Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 31. maj 2021
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i udvalget (S, V, DF, SF, RV,
KF, KD og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, RV, KF og LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-5. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 6.
Et andet
mindretal i udvalget (KD) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten, Alternativet og Susanne
Zimmer (UFG)
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget og Susanne Zimmer (UFG) konstaterer, at eksperter inden
for VVM-processer har sat spørgsmålstegn ved
lovligheden af den gennemførte miljøvurdering af
projekterne, der er omfattet af lovforslaget. Dette er
fremført i forskellige avisartikler, bl.a. i artiklen
»Halv VVM for Lynetteholm er imod reglerne« bragt i
Politiken den 27. februar 2021 og i forbindelse med
eksperthøringen afholdt i Transportudvalget den 20. maj
2021.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) konstaterer
ligeledes, at der fra flere sider er rejst kritik af, at
miljøvurderingen ikke medtager vigtige aspekter omkring
påvirkningen af nærliggende habitatområder. Denne
kritik blev underbygget af professor i miljøret Ellen
Margrete Basse i eksperthøringen i Transportudvalget den 20.
maj 2021, hvor hun gav udtryk for, at processen var mangelfuld.
Dette drejer sig bl.a. om vurderingen af saltbalancen i
Øresund og den mulige påvirkning af plante- og dyreliv
ved klapning i Køge Bugt. Derudover konstaterer EL, ALT og
Susanne Zimmer (UFG), at de svenske myndigheder har været
meget kritiske over for dele af projektet og
miljøvurderingen, og at de fortsat mener, at
samrådsprocessen om de miljømæssige konsekvenser
i henhold til Espookonventionen ikke er fyldestgørende eller
afsluttet. Ligeledes stiller EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) sig
uforstående over for, at HELCOM-samarbejdet ikke er blevet
orienteret om lovforslagets konsekvenser for
Østersøen.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) finder det
også yderst problematisk, at vurderingerne af de forventede
jordmængder efter EL's, ALT's og Susanne Zimmers (UFG)
opfattelse ikke nødvendigvis er retvisende og er
behæftet med meget stor usikkerhed. Dette kan efter EL's,
ALT's og Susanne Zimmers (UFG) opfattelse resultere i, at hele
projektet ikke kommer til at være selvfinansierende, i
tilfælde af at der ikke er overskudsjord nok, ligesom EL, ALT
og Susanne Zimmer (UFG) også finder det yderst
utilfredsstillende, at der fortsat mangler bevis for, at
jorddeponiet på Lynetteholm er selvfinansierende, da der ikke
er forelagt et anlægsbudget for
nyttiggørelsesdepotet.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG)
ønsker, at behandlingen af lovforslaget udskydes for at give
tid til at gennemføre en fuld VVM-redegørelse, som
omfatter det, som EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) opfatter som det
samlede projekt. Det indebærer en vurdering af den forventede
byudvikling og den dertilhørende infrastruktur,
havnetunnel/Østlig Ringvej og metro samt flytning af
rensningsanlægget Lynetten ud over den fremsatte
anlægslov, hvorved Folketinget vil få forelagt de
samlede miljøkonsekvenser af et af danmarkshistoriens
største anlægsprojekter.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG)
bemærker desuden, at lovbehandlingen efter EL's, ALT's og
Susanne Zimmers (UFG) opfattelse har været forceret. Dette
understreges af, at langt fra alle spørgsmål, der var
indsendt rettidigt gennem Transportudvalget i forbindelse med
lovbehandlingen, er blevet besvaret inden for den fastlagte
svarfrist.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) kan ikke
støtte lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder, at etablering af Lynetteholm giver et vigtigt
bidrag til kystsikring af København. Øen vil betyde,
at der etableres et kystlandskab på størrelse med
Fælledparken, og den giver samtidig mulighed for at bygge et
stort antal boliger og arbejdspladser, herunder 4.000 eller flere
almene boliger, som vil være attraktive, fordi de ligger
tæt på både indre København og havet. Der
vil endvidere være mulighed for at udlægge en stor del
af Lynetteholm som bilfrit område, og øen vil dermed
kunne blive en delvis bilfri bydel. SF mener, at det alt sammen er
gode argumenter for projektet, men understreger samtidig, at der
også er en række miljømæssige
udfordringer, som skal løses.
