Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2021
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, EL, RV, SF og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at et flertal i Folketinget sidste forår
vedtog af sætte kravet om arbejde ved siden af
kontanthjælpen midlertidigt på pause. Venstre var en
del af det flertal, og det var vi, fordi Danmark stod i en
ekstraordinær situation, hvor vi på daværende
tidspunkt havde 50.000 flere ledige og udsigt til, at
ledighedskøen ville stige stødt.
Det har ved tidligere lignende lovforslag
været vigtigt for Venstre at understrege, at der var tale om
en midlertidig suspension.
Venstre sagde dengang, at det er helt
afgørende for Venstre, at 225-timers reglen virker efter
hensigten: Den skal sikre, at flere kontanthjælpsmodtagere
har et klart incitament til at tage arbejde ved siden af
kontanthjælpen. Det forudsætter, at der er job at
tage.
Selv om ledigheden fortsat ligger over
niveauet for marts 2020, noterer Venstre sig, at dansk
økonomi er i bedring. Venstre noterer sig også, at
regeringen i Konvergensprogrammet har oplyst, at finanspolitikken
skønnes at holde hånden under arbejdspladser i
titusindvis i både 2021 og 2022.
Derfor mener Venstre ikke, at der er grund
til at forlænge suspensionen af 225-timersreglen. I takt med
at samfundet så småt åbner igen, vil der komme
endnu mere gang i dansk økonomi. Derfor kan V ikke
støtte forslaget om yderlig forlængelse af
12-månedersperioden i 225-timersreglen.
For Venstre er det absolut
afgørende, at Venstre kan fortsætte det succesfulde
arbejde, som Venstre igangsatte, da vi havde regeringsansvaret,
hvor flere skiftede kontanthjælpen ud med et arbejde, og hvor
flere ikkevestlige indvandrere blev selvforsørgende. Derfor
skal 225-timersreglen genindføres i sin normale form nu,
hvor tiden og situationen igen er til, at vi stiller klare krav
til, at de kontanthjælpsmodtagere, der kan arbejde,
også arbejder.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget.
DF mener, at der efterhånden er
åbnet så meget op for arbejdsmarkedet, at der er
mulighed for at finde de 225 timer for dem, der ønsker
det.
Desuden bliver jobcentrenes
beskæftigelsesindsats med beskæftigelsesministeren nye
bekendtgørelse mere normaliseret, så der kan ydes mere
hjælp til kontanthjælpsmodtagerne til at finde
beskæftigelse.
Det er efter DF's mening en
overflødig forlængelse, og DF håber, at det er
absolut sidste gang regeringen forlænger suspensionen af
225-timersreglen.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april
2021 og var til 1. behandling den 4. maj 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 22. april 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - 268. Den 29. april 2021
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira
Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime
Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian
Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |