Ændringsforslag stillet den 2. juni
2021
Til kapitel 6
Af transportministeren:
3) I
kapiteloverskriften ændres »og finansiering« til:
», finansiering og miljøfremmende tiltag«.
[Præcisering af
kapiteloverskrift]
Til § 17
4) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal arbejde for at erstatte
fjernede ålegræsarealer med tilplantning af
ålegræsarealer, der er dobbelt så store som de
fjernede, og at etablere en marin havpark.«
[Kompenserende tiltag for vand- og
havmiljø i Øresund]
Bemærkninger
Til nr. 3
Som følge af det foreslåede
nye stk. 3 til § 17 om yderligere miljøfremmende tiltag
præciseres kapiteloverskriften til kapitel 6.
Til nr. 4
Af det fremsatte lovforslag følger
af det foreslåede § 17, stk. 1, at Udviklingsselskabet
By & Havn I/S afholder omkostninger forbundet med projektet
nævnt i § 1. Af det foreslåede stk. 2 til
bestemmelsen følger det, at Københavns Kommune
stiller garanti for finansiering af etablering af den
østlige del af Lynetteholm som et kystlandskab, jf. §
1, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås med dette
ændringsforslag, at bestemmelsen suppleres med et nyt stykke,
som pålægger Udviklingsselskabet By & Havn I/S at
arbejde for at gennemføre to supplerende
miljøfremmende tiltag. Det skal understreges, at disse
supplerende tiltag ikke er en miljøretlig forudsætning
for at kunne tillade projektet med vedtagelse af
anlægslovforslaget som fremsat. Der er således alene
tale om, at der fra politisk side er ønske om, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S forpligtes til - ud over det
miljøretligt forudsatte - at iværksætte
yderligere tiltag, som kan være til gavn for vand- og
havmiljøet i Øresund.
Miljøundersøgelsesprocessen
og lovbehandlingen af lovforslaget som fremsat har givet anledning
til en række spørgsmål fra politisk side om
projektets påvirkning af vand- og havmiljøet i
Øresund, herunder særlig den forudsatte ordning om
kompenserende tiltag i forhold til projektets merudledning af
kvælstof m.v.
Som det fremgår af besvarelsen af
spørgsmål nr. 33 til lovforslaget, har
spørgsmålet om projektets merudledning af
kvælstof m.v. været indgående behandlet af
miljømyndighederne, herunder Miljøministeriet, jf.
notat om den retlige ramme for kompenserende foranstaltninger, som
er vedlagt besvarelsen.
Det følger heraf, at det for
perioden frem mod udgangen af 2022 er vurderingen, at projektets
merudledning - i lyset af de kompenserende tiltag, som allerede er
gennemført af Københavns Kommune i relation til
særlig Renseanlæg Lynetten og Damhusåen - ikke
vil hindre målopfyldelse for vandplansområdet. Der er i
forhold til perioden efter 2022 fastsat vilkår i
implementeringsredegørelsen om, at Udviklingsselskabet By
& Havn I/S skal præsentere bindende planer for
kompensationer for projektets merudledninger. Disse bindende planer
skal dokumenteres over for tilsynsmyndighederne for projektet inden
udløbet af 2022. Såfremt kompensationerne for perioden
efter 2022 vil være forbundet med udgifter, er
Udviklingsselskabet By & Havn I/S ansvarlig for at dække
disse.
Som det også fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget som fremsat, jf. afsnit 5, er
det i ejerkredsen i Udviklingsselskabet By & Havn I/S besluttet
at sikre, at selskabet sætter en pulje på 30 mio. kr.
af til at iværksætte yderligere kompenserende tiltag
for merudledningen fra projektet. Dette gælder, uanset at
projektets merudledning kan håndteres ud fra en samlet
vurdering af kompenserende tiltag i vandplanområdet. Det er
endnu ikke besluttet, hvilke tiltag der skal
iværksættes for denne pulje på 30 mio. kr. Det
vil blive besluttet i løbet af projektets anlægs- og
driftsfase, men det er en klar forudsætning, at tiltagene
skal kompensere for projektets samlede merudledning, og at der
derfor skal være tale om reelle kompenserende tiltag, der er
anerkendt efter almindelige standarder inden for
miljøforvaltningen. Såfremt det ikke er muligt at
finde kompenserende tiltag for projektets samlede merudledning
inden for de 30 mio. kr., vil selskabet være forpligtet til
at finde supplerende finansiering.
Uanset at der er fastlagt en fast retlig og
finansiel ramme for kompenserende foranstaltninger for såvel
anlægs- som driftsfasen af projektet, er der som nævnt
politisk ønske om at pålægge Udviklingsselskabet
By & Havn I/S at arbejde for at gennemføre yderligere to
supplerende miljøfremmende tiltag. Der gives ikke med
vedtagelse af anlægsloven tilladelse til disse to supplerende
tiltag, som skal gennemføres ved indhentelse af
nødvendige supplerende administrative tilladelser, herunder
om fornødent ved udarbejdelse af
miljøkonsekvensvurderinger.
Efter ændringsforslaget forpligtes
Udviklingsselskabet By & Havn I/S på den baggrund til for
det første at arbejde for, at den ålegræs, som
fjernes i forbindelse med gennemførelsen af projektet, skal
erstattes ved tilplantning af et ålegræsareal, der er
dobbelt så stort som det fjernede areal.
For det andet foreslås det, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S forpligtes til at arbejde
for, at der etableres en marin havpark med mulighed for nye
stenrev, udplantning af ålegræs, etablering af
muslingebanker m.v. Selskabet kan udvikle en sådan marin
havpark i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, som selskabet i
forvejen har et konstruktivt samarbejde med. En sådan marin
havpark vil antagelig kunne etableres ud for det kystlandskab, som
etableres i medfør af anlægsloven. Dette afklares dog
først endeligt i forbindelse med den nærmere
tilrettelæggelse af, hvordan tiltaget kan gennemføres
i praksis.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S er
ansvarlig for i samarbejde med relevante miljømyndigheder at
afklare, hvorvidt tiltagene i sig selv indebærer, at der skal
udarbejdes miljøkonsekvensvurderinger, og eventuelt at
sætte sådanne miljøundersøgelser i gang
efter gældende regler herom, ligesom selskabet vil være
ansvarlig for at indhente fornødne administrative
tilladelser hertil. Eventuelle kumulative virkninger af Lynetteholm
indgår heri. Tiltagene er således ikke en del af
anlægsprojektet, jf. § 1, og derfor bl.a. ikke omfattet
af § 4 og kapitel 3.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S er
endelig ansvarlig for at finansiere de to supplerende tiltag efter
det foreslåede nye stykke, herunder også de
omkostninger, der måtte være forbundet med indhentelse
af tilladelser, udarbejdelse af supplerende
miljøundersøgelser m.v.