Selv om der foreligger planer for en fuldt
udbygget Lynetteholm, tager man med lovforslaget kun stilling til
etablering af selve øen, herunder kystlandskabet. Det er
sandsynligt, at Folketinget og regeringen senere vælger at
gå videre med projektet, men man er hverken juridisk eller
økonomisk bundet til dette, idet etableringen af selve
øen forventes enten at være økonomisk
selvbærende eller give økonomisk overskud.
På trods af denne uafhængighed
havde det været hensigtsmæssigt med en strategisk
miljøvurdering (SMV) af det samlede projekt. Det er ikke
sket, og derfor er det helt nødvendigt, at den laves
fremadrettet for den resterende del af projektet, fordi de
forskellige elementer i form af både byggeri,
trafikforbindelser og den resterende kystsikring er gensidigt
afhængige af hinanden - byggeriet skal nemlig (med)finansiere
trafikforbindelserne, og trafikforbindelserne er en
forudsætning for, at der kan etableres en ny bydel på
Lynetteholm, ligesom både kystsikringen og vejforbindelsen
til øen kan påvirke miljøforholdene i
Øresund.
Ser man på miljøvurderingerne
af det aktuelle lovforslag - dvs. alene miljøvurderingerne
af anlægget af selve øen Lynetteholm - er der rejst
kritik af, at vurderingerne ikke har været grundige nok og
ikke lever op til de krav, som Danmark er forpligtet til at
overholde i EU, herunder vandramme- og habitatdirektiverne. SF
vurderer, at der meget vel kan være grundlag for denne
kritik. Omvendt har transportministeren og Kammeradvokaten
vurderet, at forslaget lever op til kravene. Eftersom det alene er
regeringens ansvar, at krav og regler fra EU bliver fulgt, stemmer
SF for lovforslaget på trods af denne betænkelighed,
såfremt nedenstående ønsker bliver opfyldt, idet
det understreges, at SF gerne havde set en grundigere proces.
Ønskerne er som følger:
- Der er peget
på forskellige miljøproblemer i forbindelse med
etableringen af Lynetteholm. For SF er det vigtigt, at disse
søges imødegået, og der bør derfor
etableres erstatningsarealer med ålegræs i dobbelt
så stort omfang som det areal, der fjernes i forbindelse med
anlægget af øen. Der bør ligeledes etableres en
marin park med stenrev m.v. til gavn for havnaturen, og der skal
ske fuld kompensation for den udledning af næringsstoffer,
som vil forekomme i forbindelse med anlægsarbejdet.
- Samtidig
lægger SF vægt på, at det efterfølgende
afprøves, om de relevante regler er fulgt, og at der
så godt som muligt efterfølgende rettes op på
konsekvenserne heraf, hvis dette ikke viser sig at være
tilfældet. SF vil følge denne proces tæt,
både i forhold til den relevante danske lovgivning og i
forhold til EU's krav og regler.
- Sluttelig er
der brug for en samlet strategisk miljøvurdering (SMV) for
projektets resterende faser, som også inddrager effekterne af
anlægget af selve øen Lynetteholm.
Kristendemokraterne
Kristendemokraternes medlem af udvalget er
ikke principielt imod anlæg af Lynetteholm, men KD mener, at
det miljømæssige beslutningsgrundlag er
ufuldstændigt, og at den planlagte finansiering af
infrastrukturen potentielt vil påføre grundpriserne en
så markant forøgelse, at det risikerer i urimelig grad
at trække prisniveauet for en bolig op, og at dette vil
påvirke de generelle priser på boliger i hovedstaden og
vanskeliggøre KD's ønske om blandede byer og plads
til alle. Derfor stemmer KD hverken for eller imod
lovforslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af KD
og Susanne Zimmer (UFG)):
1) I
stk. 6 ændres
»klapning« til: »klappladser«.
