Skriftlig fremsættelse (7. oktober
2020)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsskadesikring, lov om den selvejende institution
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og lov om erstatningsansvar
(Anmeldelse af arbejdsulykker, opdatering af
kapitaliseringsfaktorer m.v.)
(Lovforslag nr. L 22)
Det er regeringens ambition, at
arbejdsskadeområdets regler skal være enkle, opdaterede
og overskuelige.
I dag er der forskellige anmeldekriterier
og frister for anmeldelse af arbejdsulykker efter
arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven. Det er
unødigt kompliceret. Derfor ønsker regeringen at
etablere ét regelsæt for anmeldelse af arbejdsulykker.
Det skal gøre anmeldereglerne mere gennemskuelige og
medvirke til at forbedre rammevilkårene for erhvervslivet. De
nye fælles anmeldekriterier har sit afsæt i
arbejdsmiljølovens nuværende fraværskriterium og
arbejdsskadesikringslovens kriterium om ulykker med
erstatningsberettigede følger.
Det er et generelt princip i
arbejdsskadesikringsloven, at en erstatning skal have samme
værdi, uanset om den udbetales som en løbende
erstatning eller som en kapitaliseret engangserstatning. Sammen med
en række andre forudsætninger anvendes
levetidsforudsætninger til at omsætte løbende
erstatninger til engangserstatninger. G82-grundlaget, der anvendes
som levetidsgrundlag i dag, bygger på data om levetid i
1970'erne.
Regeringen finder det derfor
nødvendigt at udskifte G82-grundlaget med Finanstilsynets
Benchmark for Levetidsforudsætninger, som er det mest
retvisende grundlag, der eksisterer i dag. Benchmarket sikrer, at
tilskadekomne får udmålt erstatning på et
opdateret grundlag, uanset om erstatningen udbetales løbende
eller som en engangserstatning, fordi det opdateres løbende
i takt med udviklingen i levetid.
Samtidig lægger regeringen op til at
udfase tidligere kapitaliseringsfaktorer med henblik på, at
alle erstatninger efter den 1. januar 2030 bliver udmålt
på et opdateret grundlag. Undtaget herfra er tilskadekomne,
der efter det oprindelige lovgrundlag vil kunne opnå en
højere erstatning.
Endvidere foreslås en række
mindre ændringer, der blandt andet har til formål at
præcisere gældende lovhjemmel samt efterlevelse af en
EU-dom, der indebærer, at arbejdsskadeforsikringsselskaberne
og selvforsikrede enheder kan få udgifter til
arbejdsskadeerstatninger udbetalt fra produktansvarsforsikringer,
hvis arbejdsskaden skyldes et defekt produkt.
Lovforslaget træder i kraft den 1.
januar 2021, bortset fra ændringerne af anmeldelsesreglerne,
som af hensyn til driften og udskiftningen af Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings digitale sagssystem, først træder i
kraft den 1. juli 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.