Skriftlig fremsættelse (23. april
2021)
Beskæftigelsesministeren (Peter
Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Forlængelse af suspension af dagpengeforbrug,
4-månedersperioden ved opgørelse af karens og forbrug
af supplerende dagpenge, mulighed for fravalg af
årsopgørelsen for 2020 ved satsberegningen for
selvstændige erhvervsdrivende samt forlængelse af
retten til sygedagpenge som følge af covid-19)
(Lovforslag nr. L 218)
Lovforslaget udmønter dele af den
samlet rammeaftale for genåbningen af Danmark af 22. marts
2021 mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Det foreslås at udvide perioden med
suspension af dagpengeforbruget, herunder supplerende dagpenge og
4-månedersperioden ved opgørelse af karens med
yderligere to måneder, så suspensionen også
omfatter maj og juni 2021.
Suspensionen af dagpengeforbruget
udmøntes i øvrigt på samme vis, som ved
genindførelsen af suspensionen af dagpengeforbruget i
perioden fra den 1. januar 2021 til den 30. april 2021.
Aftalepartierne er endvidere enige om at
forlænge retten til sygedagpenge. Det foreslås, at
retten til sygedagpenge forlænges med to måneder,
så ingen sygedagpengemodtagere overgår til
jobafklaringsforløb til og med den 30. juni 2021.
Der er blandt partierne bag aftale om et
tryggere dagpengesystem (S, V, DF, K og LA) enighed om at give
selvstændige erhvervsdrivende ved ledighed mulighed for at
vælge at få beregnet en dagpenge- eller
efterlønssats, hvor regnskabsåret 2020 ikke
indgår.
På grund af den ekstraordinære
situation er der behov for, at lovforslaget hastebehandles. Det
forudsætter en række dispensationer fra reglerne i
Folketingets forretningsorden.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 14. maj 2021, og at lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
På grund af lovforslagets hastende
karakter, har det været sendt i en kort høring med
frist for høringssvar den 26. april 2021.
Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre merudgifter for det offentlige på 244,4 mio.
kr. i 2021, 450,3 mio. kr. i 2022 og 137,2 mio. kr. i 2023. (efter
skat og tilbageløb).
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.