[Sproglig præcisering]
Til § 5
2) I
stk. 1 ændres
»udførelse« til:
»gennemførelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 6
3) I
stk. 1 ændres
»udførelse« til:
»gennemførelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 9
4) I
stk. 6 ændres
»anlæggelsen« til:
»gennemførelsen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 14
5) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Ekspropriation efter denne bestemmelse sker efter reglerne i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.«
[Præcisering af, at
ekspropriationsprocesreglerne kun gælder, hvis der ikke kan
indgås en aftale]
Til bilag 1
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, DF, SF, RV, KF, LA og
ALT):
6) Bilag
1 affattes som bilag 1 til denne betænkning.
[Ny linjeføring af
adgangsvej]
Bemærkninger
Til nr. 1
I det fremsatte lovforslag er det
foreslået i stk. 6, at kort over klapning, jf. stk. 1, nr. 7,
fremgår af bilag 3.
Der foreslås en sproglig
præcisering, således at klapning ændres til
klappladser. Ændringen har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 2-4
Der er tale om et forslag til en sproglig
ændring, af hensyn til at der anvendes konsekvent ordvalg
igennem hele lovforslaget. Ændringen har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 5
Det foreslås, at ekspropriation efter
denne bestemmelse sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom. § 14, stk.
2, som fremsat kan læses, som om der kan indgås aftale
om lovvalget.
Ekspropriation efter denne bestemmelse sker
altid efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom i de tilfælde,
hvor der ikke kan indgås aftale om frivillig salg af den
ejendom, som eventuelt skal bruges til projektet. Indgås der
frivillig aftale, finder reglerne i ekspropriationsprocesloven ikke
anvendelse i det omfang. På den baggrund foreslås det,
at bisætningen om aftaleelementet helt udgår af
bestemmelsen.
Til nr. 6
Af det fremsatte lovforslag fremgår
kortbilag 1, som illustrerer dels omkredsen af den kommende
halvø, som Lynetteholm vil udgøre, dels den nye
adgangsvej, som skal anlægges på det nordøstlige
Amager, jf. den brune stiplede linje.
Der foreslås en mindre justering af
linjeføringen af adgangsvejen hen over
Kraftværkshalvøen. Udviklingsselskabet By & Havn
I/S har således siden lovforslaget blev fremsat haft
yderligere dialog med ledningsejerne i området, hvilket har
resulteret i en fælles forståelse af en justeret
linjeføring for adgangsvejen, således at projektet kan
gennemføres til mindst mulig gene for ledningsejerne.
Justeringen har ingen konsekvenser for de miljømæssige
vurderinger i projektet.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april
2021 og var til 1. behandling den 5. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 19. januar 2021 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 122. Den 29. april 2021 sendte
transportministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Eksperthøring
Transportudvalget afholdt den 20. maj 2021
en offentlig eksperthøring om lovforslaget.
Tekniske gennemgange
Transportministeren har den 17. maj 2021,
den 25. maj 2021 og den 31. maj 2021 over for udvalget afholdt
tekniske gennemgange af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 35
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
20 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til transportministeren og 1
spørgsmål til miljøministeren til mundtlig
besvarelse, som disse har besvaret i 3 samråd med udvalget
henholdsvis den 21. maj 2021, den 25. maj 2021 og den 27. maj
2021.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
187 spørgsmål til transportministeren og 1
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf transportministeren har besvaret 179
spørgsmål og miljøministeren har besvaret 1
spørgsmål. De øvrige spørgsmål
forventes besvaret inden 2. behandling.
Henrik Møller (S) Tanja
Larsson (S) Jeppe Bruus (S) fmd.
Jesper Petersen (S) Torsten Gejl (ALT) Malte Larsen (S) Orla Hav
(S) Thomas Jensen (S) Andreas Stenberg (RV) Jens Rohde (KD) Rasmus
Helveg Petersen (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten
Hønge (SF) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen
(V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Mads Andersen (KF)
Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |
Bilag 1