørelser truffet i medfør heraf.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om udførelse
af tilsyn efter stk. 1.
§
21. Transportministeren kan bemyndige en myndighed under
ministeriet, en anden statslig myndighed efter forhandling med
vedkommende minister eller Københavns Kommune til at
udøve de beføjelser, som er tillagt ministeren i
denne lov.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
afgørelser truffet af en myndighed, som ministeren har
henlagt beføjelser til efter stk. 1, ikke skal kunne
indbringes for ministeren eller anden administrativ myndighed.
§
22. Transportministeren kan udstede påbud til
Udviklingsselskabet By & Havn I/S om at gennemføre
projektet nævnt i § 1 inden for rammerne af de
udførte vurderinger af projektets indvirkninger på
miljøet og implementeringsredegørelsen, jf. §
3.
Stk. 2.
Transportministeren kan udstede påbud til Udviklingsselskabet
By & Havn I/S om at overholde vilkår fastsat i
afgørelser truffet i medfør af lovens § 4.
Stk. 3.
Transportministeren kan udstede påbud til Udviklingsselskabet
By & Havn I/S om at foretage sådanne tilpasninger af
gennemførelsen af projektet nævnt i § 1, som er
nødvendige for at overholde de nationale krav, EU-retlige
krav eller internationale forpligtelser, der varetages ved
dispensationer og tilladelser efter bestemmelserne nævnt i
§ 5, stk. 1.
Kapitel 9
Straf
§
23. Overtrædelse af § 4, stk. 1, eller manglende
efterkommelse af påbud udstedt efter § 22 straffes med
bøde.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 3. I
forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne.
Kapitel 10
Domstolsprøvelse
§
24. Søgsmål til prøvelse af
afgørelser efter denne lov skal være anlagt, inden 6
måneder efter at afgørelsen er meddelt adressaten
eller offentliggjort.
Stk. 2. Ved
søgsmål om miljøforhold, der er omfattet af
denne lov, skal retten påse, at omkostningerne ved sagen ikke
er uoverkommeligt høje for de berørte parter.
Kapitel 11
Ikrafttræden
§
25. Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Bilag 1
Bilag 2
Bilag 3